Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 5177
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Sol·licitud de tramitació pel procediment d’urgència de l’Avaluació d’Impacte Ambiental del "Projecte de reforma de les cases de Torralbenc Vell per a adeqüació a agroturisme", Alaior.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 6.bis de la Llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 20 de desembre de 2012

ATÈS

1.Que el projecte contempla la reforma de l'edificació principal de Ses Cases de Torralbenc, formada per la casa de senyor i la casa del pagès i de les edificacions annexes existents. Es pretén construir una piscina descoberta i una edificació que albergui les instal·lacions de l'agroturisme. A més també es pretén construir una bassa de reg per a satisfacer les necessitats de la finca i una edificació per a albergar la instal·lació de bombeig.

2.Que l’article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, preveu, d'acord amb l'article 50 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que quan raons d'interès públic ho aconsellin l'òrgan ambiental pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es reduiran a la meitat els terminis establerts per als procediments fixats a la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, incloent el període d'informació pública.

3.Que la qüestió, per tant, és determinar si concorren les circumstàncies per poder aplicar la tramitació d’urgència a l’esmentada avaluació ambiental estratègica.

El concepte “urgència” és un concepte jurídicament indeterminat. Per poder aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’AAE és necessari que concorrin els requisits fixats per la jurisprudència del Tribunal Suprem, que determina el concepte jurídic indeterminat d’urgència.

La Sentència de 24 de juliol de 1989 del Tribunal Suprem fixa la doctrina respecte de la tramitació d’urgència, i disposa que:

El que la urgencia es sin duda un concepto jurídico indeterminado lo que su naturaleza no es discrecional, sino reglada: no permite elegir entre varias soluciones igualmente justas, es decir, jurídicament indeferentes, sino que sólo admite una única solución justa, sin perjuicio del margen de apreación que se reconoce a la Administración en la zona de incertidumbre o penumbra que separa las zonas de certeza positiva y negativa.

La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.

4.Que l'escrit del regidor d'Urbanisme de l'ajuntament d'Alaior de data 17 de desembre de 2012 justifica la necessitat de la tramitació d'urgència, atès a raons d'interès públic que es justifica suficientment a l'escrit dels promotors que s'adjunta a la sol·licitud. En concret, l'escrit de l'entitat SIDERCOM INMOBILIARIA, SL. I BODEGAS TORRALBENC VELL, SL sol·licita que es declari per raons d'interès públic donat que es tracta d'una activitat econòmica que generarà llocs de feina, i amb vocació de desestacionalitzar l'oferta turística, donat que està previst que romani obert al públic tot l'any. A a més influirà de manera molt positiva en l'economia insular per la inversió inmediata dels promotors, l'ocupació de personal per a les obres de rehabilitació i construcció, per a l'ocupació de personal als serveis complementaris i per a l'activitat agrària tradicional.

A més els promotors citen al seu escrit la doctrina del Tribunal Suprem sobre l'interès públic o social, (TS de 13de juliol de 1984 (RJ/1984/4675), de 25 de febrer de 1985 (RJ/1985/2642) i de 9 de desembre de 1986 (RJ/1987/1023) on es disposa:

“La existencia del interés social no se limita por norma alguna al supuesto de que el titular de la explotacióm sea un ente público pues es sabido que los particulares pueden gestionar actividades en las que concurra interés social y que éste no es incompatible con la existencia de beneficio mercantil; por otrolado, el interés social no es identificable exclusivamente con el interés oficial ni con la gestión de este carácter. En tal sentido puede afirmarse que es de interés social al abaratamiento de los costes, la descongestión urbanística, el incremento de los puestos de trabajo, etc.

La doctrina permite concluir que, dado que el hipermercado litigioso va a producir los beneficios mencionados, su construcció puede calificarse como de interés social”.

5.Que per aplicar la tramitació d’urgència a l’AIA del projecte de referència, ens hem de trobar davant d’un supòsit en què el temps és determinant de la resolució que en el seu dia s’adopti i/o ho aconsellin per raons d'interès públic.

6.Que no s’observa que concorrin circumstàncies excepcionals que demanden una decisió que amb la tramitación general ja seria tardana i tampoc es considera d'interès públic o social el projecte donat el volum de l'inversió ni l'objecte del projecte (capacitat de 46 places).

7.Que la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, com a òrgan ambiental, haurà de valorar si ens trobem davant de circumstàncies que responen a motius d’interès general, a la vista dels motius indicats a l’escrit del Regidor de Urbisme de l'Ajuntament d'Alaior i l'escrit del promotor del projecte, si bé no sembla que concorren les circumstàncies indicades a la legislació i a la jurisprudència per poder declarar la tramitació d’urgència.

8.Que d'acord amb l'apartat segon de l'article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, no es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment. 

ACORDA

La no aplicació de la tramitació d’urgència al procediment d'avaluació d’impacte ambiental del projecte de reforma de les cases de Torralbenc Vell per adequació a agroturisme del terme municipal d'Alaior.

Palma, 31 de gener de 2012

 

El president de la CMAIB

José Carlos Caballero Rubiato