Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 8551
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 7 de maig de 2013, de publicació del resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 79/2012 del Compte general de la Universitat de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2011
Versió PDF
L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears regula els informes o memòries de fiscalització i en preveu la seva tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, així com la seva publicació al BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
Mitjançant Acord del Consell de la Sindicatura de 20 de desembre de 2012 es va aprovar l’Informe 79/2012 del Compte general de la Universitat de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2011.
La presidenta del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s’havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari, que va tenir lloc amb el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts celebrada dia 5 de març de 2013.
Per tot l’anterior i d’acord amb el que preveuen la Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes
Resolc
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 79/2012 del Compte general de la Universitat de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2011, que s’adjunta seguidament.
Palma, 7 de maig de 2013
Síndic major
Pere Antoni Mas Cladera
ANNEX. INFORME 79/2012 DEL COMPTE GENERAL DE LA UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS CORRESPONENT A L’EXERCICI 2011
I. INTRODUCCIÓ
1. PRESENTACIÓ
L’article 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix que correspon a la Sindicatura de Comptes la fiscalització externa de l’activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears.
D’acord amb l’article 2 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, l’àmbit subjectiu d’actuació d’aquesta institució inclou la Universitat de les Illes Balears i qualsevol organisme, ens, entitat, fundació o empresa amb participació majoritària o domini efectiu d’aquesta entitat.
L’Informe del Compte general de la Universitat de les Illes Balears corresponent a l’exercici 2011 està previst en el Programa d’actuacions de la Sindicatura per a l'any 2012. És un informe de caràcter general i de periodicitat anual, realitzat per l’Àrea de Consells Insulars i Universitat.
Les xifres de l’Informe (excepte que s’especifiqui el contrari) s’expressen en milers d’euros sense decimals. S’ha treballat amb euros i cèntims d’euro i es conserva la totalitat de les xifres. La coherència interna és total, si bé en l’Informe apareixen, en alguns casos, diferències motivades pel format de visualització emprat.
2. OBJECTIUS
Els objectius d’aquesta fiscalització són els següents:
Verificar que els comptes de l’exercici mostren adequadament, en tots els aspectes significatius, la situació econòmica, financera i patrimonial, així com la liquidació dels pressuposts de despeses i ingressos, d’acord amb els principis comptables públics.
Determinar el grau de compliment de les disposicions legals i reglamentàries que són d’aplicació a la gestió dels fons públics.
Analitzar si els procediments de gestió s’atenen a la utilització racional dels recursos.
Analitzar la contractació administrativa.
3. ABAST DEL TREBALL I LIMITACIONS
A. ÀMBIT SUBJECTIU
L’àmbit subjectiu d’aquest Informe és el següent:
Universitat de les Illes Balears
Entitats dependents de la UIB:
Fundació General de la Universitat de les Illes Balears
Fundació Universitat-Empresa de les Illes Balears
Fundació Càtedra Iberoamericana a la Universitat de les Illes Balears
Consorci per al Foment d’Infraestructures Universitàries (COFIU)
Es considera com a entitat dependent el COFIU (tot i que la participació en els òrgans de govern de la UIB i de la CAIB és la mateixa), atès que el seu objecte és la construcció d’infraestructures que després cedirà a la UIB.
Entitats vinculades a la UIB:
ParcBit Energia i Altres Serveis, SCL
Consorci Escola d’Hoteleria
Consorci Agència de Qualitat Universitària de les IB (AQUIB)
No s’inclouen dins l’àmbit subjectiu d’aquest Informe les entitats vinculades esmentades, ja que durant el 2011 la UIB no hi ha efectuat cap aportació ni hi ha tingut cap relació econòmica significativa. En el mateix cas es troben les escoles adscrites a la UIB.
B. ÀMBIT OBJECTIU I LIMITACIONS
L’abast del treball realitzat és el següent:
Amb relació a l’Administració general de la UIB, es fiscalitzen els seus comptes anuals de 2011 (balanç de situació, compte del resultat economicopatrimonial, estat de la liquidació del pressupost i memòria).
La UIB formula els seus comptes anuals segons el Pla General de Comptabilitat Pública estatal. A partir de l’1 de gener de 2011 és d’aplicació el nou Pla General Públic (Ordre EHA/1037/2010, de 13 d'abril, per la qual s’aprova el PGCP), per la qual cosa els comptes anuals referits a l’exercici 2011 s’han de formular d’acord amb aquest nou Pla. No obstant això, els comptes presentats per la UIB s’han formulat segons l’antic PGCP.
Els esmentats comptes anuals presenten diverses incidències i limitacions, que es detallen a cada uns dels apartats de l'Informe, conseqüència de la fiscalització realitzada per la Sindicatura. Cal destacar que la memòria del pressupost inicial incorpora els pressuposts de la Fundació General i de la Fundació Universitat-Empresa i que, no obstant això, en els comptes anuals de la UIB no figuren les liquidacions d’aquests pressuposts ni els seus comptes anuals.
Pel que fa a les entitats dependents, es fa una revisió formal i una anàlisi general dels comptes anuals. S’exposen els informes d’auditoria externa, i les operacions realitzades entre les esmentades entitats i la UIB per tal de determinar el seu import i per elaborar els estats comptables consolidats.
Els informes d'auditoria externa no han estat objecte de revisió per part de l'SCIB, per la qual cosa no es poden assumir com a pròpies les opinions i excepcions que s’hi posen de manifest.
S’enumeren les entitats vinculades i s’exposa, si escau, un quadre amb les aportacions patrimonials rebudes de la UIB.
S’inclouen unes fitxes amb dades pressupostàries i patrimonials de cada una de les entitats afectades.
Pel que fa a la contractació administrativa s’analitza el compliment de la legalitat aplicable. Es revisen alguns contractes, segons les fases de l’expedient: actuacions administratives preparatòries, adjudicació, formalització, modificació i execució.
4. RENDICIÓ DE COMPTES
Els comptes anuals de la UIB de l’exercici 2011 s’han retut (en termini) a la Sindicatura de Comptes el 2 d’agost de 2012, després de la seva aprovació pel Ple del Consell Social, en sessió de dia 26 de juliol de 2012. Els comptes anuals de les entitats dependents i vinculades, excepte els de la Fundació Càtedra Iberoamericana que s’han presentat el dia 21 de setembre de 2011.
També s’han tramès en fase de fiscalització els informes d’auditoria externa (excepte el de la Fundació Càtedra Iberoamericana). L’opinió i, si escau, les excepcions, d’aquests informes es mostren a les fitxes individuals de cada entitat en l’annex II d’aquest Informe.
Incidències:
Els comptes anuals s’han formulat segons l’antic PGCP estatal i no segons el nou Pla General de Comptabilitat Pública (Ordre EHA/1037/2010, de 13 d’abril, per la qual s’aprova el PGCP).
Els comptes anuals de 2011 de les entitats dependents no s’han inclòs en els comptes anuals de la UIB.
La Fundació Càtedra Iberoamericana no ha retut els comptes anuals de 2011.
5. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS
El resultat de les actuacions es va comunicar a la rectora, per tal que pogués formular les al·legacions i presentar els documents i els justificants que considerés adients, de conformitat amb l’article 30 del Reglament de la Sindicatura. Les seves al·legacions es varen presentar el 7 de desembre de 2012 (figuren com a annex en aquest Informe).
Les al·legacions s’han analitzat i s’ha suprimit o modificat part de l’Informe quan s'han acceptat. Si no s’ha alterat aquest ni s’ha emès opinió és perquè les al·legacions són explicacions que confirmen els fets i les valoracions de l’Informe, o perquè no s’han justificat adequadament els criteris o les afirmacions de l’al·legació, o perquè es manifesta la voluntat d’esmenar la deficiència en el futur. Excepcionalment, quan la raó de no acceptar l’al·legació ha estat diferent de les esmentades anteriorment, aquesta raó es fa constar amb una nota a peu de pàgina dins l’Informe.
Recomanacions:
Formular els comptes anuals segons el nou Pla General de Comptabilitat Pública (Ordre EHA/1037/2010, de 13 d’abril, per la qual s’aprova el PGCP).
Incloure dins el Compte general els comptes anuals de les fundacions i del consorci dependents.
II. UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS
1. PRESSUPOST INICIAL I MODIFICACIONS
Incidències:
De la mateixa manera que en els exercicis anteriors, l’estat de liquidació del pressupost es presenta amb un nivell de desagregació menor que el desglossament del pressupost inicial.
Pel que fa als 11 expedients de modificació examinats, s’han d’assenyalar les incidències següents:
No consta cap informe de fiscalització prèvia dels expedients de modificació de crèdit.
L’expedient 177 d’incorporació de romanents de crèdit és en realitat un suplement de crèdit o crèdit extraordinari, atès que es doten partides genèriques de l’exercici contra romanent genèric de l’exercici anterior. El finançament d’aquesta modificació no es correspon amb els tipus d’ingressos que poden donar lloc a generacions de crèdit.
A l’expedient 5 de generació de crèdit tipus bestreta, no consta cap formalització documental (exigida per les normes d’execució) que les disponibilitats de tresoreria permetin la concessió de la bestreta, tampoc no ens en consta cap sobre la raonabilitat del supòsit per tal de garantir el compliment de les condicions que permetin la percepció de l’ingrés a la finalització del projecte.
La memòria explicativa dels expedients de transferències de crèdit núm. 91 i 217 és insuficient. A l’expedient núm. 99 no hi figura memòria.
Recomanacions:
Evitar la utilització de forma generalitzada de la figura de la generació de crèdit, principalment en els casos en què els expedients tenen característiques pròpies d’altres figures de modificacions de crèdit la tramitació de les quals, resulta menys operativa.
Realitzar les anotacions comptables pertinents per tal de corregir les incidències exposades i procurar la seva detecció i esmena en exercicis posteriors.
2. EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST
A. EXECUCIÓ D’INGRESSOS
Incidències:
A l’igual de l’exercici anterior, no s’han reconegut comptablement, com a ingressos pressupostaris en el capítol de transferències de capital i corrents, les transferències de la CAIB previstes en els acords i convenis per al finançament dels edificis Jovellanos i Cientificotècnic, i que estan subjectes a tres contractes denominats de cessió de crèdit. L’import d’aquestes transferències incrementaria en 1.731 milers d’euros el pressupost d’ingressos. Aquesta correcció no afecta el resultat pressupostari, ja que la despesa vinculada tampoc no s’ha registrat com a despesa pressupostària.
La UIB ha signat el 2011 un conveni amb la CAIB en matèria d’actuacions per al desenvolupament de les inversions de l’Estat a les Illes Balears, per a la construcció i l’equipament d’un laboratori Universitat-Empresa. La UIB ha reconegut la totalitat de l’import del conveni (2.500 milers d’euros), encara que les despeses projectades no hagin estat contractades. La CAIB no ha reconegut el 2011 cap obligació envers la UIB derivada d’aquest conveni.
B. EXECUCIÓ DE DESPESES
Incidències:
A l’igual dels exercicis anteriors s’observen les incidències següents:
D’acord amb els articles 192 i 194 dels Estatuts de la UIB, les funcions d’execució del pressupost i de control intern corresponen a la Gerència. Aquesta agregació en la figura del gerent de funcions d’execució i d’intervenció és contrària a la necessària independència del control intern.
No s’han aplicat al pressupost obligacions (2.476 milers d’euros) per despeses efectivament realitzades durant l’exercici i imputades al compte “409. Creditors per operacions pendents d’aplicar a pressupost” (2.534 milers d’euros l’exercici anterior).
No s’han comptabilitzat com a despeses pressupostàries, pagaments de compromisos de tres contractes de cessió de crèdit. El pressupost de despeses s’ha d’incrementar amb l’import d’aquests pagaments (1.731 milers d’euros, dels quals 747 milers d’euros corresponen al capítol de despeses financeres). Aquesta correcció no afecta el resultat pressupostari, ja que l’ingrés vinculat tampoc no s’ha registrat com a ingrés pressupostari.
Les devolucions dels préstecs reemborsables (267 milers d’euros) s’imputen a pressupost, si bé s’imputen al capítol 7 de despeses (transferències de capital) en lloc d'imputar-se al capítol 9 de passius financers.
Recomanacions:
Constituir una unitat de control intern (intervenció o unitat d’auditoria interna) que exerceixi les seves funcions amb independència i autonomia respecte dels òrgans de gestió i, si escau, modificar els Estatus de la UIB en aquest sentit.
Presentar l’estat de liquidació del pressupost dels comptes anuals amb el mateix nivell de desagregació que el pressupost aprovat.
Realitzar les anotacions comptables pertinents per tal de corregir les incidències exposades en els apartats anteriors i procurar la seva detecció i esmena en exercicis posteriors.
3. PRESSUPOSTS D’EXERCICIS POSTERIORS
A. INGRESSOS PLURIENNALS
Incidències:
No s’inclou dins la informació dels ingressos pluriennals les transferències concertades amb la CAIB a percebre en exercicis posteriors relacionades amb les operacions de cessions de crèdit que es descriuen en l’apartat d’endeutament.
B. DESPESES PLURIENNALS
Incidències:
De la mateixa manera que en exercicis anteriors no s’inclou la informació dels compromisos de despesa amb càrrec al pressupost d’exercicis posteriors que provenen de:
a) Les obligacions adquirides amb motiu dels contractes assenyalats en el paràgraf anterior.
b) Els convenis signats amb entitats públiques i privades.
c) La càrrega financera derivada del contracte de préstec i de les operacions de cessions de crèdits.
Recomanacions:
Completar i millorar la informació de tots els compromisos de despesa amb incidència en exercicis posteriors.
4. DESPESES AMB FINANÇAMENT AFECTAT
Incidències:
De la mateixa manera que en exercicis anteriors s’observen les incidències següents:
Els ingressos i les despeses amb finançament afectat i la seva execució no són reflectits de forma adient i, per aquest motiu, no es poden determinar amb exactitud el resultat de l’exercici i la part afectada del romanent.
Les fitxes dels projectes amb finançament afectat no incorporen tota la informació derivada de la liquidació pressupostària que la normativa aplicable estableix. Només hi figuren les desviacions acumulades, i no les generades durant l’exercici.
5. BALANÇ DE SITUACIÓ
Incidències:
Així com succeïa en exercicis anteriors diversos edificis de la Universitat no es troben inscrits en el Registre de la Propietat, la qual cosa suposa un incompliment de l’article 185 dels Estatuts de l’entitat, de l’article 605 del Codi civil i de l’article 2 de la Llei hipotecària.
El reconeixement de l’import dels interessos futurs derivats de les operacions d’endeutament no és procedent, atès que el seu reconeixement comptable s’ha de produir en el moment de la seva meritació, contra resultats de l’exercici corresponent.
En el saldo de deutors al tancament s’inclouen drets de cobrament respecte de la CAIB (32.613 milers d’euros, dels quals 742 milers d’euros corresponen als exercicis 2007 a 2010). La CAIB, per la seva part, reconeix un saldo pendent, a 31/12/11, de 29.724 milers d’euros. La diferència, de 2.889 milers d’euros, prové, principalment, dels 2.500 milers d’euros incorrectament reconeguts per la UIB (qüestió ja analitzada en les incidències d’ingressos pressupostaris) i dels 250 milers d’euros d’un dret reconegut el 2007 a partir d’un conveni signat amb la CAIB “per al cofinançament de la construcció de l’edifici d'Instituts Universitaris i per a l’aplicació i la millora de la xarxa de comunicacions de la UIB”. La manca de reconeixement per la CAIB d’aquest darrer conveni implica una incertesa pel que fa al seu cobrament final, per la qual cosa la UIB ha procedit a la seva dotació per la seva totalitat en l’exercici fiscalitzat.
El saldo pendent al tancament amb el Ministeri d’Educació (1.451 segons la UIB) presenta una discrepància amb aquesta institució (785 milers d’euros). La diferència, 665 milers d’euros, no s’ha pogut conciliar.
La UIB va iniciar el 2008 gestions encaminades a la tramitació de la incautació de la garantia dipositada pel contractista de l’edifici Gaspar Melchor de Jovellanos, i encara continua amb l’esmentada tramitació, sense que s’hagi rescabalat del perjudici.
L’import estimat de taxes per llicències urbanístiques pendents de pagament és de 951 milers d’euros, mentre que la UIB només ha fet una provisió de 175 milers d’euros, per la qual cosa la manca de provisió és de 775 milers d’euros.
Al tancament de l’exercici 2011 no s’havia dotat cap quantitat per l’acta de conciliació de 10/02/12 (procediment laboral 176/2010) que reconeixia una indemnització de 4 milers d’euros per acomiadament improcedent d’un treballador.
L’expedient de contractació d’execució de l’obra de l’edifici Interdepartamental II va ser objecte d’una acta de suspensió del tràmit de formalització del contracte i, posteriorment la CAIB (finançadora de l’execució de l’obra) va acordar la rescissió del conveni. Així mateix, a l’expedient 9 de condicionament de l’entorn de l’edifici Cientificotècnic i la zona d’aparcament general del campus es va acordar la suspensió temporal de l’inici de execució de l’obra i, en conseqüència, si es resolgués el contracte, l’adjudicatari tendria dret a una indemnització del 2% del preu d’adjudicació (art. 222.2 de l’LCSP). Per a cap d’aquests casos no s’ha constituït cap tipus de provisió.
El reconeixement del saldo creditor representat pels interessos futurs derivats de les operacions d’endeutament no és procedent, atès que el seu reconeixement comptable s’ha de produir en el moment de la seva meritació, contra resultats de l’exercici corresponent.
El deute a curt termini del préstec bancari (343 milers d’euros) i de les operacions de cessions de crèdit i dels préstecs reemborsables (1.439 milers d’euros) està distribuït entre els epígrafs “Deutes amb entitats de crèdit” (823 milers d’euros) i “Altres creditors” (959 milers d’euros) sense que la seva distribució obeeixi al fet que el seu origen sigui un finançament amb entitats de crèdit o amb altres institucions.
El compte de deutes per interessos hauria de recollir 728 milers d’euros dels interessos meritats no vençuts del préstec del BSCH, dels contractes de cessió de crèdit i del préstec Innocampus, i afectar el resultat de l’exercici com a despeses financeres.
