Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 5176
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la sol·licitud de tramitació pel procediment d’urgència de l’Avaluació d’Impacte Ambiental del “Projecte de nou accés al Cós Nou des de la carretera de la Mola”, Maó.
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 6.bis de la Llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 20 de desembre de 2012
ATÈS
1.Que el projecte consisteix en dotar d'un vial d'accés des de la carretera de la Mola fins els molls del Cós Nou, de forma que el trànsit que es dirigeixi a la futura estació marítima i a les instal·lacions de la base naval no hagi de travessar els molls comercials del Cós Nou.
2.Que l’article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, preveu, d'acord amb l'article 50 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que quan raons d'interès públic ho aconsellin l'òrgan ambiental pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es reduiran a la meitat els terminis establerts per als procediments fixats a la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, incloent el període d'informació pública.
3.Que la qüestió, per tant, és determinar si concorren les circumstàncies per poder aplicar la tramitació d’urgència a l’esmentada avaluació ambiental estratègica.
El concepte “urgència” és un concepte jurídicament indeterminat. Per poder aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’AAE és necessari que concorrin els requisits fixats per la jurisprudència del Tribunal Suprem, que determina el concepte jurídic indeterminat d’urgència.
La Sentència de 24 de juliol de 1989 del Tribunal Suprem fixa la doctrina respecte de la tramitació d’urgència, i disposa que:
“El que la urgencia es sin duda un concepto jurídico indeterminado lo que su naturaleza no es discrecional, sino reglada: no permite elegir entre varias soluciones igualmente justas, es decir, jurídicament indeferentes, sino que sólo admite una única solución justa, sin perjuicio del margen de apreación que se reconoce a la Administración en la zona de incertidumbre o penumbra que separa las zonas de certeza positiva y negativa.
La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.
4.Que l'escrit del Conseller Executiu del Departament d'Ordenació del Territori de data 27 de novembre de 2012 justifica la necessitat de la tramitació d'urgència, atès que, com a conseqüència del recurs de reposició interposat pel GOB i la seva estimació, i pel canvi de l'òrgan substantiu en la tramitació ambiental, si no es realitzàs la tramitació d'urgència, es perdria l'assignació pressupostària assignada a aquesta actuació en el Pla d'Inversions de l'Activitat Portuària.
5.Que per aplicar la tramitació d’urgència a l’AIA del projecte de referència, ens hem de trobar davant d’un supòsit en el que el temps és determinant de la resolució que en el seu dia s’adopti. S'observa que el temps és determinant per no perdre l'assignació pressupostària.
6.Que la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, com a òrgan ambiental, haurà de valorar si ens trobem davant de circumstàncies que responen a motius d’interès general, a la vista dels motius indicats a l’escrit del Conseller Executiu del Departament d'Ordenació del Territori de data 27 de novembre de 2012, si bé sembla que concorren les circumstàncies indicades a la legislació i a la jurisprudència per poder declarar la tramitació d’urgència.
7.Que d'acord amb l'apartat segon de l'article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, no es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment.
ACORDA
L’aplicació de la tramitació d’urgència al procediment d'avaluació d’impacte ambiental del “Projecte de nou accés al Cós Nou des de la ctra. de la Mola al Port de Maó”, reduint-se a la meitat els terminis establerts a la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, incloent el període d'informació pública, que passarà a ser de 15 dies.
Palma, 31 de gener de 2012
El presidente de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato