Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 2581
Acord del Consell de Govern de 8 de febrer de 2013 relatiu al foment de la transparència i la publicitat activa de la informació en l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’any 2010, l’organització no governamental Transparència Internacional (TI) dedicada a combatre la corrupció, va difondre el primer índex de transparència de les comunitats autònomes (INCAU) que, mitjançant 80 indicadors, dividits en cinc grans àrees, intentava definir el nivell de transparència de cada comunitat autònoma amb els seus ciutadans.

 El procediment consistia a contrastar si aquestes institucions publicaven la informació relativa a aquests indicadors, que pretenien abraçar les àrees més importants de la informació que es considerava que havia de ser pública i que s’havia de posar a disposició de la ciutadania.

 En data 18 de març de 2011 el Govern de les Illes Balears va acordar utilitzar l’INCAU com a eina d’autoavaluació permanent i establir les conselleries i els òrgans responsables de la publicació de les dades que estableixen els indicadors. També va acordar publicar en el web de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB) el resultat de l’avaluació i els enllaços a la informació establerta en els indicadors amb l’objectiu que pogués ser consultada per qualsevol ciutadà.

 L’any 2012, Transparència Internacional ha duit a terme una segona edició de l’INCAU, ha introduït modificacions en els indicadors de l’any 2010 i, tot i que el nombre total d’indicadors torna a ser de 80, s’agrupen en 6 àrees, atès que s’hi ha afegit una darrera àrea referida a les dades que han de publicar les institucions públiques de forma obligatòria d’acord amb el Projecte estatal de llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern, actualment en tramitació al Congrés dels Diputats.

 En l’avaluació que s’ha duit a terme a totes les comunitats autònomes s’ha constatat la destacable millora de resultats de la publicitat activa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, per tant, de la transparència, en relació amb l’avaluació de l’any 2010.

 En conseqüència, d’acord amb la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, a fi d’avançar propostes establertes respecte a totes les administracions públiques al Projecte de llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern, abans esmentat, cal actualitzar els indicadors de transparència utilitzats per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb la segona edició de l’INCAU i la informació referida a cadascun dels indicadors que es publica en el web de la CAIB.

 Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Administracions Públiques, en la sessió de 8 de febrer de 2013, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Encarregar a les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que posin a l’abast dels ciutadans, en el web de la CAIB, la informació que sigui procedent per tal de complir al màxim els indicadors de transparència que s’especifiquen en l’annex d’aquest Acord, amb el grau de detall que legalment sigui possible segons la normativa que incideix sobre l’accés de dades de què es tracti i la normativa sectorial que correspongui a cada àrea especificada en l’annex. Aquesta informació l’han de revisar i actualitzar els òrgans competents, d’acord amb la periodicitat que estableixen els indicadors o, si no n’hi ha, amb una periodicitat adient a la naturalesa de l’indicador.

 Segon. Establir el termini màxim de dos mesos perquè els òrgans competents en les àrees o matèries que especifica l’annex posin a l’abast de la ciutadania la informació que conté, respectant sempre les normes esmentades en l’apartat anterior.

 Tercer. Encarregar a la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis la gestió del web de la CAIB que reculli la relació dels indicadors que especifica l’annex d’aquest Acord, els enllaços a la informació que publiquin els diversos òrgans en el web esmentat en relació amb els indicadors, i la informació global sobre la puntuació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb aquests indicadors.

 En el supòsit dels indicadors que no siguin expressament de l’àmbit d’actuació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com ara les dades de l’àmbit parlamentari i de la Sindicatura de Comptes, els enllaços es publicaran en el web de la institució respectiva i, si escau, s’hi col·laborarà a l’efecte de facilitar la implantació de les mesures de transparència i la publicació dels indicadors que especifica l’annex d’aquest Acord.

 Quart. Establir el termini màxim d’un mes per adaptar la pàgina actual del web de la CAIB que recull la relació dels indicadors a la nova estructura de les àrees i els indicadors que especifica l’annex d’aquest Acord.

 Cinquè. Autoritzar la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis perquè presti el suport necessari per desenvolupar aquest Acord, revisi i actualitzi els enllaços a la informació dels indicadors almenys una vegada al mes i, sempre que sigui necessari, com a conseqüència de la modificació de les competències i les funcions dels òrgans, actualitzi la relació dels òrgans responsables d’elaborar o publicar la informació, informant-ne prèviament els òrgans responsables d’aquesta modificació.

 Sisè. Deixar sense efecte l’Acord del Consell de Govern de 18 de març de 2011 relatiu al foment de la transparència a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 Setè. Publicar íntegrament aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 8 de febrer de 2013

El secretari del Consell de Govern

Antonio Gómez Pérez

 

ANNEX

Indicadors de transparència

Índex

A) Informació sobre la Comunitat Autònoma (22)

1. Informació sobre els càrrecs electes i de designació política de la Comunitat Autònoma (CA) (5)

2. Informació sobre l’organització i el patrimoni de la Comunitat Autònoma (11)

3. Informació sobre normes i institucions autonòmiques (6)

B) Relacions amb els ciutadans i la societat (13)

1. Característiques del web de la Comunitat Autònoma (2)

3. Grau de compromís amb la ciutadania (6)

C) Transparència economicofinancera (14)

1. Informació comptable i pressupostària (5)

2. Transparència en els ingressos i les despeses (6)

3. Transparència en els deutes de la Comunitat Autònoma (3)

D) Transparència en les contractacions de serveis, obres i subministraments (9)

1. Procediment de contractació de serveis (3)

2. Seguiment i control de l’execució d’obres (4)

3. Relacions i operacions amb proveïdors i contractistes (2)

E) Transparència en matèria d’ordenació del territori, urbanisme i obres públiques (7)

1. Ordenació territorial i urbanisme (5)

2. Anuncis i licitacions d’obres públiques (2)

F) Indicadors prevists en el Projecte de llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern (15)

1. Planificació i organització de la Comunitat Autònoma (2)

2. Contractes, convenis i subvencions (6)

3. Alts càrrecs de la Comunitat Autònoma i d’entitats participades (4)

4. Informació econòmica i pressupostària (3)

 

Indicador

 

Òrgan responsable: conselleria o òrgan directiu que correspongui

A) Informació sobre la Comunitat Autònoma (22)

 

 

1. Informació sobre els càrrecs electes i de designació política de la Comunitat Autònoma (CA) (5)

 

 

1. Es publiquen en el web el nombre i la composició dels grups parlamentaris i les quanties de les assignacions pressupostàries per al seu funcionament.

 

Parlament de les Illes Balears

2. S’especifiquen les dades biogràfiques i les adreces electròniques del president/a i els consellers de la CA.

 

Presidència i totes les conselleries

3. Es publica el nombre, l’evolució i la relació de càrrecs/llocs de confiança (assessors, etc.) de la CA, i l’import de les retribucions totals de cada un dels llocs.

 

DG de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis

4. Hi ha i es publica en el web una llei d’incompatibilitats i conflictes d’interessos dels alts càrrecs (i el corresponent òrgan independent per controlar-ne el compliment).

 

DG de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis

5. Es fa pública l’agenda d’activitats i de visites dels alts càrrecs i els parlamentaris.

 

Presidència, totes les conselleries i Parlament de les Illes Balears

2. Informació sobre l’organització i el patrimoni de la Comunitat Autònoma (11)

 

 

6. S’especifiquen els diferents òrgans de govern de la CA, les funcions i les adreces electròniques.

 

Presidència i totes les conselleries

7. Es publica de forma completa la relació de llocs de treball (RLT) de la CA.

 

DG de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis

8. Es publica l’oferta pública d’ocupació de la CA, el seu desenvolupament i la seva execució.

 

DG de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis

9. S’especifica l’existència i les dades bàsiques (forma jurídica, estatut o llei de creació, composició d’òrgans de govern...) dels organismes de l’Administració institucional i dels ens instrumentals (de capital públic, fundacions, consorcis, universitats, agències, etc.).

 

Presidència i totes les conselleries

10. Es recullen enllaços directes als webs dels organismes de l’Administració institucional i dels ens instrumentals esmentats.

 

Totes les conselleries

11. Es publica la informació sobre els processos selectius del personal de plantilla (bases i composició del tribunal, llistes d’admesos i exclosos, exàmens, etc.).

 

DG de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis

12. Es publica de forma completa la relació de llocs de treball (RLT) o plantilles de personal dels organismes de l’Administració institucional i dels ens instrumentals.

 

Totes les conselleries

13. Es publica l’inventari de béns i drets de la CA.

 

DG de Patrimoni, Contractes i Obres Públiques

14. Es publica la relació d’immobles (oficines, locals, etc.), tant propis com en règim d’arrendament, ocupats o adscrits a la CA.

 

DG de Patrimoni, Contractes i Obres Públiques

15. Es publica el nombre de vehicles oficials (propis o llogats) adscrits a la CA.

 

DG de Patrimoni, Contractes i Obres Públiques

16. Es publica la relació de béns mobles de valor historicoartístic o d’alt valor econòmic de la CA.

 

DG de Patrimoni, Contractes i Obres Públiques

3. Informació sobre normes i institucions autonòmiques (6)

 

 

17. Es publiquen els projectes de reglaments autonòmics per a la consulta i per a la recepció de propostes de millora aportades per la ciutadania.

 

Totes les conselleries

18. Es publiquen els avantprojectes legislatius autonòmics (d’acord amb la Llei 11/2007, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics) per a la consulta i per a la recepció de propostes de millora aportades per la ciutadania.

 

Totes les conselleries

19. Es publiquen les actes dels plens i de les comissions de les assemblees o parlaments autonòmics.

 

Parlament de les Illes Balears

20. Es publiquen les preguntes, les interpel·lacions i els debats de les assemblees regionals o parlaments autonòmics.

 

Parlament de les Illes Balears

21. Es retransmeten en el web de la CA (i s’hi conserven) els debats en directe de les assemblees regionals o parlaments autonòmics.

 

Parlament de les Illes Balears

22. Es publiquen els acords complets dels consells de govern de la CA.

 

Presidència

B) Relacions amb els ciutadans i la societat (13)

 

 

1. Característiques del web de la Comunitat Autònoma (2)

 

 

23. Es pot veure el mapa del web de la CA.

 

DG innovador i Desenvolupament Tecnològic

24. Es manté permanentment actualitzada la informació que conté el web (amb una freqüència mínima setmanal).

 

Totes les conselleries

2. Informació i atenció al ciutadà (5)

 

 

25. Es poden dur a terme la majoria de les tramitacions administratives i fer-ne el seguiment en línia.

 

Totes les conselleries

26. Es publiquen dades amb periodicitat regular sobre el nombre d’hospitals, centres d’atenció sanitària i places/llits hospitalaris per habitant i el seu rendiment.

 

Conselleria de Salut, Família i Benestar Social i IB-Salut

27. Es publiquen dades amb periodicitat regular sobre les llistes d’espera dels diferents centres sanitaris de la CA.

 

IB-Salut

28. Es publiquen els catàlegs dels diferents serveis públics autonòmics i les seves condicions d’accés (horaris, preus, etc.).

 

Totes les conselleries

29. Hi ha i es publica una normativa de transparència que exigeixi la publicitat activa i que asseguri l’accés dels ciutadans a la informació pública.

 

Conselleria d’Administracions Públiques

3. Grau de compromís amb la ciutadania (6)

 

 

30. Hi ha i es publica un codi ètic o de bon govern de la CA que tots els alts càrrecs i funcionaris han de conèixer i respectar.

 

Conselleria d’Administracions Públiques

31. Hi ha i es publiquen cartes de serveis explicatives dels compromisos amb els ciutadans.

 

DG de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis

32. Hi ha i es publica una normativa autonòmica sobre participació ciutadana.

 

DG de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis

33. Existeixen i s’informa dels consells i de les entitats autonòmiques de participació social (Consell Econòmic i Social, Consell Audiovisual, consells sectorials, etc.), de les seves activitats i dels seus acords.

 

Consells respectius

34. Existeix i es publiquen les dades del defensor del poble, del ciutadà o similar, i els corresponents informes que emet.

 

Sindicatura de Greuges

35. Es publiquen periòdicament dades sobre qualitat i avaluació dels serveis i de les polítiques públiques de la CA.

 

DG de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis

C) Transparència economicofinancera (14)

 

 

1. Informació comptable i pressupostària (5)

 

 

36. Es publiquen els comptes dels ens independents que consoliden comptablement d’acord amb la normativa d’estabilitat pressupostària.

 

DG de Pressuposts i Finançament

37. Es publiquen els crèdits extraordinaris, els suplements i les ampliacions de crèdits relatius als pressuposts.

 

DG de Pressuposts i Finançament

38. Es publiquen els pressuposts dels organismes de l’Administració institucional i dels ens instrumentals (societats mercantils, de capital públic, fundacions, consorcis, universitats, agències, etc.).

 

DG de Pressuposts i Finançament

39. Es publiquen els informes relatius al compliment d’estabilitat pressupostària (degudament consolidats i ajustats als criteris SEC-95).

 

DG de Pressuposts i Finançament

40. Es publica el pla economicofinancer que exigeix l’article 21 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, i la seva execució mensual.

 

DG de Pressuposts i Finançament

2. Transparència en els ingressos i despeses (6)

 

 

41. Es publica informació bàsica sobre el finançament de la CA: tributs cedits, fons de garantia de serveis públics fonamentals, fons de suficiència global de convergència (de competitivitat i de cooperació).

 

DG de Pressuposts i Finançament

42. Es publiquen indicadors d’eficiència o eficàcia de la despesa en la prestació dels serveis públics per part de la CA (segons el que indica la Llei general pressupostària).

 

DG de Pressuposts i Finançament

43. Es publica la proporció que representa el dèficit/superàvit públic de la CA sobre el PIB autonòmic.

 

DG de Pressuposts i Finançament

Es difonen els indicadors següents, relacionats amb els ingressos i les despeses de la CA:

 

 

44. Ingressos fiscals per habitant: capítols I, II i III d’ingressos/nombre d’habitants.

 

DG de Pressuposts i Finançament

45. Despesa per habitant: obligacions no financeres reconegudes netes/nombre d’habitants.

 

DG de Pressuposts i Finançament

46. Inversió realitzada per habitant: obligacions reconegudes netes (cap. VI)/nombre d’habitants.

 

DG de Pressuposts i Finançament

3. Transparència en els deutes de la CA (3)

 

 

47. Es publica l’import del deute públic actual de la CA i la seva evolució en comparació amb els exercicis anteriors.

 

DG del Tresor i Política Financera

Es divulguen els indicadors següents:

 

 

48. Endeutament per habitant: passiu exigible (l’estipulat en el procediment de dèficit excessiu)/nombre d’habitants.

 

DG del Tresor i Política Financera

49. Endeutament relatiu: deute de la CA/pressupost total de la CA.

 

DG del Tresor i Política Financera

D) Transparència en les contractacions de serveis, obres i subministraments (9)

 

 

1. Procediment de contractació de serveis (3)

 

 

50. S’informa de la composició, la forma de designació i les convocatòries de les meses de contractació.

 

Totes les conselleries

51. Es publiquen les actes de les meses de contractació.

 

Totes les conselleries

52. Es publica una guia o manual de l’usuari per a les entitats contractants de béns i serveis amb la CA.

 

Totes les conselleries

2. Seguiment i control de l’execució d’obres (4)

 

 

53. S’aporta informació precisa sobre cadascuna de les obres més importants d’infraestructura que estan en curs (objecte de l’obra; contractista/es responsable/s; import d’adjudicació, termini d’execució, data d’inici i de finalització).

