Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 6415
Consell Executiu. Aprovació de les bases que regulen els ajuts del Consell Insular de Menorca al foment, la promoció i la comercialització dels productes artesans de Menorca i aprovació de la convocatòria corresponent a l'any 2013
Versió PDF
Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió extraordinària de dia 18 de març de 2013, adoptà, entre d'altres, l'acord següent:
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta el següent acord:
PRIMER.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts per al foment, la promoció i la comercialització dels productes artesans de Menorca.
SEGON.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2013, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:
| Partida |
Quantia màxima |
| 6.4390.4890045 Ajuts a artesans professionals |
25.000€ |
L’import màxim a què es destina a la convocatòria únicament es podrà ampliar en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria que s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
Aquesta despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.
b) El termini de presentació de sol·licituds és de 30 dies naturals comptats a partir del dia següent a la data de publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) L’instructor d’aquest expedient és el senyor José Maria Mir Orfila, tècnic del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça del Consell Insular de Menorca, i el responsable del seguiment de l'expedient el senyor Joaquim Salort Galmés, responsable del Centre Artesanal de Menorca.
BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DELS AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT, LA PROMOCIÓ I LA COMERCIALITZACIÓ DELS PRODUCTES ARTESANS DE MENORCA
1. OBJECTE
L'objecte d'aquesta convocatòria és facilitar l’assistència dels artesans de Menorca, com a expositors, a fires professionals i artesanes fora de l’illa de Menorca des de dia 20 de desembre de 2012 a dia 4 de novembre de 2013.
Queden exclosos d'aquests ajuts els productors agroalimentaris.
2. FINALITAT
La finalitat d’aquesta convocatòria és el foment, la promoció i la comercialització dels productes artesans elaborats a l’illa de Menorca estipulats a la base anterior.
3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin a la convocatòria.
Quan l’import de les sol·licituds d’ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada a la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds d'acord amb el que estableix el punt 8 d'aquestes bases.
4. ACTIVITATS SUBVENCIONADES
Serà objecte de subvenció l'assistència dels artesans a fires professionals i artesanes fora de l’illa de Menorca.
5. RÈGIM DE COMPTABILITAT AMB ALTRES AJUTS
Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sens perjudici de l’obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca de la forma establerta en aquestes bases.
L’import de les subvencions o els ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l’activitat subvencionada.
Aquests ajuts no són compatibles amb ajuts procedents d'altres convocatòries del CIM.
6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que compleixin els requisits següents:
-Les empreses han de tenir el document de qualificació artesanal (DQA)
-Els mestres artesans han de tenir la carta de mestre artesà (CMA)
-Els artesans han de tenir la carta d’artesà (CA)
-Estar d’alta de l’IAE relacionat amb l'ofici del qual té el DQA, CMA o CA, en cas d’estar-hi obligats
-Estar d'alta tot l'any en la Seguretat Social
-Està inscrits en el registre d'artesania
Queden exclosos d’aquests ajuts:
-Els productors agroalimentaris.
-Els artesans que figurin d'alta de l'IAE de venda ambulant.
-Els artesans que figurin d'alta en l'activitat de comerç.
2. Els beneficiaris han de desenvolupar la seva activitat artesana dins l’àmbit territorial de Menorca (annex II, punt 2).
3. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1.Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases i que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives de Ciutadella, a Sa Granja (Maó) i a Sa Roqueta (Ciutadella).
2.A la sol·licitud, s’ha d’adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa
a) Si el sol·licitant és persona física, còpia acarada del NIF (CIF, en cas de persones jurídiques).
b) Si el sol·licitant és persona jurídica, original o còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació, estatuts o reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d’aportar certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i designar representant.
c) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.
d) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d’un altre i còpia del NIF del representant.
e) Declaració responsable signada pel sol·licitant, o pel seu representant legal, de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques que recull l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (annex II).
f) Declaració responsable signada pel sol·licitant, o pel seu representant legal, relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).
g) Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.
h) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions davant la Seguretat Social.
Documentació específica
i) Còpia del document de qualificació artesanal, la carta de mestre artesà o la carta artesana, així com document justificatiu d'estar d’alta a la Seguretat Social.
j) Document justificatiu d’estar d’alta de l’IAE, en el cas que hi estiguin obligats.
k) Els rebuts de pagament a la Seguretat Social per tal de demostrar que està d'alta tot l'any.
l) Memòria on relacioni la previsió de les fires a les quals vol assistir, especificant-ne data i lloc.
Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social. Aquestes comprovacions es portaran a terme en la mesura que el Consell Insular de Menorca disposi dels convenis adequats que li ho permetin (annex I).
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a), b), c), d), g) i i) en el cas que aquesta ja figuri en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
3. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l’apartat anterior s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella, a les dependències de Sa Roqueta i Sa Granja i a aquells ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb l’establert en l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.
4. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà de la data de recepció del requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 Llei 30/92 de 26 de novembre .
8. SELECCIÓ DELS BENEFICIARIS
1. Sempre que es compleixin els requisits de la convocatòria, s’atorgaran els ajuts sol·licitats amb els límits fixats en la convocatòria i en les presents bases dins el crèdit disponible.
2. Si el total de l’ajut sol·licitat és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants que compleixin els requisits i d'acord amb el que fixa el punt 9 de les bases.
9. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
1. S'atorgarà una quantitat única per a cada assistència a fira i l’import vindrà determinat pel lloc on es dugui a terme i pel nombre de fires a les quals assisteixi el beneficiari:
a) Per cada una de les fires que tenguin lloc a Espanya: 450 €
b) Per cada una de les fires a l'estranger: 900 €
2. L'import màxim total que pot rebre cada beneficiari és de: 4.000 €.
10. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS
1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. La Comissió Avaluadora està integrada pels membres següents:
- President: el conseller executiu d’Economia, Medi Ambient i Caça
- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament
- Vocals:
- director insular d’Economia, Medi Ambient i Caça del CIM
- dos tècnics del Departament d’Economia i Medi Ambient del CIM
- el responsable del Centre Artesanal de Menorca
11. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
3. La persona a qui correspongui la instrucció es determinarà en la convocatòria i li correspondrà realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de la Comissió Avaluadora.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l’ajut proposat per l’òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.
10. La concessió de l’ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat beneficiària on es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
12. ABONAMENT DELS AJUTS
1. Els ajuts s’abonaran després que el beneficiari hagi justificat la realització de l’activitat subvencionada de conformitat amb allò establert en aquestes bases.
2. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
3. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.
4. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
13. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
1. El termini per justificar les despeses objecte de subvenció acaba dia 4 de novembre de l’any de la convocatòria, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d’al·legar per escrit. A la vista de l’anterior el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
2. La justificació s'ha de fer de forma individual per cada una de les fires subvencionades, i s’ha de presentar la documentació següent:
Compte justificatiu simplificat:
-Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. (S'ha d'adjuntar una fotografia de l'estand per tal de comprovar que hi figuraven els logos que preveuen aquestes bases).
-Relació nominativa de les despeses realitzades (annex IV).
-Presentació del document que acrediti la inscripció i participació en cada una de les fires
Són despeses justificables d’aquesta convocatòria:
- Despeses de trasllat (factures de bitllets d’avió o de vaixell)
- Despeses d’allotjament
- Despeses per a l’ús de l’estand (comprovant del pagament de la taxa o cànon o del lloguer)
Les despeses de l'any 2012 que es presentin com a justificació d'aquesta convocatòria no poden ser despeses presentades i subvencionades mitjançat la convocatòria d'ajuts del CIM de l'any 2012 per al foment, la promoció i la comercialització del productes artesans de Menorca que es va publicar en el BOIB núm. 71 de 19 de maig de 2012.
En la fase de comprovació de la despesa realitzada es demanarà al beneficiari que presenti els justificants que es creguin oportuns per tal d’obtenir una evidència raonable sobre l’adequada aplicació de la subvenció.
3. En el cas de rebre qualsevol altra subvenció pública, s’ha de lliurar el justificant de la subvenció rebuda i el concepte pel qual s’ha rebut.
4. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils
5. Si la despesa justificada per cada una de les fires subvencionades és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat per fira, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
6. El Consell Insular de Menorca pot inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
14. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Els beneficiaris hauran de complir les obligacions següents:
a) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
b) Realitzar l’activitat objecte de subvenció des de 20 de desembre de 2012 a dia 4 de novembre de 2013.
c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
d) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.
e) Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.
f) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d’ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s’hi han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
g) Fer constar, de manera expressa, el suport del Departament d’Economia,Medi Ambient i Caça del Consell Insular Menorca, així com el web www.cime.es en la realització de les activitats subvencionades.
h) Fer constar el logotip commemoratiu del 20è aniversari de la declaració de Menorca com a reserva de biosfera per la UNESCO, en la realització de les activitats subvencionades.
i) Les empreses beneficiàries d’aquestes ajudes han de mantenir l’activitat durant el termini mínim d’un any des de la data de presentació de la sol·licitud; en cas contrari, se’ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual se'ls hagi concedit la subvenció.
j) Els productes exposats a les fires que se subvencionin seran exclusivament productes artesans elaborats pels mateixos artesans.
k) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
l) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca
m) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
15. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència han de ser regides pel que estableix l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
S’ha de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment i si aquest és a causa d’actuacions doloses o negligents i si hi ha hagut bona o mala fe. La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe, i en canvi serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes que estableix l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que si escau siguin exigibles.
16. INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà el que s'estableix en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions del que estableixen aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb el que estableix l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
17. ALTRES DISPOSICIONS
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d’interposar-hi recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
ANNEX I: Sol·licitud d'ajudes del Consell Insular de Menorca per al foment, la promoció i la comercialització dels productes artesans de Menorca (consta en l'expedient)
ANNEX II: Model de declaració responsable (consta en l'expedient)
ANNEX III: Declaració responsable d'altres ajuts rebuts (consta en l'expedient)
ANNEX IV: Relació nominativa de les despeses de la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per al foment, la promoció i la comercialització dels productes artesans de Menorca i detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada (consta en l'expedient)
Maó, 26 de març de 2013
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón