Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció primera. Contractació Pública

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT

Núm. 9411
Modificació del contracte entre el Consell de Mallorca i Tirme, SA derivada de l’article 19 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre de 2012, de Mesures urgents per a l’activació econòmica en matèria d’indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Modificació del contracte entre el Consell de Mallorca i Tirme, SA derivada de l’article 19 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre de 2012, de Mesures urgents per a l’activació econòmica en matèria d’indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries

El ple del Consell de Mallorca, en sessió de 9 de maig de 2013, va adoptar l’acord següent:

“Vist l’acord del Ple de 14 de febrer de 2013 en relació amb l’aprovació inicial de la modificació del contracte entre el Consell de Mallorca i Tirme, SA derivada de l’article 19 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre de 2012, de Mesures urgents per a l’activació econòmica en matèria d’indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries.

Ateses les al·legacions presentades per Tirme, SA amb registre d’entrada núm. 6442 d’11 de març de 2013.

Ateses les al·legacions presentades a la modificació del contracte entre el Consell de Mallorca i Tirme, SA derivada de l’article 19 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre de 2012, de Mesures urgents per a l’activació econòmica en matèria d’indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries per part de diferents persones físiques i jurídiques (resum de les quals s’expressen a l’informe esmentat al paràgraf següent).

Atès l’informe en relació a les al·legacions presentades a l’acord d’aprovació inicial de la modificació del contracte amb TIRME SA derivada de l’article 19 de la Llei 13/2012, relatiu a la importació i tractament de combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) de 18 d’abril de 2013 de l’enginyer industrial, de l’economista, del cap del Servei Jurídic i de la cap de servei de la Direcció Insular de Residus que s’adjunta a aquesta proposta.

Atès l’informe jurídic de 18 d’abril de 2013 en relació a les al·legacions presentades per TIRME SA a l’aprovació inicial de la modificació del contracte entre el Consell de Mallorca i Tirme, SA derivada de l’article 19 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre de 2012, de Mesures urgents per a l’activació econòmica en matèria d’indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries que s’adjunta a aquesta proposta.

Atès l’informe del secretari general de 23 d’abril de 2013 i d’Intervenció General de 30 d’abril de 2013.

Per tot el que s'ha exposat i atès l’article 7.i. del Decret de dia 15 de juliol pel qual es determina l’organització del Consell de Mallorca, modificat pel decret de dia 10 d’octubre de 2011, la consellera executiva del Departament de Medi Ambient eleva al Ple del Consell de Mallorca la següent proposta d'

 

ACORD

1.No admetre les al·legacions del Sr. Pere Vich Salom, Carme Herrera Lora, l’Ajuntament de Lloseta i l’Ajuntament de Santa Margalida per presentar-se fora de termini.

2.Estimar parcialment les al·legacions que proposen la substitució de “combustible derivat de residu (codi LER 90.12.10 i 90.12.12)” per  “residus codis LER 90.12.12 i 90.12.12” en el sentit de substituir l’expressió per “residus combustibles derivats de residu codi LER 19.12.10 i 19.12.12”.

3. Desestimar les al·legacions presentades no incloses als apartats primer o segon del present acord.

4.Aprovar definitivament la modificació del contracte de data 4 de maig de 2007 amb Tirme, SA, relatiu al servei de gestió de residus urbans de Mallorca del tenor literal següent:

I.- Afegir un punt 4 a la lletra c) del pacte primer “Objecte” del tenor literal següent:

4.- Tractament de residu combustible derivat de residu (codis LER 19.12.10 i 19.12.12), amb l’aprovació prèvia del Consell de Mallorca i sempre que l’empresa concessionària disposi de les autoritzacions pertinents.

II.- Afegir un paràgraf tercer al pacte tercer “Àmbit de la concessió”, del tenor literal següent:

No obstant el que disposen els apartats anteriors, el concessionari també haurà de tractar el residu combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) provinents de fora de les Illes Balears i dins l’àmbit de la Unió Europea, que sigui autoritzat pel Consell Insular de Mallorca.

III.- Al pacte 9.4, entre les obligacions del concessionari i, concretament, aquelles en la fase d’explotació del servei, s’afegiria un nou apartat s) del següent tenor literal:

s) En el supòsit en què s’apliqui l’article 19 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre de 2012, de Mesures urgents per a l’activació econòmica en matèria d’indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, el tractament de residu combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) provinent de fora de les Illes Balears i dins l’àmbit de la Unió Europea haurà de realitzar-se amb el compliment de les següents obligacions:

1.- El tractament requerirà la prèvia autorització del trasllat per part del Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2.- TIRME, SA haurà de sol·licitar per escrit i prèviament al Consell de Mallorca la conformitat per a la realització del tractament per a cada operació amb indicació de la següent informació:

- proveïdor d’origen,

- alternatives estudiades, si escau

- estudi econòmic,

- característiques tècniques del producte,

- durada de l’operació,

- número de tones,

-descripció de la logística de l’operació.

3.- TIRME, SA haurà de mantenir vigent en tot moment l’autorització ambiental integrada per tal de poder tractar els residus corresponents als codis LER 19.12.10 i 19.12.12 i ajustar el tractament a l’esmentada autorització.

4.- La concessionària haurà de disposar de pòlissa d’assegurança vigent per tal de garantir, en tot cas, la cobertura dels danys i perjudicis que es puguin ocasionar en les operacions d’importació, transport i tractament del residu combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12).

5.- Condicionants econòmics:

5.1. Els guanys derivats d’aquest tractament tindran la consideració d’extraordinaris i han de ser íntegrament aplicats al finançament de la tarifa que han de satisfer els usuaris del servei públic. Els ingressos procedents de la importació i tractament del residu combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) s’aplicaran al càlcul de la tarifa de gestió dels residus urbans d’igual forma que els ingressos per venda d’energia, la venda de subproductes i els ingressos procedents d’aportacions dels Sistemes integrats de gestió, minorant-la sense que s’apliqui cap tipus de retribució al concessionari per aquesta activitat.

5.2. Tendrà  la consideració d’ingrés l’import total resultant de la base imposable de la facturació emesa per l’empresa concessionària per la importació i tractament de residu combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12).

5.3. Així mateix, tendrà la consideració d’ingrés a deduir del cost d’explotació de la planta de valorització energètica la venta d’energia, a raó de PCI x tones incinerades X REN (0,229) X preu de venta Kwh. El residu  combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) es valoritzarà energèticament a les línees 3 i 4 en tot cas, excepte si es sol·licita expressament conformitat, de manera motivada, per tractar a les línees 1 i 2 i el Consell de Mallorca ho permet. En aquest cas es substituirà el REN pel valor de 0,2027.

5.4. Per altra banda, tendran exclusivament la consideració de despeses les relatives a les següents activitats: nòlit, descàrrega a port, transport a planta de tractament, el propi tractament i les despeses generals directes imputables a aquestes operacions.

Per a aquelles despeses esmentades que no suposen un servei associat a l’activitat ordinària de la concessionària (totes excepte el tractament), en aplicació dels principis de transparència, eficiència i publicitat, TIRME, SA haurà de publicar un anunci al seu web per a la seva licitació i donar un termini no inferior a 10 dies hàbils per a la presentació d’ofertes. Si per alguna d’aquestes despeses no resulta viable realitzar aquesta licitació, Tirme haurà de justificar aquest fet i el Consell de Mallorca acceptar l’argumentació.

Tirme, SA, haurà de justificar la necessitat d’incórrer en les despeses generals directes que impliqui l’operació així com l’adequació dels preus a mercat.

5.5. L’empresa concessionària garantirà un guany mitjà anual mínim de 40 € per tona de residu combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) importada pel servei a minorar a la tarifa de gestió de residus urbans segons les previsions derivades dels estudis de viabilitat econòmica del projecte contemplats per la Direcció Insular. En el cas de què les operacions reportin guanys superiors s’imputaran en la seva totalitat a la tarifa. Aquestes valoracions es faran en base als estudis de preus presentats per operació.

Per guany s’entendrà la diferència entre el preu facturat per tona més els ingressos per venda d’electricitat/tones residu combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) importades i les despeses unitàries acreditades de l’operació. Aquestes correspondran al nòlit, descàrrega a port, transport a planta de tractament i, com a despeses de tractament, s’imputaran només els costs variables inclosos a la modificació del contracte entre el Consell de Mallorca i Tirme, SA per Acord de ple de 2 d’abril de 2007 com a OMV actualitzats i les despeses generals directes unitàries acceptades.

5.6. Durant l’execució de qualsevol de les actuacions d’importació i tractament de residu combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) Tirme, SA  aportarà a la Direcció Insular de Residus les dades referents als ingressos i despeses que es vagin generant dins el termini de 30 dies posteriors a la data d’expedició de la factura corresponent.

5.7. Conjuntament amb la proposta anual de revisió de tarifa TIRME presentarà, de manera separada, memòria explicativa de les actuacions, ingressos i despeses relatives al tractament de residu combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) importats així com la documentació que les acrediti.

6.- Condicionants tècnics:

6.1.- A les instal·lacions de TIRME, en cas de necessitat, es podrà emmagatzemar, amb caràcter transitori i pendent de ser incinerats, les tones de residu combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) a la nau per RCDs del projecte de complex de tractament integral de residus de Son Reus, així com a altres instal·lacions del servei públic insularitzat si s’acredita la necessitat i el Consell de Mallorca dóna la seva conformitat.

6.2.-  El tamany de les ecobales haurà de permetre el seu correcte transport marítim i terrestre, estiba i desestiba així com del tractament a planta.

6.3.- Empaquetatge d’ecobales. Les ecobales es transportaran compactades amb fleixos i retroactilades de manera suficient per tal de garantir la consistència de les ecobales. Les ecobales hauran de ser lliurades amb eslingues per a la seva manipulació en les tasques de càrrega i descàrrega. 

6.4.- Aquests condicionants tècnics aplicaran, en general, a totes les operacions. En els casos en els que la logística del transport de residu combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) no obeeixi a aquest plantejament s’estudiarà cas per cas la viabilitat tècnica de l’operativa.

7.-  Les operacions de transport marítim i terrestre no es podran realitzar en temporada d’estiu, segons directrius de la Direcció Insular de Residus.

8.- Les operacions d’importació, transport i tractament del residu combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12) es realitzaran de manera que no afectin al correcte funcionament del servei públic insularitzat per a la transferència i tractament dels residus urbans de Mallorca.

9.- Aquestes operacions s’hauran de sotmetre a les accions de vigilància i inspecció del Consell de Mallorca previstes al Reglament d’explotació de gestió de residus urbans (BOCAIB núm. 130 de 26 d'octubre de 1993) i a la modificació del contracte entre el Consell de Mallorca i Tirme, SA per Acord de ple de 2 d’abril de 2007.

IV.- Al punt tercer “Finançament” de l’Estudi Econòmic Financer annex al contracte, quan expressa que d’acord amb el que s’estableix al PDSGRUM les vies de finançament de les inversions previstes són les següents, s’inclourà un nou apartat sisè:

6. Altres ingressos

5.  Delegar a la Comissió de Govern l’aprovació del preu, així com l’atorgament de l’autorització per a cada operació d’importació, transport i tractament dels residus combustible derivat de residus (codis LER 19.12.10 i 19.12.12).

6.Notificar el present Acord a totes les persones físiques i jurídiques que han presentat al·legacions i a l’empresa concessionària, Tirme, SA, als efectes de la formalització de la modificació del contracte en el termini de 30 dies a comptar a partir de l’endemà de la notificació i publicar-ho al Butlletí Oficial de les Illes Balears.”

Contra aquesta resolució que esgota la via administrativa es poden interposar, alternativament, els recursos següents:

 a) Directament el recurs contenciós administratiu davant el Tribunal que resulti competent, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació del present acord.

b) El recurs de reposició potestatiu davant l’òrgan que ha dictat aquest acord, en el termini d'un mes, comptador  a partir del dia següent de la notificació de la present resolució. Contra la desestimació expressa del recurs de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació de la desestimació del recurs de reposició. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició  podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta.

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i de la llei 4/1999 de 13 de gener de modificació de la llei 30/1992 de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

La qual cosa es publica pel coneixement general i als efectes oportuns.

 

Palma, 10 de maig de 2013

 

El secretari general

Jeroni M. Mas Rigo