Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANTA MARIA DEL CAMÍ
Núm. 6828
Reglament radio municipal
Versió PDF
Transcorregut el termini de trenta dies d’exposició pública de l’expedient relatiu a l’aprovació inicial per part d’aquest Ajuntament en sessió celebrada dia 31-01-2013 del Reglament de l’emissora municipal ‘Ràdio Rebull’, i un cop resoltes les al.legacions presentades, en compliment del preceptuat a l’art. 103 de la Llei 20/2006, es transcriu íntegrament a continuació el contingut de l’esmentat Reglament:
REGLAMENT DE L’EMISSORA MUNICIPAL ‘RÀDIO REBULL’
TÍTOL PRELIMINAR.
L’emissora municipal de Ràdio Rebull la creà l’Ajuntament per tal de fomentar la informació i participació del veïnatge en temes relacionats amb el municipi.
L’emissora municipal garantirà una informació objectiva i pluralista, així com la participació de qualsevol força política o associació social o econòmica, i persones individuals, no podent discriminar ningú per raó, condició o circumstància personal o social, per la seva ideologia o creença.
La llibertat d’expressió, l’accés a tots els sectors socials i forces polítiques, la igualtat d’oportunitats a l’hora d’exposar les diverses posicions i el pluralisme informatiu constituiran els eixos bàsics de la seva programació.
L’emissora municipal de Ràdio Rebull es caracteritza per les qualitats que s’assenyalen tot seguit:
1. Ser un mitjà de comunicació de titularitat pública.
2. Configurar-se com un mitjà de comunicació institucional, nascut per propiciar nous canals d’informació entre administradors/ores i administrats/ades.
3. Tractar-se d’un mitjà de comunicació local, tant pel que fa al seu àmbit d’emissió com els continguts de la seva programació, amb especial atenció a la comunitat que la sustenta.
4. Promocionar i protegir la llengua catalana.
5. Promocionar i fomentar la cultura pròpia del municipi i de l’illa.
6. Garantir l’objectivitat, veracitat i la imparcialitat de les informacions.
7. Separar entre informacions i opinions, identificant sempre a les persones que comuniquin aquestes últimes i la seva lliure expressió, amb els límits que marca l’apartat 4 de l’article 20 de la Constitució espanyola.
TÍTOL I.
OBJECTE, NATURALESA I FINALITAT
Article 1.
A l’empara del que disposa la Llei 11/99, de 8 d’abril, d’Organització i Control de les Emissores Municipals de Radiodifusió sonora, i en la Llei 20/2006 de 15 de desembre municipal i de règim local de les Illes Balears, el control i la gestió de l’emissora municipal de Ràdio Rebull, serà a càrrec de la mateixa entitat local, qui, amb ànim de fomentar la participació ciutadana, procedirà a la constitució del Consell de la Ràdio municipal, com a òrgan consultiu al qual se li atribueixen les funcions i competències recollides expressament en aquest reglament.
Article 2.
Localitat
1.-L’idioma oficial i vehicular de l’emissora és el català, per tant el 80% de la programació haurà de ser en català. En la programació on no s’utilitzi com idioma vehicular el català, els seus col.laboradors hauran de participar en programes d’aprenetatge de la llengua catalana.
2.-Amb l’objectiu de fomentar la música en Català i la música feta a Santa Maria del Camí, els programes que emetin música hauran de complir els següents mínims per cada hora d’emissió:
a. Com a mínim 3 temes en Català.
b. Dels d’aquests 3 temes en Català , com a mínim 2 han d’estar produïts i/o enregistrat en les Illes Balears i/o interpretats per grups de les Illes Balears.
c. Dels d’aquests 2 temes en Català de les Illes Balears, com a mínim 1 ha d’estar produït i/o enregistrat a Santa Maria del Camí i/o interpretat per grups de Santa Maria del Camí.
3.-Amb l’objectiu de fomentar els temes locals, malgrat en la programació es tractin temes que no ho siguin s’han d’enfocar a la realitat del nostre municipi.
TÍTOL II.
ÒRGANS DE GOVERN
Article 3.
Són òrgans de govern de l’emissora:
1. Consell de la Ràdio.
2. Consell d’emissió.
3. President/a
4. Coordinador/a
Article 4.
La finalitat principal de Consell de la Ràdio consistirà en vetllar pel compliment dels criteris i normes d’actuació de l’emissora. Vetllarà pel manteniment de l’emissora, com a mitjà de comunicació obert a tota la població i a la participació ciutadana.
Article 5.
Per al compliment dels seus fins, correspon al Consell de la Ràdio:
1. La proposta del coordinador/a de l’emissora al Ple.
2. La direcció i govern de l’emissora municipal.
3. La supervisió i aprovació dels plans d’actuació de l’emissora.
4. La promoció, gestió i aprovació de millores tècniques i d’obres, que puguin resultar beneficioses per al millor funcionament de l’emissora.
5. Coordinar les relacions entre l’emissora i les institucions públiques i privades.
6. Proposar al Ple de l’Ajuntament les millores tècniques i les modificacions del servei, relacionades amb les finalitats del consell.
Article 6.
El Consell de la Ràdio, que serà l’òrgan superior de govern, estarà format d’acord amb la composició que s’especifica tot seguit:
a) President/a: Batlia de l’Ajuntament o regidor/ora en qui delegui.
b) Els/les regidors/ores designats/ades per cada un dels grups municipals, segons la seva representació en el Ple de l’Ajuntament.
c) Una persona representant del quadre de col·laboradors/ores de l’emissora elegits/ides en els termes que estableix l’article 7è.
d) El/la coordinador/a de l’emissora.
e) El/la secretari/ària de l’Ajuntament, en els termes que estableix l’article 19.
f) Una persona representant de les associacions existents al municipi, que elegiran elles entre si.
Article 7.
El/la representant del quadre de col·laboradors/ores serà elegit/ida per ells/elles mateixos/es en assemblea entre les persones candidates que es presentin, i pot delegar la seva representació entre els/les col·laboradors/ores elegits/ides com a reserves.
Tindran condició de persones col·laboradores aquelles que participin en la programació de l’emissora de forma altruista i que tinguin una continuïtat mínima en la seva tasca de tres mesos.
Són baixa com col·laboradors/ores quan abandonin voluntàriament, prèvia comunicació al/ a la director/a, la feina a l’emissora o quan deixin de complir-les, sense causa justificada, durant dos programes setmanals o quatre diaris.
El mandat de les persones representants elegits/ides està referit fins a cada renovació de la corporació municipal.
Les persones representants podran ser destituïts/ides a petició pròpia, per ser-los retirada la confiança per l’assemblea o per baixa com col·laboradors/ores.
En cas de destitució d’una persona representant, sigui quin sigui el motiu, s’aplicarà en el que disposen els paràgrafs 1r i 2n d’aquest article.
Qualsevol canvi que es produeixi en el transcurs del mandat de les persones representants dels/de les col·laboradors/ores, caldrà comunicar-ho per escrit al president/a del Consell de la Ràdio.
Article 8.
Correspon al Consell de la Radio, les següents funcions:
1. Sotmetre al Ple de l’Ajuntament la modificació d’aquest reglament.
2. Línies de programació
3. Totes les altres funcions que acordin amb els fins reglamentaris que siguin necessaris.
Article 9.
El consell d’emissió estarà constituït pel president/a, pel coordinador/a de l’emissora i per un/una representant del quadre de col·laboradors/ores elegits/ides en assemblea, i té les següents funcions:
1. Elaborar propostes de programació.
2. Vetllar per una programació de qualitat.
3. Aprovar les propostes de programació.
4. Assessorar al coordinador/a en totes les qüestions relatives a la programació i funcionament ordinari de l’emissora.
5. Supervisar la contractació d’espais publicitaris, així com a la seva programació.
Article 10.
Correspon al/a la president/a:
1. Tenir la representativitat del consell.
2. Convocar, presidir, suspendre i aixecar les reunions del Consell de la Ràdio
3. Resoldre els assumptes de competència del consell no encomanats expressament al consell d’administració.
Article 11.
Seran funcions del coordinador/a:
1. Preparar i executar la programació de l’emissora, després de consultar el consell d’emissió.
2. Supervisar i coordinar la programació.
3. Gestionar l’emissora i vetllar pel seu bon funcionament i conservació.
4. Executar els acords que li siguin encomanats pel Consell de la Ràdio i pel/per la president/a.
5. Exercir la responsabilitat directa sobre els/les col·laboradors/ores que prestin servei en l’emissora.
6. Preparar la memòria.
7. Altres funcions acord amb els fins reglamentaris Article 11.
Article 12.
Sense perjudici de les funcions atribuïdes als diferents òrgans del Consell, correspondrà en tot cas al Ple de l’Ajuntament:
1. La ratificació del coordinador/a de l’emissora proposat pel Consell de la Ràdio.
2. La interpretació, modificació o extinció d’aquest reglament.
3. La determinació de les partides específiques que s’hagin de consignar en el Pressupost General de la Corporació, per al compliment dels fins propis de l’emissora, com a conseqüència de les obligacions que, com a màxim es puguin reconèixer i els drets que es prevegin liquidar durant el corresponent exercici.
4. Les atribucions derivades d’aquest reglament i de les lleis generals.
TÍTOL III.
RÈGIM DE SESSIÓ
Article 13.
El Consell de la Ràdio es reunirà un cop cada any. El consell d’emissió s’ha de reunir una vegada cada trimestre.
Article 14.
Quan la importància o urgència dels temes ho recomani, o quan ho sol·licitin la meitat dels membres del Consell de la Ràdio, aquest es podrà reunir en sessions extraordinàries.
Article 15.
La convocatòria de reunions haurà de ser notificada amb quaranta-vuit hores d’antelació, amb l’ordre del dia signada pel/per la president/a.
Article 16.
Les reunions del Consell de la Ràdio s’entendran vàlidament constituïdes quan assisteixin el/la president/a, el/la secretari/ària (o qui per delegació els/les substitueixin), amb l’assistència, en primera convocatòria, de la meitat més un de les persones membres, i en segona convocatòria (assenyalada 1/2 hora més tard que la primera) de, almenys, tres dels/de les seus/seves membres.
Article 17.
Els acords són vàlids quan s’adoptin amb el pronunciament favorable de la majoria dels/de les assistents/tes.
Article 18.
Són baixa com a persones membres del consell, els/les que faltin injustificadament, i sense nomenar persona suplent, a tres reunions seguides, convocades en els termes que s’estableixen en aquest reglament. La baixa d’una persona membre del consell es comunicarà a l’ens que el/la va proposar perquè procedeixi a la seva substitució en els termes regulats en aquest reglament. De no procedir a la substitució sol·licitada, l’entitat proponent quedarà sense representació al consell.
Article 19.
Exercirà la Secretaria del Consell de la Ràdio el/la secretari/ària de l’Ajuntament o Funcionari/ària municipal en qui delegui, amb facultats fedatàries i d’assessorament legal.
El/la secretari/ària tindrà veu, encara que no vot, i aixecarà acta de totes les sessions, que quedaran degudament enquadernades per tal de formar els llibres corresponents, quedant autoritzades amb les signatures del/de la president/a i el/la secretari/ària.
Exercirà la Secretaria del Consell d’Emissió el/la coordinador/a de l’emissora, que actuarà amb veu i vot, aixecarà acta de totes les sessions, que quedaran degudament enquadernades per tal de formar els llibres corresponents, quedant autoritzades amb les signatures del/de la president/a i del/de la secretari/ària.
TÍTOL IV.
RÈGIM ECONÒMIC
Article 20.
Els recursos econòmics de què disposa l’emissora seran els procedents de:
a) La consignació pressupostària recollida en el pressupost municipal de despeses de cada exercici econòmic.
b) La concessió de les subvencions que siguin sol·licitades als organismes competents.
c) Els ingressos que es percebin en el concepte de publicitat, previstos per a tal efecte en l’ordenança reguladora fiscal per publicitat en l’emissora municipal de ràdio.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
PRIMERA
Previst a l’article 61, número 2, de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, que - durant les campanyes electorals - els partits, federacions, coalicions i agrupacions que concorrin a les eleccions tenen dret a espais gratuïts de propaganda, en les emissores de ràdio de titularitat pública: es concreta que la distribució d’aquests espais gratuïts de propaganda electoral s’efectuarà pel consell d’administració, de conformitat amb les previsions contingudes en l’esmentada Llei Orgànica 5/1985, i tenint en compte les possibles directrius que pugui assenyalar per aquest efecte la junta electoral competent.
SEGONA
Es faculta a la batlia per dictar totes les disposicions que considerin necessàries per a la correcta aplicació del que disposa aquest Reglament.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquest reglament entrarà en vigor un cop publicat en el BOIB i transcorregut també el termini de quinze dies hàbils a què es refereix l’article 102, en relació amb l’article 113, de la Llei 20/2006 de 15 de desembre municipal i de règim local de les Illes Balears, i començarà a aplicar-se a partir del dia següent, i continuarà vigent fins a la seva modificació o derogació expressa.
Contra el present acord que posa fi a la via administrativa, a tenor del disposat a l’art. 109 de la Llei 30/92 de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i art. 52.2 de la Llei 7/85 de 2 d’abril de Bases de Règim Local i demés normativa complementària, podrà interposar els recursos següents:
a) Directament, el recurs contenciós-administratiu, regulat als arts. 45 i següents de la Llei de la Jurisdicció Contenciosa-Administrativa de 13 de juliol de 1.998 davant el Tribunal competent, dins el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la notificació del present acord.
b) Potestativament, el recurs de reposició, regulat als arts. 116 i següents de la Llei 30/92 de 26 de novembre de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú, davant el Ple de la Corporació, dins el termini d’un mes comptat a partir del dia següent al de la publicació del present acord. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició, que es produirà pel transcurs d’un mes des de la seva presentació sense que s’hagi resolt expressament ni s’hagi notificat, podrà interposar el recurs contenciós-administratiu, dins el termini de sis mesos comptats a partir del dia següent a la desestimació pressumpta.
No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent.
Santa Maria del Camí, 12-04-2013.
LA BATLESSA-PRESIDENTA
Mª Rosa M. Vich.