Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALARÓ

Núm. 6093
Reglament de règim intern i funcionament de la xarxa d'horts urbans d'Alaró (Son Tugores)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’ajuntament, en sessió celebrada el dia 27 de març de 2103, ha aprovat definitivament aquest reglament:

Article 1. El present reglament regula la cessió de l’ús per temps determinat de parcel·les de propietat municipal a persones residents a Alaró, associacions i entitats educatives del poble per destinar-les a hort d’ús particular. El funcionament i el règim intern d’aquestes parcel·les d’ús particular es regirà per les normes del present reglament, que les persones usuàries hauran d’acceptar formalment.

Art. 2. Les parcel·les objecte d’aquest reglament són les ubicades a la cinquena marjada dels Jardins de Son Tugores. S’adjunta plànol.

Art. 3. Les persones beneficiàries de les concessions seran les que varen respondre a la cridada feta en el butlletí de l’ajuntament “Alaró informa” del mes de gener de 2012, sempre i quan siguin residents a Alaró. Només s’adjudicarà una parcel·la per unitat familiar, associació o entitat educativa

Art. 4. En cas que hi hagi més persones sol·licitants que parcel·les disponibles es celebrarà un sorteig per a la seva adjudicació. Aquest sorteig consistirà en l’extracció d’una lletra a partir de la qual s’adjudicarà per ordre alfabètic del cognom de les persones sol·licitants. Es celebrarà en acte públic i se’n deixarà constància a l’expedient i s’informarà mitjançant la pàgina web municipal i el tauler d’anuncis.

Les persones interessades que quedin fora de les adjudicacions constituiran una llista d’espera per ordre del sorteig. En aquesta llista s’hi afegiran, per ordre cronològic, aquelles persones o entitats que posteriorment vagin presentant instància manifestant estar interessats en l’adjudicació d’una parcel·la.

Una vegada adjudicat, la persona interessada haurà d’acreditar estar en possessió de les condicions que exigeix aquest reglament per a l’adjudicació i haurà de manifestar que accepta i s’obliga a complir les determinacions del present reglament en un termini de 10 dies, en cas contrari perdrà la condició de persona adjudicatària.

Quan per qualsevol causa es produeixi una baixa o l’ajuntament acordi destinar noves parcel·les a aquesta finalitat, siguin per ampliació de l’espai ja existent o per una nova ubicació, l’ajuntament haurà de fer ús de la llista d’espera existent. Això no obstant, en qualsevol moment o a causa del temps transcorregut o per altres circumstàncies, l’ajuntament podrà anul·lar la llista d’espera i iniciar un nou procediment d’adjudicació. La resolució que anul·li la llista d'espera haurà de ser motivada.

Art. 5. L’ús de la parcel·la és a títol personal i intransferible, la seva cessió a un tercer donarà lloc a la revocació de l’autorització. La cessió d’ús de la parcel·la per al seu cultiu no suposa en cap cas la transmissió de la propietat del terreny, que segueix sent de propietat municipal.

 Art. 6. L’acceptació de la parcel·la per part de la persona adjudicatària suposa el coneixement de la seva situació i del seu estat, comprometent-se a mantenir-la en el mateix estat i respectar i complir les obligacions que s'indiquen en el present reglament. A la finalització de la cessió, la persona adjudicatària retornarà la parcel·la en igual estat en què la va rebre.

Art. 7. Els drets de les persones titulars són cultivar per a l'autoconsum qualsevol varietat d’hortalisses, verdures i flors, sempre que el seu cultiu o el seu licit comerç no estigui prohibit per qualsevol tipus de normatives.

Art. 8. Les parcel·les es destinaran únicament i exclusivament a hort d’ús particular. En conseqüència, no podran ser destinades a altres finalitats, quedant-hi expressament prohibit:

a) Instal·lar barraques, coberts, porxos o edificacions de qualsevol tipus.

b) Plantar arbres o arbusts.

c) Instal·lar hivernacles i dipòsits d’aigua.

d) Limitar la parcel·la amb murs, canyes, fustes, plàstics o d’altres.

e) Utilitzar la parcel·la com a dipòsit o magatzem de materials.

f) Instal·lar galliners o gàbies per a la cria de conills o qualsevol altre animal.

g) Tenir cans.

h) Construir pous.

i) Sobrepassar els límits marcats de cadascuna de les parcel·les.

j) Regar amb aspersors o amb qualsevol altre estri que pugui envair o regar les parcel·les veïnes.

k) Cultivar la terra amb criteris diferents als de l’agricultura ecològica (Reglament CEE 2092/1991).

l) Cremar les restes vegetals o realitzar qualsevol tipus de foc.

m) Realitzar activitats lúdiques o recreatives, diferents al conreu dels horts, exceptuant el passeig.

n) Comercialitzar amb finalitats lucratives part o tota la producció obtinguda.

o) Qualsevol altre ús que, no estant previst anteriorment, produeixi molèsties, males olors, limiti l’ús de la resta de parcel·les o afecti l’entorn del lloc.

Art. 9. L’ús de la parcel·la s’estableix per un temps limitat de quatre anys, a comptar des de la data de la signatura de cadascuna de les autoritzacions, sempre que no concorri cap causa de revocació o que els terrenys siguin necessaris per a obres, serveis o instal·lacions municipals.

Art. 10. Seran a càrrec de les persones adjudicatàries les llavors, adobs i altres elements que utilitzin pel cultiu, així com les eines i estris necessaris pel conreu i les instal·lacions de reg dins la parcel·la.

També seran a càrrec de les persones adjudicatàries les despeses generals per a l'adequat manteniment de la parcel·la i reparacions de les instal·lacions cedides.

Art. 11. Les persones adjudicatàries hauran de mantenir l’entorn (camins) de les seves parcel·les en perfecte estat, net i lliure de tot tipus d’herbes i plantes espontànies. També hauran de fer-se càrrec de gestionar adequadament les deixalles que produeixin, separant les d’origen orgànic de la resta, i dipositant cada tipus de residu en el contenidor de reciclatge específic.

Art. 12. Les persones adjudicatàries hauran de regar la parcel·la mitjançant sistemes que optimitzin al màxim l’ús d’aigua. Vetllaran expressament el seu estalvi.

Art. 13. L’Ajuntament dotarà a cada grup de parcel·les d’un espai, individual o comunitari, on les persones adjudicatàries puguin dipositar les eines, llavors i altres elements, sense que es pugui utilitzar de forma abusiva, o com espai social, havent de respectar en tot moment les normes de bona convivència. Els responsables municipals estaran facultats per imposar la retirada dels elements dipositats si ho creuen oportú o d’ordenar el seu desallotjament.

Art. 14. L’horari en què es podrà accedir a les parcel·les serà el mateix d’obertura del parc. Es podran donar autoritzacions extraordinàries per accedir-hi en horaris diferents. Les persones adjudicataries s’encarregaran de deixar les barreres tancades a l’espai de les parcel·les d’horts així com els espais comuns per deixar les eines (casetes, umbracles i hivernacles que hi pugui haver).

Art. 15. L’Ajuntament donarà assessorament, en la mesura de les seves possibilitats, a les persones adjudicatàries sempre que ho requereixin per poder atendre les seves necessitats quotidianes, així com per gestionar conjuntament els assumptes de caràcter general que poguéssin sorgir.

També podrà prohibir l’ús de productes que puguin ser entesos com a tòxics i aconsellar les persones adjudicatàries la millor manera de conrear seguint els criteris ecològics.

Art. 16. L’Ajuntament no es farà responsable dels robatoris o actes vandàlics que puguin afectar les parcel·les o a l’espai destinat al dipòsit d'eines, llavors i altres elements. Així mateix, queda exempt de qualsevol responsabilitat en cas d’accident de les persones adjudicatàries en el desenvolupament de les seves tasques de conreu i en la seva estada en el recinte. Serà a càrrec de les persones adjudicatàries qualsevol responsabilitat per aquests conceptes.

Art. 17. La condició de persona adjudicatària es perdrà automàticament per:

a) Renúncia.

b) Defunció

c) Canvi de residència fora del municipi d’Alaró.

d) No residir en el municipi d’Alaró durant més de tres mesos seguits; excepte en casos justificats com malaltia o ingrés hospitalari.

e) Sotsarrendament o cessió a tercers del cultiu de la parcel·la.

f) Abandonament o manca de cultiu de la parcel·la durant més de tres mesos seguits.

g) Realitzar dins la parcel·la construccions, barraques, hivernacles o plantació d’arbres, així com la instal·lació de tanques o elements de separació diferents als expressament autoritzats.

h) Utilitzar la parcel·la per a finalitats diferents a les que es detallen en aquest reglament.

i) Requeriment del terreny per part de l’Ajuntament d’Alaró per a obres, serveis, instal·lacions o desenvolupament del pla general d’ordenació urbana o dels instruments urbanístics que el desenvolupin.

j) Concurrència en la mateixa persona o en una altra persona resident en el mateix domicili de l’adjudicació de dues o més parcel·les.

k) Manca de respecte a les normes bàsiques de convivència, conducta insolidària, despesa excessiva d’aigua o utilització de productes tòxics.

l) Incórrer en qualsevol de les prohibicions que es detallen en aquest reglament.

m) Finalització del termini de vigència de la concessió.

n) En general, l’incompliment de qualsevol norma del present reglament.

La rescissió de l’autorització per qualsevol causa en cap moment donarà lloc al dret a percebre indemnització o compensació de cap tipus.

Art. 18. Les persones adjudicatàries tenen l'obligació de permetre l'accés a la parcel·la als representants o mandataris de l'ajuntament, per a la realització, inspecció o comprovació del compliment de les obligacions establertes en el present reglament.

Art. 19. Per privar a una persona adjudicatària de l’ús de la seva parcel·la s’haurà de incoar un expedient en el qual es demostrarà que concorre alguna de les circumstàncies previstes en el reglament per perdre el dret, prèvia audiència a la persona interessada, a proposta de l’instructor i resolta pel batle o persona en qui delegui.

Les persones adjudicatàries hauran de lliurar la parcel·la en la data de finalització de l’autorització, sense necessitat de cap requeriment.

En el cas que els terrenys siguin necessaris per a obres, serveis o instal·lacions municipals, l’ajuntament comunicarà a la persona adjudicatària la finalització de l’autorització amb una antelació de tres mesos. Transcorregut aquest temps, s’haurà de lliurar la parcel·la a l’Ajuntament.

Els nous elements amb que compti la parcel·la per a la seva millor conservació, així com els cultius que en aquest moment ocupin el terreny, quedaran en propietat de l'ajuntament al final de l'adjudicació, ja sigui per rescissió o per finalització de l'autorització, sense dret a indemnització alguna per part d’aquest.

Art. 20. L’òrgan competent per a l’adjudicació de les parcel·les i la resolució de les incidències que puguin sorgir entre els usuaris autoritzats de parcel·les i entre aquests i l’ajuntament serà la Junta de Govern Local de l’Ajuntament d’Alaró. Contra els seus acords es podran interposar els recursos administratius que hi pertoquin.

Art. 21. En cas de sol·licituds de persones amb discapacitats físiques, l’ajuntament podrà habilitar en la zona un espai per instal·lar pasteres elevades i cedir-les a la persona sol·licitant en les mateixes condicions generals que marca el present reglament.

Art 22. Les persones adjudicatàries podran constituir-se en comunitat i realitzar les propostes que considerin per millorar la gestió de l’espai. Podran arribar a acords amb l’ajuntament per a la gestió dels fruiters que estan en les marjades adjacents.

Disposició transitòria. El concepte de persona adjudicatària s’entén referit a persones residents a Alaró, associacions i entitats educatives del poble.

Disposició final. Una vegada aprovat definitivament, aquest reglament entrarà en vigor una vegada hagi estat publicat el seu text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i sempre que hagi transcorregut el termini a que es refereix l’art. 113 de la Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Recursos.

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar  recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Alaró, 2 d’abril de 2013

 

El Batle,

Joan Simonet Pons