Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SON SERVERA
Núm. 10053
Aprovació definitiva de l'Ordenança reguladora d'ocupació de la via pública.
Versió PDF
José Barrientos Ruiz, batle president de l’Ajuntament de Son Servera (Illes Balears).
Atès l’edicte publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 17, de 2 de febrer de 2013, en relació a l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament de Son Servera, en sessió ordinària de dia 21 de gener de 2013, el qual aprovà inicialment l’ Ordenança municipal reguladora de la via pública al Terme Municipal de Son Servera (Illes Balears).
Atès l’edicte de publicació de l’esmentat acord i d’exposició pública del mateix, al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 17, de dia 2 de febrer de 2013, la qual finalitzada en data de 9 de març de 2013, fora que s’hagi presentat cap tipus d’al·legació i/o reclamació.
Atès l’acord adoptat pel Ple de la Corporació, en sessió ordinària de dia 16 de maig de 2013, el qual procedeix a aprovar definitivament l’ Ordenança municipal reguladora de la via pública al Terme Municipal de Son Servera, ajustada a l’informe sobre impacte de gènere de l’Institut Balear de la Dona., es procedeix a la seva publicació de l’ordenança íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) d’acord a l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, com segueix:
ORDENANÇA REGULADORA DE L’OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA DEL TM DE SON SERVERA
TÍTOL I. ÀMBIT D’APLICACIÓ.
Article 1. Objecte.
Amb caràcter general, constitueix l’objecte de la present ordenança la regulació del règim jurídic al qual queda sotmès l’aprofitament dels terrenys de domini públic municipal mitjançant la instal·lació de terrasses, per a l’ocupació de la via pública per mercaderies de venda al públic, així com la ocupació de tals terrenys per a l’execució d’obres, construccions i instal·lacions.
TÍTOL II. DE L’OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA PER A LA INSTAL·LACIÓ DE TERRASSES.
Article 2. Concepte de terrassa.
Queda sotmès a l’àmbit d’aplicació de la present ordenança tant la instal·lació de terrasses a espais d’ús i domini públic que romanguin oberts al públic comú en general.
Als efectes de la present ordenança i amb caràcter general, s’entendrà per terrassa la instal·lació annexa a un establiment comercial d’hostaleria o restauració ubicat a un immoble o a espais exteriors oberts al públic, composta per un conjunt de taules amb les seves corresponents cadires, acompanyades, si escau, d’elements auxiliars com para-sol, elements mòbils de climatització, tarimes a l’acera i tendals, podent estar dotats aquests darrers amb tancaments verticals com a talla vents, però en tot cas sense clavar al terra.
Article 3. Naturalesa de les autoritzacions.
La instal·lació de les terrasses a la via pública suposa una decisió discrecional de l’Ajuntament de Son Servera, la qual suposa una facultat a la persona titular de l’autorització per exercir un ús especial a l’espai públic.
A l’expedició de les d’autoritzacions s’hauran de tenir en compte els criteris de compatibilitat entre l’ús públic comú i l’especial, prevalent en cas de conflicte l’ús públic comú de l’espai obert per raons d’interès general.
Article 4. Tipologia de les autoritzacions.
Tindran en tot cas la consideració d’establiment d’hostaleria, els restaurants, els cafès, els bars i cafeteries, cerveseries, tots ells amb música o sense ella.
No s’autoritzarà en cap cas la instal·lació de terrasses en pubs i discoteques.
Article 5- Característiques de les autoritzacions.
Les autoritzacions tindran en tot cas el caràcter de temporal, corresponent la seva duració, amb l’any natural ( de l’1 de gener al 31 de desembre).
L’expedició de les autoritzacions d’ocupació de la via pública amb terrasses correspon a l’òrgan municipal competent, previ informe de la Policia Local o dels Serveis tècnics municipals de Son Servera envers al compliment de les prescripcions de la present ordenança.
Totes les autoritzacions s’hauran d’entendre atorgades en precari i estaran subjectes a les modificacions que pugui decidir l’Ajuntament de Son Servera, el qual es reserva el seu dret a revocar-les, suspendre-les, limitar-les, reduir-les en qualsevol moment per la concurrència d’interès general.
Per raons d’ordre públic, circumstàncies especials de tràfic o per comptabilitzar l’ús de la terrassa amb altres ocupacions de la via pública, especialment en cas de fires i congressos, els serveis tècnics municipals amb la col·laboració de la Policia Local de Son Servera, podran modificar les condicions d’ús temporalment i ordenar la retirada immediata d’aquells elements que dificultin el desenvolupament de l’activitat.
En cap d’aquests casos es generarà un dret indemnitzatori pels afectats o cap tipus de compensació.
Les autoritzacions s’atorgaran deixant el dret de propietat i sense perjudici de tercers. Les autoritzacions no podran ser llogades o cedides, ni directa ni indirectament.
Article 6.- Deure d’exhibició de les autoritzacions.
El document acreditatiu de l’autorització i el plànol en el qual es grafia la instal·lació autoritzada haurà de trobar-se exhibida en un lloc visible de l’establiment comercial al qual la terrassa serveix d’instal·lació annexa.
Article 7.- Sol·licituds.
Les sol·licituds hauran de presentar-se amb una antelació mínima d’1 mes a la data estimada per a l’inici de la instal·lació i funcionament de la terrassa i aniran acompanyades dels següents documents:
Totes les sol·licituds excepte les situades a la jurisdicció de Ports de les Illes Balears seran tramitades de manera centralitzada des de l’Ajuntament de Son Servera. Un cop els serveis municipals hagin avaluat cada sol·licitud, elaboraran un informe favorable o desfavorable que remetran, si escau, a la institució pertinent (Ports, Costes) per a resoldre i obtenir la corresponent llicència.
Article 8.-Modificacions del títol habilitant de l’establiment.
Qualsevol alteració o modificació en el títol que habiliti per a l’exercici de l’activitat d’hostaleria o restauració de l’establiment haurà de ser comunicada a l’Ajuntament de Son Servera als efectes corresponents.
La comunicació prèvia de canvi de titularitat de la llicència d’activitats facultarà al nou titular a prosseguir, durant la vigència de l’autorització, amb l’explotació de la instal·lació amb idèntiques condicions en les quals es venia exercint amb anterioritat.
Article 9.- Renovació de les autoritzacions.
Es podrà sol·licitar la renovació de l’autorització de la llicència de l’any anterior, en els casos en els quals no s’hagin modificat les circumstàncies en les quals es va atorgar l’autorització inicial de la terrassa, ni que hagin estat objecte de sanció ferma per infracció greu, adjuntant la corresponent declaració responsable per escrit de compliment en la seva totalitat dels requisits que li foren exigits.
Als efectes de la present ordenança, les renovacions de les autoritzacions es consideraran atorgades a efecte d’1 de gener de cada exercici, havent-se de formular les corresponents sol·licituds de renovació el mes de novembre de cada any. En cas que no es procedeixi a sol·licitar degudament la renovació, s’estarà a allò que estableix l’article 7 de la present ordenança.
Article 10.- Productes consumibles a les terrasses.
L’autorització per a la instal·lació de terrasses atorgarà el dret a vendre i a consumir en elles els mateixos productes que puguin ser-ho a l’establiment de restauració del qual depenguin.
Article 11.- Lliure accés al mobiliari urbà.
En tots els casos, haurà de quedar garantit el lliure accés dels vianants als bancs ubicats a la via pública així com a la resta del mobiliari urbà instal·lats a la via pública, sense que per part de l’Ajuntament es pugui autoritzar una ocupació privativa de tals espais per a la instal·lació de terrasses.
Article 12.- Zones d’ocupació.
Amb caràcter general, l’autorització per a la instal·lació de terrasses es limitarà a l’ocupació a la zona de la via pública que confronti amb les façanes dels establiments de restauració, la titularitat dels quals, correspongui als sol·licitants.
Excepcionalment i només en el casos en els quals sigui impossible la instal·lació de la terrassa confrontant a la façana de l’establiment de restauració, es podrà autoritzar la instal·lació de la terrassa a un altre espai pròxim a l’establiment.
Per a l’atorgament d’autoritzacions a vies públiques, obertes o tancades al trànsit rodat, serà necessari que, en tot cas, quedin plenament lliures al trànsit de vianants al menys a una zona d’1.80 metres.
A vies públiques únicament de vianants, o d’accés rodat restringit, haurà de quedar garantit en tot cas el lliure accés a vehicles d’emergència.
No es podran atorgar autoritzacions per a la instal·lació de terrasses que per a la seva configuració o ubicació menyscabi l’interès d’edificis o béns catalogats d’interès cultural (BIC).En aquests casos l’Ajuntament de Son Servera fixarà les mesures correctores oportunes que hagi d’adoptar el sol·licitant per obtenir la seva autorització.
A les places i espais peatonals en els quals, resulti necessari distribuir un espai limitat entre varis establiments que sol·licitin la seva ocupació, renovació o ampliació, la Policia Local de Son Servera haurà de delimitar els espais en qüestió, adjudicant les possibles taules a instal·lar prenent en consideració criteris objectius com metres de façana del local o establiment projectat sobre la plaça o espais a repartir, així com la superfície útil, no sent possible la modificació de tal distribució feta per part de la Policia Local durant l’exercici en vigor en el qual hagi estat fixada, malgrat hi hagi noves sol·licituds a l’efecte.
Una vegada resolta favorablement la sol·licitud per a la instal·lació de la terrassa els serveis municipals assenyalaran el perímetre màxim d’ocupació, que en cap cas, podrà ser extralimitat, envaint la resta de via pública.
Article 13.- Zones lliures d’ocupació.
Hauran de quedar lliure d’ocupació de terrasses les següents zones:
Article 14- Contaminació acústica.
Es permet la instal·lació d’equips reproductors musicals a les terrasses, sempre i quan es respecti l’horari d’obertura establert així com el nivell màxim de contaminació acústica regulada a la corresponent ordenança.
Article 15.- Neteja, higiene i ornat.
Les persones titulars de les terrasses tenen l’obligació de mantenir-les en condicions de neteja, seguretat, higiene i ornat, garantint que la zona ocupada quedi completament lliure a diari, retirant els residus que puntualment puguin produir-se, tot això d’acord amb la corresponent ordenança de neteja viària aprovada per part de l’Ajuntament de Son Servera.
No es permet emmagatzemar productes o materials devora les terrasses, ni tampoc els residus propis de les instal·lacions.
Es prohibeix la instal·lació de qualsevol màquina comercial, ja sigui recreativa, d’atzar, de begudes, de tabac, etc. a les terrasses, ja sigui la terrassa pública o privada.
Es prohibeix la instal·lació o col·locació a les terrasses d’objectes i altres elements d’ornat no regulades a la present ordenança, l’esperit de les quals no tingui res a veure amb el mobiliari propi de les terrasses.
Es permet l’existència de jardineres, amb mateixes condicions estètiques si n’hi ha més d’una, dins i fora la zona del perímetre autoritzat per part a la instal·lació de les terrasses, sempre i quan aquesta instal·lació no menyscabi l’espai circulatori i es col·loqui dins l’espai de la façana de l’establiment principal.
Es permet l’existència d’una única pissarra anunciadora de productes consumibles a la terrassa per cada 10 metres de façana de la qual disposi l’establiment principal, sempre dins del perímetre autoritzat. En tot cas s’autoritzarà l’existència d’una pissarra anunciadora als establiments que comptin amb una façana inferior a 10 metres.
Es permet l’existència d’un únic faristol per a l’exhibició de preus de venda al públic dels productes consumibles a l’establiment comercial per cada 10 metres de façana de la qual disposi l’establiment principal, sempre dins del perímetre autoritzat. En tot cas s’autoritzarà l’existència d’un faristol als establiments que comptin amb una façana inferior a 10 metres.
Es permet la col·locació d’elements per a la separació de dues terrasses amb una altura màxima d’1.20 metres
Es faculta a la Batlia de l’Ajuntament de Son Servera per tal que desenvolupi la present ordenança establint mitjançant Resolució de Batlia per tal d’ajustar les determinades condicions estètiques i d’uniformitat de les tarimes ubicades en un entorn urbà semblant. A aquests efectes la proposta de resolució serà formulada per part d’una comissió permanent de seguiment del compliment de la present ordenança que estarà representada per la Batlia i un membre de cada grup polític que conformen la Corporació.
Article 16.- Protecció de l’arbrat i del mobiliari urbà.
Es prohibeix qualsevol ús instrumental de l’arbrat i dels elements del mobiliari urbà municipal, queda especialment prohibit:
Article 17.- Establiments amb façana a dos carrers.
En els casos en els quals l’establiment, tingui dues o més façanes es podrà instal·lar la terrassa en qualsevol dels carrers o ambdues, sempre que compleixin els condicionants d’aquesta ordenança i que la suma d’ambdues terrasses compleixi amb les condicions de capacitat fixades per la present norma.
Article 18.- Alteracions per tràfic, obres o altres causes.
Qualsevol modificació que es produeixi a la senyalització horitzontal o vertical per motius de l’ordenació del tràfic, que pugui afectar a les ocupacions amb terrasses, durà aparellada la necessitat d’haver d’adaptar la terrassa afectada a les noves condicions de dita ordenació, prèvia notificació als interessats.
Davant de circumstàncies imprevistes o sobrevingudes d’obres o urbanitzacions, o d’implantació, supressió o modificació de serveis públics, l’Ajuntament de Son Servera podrà modificar l’autorització atorgada de conformitat amb allò que preveu aquesta ordenança.
En cap cas aquestes circumstàncies generaran als interessats dret a sol·licitar cap indemnització.
Article 19.- Taules i cadires.
Es prohibeix la instal·lació de taules i cadires a les terrasses que contenguin propaganda que no sigui del propi nom comercial de l’establiment principal.
La totalitat de taules i cadires que composin una terrassa annexa a un mateix establiment comercial hauran de ser uniformes en la seva estètica, quedant prohibit que en una mateixa terrassa puguin existir diferents models de taules i cadires.
Article 20.- Tendals.
Queda prohibida la instal·lació de tendals fixats al paviment de la via pública.
Els tendals hauran de ser mòbils o estar enganxats a la façana privada corresponent.
La distancia dels tendals a la façana ha de ser com a mínim de 3 metres i l’alçada màxima serà de 2.50 metres sense que en cap cas quedi impedida o restringida la visibilitat de senyals de circulació o qualsevol altre element de seguretat vial, ni tampoc poden afectar a la visibilitat de mostradors de comerços veïns, ni entorns que puguin afectar a les seves condicions estètiques.
Els tendals no podran contenir propaganda, amb excepció del nom comercial de l’establiment, havent-se d’ubicar aquest en el faldó de tendals.
Article 21.- Para-sols.
La instal·lació de para-sols no podran ser fixats al paviment de la via pública.
Es permet la col·locació de para-sols dotats amb paravents sempre i quan aquest sigui transparent, no poden constar l’existència de cap tipus de publicitat.
Els para-sols no podran portar propaganda, amb excepció del nom comercial de l’establiment.
Article 22.- Tarimes.
La instal·lació de tarimes serà obligatòria a totes aquelles terrasses que estiguin ubicades a carrer sobre zones d’aparcament devora del tràfic rodat.
La tarima haurà de superposar-se sobre la superfície autoritzada, adossada a la voravia sense sobrepassar el nivell d’aquesta.
Les tarimes hauran d’estar fabricades amb material ignífug
Haurà de ser senyalitzada amb una barana de protecció peatonal amb una altura de 1.10 metres al seu voltant.
Es faculta a la Batlia de l’Ajuntament de Son Servera per tal que desenvolupi la present ordenança establint mitjançant resolució de Batlia per tal d’ajustar les determinades condicions estètiques i d’uniformitat de les tarimes ubicades en un entorn urbà semblant. A aquests efectes la proposta de resolució serà formulada per part d’una comissió permanent de seguiment del compliment de la present ordenança que estarà representada per la batlia i un membre de cada grup polític que conformen la corporació.
Article 23.- Desmuntatge de les instal·lacions.
Transcorregut el període d’ocupació autoritzada, la persona titular de la mateixa o la persona propietària del local comercial hauran de retirar de la via pública tots els elements instal·lats en ella. Si en el termini de 72 hores des de la finalització del permís d’ocupació no es procedís al desmuntatge de la mateixa, ho executarà subsidiàriament l’Ajuntament a costa de la persona interessada.
L’Ajuntament revisarà anualment tots els elements que es defineixen a la present ordenança amb finalitat de mantenir lliure la via pública i amb les corresponents condicions d’estètica, ornat i higiene.
Article 24.- Infraccions evers ocupació de via pública per instal·lació de terrasses.
S’estableix el següent quadre d’infraccions a la present ordenança, sent els responsables les persones titulars de les autoritzacions atorgades..
Infraccions lleus:
Infraccions greus:
Infraccions molt greus:
Article 25.- Sancions.
Les sancions hauran de graduar-se tenint en compte la intencionalitat, naturalesa de danys ocasionats i reincidència de comissió de la infracció en el termini d’1 any d’una infracció de la mateixa naturalesa.
Les infraccions seran sancionades de la següent forma:
Article 26.- Prescripcions.
Per a la prescripció de les infraccions i les sancions, s’haurà d’estar a allò que estableix amb caràcter general l’article 132 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
TÍTOL II. DE L’OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA PER EXPOSICIÓ DE MERCADERIES ANNEXA A UN ESTABLIMENT COMERCIAL.
Article 27.- Concepte de exposició de mercaderies de venda al públic.
Als efectes de regulació per a la present ordenança, es consideren objectes de venda al públic en la via pública aquelles mercaderies que amb l’objecte de ser promocionades per a la seva venda, són exposades a la via pública i poden ser adquirides tant a l’interior del comerç com a defora.
No es objecte de regulació per aquesta norma l’ocupació de la via pública per venda ambulant.
Article 28. Naturalesa de les autoritzacions.
La instal·lació de l’exposició d’objectes de venda al públic de comerços a la via pública suposa una decisió discrecional de l’Ajuntament de Son Servera, la qual suposa una facultat a la persona titular de l’autorització per exercir un ús especial a l’espai públic.
A l’expedició de les d’autoritzacions s’haurà de tenir en compte els criteris de compatibilitat entre l’ús públic comú i l’especial, prevalent en cas de conflicte l’ús públic comú de l’espai obert per raons d’interès general.
Article 29.- Característiques de les autoritzacions.
Les autoritzacions tindran en tot cas el caràcter de temporal, corresponent la seva duració, amb l’any natural ( de l’1 de gener al 31 de desembre).
L’expedició de les autoritzacions d’ocupació de la via pública amb l’exposició de mercaderies de venda al públic correspon a l’òrgan municipal competent, previ informes de la Policia Local de Son Servera i dels serveis tècnics municipals.
Totes les autoritzacions s’hauran d’entendre atorgades en precari i estaran subjectes a les modificacions que pugui decidir l’Ajuntament de Son Servera, el qual es reserva el seu dret a revocar-les, suspendre-les, limitar-les, reduir-les en qualsevol moment per la concurrència d’interès general.
Per raons d’ordre públic, circumstàncies especials de tràfic o per comptabilitzar l’ús de l’exposició d’objectes de venda al públic als comerços amb altres ocupacions de la via pública, especialment en cas de fires i congressos, els serveis tècnics municipals amb la col·laboració de la Policia Local de Son Servera, podran modificar les condicions d’ús temporalment i ordenar la retirada immediata d’aquells elements que dificultin el desenvolupament de l’activitat.
En cap d’aquests casos es generarà un dret indemnitzatori pels afectats o cap tipus de compensació.
Les autoritzacions s’atorgaran deixant el dret de propietat i sense perjudici de tercers. Les autoritzacions no podran ser llogades o cedides, ni directa ni indirectament.
Article 30.- Deure d’exhibició de les autoritzacions.
El document acreditatiu de l’autorització i el plànol en el qual es grafia la instal·lació autoritzada haurà de trobar-se exhibida en un lloc visible de l’establiment comercial.
Article 31.- Sol·licituds.
Les sol·licituds hauran de presentar-se amb una antelació mínima d’1 mes a la data estimada per a l’inici de la instal·lació i funcionament de la l’exposició de mercaderies de la venda al públic als comerços a la via pública i aniran acompanyades dels següents documents:
a) Declaració responsable de disposar de la corresponent llicència d’obertura i funcionament de l’establiment.
b) Memòria justificativa del a instal·lació en relació amb l’entorn en el qual es pretengui ubicar amb detall de l’extensió de l’ocupació i el període de l’activitat.
c) Croquis o plànol d’emplaçament .
Analitzada la documentació, l’òrgan competent per resoldre la sol·licitud podrà sol·licitar qualsevol altre documentació que s’estimi necessària per acreditar la concurrència de raons d’interès general, quan es tracti d’instal·lar la mercaderia en espais privats d’ús públic.
Una vegada feta la sol·licitud, els serveis tècnics municipals comprovaran que l’ocupació sol·licitada no menyscaba la facultat circulatòria per la via pública objecte de sol·licitud. Si la instal·lació de les mercaderies suposa una dificultat de trànsit a la via pública, la Policia Local de Son Servera emetrà informe indicant la superfície màxima d’ocupació per deixar espai suficient per al trànsit de vianants. Aquesta superfície serà la màxima autoritzable a aquests efectes.
Article 32.-Modificacions del títol habilitant de l’establiment.
Qualsevol alteració o modificació en el títol que habiliti l’exercici de l’activitat de venda de l’establiment haurà de ser comunicada a l’Ajuntament de Son Servera als efectes corresponents.
La comunicació prèvia de canvi de titularitat de la llicència d’activitats facultarà al nou o la nova titular a prosseguir, durant la vigència de l’autorització, amb l’explotació de la instal·lació amb idèntiques condicions en les quals es venia exercint amb anterioritat.
Article 33.- Renovació de les autoritzacions.
Es podrà sol·licitar la renovació de l’autorització de la llicència de l’any anterior, en els casos en els quals no s’hagin modificat les circumstàncies en els quals es va atorgar l’autorització inicial, ni que hagin estat objecte de sanció ferma per infracció greu, adjuntant la corresponent declaració responsable per escrit de compliment en la seva totalitat dels requisits que li foren exigits.
Als efectes de la present ordenança, les renovacions de les autoritzacions es consideraran atorgades a efecte d’1 de gener de cada exercici, havent-se de formular les corresponents sol·licituds de renovació el mes de novembre de cada any.
Article 34.- Lliure accés al mobiliari urbà.
En tots els casos, haurà de quedar garantit el lliure accés dels vianants als bancs ubicats a la via pública així com a la resta del mobiliari urbà instal·lats a la via pública, sense que per part de l’Ajuntament es pugui autoritzar una ocupació privativa de tals espais per a la instal·lació d’expositors per a la venda de mercaderies.
Article 35.- Zones d’ocupació.
Amb caràcter general, l’autorització per a la instal·lació de mercaderies a la via pública per a la seva venda es limitarà a l’ocupació a la zona de la via pública que confronti amb façanes dels establiments de restauració, la titularitat dels quals, correspongui als sol·licitants.
