Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALAIOR

Núm. 8311
Modificació Ordenança General d'actuacions i procediments de recaptació Exp. 222/2013

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

ANUNCI D'APROVACIÓ DEFINITIVA

Atès que no s'han presentat reclamacions durant el termini d'exposició pública, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional de l'Ajuntament d'Alaior sobre la modificació de l'Ordenança general d'actuacions i procediments de recaptació, el text íntegre de la qual es fa públic d'acord amb l'article 17.4 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

Ordenança general d'actuacions i procediments de recaptació

Capítol I

Secció 1a

Normes generals

 

Article 1. Disposició general.

Article 2. Paralització cautelar.

Article 3. Competència per al cobrament.

 

Secció 2a

Mitjans de pagament

Article 4. Enumeració.

Article 5. Diners de curs legal.

Article 6. Xecs.

Article 7. Ordres de transferència.

Article 8. Domiciliació a entitat financera.

Article 9. Domiciliacions durant el període voluntari.

Article 10. Pagament amb targeta.

 

Secció 3a

Ajornament i fraccionament del pagament

Article 11. Competència i terminis.

Article 12. Sol·licitud.

Article 13. Inadmissió de sol·licituds d’ajornament i fraccionament.

Article 14. Procediment.

Article 15. Garanties.

Article 16. Aval.

Article 17. Garanties no dineràries.

Article 18. Dispensa de garanties.

Article 19. Procediment en cas de manca de pagament.

 

Secció 4a

Recaptació en període voluntari

Article 20. Anuncis de cobrament.

Article 21. Terminis d'ingrés i recàrrecs per declaració extemporània.

 

Secció 5a

Recaptació en període executiu

Article 22. Iniciació del període executiu.

Article 23. Iniciació del procediment de constrenyiment.

Article 24. Notificació de la provisió de constrenyiment.

Article 25. Oposició a la provisió de constrenyiment.

Article 26. Conservació d’actuacions.

Article 27. Acumulació de deutes.

Article 28. Costes del procediment.

Article 29. Suspensió.

Article 30. Execució de garanties.

Article 31. Embargament de béns.

Article 32. Quantia i prelació de béns a embargar.

Article 33. Diligència d’embargament i anotació preventiva.

Article 34. Embargaments de béns o drets en entitats de crèdit o de dipòsit.

Article 35. Alienació dels béns embargats.

 

 

Capítol I

 

Secció 1a

Normes generals

Article 1

Disposició general

1. La gestió de la recaptació de la hisenda municipal consisteix en l’exercici de la funció administrativa conduent a cobrar els deutes i sancions tributàries i altres recursos municipals de naturalesa pública que hagin de satisfer les persones obligades al pagament. A aquests efectes, tots els crèdits de naturalesa pública municipal es denominaran deutes i es consideraran obligades al pagament les persones o entitats a les quals la hisenda municipal exigeixi l’ingrés de la totalitat o part d’un deute.

2. La gestió recaptatòria podrà realitzar-se en període voluntari o executiu.

3. El procediment recaptatori només se suspendrà per les raons i en els casos expressament prevists a la llei.

Article 2

Paralització cautelar

1. L'Administració tributària podrà paralitzar les actuacions recaptatòries en els casos següents:

a) Quan se sol·liciti una compensació de deutes.

b) Quan se sol·licitin ajornaments o fraccionaments.

c) Durant la tramitació dels procediments concursals.

d) Quan se sol·liciti una condonació.

e) Quan es sol·liciti una suspensió.

2. L'Administració, en el supòsit de resoldre la procedència del procediment de cobrament, liquidarà els interessos de demora.

Article 3

Competència per al cobrament

1.  Els òrgans de l’Administració tributària municipal i les entitats col·laboradores autoritzades són els únics que tenen competència per cobrar els deutes, la gestió dels quals tenen atribuïda.

2.  Els cobraments practicats per òrgans, entitats o persones no competents no alliberen de l'obligació de pagament, sense exclusió de les responsabilitats de tota mena en què la persona perceptora no autoritzada pot incórrer. L'Ajuntament no assumeix cap responsabilitat en els casos d'usurpació de la funció recaptatòria.

Secció 2a

Mitjans de pagament

Article 4

Enumeració

1.  Per fer el pagament es pot utilitzar qualsevol mitjà dels que tot seguit s'assenyalen:

a) Diners de curs legal.

b) Xec, xec enregistrat i/o xec bancari.

c) Transferència ordenada a través d’entitat financera.

d) Targeta bancària (crèdit o dèbit).

e) Domiciliació a entitat financera.

f) Qualsevol altre mitjà de pagament que sigui autoritzat pel Ministeri d’Economia i Hisenda.

Les entitats col·laboradores podran acceptar qualsevol altre mitjà de pagament habitual en el trànsit bancari, si bé l’admissió d’aquests mitjans quedarà a discreció i risc de l’entitat.

2.  El pagament en espècie només s’admetrà quan la llei ho permeti.

3.  Es podrà efectuar el pagament telemàtic dels tributs, preus públics i altres recursos de naturalesa pública.

4.  El pagament en efectiu d'un deute s'entendrà fet, als efectes alliberadors, en la data en què es faci l'ingrés del seu import a les caixes de les entitats col·laboradores. No obstant això, quan el pagament es realitzi a través d'alguna de les entitats col·laboradores autoritzades, el lliurament a l’obligat o obligada tributari del justificant de l'ingrés l'alliberarà des de la data que es consigni en el justificant i per l'import assenyalat. Des d'aquell moment, i per l’import corresponent, restarà l’entitat col·laboradora obligada davant la hisenda municipal, excepte que pugui provar-se de forma fefaent la inexactitud de la data o de l’import que consti en la validació del justificant.