A la composició de l’import del compte “409. Creditors pendents d’aplicar a pressupost”, figuren factures de la FUEIB (d’abril de 2011), per a la realització de les activitats determinades en dos convenis amb la CAIB (175 i 65 milers d’euros), les subvencions dels quals ja varen ser pagades per la CAIB a principis de l’exercici 2011. No s’ha obtingut cap explicació per la manca d’imputació al pressupost.
Recomanacions:
Regularitzar la situació de les llicències de les obres del recinte universitari, dels tributs que se’n derivin i dur a terme les corresponents inscripcions en el Registre de la Propietat, tal com ha manifestat reiteradament l’SCIB en anteriors informes.
Controlar exhaustivament la composició del compte “409. Creditors pendents d’aplicar a pressupost” per tal que respongui veritablement a la seva naturalesa transitòria.
Realitzar les anotacions comptables pertinents per tal de corregir les incidències exposades en els apartats anteriors i procurar la seva detecció i esmena en exercicis posteriors.
6. COMPTE DEL RESULTAT ECONOMICOPATRIMONIAL
Incidències:
No s’han imputat a despeses financeres de l’exercici, mitjançant la constitució de la corresponent previsió, els interessos meritats i no vençuts del préstec del BSCH, dels contractes de cessió de crèdit i del préstec Innocampus (728 milers d’euros).
No es periodifiquen, segons el principi de meritació, despeses i ingressos de l’exercici corrent i no vençuts al tancament (consums, subministraments, serveis, lloguers, cànons de concessions administratives, ingressos financers, etc.). Tampoc no es periodifiquen cobraments de serveis que es realitzaran l’exercici següent, com a ingressos anticipats.
Recomanacions:
Realitzar les anotacions comptables pertinents per tal de corregir les incidències exposades en l’apartat anterior i procurar la seva detecció i esmena en exercicis posteriors.
7. RESULTATS DE L’EXERCICI
A. RESULTAT PRESSUPOSTARI
B. ROMANENT DE TRESORERIA
C. RESULTAT ECONOMICOPATRIMONIAL
Incidències:
Així com succeïa en els exercicis anteriors s’observen les incidències següents:
En el càlcul del resultat pressupostari i del romanent de tresoreria la UIB no considera les desviacions de finançament positives ni negatives, ni tampoc no informa d’aquests imports en la memòria. Per tant, l’import del resultat pressupostari i del romanent de tresoreria s’hauria de corregir pel que fa a aquests imports no quantificats.
La UIB ha tramès l’estat del romanent de tresoreria distingint un càlcul pressupostari i un financer, la qual cosa no s’adapta a la normativa aplicable i distorsiona la informació.
En el romanent de tresoreria no s’han restat els drets pendents de dubtós cobrament (512 milers d’euros). Per tant, el romanent de tresoreria total seria de 40.580 milers d’euros.
Recomanacions:
Reflectir de forma adient els ingressos i les despeses amb finançament afectat, com també la seva execució, per tal de determinar amb exactitud el resultat de l’exercici i la part afectada del romanent, tal com ha manifestat reiteradament l’SCIB en anteriors informes.
Calcular el romanent de tresoreria d’acord amb el que estableix el Pla General de Comptabilitat Pública.
8. MEMÒRIA DELS COMPTES ANUALS
Incidències:
La memòria s’ha formulat segons el format de l’antic PGCP de 1994 (ja derogat) i no segons el nou Pla (d’aplicació a partir d’aquest exercici).
Així com succeïa en exercicis anteriors la memòria no inclou tota la informació exigida pel Pla General de Comptabilitat Pública de l’any 1994:
No inclou informació relativa a l’organització comptable ni enumeració de les entitats vinculades.
Pel que fa a les transferències i subvencions concedides, no figura la normativa ni altres condicions supletòries, segons les quals s’han efectuat o concedit les ajudes, ni el seu grau de verificació.
Quant als convenis, no consta la situació comparativa percentual respecte de l’import de les subvencions no nominatives.
Pel que fa a les despeses amb finançament afectat, no hi ha la informació dels coeficients de finançament i de les desviacions.
La informació referida a l’immobilitzat (immaterial i material) del punt 8 de la memòria no detalla els valors de cost a l’inici i final de l’exercici.
No consta la informació de l’immobilitzat material relativa a la qualificació jurídica dels béns, ni la situació de les immobilitzacions en curs finalitzades durant l’exercici.
L’estat del romanent de tresoreria no s’ha calculat d’acord amb les normes que estableix el PGCP.
L’apartat “9. Informació sobre l’endeutament” no dóna informació referent a les operacions de préstecs reintegrables i a les derivades de cessions de crèdits, les quals han estat incorporades a la comptabilitat de la UIB dins l’exercici. Aquesta informació es comenta en l’apartat “Introducció. Resum econòmic”, però no en l’apartat esmentat.
Recomanacions:
Formular la memòria dels comptes anuals segons el format del nou PGCP amb la informació comptable que assenyala el Pla esmentat, així com aquella altra que sigui necessària per a la correcta interpretació dels comptes anuals.
9. OPINIÓ DE LEGALITAT I FINANCERA
L’auditoria financera i de compliment de legalitat de l’exercici 2011 (realitzada per TAM Auditores Asociados, SLP) presenta una opinió favorable amb les excepcions que s’exposen a continuació.
EXCEPCIONS EN L’OPINIÓ DE L’INFORME D’AUDITORIA FINANCERA
a) De la circularització realitzada en l’àrea de deutors i creditors hem detectat unes diferències entre els saldos comptabilitzats per la Universitat i les respostes dels deutors que s’esmenten a continuació i que, a la data d’emissió d’aquest informe, no han estat conciliades per l’import de 3.718 milers d’euros, en el cas dels deutors, i per l’import de 84 milers d’euros, en el cas dels creditors.
b) A la data d’aquest informe no hem rebut respostes a la sol·licitud de confirmació de saldos tramesa a una selecció de deutors, i no hem pogut verificar la raonabilitat d’alguns dels saldos citats mitjançant l’aplicació d’altres procediments alternatius. Consegüentment, no hem pogut verificar l’existència del saldo de l’epígraf de deutors del balanç de situació adjunt per un valor de 2.584.096, 73 euros.
c) Hem tengut coneixement que la Universitat de les Illes Balears és fundadora de diverses fundacions, i aquesta informació no s’inclou en els comptes anuals de la Universitat a 31 de desembre de 2011. Per tant, no hem pogut valorar l’efecte que aquest fet té en els comptes anuals de la Universitat ja que no disposam de la documentació necessària.
OPINIÓ
En la nostra opinió, excepte pels efectes d’aquells ajusts que podrien haver-se considerat necessaris si haguéssim pogut verificar l’exposat en els paràgrafs 2, 3 i 4, els comptes anuals de l’exercici 2011 adjunts expressen, en tots els aspectes significatius, la imatge fidel del patrimoni i de la situació financera de la Universitat de les Illes Balears a 31 de desembre de 2011 i dels resultats de les seves operacions i dels recursos obtinguts i aplicats durant l’exercici anual conclòs en la data esmentada, de conformitat amb el marc normatiu d’informació financera que resulta d’aplicació i, en particular, amb els principis i criteris comptables continguts en la normativa citada.
EXCEPCIONS EN L’OPINIÓ DE L’INFORME DE COMPLIMENT DE LEGALITAT
a) Compliment de la legalitat en matèria de contractació:
De la totalitat d’expedients, hem realitzat un mostreig i s’han revisat 7 expedients, per un import de 6.190 milers d'euros. Hem trobat aquests expedients conformes amb l’excepció d’un expedient en què la viabilitat del projecte, i la disponibilitat dels terrenys no ha estat informada adientment, la qual cosa ha provocat una acta de suspensió del tràmit de formalització del contracte "temporal."
b) Compliment resolució ICAC de 29 de desembre:
Hem comprovat que la UIB no ha inclòs en una nota independent de la memòria l’import pagat fora o dins el termini legal, termini mitjà ponderat excedit de pagaments durant l’exercici i el saldo pendent de pagament al tancament que acumuli un ajornament superior al permès per la llei.
OPINIÓ
En la nostra opinió, llevat de les excepcions esmentades en els punts anteriors, la Universitat compleix amb la normativa que li és d'aplicació.
III. ENTITATS DEPENDENTS I VINCULADES
1. ENTITATS DEPENDENTS
2. ENTITATS VINCULADES
Incidències:
La Fundació Càtedra Iberoamericana no ha retut els seus comptes anuals de l’exercici 2011.
El Consorci per al Foment d’Infraestructures Universitàries i el Consorci Agència de Qualitat Universitària no disposen de pressupost administratiu aprovat, els seus comptes anuals i la liquidació del pressupost tampoc no figuren dins el compte general corresponent.
Les fundacions dependents mantenen saldos creditors respecte a la UIB de significativa antiguitat. El seu detall és el següent (segons dades de la UIB):
La Fundació General de la Universitat de les Illes Balears té un saldo creditor de 10 milers d’euros de 2008, 191 milers d’euros de 2009 i 158 milers d’euros de 2010.
La Fundació Universitat-Empresa de la Universitat de les Illes Balears té un saldo creditor de 342 milers d’euros de 2009 i 432 milers d’euros de 2010.
L’apartat de la memòria dels comptes anuals corresponents a operacions amb la UIB de la Fundació Universitat-Empresa no inclou tota la informació que estableix el Pla General de Comptabilitat i l’RD 776/1998, de 30 de abril, pel qual s’aproven les normes d’adaptació del Pla General de Comptabilitat a les entitats sense finalitats lucratives i les normes d’informació pressupostària d’aquestes entitats.
La Fundació Universitat-Empresa no inclou en el pressupost inicial les operacions de fons.
El COFIU comptabilitza, com a pèrdua procedent de l’immobilitzat, les obres realitzades durant l’exercici (536 milers d’euros). Si s’hi afegeixen els imports donats de baixa en exercicis anteriors sumen 9.277 milers d’euros. Aquestes inversions donades de baixa pel COFIU no han estat cedides formalment a la UIB i, per tant, no figuren registrades a l’actiu de cap entitat.
L’informe d’auditoria del Consorci per al Foment d’Infraestructures Universitàries presenta opinió favorable amb les excepcions següents:
Els auditors no varen tenir constància documental del llibre d’actes del Consorci, i per tant, de la informació sobre hipotètics acords que puguin afectar l’entitat.
Els imports dels epígrafs “Inversions financeres en empreses del grup” a llarg i curt termini responen als convenis de col·laboració financera signats amb la CAIB, els quals estan integrats només pel capital dels préstecs associats a aquests convenis, i ignoren el deute per interessos.
Recomanacions:
Retre els comptes anuals de les entitats dependents en temps i forma.
Disposar que la CAIB o la UIB aprovin el pressupost anual d’ingressos i de despeses de les fundacions i consorcis dependents.
Integrar, si escau, els comptes anuals i la liquidació del pressupost de les fundacions i consorcis dependents en el Compte general de la CAIB o de la Universitat.
Realitzar les anotacions comptables pertinents per tal de corregir les incidències exposades, i procurar la seva detecció i esmena en exercicis posteriors.
Realitzar i retre de totes les fundacions dependents informes de legalitat d’auditoria externa.
IV. ESTATS CONSOLIDATS
Incidències:
Els saldos i els moviments de la UIB amb les fundacions no resulten coincidents, segons la informació dels comptes anuals i dels registres comptables, per la qual cosa les eliminacions i els ajusts realitzats en la consolidació s’han hagut de practicar per l’import equivalent més baix.
Recomanacions:
Realitzar conciliacions periòdiques dels saldos entre la Universitat i les fundacions, i de les fundacions entre elles mateixes, tal com ha manifestat reiteradament l’SCIB en anteriors informes.
V. CONTRACTACIÓ
1. METODOLOGIA I ABAST DE LA FISCALITZACIÓ
La UIB ha tramès la relació certificada dels contractes adjudicats en l’exercici 2011. L’import total d’adjudicació dels 60 contractes que figuren en la relació és de 8.776 milers d’euros (7.650 milers d’euros el 2010).
La UIB també ha tramès una relació certificada dels contractes menors de l'exercici, amb un total de 301 contractes i total de 4.657 milers d’euros (3.337 milers d’euros el 2010).
La classificació dels contractes és la següent:
| UIB 2011. TIPUS CONTRACTUALS (en milers d’euros) |
||||
| Tipus |
Nombre |
% |
Import adjud. |
% |
| 1. Obres |
2 |
3,3% |
5.000 |
57,0% |
| 2. Serveis |
29 |
48,3% |
2.191 |
25,0% |
| 3. Subministrament |
19 |
31,7% |
1.582 |
18,0% |
| 4. Administratius especials |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
| 5. Concessió d'obres públiques |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
| 6. Gestió de serveis públics |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
| 7. Col·laboració entre el sector públic i el sector privat |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
| 8. Privats subjectes a l’LCSP, d'objecte diferent dels ant. |
10 |
16,7% |
3 |
0,0% |
| 9. Patrimonials sobre béns immobles |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
| Total |
60 |
100,0% |
8.776 |
100,0% |
El procediment d’adjudicació emprat és:
| UIB 2011. PROCEDIMENT D'ADJUDICACIÓ DELS CONTRACTES (en milers d’euros) |
||||
| Procediment d'adjudicació |
Nombre |
% |
Import adjud. |
% |
| AP. Obert criteri preu |
2 |
3,3% |
88 |
1,0% |
| RP. Restringit criteri preu |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
| AM. Obert criteris múltiples |
5 |
8,3% |
6.176 |
70,4% |
| RM. Restringit criteris múltiples |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
| NC. Negociat amb publicitat |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
| NS. Negociat sense publicitat |
16 |
26,7% |
568 |
6,5% |
| DC. Diàleg competitiu |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
| CC. Contractació centralitzada |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
| P. Pròrroga |
32 |
53,3% |
852 |
9,7% |
| M. Modificat |
5 |
8,3% |
1.093 |
12,5% |
| Total |
60 |
100,0% |
8.776 |
100,0% |
La tramitació és la següent:
| UIB 2011. TRAMITACIÓ DELS CONTRACTES (en milers d’euros) |
||||
| Tramitació |
Nombre |
% |
Import adjud. |
% |
| O (ordinària) |
60 |
100,0% |
8.776 |
100,0% |
| U (urgent) |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
| E (d’emergència) |
0 |
0,0% |
0 |
0,0% |
| Total |
60 |
100,0% |
8.776 |
100,0% |
2. RESULTATS DE LA FISCALITZACIÓ
A. CONTRACTES EXAMINATS
S’han examinat 15 contractes (els de major import de cada un dels tipus de contractes i dos d’aleatoris, fins a una quarta part del seu nombre: 2 d’obres, 5 de serveis, 5 de subministraments i 3 privats), amb un import d’adjudicació de 7.501 milers d’euros, equivalents al 85,4 % del total adjudicat, que figuren, així com les deficiències detectades, en el quadre següent:
| UIB 2011. RELACIÓ DE CONTRACTES EXAMINATS (en milers d’euros) |
|||||||
| Núm. |
Objecte del contracte |
Import |
Adju-dicat |
% baixa |
Proce-diment |
Trami-tació |
Defi-ciències |
| 1 |
Addenda de pròrroga del contracte per a l'ocupació d'espais destinats al servei de marquesines d'aturades d'autobús i la corresponent explotació publicitària dels espais habilitats per a això de la UIB. |
0 |
0 |
n.p |
Pròrroga |
Ordin. |
1,3 |
| 2 |
Addenda de pròrroga del contracte per a la instal·lació de tanques publicitàries al camp de l'Antoniana situat al carrer de General Riera de Palma |
10 |
10 |
n.p |
Pròrroga |
Ordin. |
1,3 |
| 3 |
Addenda de pròrroga del contracte per al servei de recollida de residus de paper i cartró que genera la UIB i servei d'assessorament medioambiental dels residus objecte d'aquest contracte. |
0 |
40€/con-tenidor |
0,0% |
Pròrroga |
Ordin. |
1,3 |
| 4 |
Addenda de pròrroga extraordinària de la gestió de la llibreria universitària ubicada al campus de la UIB. |
10 |
10 |
n.p |
Pròrroga |
Ordin. |
1,3 |
| 5 |
Execució de l'obra de l'edifici Interdepartamental II al campus de la UIB. |
5.379 |
4.716 |
14,1% |
Obert criteris múltiples |
Ordin. |
1,4,5 |
| 6 |
Adquisició d'una nova infraestructura de sistemes i de servidors d'aplicacions de treballs per a la UIB. |
950 |
950 |
0,0% |
Obert criteris múltiples |
Ordin. |
1,2,3,4 |
| 7 |
Addenda per la qual es prorroga el contracte per a la prestació del servei de seguretat i vigilància i de serveis auxiliars relacionats amb aquest servei per a la UIB. |
392 |
392 |
0,0% |
Pròrroga |
Ordin. |
1 |
| 8 |
Addenda per la qual es modifica el contracte per a la prestació del servei de seguretat i vigilància i de serveis auxiliars relacionats amb aquest servei per a la UIB. |
354 |
354 |
0,0% |
Pròrroga / Modificació |
Ordin. |
1 |
| 9 |
Obra de condicionament de l'entorn de l'edifici Cientificotècnic i la zona de l'aparcament general del campus de la UIB. |
327 |
284 |
15,1% |
Obert criteris múltiples |
Ordin. |
1,2,3,4 |
| 10 |
Servei d’atenció i manteniment dels equips de microinformàtica de la UIB. |
228 |
226 |
1,1% |
Obert criteris múltiples |
Ordin. |
1,2,3,4 |
| 11 |
Addenda per la qual es modifica el contracte per a la prestació del servei de manteniment de les zones enjardinades de la UIB, cura dels horts i neteja de la urbanització del campus. |
200 |
200 |
0,0% |
Pròrroga / Modificació |
Ordin. |
1,4 |
| 12 |
Subministrament d’un sistema d'impressió serigràfica, dispensació, posicionament i soldadura de components electrònics d'última generació per a la construcció de prototipus de sistemes electrònics sobre PCB per a la UIB. |
108 |
108 |
0,0% |
Negociat sense publ. |
Ordin. |
1,3,4 |
| 13 |
Subministrament d'un sistema de fenotipificació fisiològica i conductual d'animals de laboratori per al Laboratori de Biologia Molecular de la UIB. |
108 |
108 |
0,4% |
Negociat sense publ. |
Ordin. |
1,4 |
| 14 |
Subministrament de gasos i altres compostos per a la UIB |
122 |
88 |
38,8% |
Obert criteri preu |
Ordin. |
1,2,4 |
| 15 |
Subministrament de dos carros armaris i quaranta ordinadors portàtils per a la UIB. |
58 |
57 |
2,3% |
Negociat sense publ. |
Ordin. |
1,3,4 |
| UIB 2011. CODI I DESCRIPCIÓ DE DEFICIÈNCIES |
|
| Codi |
Denominació |
| 1 |
En informes i resolucions prèvies |
| 2 |
En el contingut dels plecs |
| 3 |
En el procediment, criteris i mesa de contractació |
| 4 |
En la publicitat, les notificacions i les comunicacions |
| 5 |
En l’execució del contracte |
L’anàlisi dels contractes s’efectua seguint les fases del procediment de contractació següents: actuacions preparatòries, adjudicació, formalització i execució.
ACTUACIONS PREPARATÒRIES
Informes i resolucions prèvies
Als expedients 1, 2 i 3 (pròrrogues de contractes que es varen formalitzar en els anys 1999, 2008 i 2009, respectivament) no figura cap informe justificatiu de la necessitat i legalitat de les esmentades pròrrogues.
La fiscalització prèvia dels expedients 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 i 15 és realitzada per la gerent de la UIB, la qual cosa contravé la necessària segregació de funcions en l’exercici del control intern.
La pròrroga de l’expedient 4 es fa un cop exhaurit el termini màxim de durada establert al contracte (4 anys).
Als expedients 5 i 6 es justifica el procediment aplicat (obert amb criteris múltiples) d'acord amb l’article 155 de l’LCSP, el qual fa referència als casos en què els contractes d’obres poden ser adjudicats per procediment negociat.
A l’expedient 5 es va realitzar una acta de suspensió del tràmit de formalització del contracte (el 02/08/11) 42 dies després de la data d’adjudicació definitiva, atès que part dels terrenys on s’havia de fer l’obra no té la qualificació urbanística necessària, la qual cosa fa que s’hagi d’esperar a l’aprovació de la modificació del Pla Especial del Campus Universitari (en tramitació des del 6 de novembre de 2008) o a la requalificació puntual dels terrenys. Tot això mostra deficiències en la planificació i en els informes tècnics del projecte.
L’import de licitació de l’expedient 10 és de 228 milers d’euros, corresponent al cost del servei licitat durant un any. Atès que la durada inicial del contracte és de dos anys i que es pot prorrogar per dos anys més, el valor estimat hauria de ser de 914 milers d’euros (art. 76.1 de l’LCSP). No obstant això, s'ha tramitat amb el tipus de procediment corresponent.
L’expedient 13 (subministrament d’un equip d’investigació, cofinançat pel MCIIN) es tramita com a negociat sense publicitat, amb negociació amb un únic licitador d’acord, segons l’informe justificatiu de la UIB, amb els articles 154 d) i 161.2 de l’LCSP. No obstant això, cal observar que el darrer article dóna la possibilitat de fer contractes en funció de la quantia de la contractació (menor de 100.000 euros en cas de subministrament segons l’art. 157.f, no aplicable en el cas d’aquest expedient), mentre que el primer article es refereix a l’existència de raons tècniques que obliguen a la contractació d’un empresari determinat. No consta a l’expedient l’acreditació d’aquestes raons que impliquen l’adquisició d’aquest equip en particular (el PPT es limita a expressar les característiques concretes de la màquina finalment seleccionada mentre que el que ha de determinar són les necessàries de manera genèrica per aconseguir els objectius pretesos amb la investigació).
L’expedient 11 correspon a la pròrroga d’un contracte anual iniciat el 2009, que ja va ser objecte d’una pròrroga per un any, i es va esgotar d’aquesta manera la possibilitat d’ulteriors extensions temporals (art. 279.1 de l’LCSP).
Contingut dels plecs
El PCAP de l’expedient 6 estableix com a criteri de valoració el preu ofert amb un màxim del 10 % del total de la puntuació dels criteris d’adjudicació. La fórmula per determinar la seva ponderació fa que, pràcticament, no es facin diferències de més d’1,5 punts (en cas que l’oferta més baixa se situï al llindar de l’oferta temerària, -20 % respecte al preu de licitació), per la qual cosa el preu és encara menys significatiu dins la valoració final. El resultat final ha estat l’adjudicació pel mateix preu que el de licitació.
El PCAP de l’expedient 14 no determina els criteris objectius per catalogar una proposició com a temerària o desproporcionada (art. 67.2.k de l’RGLCAP).
En el PPT dels expedients 6 i 10 manca l’expressió del preu de cada una de les unitats en què es desglossa el pressupost i el nombre estimat d’unitats a subministrar (art. 68.1.b de l’RGLCAP).
SELECCIÓ, ADJUDICACIÓ I FORMALITZACIÓ
Procediment, criteris i mesa de contractació
Els expedients 1, 2 i 3 són pròrrogues de contractes que es varen formalitzar els anys 1999, 2008 i 2009, respectivament, els quals establien la possibilitat de pròrroga de comú acord, sense fixar-ne un límit temporal; aquesta indeterminació no pot ser admesa, atès que el termini és un element essencial de tota relació contractual.
A l’expedient 4 (pròrroga d'un contracte formalitzat l'any 2007), la pròrroga es basa en una clàusula del contracte inicial que no té empara legal, per la qual cosa aquesta pròrroga no és procedent.
Als expedients 6, 9 i 10, en la consideració de les puntuacions obtingudes pels licitadors de la proposta econòmica i dels criteris avaluables de forma automàtica aplicant fórmules, es varen detectar errors en algunes de les fórmules a aplicar. Les seves rectificacions van ser acordades d’ofici per les meses respectives. Els acords de rectificació haurien d’haver estat adoptats per l’òrgan de contractació, responsable de l’aprovació dels plecs (art. 99.4 de l’LCSP).
En el PCAP de l’expedient 9 es va detectar una errada durant el període de presentació de proposicions (referida al percentatge de baixa a partir del qual es considera una oferta temerària o desproporcionada), la modificació d’aquest percentatge va ser realitzada per la Mesa i no per l’òrgan de contractació (art. 99.4 de l’LCSP).
A l’expedient 6, en la puntuació dels criteris avaluables de forma automàtica aplicant fórmules (punt b.1.2 de l’apartat 15 del quadre resum del PCAP: "increment de recursos de memòria cau de les controladores, valorats de 0 a 2 punts), la Mesa va observar que alguns licitadors havien presentat propostes d’aquest tipus com si fossin millores en els criteris no avaluables de forma automàtica. La Mesa va avaluar aquestes propostes com a millores en aquest segon concepte. Això implica una desproporció en la puntuació, ja que les primeres es puntuen fins a 2 punts, mentre que si es tracta de millores fins a 15 punts.
L’expedient 12 correspon a un negociat sense publicitat, derivat d’un procediment obert declarat desert (art. 154.c de l’LCSP). No consten a l’expedient les invitacions a tres empreses capacitades (com a mínim). Les ofertes presentades són anteriors a la data d'inici de l'expedient.
A l’expedient 15 (negociat sense publicitat per raó de quantia) figuren tres ofertes i no hi ha constància formal de les invitacions cursades (art. 162.1 de l’LCSP).
EXECUCIÓ
L’expedient 5 va ser objecte (el 02/08/11) d’una acta de suspensió del tràmit de formalització del contracte. Posteriorment (el 24/04/12), la CAIB (finançadora de l’execució de l’obra, en virtut del conveni de col·laboració amb la UIB, pel qual aquella assumia el cost de l’edifici interdepartamental) va acordar la rescissió del conveni. Atesa la manca de finançament, s’hauria de procedir a la resolució de l’expedient de contractació i a la corresponent liquidació, en el seu cas. A data dels treballs de camp d’aquesta fiscalització, encara no s’han dut a terme aquestes actuacions.
B. CONTRACTES MENORS
S’han examinat els 9 contractes menors d’import més significatiu. Són els següents:
| Núm. |
Objecte del contracte |
Data aprovació |
Import (en euros) |
| 1 |
Subscripció 2011 access on-line Sciencedirect collections |
17/01/11 |
235.746 |
| 2 |
Subscripció 2011 e-only academic Springer Customer Service Center GmbH |
18/03/11 |
165.814 |
| 3 |
Subministrament i gestió de publicacions periòdiques per a l'any 2011 - Nova Àrea |
23/0311 |
111.372 |
| 4 |
Subministrament i gestió de publicacions periòdiques per a l'any 2011 - Ebsco Suscription Services España, SLU |
21/03/11 |
107.586 |
| 5 |
Subministrament d'una ampliació de l'espai del sistema d'emmagatzematge de la UIB en 15 uds. de 600gb 15krpm. 4G FCNAS disc drive. Aules virtuals 667/2011 |
24/11/11 |
20.088 |
| 6 |
Microones Milestone mod.Start.D o autoclaus. Vidra Foc, SA (Gemma Turnes) |
28/02/11 |
16.500 |
| 7 |
Reforma del quadre elèctric de general de l'edifici per motius de seguretat O/I 889/2010 |
07/06/11 |
29.636 |
| 8 |
Impermeabilització de diversos finestrals i façana de l'edifici Gaspar Melchor de Jovellanos O/I 404/2010 |
17/01/11 |
25.475 |
| 9 |
Publicitat de la UIB per Internet on-line |
31/05/11 |
24.780 |
Cal observar que a la certificació de la UIB figura un total de 958 milers d’euros de contractacions amb l’ens dependent Fundació Universitat-Empresa de les Illes Balears, realitzades mitjançant encàrrec de gestió, així com una de 195 milers d’euros, feta en règim d’adquisició centralitzada, les quals no han estat tengudes en compte a l’hora de la seva anàlisi.
Així mateix, cal tenir en compte que els contractes 1 i 2 corresponen a adquisicions derivades de l’annex III del conveni de col·laboració entre la UIB i el Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya (CBUC), de 31/03/06, on es determinen unes adquisicions a realitzar per la UIB dins l’exercici 2011 a uns proveïdors de revistes electròniques, entre ells, els analitzats. Aquests contractes es tramiten d’acord amb la disposició addicional 12 de l’LCSP.
A partir de l’anàlisi efectuada s’han posat de manifest les incidències següents:
Als contractes 1, 2, 4 i 9 la proposta de despesa és posterior a la data de la factura acreditativa de la realització dels serveis pel contractista.
Els contractes 3 i 4 deriven d’un concurs marc per a l’homologació de proveïdors (adjudicat el 2007 i amb vigència fins al 16/04/11). Es tramiten com a contractes menors ja que el seu import és inferior a l’establert en l’LCSP (disposició addicional 12.1). No obstant això, aquesta normativa no és aplicable, ja que el contracte marc estava subjecte al TRLCAP, i l’article 182.l d’aquest text estableix que es farà servir el procediment negociat sense publicitat en el cas de contractes que siguin conseqüència de contractes marc. Per altra banda, els subministraments prevists en el concurs d’homologació no poden ser objecte de fraccionament mitjançant l’aplicació del criteri de l’import a la distribució de les comandes entre els tres proveïdors homologats (l’import global adjudicat als tres proveïdors homologats el 2011, inclòs l’expedient 1, és de 435 milers d’euros).
En el contracte 3 es va fer un document D pels 111 milers d’euros (el 04/03/11) contra el qual es varen imputar 5 documents OP al llarg de 2011 (amb data de la factura posterior a la vigència de l’acord marc) per un total de 97 milers d’euros. El pendent (14 milers d’euros) es va anar aplicant el 2012 amb noves adquisicions.
El contracte 8 correspon a feines d’impermeabilització d’un edifici del campus. Malgrat que no s’evidencia un fraccionament, la quantitat de les impermeabilitzacions contractades de manera separada com a contractes menors en els darrers exercicis aconsellarien un expedient de contractació de totes elles.
L'import del contracte 9 és superior al límit dels contractes menors de serveis (art. 122.3 de l’LCSP).
Recomanacions:
Procurar que el procediment obert sigui el normalment aplicable, i deixar constància formal i exhaustiva de les circumstàncies que impedeixen la plena concurrència, pel que fa als expedients que no es puguin tramitar per aquest procediment.
Reformar el règim interior de la UIB en matèria de contractació, amb la finalitat de reforçar la funció interventora en totes les fases dels procediments, tal com ha manifestat reiteradament l’SCIB en anteriors informes.