Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT LLUIS

Núm. 9259
Aprovació definitiva Ordenança de substitució de sancions econòmiques per la realització de serveis en benefici de la comunitat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament en sessió extraordinària celebrada el dia 08.03.13 va aprovar inicialment l’Ordenança de substitució de sancions econòmiques per la realització de serveis en benefici de la comunitat.

En el BOIB núm. 35 de dia 14.03.13 es publica l’anunci de l’esmentada aprovació.

Atès que durant el període establert a l’efecte no s’han presentat  al·legacions, l’esmentada ordenança s’entén aprovada definitivament.

Atès a la legislació vigent, es publica íntegrament l’ordenança indicada:

 

ORDENANÇA MUNICIPAL DE SUBSTITUCIÓ DE SANCIONS ECONÓMIQUES PER A LA REALITZACIÓ DE SERVEIS EN BENEFICI DE LA COMUNITAT

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'article 25.2 de la Constitució Espanyola preveu, entre les funcions de les penes i mesures de seguretat, la reinserció social de la persona condemnada, que és aplicable, quant al principi del dret penal i, amb certs matisos, al dret administratiu sancionador.

En conseqüència, el component educatiu, i la vocació social que tota pena comporta, compleix amb la finalitat establerta en l’article 25.2 de la CE i amb l’exigència de justícia que consagra l’article 1 de la norma fonamental; tot açò sens perjudici de la funció punitiva de les penes i sancions, que també és constitucionalment legítima.

A aquest efecte, l’article 39.i del Codi Penal recull com a reducció de pena privativa de drets els treballs en benefici de la comunitat, definits en l’article 2.a del RD 515/2006, de 6 de maig, pel qual s'estableixen les circumstàncies d'execució de les penes de treballs en benefici de la comunitat i de localització permanent de determinades mesures de seguretat, així com de la suspensió de l’execució de les penes privatives de llibertat, tot açò en el sentit següent:

“La pena privativa de derechos, que no podrá imponerse sin el consentimiento del penado, y que le obliga a prestar su cooperación no retribuida en determinadas actividades de utilidad pública, que podrán consistir, en relación con delitos de similar naturaleza al cometido por el penado, en labores de reparación de los daños causados o de apoyo o asistencia a las víctimas”.

En aquest sentit, la present Ordenança té la intenció de proporcionar a un determinat col·lectiu una alternativa al compliment de les sancions pecuniàries que s'imposin com a conseqüència de la infracció a determinades normes, la qual cosa s'articula a través de la possibilitat d'acollir-se a la substitució de la multa per la realització de serveis en benefici de la comunitat, que vénen a reparar el perjudici derivat de l'actuació il·lícita, amb inspiració en el principi de reeducació i el caràcter exemplar de les sancions. 

 

Article  1                                                                                                      

Objecte

La present ordenança té per objecte regular el dret de les persones afectades, d’aplicació subjectiva,  d'acollir-se a la possibilitat de compliment alternatiu de les sancions econòmiques que s'imposin per la comissió d'infraccions administratives, mitjançant la realització de serveis en benefici de la comunitat.

Article 2                                                                                                              

Concepte

1.  Es considera servei en benefici de la comunitat la prestació de la cooperació personal no retribuïda en determinades activitats d'utilitat pública, amb interès social i valor educatiu, que serveixi de reparació a la comunitat perjudicada per la falta administrativa, activitat no supeditada a aconseguir interessos econòmics.

2.  Els serveis en benefici de la comunitat es poden desenvolupar en qualsevol  àmbit d'activitat de competència municipal.

Article 3                                                                                                                    

Àmbit d'aplicació                      

1. La present Ordenança és aplicable com a alternativa al compliment de les sancions econòmiques que s'imposin per causa d’infraccions a les ordenances municipals i lleis comunitàries i estatals (sempre que aquestes no s’hi oposin), en el terme municipal de Sant Lluís.

2. Queden excloses, en tot cas, de l’àmbit d'aquesta norma les persones que resultin sancionades per la comissió de qualsevol classe d'infraccions administratives que tenguin la classificació de molt greus.

3. Únicament es poden acollir a la present disposició les persones físiques d'entre 14 i   65 anys (ambdues edats incloses) que compleixin les condicions que s’indiquen tot seguit:

a) No haver estat sancionats, mitjançant resolució ferma, dins els dotze mesos anteriors a la data de la denúncia, per infracció del mateix o altre precepte de la norma per la qual s'hagi imposat la corresponent sanció.

b) No tenir cap informe desfavorable per la substitució de la  multa en un expedient anterior.

c) No tenir pendent, en executiva, cap deute amb aquesta      Administració.

4. Criteris relatius a trams d'edat i condicions d'aplicació de serveis en benefici de la comunitat:

a) Tram d'edat de 14 a 23 anys: pel fet de considerar-lo període formatiu, serà aplicable després de la petició de la persona interessada.

b) Tram d'edat de 24 a 65 anys: persones amb ingressos inferiors a 1,5 segons l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), o persones que proposin els Serveis Socials municipals amb informe motivat; així, el criteri en qüestió serà aplicable, a petició de la persona interessada, després d'acreditar documentalment qualsevol d'aquestes circumstàncies.

 

Article 4                                                                                                    

Procediment

1. Una volta notificada la sanció econòmica que hagi recaigut en el corresponent expedient sancionador, la persona sancionada que compleixi les condicions establertes a l'article anterior es podrà acollir a la possibilitat de substituir el pagament de la multa que s'hagi imposat, mitjançant la realització de serveis en benefici de la comunitat; igualment s'hi podrà acollir, si ho desitja, en rebre la notificació de la resolució d'inici de l'expedient sancionador, amb proposta de multa.

2. Dins el termini de 15 dies hàbils a comptar des de la data de la notificació de la resolució, mitjançant la qual s’informarà de l’alternativa que regula la present Ordenança, la persona sancionada econòmicament podrà elevar una sol·licitud a la Batlia on manifestarà el seu consentiment i voluntat que li sigui aplicable com a sanció alternativa la realització de serveis en benefici de la comunitat. Juntament amb l'escrit de la sol·licitud (n’hi ha un model a l’annex I),  s’haurà d'adjuntar obligatòriament una còpia del DNI del sol·licitant i, si escau, de tots els signants, un telèfon de contacte i, en el cas de menors d’edat, l’autorització per escrit del pare, mare o tutor legal. No s’acceptarà cap  sol·licitud que no compleixi els requisits suara esmentats.

3. La sol·licitud, presentada dins el termini establert i en la forma escaient, es remetrà a la unitat administrativa encarregada de la instrucció de l'expedient, la qual després que haurà verificat que compleix les condicions previstes en la present Ordenança, dintre del termini de 10 dies hàbils remetrà la sol·licitud juntament amb un informe de l'instructor, si fos necessari, al batle o la batlessa, que dictarà la corresponent resolució en el sentit d'estimar, o no, la  sol·licitud de compliment alternatiu dels serveis en benefici de la comunitat; i en cas d’estimació positiva, ordenarà la suspensió de l'execució de la sanció econòmica, amb les següents indicacions:

- Lloc o entitat a què la persona ha estat assignada.

- Característiques del servei o activitat que ha de fer.

- Lloc, data i hora en què ha de comparèixer a l’efecte.

- Persona responsable del seguiment.

- Determinació del nombre de jornades i dies en què es durà a terme el servei, especificant l'horari que correspongui efectuar.

4. Si la persona sol·licitant no  compleix  les condicions necessàries per acollir-se a aquest benefici, es dictarà  una resolució que declari la no-acceptació de la sol·licitud, amb expressió de la causa.

5. En tot cas,  la resolució s’ha de dictar dins un termini màxim de 20 dies des de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut el dit termini sense haver-se resolt, la resolució que s'adopti ha de ser en el sentit d'estimar la sol·licitud presentada i determinar la manera en què s'ha de dur a terme el compliment substitutori de la sanció econòmica, d’acord amb  els termes fixats en l'apartat 3 d'aquest article.

Article 5                                                                                                    

Execució de la mesura

1. Finalitzada l'execució dels serveis en benefici de la comunitat, la persona responsable del seu seguiment ha d’emetre, dintre del termini màxim de 15 dies, un informe valorant la realització dels serveis en qüestió.

2. Si l'informe resulta favorable, aquest s’adjuntarà a l'expedient i es a dictarà resolució declarant la compensació de la sanció econòmica, la qual es deixarà sense efecte en l'import establert.

3. Si l'informe resulta desfavorable, s’aixecarà la suspensió de l'execució de la sanció econòmica i s’ordenarà prosseguir les actuacions que corresponguin per a la recaptació íntegra de la sanció. Són causa d’informe desfavorable la no-assistència a una o algunes de les jornades que s'haguessin determinat o la manifesta desatenció de les ordres i/o instruccions de la persona encarregada del servei al qual ha estat adscrit la persona obligada.

Article 6                                                                                                                

Duració de la jornada de prestació del Servei

1. La jornada de prestació del servei en benefici de la comunitat ha de tenir una duració no inferior a quatre hores diàries ni superior a sis hores diàries, amb un mínim d'una jornada i un màxim de 20 jornades, i es regeix pel principi de programació i flexibilitat, per fer compatible el normal desenvolupament de les activitats diàries de la persona obligada amb el correcte compliment de la jornada.

2. Els serveis en benefici de la comunitat en cap cas no tenen caràcter remunerat.

3. Es poden realitzar els següents tipus d'activitats en benefici de la comunitat (només poden tenir lloc fins a una altura no superior a 3 metres):

- Manteniment i reparació de mobiliari urbà (reparació de desperfectes en mobiliari públic, pintura, etc.).

- Neteja pública (vies públiques, edificis públics).

- Neteja de zones verdes (manteniment de jardins, parcs, zones d'esbarjo) i llocs d'erm.

- Altres labors de caire social o d'acord amb la preparació acadèmica de la persona.

 

Article 7                                                                                                          

Valoració

1. Es presta una jornada de quatre hores de serveis a la comunitat per cada 27,72 euros de sanció, amb el límit establert a l'article anterior. Per a l'adequada vigència d'aquesta valoració, s’actualitzarà anualment, conforme a l'IPC.

2. Quan la sanció econòmica no sigui múltiple de 5, s’ha d’arrodonir a la quantitat immediata resultant inferior.

Article   8                                                                                                          

Seguiment i control

1. En la realització dels serveis, cal seguir les ordres i instruccions dels encarregats del servei, els quals informaran la persona obligada sobre la manera d’executar-les.

2. L'informe desfavorable du aparellades les conseqüències previstes en l'article 5.3 de la present Ordenança i la impossibilitat d'acollir-se en un futur a la substitució de les sancions econòmiques per la realització de serveis en benefici de la comunitat.

Article 9                                                                                                                    

Risc i ventura

1. En l’execució dels serveis en benefici de la comunitat, la qüestió referent a malalties i accidents va a risc i ventura de la persona que s'aculli a la present Ordenança.

2. No obstant l'anterior, l'Ajuntament subscriurà una pòlissa d'assegurances que beneficiï les persones sancionades i que cobreixi els riscos provinents del compliment dels serveis en benefici de la comunitat.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA­

A la present ordenança és igualment aplicable, a més de la substitució de les sancions econòmiques, la reparació econòmica dels danys materials causats a qualsevol tipus de béns i/o immobles municipals.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA SEGONA­

La present ordenança és aplicable a partir de la seva entrada en vigor i afecta també tots els expedients sancionadors que es trobin en tramitació en aquest moment, així com totes les sancions que no siguin fermes en via administrativa. En aquest cas, el termini per a sol·licitar la substitució de la multa en benefici de la comunitat es compta a partir de la data d'entrada en vigor d'aquesta disposició.

DISPOSICIÓ FINAL

Una volta haurà estat aprovada definitivament aquesta Ordenança, se’n trametrà una còpia íntegra i fefaent d'aquesta a l'Administració Insular de l'Estat i es publicarà íntegrament el text en el Butlletí Oficial de les IlIes Balears; entra en vigència una vegada hauran transcorregut 15 dies a comptar de la seva publicació.

 

 

ANNEX 1

Nom i llinatges .............................................................................................................., DNI ........................................, amb domicili al carrer/plaça ................................................................  núm..........., de................................................................... CP....................... telèfon .................................... correu electrònic.................................................................................................

MANIFEST:

Que he rebut la notificació de la Resolució de la Batlia d'inici/resolució de I'expedient sancionador núm ..............., instruït per infracció de I'art ............ de ......................................................................, la qual cosa suposa una sanció de ............................. euros.

Que estic al corrent de la possibilitat que ofereix l'Ordenança municipal de substitució de sancions econòmiques per  la realització de serveis en benefici de la comunitat.

DEMAN:

Una entrevista amb Ia persona encarregada de la instrucció  de l’expedient,  per tal de valorar el meu cas i poder acollir-me de forma voluntària a la realització de serveis en benefici de la comunitat com a substitució de la sanció econòmica.

Sant Lluís, ..... de ............................ de 20 ......

 

(Signatura)............................ .

BATLIA DE L'AJUNTAMENT DE SANT LLUÍS

 

(CAS DE MENOR D'EDAT)

Nom i llinatges......................................................................................................,  de ............... anys, DNI ......................................., amb domicili al carrer/plaça ....................................................................., núm. .............., de ......................................................... CP................................... telèfon  ............................................................................. correu electrònic .........................................................................................

MANIFEST:

Que he rebut la notificació de la Resolució de la Balia d'inici/resolució de I'expedient sancionador núm .............., instruït per infracció de I'art ......... de ....................................................................., la qual cosa suposa una sanció de ..........................euros.

Que estic al corrent de la possibilitat que ofereix l'Ordenança municipal de substitució de sancions econòmiques per la realització de serveis en benefici de la comunitat.

DEMAN:

Una entrevista amb la persona encarregada de la instrucció de l’expedient,  a la qual acudiré acompanyat del meu pare/mare/tutora o tutor legal, per tal de valorar el meu cas i poder acollir-me de forma voluntària a la realització de serveis en benefici de la comunitat com a substitució de la sanció econòmica.

AUTORITZACIÓ

Nom i llinatges.................................................................................................... DNI .........................................,   tutor/a legal,  deman que es tengui en consideració la present sol·licitud, a la qual don suport amb la meva autorització.

Sant Lluís,  ........ de ............................ de 20 .........

(Signatura)..............................

_____________________________________________________________________

BATLIA DE L'AJUNTAMENT DE SANT LLUÍS

 

Sant Lluís, 15 de maig de 2013

EL BATLE
Cristóbal Coll Alcina