Per a l’atorgament d’autoritzacions a vies públiques, obertes o tancades al trànsit rodat, serà necessari que, en tot cas, quedi plenament lliures al trànsit peatonal al menys a una zona d’1.80 metres.
A vies públiques per a vianants, o d’accés rodat restringit, haurà de quedar garantit en tot cas el lliure accés a vehicles d’emergència.
No es podran atorgar autoritzacions per a la instal·lació de venda de mercaderies a la via pública que per a la seva configuració o ubicació menyscabi l’interès d’edificis o béns catalogats d’interès cultural (BIC).En aquests casos l’Ajuntament de Son Servera fixarà les mesures correctores oportunes que hagi d’adoptar el sol·licitant per obtenir la seva autorització.
En qualsevol dels casos, només es podrà autoritzar una superfície màxima d’ocupació d’1.50 metres lineals, comptadors des de l’inici de la via pública que discorreran paral·lelament a la façana en tota la seva amplada.
A les places i espais peatonals en els quals, resulti necessari distribuir un espai limitat entre varis establiments que sol·licitin la seva ocupació, renovació o ampliació, la policia Local de Son Servera haurà de delimitar els espais en qüestió, adjudicant la superfície instal·lar prenent en consideració criteris objectius com metres de façana del local o establiment projectat sobre la plaça o espais a repartir, així com la superfície útil.
Article 36.- Zones lliures d’ocupació.
Hauran de quedar lliure d’ocupació de venda de mercaderies a la via pública les següents zones:
Article 37.- Contaminació acústica.
Es permet la instal·lació d’equips reproductors musicals a les terrasses, sempre i quan es respecti l’horari d’obertura establert així com el nivell màxim de contaminació acústica regulada a la corresponent ordenança.
Article 38.- Neteja, higiene i ornat.
Les persones titulars dels comerços on s’exposin mercaderies a la via pública tenen l’obligació de mantenir-les en condicions de neteja, seguretat, higiene i ornat, garantint que la zona ocupada quedi completament lliure a diari, retirant els residus que puntualment puguin produir-se, tot això d’acord amb la corresponent ordenança de neteja viària aprovada per part de l’Ajuntament de Son Servera.
No es permet emmagatzemar productes o materials devora l’exposició de mercaderies, ni tampoc els residus propis de les instal·lacions.
Es prohibeix la instal·lació de qualsevol màquina comercial, ja sigui recreativa, d’atzar, de begudes, de tabac, etc.
Es permet l’existència de jardineres, amb mateixes condicions estètiques si n’hi ha més d’una, dins i fora la zona del perímetre autoritzat per part a la instal·lació de les terrasses, sempre i quan aquesta instal·lació no menyscabi l’espai circulatori i es col·loqui dins l’espai de la façana de l’establiment principal.
Es faculta a la Batlia de l’Ajuntament de Son Servera per tal que desenvolupi la present ordenança establint mitjançant Resolució de Batlia per tal d’ajustar les determinades condicions estètiques i d’uniformitat del mobiliari assentats en un entorn urbà semblant. A aquests efectes la proposta de resolució serà formulada per part d’una comissió permanent de seguiment del compliment de la present ordenança que estarà representada per la Batlia i un membre de cada grup polític que conformen la Corporació.
Article 39.- Protecció de l’arbrat i del mobiliari urbà.
Es prohibeix qualsevol ús instrumental de l’arbrat i dels elements del mobiliari urbà municipal, queda especialment prohibit:
Article 40.- Establiments amb façana a dos carrers.
En els casos en els quals els establiments, tinguin dues o més façanes es podrà instal·lar l’exposició de mercaderies a via pública en qualsevol dels carrers o ambdues, sempre que compleixin els condicionants d’aquesta ordenança i que la suma d’ambdues exposicions compleixi amb les condicions de capacitat fixades per la present norma.
Article 41.- Alteracions per tràfic, obres o altres causes.
Qualsevol modificació que es produeixi a la senyalització horitzontal o vertical per motius de l’ordenació del tràfic, que pugui afectar a les ocupacions amb mercaderies a via pública, durà aparellada la necessitat d’haver d’adaptar les instal·lacions afectada a les noves condicions de dita ordenació, prèvia notificació als interessats.
Davant de circumstàncies imprevistes o sobrevingudes d’obres o urbanitzacions, o d’implantació, supressió o modificació de serveis públics, l’Ajuntament de Son Servera podrà modificar l’autorització atorgada de conformitat amb allò que preveu aquesta ordenança.
En cap cas aquestes circumstàncies generaran als interessats dret a sol·licitar cap indemnització.
Article 42.- Infraccions envers ocupació de via pública per instal·lació de mercaderies a per a la seva venda.
S’estableix el següent quadre d’infraccions a la present ordenança, sent els responsables els titulars de les autoritzacions atorgades..
Infraccions lleus:
Infraccions greus:
Infraccions molt greus:
Article 43.- Sancions.
Les sancions hauran de graduar-se tenint en compte la intencionalitat, naturalesa de danys ocasionats i reincidència de comissió de la infracció en el termini d’1 any d’una infracció de la mateixa naturalesa.
Les infraccions seran sancionades de la següent forma:
Article 44.- Prescripcions.
Per a la prescripció de les infraccions i les sancions, s’haurà d’estar a allò que estableix amb caràcter general l’article 132 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
TÍTOL III. DE L’OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA PER EXECUCIÓ D’OBRES I CONSTRUCCIONS.
Article 45.- Supòsits autoritzables.
L’ocupació de la via pública amb l’objecte d’execució d’obres i de construccions es limita als supòsits en els quals hagi estat autoritzada prèviament la corresponent obra o construcció, d’acord amb allò que estableix la Llei 10/1990, de 23 d’octubre, de disciplina urbanística.
Article 46.- Normes de gestió per a l’ocupació de via pública per execució d’obres i instal·lacions amb contenidors d’obra.
El lliurament dels enderrocs i materials haurà d’efectuar-se en contenidors específics per obres, entenent-se per tals, els normalitzats per a ser carregats i descarregats sobre vehicles de transport especials, destinat a la recollida de residus compresos dins de l’activitat constructora.
Els contenidors hauran de ser pintats en colors que destaquin per la seva visibilitat, havent de dur pintats en els cantons unes ferratines o pintura reflectants.
Les persones promotores o constructores de les obres hauran de sol·licitar l’oportuna autorització per instal·lar contenidors d’obres a la via pública, havent de presentar la següent documentació:
La persona promotora i constructora de l’obra serà la responsable de la permanent neteja de la via pública afectada per l’activitat de lliurament de residus al contenidor d’obres. En cas que l’obligat o obligada no es faci càrrec de tal neteja, els serveis municipals procediran a la neteja a càrrec econòmic de la persona responsable.
Els contenidors de l’obra hauran de posar en lloc visible al seu exterior:
Article 47.- Prohibicions.
Es prohibeix el depòsit a contenidors per a obres de residus domèstics o que contenguin materials inflamables, explosius o susceptibles de podrir-se.
Es prohibeix emmagatzemar dipòsits o contenidors, plens o buits a espais lliures públics, així com a solars privats, sempre que existeixi una visibilitat directa amb la via pública i vagi en contra de la higiene urbana.
Article 48.- Ubicació dels contenidors.
Els contenidors hauran d’ubicar-se a l’interior de la zona tancada de les obres i, en altre cas, a les aceres de la via pública quan aquestes tenguin una amplària superior als 3 metres d’amplada, de no ser així s’haurà de sol·licitar l’aprovació d’una solució alternativa una vegada informada tal petició per part de la Policia Local de Son Servera per tal de què l’impacte del trànsit rodat i peatonal sigui mínim.
En tot cas, la col·locació dels contenidors hauran d’observar les següents prescripcions:
Article 49.- Retirada dels contenidors.
Una vegada plens, els contenidors no podran romandre més de 72 hores a la via púbica, havent de ser retirats com reglamentàriament correspon. En cas d’incompliment l’Ajuntament de Son Servera podrà retirar el contenidor, el qual una vegada buit, romandrà al dipòsit municipal fins que siguin satisfets el pagament de les despeses que suposin la retirada, depòsit i abocament.
Una vegada retirat el contenidor de la via pública, el promotor de l’obra esdevé responsable de la neteja de l’acera.
Article 50.- Utilització de formigoneres.
Es prohibeix la utilització de formigoneres a la via pública, si bé , excepcionalment es podrà autoritzar tal utilització a les aceres quan no hi hagi altre solució viable per a l’execució de l’obra, sempre i quan es garanteixi el pas a vianants, havent de cessar tal activitat si així ho recomana la Policia Local de Son Servera.
Article 51.- Prohibicions a l’ús de formigoneres.
Es prohibeix la neteja de les formigoneres i el vessament del seu residus procedent de les mateixes a la via pública, xarxa de clavegueram, solars annexes etc.
En el transport de formigó i altres residus procedents de la via pública, els vehicles hauran de dur recollit el sistema de descàrrega per a impedir el vessament de la mateixa.
Article 52.- Materials de la construcció.
Els materials de construcció que romanguin a la via pública durant més de 24 hores, adquiriran el caràcter de residu, conforme la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, passant a ser propietat municipal, sense que l’afectat pugui en cap cas reclamar la pèrdua de dits materials i sense perjudici de les càrrec del cost del serveis i sancions que corresponguin d’acord amb l’ordenança reguladora corresponent.
Article 53- Tancament de les obres.
