Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 4486
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears del Projecte de recuperació de la desembocadura del riu i sol·licitud de tramitació pel procediment d’urgència de l’Avaluació d’Impacte Ambiental d’aquest projecte, Santa Eulària des Riu.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’Annex II de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 20 de desembre de 2012

ATÈS

1.Que analitzats els criteris de decisió de l’article 44 de la Llei 11/2006, s’observa que l’actuació presenta afeccions significatives sobre el medi ambient.

2.Que el projecte afecta el darrer tram del Riu de Santa Eulàlia, l’estuari i la praderia de Cymodocea nodosa (en una superfície de 698 m2).

3.Que la zona afectada pel projecte es troba qualificada parcialment com a DPMT, ZSP-C (amb qualificacions de sòl urbà i sòl rústic) i la desembocadura del Riu es correspon amb un APR d’inundació.

4.Que el Servei de Protecció d’Espècies ha informat desfavorablement pel que fa al dragatge sobre la praderia de Cymodocea nodosa, és a dir, a partir del perfil 22B del plànol núm. 9 del Projecte Bàsic de recuperació ambiental de la desembocadura del Riu de Santa Eulàlia.

5.Que l’adaptació del projecte de recuperació ambiental a l’informe del Servei de Protecció d’Espècies impedeix aconseguir un calat d’un metre en tota la secció de la bocana de l’estuari i, per tant, no s’aconsegueixen condicions de navegabilitat segures.

6.Que la caracterització dels sediments a dragar s’ha realitzat segons les Recomanacions del CEDEX publicades l’any 1994, sense contemplar la fitxa tècnica actualitzada (CEDEX, 2007) per la qual s’identifiquen 4 focus de contaminació per metalls pesants (2 casos de mercuri, un de plom i un altre de coure).

7.Que el material dragat es considera material contaminat per metalls pesants en base a les analítiques aportades, per la qual cosa no es podran abocar directament al medi i hauran de ser gestionats d’acord el que preveu la fitxa del CEDEX del 2007 i, en tot cas, amb la Llei 22/2011 de residus i sòls contaminats.

8.Que l’informe del Servei de Costes i Litoral informa que el punt de recollida selectiva de la vorera nord s’haurà de reubicar més cap a l’interior i que la zona escollida per a l’assecat dels llots s’haurà de situar fora de la ZSP-C.

9.Que davant les afeccions ambientals existents (incompatibilitat de dragar la bocana del Riu per aconseguir un calat mínim que permeti la navegació), es considera necessari conèixer el parer de l’òrgan competent del DPMT, per tal de justificar l’ús portuari del tram de DPMT afectat pel projecte d’ordenació d’embarcadors.

10.Que no s’ha justificat l’acceptació dels projectes presentats, especialment pel que fa a l’ordenació dels embarcadors, com a instal·lacions marítimes i/o portuàries segons defineix la Llei 10/2005, de 21 de juny, dels ports de les Illes Balears (art. 4), per part de  l’empresa pública de la Conselleria de Turisme i Esports, Ports de les Illes Balears i segons els seus objectius (art. 2).

11.Que caldria aclarir si l’informe de la DG d’Ordenació del Territori, a més de l’afectació de la ZSP-C en sòl rústic, es correspon amb l’informe en qualitat d’administració marítima previst a l’article 64 (referent a dragats) del RDL 2/2011, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de Ports de l’Estat i la de la Marina Mercant.

12.Que l’article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, preveu, d'acord amb l'article 50 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que quan raons d'interès públic ho aconsellin l'òrgan ambiental pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es reduiran a la meitat els terminis establerts per als procediments fixats a la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, incloent el període d'informació pública.

13.Que la qüestió, per tant, és determinar si concorren les circumstàncies per poder aplicar la tramitació d’urgència a l’esmentada avaluació d’impacte ambiental.

El concepte “urgència” és un concepte jurídicament indeterminat. Per poder aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’AAE és necessari que concorrin els requisits fixats per la jurisprudència del Tribunal Suprem, que determina el concepte jurídic indeterminat d’urgència.

La Sentència de 24 de juliol de 1989 del Tribunal Suprem fixa la doctrina respecte de la tramitació d’urgència, i disposa que:

El que la urgencia es sin duda un concepto jurídico indeterminado lo que su naturaleza no es discrecional, sino reglada: no permite elegir entre varias soluciones igualmente justas, es decir, jurídicament indeferentes, sino que sólo admite una única solución justa, sin perjuicio del margen de apreación que se reconoce a la Administración en la zona de incertidumbre o penumbra que separa las zonas de certeza positiva y negativa.

La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.

14.Que l'escrit del Consell d'Eivissa (tramès via correu electrònic, de data 18/12/2012) justifica la necessitat de la tramitació d'urgència, per tal de complir amb els terminis establerts per la normativa europea de cara a rebre els fons de cohesió necessaris pel present projecte.

15.Que per aplicar la tramitació d’urgència a l’AIA del projecte de referència, ens hem de trobar davant d’un supòsit en el que el temps és determinant de la resolució que en el seu dia s’adopti, observant-se que el temps és determinant per no perdre l'assignació pressupostària.

16.Que la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, com a òrgan ambiental, haurà de valorar si ens trobem davant de circumstàncies que responen a motius d’interès general, a la vista dels motius indicats a l’escrit del Consell d'Eivissa de data 17/12/2012, si bé sembla que concorren les circumstàncies indicades a la legislació i a la jurisprudència per poder declarar la tramitació d’urgència.

17.Que, d'acord amb l'apartat segon de l'article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, no es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment.

ACORDA

subjectar a Avaluació d’Impacte Ambiental el “Projecte Bàsic de recuperació ambiental de la desembocadura del Riu de Santa Eulàlia” i l’aplicació de la tramitació d’urgència al procediment d'avaluació impacte ambiental del projecte, reduint-se a la meitat els terminis establerts a la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, incloent el període d'informació pública, que passarà a ser de 15 dies

 

Palma, 31 de gener de 2012

El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato