Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MANACOR
Núm. 8548
Aprovació definitiva ordenança ocupació via pública
Versió PDF
El Ple de l’Ajuntament en sessió celebrada el dia 8 d’abril de 2013 aprovà definitivament l’ordenança reguladora de l’ocupació de la via pública amb taules, cadires, mercaderies i altres elements i estructures auxiliars en el terme municipal de Manacor amb la incorporació de les al·legacions estimades, així com de les recomanacions efectuades per l’Institut Balear de la Dona.
ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L’OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA AMB TAULES, CADIRES, MERCADERIES I ALTRES ELEMENTS I ESTRUCTURES AUXILIARS EN EL TERME MUNICIPAL DE MANACOR
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Aquesta Ordenança pretén regular la distribució de l’ús dels béns de domini públic com places, carrers, avingudes i passeigs amb instal·lacions desmuntables com taules, cadires, ombrel·les i mercaderies amb la finalitat d’adequar l’estètica de les instal·lacions a l’entorn on es pretén la ubicació, en consideració que l’ús d’aquests béns amb aquests elements constitueix un ús comú especial normal, subjecte a llicència, de conformitat amb l’article 143 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears, que ha de ser compatible i respectuós amb els usuaris de la via pública, i ha de prevaler el seu dret i especialment el dels col·lectius amb mobilitat reduïda; alhora, també es pretén dotar l’espai urbà d’atracció singular.
Per aconseguir aquestes finalitats, l’Ajuntament, quan autoritzi la utilització del domini públic, ha de tenir en compte els principis d’igualtat de tracte, congruència amb els motius i finalitats que justifiquen l’ocupació i respecte a la llibertat individual. Per això ho ha de fer fixant les condicions necessàries per a garantir l’interès públic i la conservació i protecció del propi domini, a més de ser compatible amb la legislació sectorial que resulti de l’aplicació a les característiques de l’ús de l’activitat.
CAPÍTOL I.
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1.
Fonament legal
Aquesta Ordenança municipal es dicta a l’empara de l’article 4 a) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i de l’article 100 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, els quals atribueixen als municipis la potestat normativa reglamentària com a expressió del principi democràtic en què es fonamenten, en l’àmbit de les seves competències, encara que limitada pels principis de jerarquia normativa i de competència. A aquests efectes, els municipis de les Illes Balears, en el marc de les lleis, tenen en tot cas competències pròpies en ordenació de l’ús dels espais públics de domini públic local.
Article 2.
Objecte
1. L’objecte d’aquesta Ordenança és regular el règim jurídic al qual s’ha de sotmetre l’ocupació temporal del sòl i la volada del domini públic municipal mitjançant instal·lacions desmuntables o béns mobles com taules, cadires, ombrel·les, mercaderies i altres elements i infraestructures auxiliars amb finalitats comercials o anàlogues.
2. S’exclouen de l’aplicació d’aquesta Ordenança l’ocupació de la via pública que es realitzi en ocasió de fires, festes, activitats esportives i similars, que s'ha de regir per la normativa que li sigui d’aplicació o pels acords que n'autoritzin l’ocupació.
La venda ambulant i els mercats esporàdics també s'han de regir per la regulació específica.
3. La utilització de la volada de la via pública que facin les persones titulars dels establiments amb tendals quan els elements de suport siguin les façanes, s'ha de regular amb l’Ordenança municipal de publicitat estàtica i amb la normativa urbanística d’aplicació, i cal la llicència urbanística per a la instal·lació.
Article 3.
Naturalesa
Aquesta Ordenança regula l’ús comú especial del domini públic local del terme municipal de Manacor que no comporta la transformació o la modificació de la via pública, el qual queda subjecte a l’atorgament de llicència d’ocupació temporal que origina una situació de possessió precària essencialment revocable per raons d’interès públic, sense dret a indemnització. Per aquest motiu, els elements que poden ser autoritzats han de ser desmuntables.
Article 4.
Emplaçaments
A efectes d’aquesta Ordenança, s’entenen per via pública o espais d’ús públic i de titularitat pública aquelles zones per a les quals l’instrument de planejament urbanístic municipal corresponent estableix un ús públic que pugui ser usat lliurement per la ciutadania, la titularitat de les quals recaigui sobre qualsevol entitat pública.
S’estableix la següent classificació d’emplaçaments d’ocupació de via pública o espais d’ús públics en què es podrà autoritzar l’ocupació:
Definicions a efectes d’aquesta Ordenança:
Calçada:
És considera calçada l’espai de la via pública pel qual poden transitar i aparcar vehicles.
Voravies:
Són els espais de la via pública destinats únicament al trànsit dels vianants.
Espai públic lliure:
Tenen aquesta consideració les places, parcs, passeigs, esplanades o similars.
CAPÍTOL II.
RÈGIM JURÍDIC
Article 5.
Tramitació
El procediment per a l’atorgament de llicències que regula aquesta Ordenança s’ha d'ajustar al que estableix el Reglament de béns de les entitats locals i cal sol·licitud expressa de la persona interessada.
Article 6.
Sol·licitud i documentació
1. Les sol·licituds han d'indicar tots els elements i infraestructures auxiliars que es pretenen instal·lar i han d’anar acompanyades dels documents següents (excepte quan el que se sol·licita és la renovació de la llicència; en aquest cas la documentació a presentar ha de ser la que s’indica en el capítol dedicat a la renovació de llicència):
6. Certificat de l’Ajuntament acreditatiu que qui explota el local està al corrent en el pagament dels tributs municipals.
2. Qui rep l'autorització ha de subscriure i mantenir en vigor una pòlissa d’assegurança que cobresqui la responsabilitat civil per danys a terceres persones derivada de l’activitat produïda a la via pública amb l’ocupació amb taules, cadires, mercaderies, etc., i ha de presentar una còpia de la pòlissa en el termini de 10 dies comptadors a partir de la notificació de l’autorització de l’ocupació de la via pública.
L’assegurança ha de cobrir els riscs derivats dels treballs que requeresqui la prestació de tots els serveis concedits i, molt especialment, els dels accidents que puguin tenir els usuaris i les usuàries a conseqüència de l’actuació de la persona contractista.
Les quanties mínimes de les pòlisses d’assegurança de responsabilitat civil han de ser les que estableix la disposició addicional cinquena de la Llei 16/2006, de 17 d’octubre, de règim jurídic de les llicències integrades d’activitat de les Illes Balears.
Article 7.
Llicència temporal
L’ocupació de la via pública amb finalitats comercials o anàlogues requereix l’autorització municipal prèvia. Per a la concessió s'han de tenir en compte les mesures de trànsit i el grau de molèsties -de qualsevol tipus- que es pugui produir a la ciutadania. Sense perjudici d’altres informes, és obligatori l’informe dels serveis tècnics i/o de la Policia Local per a les ocupacions de via pública.
L’atorgament de la llicència d’ocupació és temporal, la qual cosa origina una situació de possessió precària.
En virtut dels principis d’inalienabilitat i imprescriptibilitat dels béns de domini públic, la mera concurrència dels requisits necessaris per a què l’ocupació pugui ser autoritzada no atorga cap dret a l’obtenció de la llicència. L’Ajuntament, considerant totes les circumstàncies reals o previsibles, té la potestat discrecional per concedir o denegar la llicència, i ha de prevaler l’interès general sobre el particular.
Article 8.
Autorització
1. L’autorització ha d'expressar el nombre de taules, cadires, ombrel·les i altres elements i infraestructures auxiliars que es permeten col·locar, i també la superfície autoritzada.
La distribució dels elements autoritzats ha de ser l’aportada per qui presenta la sol·licitud, excepte que no es consideri tècnicament adient; en aquest cas, ha de ser la que establesqui l’Ajuntament.
2. En els supòsits en què escaigui la denegació de l’ocupació per incompliment de les condicions disposades en aquesta Ordenança o la denegació de la renovació de la llicència quan s’hagi sol·licitat, aquesta denegació s'ha de resoldre motivadament i s'ha de comunicar a la persona interessada. En el supòsit que la persona sol·licitant ocupi la via pública, ha de retirar els elements instal·lats sense autorització immediatament a partir del moment que rep la notificació de la denegació.
3. Les autoritzacions es troben subjectes a les modificacions que pugui decidir l’Ajuntament, que es reserva el dret a deixar-les sense efecte, limitar-les o reduir-les en qualsevol moment si hi ha causes que ho aconsellin a judici de l’Ajuntament. Concretament, es poden modificar les condicions de l’autorització i fins i tot suspendre-la temporalment per raons d’ordre públic o de circumstàncies greus de trànsit. En aquest cas, no es genera cap dret de les persones afectades a indemnització o compensació alguna, a excepció del reintegrament de la part proporcional de l’import abonat en concepte de taxa per ocupació de la via pública en el període no gaudit.
A aquests efectes, l’Ajuntament pot reduir, mitjançant una resolució motivada, la superfície autoritzada a cada establiment en carrers o places on hi hagi concentració de diversos establiments de restauració que ocupin la via pública i es constati excessiva contaminació acústica.
4. Les autoritzacions s'han de concedir sense perjudici del dret de propietat ni del dret de terceres persones. No es poden arrendar ni cedir, ni directament ni indirectament, en tot o en part.
5. L’autorització expedida per l’Ajuntament ha d’estar en un lloc visible des de l’exterior del local comercial i s'ha d’exhibir per a la inspecció municipal tantes vegades com sigui requerida.
6. La superfície o espai de la via pública de la qual s’autoritzi l’ocupació temporal i precària ha de ser delimitada pels serveis tècnics municipals, ja sigui mitjançant senyals gràfics al sòl o per elements del propi paviment.
7. Les autoritzacions d’ocupació de la via pública que són objecte d’aquesta Ordenança han de ser resoltes per la Junta de Govern Local, vists prèviament els informes emesos pels serveis tècnics municipals, i s’han d'ajustar al que disposa aquesta Ordenança.
8. Les sol·licituds de llicència i de renovació de llicència no resoltes expressament en el termini de tres mesos, comptadors des de la seva presentació, s’han d'entendre denegades.
9. Quan el domini públic que es pretén ocupar es tracta d’una zona de servitud de protecció, l'Ajuntament ha de disposar de l’autorització del titular del domini públic, que és el Consell de Mallorca, amb caràcter previ a l’autorització a favor de la persona interessada.
10. Quan es pretén ocupar domini públic marítim terrestre, l’Ajuntament ha de disposar de l’autorització del titular del domini públic, que és la Demarcació de Costes en Illes Balears, amb caràcter previ a l’autorització de l’Ajuntament a favor de la persona interessada.
En ambdós casos, el termini per sol·licitar l’ocupació i la seva durada, així com la resta de condicions que es puguin imposar, s'han establir segons el que dictamini l’administració competent. Respecte als requisits i la documentació, s’han d’ajustar al que estableix aquesta Ordenança i al que dictamini l'organisme titular del domini públic.
Article 9.
Duració
Les llicències han de tenir, en tot cas, caràcter temporal limitat a un màxim de dotze mesos, i la durada s'ha de correspondre, en general, amb l’any natural, ha de finalitzar en qualsevol cas dia 31 de desembre de l’any vigent i es pot renovar.
Article 10.
Caducitat
Quan es produesqui la paralització del procediment incoat a sol·licitud de la persona interessada, per causa imputable a ella, l’Ajuntament li ha d'advertir que, transcorreguts tres mesos, es produeix la caducitat del procediment amb arxiu de les actuacions.
Es produeix la caducitat per la inactivitat de la persona interessada en la complimentació dels tràmits, sempre que siguin indispensables per dictar resolució.
Article 11.
Renovació de la llicència
1. Amb caràcter previ a la finalització de la llicència per ocupació de la via pública, la persona interessada pot sol·licitar la renovació de la llicència concedida, en els casos en què no hagin canviat les circumstàncies en què es va concedir l’autorització i la persona sol·licitant no hagi estat objecte de sanció ferma per infracció greu. Qualsevol canvi, modificació o addició d’elements, superfície o altre paràmetre, determina l’obligació de presentar una nova sol·licitud acompanyada de la documentació assenyalada a l'article 6 d'aquesta Ordenança.
2. Les llicències poden ser renovades anualment amb un màxim de 3 renovacions sempre que concorrin els requisits esmentats a l'apartat anterior d'aquesta Ordenança.
3. La sol·licitud de renovació de la llicència ha d'anar acompanyada de la següent documentació:
4. Les autoritzacions de les renovacions han de ser resoltes per la Junta de Govern Local i s'han d'atorgar per un termini igual que el de la llicència sempre que es complesquin els requisits esmentats a l'anterior apartat i que qui explota el local no hagi estat sancionat com a responsable de cometre una infracció greu tipificada en aquesta Ordenança.
Article 12.
Traspassos i canvis de titularitat de les llicències
Les llicències referides en aquesta Ordenança no són transmissibles. La persona titular de la llicència tampoc no pot cedir, ni totalment ni parcialment, a terceres persones el dret a utilitzar la superfície o l'espai de la via pública, o la volada, de la qual s’ha autoritzat l’ocupació temporal i precària.
Això no obstant, quan hi hagi un traspàs o canvi de titularitat d'un establiment dels indicats en aquesta Ordenança, l'Ajuntament pot autoritzar el canvi de nom de la llicència d'ocupació temporal a favor del nou subjecte titular, si aquest ho sol·licita prèviament.
Article 13.
Canvi de negoci o activitat
En els casos en què la persona titular de la llicència d’ocupació temporal de la via pública canviï de negoci o activitat, s’entén caducada la llicència i la persona interessada ha de sol·licitar una nova autorització en correspondència amb la nova activitat.
Article 14.
Revocació de la llicència
1. Atesa la naturalesa precària de la llicència, aquesta és essencialment revocable en qualsevol moment per raons d’interès públic, amb audiència a la persona interessada en un termini de 10 dies hàbils. Aquesta revocació no comporta indemnització de cap classe.
2. És procedent la revocació quan l’ocupació de la via pública sigui incompatible o conflictiva amb la circulació de vehicles o vianants per circumstàncies noves no existents en el moment de l'autorització o de la renovació de la llicència.
També és procedent la revocació de les llicències per canvi o desaparició de les circumstàncies que en determinaren l’atorgament o per sobrevenir-ne d’altres de noves que en cas d’haver existit llavors n'haurien justificat la denegació, en els termes establerts per la normativa general aplicable.
Article 15.
Denegacions
Les resolucions denegatòries de sol·licituds de llicències i de les renovacions han de ser motivades i expressar els motius pels quals han estat denegades.
CAPÍTOL III.
ELEMENTS I INFRAESTRUCTURES AUXILIARS OBJECTE DE REGULACIÓ D'AQUESTA ORDENANÇA
Article 16.
Elements que poden ser objecte de llicència d'ocupació de la via pública
1. Elements de mobiliari urbà: taules, cadires, ombrel·les o para-sols, expositors de mercaderies. Excepcionalment es poden autoritzar altres elements depenent de l’indret a ocupar i sempre que hi hagi relació entre l’ocupació amb els element i l’activitat de l’establiment.
2. Elements auxiliars: làmpades, papereres, jardineres, cossiols, elements de suport publicitari dels productes o serveis de l’establiment, estufes i calefactors exteriors.
3. Estructures auxiliars: plataformes, paravents o mampares, tendals de dos peus no subjectats a les façanes.
Article 17.
Estructures auxiliars que poden ser objecte de llicència d'ocupació de la via pública
1. Es consideren estructures auxiliars que es poden instal·lar a la via pública: plataformes, baranes de protecció o balises, paravents o mampares i tendals de dos peus no subjectats a les façanes.
Amb caràcter general queda prohibit perforar el paviment o fixar-hi qualsevol element que pugui ser-ne causa de deteriorament. No obstant l'anterior, es permeten aquestes operacions quan estiguin degudament justificades segons l'indret a ocupar i es realitzin sota la supervisió dels serveis tècnics municipals.
2. Les persones titulars dels establiments autoritzats són les responsables de desmuntar o retirar els elements o el mobiliari que ocupa la via pública els dies de fort vent o tempesta. En especial han de retirar-se els para-sols, tendals i mampares sempre que hi hagi la previsió de climatologia adversa.
3. Amb caràcter previ a l'adquisició d'aquests elements, la persona interessada ha de presentar documentació escrita i gràfica en què es descriguin suficientment les formes, colors, dimensions, impacte dins l’entorn, ancoratge, seguretat, etc., per tal que l'Ajuntament determini la possibilitat o impossibilitat d’autoritzar-los o, si escau, determini les condicions específiques en què pot autoritzar-se la instal·lació d'aquests elements.
Quan la persona interessada disposi de la conformitat de l'Ajuntament per a la instal·lació de l'estructura auxiliar, ha de sol·licitar l'ocupació de la via pública amb els elements de mobiliari urbà i amb la incorporació de l'estructura auxiliar segons els requisits i condicions que estableix aquesta Ordenança.
Article 18.
Condicions que ha de complir el mobiliari i les infraestructures auxiliars
1) Cadires/tamborets
Han de ser de tipus individual. No és permesa la utilització de bancs o elements similars. I no s'admeten diferents models en la mateixa terrassa.
2) Ombrel·les i para-sols
S’entén per ombrel·la o para-sol aquell estri usat per resguardar del sol, d’estructura i tela lleugera i fàcilment plegable, d’una sola columna i tela de planta circular o poligonal.
Totes les ombrel·les del mateix establiment han de ser d’un únic color.
Amb caràcter general queda prohibit perforar el paviment o fixar-hi aquests elements quan puguin ser-ne causa de deteriorament. No obstant l'anterior, es permeten aquestes operacions quan estiguin degudament justificades segons l'indret a ocupar i es realitzin sota la supervisió dels serveis tècnics municipals, i una vegada finalitzat el període d'ocupació s'ha de restituir el paviment a l'estat original.
