Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 7837
Aprovació inicial de la constitució del servei públic de recollida “porta a porta” de residus comercials d’establiments de restauració i espectacles d’oci nocturn del nucli urbà des Pujols i aprovació inicial del reglament d’ús del servei de recollida “porta a porta” dels residus comercials als carrers per als vianants del nucli des Pujols
Versió PDF
El Ple del Consell Insular de Formentera, a la sessió ordinària celebrada 22-03-2013, entre d’altres, es va aprovar inicialment la Constitució del servei públic de recollida “porta a porta” de residus comercials d’establiments de restauració i espectacles d’oci nocturn de nucli urbà des Pujols i el Reglament d’ús del servei de recollida “porta a porta” dels residus comercials als carrers per als vianants del nucli des Pujols, Formentera, la redacció del queda de la següent forma:
“AL PLE DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
CONSTITUCIÓ SERVEI PÚBLIC RECOLLIDA RESIDUS COMERCIALS PORTA A PORTA DE RESIDUS COMERCIALS D’ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ I D’ESPECTACLES D’OCI NOCTURN DE NUCLI URBÀ DES PUJOLS
Vista la Provisió de Presidència de 4 de febrer de 2013 per a la constitució del servei públic local de recollida porta a porta de residus comercials dels establiments de restauració i espectacles i oci nocturn dels carrers peatonals del nucli urbà d'Es Pujols, TM Formentera i conseqüent aprovació del seu reglament d'explotació i modificació de les corresponents ordenances municipals.
Atenent a l'acord plenari de l'abans Ajuntament de Formentera de data 20 d'abril de 2007 que adjudicà definitivament el contracte nº12/2006 de gestió del servei públic del servei de recollida i transport de residus sòlids urbans i matèria orgànica, neteja viària i manteniment de zones verdes a l'illa de Formentera, a la empresa CESPA COMPAÑÍA ESPAÑOLA DE SERVICIOS PÚBLICOS AUXILIARES, S.A con CIF nº 38.485.490 G (CESPA S.A) que fou formalitzat el 24 de maig de 2007.
És a dir, mitjançant la modalitat de gestió indirecta, el CIF presta el servei públic essencial de recollida i transport de residus sòlids urbans a l'illa de Formentera.
Vist que l'anterior contracte fou modificat per Acord plenari del Consell Insular de Formentera celebrat en sessió de data 31 d'agost de 2012, sotmès al règim jurídic de la normativa vigent al moment de la seva adjudicació, això és segons el que preveu el RD legislatiu 2/2000, de 16 de juny, que aprovà el Text Refós de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques (TRLCAP) i a l'establert al projecte bàsic de construcció de 13 de juny de 2012 i estudi econòmic de l'explotació del servei modificat de juliol de 2012 redactat per aquesta Administració, el qual fou adjudicat a CESPA S.A com empresari principal, i es formalitzà el contracte de modificació nº 1/2012 del contracte principal nº 12/2006 en data 10 d'octubre de 2012.
La modificació contractual aprovada segons el que va establir el projecte de modificació de la construcció i l'estudi econòmic i d'explotació del servei arribà quasi al 20% del preu primitiu (sense IVA) del contracte principal, segons el règim de modificació del TRLCAP, i en conseqüència el contracte principal ja ha esgotat la possibilitat legal d'ésser modificat una altra vegada.
Actualment és necessari adaptar l'ordenança municipal de recollida i transport de residus sòlids urbans de TM Formentera a la nova Llei 22/2011, de 28 de juliol de residus i sòls contaminats, així com donar cobertura a les noves necessitats del servei detectades pel que fa la gestió i tractament dels residus sòlids urbans.
Per altra banda, Es Pujols és la zona turística de l'illa on es concentren majoritàriament els locals de restauració i espectacles i d'oci nocturn als carrers peatonals, els quals oferien els seus serveis dins horari nocturn i generen residus comercials en quantitats considerables, raó per la que es dificulta l'execució del servei de recollida i transport de residus sòlids urbans, ja que no es port accedir a la zona amb l'eficiència desitjada.
Per aquesta raó s'estima millorar el servei de recollida de residus durant els mesos d’estiu i la imatge turística del nucli urbà, implementant un nou sistema de recollida porta a porta, pels residus comercials que es generen als carrers pels establiments de restauració, espectacles i oci nocturn als carrers Rocaplana, Cartagena, Espardell, de la Mar i annexes així com avinguda Miramar del nucli urbà d'Es Pujols, en virtut del que estableix l’article 21.5.2º de la llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i art.26 i 86 Llei 7/1985, de 2 d'abril de bases de règim local i art.151-152.2º i 174 Llei 20/2006, de 15 de desembre municipal i règim local.