5.  En el document justificatiu de l'ingrés emès per l'Administració tributària municipal o entitat col·laboradora sempre han de quedar enregistrades la data i la referència del pagament autoritzat.

Article 5

Diners de curs legal

Tots els deutes que s'han de satisfer en efectiu es poden pagar amb diners de curs legal, siguin quins siguin l'òrgan o l'entitat que hagi de rebre el pagament, el període de recaptació en què es faci i la quantia del deute.

Article 6

Xecs

1. Els xecs per satisfer un deute han de complir, a més dels requisits generals exigits per la legislació mercantil, les característiques següents, si escau:

a) Ser nominatius a favor de l'Ajuntament d’Alaior i creuats.

b) Estar enregistrats o certificats per l’entitat emissora, dins del termini i en la forma escaient.

c) Tenir consignat el nom i cognoms de la persona signant, i el nom de la persona jurídica, si escau. En cas que el xec sigui estès per mitjà d'un apoderat o apoderada, el nom complet de la persona titular del compte corrent o llibreta d'estalvi ha de figurar en l'antesignatura.

2. La persona obligada al pagament restarà alliberada per l’import satisfet a partir del moment de l’entrega a un funcionari o funcionària públic en el supòsit de l’apartat b d’aquest article. En la resta de les situacions, quan el xec sigui fet efectiu. En aquest supòsit, tindrà efecte des de la data en què hagi tingut entrada a la caixa corresponent.

Article 7

Ordres de transferència

1. Han de reunir els requisits següents:

a) Ser nominatives a favor de l'Ajuntament d’Alaior i a abonar en els comptes corrents on l'Ajuntament consti com a únic titular i siguin indicats per l’Administració tributària municipal.

b) Ser ordenades a través d'entitats financeres inscrites en els registres oficials i autoritzades per operar a l'Estat.

c) Tenir especificats el concepte o conceptes del deute a què corresponen mitjançant, el número de rebut, si és possible.

d) Tenir consignats el nom i cognoms complets i el NIF de la persona ordenant i el nom de la persona jurídica, si escau.

e) Simultàniament, i per correu certificat, per fax o telemàticament, la persona ordenant ha de fer tramesa de les declaracions, liquidacions o notificacions que pertoquin, amb expressió de la data de la transferència, l'import i l'entitat bancària intermediària en l'operació.

2. Les comissions bancàries o despeses que origini l'ús d'aquest mitjà de pagament seran sempre a càrrec de la persona obligada al pagament.

3. La persona obligada al pagament restarà alliberada en el moment que l’import corresponent hagi tingut entrada a l’entitat que, si s’escau, presti el servei de caixa, sempre que hagi complert els requisits enumerats a l’apartat 1.

4. L’Alcaldia establirà, si s’escau, les condicions per utilitzar aquest mitjà de pagament per via telemàtica.

 

Article 8

Domiciliació en entitat financera

1. La persona obligada al pagament pot ordenar la domiciliació de rebuts en el compte del qual és titular o en el compte d'un altre titular que, no sent l’obligat, autoritzi el pagament. La domiciliació s’haurà d’ajustar als requisits següents:

a) Els rebuts de cobrament periòdic es poden domiciliar en qualsevol moment; no obstant això, per l’anualitat present només es tindran en compte els presentats fins a dos mesos abans de l’inici del període voluntari de cobrament.

b) La sol·licitud de domiciliació es pot formalitzar telemàticament, als serveis municipals d'atenció ciutadana o per correu.

c) La domiciliació serà ordenada a través d'entitats financeres inscrites en els registres oficials, autoritzades per operar a l'Estat.

d) Respecte als rebuts de cobrament periòdic, tenen una validesa indefinida mentre la persona ordenant no n'indiqui l'anul·lació o el trasllat a un altre compte o entitat.

e) Anualment, en el calendari de cobrament que es publica a la pàgina web i en el butlletí oficial de la CAIB s'inclouran les dates en què es farà el càrrec dels rebuts de cobrament periòdic domiciliats.

2. Els pagaments s’entendran realitzats en la data de càrrec en compte de la domiciliació i es considerarà justificant de l’ingrés el que expedeixi l’entitat de crèdit on es trobi domiciliat el pagament, llevat que la persona obligada al pagament hagi donat ordre de devolució del rebut domiciliat a l’entitat financera. Quan per motius no imputables a la persona obligada al pagament no es realitzi el càrrec en compte dels rebuts domiciliats o es realitzi fora de termini, no se li exigiran ni recàrrecs, ni interessos de demora, ni sancions, sens perjudici dels interessos de demora que, si s’escau, correspongui liquidar i exigir a l’entitat responsable de la demora en l’ingrés.

3. La hisenda municipal recaptarà els rebuts domiciliats impagats per la via de constrenyiment. L’impagament reiterat dels rebuts domiciliats originarà la baixa de la domiciliació.

Article 9

Domiciliacions durant el període voluntari

Si se sol·licita la domiciliació de rebuts de cobrament periòdic durant el període voluntari de cobrament, s’efectuarà el càrrec en el compte corrent bancari o d’estalvi en les dates assenyalades en el calendari de cobraments i quedaran domiciliats els rebuts a partir del període anual següent. Finalitzat el període voluntari de cobrament dels rebuts no domiciliats, qualsevol sol·licitud de domiciliació produirà efectes a partir de l’any següent a la presentació.

Article 10

Pagament amb targeta

1.  Si s’escau, l’Alcaldia regularà les normes per al cobrament amb targeta anunciant a la pàgina web de l’Ajuntament i en el calendari de cobraments que es publica cada any quines targetes es podran utilitzar per fer el pagament.

2.  L’obligat o obligada tributari restarà alliberat del deute tributari només en el cas que el pagament amb targeta sigui autoritzat per l’intermediari financer, llevat dels casos en què la persona titular de la targeta hagi donat ordre de retrocessió del pagament a la seva entitat financera seguint els protocols establerts per a aquests casos pels intermediaris financers. No s’admetrà la retrocessió en els casos en què la persona titular de la targeta sigui coincident amb la del deute tributari.

3.  En el cas de pagament amb targeta efectuat per telèfon i per Internet sense signatura digital, l’Ajuntament sempre podrà requerir a la persona titular la conformitat amb el pagament.

Secció 3a

Ajornament i fraccionament del pagament

 Article 11

Competència i terminis

1. Es podrà ajornar o fraccionar el pagament dels deutes tributaris i altres de naturalesa pública la titularitat dels quals correspongui a l’Ajuntament, d’acord amb el que preveuen els articles 65 i 82 de la Llei general tributària.

2. Un cop liquidat i notificat el deute, l'Ajuntament pot ajornar o fraccionar el pagament, fins al termini màxim d’un any per deutes superiors a 600,00 euros i de 6 mesos per deutes inferiors, després de la petició prèvia de les persones obligades, quan la seva situació economicofinancera els impedeixi transitòriament fer el pagament dels seus deutes.

En el supòsit que el o la contribuent demostri de manera fefaent que no pot fer front al pagament en els terminis establerts, es podrà ajornar o fraccionar per un termini superior.

3. En tot cas, les quantitats el pagament de les quals s'ajorni o fraccioni meritaran l'interès de demora. Això no obstant, quan es garanteixi el deute en la seva totalitat mitjançant un aval solidari d’entitat de crèdit o societat de garantia recíproca o mitjançant un certificat d’assegurança de caució, l’interès de demora exigible serà l’interès legal que correspongui fins a la data del seu ingrés.

4. No s’exigiran interessos de demora en els fraccionaments o fraccionaments de deutes inferiors a 600 euros que estiguin en període voluntari i que s’acabin pagant dins el mateix exercici econòmic. Tampoc no s’exigirà interès de demora en els acords d’ajornament o fraccionament de pagament de deutes de venciment periòdic i notificació col·lectiva domiciliats, ni en els que se sol·licitin en període voluntari, sempre que es domiciliï en exercicis futurs i quan el pagament es produeixi en el mateix exercici de la seva meritació, en les dates indicades en el calendari de cobraments.

5. L'òrgan competent per concedir els ajornaments i fraccionaments és l’Alcaldia.

6. Amb caràcter general els terminis dels fraccionaments seran mensuals. En cap cas seran inferiors al mes.

7. Serà obligatòria la domiciliació bancària dels diferents terminis. El càrrec en el compte bancari designat s'efectuarà dins els 10 primers dies de cada mes.

Article 12

Sol·licitud

1.  Les sol·licituds d’ajornament o fraccionament es poden presentar a l’Ajuntament en el període voluntari d’ingrés o, si aquest ha finalitzat, en el període executiu. La presentació d’una sol·licitud d’ajornament o fraccionament en període voluntari impedirà l’inici del període executiu però no la meritació de l’interès de demora. Les sol·licituds d’ajornament o fraccionament en període executiu es podran presentar fins al moment en què es notifiqui a l’obligat o obligada l’acord d’alienació dels béns embargats.

2.  Les sol·licituds d'ajornament o fraccionament han de contenir, necessàriament, les dades següents:

a)  Nom i cognoms o raó social o denominació completa, número d'identificació fiscal i domicili fiscal de la persona sol·licitant i, si s’escau, de la persona que el representi.

b) Identificació del deute tributari del qual se sol·licita l'ajornament o fraccionament, amb indicació de l'import, el concepte, la data de finalització del termini d'ingrés en període voluntari o la referència comptable. Quan es tracti de deutes que s'hagin de satisfer mitjançant autoliquidació, s'hi ha d'adjuntar el model oficial de l'autoliquidació degudament formalitzat.

c)  Terminis i condicions de l’ajornament o fraccionament que se sol·licita.

d)  Causa que motiva la sol·licitud d’ajornament o fraccionament.

e)  Garantia que s'ofereix conforme amb el que disposa l’article 82 de la Llei general tributària.

f)   Ordre de domiciliació bancària, indicant el número de codi de compte client i les dades d’identificació de l’entitat de crèdit que hagi d’efectuar el càrrec en compte.

g)  Lloc, data i signatura de la persona sol·licitant.

3.   Amb la sol·licitud d’ajornament o fraccionament s’ha d’adjuntar la documentació a què fan referència els paràgrafs de l’article 46 del Reial decret 939/2005, pel qual s’aprova el Reglament general de recaptació.

Article 13

Inadmissió de sol·licituds d’ajornament i fraccionament

1.  No seran admeses les sol·licituds d’ajornament i fraccionament en els supòsits següents:

a) Quan el deute hagi de ser declarat mitjançant autoliquidació i aquesta no s’hagi presentat amb anterioritat o conjuntament amb la sol·licitud d’ajornament o fraccionament.

b) Quan l’autoliquidació hagi estat presentada havent-se iniciat amb anterioritat un procediment de comprovació o investigació que hagués quedat suspès per haver passat el tant de culpa a la jurisdicció competent, o per haver estat remès l’expedient al Ministeri Fiscal pel fet de concórrer algun dels supòsits regulats a l’article 305 del Codi penal, sempre que la sol·licitud d’ajornament o fraccionament es refereixi a conceptes o períodes objecte de l’esmentat procediment de comprovació o investigació.

