Secció III. Altres disposicions i actes administratius
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 5360
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 14 de març de 2013, de publicació del resultat de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 80/2012 específic sobre la gestió dels concerts educatius vigents durant el curs escolar 2010-2011.
L’article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears regula els informes o memòries de fiscalització i en preveu la seva tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, com també la seva publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
L’article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta Institució haurà de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s’ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.
Mitjançant Acord del Consell de la Sindicatura de dia 21 de desembre de 2012 es va aprovar l’Informe 80/2012 específic sobre la gestió dels concerts educatius vigents durant el curs escolar 2010-2011.
En data 12 de març de 2013, la presidenta del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s’havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l’Informe a la sessió de la Comissió d’Hisenda i Pressuposts de dia 05 de març de 2013.
Per tot l’anterior i d’acord amb el que preveuen la Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes
RESOLC
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els resultats de la fiscalització i les recomanacions de l’Informe 80/2012 específic sobre la gestió dels concerts educatius vigents durant el curs escolar 2010-2011, que s’adjunta com a annex
Palma, 14 de març de 2013
Síndic major
Pere Antoni Mas Cladera
ANNEX - INFORME 80/2012 ESPECÍFIC SOBRE LA GESTIÓ DELS CONCERTS EDUCATIUS VIGENTS DURANT EL CURS ESCOLAR 2010-2011
I. INTRODUCCIÓ
1. PRESENTACIÓ
De conformitat amb el que estableix l’article 82 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears és l’òrgan al qual correspon la fiscalització externa de l’activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears, sense perjudici de les competències que corresponguin al Tribunal de Comptes, d’acord amb el que estableixen els articles 136 i 153.d de la Constitució espanyola i la Llei orgànica que el regula.
La Llei 4/2004, de 2 d’abril, de I’SCIB, regula aquesta institució.
En el Programa d’actuacions de I’SCIB per a l’any 2012 es preveu l’aprovació de l’Informe específic sobre la gestió dels concerts educatius vigents durant el curs escolar 2010-2011 a les Illes Balears.
L’article 12 de la Llei 4/2004 especifica que el resultat de la fiscalització s’ha d’exposar mitjançant informes o memòries que s’han d’elevar al Parlament i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i fa referència al seu contingut fonamental. A aquest efecte, i fent ús de les seves competències, I’SCIB emet aquest Informe.
Es tracta d’una fiscalització de caràcter específic, d’acord amb el que preveu l’article 27.3 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, aprovat per la Comissió d’Hisenda i Pressuposts, que fa referència a la gestió dels concerts educatius vigents durant el curs escolar 2010-2011 a les Illes Balears, i que està emmarcada en el contingut de la funció fiscalitzadora de l'SCIB establerta en l'article 7.e de la Llei 4/2004.Els estats que s’inclouen en el text de l’Informe són, tret que s’indiqui el contrari, el resultat de l’anàlisi de la fiscalització, coincidents o no amb les dades aportades.
Les unitats monetàries de les xifres que apareixen a l’Informe (tret dels casos en què s’especifica el contrari), s’han expressat en milers d’euros. Internament s’ha treballat amb les xifres en euros i en cèntims d’euro. Les xifres que apareixen a l’Informe són les originals reconvertides a milers d’euros utilitzant-ne el format de visualització de zero decimals, tot i que conservant la totalitat de les xifres. Es fa constar la xifra 0 quan l’import és inferior a 500 euros, mentre que quan la quantia és 0 apareix el signe -. La coherència interna és absoluta, tot i que, si només es consideren les xifres que figuren a l’Informe, apareixen, en alguns casos, diferències degudes al format de visualització de les dades.
La totalitat del treball ha estat realitzada per un equip integrat per dos auditors, sota la direcció d’un cap d’àrea i amb la col·laboració dels serveis administratius de I’SCIB.
Cal agrair la col·laboració prestada per a la realització del treball especialment al personal de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats del Govern de les Illes Balears.
2. MARC NORMATIU
El marc normatiu específic que regula el funcionament dels concerts educatius en el curs 2010-2011 és constituït, bàsicament, per les disposicions següents:
Normativa estatal:
Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.
Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, del dret a l’educació.
Llei 26/2009, de 3 de desembre, de pressuposts generals de l’Estat per l’any 2010.
RD 132/2010, de 12 de febrer, en el qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen els ensenyaments de segon cicle d'educació infantil, educació primària i educació secundària.
RD 952/2005, de 29 de juliol, sobre determinació del cost efectiu corresponent als serveis traspassats a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l'RD 1270/2001.
RD 1270/2001, de 29 de novembre, sobre ampliació de mitjans adscrits als serveis de l’Administració de l’Estat traspassats a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l'RD 1876/1997, de 12 de desembre, en matèria d’ensenyament no universitari (professorat de religió).
RD 1876/1997, de 12 de desembre, de traspàs de funcions i serveis de l’Administració de l’Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
RD 1694/1995, de 20 d’octubre, pel qual es regulen les activitats extraescolars i els serveis complementaris dels centres concertats.
RD 2377/1985, de 18 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius.
Resolució de 28 de juliol de 2010, de la Direcció General de Treball per la qual es registra i publica el XIII Conveni col·lectiu general de centres i serveis d'atenció a persones amb discapacitat.
Resolució de 28 de desembre de 2006, de la Direcció General de Treball, per la qual es disposa la inscripció en el Registre i publicació del V Conveni col·lectiu d'empreses d'ensenyament privat sostingudes totalment o parcialment amb fons públics.
Resolució de 2 d'octubre de 2000, de la Direcció General de Treball, per la qual es disposa la inscripció en el Registre i la publicació del IV Conveni col·lectiu d'empreses d'ensenyament privat sostingudes totalment o parcialment amb fons públics.
Normativa autonòmica:
Decret 90/2010, de 16 de juliol, pel qual s’adopten mesures urgents per a la reducció del dèficit públic que afecten el personal docent no universitari dels centres privats concertats de les Illes Balears.
Decret 26/2009, de 17 d'abril, d'establiment dels mòduls econòmics dels concerts educatius per a l'any 2009.
Decret 22/2007, de 30 de març de 2007, pel qual es regulen els concerts singulars de l'educació secundària postobligatòria a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Decret 15/2000, de 4 de febrer, modificació del Decret 18/1999, de 12 de març, pel qual s’incrementa el mòdul d’altres despeses dels centres concertats, com a conseqüència del complement d’insularitat del personal d’administració i serveis.
Decret 38/1998, de 20 de març, pel qual es regula el règim d’establiment, modificació i pròrroga dels concerts i convenis del segon cicle de l’educació infantil.
Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 23 de juny de 2009 per la qual es modifica l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 7 de maig de 2008 per la qual es regula la dotació dels equips docents als nivells educatius concertats.
Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 19 de desembre de 2008, per la qual es duu a terme la convocatòria per a l’establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2009-2010 (Ordre suspesa arran de la sentència del TSJIB 580/2010, de 28 de juny).Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 7 de maig de 2008 per la qual es regula la dotació dels equips docents als nivells educatius concertats.
Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 17 de febrer de 2000 per la qual es fixen les titulacions necessàries per a l'ensenyament de i en llengua catalana als centres docents de les Illes Balears.
Resolució del conseller d’Educació i Cultura de 18 de juny de 2010 per la qual s’aproven les instruccions per a l’organització i el funcionament dels centres privats concertats d’educació infantil i primària, i d’educació secundària per al curs 2010-2011.
Resolució del conseller d'Educació i Cultura, de 2 de març de 2010, per la qual s'estableixen les instruccions per a l'ampliació de la dotació de personal d'atenció a la diversitat a l'ensenyament privat concertat per al curs 2010-2011.
Resolució de la consellera d'Educació i Cultura de 12 de febrer de 2009, per la qual s'ordena el pagament a compte d'un augment del 2% dels conceptes retributius que estableix el vigent conveni col·lectiu d'aplicació al personal docent inclòs en la nòmina de pagament delegat.
Resolució del conseller d'Educació i Cultura de data 20 de setembre de 2004, per la qual s'ordena la publicació de l'Acord de 23 de febrer de 2004, per a la millora de l'ensenyament privat concertat de les Illes Balears.
Resolució de la directora general de Planificació i Centres de 21 de juny de 2010 per la qual es determinen les ràtios d'alumnes/professor per unitat escolar per als centres privats concertats de les Illes Balears.
Resolució de la directora general de Planificació i Centres de 17 de desembre de 2009 per la qual es convoca el procediment de modificació dels concerts educatius per al curs acadèmic 2010-2011.
Resolució de la directora general de Treball i Salut Laboral de 23 de març de 2004, per la qual es fa pública l'Acta del 18 de març de 2004, que fa referència als increments dels complements salarials en l'àmbit de la CAIB, i al calendari d'abonament de la paga de 25 anys d'antiguitat a l'empresa, dins l'àmbit funcional del Conveni col·lectiu nacional d'empreses d'ensenyament privat sostingudes totalment o parcialment amb fons públics.
Acord del Consell de Govern de 18 de juliol de 2008, pel qual s'aprova l'Acord per a la millora de l'ensenyament privat concertat de les Illes Balears.
3. OBJECTIUS
Per a la fiscalització de la gestió dels concerts educatius en el curs 2010-2011, s'han establert com a objectius generals els següents:
Comprovar si el procediment de concertació s’ha realitzat d'acord amb el principi de legalitat i si s’han respectat els principis de publicitat i concurrència.Comprovar si la determinació del mòdul per unitat s’ha realitzat de forma objectiva i si cobreix raonablement les despeses de funcionament associades al concert.
Comprovar que les obligacions reconegudes tant per al pagament delegat de les nòmines com per al pagament de les altres despeses s’han fet d’acord amb el mòduls establerts.
Conèixer el procediment emprat per la Conselleria d'Educació per comprovar que els centres escolars compleixen amb les obligacions de caràcter formal i econòmic associades al concert. S'exclouen expressament les comprovacions relatives als aspectes educatius.
4. ABAST I LIMITACIONS
L’àmbit de la fiscalització és el dels concerts educatius amb centres escolars privats per a l'ensenyament obligatori i no obligatori. En concret, es tracta d’analitzar els contractes associats a la despesa del concepte "481. Transferències corrents a centres d’ensenyament concertat" de l’execució del pressupost.
El nombre total de centres concertats és de 113, dels quals 107 corresponen a centres d'educació general i 6 a centres d'educació especial. Si bé l'univers és homogeni, aquests últims es diferencien atès que l'import dels mòduls és significativament superior a l'import dels mòduls en la resta de centres. En l'annex (apartat V de l'Informe) figura la relació dels 113 centres amb el detall d'unitats per nivell educatiu.
Per a la selecció dels centres escolars a fiscalitzar, s'ha tingut en compte l’import dels mòduls d'altres despeses reconeguts per la CAIB durant l’exercici 2010 i el nombre d’unitats concertades de cada centre escolar facilitats per la Conselleria.
D’acord amb aquestes dades, s'han seleccionat els concerts dels cinc centres educatius de les Illes Balears en els quals l’import del mòdul d'altres despeses i nombre de unitats siguin majors (tots ells pertanyents al municipi de Palma), el primer de la part forana, el primer de Menorca, el primer d’Eivissa i el primer d’educació especial, més cinc centres obtinguts de forma aleatòria. Els centres que integren la mostra són els següents:
SELECCIÓ MOSTRA DE CENTRES. CONCERTS EDUCATIUS CURS 2010-2011 |
||||
---|---|---|---|---|
CODI |
MUNICIPI |
DENOMINACIÓ |
TITULARITAT |
NIF |
07001344 |
Eivissa |
Sa Real |
Fundación Diocesana Isidoro Macabich (Sa Real) |
G07786981 |
07001526 |
Inca |
Beato Ramon Llull |
Comunidad en el Colegio Beato Ramón Llull de Inca - Franciscanos de la TOR |
R0700169F |
07001915 |
Mao |
La Salle |
Hermanos de las Escuelas Cristianas - Colegio La Salle de Maó |
R0700050H |
07003067 |
Palma |
Sant Josep Obrer II |
Bisbat de Mallorca - Sant Josep Obrer II |
R0700384A |
07003262 |
Palma |
Santa Mónica |
Agustinas Hermanas del Amparo - Casa "Santa Mónica" |
R0700357G |
07003365 |
Palma |
CEI Nuestra Señora de la Providencia |
Colegio Nuestra Señora de la Providencia - Teatinas de la Inmaculada Concepción |
R0700115I |
07003602 |
Palma |
Manjón |
Sociedad Cooperativa Educativa Manjón |
F57511438 |
07003651 |
Palma |
San Alfonso María de Ligorio |
Ordén de Clérigos Regulares - Colegio San Alfonso María de Ligorio |
R0700420C |
07003973 |
Palma |
CEE Mater Misericordiae |
Centro Mater Misericordiae. Franciscanas Hijas de la Misericordia Hnas. |
