Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR

Núm. 9817
Aprobació definitiva del Reglament Intern del Comitè de seguretat i salut.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament, en sessió celebrada el 04 de març de 2013, va adoptar entre d’altres, el següent acord:

1º Aprovar inicialment i, en el cas que no es produeixen al·legacions en el període d’informació pública, també definitivament, la modificació del Reglament intern del Comitè de Seguretat i Salut..

Un cop publicat l’anunci en el BOIB, número 37 de data 19/03/2013, no s’ha formulat cap reclamació contra l’esmentat acord durant el termini d’exposició de 30 dies per la qual cosa l’acord d’aprovació es definitiu, i el text íntegre quedarà redactat així:

Reglament intern  del Comitè de Seguretat i Salut

Article 1r

Preàmbul.

Les parts integrants entenen el principi d’obligat compliment de tota la legislació vigent en matèria de Seguretat i Prevenció laborals, i totes aquelles competències en quant a prevenció de riscs de rang superior al del present reglament, el qual aportarà les millores als mínims legals preceptius.

De la mateixa manera s’entenen les aplicacions corresponents de conformitat a la legislació interior i comunitària i que l’aparició de noves disposicions legals durant el període de vigència del Reglament obliga al compliment d’aquelles.

Les parts integrants assumeixen el compromís a defensar, prioritàriament, la salut i seguretat de tots els treballadors/as. El dret a la participació dels treballadors/as en la Prevenció, s’exerceix mitjançant el Comitè de Seguretat i Salut que amb representació paritària i col·legiada, efectuarà el seguiment dels temes relacionats amb aquesta activitat en l’àmbit de l’Ajuntament de Llucmajor.

Article 2n

Definició.

 El present Reglament s’acorda entre els Delegats/as de Prevenció i els Representants de l’Ajuntament de Llucmajor, que constitueixen el Comitè de Seguretat i Salut de l’Empresa, a l’empara dels articles 38 i 39 de la Llei de Prevenció de Riscs Laborals, i concretament en el seu Article 38 ,2 que preveu l’adopció per el propi Comitè, de les seves normes de funcionament.

Article 3r

Composició.

Es constitueix el Comitè de Seguretat i Salut de forma paritària, regint-se les seves funcions per la Llei de Prevenció de Riscs, (BOE de 10/11/95) essent la seva composició formada per 3 membres de cada part; d’una, els delegats/as de prevenció i de l’altra, els representants que a l’efecte designi l’Ajuntament.

Article 4t

Àmbit d’aplicació.

 L’àmbit d’aplicació del C.S.S. (Comitè de Seguretat i Salut) serà per la totalitat del centres de treball de l’Ajuntament de Llucmajor i abastirà a tot el personal que presti els seus serveis en el mateix.

Article 5è

Estructura i composició

 El C.S.S. tindrà caràcter paritari i estarà integrat per un número total de membres acords amb el número de treballadors/as de l’empresa. Ambdues parts laboral i empresa, tindran igual número de membres.      

La representació laboral ha estat designada per la representació dels treballadors/as.        

Donat el caràcter paritari del C.S.S. totes les seves actuacions hauran de realitzar-se de forma conjunta, previ acord majoritari, sense perjudici de la capacitat de cada part en exercir les seves competències en base a la representativitat o funcions que ostenten per manat legal o convencional.

El C.S.S. per a un millor desenvolupament de les seves funcions, s’estructurarà en:

  • Un President/a; que entre altres atribucions, representar al C.S.S, dirigir les reunions, exposa l’ordre del dia, modera els debats, firma actes i documents de manera conjunta.
  • Un Vicepresident/a; que substituirà al President/a en les seves absències, devent-li donar compte de les seves gestions en la primera reunió ordinària que es convoqui.
  • Ple del C.S.S. que serà la reunió del mateix, vàlidament constituït i d’acord als termes de la convocatòria.

Els càrrecs de President/a i Vicepresident/a seran anuals, recaient en cada una de les parts integrants del CSS . En la primera reunió de cada any, s’elegiran les persones que els exerceixin, devent esser substituïts als dotze mesos justs, excepte acord en contrari.

En les reunions del C.S.S. participarà amb veu però sense vot, delegats/as sindicals, treballadors/as de l’empresa amb especial qualificació sobre temes a tractar, personal tècnic-sanitari aliè als serveis metges de l’empresa així com tècnics/as aliens sempre que ho demani una de les parts i es comuniqui amb una antelació mínima de deu dies, exceptuant impossibilitat manifesta i notòria.

Assistirà a les reunions un treballador /a aliè al C.S.S que actuarà com a  secretari/a  que entre  altres tasques que se li puguin encomanar, redactarà les actes i documents del C.S.S.

Article 6è

De les competències;

El Comitè de Seguretat i Salut com a òrgan de participació per a la consulta regular i periòdica sobre salut i seguretat, entendrà en totes les qüestions relacionades amb la política de prevenció en l’empresa i específicament en les qüestions que a continuació s’indiquen.

 Les parts integrants assumeixen la salut dels treballadors/as de l’Empresa com una obligació multidisciplinària; això és, que per el seu més eficaç desenvolupament i impuls, haurà de comptar amb la participació de professionals de diferents branques que incideixin en la salut laboral.

 El temps requerit pels membres del C.S.S. per formació i reunió serà considerat a tots els efectes com a jornada laboral, de conformitat amb lo establert en l’art 37 de la Llei 31/95 i demés disposicions.

Tindrà consideració de treball efectiu i per tant  no computarà  com  a crèdit  amb càrrec  al previst  en l’article 68.e del estatut dels Treballadors, el temps  dedicat a les reunions de CSS i l’exercici  de les funcions  pròpies dels membres del CSS, així com les feines encarregades  per el CSS i el temps de les reunions dels grups  de treball que el Comitè decideixi constituir.

Seran funcions del Comitè, entre altres, les següents:

  • Definició dels principis de Salut Laboral i condicions de treball a través d’una política d’accions preventives.
  • Supervisar la instauració del Pla de Prevenció.
  • Establiment de controls-avaluacions tant del Pla de Prevenció com de la resta d’activitats relacionades amb el mateix.
  • Supervisió del Pla d’Emergència així com les activitats de comprovació i posta en pràctica.
  •   Arbitrar en els conflictes que sorgeixin dins del seu àmbit de competències.
  • Conèixer  amb la periodicitat que es determini, informació sobre:

Accidents sense baixa.

Informe d’accidents amb baixa, danys personals o d’incidències de consideració.

Estudis epidemiològics.

Malalties  professionals declarades i mesuraments d’higiene ambiental, com  renous, tòxics, radiacions, vibracions, fums produïts per l’ús del tabac.

Informes amb l’àmbit de la prevenció sobre llocs de treball nous.

Realitzar visites d’inspecció amb la periodicitat que es determini.

Impulsar i garantir la formació en salut laboral i prevenció a tota la plantilla i que participin en activitats preventives.

  • Les reunions seran com estableix el Reglament Intern del C.S.S. en el seu article 8è i següents.
  • Per últim,  conèixer i informar  una Memòria Anual d’activitats realitzades.

Tota la documentació referent a la prevenció de riscs del centre de treball serà entregada mitjançant còpies als delegats/as de prevenció qui les guardaran en un espai reservat per tal finalitat en les dependencies del departament de RRHH.

Article 7è

De les responsabilitats i obligacions

Les responsabilitats i obligacions en matèria de Prevenció de Riscs i Salut Laboral, seran les referides conforme a la jurisprudència i legislació vigent.

En aquest àmbit, l’Ajuntament adoptarà les mesures necessàries per la protecció eficaç de la seguretat i salut dels treballadors/as, incloses les activitats de prevenció de riscs professionals, de formació, d’informació, així com la d’una organització de prevenció i dels mitjans necessaris per al seu funcionament. Es supervisaran totes aquestes mesures, a fi de tenir en compte el canvi de les circumstàncies i tendir a la millora de les situacions existents.

Article 8è

De les diferents sessions

Les sessions del C.S.S. dintre de la periodicitat legal, seran de dues classes:

  • Ordinàries; Cada tres mesos, segons l’estipulat.
  • Extraordinàries: A iniciativa del President/a, a petició d’una de les parts o en el seu cas, del 15% de la plantilla, mitjançant escrit argumentat. D’igual manera, en el cas d’accidents o danys greus, accidents amb risc greu, denúncies mediambientals, sancions per incompliments, etc.

Article 9è

De les convocatòries

Les convocatòries es faran pel President/a amb una antelació mínima de 15 (quinze) dies naturals per les sessions ordinàries. Davant situacions de gravetat, sense necessitat de termini previ.

En dita convocatòria es determinarà lloc, dia i hora així com l’ordre del dia. Es recollirà en situacions extraordinàries, la iniciativa dels seus proponents.

Tots els membres tindran accés previ de la informació i documentació a tractar amb una antelació mínima de 10 (deu) dies, així com sol·licitar les dades que considerin necessàries per a la mateixa.

No obstant l’anterior, podran esser objecte d’acord aquells assumptes que, sense estar inclosos en l’ordre del dia, poden esser declarats urgents.

Article 10è

Del contingut mínim de l’Ordre del dia

 Amb independència dels punts que contengui, l’acta haurà de tenir inexcusablement, els següents:

  • Lectura, comentari i firma si procedeix, de l’acta anterior.
  • Escrits rebuts i informació periòdica fixa.
  • Temes pendents.
  • Temes rebuts fora de termini.
  • Precs i preguntes.
  • Informe dels accidents ocorreguts.

Article 11è

De la constitució del ple

 El quòrum per a validar el Ple del C.S.S. serà la presència, al manco de la meitat de cada una de les parts. Els acords del C.S.S. hauran d’esser unànimes per a ser vàlids, sense perjudici de les competències i funcions que a cada part li atorga el vigent marc legal.

Article 12è

De les variacions en el transcurs de la vigència

 Les parts firmants accepten debatre per a la seva inclusió si procedeix i forma immediata al present text, aquelles disposicions que, qualsevol que sigui el seu origen legislatiu, es refereixin a aspectes no contemplats en el mateix.

Vist tot l’anterior, llegit i aprovat, es firma en Llucmajor a 21 de desembre de dos mil dotze, essent d’aplicació des del moment de la seva aprovació per el Ple i la seva publicació en BOIB.

Per la Representació dels Treballadors/as          Per l’Ajuntament 

 

Llucmajor, 16 de maig de 2013.

El Batle acctal.,

 Miguel Ribot Muntaner.