3) Tendals
S’entén per tendal aquell estri de dos peus i sense cap subjecció a la façana, normalment de major mida que els para-sols, de tela rectangular i més consistent. Sols s’admeten els de braços retràctils suportats per una estructura formada per dues columnes amb peus dotats de rodes i sistema de bloqueig o una beina encastada al paviment, units per un travesser horitzontal a la part superior i la coberta plegable de dos vessants.
El tendals només es poden emprar damunt plataformes, i en aquells emplaçaments en què la configuració i l'extensió urbanística ho permetin. La base ha de ser de disseny i pes suficient per garantir-ne l'estabilitat en qualsevol circumstància i ocasionar el mínim obstacle al pas. Els peus no es poden ancorar o fixar al paviment mitjançant obra o grampons. El disseny dels tendals ha de ser l’adequat que en permeti la retirada fàcilment.
5) Paravents o mampares
Es poden autoritzar mampares, tanques i paravents. Han de ser transparents i sense ancoratges en terra. En qualsevol cas, no es permet un tancament amb aquests elements als quatre costats; ha de quedar obert un dels dos costats instal·lats paral·lelament a la façana de l’establiment.
En tot cas la instal·lació de paravents ha de respectar els espais mínims fixats en aquesta Ordenança per al pas de vianants.
El sortint del paravent no pot excedir en cap cas del sortint del tendal en aquells establiments que en tenguin.
Les mampares poden ser de dos tipus:
- Rígides, amb peus, separades del paviment un mínim de 10 cm., i d’una alçada no superior a 1,70 m.
- Flexibles, lleugeres, enrotllables amb suport des del tendal, i anclatges al tendal. L'altura anirà en funció de l’altura del tendal.
6) Expositors de mercaderies
Queda prohibida l’ocupació de la via pública amb mercaderies col·locades directament damunt la voravia. Les mercaderies sempre han d’estar col·locades damunt expositors, i han de reunir unes condicions òptimes de seguretat i salubritat.
Els expositors han d'estar dotats d'elements de subjecció suficients per garantir-ne la immobilització i l'estabilitat perquè no tombin durant la utilització. L'estructura no ha de tenir caires vius. I no està permesa la realització d'anclatges en el paviment per a assegurar-ne l'estabilitat.
7) Estufes o calefactors exteriors
Són aquells elements de climatització de l’exterior, elèctrics o amb gas butà o propà.
Condicions comunes a tots els elements:
No han de dur cap tipus de propaganda publicitària i han de ser de materials tradicionals i característiques que no desdiguin amb l’entorn on han d'estar situats, sense perjudici del que estableix l'annex I de l'Ordre de 6/7/1992 de la Conselleria de Turisme del Govern Balear, a l'apartat de requisits tècnics generals, l'aplicació dels quals és competència del CIM. A aquests efectes és preceptiu emetre un informe tècnic del Departament d’Urbanisme sobre la idoneïtat d'aquests elements, amb caràcter previ a l’autorització.
Solament s'admet la inserció del logotip i la denominació de l'establiment però amb unes proporcions justificades.
L’Ajuntament pot establir, a determinats emplaçaments que necessitin una especial protecció, ordenant-ne l’ús, unes condicions més restrictives o diferents de les establertes amb caràcter general en aquest capítol, respecte als requisits que ha de complir el mobiliari i les infraestructures.
CAPÍTOL IV.
CONDICIONS GENERALS DE L’OCUPACIÓ
Article 19.
Relació o nexe entre l’ocupació de la via pública i l’activitat
La llicència, l'ha de sol·licitar qui explota l’establiment o el negoci davant del qual es pretén l’ocupació de la via pública, per la qual cosa la persona titular de la llicència per ocupació de via pública i la persona titular de la llicència d'obertura i funcionament de l’establiment o, si escau, qui hagi presentat la declaració responsable d'inici i exercici d'activitat substitutiva de l'esmentada llicència juntament amb el certificat de compliment dels requisits, ha de ser necessàriament i obligatòriament la mateixa persona.
Article 20.
Condicions generals en la delimitació i ubicació de la superfície de via pública susceptible d’ocupació temporal
1. Amb caràcter general s’estableix que cal deixar una franja per al pas de vianants entre la línia de façana i les instal·lacions autoritzades, la qual serà com a mínim d'1,20 metres, llevat d’aquells supòsits especials en què per raons específiques es pugui determinar una amplada superior a l'esmentada més amunt.
2. Amb caràcter general la llargada màxima autoritzada per a l’ocupació s'ha de correspondre amb la façana de l’establiment o negoci.
Excepcionalment, quan estigui degudament justificat, es pot ocupar més allà de la llargada de la façana de l'establiment respecte del qual se sol·licita l'ocupació.
3. En el supòsit d'ocupació en zones que no són de vianants, amb caràcter general les ocupacions s’han d'autoritzar sempre al damunt de la vorera, respectant el pas de vianants. La calçada es reserva per a la circulació i l’estacionament de vehicles. S'admet la col·locació de taules, cadires i ombrel·les a la calçada (zona destinada a aparcaments de vehicles) damunt una plataforma de fusta o cautxú quan les voravies tenguin menys de 4 metres, i s'ha de complir en tot cas el que disposa aquesta Ordenança.
4. L’ocupació de la via pública mai no ha d'impedir o obstaculitzar la circulació dels vianants o dels vehicles, l’entrada als edificis, zones d’ocupació de càrrega i descàrrega, passos de vianants, accessos per al pas de vehicles a immobles, guals o sortides d’emergència, boques de reg, registres de serveis urbans, parades de bus i altres espais que l’Ajuntament de Manacor pugui decidir d’acord amb les condicions urbanístiques, mediambientals, de trànsit o altres d’interès general.
Sempre que l’ocupació pugui suposar un impacte visual que no permeti visualitzar la façana, s’ha d’interrompre l’ocupació cada 6 m i s’ha de deixar un espai d'1’5 m per al pas de vianants.
6. De forma general no s’autoritza l’ocupació simultània de la calçada i la vorera.
CAPÍTOL V.
CONDICIONANTS QUE HAN DE CONCÓRRER PER PODER AUTORITZAR OCUPACIONS A LA VIA PÚBLICA DEPENENT DE LA ZONA A OCUPAR
OCUPACIONS SITUADES DAMUNT LA CALÇADA EN CARRERS I AVINGUDES DE TRÀNSIT RODAT
Article 21.
Ocupacions situades damunt la calçada en carrers i avingudes de trànsit rodat
1. Aquestes ocupacions estan condicionades per l’amplada mínima de 3 m que ha de tenir el carril o carrils de circulació de vehicles. Es pot establir una amplada comuna a totes o a part de les ocupacions d’un mateix carrer o zona per criteris d’homogeneïtzació de l’impacte estètic.
2. En tot cas, solament es permet l'ocupació de la calçada amb taules, cadires i ombrel·les, paravents rígids i estufes o calefactors exteriors, i no amb mercaderies o altres elements, i han d'estar col·locades damunt una plataforma de fusta o cautxú tancada a manera de terrassa, a la qual no es pot tenir accés des de la calçada.
Només s’autoritza l’ocupació de la via pública amb taules, cadires i ombrel·les amb instal·lació de plataformes als establiments d’hoteleria i de restauració, particularment els restaurants, els cafès, les cafeteries, les cerveseries, les tavernes i els bars.
3. Per a l’ocupació de la calçada amb taules, cadires i ombrel·les damunt una plataforma quan impliqui la supressió d'aparcaments de vehicles, s’estableix la distinció segons que l’aparcament de vehicles es trobi permès en línia o cordó, o en bateria.
En ambdós supòsits, la superfície màxima a ocupar no pot ser superior a la que estableix aquesta Ordenança, depenent de si l'ocupació implica supressió d'aparcament en línia o cordó, o en bateria, i en tot cas en aquesta superfície s'ha de posar una plataforma de fusta o cautxú tancada a manera de terrassa que separi físicament l’espai destinat a taules i cadires de la resta d’aparcament.
4. En qualsevol cas, perquè es pugui autoritzar l'ocupació de la calçada amb una plataforma han de concórrer els requisits establerts per la Policia Local depenent de l’indret a ocupar. Amb caràcter general per a la instal·lació de la plataforma han de concórrer els següents requisits:
- L’ocupació s'ha de fer mitjançant una plataforma de fusta o cautxú, de manera que no hi hagi cap escaló entre la calçada i la vorera.
- S’ha de deixar lliure el desguàs.
- Ha d’estar perfectament senyalitzada i visible per als usuaris de la resta de la calçada.
- Ha d’estar degudament tancada, de tal manera que impedesqui la sortida de la clientela cap a la calçada.
- Ha de dur bandes reflectants en els caires i a la base de la plataforma.
5. En les tarimes, les taules i cadires han de tenir protegits els extrems de les cames amb gomes per evitar l’emissió de renous quan aquests elements siguin arrossegats per sobre de la tarima, tant quan ho faci la clientela com el personal de l'establiment just en el moment de la retirada de les taules i cadires.
A aquests efectes, amb caràcter previ a la sol·licitud d'ocupació de la calçada amb una plataforma i amb caràcter previ a l’adquisició d'aquesta plataforma, les persones interessades han de sol·licitar i obtenir informe favorable de la Policia Local sobre l’adequació de l'ocupació de la calçada amb una plataforma i sobre la idoneïtat d'aquesta plataforma, i també informe tècnic d'Urbanisme favorable quant a la idoneïtat dels materials, el disseny proposat i l'estructura.
6. En el supòsit que es vulgui instal·lar aquesta plataforma, en el cas de ser favorables els informe tècnics, la plataforma ha de ser autoritzada juntament amb la sol·licitud d'ocupació de la via pública. És preceptiu aportar aquests informes tècnics amb la sol·licitud d'ocupació de la via pública juntament amb la resta de documentació exigida.
7. L’Ajuntament, mitjançant el servei de la Policia Local, pot dictar les instruccions complementàries que estimi escaients per raons de trànsit per al desenvolupament d’aquesta Ordenança, i modificar, si cal, les dimensions de les terrasses.
Article 22.
Ocupació de la calçada amb supressió d'aparcament en línia o en cordó
1. L’amplària de l'ocupació de la calçada no ha d'excedir en cap cas els 2 metres ni tampoc la línia d’aparcament, hi ha d'haver un carril lliure de pas d’un mínim de 3 metres per a la resta d'usuaris i usuàries del trànsit rodat, i s'ha de deixar, a més, un marge de seguretat entre el límit de la zona d’ocupació i el carril de circulació esmentat, amb un espai mínim de 0,50 cm de profunditat.
2. La llargària de l'ocupació de la calçada en cap cas no ha d'excedir els 15 metres ni tampoc la llargària de la façana de l’establiment, si aquesta és inferior.
Excepcionalment, es pot ocupar més enllà de la llargària de la façana de l'establiment respecte del qual se sol·licita l'ocupació quan estigui degudament justificada, i sempre amb el límit màxim de 15 metres.
Article 23.
Ocupació de la calçada amb supressió d'aparcament en bateria
1. La zona d’ocupació no pot excedir la línia de l’aparcament, hi ha d'haver un carril lliure de pas d’un mínim de 3 metres per a la resta d'usuaris i usuàries del trànsit rodat, i s'ha de deixar, a més, un marge de seguretat entre el límit de la zona d’ocupació i el carril de circulació esmentat, amb un espai mínim de 0,50 cm de profunditat.
2. L'amplària de l'ocupació no pot excedir en cap cas els 10 metres ni tampoc l'amplària de la façana de l’establiment.
Excepcionalment, es pot ocupar més enllà de la llargària de la façana de l'establiment respecte del qual se sol·licita l'ocupació quan estigui degudament justificada, i sempre amb el límit màxim de 10 metres.
CASOS ESPECIALS D’OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA
Article 24.
Ocupacions a places
Com a norma general, només es pot ocupar un màxim d’un 50% de la superfície transitada d'una plaça, tant si és en zona de vianants com de trànsit rodat. Això no obstant, aquesta xifra pot ser més restrictiva en funció dels plans de protecció que afectin aquestes places i espais públics, o dels plans d’ordenació d’ús de places que pugui aprovar el propi Ajuntament.
Article 25.
Ocupacions compartides
En el cas que hi hagi una pluralitat de persones interessades a ocupar la mateixa zona de la via pública (places i passeigs), tenint en compte que aquesta via pot ser utilitzada per dos o més establiments atès que l'ocupació no es produeix enfront de la façana de l'establiment interessat, a causa dels requisits que estableix aquesta Ordenança per aquest tipus d'ocupació, sinó sobre les places i passeigs, l'ocupació ha de ser compartida proporcionalment en funció del nombre d'establiments interessats i de forma que la zona a ocupar per a cada establiment quedi al més a prop possible del seu portal. En qualsevol cas l'Ajuntament pot considerar adient limitar l'ocupació.
En el cas que no sigui possible l’ocupació sol·licitada, ateses les limitacions establertes a l’article 24 d’aquesta Ordenança, l’espai a ocupar ha de ser repartit equitativament entre els establiments interessats en l'ocupació.
En el supòsit que qualque establiment ja disposi de llicència d'ocupació de la via pública, ha de ser quan venci aquesta llicència i se'n sol·liciti la renovació que la zona a ocupar es distribuesqui equitativament entre els establiments interessats, excepte en el cas que s’arribi a un acord entre les parts.
Article 26.
Ocupacions a passeigs
Quan l'ocupació que se sol·licita és damunt passeigs (pg. de Na Camel·la, etc.), no s’ha d'autoritzar:
- la instal·lació d’expositors amb mercaderies de cap tipus,
- la instal·lació de cartells publicitaris amb peu o sostinguts per qualsevol altre mitjà.
Solament es pot autoritzar l'ocupació amb els següents elements: taules, cadires, ombrel·les, paravents rígids i estufes o calefactors exteriors.
CAPÍTOL VI.
PROHIBICIONS
Article 27.
Queda prohibida la instal·lació i l'ús a la via pública de:
- aparells reproductors de so o d'imatge a l'espai autoritzat,
- qualsevol tipus de màquines comercials, ja siguin recreatives, d'atzar, de begudes, de tabac, etc.
CAPÍTOL VII.
CONDICIONS TÈCNIQUES
Article 28.
Instal·lacions elèctriques
1. Les instal·lacions elèctriques que hi pugui haver en les ocupacions de la via pública han d’estar adaptades al reglament electrotècnic de baixa tensió, i no poden estar arran de terra sinó que han de ser aèries. En qualsevol cas, les responsabilitats que es puguin derivar de les instal·lacions o ocupacions autoritzades, recauen sobre la persona titular de l’establiment o negoci.
2. Els establiments que comptin amb instal·lacions elèctriques soterrades n'han de fer ús i es consideren excepcions de la regla general d’instal·lacions aèries. La reparació del paviment que s'espatlli ha d'anar a càrrec de la persona titular de la llicència. En aquest cas s'ha d'utilitzar el mateix tipus de paviment que hi havia.
Article 29.
Estufes i calefactors exteriors
No es permet la instal·lació d’estufes de gas que tenguin els cremadors i la zona de foc sense la deguda protecció. Sols es permet la utilització de dispositius que mantenguin la flama dins vidre o similar i tenguin protecció per evitar les cremades.
Per obtenir llicència per qualsevol tipus de dispositiu, és necessari presentar la següent documentació:
1. Informe signat per un enginyer industrial, enginyer o enginyera industrial, enginyer o enginyera tècnica o qualsevol altre tècnic o tècnica competent que informi que les estufes tenen el distintiu CE i que compleixen la normativa aplicable a l’efecte i les instruccions del fabricant quant a la col·locació, que es troben a una distancia mínima de seguretat de qualsevol para-sol o tendal, o altres elements com pot ser la línia de façana, arbres o fanals.
2. Declaració de la persona titular de l’explotació que per a la utilització d’estufes compleix els següents requeriments:
a) Es compromet a complir les condicions d’utilització de l'empresa fabricant de les estufes i les indicades a l’article 7 de la ITC MIE APQ 5, aquest darrer sols per a les estufes de gas.
b) Manté en vigor una assegurança de responsabilitat civil que cobresqui la totalitat dels elements de l’ocupació de la via pública o, si és el cas, de la zona privada d’ús públic (segons la Llei 16/2006, de 17 d’octubre, de règim jurídic de les llicències integrades d’activitat de les Illes Balears).
c) Disposa d’extintors de pols ubicats en un lloc de fàcil accés.
d) Es compromet a retirar les estufes de la via pública en tancar l’establiment.
Per a les estufes de gas, també ha de complir els següents requisits per a l’emmagatzemament de botelles de gas:
Certificat signat per un tècnic competent, enginyer tècnic industrial, enginyer industrial o similar, que justifiqui que el local compleix amb les condicions de ventilació adequada que predica l’article 7 de la ITC MIE APQ 5, i que la càrrega de foc resultant compleix amb els requisits del codi tècnic de l’edificació.
Alternativament, pot presentar declaració de la persona titular de l’explotació que, per a l’emmagatzemament de les estufes, compleix amb els següents requeriments:
Que dins el local no s’emmagatzemen més de dues botelles de gas de menys de 15 kg i que el local no està en un soterrani ni hi comunica, i que disposa d’una ventilació permanent de 70 cm2 amb una obertura a la part inferior a menys de 15 cm del terra del local; o bé que les botelles s’emmagatzemen dins un armari destinat exclusivament a les botelles amb una ventilació permanent amb l’exterior amb una superfície de ventilació superior a 1/100 de la superfície de la paret o fons de l’armari d’acord amb el punt 2 de la ITC-ICG-06 del RD 919/2006, de 28 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament tècnic de distribució i utilització de combustibles gasosos i les seves instruccions tècniques complementàries.