R0700137C |
07004084 |
Palma |
La Porciúncula |
Comunidad en el Colegio Porciúncula de El Arenal. Franciscanos de la TOR |
R0700172J |
07004230 |
Palma |
Centro Internacional de Educación (CIDE) |
Centro Internacional de Educación, s coop ltda |
F07038722 |
07004278 |
Palma |
Madre Alberta |
Colegio Madre Alberta en Palma - Congregación Pureza de María Santísima |
R0700107C |
07004333 |
Palma |
La Salle |
Hermanos de las Escuelas Cristianas - Colegio La Salle de Palma |
R0700046F |
07008491 |
Inca |
CEI Sol Ixent |
Sol Ixent, SL |
B57185977 |
La distribució d'unitats per nivells educatius de cada un d'aquests centres és la següent:
SELECCIÓ MOSTRA DE CENTRES. UNITATS PER NIVELLS EDUCATIUS CURS 2010-2011 |
||||||||||
CODI |
MUNICIPI |
CENTRE |
EI |
EP |
EE |
ESO |
BTX |
PQPI |
CF |
TOTAL UNITATS |
07001344 |
Eivissa |
Sa Real |
6 |
12 |
0 |
8 |
4 |
0 |
0 |
30 |
07001526 |
Inca |
Beato Ramon Llull |
6 |
18 |
0 |
13 |
4 |
0 |
0 |
41 |
07001915 |
Mao |
La Salle |
6 |
12 |
0 |
8 |
0 |
0 |
0 |
26 |
07003067 |
Palma |
Sant Josep Obrer II |
9 |
18 |
0 |
24 |
0 |
5 |
0 |
56 |
07003262 |
Palma |
Santa Mónica |
15 |
31 |
0 |
16 |
6 |
0 |
0 |
68 |
07003365 |
Palma |
CEI Nuestra Señora de la Providencia |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
07003602 |
Palma |
Manjón |
3 |
6 |
0 |
4 |
0 |
0 |
0 |
13 |
07003651 |
Palma |
San Alfonso María de Ligorio |
3 |
6 |
0 |
8 |
0 |
0 |
0 |
17 |
07003973 |
Palma |
CEE Mater Misericordiae |
0 |
0 |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
25 |
07004084 |
Palma |
La Porciúncula |
3 |
12 |
0 |
9 |
0 |
0 |
0 |
24 |
07004230 |
Palma |
Centro Internacional de Educación (CIDE) |
15 |
31 |
0 |
20 |
6 |
1 |
4 |
77 |
07004278 |
Palma |
Madre Alberta |
15 |
33 |
0 |
19 |
6 |
0 |
0 |
73 |
07004333 |
Palma |
La Salle |
12 |
25 |
0 |
20 |
8 |
0 |
4 |
69 |
07008491 |
Inca |
CEI Sol Ixent |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
5. TRÀMIT D'AL·LEGACIONS
El resultat de les actuacions practicades es va comunicar al vicepresident Econòmic, de Promoció Empresarial i d’Ocupació i al conseller d'Educació, Cultura i Universitats, com també a les persones que varen exercir el càrrec de conseller/a d'Educació i Cultura durant el període que abasta el treball fiscalitzat, per tal que poguessin formular les al·legacions i presentar els documents i els justificants que considerassin adients, de conformitat amb el que preveu l’article 30 del Reglament de règim interior de I’SCIB.
Les al·legacions formulades pel vicepresident Econòmic, de Promoció Empresarial i d’Ocupació varen ser rebudes dia 19 de novembre de 2012, les quals formen part del present Informe.
Les al·legacions han estat analitzades i avaluades i s’ha suprimit o modificat el text de l’Informe quan el seu contingut ha estat acceptat per la Sindicatura. Quan no s’ha alterat l’Informe ni emès opinió sobre el contingut de les al·legacions, és que aquestes, o són explicacions que confirmen els fets i valoracions exposades, o no s’han justificat de forma adequada els criteris o afirmacions mantingudes en l’al·legació, o es tracta de supòsits en què es manifesta la voluntat d’esmenar la deficiència en el futur.
II. CONCLUSIONS GENERALS
Tot seguit s'exposen les principals conclusions de caràcter general relatives a la gestió dels concerts educatius vigents durant el curs 2010-2011:
La Conselleria d'Educació i Cultura no motiva les resolucions que determinen les ràtios mínimes d'alumnes/professor per unitat escolar per als centres privats concertats, ni la concertació de centres educatius per sota de les ràtios mínimes fixades.
La tramitació dels concerts educatius no quantifica la despesa total derivada dels concerts aprovats. La despesa de personal no s'ha tingut en compte a l'efecte de determinar si cal l'autorització del Consell de Govern per a despeses superiors a 500 milers d'euros, als efectes de la despesa pluriennal derivada del mateix concert i d'efectuar la fiscalització limitada prèvia d'Intervenció.
Els mòduls econòmics que garanteixen la gratuïtat de l'ensenyament concertat no s'aproven per llei autonòmica de pressuposts sinó per decret. A més, la seva estructura no concorda amb la seguida per la Llei de pressuposts estatals, fixada per la LOE.
Hi ha 58 professors que treballen a dos centres concertats alhora, amb un total d’hores setmanals que sobrepassa les 24 hores lectives establertes. D'altra banda, hi ha 15 professors que cobren nòmines simultàniament d’un centre públic i d’un altre concertat.
Els expedients personals dels docents que integren la mostra no contenen tota la documentació que permeti acreditar la seva capacitat acadèmica.
La Conselleria no disposa de la informació relativa a l'horari de 16 professors, dels 66 que integren la mostra. Dels 50 restants, només pel que fa a 11 docents coincideixen les hores lectives declarades amb les que figuren en les seves nòmines.
La Conselleria porta un retard considerable en l'abonament de les pagues extraordinàries d'antiguitat de manera que a la data del treball de fiscalització, hi havia 178 pagues extraordinàries pendents de pagament corresponents al IV Conveni col·lectiu i 220 corresponents al V Conveni col·lectiu.
La Conselleria d'Educació i Cultura no duu a terme un control efectiu de la justificació del mòdul d'altres despeses presentada pels centres. Pel que fa a tots els centres de la mostra, les despeses realitzades en el funcionament de les unitats concertades excedeixen els ingressos rebuts, en la seva major part, amb dèficits significatius.
La Conselleria d'Educació i Cultura no exerceix cap actuació administrativa respecte a les sol·licituds d'autorització de preus dels serveis complementaris, i es limita a deixar que quedin aprovades per silenci administratiu.
A 8 dels centres que integren la mostra, s'imparteixen activitats extraescolars amb continguts que poden trobar-se inclosos en la programació docent del curs, cosa que incompleix l'RD 1694/1995.
En la fiscalització efectuada, no consta que des de la Conselleria es porti a terme un seguiment de les obligacions que han de complir els centres concertats derivades de la formalització del concert, de manera continuada i estructurada, mitjançant revisions periòdiques a tots els centres.
III. RECOMANACIONS
Fer ús de la capacitat normativa que té la CAIB en matèria de concerts educatius per tal de complementar i actualitzar la normativa estatal.
Millorar la coordinació entre els centres gestors que participen en l'aprovació dels concerts i l'autorització i disposició de la despesa derivada d'aquests: la Direcció General de Planificació i Centres, la Direcció General de Personal Docent i la Secretaria General de la Conselleria.
Instrumentar les activitats de control necessàries a fi de garantir que els centres respectin els principis bàsics de la concertació: gratuïtat en l'ensenyament obligatori i voluntarietat en les activitats extraescolars i els serveis complementaris.
Motivar les resolucions per les quals es determinen les ràtios d’alumnes professor per unitat escolar als centres concertats.
Establir els mòduls dels concerts en les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Realitzar un estudi econòmic del cost d'una plaça escolar dels centres concertats i analitzar la suficiència del mòduls de concert, per tal de garantir la prestació del servei d’educació en condicions de gratuïtat.
Adoptar les mesures necessàries per garantir que els expedients del personal docent dels centres concertats que figuren a la Conselleria contenen tota la documentació que acredita la seva capacitat per exercir la docència.
Comprovar, per a cada curs escolar, que els docents compleixen amb les hores lectives que figuren en la seves nòmines.
Verificar que els centres compleixin amb les instruccions de funcionament, especialment les relatives a l'horari, i efectuar les comprovacions pertinents a fi de garantir que les hores lectives setmanals que recullen les nòmines del personal docent són reflex fidel de les hores que imparteixen efectivament.
Instrumentar un control real del mòdul d'altres despeses dels centres més enllà de constatar la presentació del certificat d'aprovació de comptes pels centres concertats i que les aportacions de la Comunitat Autònoma concorden amb les transferències efectuades.
Adoptar les mesures pertinents per tal de garantir la voluntarietat de les aportacions que els centres sol·licitin a les famílies, en el cas que vagin destinades a cobrir el dèficit de despeses de manteniment, i de garantir el seu caràcter no lucratiu, quan derivin de serveis complementaris o activitats extraescolars.