Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 10325
CONSELL EXECUTIU Aprovació de les bases que regulen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a les organitzacions professionals agràries de Menorca (OPA) i aprovació de la convocatòria per a l'any 2013

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió extraordinària de dia 6 de maig de 2013,i modificat per acord de Consell Executiu de dia 20 de maig de 2013 adoptà, entre d'altres, l'acord següent:

Primer.- Aprovar les bases que regulen la concessió d’ajuts a les organitzacions professionals agràries de Menorca, que més avall es transcriuen.

Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2013, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:

a)Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:

Partida: 6.4120.4890031 Ajuts associacions professionals d'agricultura

Quantia màxima: 20.000 €

L’import màxim a què es destina la convocatòria únicament es pot ampliar, sens necessitat de nova publicació, en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria que s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) El termini de presentació de sol·licituds és de 30 dies naturals comptats a partir del següent a la data de publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

c) La instructora d’aquest expedient és la senyora Helena Fonolleda Gómez tècnica del CIM.

 

BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A LES ORGANITZACIONS PROFESSIONALS AGRÀRIES DE MENORCA PER L’ANY 2013

1. OBJECTE

L’objecte d’aquests ajuts és participar en les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies de les organitzacions professionals agràries de l’illa de Menorca (d’ara endavant OPA) des de dia 4/12/2012 fins a dia 15/11/2013.

2. FINALITAT

Aquests ajuts tenen per finalitat contribuir al desenvolupament i la millora del sector agrari a través dels serveis d'entitats de representació col·lectiva.

3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM

Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin a la convocatòria.

Quan l’import de les sol·licituds d’ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada a la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds d'acord amb el que estableix el punt 9 de les presents bases.

4. ACTIVITATS SUBVENCIONADES: REQUISITS I CONDICIONS

1. Són objecte de subvenció les activitats següents:

a. El desenvolupament de la funció representativa dels interessos socioeconòmics dels seus associats (despeses de transport, allotjament, etc., per assistir a reunions o jornades en representació de l’organització davant organismes oficials).

b. La publicació del mitjà de comunicació de l’organització dirigida principalment als seus socis, tant si és impresa com si és digital.

c. La realització d’activitats de caràcter formatiu relacionades amb el sector i que estiguin encaminades a la capacitació dels seus associats i a la formació dels seus treballadors, sempre que tenguin relació amb un millor servei als associats (transport, allotjament, inscripcions, etc.).

d. Manteniment de la pròpia organització professional agrària: nòmines dels treballadors de l’organització, despeses de gestoria, lloguers i altres despeses generals com poden ser telèfons, electricitat, etc.

2. Les activitats abans relacionades s’han de dur a terme entre el 4 de desembre de 2012 i el 15 de novembre de 2013.

5. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS

1. Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sens perjudici de l’obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.

2. L’import dels ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l’activitat subvencionada.

6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS

1. Poden sol·licitar la subvenció les organitzacions professionals agràries, legalment constituïdes, que tenguin el seu domicili social i el seu àmbit d’actuació dins el territori de Menorca i un funcionament intern real i democràtic.

2. En aquest sentit, queden excloses d'aquest procediment de concurrència competitiva, les organitzacions que no duguin a terme els processos electorals prevists en els seus estatuts.

3. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS

1. Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases i que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives de Ciutadella, a Sa Granja (Maó) i a Sa Roqueta (Ciutadella)

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

A. Documentació administrativa

a) Document original o còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent.

b) Certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda.

c) Document de designació d'un representant.

d) Còpia acarada de l’acta que reculli els resultats del darrer procés electoral en virtut dels quals foren nomenats els actuals membres que integren els òrgans de direcció i relació nominal dels membres que els integren.

e) Còpia acarada del document d’identificació fiscal del sol·licitant (NIF) i del seu representant.

f) Declaració responsable signada pel sol·licitant, o pel seu representant legal, de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art. 10.1 del Decret legislatiu 2/2005 ,de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196 de 31.12.2005) (annex II).

g) Certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social (es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment d'aquestes obligacions –vegeu annex I-).

h) Declaració responsable signada pel sol·licitant, o pel seu representant legal, relativa a les subvencions obtingudes i sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).

i) Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca

S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a), c), e) i i) en el cas que aquesta ja figuri en els arxius del Consell Insular, la qual cosa s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

B. Documentació específica

j) Certificat emès pel secretari de l' organització on constin:

- El nombre d'unitats de treball/any retribuïdes destinades a l'organització, amb l'expressió del cost anual.

- El nombre d'afiliats en actiu fins al 31 de desembre de l'any anterior, que estiguin al corrent del pagament de la quota a l’organització.

- L'aportació econòmica realitzada pels socis de l'organització durant l'exercici anterior.

k) Pressupost complet i desglossat de despeses i ingressos de l’any corrent, que no pot presentar un dèficit inicial, i liquidació del de l’any anterior que, si s’hagués tancat amb dèficit, s’ha d’indicar amb càrrec a quins recursos s’ha eixugat aquest.

l) Memòria detallada i quantificada de les activitats enumerades en el punt 4 de les bases i que es pretenen realitzar amb la subvenció sol·licitada.

3. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita a l’apartat anterior s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella, a les dependències de Sa Roqueta i Sa Granja i a aquells ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix, es poden presentar en qualsevol altre punt de conformitat amb el que estableix l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

4. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà del dia que rebi el requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 Llei 30/92 de 26 de novembre .

8. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ

Se seleccionaran totes les organitzacions sol·licitants que compleixin els requisits d’aquesta convocatòria i que adjuntin a la sol·licitud la documentació adient.

Per calcular l'import de les ajudes es tindran en compte el límits següents:

1. Per a les actuacions de representació de les OPA fora de Menorca es destinarà, com a màxim, un ajut total de 500 €. Es poden presentar les despeses següents:

- Trasllat: s'hi podrà destinar fins a un màxim de 200 € per persona i viatge.

