Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 5179
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Sol·licitud de tramitació pel procediment d’urgència de l’Avaluació d’Impacte Ambiental del “Projecte d’urbanització RES-50, aiguamoll i escomeses exteriors”, Calvià.
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 6.bis de la Llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 20 de desembre de 2012
ATÈS
1.Que l’article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, preveu, d'acord amb l'article 50 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que quan raons d'interès públic ho aconsellin l'òrgan ambiental pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es reduiran a la meitat els terminis establerts per als procediments fixats a la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, incloent el període d'informació pública.
2.Que la qüestió és determinar si concorren les circumstàncies per poder aplicar la tramitació d’urgència a l’esmentada avaluació ambiental estratègica.
El concepte “urgència” és un concepte jurídicament indeterminat. Per poder aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’AAE és necessari que concorrin els requisits fixats per la jurisprudència del Tribunal Suprem, que determina el concepte jurídic indeterminat d’urgència.
La Sentència de 24 de juliol de 1989 del Tribunal Suprem fixa la doctrina respecte de la tramitació d’urgència, i disposa que:
“El que la urgencia es sin duda un concepto jurídico indeterminado lo que su naturaleza no es discrecional, sino reglada: no permite elegir entre varias soluciones igualmente justas, es decir, jurídicament indeferentes, sino que sólo admite una única solución justa, sin perjuicio del margen de apreación que se reconoce a la Administración en la zona de incertidumbre o penumbra que separa las zonas de certeza positiva y negativa.
La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.
3.Que l'escrit del Cap de Departament Tècnic de la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge de data 29 de novembre de 2012 transcriu el contingut dels articles 1 i 2 de la Llei 5/2008 de 14 de maig, d'actuacions urgents destinades a l'obtenció de sòl per a habitatges de protecció pública. A més indica que el projecte es troba en tramitació ambiental i sol·licita l'aplicació del tràmit d'urgència del procediment d'avaluació d'impacte ambiental.
4.Que en conseqüència, per aplicar la tramitació d’urgència a l’AIA del projecte de referència, ens hem de trobar davant d’un supòsit en el que el temps és determinant de la resolució que en el seu dia s’adopti.
5.Que no s’observa que concorrin circumstàncies excepcionals que demanden una decisió que amb la tramitació general ja seria tardana vist l'avançat estat de la tramitació (pendent de remissió d'EIA, amb el certificat d'exposició pública i resultat de les consultes) i que ens han comunicat verbalment que en data 27/12/12 tindrà entrada a l'organ ambiental la documentació per tal d'emetre un pronunciament.
6.Que la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, com a òrgan ambiental, haurà de valorar si ens trobem davant de circumstàncies que responen a motius d’interès general, a la vista dels motius indicats a l’escrit del Cap de Departament Tecnic de la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge de data 29 de novembre de 2012, si bé no sembla que concorren les circumstàncies indicades a la legislació i a la jurisprudència per poder declarar la tramitació d’urgència.
7.Que d'acord amb l'apartat segon de l'article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, no es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment.
ACORDA
La no aplicació de la tramitació d’urgència al procediment d'avaluació impacte ambiental del “Projecte d'urbanització RES-50 aiguamoll i escomeses exteriors” de Calvià.
Palma, 31 de gener de 2012
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato