Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 7649
Resolució del conseller d’Educació, Cultura i Universitats i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s’aprova el model d’informe d’auditoria per a la justificació econòmica de les subvencions per a la formació professional per a l’ocupació aprovades en el marc de l’Ordre TAS 718/2008
Versió PDF
Antecedents
La Llei 38/2003, de 17 de novembre general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre) determina en l’article 8.3 els principis que regeixen la gestió de les subvencions. De l’aplicació d’aquests principis sorgeix la necessitat de dur a terme procediments eficients de comprovació dels objectius assolits i de la correcta utilització dels fons lliurats als beneficiaris de subvencions públiques mitjançant els procediments de justificació previstos a la Llei 38/2003, abans esmentada; al Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L’article 74 del Reial decret 887/2006 esmentat disposa que la justificació del compliment de les condicions i objectius exigits en l’acte administratiu de concessió d’una subvenció es pot fer mitjançant la presentació, per part del beneficiari, del compte justificatiu corresponent amb aportació d’un informe de l’auditor de comptes inscrit com a exercent en el Registre oficial d’auditors de comptes que depèn de l’Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes (ICAC), si les bases reguladores de la subvenció ho preveuen.
L’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, per la qual es desenvolupa el Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l’ocupació, en matèria de formació d’oferta i estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al finançament, preveu en l’article 15.2.b que el compte justificatiu de les subvencions regulades en el seu marc ha de tenir l’estructura i l’abast que correspongui en funció de la forma que es determini en la convocatòria, d’entre les previstes en la secció 2a del capítol II, del títol I del Reial decret 887/2006, entre els quals es troba l’article 74 esmentat al punt anterior.
L’Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, aprova la norma d’actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions en l’àmbit del sector públic estatal, que preveu l’article 74 del Reglament de la Llei 38/2008, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (BOE mnúm. 125, de 25 de maig).
Des del SOIB s’ha considerat adient introduir a les convocatòries aprovades en el marc de l’Ordre TAS/718/2008 la justificació de les subvencions mitjançant el compte justificatiu amb aportació de l’informe de l’auditor, per la qual cosa cal aprovar un model d’informe perquè l’aportin les entitats beneficiàries de les subvencions.
Resolució
1. Aprovar el model d’informe d’auditor per a la justificació econòmica d’accions per a la formació professional per a l’ocupació aprovades per el SOIB en el marc de l’Ordre TAS 718/2008 i que s’adjunta com annex 1.
2.Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació, Cultura i Universitats i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el qual disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’article 116 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el qual estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 21 de març de 2013
El president del SOIB
Rafael Àngel Bosch i Sans
ANNEX 1
INFORME D’AUDITORIA PER A LA JUSTIFICACIÓ ECONÒMICA DE LES SUBVENCIONS PER A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL PER A L’OCUPACIÓ APROVADES EN EL MARC DE L’ORDRE TAS 718/2008
1. Introducció
Informe destinat al Servei d’Ocupació de les Illes Balears per a la justificació econòmica de les subvencions per a la formació professional per a l’ocupació aprovades en el marc de l’Ordre TAS/718/2008, la convocatòria de les quals prevegin que el compte justificatiu revestirà la modalitat de compte justificatiu amb aportació d’informe de l’auditor, regulat en l’article 74 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de Subvencions, i d’acord amb el punt 3.b de l’annex 2 de l’Ordre TAS/718/2008.
2. Identificació de l’auditor, l’entitat beneficiària, la subvenció auditada i l’abast temporal de les actuacions verificades
(identificació de l’auditor), amb NIF/CIF XXXXXXXXXX, i domicili social XXXXXXXXXXXXXXXXXXX, he estat designat per l’entitat beneficiària d’una subvenció cofinançada pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears, i amb l’objecte de desenvolupar accions formatives aprovades en el marc de l’Ordre Tas/718/2008, per tal de revisar el compte justificatiu corresponent de la subvenció concedida mitjançant Resolució de data XX-XX-XXXX, i que tot seguit s’identifica:
Dades generals de l’especialitat formativa subvencionada “[Nom de l’acció formativa]”:
| Núm. de curs |
Nom de l’acció formativa |
Pressupost aprovat |
Data d’inici |
Data de finalització |
Nbre. d’hores |
|---|---|---|---|---|---|
| XXXX/12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subvenció total atorgada:
Aquest informe de justificació econòmica fa referència a les accions formatives finalitzades des de l’inici l’activitat subvencionada, el XX de XXXX de 2013, fins al xx de xxxx de 2013.
Dades de l’entitat beneficiària
-Entitat beneficiària: xxxxx
-NIF: xxxxx
-Adreça a l’efecte de notificacions: xxxxxxx
1.Normativa reguladora
Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reglament de desplegament, el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
-Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
-Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
-Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s’aprova la norma d’actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions en l’àmbit del sector públic estatal, que preveu l’article 74 del Reglament de la Llei 38/2008, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
-Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l’ocupació.
-Ordre TAS/718/2008, de 7 de març per la qual s’aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades a la formació professional per a l’ocupació.
I tota la normativa que li sigui d’aplicació.
4. Responsabilitat de l’entitat beneficiària
-L’entitat beneficiària conservarà la documentació original justificativa de les despeses corresponents al projecte subvencionat durant el període establert en l’article 15.4 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març.
-Els justificants originals s’han marcat amb un segell que indica la subvenció que es justifica i fa constar que la subvenció està cofinançada pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears. A més, s’hi ha d’indicar el percentatge que s’imputa a l’acció concreta.
En la modalitat de justificació econòmica de la subvenció mitjançant compte justificatiu amb aportació d’informe d’auditor, serà el mateix auditor responsable de dur a terme la revisió del compte justificatiu, l’encarregat de verificar el correcte segellat dels justificants.
-Les entitats beneficiàries de la subvenció estan obligades a recollir en la seva comptabilitat les despeses imputades al projecte de forma separada o per qualsevol altre mitjà que en permeti la identificació.
Les dates d’emissió de les factures, les nòmines i d’altres documents de valor probatori equivalent hauran d’estar dins del període d’execució de l’acció subvencionada a la qual s’imputen i, en qualsevol cas, han d’estar dins del període elegible del projecte. Les despeses han d’estar pagades dins del termini establert per a la justificació econòmica de cadascun dels períodes i, en qualsevol cas, abans del lliurament d’aquesta documentació al SOIB.
-El beneficiari està obligat a posar a disposició de l’auditor de comptes totes les factures, nòmines i documents comptables de valor probatori equivalent, així com tots els llibres, registres i documents que li siguin exigibles per la normativa.
5. Procediments aplicats
-Comprensió de les obligacions imposades a l’entitat beneficiària en la normativa reguladora de la subvenció, així com en la convocatòria i resolució de concessió i en tota la documentació que estableixi les obligacions imposades al beneficiari.
-Verificar el compte justificatiu per a cadascuna de les accions finalitzades, aportat per l’entitat, amb l’objectiu de comprovar que aquest conté tots els elements assenyalats a la normativa reguladora de la subvenció.
-Comprovar que el compte justificatiu ha estat subscrit per persones amb poders suficients per fer-ho.
-Verificar que la declaració de despeses i liquidació final de les accions formatives realitzades, signades pel/per la representant legal de les entitats beneficiàries de la subvenció, segons el model normalitzat, estan suportades per factures pagades o altres documents comptables de valor probatori equivalent.
-Verificar la declaració que fan les entitats beneficiàries respecte a l’IVA, i que l’IVA imputat en la relació de despeses està definitivament suportat per les entitats i no serà objecte de devolució.
-Verificar el pagament efectiu de les despeses subvencionables dins del termini de presentació de la justificació econòmica.
-Verificar que el resum dels imports consignats al document de declaració de despeses i liquidació de la subvenció es correspon amb els imports totals de les relacions de despeses imputades al desplegament de les actuacions justificades.
-Comprovació documental de que l’activitat subvencionada ha estat efectivament duta a terme.
-Verificar que l’entitat beneficiària disposa dels documents originals acreditatius de les despeses justificades incloses en la relació, fent-hi constar el percentatge d’imputació amb el corresponent import afectat, la subvenció que es justifica i que la subvenció està cofinançada pel SOIB, amb el segell d’estampillat corresponent.
-Verificar que, en el cas d’imputacions a prorrata, s’ha fet servir un mètode equitatiu de càlcul per determinar el percentatge d’imputació, que respon bé al temps d’utilització dels recursos o al volum dels serveis associats a cada acció formativa.
-Verificar que, en el cas d’imputacions parcials de personal al projecte, l’entitat conserva els quadrants d’hores que determinen el percentatge de temps efectivament dedicat a cada acció formativa.
-Verificar el compliment de l’entitat beneficiària amb les obligacions fiscals (estatals i autonòmiques) i amb la Seguretat Social.
-Verificar que les despeses imputades per l’entitat al projecte són subvencionables d’acord amb l’Ordre TAS/718/2008 i les seves modificacions posteriors, i la normativa que li és d’aplicació.
-Comprovar que les dates d’inici i finalització de l’especialitat formativa són dins els terminis establerts per la resolució de convocatòria i les bases reguladores de la subvenció corresponents i que també ho són els justificants de les despeses imputades.
-Verificar el reflex comptable de les despeses justificades i comprovar el registre de comptabilitat de manera independent o diferenciada així com els corresponents cobraments i pagaments.
-Si escau, comprovació que l’entitat beneficiària disposa d’ofertes de diferents proveïdors, d’acord amb el que estableix l’article 31.3 de la Llei general de subvencions.
-Verificació de la correcta classificació de les despeses en la memòria econòmica justificativa, d’acord amb el que disposen les bases reguladores.
-Verificació que les despeses imputades no s’han utilitzat ni s’utilitzaran per justificar altres subvencions en aquest o en un altre organisme.
-Sol·licitud a l’entitat beneficiària de la declaració corresponent sobre l’existència de vinculació entre l’entitat beneficiària i els diferents proveïdors i, si escau, comprovar que els imports facturats no superen els valors normals de mercat.
-Comprovació de la coherència entre les despeses justificades i la naturalesa de les activitats subvencionades.
-Sol·licitud a l’entitat beneficiària de la subvenció de la corresponent declaració relativa al finançament de l’activitat subvencionada en la qual es detallen les subvencions, ajuts, ingressos o recursos per al finançament de l’activitat subvencionada procedents de qualsevol administració o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals; amb l’objectiu de determinar la possible incompatibilitat i, si escau, l’excés de finançament.
-Obtenció d’una carta de manifestacions de l’entitat beneficiària de la subvenció, signada per la persona que va subscriure el compte justificatiu.
6. Anàlisi econòmica de les accions per projecte i per conceptes
El treball realitzat s’ha basat exclusivament en els procediments detallats a l’apartat 5 i segons la documentació aportada per l’entitat beneficiària s’han obtingut els resultats següents:
| Núm. de curs |
Nom de l’acció |
Pressupost aprovat |
Despesa imputada per l’entitat |
Despesa correctament aplicada |
|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Limitacions a l’abast
Posar de manifest les limitacions que s’hagin produït en el procés del treball, si escau.
8. Resultat del treball
Com a resultat del treball realitzat, us informam que no s’han trobat fets ni circumstàncies que puguin suposar incompliments de la normativa aplicable o de les condicions imposades a [identificació del beneficiari de la subvenció] per percebre la subvenció identificada en l’apartat 1 d’aquest informe.
[En cas contrari, quan es detectin fets o incidències rellevants, el paràgraf que s’ha d’incloure és el següent]
Com a resultat del treball realitzat, us informam dels fets o circumstàncies que poden suposar incompliments de la normativa aplicable o de les condicions imposades a [identificació del beneficiari de la subvenció] per percebre la subvenció identificada en l’apartat 1 d’aquest informe:
a.fet 1:
b.fet 2:
c.etc.
Atesa la naturalesa d’aquest treball, aquest informe no té la naturalesa d’auditoria de comptes ni es troba sotmès a la Llei 19/1988 d’auditories de comptes, i per tant, no expressa una opinió d’auditoria en els termes prevists en la normativa esmentada.
Així mateix, aquest informe s’emet únicament amb la finalitat establerta en el primer apartat, sense que pugui ser utilitzat amb una altra finalitat ni pugui ser distribuït a terceres persones distintes del SOIB, com a òrgan gestor de la subvenció, i la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com a òrgan que té atribuïdes les competències de control financer de la subvenció.
[Datació]
Identificació de l’auditor
Identificació registre auditor
[Signatura]