- Allotjament: s'hi podrà destinar fins a un màxim de 150 € per persona i viatge.

- Dietes: s'hi destinarà una quantitat màxima de 64’40 € per persona i dia.

2. Assistència a fires: s'hi destinarà un ajut màxim total de 500 € en concepte de despeses de muntatge i lloguer de l'estand, així com 0'25 €/km per transport dels animals que vagin a la fira.

3. Per a les actuacions de formació i publicacions es destinarà un ajut màxim total de 4.000 €. En cas que l’actuació sigui inferior a aquest import, no es pagarà més del cost de l’activitat, d'acord amb el pressupost presentat.

4. Per manteniment de l’organització professional agrària es destinaran 30 € per afiliat que estigui al corrent del pagament de la quota de l’any 2011 a l’organització. L’ajut màxim total per aquest concepte serà de 3.000 €.

La subvenció màxima que pot percebre cada OPA és, per tant, de 7.500 €.

En el cas que no hi hagi crèdit suficient per atendre totes les sol·licituds presentades, els ajuts es poden prorratejar proporcionalment a l’ajut total concedit entre les entitats sol·licitants atenent el pressupost i els criteris establerts anteriorment.

9. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS

1. Es crea la Comissió Avaluadora dels ajuts que es regulen en aquestes bases.

2. L’objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d’ajuts, que han d’anar acompanyats d’informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d’acord.

3. La Comissió Avaluadora ha d'estar integrada per persones que compleixin els criteris de competència professional i experiència. La seva composició és, per tant, la següent:

President: el conseller executiu d’Economia, Medi Ambient i Caça

Vocals:

- el director insular d’Economia, Medi Ambient i Caça del CIM

- tres tècnics del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça del CIM

Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament

4. Perquè la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.

10. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.

3. La instrucció correspon a un/una tècnic/a del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria s'han de sotmetre a l’examen de la comissió avaluadora.

5. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del Departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que ha de dictar resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. Reformulació de sol·licituds. Quan la quantia de l’ajut proposat per l’òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es pot instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es pot reduir, si s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.

9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.

10. La concessió de l’ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat beneficiària on es determinin els drets i les obligacions de les parts.

11. ABONAMENT DELS AJUTS

1. Les subvencions s'han de fer efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

2. La subvenció no es podrà pagar mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

3. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.

12. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES

1. El darrer dia per justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o l’ajut econòmic concedit serà el 15 de novembre de 2013, tret que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d’al·legar per escrit.

Per justificar l'actuació s’ha de presentar la documentació següent:

a) Compte justificatiu:

- Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. S’han de relacionar en la memòria els viatges de representació realitzats, tot especificat-ne lloc, data i finalitat de la reunió.

- Relació nominativa de les despeses realitzades (annex IV).

b) Originals i fotocòpies compulsades de les factures que avalin les despeses subvencionades.

c) Justificants de pagament de les despeses efectuades.

2. Les despeses de personal vinculades a les actuacions subvencionables, no seran admissibles com a justificants d’aquesta convocatòria.

3. Per a la justificació de l'assistència a fires, es poden presentar factures del lloguer i de muntatge de l'estand, així com despeses de transport d'animals per a la fira.

4. En el cas de rebre qualsevol altra subvenció pública, s’haurà de lliurar el justificant de la subvenció rebuda i el concepte pel qual s’ha rebut.

5. Les despeses de l'any 2012 que es presentin com a justificació d'aquesta convocatòria no poden ser despeses presentades i subvencionades mitjançant la convocatòria d'ajuts del CIM per a les organitzacions professionals agràries de l'any 2012 i que es va publicar en el BOIB núm. 115 de 9 d'agost de 2012.

6. En la fase de comprovació de la despesa realitzada es demanarà al beneficiari que presenti els justificants que es considerin oportuns per tal d’obtenir una evidència raonable sobre l’adequada aplicació de la subvenció.

7. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils (art. 71 de la llei 30/1992 de 26 de novembre).

8. Si la despesa justificada per cada una de les línies subvencionades és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat per línia, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

9. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

13. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS

Les OPA han de complir les obligacions següents:

a) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament quan hagin transcorregut quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

b) Realitzar l’activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.

c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

d) Proporcionar la informació sobre l’activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

e) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.

f) Fer constar, de manera expressa, el suport del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça del Consell Insular Menorca, així com el web www.cime.es en la realització de les activitats subvencionades.

g) Fer constar el logotip commemoratiu del 20è aniversari de la declaració de Menorca com a reserva de biosfera per la UNESCO en la realització de les activitats subvencionades.

h) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d’ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

14. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENT

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d’incompliment s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment.

Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència s'han de regir pel que estableix l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

En cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment; que ha de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment i si aquest és a causa d’actuacions doloses o negligents i si hi ha hagut bona o mala fe en aquest.

La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe i, en canvi, s’anirà minorant en funció del grau de compliment del projecte subvencionat i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.

En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.

En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.

Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.

L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que en el seu cas siguin exigibles.

15. INFRACCIONS I SANCIONS

1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà el que estableixen el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions del que estableixen aquestes bases i la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.

16. ALTRES DISPOSICIONS

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

ANNEX I: Sol·licitud de participació en la convocatòria d'ajuts a les OPA (consta en l'expedient)

ANNEX II: Model de declaració responsable (consta en l'expedient)

ANNEX III: Declaració responsable altres ajuts rebuts (consta en l'expedient)

ANNEX IV: Relació nominativa de les despeses de la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a les organitzacions professionals agràries 2013 (consta en l'expedient)

 

Maó, 27 de maig de 2013

El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón