Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 8160
Bases i convocatòria que han de regir la concessió de beques per facilitar l'accés a les escoles infantils municipals als fills i filles de famílies amb dificultats econòmiques, per als anys 2013 i 2014
Versió PDF
La Junta de Govern Local de l’Ajuntament de Maó, en sessió extraordinària de dia 24 d’abril de 2013, va aprovar les bases i la convocatòria que han de regir la concessió de beques per facilitar l’accés a l’escoles infantils municipals als fills i filles de famílies amb dificultats econòmiques, per als anys 2013 i 2014. Així mateix, va aprovar el seu finançament, per import màxim de 34.950,24 € (19.971,57€, any 2013; i 14.978,67€, any 2014), a càrrec de la partida SP1 2304 4800111.
La qual cosa, de conformitat amb l’article 8 de les bases (termini de presentació de sol·licituds), a causa de la naturalesa de les beques, no està sotmesa a un termini concret; per tant, es poden presentar sol·licituds a partir del dia següent a la data de publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Les bases aprovades es transcriuen a continuació per a públic coneixement.
“BASES I CONVOCATÒRIA QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ DE BEQUES PER FACILITAR L’ACCÉS A LES ESCOLES INFANTILS MUNICIPALS ALS FILLS I FILLES DE FAMÍLIES AMB DIFICULTATS ECONÒMIQUES, PER A L’ANY 2013 i 2014
El Consell Insular de Menorca i els ajuntaments de l’illa van signar, el 5 de maig de 2011, un conveni per al desenvolupament del programa del SAEI (Servei d’Atenció Educativa Infantil (0-3 anys) de Menorca, que entrava en vigor el 8 de juliol de 2011 i tenia prevista una vigència fins al dia 20 d’octubre de 2014, prorrogable tàcitament per tres anys més.
El Consell Insular de Menorca, per motius de redistribució econòmica, va proposar als ajuntaments una modificació del conveni abans esmentat perquè entenia que hi ha col·lectius que necessiten més ajuda i per una qüestió d’equitat. L’esmentada proposta de modificació, que van aprovar totes les parts, es va formalitzar mitjançant el conveni signat el 12 de juliol de 2012 i suposa, per una banda, una reducció en el nombre de programes i activitats que ha de desenvolupar el SAEI i, per una altra, una reducció de l’aportació que assumeix el CIM, amb el corresponent estalvi econòmic per a l’Administració insular.
El CIM té la intenció de destinar una part de l’estalvi obtingut a l’establiment d’una línia d’ajudes a les famílies amb fills i filles de 0-3 anys perquè puguin accedir a les escoles infantils municipals.
En data 30 de novembre 2012, el CIM va signar un conveni amb tots els ajuntaments de l’illa, mitjançant el qual el CIM realitza aportacions econòmiques als ajuntaments per destinar-les a beques i bonificacions de quota a les famílies amb dificultats econòmiques, a fi que puguin portar els seus fills i filles a les escoles infantils municipals. Així mateix, es preveu expressament la possibilitat que els ajuntaments puguin destinar els possibles romanents a accions relacionades amb el món de l’educació.
Per tot l’anterior, és procedent disposar el següent:
Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió de beques per facilitar l’accés a l’escoles infantils municipals a fills i filles de famílies amb dificultats econòmiques, per als anys 2013 i 2014.
Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent als anys 2013 i 2014, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior.
Tercer. Les beques concedides seran ateses amb càrrec a la partida pressupostària i amb l’import màxim que s’indica a continuació, sense perjudici que l’import pugui ser ampliat d’acord amb les disponibilitats pressupostàries.
Partida: SP1 2304 4800111
Quantia màxima: 34.950,24 € (19.971,57€, any 2013 i 14.978,67€, any 2014)
ANNEX
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ DE BEQUES PER FACILITAR L’ACCÉS A LES ESCOLES INFANTILS MUNICIPALS ALS FILLS I FILLES DE FAMÍLIES AMB DIFICULTATS ECONÒMIQUES, PER ALS ANYS 2013 i 2014
ART. 1. CONCEPTE
Conjunt de prestacions de caràcter subsidiari i complementari d’altres tipus de recursos econòmics previstos en la legislació vigent, per facilitar l’accés dels fillets i filletes que pertanyen a famílies amb dificultats econòmiques a les escoles infantils municipals.
ART. 2. TIPUS DE BEQUES
Aquestes beques es destinaran a pagar les quotes vigents de les escoles infantils municipals, d’acord amb l’Ordenança reguladora dels preus públics per la prestació dels serveis municipals d’escoles infantils de 0 a 3 anys.
ART. 3. CONDICIONS GENERALS
3.1. La convocatòria de les beques es dirigeix a famílies que es trobin en situació de dificultats econòmiques.
3.2. La finalitat de les beques és cobrir les quotes de l’escola infantil municipal inclosa en la Xarxa d’Escoles Municipals de l’Ajuntament de Maó.
3.3. Aquestes prestacions seran intransferibles, i, per tant, no es podran oferir en garantia d’obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte, llevat que sigui per al reintegrament dels imports indegudament percebuts, i/o retenció o embargament, llevat dels supòsits i amb els límits previstos en la legislació general de l’Estat que resulti d’aplicació.
3.4. Quan l’import de les sol·licituds de beques sigui superior a la quantitat màxima fixada en aquesta convocatòria, es prioritzaran les sol·licituds que hagin obtingut major valoració, d’acord amb els criteris per concedir-los.
ART. 4. REQUISITS GENERALS
Podran obtenir la condició de beneficiàries aquelles famílies en les quals concorrin les circumstàncies previstes a l’ordenança i aquelles altres que es designin en aquesta convocatòria.
Requisits de les persones beneficiàries:
4.1. Estar empadronades al municipi de Maó.
4.2. Ser major de 18 anys, menor emancipada o menor amb càrregues familiars.
4.3. No disposar d’ingressos o recursos econòmics suficients —per qualsevol concepte— superiors als barems establerts i en les prestacions que així ho requeresquin.
4.4. Figurar com a persona usuària en el Sistema Informàtic d’Usuaris de Serveis Socials (SIUSS), tant per haver-hi estat atesa, com mitjançant sol·licitud de la seva incorporació.
4.5. Acreditar, amb anterioritat a la proposta de resolució, que la persona es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
4.6. Aportar la documentació exigida per a cada cas.
ART. 5. REQUISITS ESPECÍFICS
5.1. Ingressos mínims.
Els ingressos mínims de la unitat familiar per tenir dret a sol·licitar aquest tipus de beques són els següents:
a) Si la unitat familiar està constituïda per dos membres, els ingressos no podran superar el 155% de l’IPREM (indicador públic de renda d’efectes múltiples), establert anualment a la Llei general de pressuposts de l’Estat.
b) A partir del tercer membre, es computarà un increment d’un 30% més per membre de la unitat familiar.
c) Per calcular els ingressos econòmics de la unitat familiar es podran tenir en compte els ingressos obtinguts en els últims sis mesos anteriors a la data de sol·licitud.
5.2. Import de les beques.
Les beques o bonificacions de les quotes de les escoles infantils municipals es concediran fins a un màxim del 75% del cost anual de l’activitat.
A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la mesura educativa i social per gaudir d’aquestes beques. En aquests casos, i de forma excepcional, es podrà concedir fins al 100% del cost anual de l’activitat.
ART. 6. INICI DEL PROCEDIMENT
6.1. Les sol·licituds de beques es presentaran, mitjançant escrit dirigit a l’alcaldessa-presidenta de la Corporació, en horari d’atenció al públic, així com a qualssevol de les oficines assenyales a l’art. 4 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
6.2. Els treballadors i treballadores socials dels Serveis Socials Comunitaris han d’examinar les sol·licituds presentades i la documentació adjunta per determinar si s’adequa a la convocatòria.
6.3. Els Serveis Socials Comunitaris comprovaran d’ofici si la persona sol·licitant i les altres persones que hi conviuen figuren en el Padró municipal d’habitants, el domicili del qual serà considerat amb caràcter general com a domicili habitual.
ART. 7. DOCUMENTACIÓ
Juntament amb la sol·licitud, les persones interessades hauran d’aportar els documents necessaris per justificar el compliment dels requisits establerts a l’article 5 d’aquestes bases.
Els documents a aportar són els següents:
a) Sol·licitud.
b) Fotocòpia del document acreditatiu de la identitat de la persona sol·licitant i de tots els altres membres de la unitat familiar. En cas de persones estrangeres, la targeta de resident o qualsevol document que acrediti la seva identitat.
c) Fotocòpia del llibre de família o, en defecte d’aquest, document acreditatiu de la guarda, custòdia o tutela.
d) Demanda de separació o acreditació de la tramitació de la separació, o certificat del Jutjat sobre el fet que les mesures provisionals s’estan duent a terme.
e) Certificat d’estar inscrit en el Registre Municipal d’Unions Civils o en el Registre de Parelles Estables de les Illes Balears.
f) Vida laboral.
g) Acreditació dels ingressos de tots els membres de la unitat familiar:
- Contracte de treball i les tres últimes nòmines mensuals.
- Rebut de l’última pensió o certificació de l’INSS de pensió actualitzada.
- Rebut de l’últim pagament de la prestació per subsidi o certificat del SOIB de prestació o subsidi actualitzat.
- Rebut de l’últim pagament del conveni regulador o resolució corresponent, en els supòsits de separació o divorci.
h) Targeta d’atur de tots els integrants familiars en edat laboral o, si escau, certificat del centre escolar d’estar estudiant.
i) Declaració de la renda o, si escau, certificat de no haver tingut l’obligació de declarar.
j) Contracte d’arrendament o sotsarrendament.
k) Declaració de no estar inclòs en cap dels supòsits que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de persona beneficiària, d’acord amb l’art. 13. 2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
En cas que els documents exigits estiguin en poder de l’Ajuntament, la persona sol·licitant, sempre que no hagin transcorregut cinc anys des de la finalització del procediment al qual corresponguin, podrà fer ús del seu dret a no presentar-los, fent constar la data i l’òrgan o dependència on van ser presentats o emesos.
En tot cas, l’Ajuntament comprovarà el contingut de les sol·licituds presentades; amb aquesta finalitat, podrà demanar a altres institucions o entitats públiques i/o privades, o a la mateixa persona sol·licitant, totes aquelles dades i informes que siguin necessaris per a la tramitació de les sol·licituds.
En aquests casos, amb la finalitat de facilitar l’aportació d’aquesta documentació, i de conformitat amb l’establert a la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls a la productivitat, aquest Ajuntament seguirà el procediment de petició telemàtica de dades per a l’obtenció del certificat en el qual es faci constar que la persona sol·licitant de la beca es troba al corrent de les obligacions tributàries, excepte autorització per part d’aquesta.
En determinades circumstàncies, l’òrgan instructor podrà requerir el responsable dels Serveis Socials Comunitaris, que podrà emetre un informe en el qual es determinin situacions especials que requeresquin una valoració tècnica que aconselli la denegació o concessió de la beca, indistintament dels requisits generals, de la documentació a presentar, del resultat dels barems econòmic i/o social, i de qualsevol altra circumstància excepcional no recollida en l’ordenança.
ART. 8. TERMINIS
El termini de presentació de sol·licituds, a causa de la naturalesa de les beques, no està sotmès a un termini concret; per tant, es poden presentar sol·licituds a partir del dia següent a la data de publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
ART. 9. CRITERIS D’ATORGAMENT
Per a la resolució de les beques és preceptiva l’aplicació del barem següent, per tal d’assignar la prioritat corresponent a les sol·licituds presentades, segons els següents criteris:
a) Nombre de membres de la unitat familiar: en cada cas s'aplicarà el següent barem, en funció del nombre de membres de la unitat familiar:
| NOMBRE DE MEMBRES DE LA UNITAT FAMILIAR |
PUNTS |
| Unitat familiar de tres o quatre membres |
1,0 |
| Unitat familiar monoparental |
1,5 |
| Unitat familiar de cinc o més membres |
2,0 |
b) Ingressos econòmics: les beques es concediran en funció de les disponibilitats pressupostàries. Per a la determinació de la quantia a concedir en cada cas s’aplicarà el següent barem, en funció dels ingressos:
| Ingressos/Persona/Mes |
PUNTS |
| Entre el 20% al 30% inferior a l’IPREM |
1,6 |
| Entre el 30% i 40% inferior a l’IPREM |
2,4 |
| Entre el 40% i 50% inferior a l’IPREM |
3,2 |
| Entre el 50% i 60% inferior a l’IPREM |
3,6 |
| Inferior al 60 % a l’IPREM |
4,0 |
c) Persones amb minusvalidesa: la puntuació d’aquest apartat serà:
| Minusvalidesa |
PUNTS |
| Minusvalidesa d’un dels membres |
2,5 |
| Malaltia greu d’un dels membres |
1,5 |
La minusvalidesa s’haurà d’acreditar amb el certificat corresponent.
ART. 10. INSTRUCCIÓ
10.1 Procediment per la concessió de la beca. Instrucció
L’ordre de l’inici de l’expedient correspon al tinent d'Alcaldia de Serveis Generals i Hisenda.
L’òrgan competent per a la instrucció del procediment serà la directora dels Serveis Socials Comunitaris de l’Ajuntament de Maó, a causa del caràcter social de les prestacions objecte d’aquestes beques.