En aquells supòsits en què la concurrència de les circumstàncies previstes en aquest paràgraf es posi de manifest una vegada iniciada la tramitació de la sol·licitud d’ajornament o fraccionament, aquesta última restarà sense efecte de forma automàtica i s’haurà de comunicar al Ministeri Fiscal o a l’òrgan jurisdiccional la presentació de l’esmentada sol·licitud.

2.  La presentació de sol·licituds d’ajornament o fraccionament que siguin reiteració d’altres d’anteriors que hagin estat objecte de denegació prèvia implicarà la seva inadmissió quan no contenguin modificacions substancials respecte de la sol·licitud prèviament denegada i, en particular, quan l’esmentada reiteració tengui per finalitat dilatar, dificultar o impedir el desenvolupament de la gestió recaptatòria.

3.  La inadmissió implicarà que la sol·licitud d’ajornament o fraccionament es tengui per no presentada a tots els efectes.

4.  Contra l’acord d’inadmissió es podrà interposar recurs.

Article 14

Procediment

1.  L’Ajuntament comprovarà les sol·licituds presentades i requerirà, si s’escau, la documentació complementària escaient.

2.  El termini màxim per resoldre les sol·licituds d'ajornament i fraccionament és de sis mesos. Transcorregut aquest termini sense que hagin estat resoltes de manera expressa, les sol·licituds s'han d'entendre desestimades, als efectes d’interposar el recurs corresponent o esperar la resolució expressa.

3.  Quan la sol·licitud de fraccionament es presenti en període voluntari, si al final d'aquest termini està pendent de resolució, no es dictarà la provisió de constrenyiment. Quan es presenti en període executiu, se suspendran cautelarment les actuacions de cobrament fins a la resolució de la sol·licitud.

4.  L'atorgament d'un fraccionament no pot comportar la devolució d'ingressos ja recaptats, els quals tindran sempre la consideració de primer pagament a compte.

Article 15

Garanties

1.Com a regla general, la persona sol·licitant ha d'oferir una garantia de pagament en forma d'aval prestat per bancs, caixes d'estalvis, cooperatives de crèdit o societats de garantia recíproca autoritzats per operar a tot l'Estat.

2. Quan es justifiqui la impossibilitat d'obtenir l'aval esmentat, la persona interessada podrà oferir com a garanties de pagament les següents:

a) Una hipoteca immobiliària.

b) Una hipoteca mobiliària.

c) Una penyora, amb o sense desplaçament, només per a fraccionaments de deutes en període executiu.

d) Un aval personal i solidari de dos contribuents de solvència reconeguda, quan el deute no superi els 10.000 €.

3.  No s'exigirà cap garantia quan la persona sol·licitant sigui una Administració pública.

4.  La garantia ha de cobrir l'import del deute en període voluntari i dels interessos de demora que es prevegi que es meritaran, incrementats tots dos conceptes en un 25 %.

5.  En els fraccionaments es poden constituir garanties parcials i independents per a cadascun dels terminis.

6.  La suficiència econòmica i jurídica de les garanties s’apreciarà de conformitat amb allò que estableix l’article 48, apartat 4, del Reglament general de recaptació.

7.  La vigència de la garantia constituïda mitjançant aval o certificat d’assegurament de caució haurà d’excedir almenys en sis mesos al venciment del termini o terminis garantits.

Article 16

Aval

Les garanties instrumentades mitjançant aval han de reunir els requisits següents:

a) L'aval ha de ser solidari respecte a l'obligat o obligada principal, amb renúncia expressa dels beneficis d'excussió i a pagar al primer requeriment de l'Ajuntament.

b) L'aval ha de tenir una durada superior en almenys 6 mesos al venciment dels terminis garantits, i restarà vigent fins a la cancel·lació del deute.

c) L’aval s’haurà de constituir davant fedatària o fedatari públic.

d) El nom, cognoms i NIF de la persona avalada hauran de coincidir amb els de la persona titular del deute fraccionat. El beneficiari de l’aval ha de ser l’Ajuntament d’Alaior.

e) Els avals bancaris hauran d’estar inscrits en el registre oficial d’avals de l’entitat avaladora.

 

 

Article 17

Garanties no dineràries

1.  En els supòsits de garantia real no dinerària, cal indicar, en paràgrafs separats i diferenciats, la naturalesa, les característiques, la valoració, la descripció jurídica i, segons sigui procedent, la descripció física, tècnica, econòmica i comptable dels béns aportats en garantia, amb el detall suficient perquè pugui ser examinada i, si escau, constituïda, sense altres aclariments, modificacions o ampliacions. S'hi han d'adjuntar els documents que fonamentin les indicacions de la persona interessada i, en especial, una valoració dels béns oferts en garantia feta per professionals o empreses, especialitzats i independents.

2.  En els casos en què la garantia sigui una penyora sense desplaçament, la persona que en sigui titular serà nomenada dipositària d’aquella amb els efectes prevists a la normativa vigent.

Article 18

Dispensa de garanties

1. No s'exigirà garantia quan l'import conjunt dels deutes l'ajornament o fraccionament dels quals se sol·licita sigui igual o inferior a 6.000 €.

2. En el supòsit que el o la contribuent demostri de manera fefaent una escassa capacitat econòmica o solvència patrimonial, es podrà tramitar la sol·licitud sense garanties. En aquest cas, s'haurà d'aportar la documentació següent:

a) Declaració responsable en què manifesti la impossibilitat d'obtenir un aval d'una entitat de crèdit o societat de garantia recíproca i de no posseir béns.

b) Balanç i compte de resultats dels tres últims anys i informe d'auditoria, en cas que se'n tengui un.

c) Pla de viabilitat i qualsevol altra informació amb transcendència econòmica, financera o patrimonial que s'estimi adequada i que justifiqui la possibilitat de complir l’ajornament o fraccionament sol·licitat.

d) Si el deutor o deutora és una persona física, haurà d’aportar:

- Full de salari, pensió o prestació social, o certificació negativa de recepció d’aquests ajuts.

- Justificant de l’estat d’atur.

- Informe dels serveis socials d’on tengui la residència.

- Declaració responsable en què manifesti la impossibilitat d'obtenir un aval d'una entitat de crèdit o societat de garantia recíproca i de no posseir béns.

 

Article 19

Procediment en cas de manca de pagament

1.   En els fraccionaments de pagament concedits, si arribat el venciment de qualsevol dels terminis no es fes el pagament, cal procedir de la manera següent:

a) Per la fracció no pagada i els interessos acreditats des de l’endemà del venciment, s'expedirà una nova notificació i s’establirà un termini de pagament d'un mes.

Si no se satisfà l’import notificat en el termini assenyalat, es consideraran vençudes les fraccions pendents, les quals seran exigides pel procediment de constrenyiment, amb execució de la garantia i altres mitjans d'execució forçosa.

b) Quan, com a conseqüència de l'impagament, es produeixi el venciment anticipat de les fraccions pendents, els interessos corresponents a aquestes fraccions, prèviament calculats sobre els terminis concedits, seran anul·lats i es liquidaran.

2.  En els ajornaments, si no es fa el pagament en la data de venciment del termini concedit, si la sol·licitud es va presentar en període voluntari, es reclamarà el deute per la via de constrenyiment; si la sol·licitud es va presentar en període executiu, es continuarà amb la via de constrenyiment.

Secció 4a

Recaptació en període voluntari

 

Article 20

Anuncis de cobrament

1.Anualment s'hauran d'anunciar en el butlletí oficial de la CAIB i a la pàgina web municipal els conceptes tributaris que seran objecte de cobrament durant l'exercici fiscal i el calendari de cobraments.

2.Cal que l'anunci de cobrament indiqui:

- El termini d’ingrés de les liquidacions de cobrament periòdic, que ha de ser de dos mesos, llevat dels casos en què les lleis estableixin expressament un altre termini.

- La modalitat de cobrament utilitzable de les enumerades a l’article 23 del Reglament general de recaptació.

- Els llocs d’ingrés.

- L’advertiment que, finalitzat el termini d’ingrés, els deutes seran exigits pel procediment de constrenyiment i es meritaran els recàrrecs corresponents del període executiu, els interessos de demora i, si s’escau, les costes que es produeixin.

Article 21

Terminis d'ingrés i recàrrecs per declaració extemporània

1. Cal fer l'ingrés en els terminis assenyalats en aquesta Ordenança i les ordres que la desenvolupin.

Amb caràcter general s’estableixen dos períodes de cobrament, un a cada un dels semestres de l’any.

Cada període tindrà una durada de dos mesos i entre els dos períodes hauran de passar almenys dos mesos.

En el primer període es posarà a cobrament el padró de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica, el padró de la taxa per ocupació del domini públic i el 50 % del padró de l’IBI. En el segon període es posarà a cobrament la resta de l’IBI i la resta dels padrons municipals.

2. El venciment del termini establert per al pagament sense que aquest es faci determinarà la meritació d'interessos de demora.

3. Els ingressos corresponents a declaracions-liquidacions o autoliquidacions presentades fora de termini sense requeriment previ, com també les liquidacions derivades de declaracions presentades fora de termini sense requeriment previ, tindran els recàrrecs següents:

a) Si l'ingrés es fa en els tres mesos següents al venciment del termini voluntari de presentació i ingrés, s'hi aplicarà un recàrrec del 5 %, amb exclusió dels interessos de demora i sancions.

b) Si l'ingrés es fa en els sis mesos següents al venciment del termini voluntari de presentació i ingrés, s'hi aplicarà un recàrrec del 10 %, amb exclusió dels interessos de demora i sancions.

c) Si l'ingrés es fa en els dotze mesos següents al venciment del termini voluntari de presentació i ingrés, s'hi aplicarà un recàrrec del 15 %, amb exclusió dels interessos de demora i sancions.

d) Si l'ingrés es fa passats aquests dotze mesos posteriors al venciment del termini voluntari de presentació i ingrés, s'aplicarà un recàrrec del 20 % amb exclusió de les sancions. Tanmateix, en aquests casos s’exigiran interessos de demora pel període transcorregut des de l’endemà de l’acabament del termini dels 12 mesos següents a la finalització del període voluntari de presentació i ingrés fins que es produeixi aquesta operació.

4. Quan els obligats i obligades tributaris no facin l'ingrés ni presentin sol·licitud d’ajornament, fraccionament o compensació en el moment de la presentació de la declaració-liquidació o l'autoliquidació extemporània, aquests recàrrecs seran compatibles amb els recàrrecs del període executiu prevists en aquesta Ordenança.

5. L’import dels recàrrecs a què es refereix l’apartat tercer anterior es reduirà en un 25 % sempre que l’ingrés total de l’import restant del recàrrec es faci dins termini, iniciat amb la notificació de la liquidació del recàrrec, i sempre que es realitzi l’ingrés total de l’import del deute resultant de l’autoliquidació extemporània, al temps de la seva presentació o en el seu termini.

Així mateix, l’esmentada reducció del 25 % en l’import dels recàrrecs a què es refereix l’apartat tercer s’aplicarà sempre que es realitzi l’ingrés en el termini o terminis fixats en l’acord d’ajornament o fraccionament del deute esmentat que l’Administració tributària hagués atorgat amb garantia d’aval o certificat d’assegurança de caució i que la persona obligada al pagament hagués sol·licitat al temps de presentar l’autoliquidació extemporània o amb anterioritat a la finalització del termini concedit, iniciat amb la notificació de la liquidació resultant de la declaració extemporània.

L’import de la reducció practicada d’acord amb allò establert en aquest apartat s’exigirà sense cap més requisit que la notificació a la persona interessada, quan no s’hagin efectuat els ingressos a què es refereix el paràgraf anterior en els terminis prevists, inclosos els als acords d’ajornament o fraccionament corresponents.

6. Sens perjudici del que es disposa en aquest article, seran de cobrament mensual els serveis consumits per la ciutadania que estiguin regulats per una ordenança que n’estableixi el cobrament amb caràcter mensual.

Secció 5a

Recaptació en període executiu

 

Article 22

Iniciació del període executiu

1.  El període executiu s’inicia:

a) Per al cas dels deutes liquidats i notificats per l’Administració tributària municipal, l’endemà del venciment del termini de pagament en període voluntari, sense que hagin estat ingressats.

b) En el cas de deutes a ingressar mitjançant declaracions-liquidacions o autoliquidacions presentades sense practicar l’ingrés corresponent, quan acabi el termini fixat en aquest Reglament o, si aquest termini s’hagués exhaurit, l’endemà de la presentació de l’autoliquidació.

2.  Una vegada començat el període executiu, l’Administració tributària municipal durà a terme la recaptació dels deutes liquidats o autoliquidats a què es refereix l’apartat anterior pel procediment de constrenyiment sobre el patrimoni de la persona obligada al pagament.

3.  L’inici del període executiu determina la meritació de tres tipus de recàrrecs:

a) El recàrrec executiu del 5 %, que s’aplicarà quan la totalitat del deute tributari no ingressat en període voluntari sigui satisfet abans de la notificació de la provisió de constrenyiment.

b)  El recàrrec de constrenyiment reduït del 10 %, que s’aplicarà quan la totalitat del deute no ingressat en període voluntari i el propi recàrrec se satisfacin abans de la finalització del termini atorgat per al pagament del deute contret en la provisió de constrenyiment.

c) El recàrrec de constrenyiment ordinari del 20 %, que s’aplicarà quan no concorrin les circumstàncies previstes a les lletres a i b.

4.  El recàrrec de constrenyiment ordinari és compatible amb els interessos de demora meritats des de l’inici del període executiu. Quan resulti exigible el recàrrec executiu o el recàrrec de constrenyiment reduït no s’exigiran els interessos de demora esmentats.

Article 23

Iniciació del procediment de constrenyiment

1.  El procediment de constrenyiment s’inicia mitjançant una provisió de constrenyiment, dictada pel tresorer o tresorera municipal. La provisió de constrenyiment és l’acte de l’Administració tributària que ordena l’execució contra el patrimoni de la persona obligada al pagament.

2.  La provisió de constrenyiment haurà de contenir:

a) Nom i cognoms o raó social o denominació completa, número d’identificació fiscal i domicili de la persona obligada al pagament.

b) Concepte, import del deute i període al qual correspon.

c) Indicació expressa que el deute no ha estat satisfet, d’haver finalitzat el corresponent termini d’ingrés en període voluntari i de l’inici de la meritació dels interessos de demora.

d) Liquidació del recàrrec del període executiu.

e) Requeriment exprés perquè s’efectuï el pagament del deute, inclòs el recàrrec de constrenyiment reduït.

f) Advertiment que, en cas de no efectuar l’ingrés de l’import total del deute pendent en el termini esmentat, inclòs el recàrrec de constrenyiment reduït del 10 %, es procedirà a l’embargament dels seus béns o a l’execució de les garanties existents per al cobrament del deute amb inclusió del recàrrec de constrenyiment del 20 % i dels interessos de demora que s’acreditin fins a la data de cancel·lació del deute.

g) Data d’emissió de la provisió de constrenyiment.

 

Article 24

Notificació de la provisió de constrenyiment

1. En la notificació de la provisió de constrenyiment constaran, com a mínim, els extrems següents:

a) Lloc d’ingrés del deute i del recàrrec.

b) Repercussió de les costes del procediment.

c) Possibilitat de sol·licitar ajornament o fraccionament de pagament.

d) Indicació expressa que la suspensió del procediment es produirà en els casos i les condicions prevists a la normativa vigent.

e) Recursos que siguin procedents contra la provisió de constrenyiment, òrgans davant els quals es puguin interposar i termini per a la seva interposició.

2. La manca de notificació de la provisió de constrenyiment serà motiu d’impugnació dels actes que es produeixin en el decurs del procediment executiu.

Article 25

Oposició a la provisió de constrenyiment

Contra la provisió de constrenyiment només seran admissibles els motius d’oposició següents:

a) Extinció total del deute o prescripció del dret a exigir el pagament.

b) Sol·licitud d’ajornament, fraccionament o compensació en període voluntari i altres causes de suspensió del procediment de recaptació.

c) Falta de notificació de la liquidació.

d) Anul·lació de la liquidació.

e) Error o omissió en el contingut de la provisió de constrenyiment que impedeixi la identificació de la persona deutora o del deute objecte de constrenyiment.

Article 26

Conservació d’actuacions

1.  Quan es declari la nul·litat de determinades actuacions del procediment de constrenyiment cal disposar la conservació de les no afectades per la causa de nul·litat.

2.  L’anul·lació dels recàrrecs o altres components del deute tributari diferents de la quota o de les sancions no afectarà la validesa de les actuacions realitzades en el decurs del procediment de constrenyiment respecte als components del deute tributari o sancions no anul·lats.

Article 27

Acumulació de deutes

L’Ajuntament i les empreses col·laboradores poden acumular, a fi de seguir un mateix procediment d’embargament, els deutes d’un mateix deutor o deutora incursos en via de constrenyiment. Això no obstant, quan les necessitats del procediment ho exigeixin es podrà procedir a la segregació dels deutes acumulats.

Article 28

Costes del procediment

La persona deutora haurà de satisfer les costes del procediment de constrenyiment. A més de les enumerades a l’article 113 del Reglament general de recaptació, les despeses de notificació tindran la consideració de costes del procediment, perquè són despeses que la mateixa execució exigeix i requereix.

Article 29

Suspensió

1.  El procediment de constrenyiment s’inicia i s’impulsa d’ofici en tots els seus tràmits i només se suspendrà com a conseqüència de la presentació d’un recurs i la prestació d’alguna de les garanties previstes en aquest Reglament.

2.  No caldrà presentar cap garantia quan la persona interessada demostri que s’ha produït en perjudici seu error material, aritmètic o de fet en la determinació del deute o que ha estat ingressat, condonat, compensat o suspès, o que ha prescrit el dret de l’Administració a exigir-ne el pagament.

Article 30

Execució de garanties

Si el deute es troba garantit mitjançant un aval, una penyora, una hipoteca o qualsevol altra garantia personal o real i resulta no pagat en el termini corresponent, es procedirà, en primer lloc, a executar la garantia corresponent a través del procediment de constrenyiment establert a l’article 74 del Reglament general de recaptació.

Article 31

Embargament de béns

1. Transcorregut el termini fixat en la provisió de constrenyiment sense que s’hagi fet l’ingrés requerit, l’Ajuntament ordenarà l’embargament de béns i drets, amb respecte sempre al principi de proporcionalitat, en quantitat suficient per cobrir l’import del deute no ingressat, els recàrrecs del període executiu, els interessos i les costes del procediment de constrenyiment.

2.  A requeriment dels serveis de recaptació, l’obligada o obligat tributari haurà de facilitar una relació dels béns i drets integrants del seu patrimoni en quantia suficient per cobrir l’import del deute tributari.

Article 32

Quantia i prelació de béns a embargar

1.  Si l’Administració tributària i la persona obligada al pagament no haguessin acordat un altre ordre diferent, s’han d’embargar els béns de l’obligat o obligada tenint en compte la facilitat més gran de la seva alienació i l’onerositat menor d’aquesta operació per a l’obligat o obligada.

2.  Si els criteris anteriors són d’aplicació impossible o molt difícil, en l’embargament se seguirà l’ordre següent:

a) Diners en efectiu o en comptes oberts en entitats de crèdit.

b) Crèdits, efectes, valors i drets realitzables a l’acte o a curt termini.

c) Sous, salaris i pensions.

d) Béns immobles.

e) Interessos, rendes i fruits de tota espècie.

f) Establiments mercantils o industrials.

g) Metalls preciosos, pedres fines, joieria, orfebreria i antiguitats.

h) Béns mobles i semovents.

i) Crèdits, efectes, valors i drets realitzables a llarg termini.

3.  Seguint l’ordre anterior, es procedirà a l’embargament successiu dels béns i drets coneguts en aquell moment per l’Administració tributària municipal, fins que s’entengui que el deute ha quedat cobert. En tot cas, s’embargaran en darrer lloc els béns per a l’embargament del quals calgui entrar en el domicili de la persona deutora. A sol·licitud d’aquesta, es podrà alterar l’ordre de l’embargament si els béns que aquesta fixi garanteixen amb la mateixa eficàcia i rapidesa el cobrament del deute que aquells béns que preferentment haurien de ser embargats, tot això sempre que no es produeixi cap perjudici contra tercers.

4.  No es procedirà a l’embargament de béns o drets declarats inembargables amb caràcter general per les lleis ni aquells la realització dels quals s’estimi que resultarien insuficients per cobrir el cost que la realització generaria.

5.  Els procediments d’embargament s’efectuaran d’acord amb allò que preveu el Reglament general de recaptació.

Article 33

Diligència d’embargament i anotació preventiva

1. Cada actuació d’embargament s’ha de documentar en diligència, la qual es notificarà a la persona amb qui s’entengui l’esmentada actuació. Efectuat l’embargament dels béns o drets, la diligència s’ha de notificar a l’obligada o obligat tributari i, si s’escau, al tercer titular, posseïdor o dipositari dels béns si no s’haguessin dut a terme les actuacions amb ells, com també al cònjuge de l’obligada o obligat tributari quan els béns embargats siguin de guanys, i als seus copropietaris o cotitulars.

2. Si els béns embargats fossin inscriptibles en un registre públic, l’Administració tributària tindrà dret que es practiqui l’anotació preventiva d’embargament en el registre corresponent, en els termes de l’article 170.2 de la Llei general tributària.

3. Contra la diligència d’embargament només seran admissibles els motius d’oposició següents:

a) Extinció del deute o prescripció del dret a exigir el pagament.

b) Manca de notificació de la provisió de constrenyiment.

c) Incompliment de les normes reguladores de l’embargament contingudes a la Llei general tributària.

d) Suspensió del procediment de recaptació.

Article 34

Embargaments de béns o drets en entitats de crèdit o de dipòsit

1.Quan l’Administració tributària municipal tengui coneixement de l’existència de fons, valors, títols o altres béns lliurats o confiats a una determinada oficina d’una entitat de crèdit o una altra persona o entitat dipositària, podrà disposar-ne l’embargament en l’import que procedeixi. En el moment de l’embargament, i sempre que es tracti de valors, si de la informació subministrada per la persona o entitat dipositària es dedueix que els existents no són homogenis o que el seu valor excedeix de l’import assenyalat del deute, l’òrgan de recaptació concretarà aquells que hauran de quedar travats.

2.Quan els fons o valors es trobin dipositats en comptes a nom de dos o més titulars, s’embargarà la part corresponent a l’obligada o obligat tributari. En cas de comptes de titularitat indistinta amb solidaritat activa davant el dipositari o de titularitat conjunta mancomunada, el saldo es presumirà dividit en parts iguals, llevat que es provi una titularitat material diferent.

3.Quan en el compte afectat per l’embargament es faci habitualment el cobrament de sous, salaris o pensions, s’hauran de respectar les limitacions establertes a la vigent Llei d’enjudiciament civil, mitjançant la seva aplicació sobre l’import que hagi de considerar-se sou, salari o pensió del deutor. A aquests efectes es considerarà sou, salari o pensió, l’import ingressat en l’esmentat compte per aquest concepte el mes en què es practiqui l’embargament o, en el seu defecte, el mes anterior.

Article 35

Alienació dels béns embargats

1. El tresorer o tresorera municipal acordarà l’alienació dels béns embargats mitjançant subhasta per tal de cobrir el dèbit perseguit, recàrrec, interessos i costes del procediment, evitant si fos possible la venda d’aquells béns de valor notòriament superior al dèbit, sens perjudici de poder autoritzar l’alienació dels que siguin necessaris.

2. L’ acord d’alienació serà notificat a l’obligada o obligat al pagament, al seu cònjuge si es tracta de béns de guanys o de l’habitatge habitual, als creditors hipotecaris o pignoratius, als copropietaris i dipositaris i, en general o tota persona titular de dret inscrit en el registre públic corresponent, amb posterioritat al dret de l’Ajuntament .

3.L’acord d’alienació únicament podrà impugnar-se si les diligències d’embargament han estat notificades segons allò que disposa l’apartat 3 de l’article 112 de la Llei general tributària. En aquest cas, contra l’acord d’alienació només seran admissibles els motius d’impugnació contra les diligències d’embargament a què fa referència l’apartat 3 de l’article 170 de l’esmentada Llei 58/2003.

4. L’Administració tributària no podrà procedir a l’alienació dels béns i drets embargats en el curs del procediment de constrenyiment fins que l’acte de liquidació del deute tributari executat sigui ferm, llevat dels supòsits de força major, béns alterables i béns en els quals hi hagi un risc de pèrdua imminent de valor o quan l’obligat tributari en sol·liciti de manera expressa l’alienació.

5. La subhasta pública serà el procediment ordinari d’alienació dels béns i drets embargats, que es desenvoluparà d’acord amb les previsions de l’article 104 del Reglament general de recaptació. La Mesa de la subhasta estarà composta per un president/a, un secretari/ària i fins a un màxim de tres vocals. El president/a serà el tresorer o tresorera municipal, que podrà delegar les seves atribucions. En tot cas, formarà part de la Mesa com a vocal, l’interventor/a general de l’Ajuntament o persona en qui delegui. La resta dels vocals seran designats pel tresorer/a municipal.

6.L’alienació per concurs o per adjudicació directa només és procedent en els supòsits prevists en els articles 106 i 107 del Reglament general de recaptació.

7.En qualsevol moment anterior a l’adjudicació dels béns, l’Administració tributària municipal ha d’alliberar els béns embargats si l’obligat extingeix el deute tributari i les costes del procediment de constrenyiment.

8. En l’anunci de la subhasta de béns embargats constaran les condicions de la subhasta.

9.El procediment de constrenyiment podrà concloure amb l’adjudicació de béns a l’Ajuntament quan es tracti de béns immobles o béns mobles, l’adjudicació dels quals pugui interessar a la hisenda municipal i no s’hagin adjudicat en el procediment d’alienació.

Disposició transitòria

Dispensa excepcional general i temporal de presentació de garanties en ajornaments i fraccionaments de pagaments

Sent beneficiós per al subjecte passiu, es dispensa fins al 31/12/2014 de presentar garantia a totes les sol·licituds presentades per ajornaments i fraccionaments de pagaments de deutes. Aquesta dispensa té efectes retroactius»

Contra aquest Acord, de conformitat amb l'article 19 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, les persones interessades podran interposar recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci en el butlletí oficial de la província, davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

  

Alaior, 26 d'abril de 2013

 

La batlessa

Misericordia Sugrañes Barenys