CAPÍTOL VIII.
HORARI DE L’OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA
Article 30.
Horari de l’ocupació de la via pública
1. Amb caràcter general, l’horari en què els establiments poden dur a terme l’activitat a la zona de via pública autoritzada és:
De dilluns a dijous, a partir de les 8.00 h del matí; i l’activitat ha de finalitzar abans de les 24.00 hores. Aquest horari queda ampliat en una hora més els divendres, dissabtes, diumenges, vigílies de festius i festius.
A zones turístiques i places obertes, s’amplia aquest horari en dues hores més; d'aquesta manera l’activitat ha de finalitzar a les 2.00 hores de la matinada, però es pot restringir a una zona concreta o als locals on l’ocupació produesqui molèsties als veïns, amb informe previ de la Policia Local.
2. Per decret de Batlia es poden modificar per a cada temporada o any natural, si s’escau, els horaris d’obertura i tancament o de recollida dels elements en els espais o superfícies d’ocupació de la via pública, o la volada, establerts en aquesta Ordenança amb caràcter general.
CAPÍTOL IX.
OBLIGACIONS DE LES PERSONES TITULARS DE LA LLICÈNCIA
Article 31.
Les persones titulars de la llicència d’ocupació de la via pública, o la volada, tenen l'obligació de:
a) Respectar el nombre i condicions dels elements per als quals s’ha atorgat llicència.
b) Respectar estrictament la superfície o espai, o volada, per a la qual se li ha atorgat llicència d’ocupació temporal i precària.
c) Mantenir la superfície o espai de la via pública ocupada temporalment, així com els elements que s’hi contenguin, en les degudes condicions de neteja, manteniment, ordre, decor, ornat, salubritat i higiene.
Per això, s’han d’adoptar les mesures necessàries per mantenir neta la via pública i el seu entorn, disposant dels corresponents elements de recollida i emmagatzemament dels residus que es poguin generar, de conformitat a la vigent ordenança de neteja; a aquestes efectes, cada establiment ha de disposar d'una paperera a la zona ocupada de la via pública, i els establiments de restauració i hostaleria, a més, han de disposar d'un cendrer damunt cada una de les taules.
No es permet emmagatzemar o acaramullar productes o materials a la via pública, ni tampoc residus propis de les instal·lacions, tant per raons d’estètica com d’higiene.
d) No impedir mai el pas de vianants ni veïnats i veïnades, respectant les mesures mínimes de pas que estableix aquesta Ordenança.
e) Respectar els horaris que es fixin.
f) Respectar les condicions que s'establesquin a l'atorgament de la llicència i/o aquelles altres obligacions específiques que s’hi puguin incloure per raons d’interès públic.
g) Retirar els elements de la zona o espai de via pública per a l'ocupació de la qual disposava de llicència, en el termini màxim de tres dies comptadors a partir del cessament o paralització de l’activitat o negoci, o de la finalització del termini de la llicència, o quan se'n produesqui la caducitat o revocació. Si l’establiment es troba tancat per fi de temporada s’han de retirar tots els elements de la via pública.
h) Garantir en tot cas l'accés de vehicles d'emergència en les zones de vianants o d'accés restringit.
i) Respectar les prohibicions contingudes en aquesta Ordenança.
j) No utilitzar de forma abusiva l’ocupació autoritzada.
k) Retirar tots els elements instal·lats a la via pública quan ho demani l’Ajuntament, en haver-hi circumstàncies que així ho requeresquin com la celebració de festes locals, actes cívics, culturals, religiosos, etc.
CAPÍTOL X.
RÈGIM ECONÒMIC
Article 32.
Taxa fiscal
L’ocupació temporal de la via pública o la volada regulada en aquesta Ordenança està subjecta a les taxes regulades a la corresponent ordenança fiscal.
Article 33.
Quantificació de la superfície ocupada a efectes del càlcul de la taxa
a) En els casos en què l’ocupació es realitzi amb diversos elements discontinus però que impedesquin un pas normal o creïn un espai reservat, s'ha de calcular com a superfície efectiva d’ocupació la resultant del perímetre que engloba els diversos elements.
b) Quan hi hagi aprofitament de volada, la superfície de sòl a efectes de càlcul de la taxa no ha de ser mai inferior a la superfície de la volada. Només en aquells casos en què la projecció d’un tendal sobre la voravia no superi el 10 per 100 de la superfície del sòl amb tendal es deixa de comptar aquest excés com a sòl.
CAPITOL XI.
RÈGIM DISCIPLINARI
Article 34.
Responsables
Són responsables de les infraccions comeses contra aquesta Ordenança les persones que figurin com a titulars de la llicència d'ocupació de la via pública.
Article 35.
Infraccions
Les infraccions contra aquesta Ordenança poden ser qualificades com a faltes molt greus, greus o lleus.
A. De les faltes lleus
Són faltes lleus:
a) No tenir a disposició de la Policia Local o del servei d’inspecció del propi Ajuntament la documentació necessària que acrediti la llicència d'ocupació de la via pública.
b) No respectar els horaris establerts, excedir-se en mitja hora de l’horari legal ja sia perquè s'inicia abans l'activitat o perquè finalitza fora de l'horari permès.
c) Apilar productes, envasos o residus a la zona autoritzada per a l'ocupació de la via pública o als voltants.
B. De les faltes greus
Són faltes greus:
a) Tenir els elements situats dins la superfície o espai d’ocupació de via pública en mal estat, deteriorats i amb falta de condicions de seguretat o estètica.
b) Impedir el pas de vianants o veïnats i veïnades no respectant les mesures mínimes establertes en aquesta Ordenança.
c) Tenir l’espai autoritzat amb manca de neteja.
d) Utilitzar de forma abusiva l’ocupació autoritzada.
e) No respectar els horaris establerts, excedir-se en més de mitja hora de l’horari legal ja sia perquè s'inicia abans l'activitat o perquè finalitza fora de l'horari permès.
f) No retirar els elements que ocupin la via pública en els casos en què calgui segons aquesta Ordenança.
g) Ocupar la via pública amb elements no autoritzats o amb elements que no reuneixen les característiques i condicions amb què foren autoritzats.
m) Ocasionar danys a la via pública per import inferior a 1.000 euros.
h) Efectuar instal·lacions elèctriques a la via pública sense l'autorització municipal prèvia.
i) Instal·lar equips reproductors musicals sobre la via pública.
j) No tenir l'assegurança de responsabilitat civil per danys a terceres persones o no mantenir-la en vigor.
k) Col·locar publicitat sobre els elements del mobiliari sense ajustar-se al que estableix aquesta Ordenança.
l) Qualsevol incompliment d'aquesta Ordenança que no tengui la qualificació de lleu o molt greu.
C. De les faltes molt greus
Són faltes molt greus:
a) Ocupar la via pública sense disposar d’autorització municipal.
b) Haver estat sancionat per cinc faltes lleus o tres faltes greus dins el període de 6 mesos.
c) Ocasionar danys a la via pública per import superior a 1.000 euros.
Article 36.
Sancions
Per faltes lleus
Les faltes lleus se sancionen amb advertiment o multa des de 100 fins a 750 euros, segons el grau d’intencionalitat i la naturalesa del perjudici causat.
Per faltes greus i molt greus
Les faltes greus i molt greus es poden sancionar amb multa i amb la retirada de la llicència d'ocupació de la via pública.
Les faltes greus se sancionen amb multa des de 750,01 fins a 1.500 euros.
Les faltes molt greus se sancionen amb multa des de 1.500,01 fins a 3.000 euros.
En els casos d’infraccions greus o molt greus per la producció de danys efectuats al domini públic, la sanció ha de consistir en una multa d’una quantia entre el 100% i el 200% del valor del dany causat, amb un mínim de 750,01 euros per a les faltes greus i 1.500,01 per a les molt greus, i amb el límit màxim fixat segons el tipus d'infracció, sense perjudici de la restauració del dany causat o, si escau, de l’exigència del rescabalament dels danys i perjudicis causats.
Per a la graduació de la sanció s'ha de tenir en compte:
* el grau d’intencionalitat,
* la naturalesa del perjudici causat, en especial les molèsties i mals produïts als veïnats i veïnades,
* el benefici econòmic obtingut,
* la reincidència.
Article 37.
Disposicions complementàries sobre règim disciplinari
1) La competència per a la imposició de sancions correspon a la persona titular de la corporació municipal.
2) El procediment sancionador s’ha d'ajustar als principis establerts a la Llei 30/1992, de 30 de novembre, reguladora del procediment administratiu, i el procediment a seguir ha de ser el que estableix la normativa autonòmica de les Illes Balears, en concret el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la comunitat autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora.
3) El subjecte responsable de la comissió de les faltes tipificades en aquesta Ordenança és la persona física o jurídica titular de l’establiment o empresa que es beneficiï de l’exposició comercial dels productes de venda.
4) Inspecció. La Policia Local i els serveis tècnics d'inspecció (inspectors/ores generals i inspectors/ores d'obra) han d'exercir funcions inspectores amb la finalitat de comprovar i investigar el compliment d'aquesta Ordenança.
Article 38.
Restauració de la legalitat
Instal·lacions sense llicència
Les instal·lacions subjectes a aquesta Ordenança que s'instal·lin sense llicència sobre terrenys de domini públic municipal s'han de retirar immediatament o en el termini de 24 hores depenent de l'obstaculització de l'espai destinat al trànsit de vianants, deixant l'espai ocupat completament lliure; hi ha d'haver una ordre dictada prèviament per la Batlia o l'òrgan local en qui delegui.
S'ha de requerir la persona titular o la que es trobi a càrrec de l'establiment perquè procedeixi a la recollida i retirada dels elements instal·lats indegudament. En cas de no atendre el requeriment, s'ha de sol·licitar l'assistència de la Policia Local per a procedir, si cal, a la retirada.
S'ha d'aixecar acta de les actuacions realitzades i entregar-ne un exemplar a la persona interessada.
La liquidació de les despeses ocasionades en virtut de les actuacions realitzades a nom de la persona titular de l'establiment, s'ha d'efectuar en els termes que estableixen els articles 55 i 98 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
Excés d'elements o de superfície respecte al que s'autoritza
Amb independència de les sancions que puguin imposar-se de conformitat amb el règim sancionador, s'ha de requerir la persona presumptament infractora que hagi ocupat la via pública sense autorització́, excedint-se en l’ocupació́ o sense ajustar-se a les condicions fixades, que en el termini de 72 hores retiri els elements amb què hagi ocupat la via pública, amb l’advertència que si transcorre el termini assenyalat sense haver complert l’ordre cursada, basant-se en el que preveu l’article 98 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, personal municipal retirarà els elements per execució subsidiària, a costa de la persona obligada, que haurà de respondre dels danys i perjudicis ocasionats, sense perjudici de prosseguir la tramitació de l’expedient sancionador incoat.
CAPITOL XII.
DISPOSICIONS FINALS
Primera.
Entrada en vigor
Aquesta Ordenança entra en vigor el dia de la publicació del text íntegre en el BOIB, que es fa una vegada comunicat l’acord d’aprovació definitiva de l’Ordenança, amb la tramesa d’una còpia del text al Govern de les Illes Balears i a la Delegació del Govern als efectes prevists a l’article 113 de la LMRIB, i transcorregut el termini de 15 dies hàbils des que aquests organismes reben la còpia.
Segona.
Règim transitori
Les llicències municipals d'ocupació de la via pública que hi hagi en el moment de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança, mantindran la vigència fins dia 31 de desembre de 2013.
Contra aquesta ordenança podeu interposar, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació, recurs contenciós administratiu davant la Sala de lo Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Palma de Mallorca.
Manacor, 30 d’abril de 2013
El batle, per delegació de firma
(decret 4807/2011)
1a Tinenta de batle i delegada
Catalina Riera Mascaró