Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TURISME I ESPORTS

Núm. 6834
Reiteració del tràmit d'esmena de deficiències detectades a la sol·licitud de concessió administrativa formulada per a l'execució d'obres compreses en el Projecte Bàsic d'embarcador estacional Port Ferrat, situat a la zona de Punta Grossa, Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Reiteració del tràmit d'esmena de deficiències detectades a la sol·licitud de concessió administrativa formulada per D. Ignacio Silva Botes per a l'execució d'obres compreses en el Projecte Bàsic d'embarcador estacional  Port  Ferrat, situat a la zona de Punta Grossa, Eivissa

Per desconeixement dels/les interessats/des o per ignorar el lloc en què es troba/n o no haver estat trobat/des en la seva/s domicili/s i per donar compliment al que preveu l'article 59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, es posa en el seu coneixement i es fa públic el següent:

En data 6 de juliol de 2012, va tenir entrada en Ports de les Illes Balears (R.e.3379/12) el seu escrit, presentat davant l'oficina de correus el 14-12-2012, pel qual, formula una al·legació contra part del contingut de l'escrit d'esmena de deficiències detectades en la seva sol·licitud de concessió, que li va ser notificat en data 23 de maig de 2012; concretament contra l'art.74.2 de la Llei 10/2005, de Ports, que estableix la necessitat d'iniciar concurs per a l'atorgament de la concessió administrativa, si escau, una vegada aprovat definitivament el projecte bàsic presentat.

Fonamenta la seva al·legació en què aquest requisit de formulació de concurs ho considera desproporcionat i de no aplicació al cas, ja que la instal·lació que proposa no pot assimilar-se a un port, pels següents motius:

-És un embarcador estacional.

-És una instal·lació lleugera que afecta mínimament al fons marí.

-No comprèn la majoria de serveis portuaris bàsics, sinó solament els mínims i imprescindibles per al serveid'amarrament temporal de les embarcacions.

-És una instal·lació desmuntable destinada a resoldre les puntes de demanda d'amarraments en temporada turística.

-Tampoc pot assimilar-se a l'ampliació d'un Port.

Així mateix, indica que l'embarcador suposa una important inversió que precisa d'un període raonable per a la seva amortització i el tràmit de concurs suposaria una dilació -innecessària i perjudicial per a l'interès públic- dels terminis de disponibilitat de la infraestructura.

Dit escrit va ser reiterat en els mateixos termes el 17 de desembre de 2012 (R.i.5377).

Al respecte, l'ITOP, Cap de Negociat IV d'aquesta Entitat va emetre informe en data 4-12-12, indicant el següent:

Als informes obrants en l'expedient s'indica que, d'acord a l'annex del Reglament de la Llei 10/2005, aprovat pel Decret 11/2011 de 18 de febrer, l'embarcador estacional de Port Ferrat ha d'enquadrar-se com una instal·lació nàutica, que les seves característiques i dimensionament han d'assimilar-se a la d'una dàrsena esportiva amb la particularitat de la seva estacionalitat.

Segons el citat annex la diferència entre el port esportiu i la dàrsena esportiva es únicament  què en les dàrsenes esportives les seves instal·lacions no cobreixen la totalitat de les operacions precises per a la flota esportiva i els seus tripulants, havent de recórrer per a això a altres instal·lacions portuàries. En el cas que ens ocupa, cal afegir la particularitat de la seva estacionalitat, és a dir les seves aigües abrigades no permeten l'atraqui permanent de les embarcacions esportives. Però això, en opinió del tècnic que subscriu, no és motiu per no assimilar l'embarcador estacional Port Ferrat a un port en relació a l'indicat en l'art. 74.2 a dalt esmentat, eludint així la convocatòria de concurs, pels següents motius:

La inversió necessària per realitzar les obres, 36.041.830,01€, és semblant a la d'un port.

El fet que la instal·lació estigui constituïda per calaixos flotants fixats per uns elements de arriostrament, no significa que pugui considerar-se desmuntable. Això és a causa que les dimensions d'aquests calaixos (20,00 m d'eslora, 20,20 m de màniga i 8 m de puntal en el dic, i 21,50 m d'eslora, 12,00 de màniga i 2,50 m de calat als elements disipadors del dic) no permeten el seu trasllat ni magatzenatge amb facilitat, i a més existeixen multitud d'instal·lacions i obres de caràcter fix i permanent, com per exemple: el moll de pilons en part del dic, el contradic de 90 m de longitud amb l'edifici de capitania; elements mixts d'acer i formigó en part del dic i en els seus elements disipadors situats paral·lelament al mateix, cimentats sobre bancs d'escullera de 500 kg a la cota -8,00 m i coronats a la +1,50 m; i totes les obres a realitzar en terra.

L'ús estacional, entre juny i setembre, de l'objecte principal de l'activitat, amarrament i desamarrament d'embarcacions, no implica l'absoluta falta d'ús i manteniment de les instal·lacions en la resta de l'any.

Pel citat fins ara es justifica que no es tracta d'una instal·lació lleugera, més quan es tracta d'amarraments de 25 a 80 m d'eslora. El fet que s'afecti més o menys el fons marí, la qual cosa ha de ser valorat per l'òrgan ambiental, no és motiu per destriar si una instal·lació es pot assimilar o no a un port.

Efectivament no es prestaran tots els serveis indicats en l'art. 49.2 de la Llei 10/2005, però per les característiques de la instal·lació que ens ocupa, d'acord a l'art. 49.3, per ordre del conseller competent en matèria de ports es regularan la implantació d'aquests serveis, els règims específics de prestació i les possibles exempcions. En opinió del tècnic que subscriu únicament es podrien exonerar els següents serveis: avarada d'embarcacions, mitjans d'hissada i de reparació d'embarcacions, serveis comercials i sistema de magatzematge cobert.

D'altra banda el peticionari al·lega que amb la instal·lació plantejada es resolen les puntes de demanda d'amarraments en temporada turística, que la tecnologia proposada és d'avantguarda i en el cas d'un concurs es penalitza injustament l'esforç tecnològic i empresarial d'oferir una tecnologia d'elevat cost amb les limitacions assumides d'una explotació temporal per a la seva amortització i que suposa una important inversió que precisa d'un període raonable per a la seva amortització. En relació a tot això, el tècnic que subscriu considera que no existeix perjudici algun en cas de convocar un concurs, ja que si el peticionari no resultés adjudicatari té dret a percebre les despeses del projecte, i en cas de ser-ho el termini de la concessió serà suficient per amortitzar la inversió.

Finalment l'al·legant indica que els tràmits del concurs dilatarien innecessàriament la prestació del servei d'amarrament temporal, el qual gràcies a la tecnologia proposada podria estar operatiu per a l'estiu de 2013. Tenint en compte que s'ha de redactar un Pla Director Sectorial com a instrument vàlid de planificació portuària per analitzar les necessitats reals de creixement del sector, el tècnic que subscriu considera que la urgència a resoldre la demanda d'amarraments en temporada turística no justifica eludir el concurs, més quan la durada del tràmit del mateix en relació al termini del procediment d'atorgament de la concessió administrativa no és significatiu. A més, amb independència d'això, sent el termini d'execució de les obres, segons el projecte, de 18 mesos, l'embarcador estacional no pot estar operatiu en l'estiu de 2013.”

Per això, encara considerant l'extemporaneïtat en la presentació del seu escrit i vist que, segons la normativa vigent, no ha aportat tota la documentació requerida en el termini atorgat en el tràmit d'esmena de deficiències, en virtut de l'art.71 de la Llei 30/92 se li requereix, per última vegada, perquè en el termini de deu dies hàbils pugui esmenar les deficiències observades a la sol·licitud i projecte, aportant la següent documentació:

-Resguard d'ingrés de la taxa per obertura i formació d'expedient (art. 208 de la Llei 11/1998, de taxes de la CAIB).

-Justificant d'haver constituït la fiança provisional equivalent al 2% del pressupost de les obres i instal·lacions sol·licitades a executar, a favor de Ports de les Illes Balears, en efectiu o aval bancari (articles 70 i 86 de la Llei 10/2005,de 21 de Juny de Ports de les Illes Balears).

-7 exemplars del "Projecte Bàsic d'Embarcador Estacional" Port Ferrat "Eivissa", subscrit pel ECCP Srs. Juan Ramónde Clascà i José Luis Monsó de Prat, visat pel col·legi professional corresponent.

Dites exemplars hauran d'esmenar o complementar amb la següent documentació:

a) Estudi d'afecció al patrimoni.

b) Estudi de viabilitat i mobilitat que justifiqui el nombre de places d'aparcament així com la configuració viària i per als vianants, i d'accessos terrestres necessari per al correcte funcionament del port (accés a dic i contradic), ja que únicament es grafien els trams de vials inclosos en l'àmbit del projecte, sense analitzar les dimensions i capacitat dels vials existents que connectarien el port amb l'entorn.

c) Actualització de l'estudi econòmic financer, les tarifes proposades i els pressupostos ja que van ser desenvolupades l'any 2005.

d) S'ha de contemplar la incorporació d'una superfície destinada a esplanada d'encallada amb una ocupació mínima del 15% de la superfície d'amarraments (4867'50 m2) o sol·licitar l'exoneració de la prestació del servei.

e) S'ha de justificar que l'amplària del canal en la bocana és suficient en relació a la major eslora contemplada en el quadre d'amarraments, ja que com a referència hauria de ser de 2,25 I, sent E l'eslora de la major embarcació (2'25 x 80 m = 180 m,) quan en la bocana l'amplària lliure és d'aprox. 110 m.

f) S'actualitza el quadre d'amarraments adaptant la relació eslora / màniga, a les dimensions fixades en el Reglament (Decret 11/2011).

Així mateix es confirmarà si l'explotació de l'amarraments es realitzarà íntegrament en règim de trànsit.

g) S'ha d'incrementar el nombre dels serveis sanitaris i higiènics (ja que només es contemplen banys a l'edifici de capitania), de manera que cap punt d'amarrament sigui a més de 250 m del servei més proper.

D'altra banda, cal informar que, conclòs el procediment i en cas que el projecte bàsic al que es fa referència sigui aprovat definitivament, el projecte constructiu a presentar haurà de contemplar i / o justificar els càlculs i estudi dels següents serveis:

Xarxa d'aigua potable.

-1 Presa per amarrament.

-Una pressió que asseguri un cabal de 0,4 l / s per 25 m d'eslora, incrementant 0,1 l / s per cada 5 m d'increment d'eslora.

-Un diàmetre de presa d'1 1/2 "per a eslora de 25 a 35 m2" per a eslores superiors a 40 m.

Xarxa de sanejament.

-Disposarà de la corresponent xarxa de canalitzacions, pous de bloqueig, pous de registre i estacions de bombament si foren precises.

Xarxa de recollida d'aigües residuals i de sentines de les embarcacions.

- Aquests sistemes seran independents, de manera que les residuals es connectin a la xarxa general del port i les de sentines en tancs decantadors – separadors.

-Per al tipus d'embarcacions de la present dàrsena hauran de contemplar sistemes de retirada amb xarxes des del moll en què es trobi amarrada l'embarcació o mitjançant elements mòbils.

Trens de fondejo.

Tots els punts d'amarrament hauran de disposar de, almenys un punt de subjecció adequat a un tren de fondejo o sistema equivalent i dos punts d'atraquament i assegurament en penya-segat.

Xarxa d'energia elèctrica i enllumenat públic.

Les línies elèctriques s'executaran mitjançant canalitzacions subterrànies entubades, accessibles per arquetes de registre, emprant cables de 1kV de seccions adequades a les necessitats d'intensitat i caiguda de tensió. La xarxa arribarà a tots els punts d'amarraments, edificacions i en general a tot l'àmbit de la instal·lació portuària.

En línia d'atraquament ha de tenir les següents característiques:

Eslora

nº-prens

característiques-presa

potencia

25/30 m

1 presa/1 amarrament

 63A 400V trifàsica III

 Segons consum previst de cada vaixell

30/40 m

1 presa/1 amarrament

125A 400V trifàsica III

Segons consum previst de cada vaixell

+de 40 m

1 presa/1 amarrament

 a justificar

Segons consum previst de cada vaixell

Així mateix es dotarà d'una xarxa d'enllumenat públic, amb un nivell mínim d'il·luminació de 50 lux per als accessos i  vials sense línia d'amarrament associada i de 15 lux per a la resta.

Carburants.

El projecte contempla una gasolinera, però s'ha de justificar la seva idoneïtat i suficiència per al tipus d'embarcacions previstes en la dàrsena.

Xarxa contra incendis.

El projecte contempla a la xarxa de proveïment, 1 hidratant cada 120 m, que haurà de ser modificat a 1 hidratant cada 100 m per complir la premissa que qualsevol amarrament quedi a menys de 50 metres d'algun d'ells. L'Administració competent en matèria de seguretat i emergències haurà de validar el sistema contra incendis projectat.

Sistema de transmissió de dades.

Es contempla en el projecte una xarxa de telefonia i telecomunicacions, que ha de desenvolupar-se.

La instal·lació es gestionarà en el marc de sistemes de qualitat i respecte al medi ambient avalats amb les normatives ISO 90001, ISO 14.001, i ha de comptar amb un pla d'autoprotecció.

Finalment procedeix informar que, l'aprovació definitiva, si escau, del "Projecte Bàsic d'embarcador estacional Port Ferrat a Eivissa", quedarà condicionada a la seva inclusió a la futura planificació prevista en el Pla Sectorial de Ports.

El que es comunica d'acord amb la normativa vigent, significant que en cas de no ser atès aquest últim requeriment, se li tindrà per desistit de la seva sol·licitud, prèvia resolució que serà dictada, si escau, en els termes previstos en l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

 

Palma de Mallorca, 3 d'abril de 2013

El Director Gerent de Ports de les Illes Balears
Daniel Ramis Melero