La implantació del nou servei públic de recollida porta a porta dels residus comercials d'aquests establiments beneficiarà de manera particular als seus titulars, fet que fa necessari modificar l'ordenança fiscal que regula la taxa de recollida , transport i tractament de residus sòlids urbans del TM Formentera tot allò segons preveu l'art.20 i següents del RD legislatiu 2/2004, de 5 de març reguladora del Text Refós de les Hisendes Locals.
De conformitat amb els informes de Serveis tècnics de la Conselleria de Medi Ambient del Consell Insular de data 7 de febrer de 2013 sobre l'interés públic i oportunitat de creació del servei públic local, així com redacció del corresponent Reglament d'explotació, i de data 7 febrer de 2013.sobre la modificació de la corresponent ordenança de servei municipal de recollida i transport de residus sòlids urbans del TM Formentera.
Vist l'informe jurídic de 8 de febrer de 2013 i informe de despeses i ingressos derivats del servei públic de recollida de residus porta a porta de data 20 de febrer de 2013.
Vist l’informe de secretaria de 13 de març de 2013.
Atenent a tot l'anterior, i en virtut de les competències que m'atribueix l'art.107-108 del Reglament Orgànic d'aquest Consell Insular, el Ple per unanimitat, segons art. 22 de Llei 7/1985, de 2 d'abril, adopta el següent
ACORD
PRIMER.- CONSTITUIR EL SERVEI PÚBLIC LOCAL DE RECOLLIDA PORTA A PORTA DE RESIDUS COMERCIALS DELS ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ I ESPECTACLES I OCI NOCTURN DE LA PLAÇA EUROPA, AVD.MIRAMAR (Nº 1-56), CARRERS ROCAPLANA, ESPARDELL, CARTAGENA I PASSATGES QUE ELS UNEIXEN, D'ES PUJOLS, TM FORMENTERA, I APROVAR INICIALMENT EL REGLAMENT D'EXPLOTACIÓ DEL MATEIX d'acord amb els arts.151-152, 174 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre municipal i règim local de les Illes Balears (LMRL), així com arts. 26 i 85-86 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril de bases de règim local i art.12 i 17 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol de residus i sòls contaminats, i segons informes tècnics-econòmics de 7 i 20 de febrer de 2013 i informe jurídic de 8 de febrer de 2013, així com l’informe del secretari de la corporació de data 13 de març de 2013.
El text figura annexat.
SEGON.- PUBLICAR al Butlletí Oficial de les Illes Balears, al tauler d'anuncis i a la pàgina web del Consell Insular de Formentera l’acord d'aprovació inicial de la constitució del servei i el projecte de reglament, durant el termini de 30 dies, per tal que la ciutadania i les persones legítimament interessades puguin examinar l'expedient i formular reclamacions, objeccions o observacions.
TERCER- DONAR AUDIÈNCIA a les persones que resultin afectades directament per la disposició com càmeres oficials, associacions i altres entitats legalment constituïdes a l'illa de Formentera per a vetllar pels interessos professionals, econòmics, veïnals, etc, quan actuïn en defensa dels que li són propis.
QUART.- Remetre còpia acarada del projecte de Reglament d'explotació del servei aprovat inicialment a l'Institut de la Dona de les Illes Balears en compliment del que estableix l'art.7 g de la Llei 12/2006, de 20 de setembre de la Dona de les Illes Balears, pel tal que emeti informe preceptiu sobre l'impacte de gènere del text.
CINQUÈ.- Considerar que si en el termini d’informació pública i d’audiència prèvia no hi ha reclamacions, objeccions o observacions, s’ha d’entendre definitivament aprovat l’acord inicialment adoptat, sense necessitat d’un nou acord exprés.
SISÈ.- Considerar, pel que fa a l’informe de l’Institut de la Dona, que queda facultat el Secretari de la corporació a incorporar d’ofici el contingut del corresponent informe en el text definitiu a publicar, sempre que l’informe emès no desvirtuï el fons de l’acord objecte d’aprovació inicial.
SETÈ.- Ordenar la publicació íntegra al BOIB de l’acord corresponent (sobre constitució del servei públic i del Reglament del servei), ja sigui l’inicial elevat a definitiu, ja sigui el derivat de l’estudi de les reclamacions, objeccions o observacions, als efectes d’entrada en vigor, tot de conformitat amb els articles 103.1 i 113 de la citada Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
(...)
“Annex I. REGLAMENT D’US DEL SERVEI DE RECOLLIDA PORTA A PORTA DELS RESIDUS COMERCIALS ALS CARRERS PER ALS VIANANTS DEL NUCLI DES PUJOLS.
ARTICLE 1.- OBJECTE
El present Reglament té per objecte regular el servei de recollida de residus comercials als carrers per als vianants del nucli urbà des Pujols, amb el sistema porta a porta de les diferents fraccions, segons estableix l’article 12.5.2 de la llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus.
ARTICLE 2.- DEFINICIONS
Recollida porta a porta: El sistema de recollida porta a porta (PaP) consisteix en la recollida de les fraccions de residus segregades i recollides en origen. Les diverses fraccions es recullen directament en el punt de generació d’acord amb la freqüència i el calendari preestablert, i sobre el que s’ha de poder efectuar un control i seguiment.
Residus comercials: aquells residus generats per l’activitat pròpia del comerç, majorista i minorista dels serveis de restauració i bars, de les oficines i dels mercats, així com de la resta del sector serveis.
Establiments que s’adhereixen al sistema: establiments als carrers per als vianants, recollits als punts 6.2 i 6.3 de l’ordenança fiscal de la taxa pel servei de recollida i transport de residus sòlids urbans en el terme municipal de Formentera, publicada al BOIB núm. 169 de 15-11-2012, i en les successives modificacions.
ARTICLE 3.- MODALITAT DE PRESTACIÓ DEL SERVEI
El servei es prestarà en la modalitat de gestió indirecta.
ARTICLE 4.- DESCRIPCIÓ DEL SERVEI
Fase d’implantació
El servei començarà en data 1 de juny i finalitzarà el 30 de setembre (121 dies en horari nocturn). A la resta de l’any la generació de residus no justifica la prestació d’aquest servei durant tot l’any i per tant s’hauran de dipositar els fems als punts de recollida ubicats al mateix nucli que l’establiment consideri oportú. Aquest calendari podrà ser susceptible de modificació en funció de les necessitats.
Àmbit geogràfic d’aplicació
El servei de recollida porta a porta serà d’aplicació als carrers per als vianants del nucli urbà dels Pujols. Concretament la Plaça Europa, l’Avinguda Miramar (nombres de l’1 al 56), els carrers Roca Plana, Espardell, de la Mar i Cartagena així com els passatges que els uneixen.
Descripció de la solució proposada
El servei general de recollida i transport dels residus comercials generats a establiments de restauració i d’espectacles, implica:
Recollida i transport de residus d’establiments comercials situats dins els carrers per als vianants del nucli urbà des Pujols al punt que es determini pròxim al nucli, per posteriorment traslladar-lo a la planta de transferència de residus.
Seguiment i control de la recollida en els termes previstos al corresponent marc normatiu de referència, encara per desenvolupar en el moment que es redacta el present informe.
Neteja i recollida de l’àrea on es realitza la recollida en origen.
El servei de recollida de residus comercials PaP, s’ha de realitzar directament a l’establiment en les condicions que es determinaran pels SS.TT. de l’Àrea de Medi Ambient, segons les necessitats concretes de cada cas.
La recollida es realitzarà amb un vehicle adaptat a la morfologia dels carrers per als vianants des Pujols i de petites dimensions. S’estima que haurà de disposar d’una capacitat de 2m3, per realitzar el servei de forma correcta. La càrrega haurà de ser posterior i mecànica per evitar que l’operari hagi d’aixecar un pes excessiu.
Una vegada recollit s’haurà de gestionar amb el servei de recollida tradicional, per tal que els residus que es recullen del nucli des Pujols siguin transportats per l’empresa concessionària del servei de recollida de residus i neteja viària a la planta de transferència amb la resta de residus recollits als punts d’abocament. Es determinen, inicialment, les illes ubicades a la ronda de circumval·lació des Pujols, com a punt on dipositar temporalment els residus recollits previ transport a la planta de transferència.
Per tal d’identificar les galledes de cada establiment inclòs al sistema PaP, s’han de repartir adhesius per identificar les diferents fraccions i el titular de cadascuna de les galledes.
Descripció de les galledes que hauran d’aportar els establiments per realitzar el servei.
Tipus de galleda.
Es preveu la recollida de les diferents fraccions en galledes. Per facilitar el servei es recomana una galleda de 80, 120 o 240l, malgrat que en funció de la tipologia de cada local i de la quantitats de residus produïts de les diferents fraccions aquesta es podrà modificar. Es subministraran adhesius per identificar a qui pertany cadascuna de les mateixes. La recollida es realitzarà directament a la galleda, quedant explícitament prohibit per raons de seguretat i higiene deixar les bosses de fems a la via pública.
Ubicació de les galledes.
Com a criteri general les galledes per la recollida comercial de rebuig s’ubicaran davant els establiments adherits al PaP. La ubicació concreta es podrà adaptar en cada cas segons la tipologia del carrer o les possibilitats d’espais annexos, on la recollida sigui més accessible i produeixi un menor impacte visual.
Imatge de les galledes
S’hauran de dissenyar i encarregar el nombre d’adhesius suficients. Els adhesius seran de caràcter informatiu sobre el titular (preferentment amb núm. associat), i el tipus de fracció.
Neteja i manteniment de les galledes
Es important que els contenidors destinats a la recollida de les diferents fraccions es rentin i desinfectin periòdicament, el responsable del manteniment de la mateixa serà l’establiment. En cas que les galledes no estiguin en correcte estat de conservació, neteja, i identificades no es retiraran per part del servei.
El procés de neteja interior i exterior de les galledes ha d’assegurar un rentat exhaustiu d’aquests i la retirada d’incrustacions i taques.
El procés de neteja exterior i interior de les galledes, es realitzarà a espais i horaris que no generin molèsties als transeünts, i en cap cas a la via pública.
Freqüència i horari de recollida.
El servei es realitzarà únicament en horari nocturn:
Temporada de recollida: Comprèn des de l’1 de juny al 30 de setembre. (121 dies).
El servei de recollida s’iniciarà a les 24 hores fins la finalització del buidatge de tots els contenidors prevista per les 6:30 del matí i trasllat al punt de recollida pel seu posterior transport fins a la planta de transferència.
D’acord amb la temporada, i en funció de les necessitats aquest horari i freqüència podrà sofrir modificacions per garantir un estat de neteja òptim.
Itineraris de recollida.
Els itineraris cobriran la totalitat dels carrers per als vianants dels Pujols. Es realitzaran diferents recorreguts tenint en compte l’horari de tancament dels establiments, i els horaris previsibles de botar els fems, a fi d’intentar deixar el mínim temps possible les galledes al carrer.
Material i personal necessaris
Per realitzar de forma satisfactòria el servei es considera necessària la disponibilitat d’un vehicle recol·lector de petites dimensions, haurà de ser mono operat i per mitjans mecànics.
ARTICLE 5.- DERECHOS Y DEBERES DE LOS USUARIOS
Correspon al Consell Insular de Formentera facilitar els instruments necessaris per realitzar la recollida porta a porta als establiments comercials indicats.
Correspon al Consell Insular de Formentera subministrar els adhesius necessaris per identificar les galledes dels usuaris, que seran d’ús exclusiu i intransferible entre establiments.
Correspon als establiments comercials adherits al sistema realitzar la separació en origen de les fraccions de rebuig, vidre i envasos, i dipositar-les dins les galledes identificades a la via pública els dies i horaris establerts.
Correspon als establiments deixar les diferents fraccions en galledes tancades i a la vegada en bosses tancades, inclús per la fracció del vidre.
Correspon a l’establiment a mantenir en perfecte estat de conservació i neteja les galledes ubicades a la via pública.
ARTICLE 6.- OPERACIONS DE TRACTAMENT
Correspon al Consell Insular de Formentera, pels mitjans directes o empresa contractada el tractament dels residus comercials.
El mecanisme de recollida transportarà els residus als punts de recollida establerts, per tal que l’empresa concessionària del servei de recollida de RSU els transporti a la planta de transferència.
DISPOSICIÓ FINAL. - ENTRADA EN VIGOR
Per l’entrada en vigor d’aquest Reglament, s’estarà al disposat a l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.”
Per la qual cosa es sotmet a informació pública durant el termini de trenta dies hàbils, per tal que les persones interessades puguin examinar l’expedient i formular al·legacions i suggeriments, així com per donar audiència a les associacions inscrites en el registre municipal d’associacions veïnals, la finalitat de les quals estigui directament relacionada amb l’objecte de la disposició, en els termes de l’article 102 de la Llei 20/2006, de 27 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Considerar que si en el termini d’informació pública i d’audiència prèvia no hi ha reclamacions, objeccions o observacions, s’ha d’entendre definitivament aprovat l’acord inicialment adoptat, sense necessitat d’un nou acord exprés.
La consulta de l’expedient es realitzarà a les dependències del Consell Insular de Formentera, Plaça de la Constitució núm. 1, Sant Francesc (Formentera), en horari d’atenció al públic (de 9.00 a 14.00 hores) i de dilluns a divendres, o dins la web del Consell Insular www.consellinsulardeformentera.cat .
Formentera, 18 d’abril de 2013
El President
Jaume Ferrer Ribas