Correspon a la instructora realitzar d’ofici totes les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades i documents en virtut dels quals s’ha de formular la proposta de resolució de la concessió de la beca.
Una vegada avaluades les sol·licituds per part de l’òrgan instructor, es remetrà l’expedient a l’òrgan col·legiat corresponent, que estarà constituït per:
- El tinent d’Alcaldia de Serveis Generals i Hisenda, o persona en qui delegui, que actuarà com a president.
- Tres vocals, que seran dos treballadors o treballadores socials i un/a tècnic/a de Serveis Socials Comunitaris.
- Un/a treballador/a de la Regidoria d’Educació, que farà les funcions de secretari/ària.
Les funcions de l’òrgan col·legiat seran:
- Examinar, avaluar i qualificar les sol·licituds amb els criteris i requisits que s’establesquin a la convocatòria.
- Emetre l’informe que servirà de base per elaborar la proposta definitiva per part de la instructora.
10.2. Procediment per a la concessió de la beca. Resolució
El tinent d’Alcaldia, a la vista de l’informe de l’òrgan col·legiat i de la proposta de la instructora, elevarà la proposta de resolució motivada, amb la inclusió de les sol·licituds estimades i desestimades, a l’òrgan corresponent, segons la base número 14 de les Bases d’execució del Pressupost per a l’any 2013.
L’aprovació de la proposta de resolució per l’alcaldessa o l’òrgan corresponent és definitiva en via administrativa, serà motivada i hauran de quedar acreditats en el procediment els fonaments, i haurà de contenir la persona sol·licitant o la relació de persones sol·licitants a les quals es concedeix la beca; hi constarà, de forma expressa, la desestimació de la resta de les sol·licituds.
L’acord de l’òrgan concedent que resol el procediment es notificarà a la persona interessada.
Contra els acords establerts en la resolució es podran interposar els corresponents recursos administratius o jurisdiccionals previstos en la legislació vigent.
La resolució de l’expedient de concessió de la beca ha de ser expressa i motivada d’acord amb els criteris de valoració establerts en aquesta convocatòria, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantitat específica de cada beca i la forma de pagament.
10.3. Efectes de la concessió de la beca
Si la resolució és favorable, la transferència es realitzarà, sempre que sigui possible, a favor de l’escola infantil municipal a la qual s’hagi formalitzat la matrícula.
De conformitat amb l’art. 34.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s’estableix que l’abonament es podrà realitzar amb pagaments anticipats, que suposaran lliuraments de fons amb caràcter previ a la justificació, com a finançament necessari per poder portar a terme les actuacions inherents a la subvenció, i, atès el caràcter social de les ordenances, aquest abonament es realitzarà mitjançant pagament anticipat del 100% de l’import total concedit.
No s’adoptarà cap garantia específica quan es tracti de beques i l’import de la subvenció no superi els 600 euros, ja que aquestes es concedeixen en coordinació amb l’Àrea de Serveis Socials Comunitaris, i aquesta ja és una garantia suficient per salvaguardar els interessos de l’Ajuntament.
10.4. Publicitat de les beques concedides
L’acord de l’òrgan concedent que resol el procediment es notificarà a la persona interessada en el lloc que aquesta hagi indicat amb aquesta finalitat i es publicarà en el tauler d’anuncis, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari al qual s’imputen, persona beneficiària, quantitat concedida i finalitat o finalitats de la beca, i es remetrà al Butlletí Oficial de les Illes Balears un extracte de la resolució per la qual s’ordena la publicació, indicant on es troba el contingut íntegre.
Açò últim no serà necessari quan els imports de les beques concedides, individualment considerades, siguin de quantia inferior a 3.000 euros. En aquests supòsits, la publicitat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears se substituirà per la publicitat de l’extracte a la pàgina web municipal.
10.5. Termini per resoldre i efectes del silenci
El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment no podrà excedir de sis mesos des de la data de presentació de la sol·licitud en el Registre d’Entrada de l’Ajuntament de Maó, o a través de qualssevol de les formes de presentació previstes en l’article 38.4 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
El transcurs del termini màxim de sis mesos sense que s’hagi notificat la resolució del procediment a les persones interessades legitima aquestes per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la beca.
ART. 11. JUSTIFICACIÓ DE LA SUBVENCIÓ
Amb caràcter general, es considera justificada l’activitat subvencionada per l’assistència continuada a l’escola infantil municipal, durant el curs escolar o termini que consti a la resolució.
ART. 12. DENEGACIÓ DE LA SUBVENCIÓ
La denegació de les sol·licituds, que haurà de ser motivada, serà procedent per alguna de les següents causes:
-No complir els requisits exigits
-Poder satisfer adequadament les necessitats per sí mateix/a i/o suport dels seus familiars, representació legal o guardadors de fet
-Correspondre l’atenció de la persona sol·licitant, per raó de la naturalesa de la prestació o per raó de residència, a una altra Administració pública
-Altra causa degudament motivada
ART. 13. OBLIGACIONS DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES
13.1. Participar en els plans d’intervenció individual o familiar:
a) Les persones que obtenguin la condició de beneficiàries estaran obligades a realitzar les activitats d’inserció i formació estipulades pel personal tècnic dels Serveis Socials, si és el cas, una vegada avaluades les seves circumstàncies personals i socials, amb la finalitat d’incentivar la seva integració social.
b) L’activitat concreta a realitzar es deteminarà en un acord-compromís, formalitzar per escrit, entre la persona beneficiària de la beca, la unitat familiar i els treballadors i treballadores socials d’Atenció Primària de Serveis Socials, en funció de les necessitats, les seves característiques i les aptituds.
c) Les activitats se cenyiran als àmbits formatius i d’adequació d’hàbits culturals, sanitaris, participació en tasques de col·laboració social i/o comunitària, i qualsevol altra de tipus social.
d) La percepció de la beca (i la participació en els plans d’intervenció individual o familiar) no genera cap tipus de relació de caràcter laboral entre les persones beneficiàries de la beca i l’Ajuntament de Maó.
13.2. Complir les obligacions relacionades amb la gestió de les ajudes:
a) Comunicar els canvis que, en relació a les condicions generals i requisits específics de la beca, poguessin donar lloc a la seva modificació, suspensió i denegació
b) Comunicar qualsevol canvi relatiu al domicili de residència habitual de la persona titular
c) Reintegrar l’import de la beca indegudament percebudes o amb quantia indeguda
ART. 14. SUSPENSIÓ DE LA SUBVENCIÓ
La suspensió de la subvenció podrà ser motivada per la pèrdua temporal d’alguns dels requisits de la mateixa o per l’incompliment de les obligacions de les persones destinatàries recollides a l’art. 13 d’aquesta convocatòria.
ART. 15. MODIFICACIÓ DE LA SUBVENCIÓ
La modificació de la subvenció es produirà:
- Per modificació del nombre de membres de la unitat familiar
- Per modificació dels recursos que hagin servit de base per al càlcul de la beca
- Per la concessió concorrent d’altres ajudes atorgades per altres administracions o entitats privades o públiques, estatals o internacionals
ART. 16. EXTINCIÓ DE LA SUBVENCIÓ
a) Per defunció
b) Per desaparició de la situació de necessitat
c) Per ocultació o falsedat en les dades que han estat tingudes en compte per concedir la beca
d) Per pèrdua d’alguns dels requisits o condicions exigits per ser persona beneficiària de la beca
e) Pel manteniment d’una situació de suspensió durant un període continuat de 18 mesos
En el supòsit de la lletra c), s’acordarà la reversió de les quantitats indegudament percebudes, de conformitat amb el procediment de reintegrament establert a l’art. 11 de l’Ordenança general municipal reguladora de la concessió de subvencions de l’Ajuntament de Maó.
ART. 17. DESISTIMENT I RENÚNCIA
La persona sol·licitant podrà desistir de la seva sol·licitud o renunciar al seu dret, mitjançant escrit dirigit a l’Ajuntament. Aquest dictarà resolució que expressi la circumstància que hi concorre, amb indicació dels fets produïts i les normes legals.
ART. 18. RÈGIM D’INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d’infraccions i sancions aplicable serà l’establert en l’Ordenança general municipal, la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, i, en tot cas, la Llei general de subvencions.
- Annex 1: Sol·licitud de beca per a l’escola infantil municipal (0-3 anys)
- Annex 2: Declaració jurada de la persona sol·licitant, a la qual s’indiqui que no ha rebut ajudes econòmiques, en el mateix any natural, d’altres organismes pel mateix concepte, o que no cobresquin totalment la necessitat objecte de la petició.
- Annex 3: Declaració jurada d’estar al corrent del pagament de les obligacions amb la Hisenda de l’Estat, la de la CAIB i amb la Seguretat Social.
- Annex 4: Declaració responsable de no estar sotmès/esa a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de persona beneficiària o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Annex 5: Cessió del dret de cobrament a favor de l’escola infantil municipal a la qual s’hagi formalitzat la matrícula.”
Maó, 29 d’abril de 2013
L’ALCALDESSA
Águeda Reynés Calvache