El tancament de les obres esdevé obligatori segons el corresponent estudi de seguretat i salut que hagi estat aprovat juntament amb l’atorgament de la llicència que empara l’execució de les obres, sense que hi pugui haver possibilitat deambuladora dins de les mateixes per part de tercers aliens a l’obra.
El tancament de les obres s’executarà d’acord amb les següents prescripcions:
Article 54.- Bastides.
L’aprovació del projecte d’obres, l’estudi de seguretat i salut del qual, suposi la utilització de bastides, suposarà l’autorització per al seu ús sent els responsables del seu muntatge els tècnics directors de l’obra, si bé, s’haurà d’acreditar el pagament dels corresponents tributs a l’efecte de poder ocupar la via pública.
Article 55.- Protecció de l’arbrat i mobiliari urbà.
Es prohibeix qualsevol ús instrumental de l’arbrat i dels elements del mobiliari urbà. Queda especialment prohibit:
Article 56.- Infraccions.
Als efectes de la present ordenança s’estableixen el següent quadre d’infraccions, les quals tindran les consideracions de:
Infraccions lleus:
Infraccions greus:
Infraccions molt greus:
Article 57- Sancions.
Les sancions hauran de graduar-se tenint en compte la intencionalitat, naturalesa de danys ocasionats i reincidència de comissió de la infracció en el termini d’1 any d’una infracció de la mateixa naturalesa.
Les infraccions seran sancionades de la següent forma:
Article 58.- Prescripcions.
Per a la prescripció de les infraccions i les sancions, s’haurà d’estar a allò que estableix amb caràcter general l’article 132 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Article 59.- Subjectes responsables.
Són responsables per la comesa d’infraccions assenyalades al present títol el promotor i el constructor de l’obra.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA.
El pagament dels tributs derivats de l’ocupació de la via pública pels fets establerts a la present ordenança es regiran per allò que disposen les ordenances fiscals corresponents.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA.
Una vegada autoritzada l’ocupació de la via pública i satisfet el pagament de la taxa establerta a l’efecte, els serveis tècnics municipals elaboraran un plànol on consti la superfície autoritzada per ocupar que serà lliurada al sol·licitant.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL TERCERA.
En els casos en els quals es sol·liciti l’exposició de mercaderies a la via pública i que aquesta confronti amb una terrassa de cafeteria o restaurant corresponentment autoritzada, es permetrà excepcionalment ocupar fins un màxim de la meitat de la llargària de la terrassa autoritzada a l’establiment d’hosteleria confrontant.
En aquest sentit es prendrà com a referència la llargària de la terrassa autoritzada a la cafeteria o restaurant i per tant, la llargària màxima que s’autoritzarà a l’establiment de venda de mercaderies no podrà excedir de la meitat de l’autoritzat a l’anterior, amb un màxim de 4 metres.
En aquests casos i a la zona confrontant entre ambdues autoritzacions no es permetrà a l’establiment de venda de mercaderies, exhibir cap tipus d’element o mercaderia d’una altura superior un metre amb cinquanta centímetres a l’espai d’un metre de reculada entre la via pública autoritzada a ambdós negocis.
(*) Zona a la qual no es pot exhibir cap tipus de mercaderia d’alçària superior a 1.50m.
Així mateix es permet a tots aquells establiments de venda de mercaderies ubicats a primera línia de façana marítima, l’exposició d’elements de venda fins a un màxim de la meitat de la llargària de la zona de via pública autoritzable i amb un màxim de 4 metres, sempre i quan aquesta circumstància sigui possible i compleixin els requisits establerts a la present ordenança quant al pas de vehicles d’emergència, persones amb discapacitat així com la resta de normes establertes.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
L’aprovació de la present ordenança suposa la derogació de tota aquella altra normativa municipal aprovada amb anterioritat que contradigui allò establert en la present ordnença.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA
La vigència dels articles 7 i 31 quant a les sol·licituds per a l’ocupació de la via pública no entraran en vigor fins al dia 1 de gener de 2.014.
Els establiments que en data d’aprovació de la present ordenança comptin amb la corresponent autorització per a la col·locació de taules i cadires a la via pública no estaran obligats a la presentació de la documentació indicada. S’entendrà prorrogada l’autorització de l’any anterior, si bé s’hauran d’ajustar a la resta de determinacions establertes en la present ordenança.
DISPOSICIÓ FINAL
Primera.- Difusió de l’ordenança.
En el moment en què sigui aprovada aquesta ordenança, l’Ajuntament en farà una edició especialment preparada per ser distribuïda amplament en diferents punts del municipi.
Segona.- Entrada en vigor.
Aquesta ordenança entrarà en vigor quan s’hagi publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini assenyalat a l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.”
Son Servera, 28 de maig de 2013
El batle
José Barrientos Ruiz