 

Totes les conselleries

54. Es publiquen les modificacions, reformats i complementaris dels projectes de les obres més importants.

 

Totes les conselleries

55. Es publica la data concreta prevista per a la finalització de les obres autonòmiques més importants, o bé la data concreta d’inici i el termini d’execució de les obres, i es publiquen, si escau, les pròrrogues que hi ha hagut.

 

Totes les conselleries

56. Es difon de forma periòdica (almenys semestral) informació sobre les obres d’infraestructura realitzades o les aprovades pendents d’execució (informes, comunicats, notes de premsa, etc.).

 

Totes les conselleries

3. Relacions i operacions amb proveïdors i contractistes (2)

 

 

57. Es publiquen les dades dels subministraments que ha adquirit la CA a través d’Internet.

 

Totes les conselleries

58. Es publica la llista i la quantia de les compres i de les contractacions importants de la CA.

 

Totes les conselleries

E) Transparència en matèria d’ordenació del territori, urbanisme i obres públiques

 

 

1. Ordenació territorial i urbanisme (5)

 

 

59. Es publica el pla d’ordenació territorial, juntament amb les darreres modificacions aprovades.

 

DG d’Ordenació del Territori

60. Es publiquen els convenis i altres instruments urbanístics.

 

DG d’Ordenació del Territori

61. Es publiquen els plans de protecció mediambiental i d’ordenació dels recursos naturals (o denominació similar) de la CA.

 

DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic

62. Es publiquen dades o índexs de la qualitat de l’aigua interior (llacs, rius, embassaments, etc.) a la regió.

 

DG de Recursos Hídrics

63. Es publiquen dades sobre les emissions de gasos d’efecte hivernacle a la regió, i el compliment del Protocol de Kyoto.

 

DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic

2. Anuncis i licitacions d’obres públiques (2)

 

 

64. Es publica informació precisa de la normativa autonòmica vigent en matèria d’obres públiques.

 

DG de Patrimoni, Contractes i Obres Públiques

65. Es publiquen els pressuposts, els plecs i els criteris d’adjudicació de les obres públiques més importants.

 

Totes les conselleries

F) Indicadors prevists en el Projecte de llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern (15)

 

 

1. Planificació i organització de la Comunitat Autònoma (2)

 

 

66. Es publiquen els plans i els programes anuals i pluriennals en què es fixen objectius concrets, així com les activitats, els mitjans i el temps previst per a la seva consecució.

 

Totes les conselleries

67. Es publica un organigrama actualitzat que permet identificar els responsables dels diferents òrgans.

 

Totes les conselleries

2. Contractes, convenis i subvencions (6)

 

 

68. Es publiquen tots els contractes formalitzats, amb indicació de l’objecte; l’import de licitació i d’adjudicació; el procediment utilitzat; els instruments a través dels quals, si escau, s’hagi publicat; el nombre de licitadors participants en el procediment i la identitat de l’adjudicatari.

 

Totes les conselleries

69. Es publiquen les modificacions dels contractes formalitzats.

 

Totes les conselleries

70. Es publiquen periòdicament (com a mínim trimestralment) els contractes menors formalitzats, almenys de forma agregada (nombre de contractes i import global).

 

Totes les conselleries

71. Es publiquen dades estadístiques sobre el percentatge en volum pressupostari de contractes adjudicats a través de cada un dels procediments que preveu la legislació de contractes del sector públic.

 

Totes les conselleries

72. Es publica la relació dels convenis subscrits, amb menció de les parts signants, l’objecte i, si escau, les obligacions econòmiques convingudes.

 

Totes les conselleries

73. Es publiquen les subvencions i les ajudes públiques concedides amb indicació de l’import, l’objectiu o la finalitat i els beneficiaris.

 

Totes les conselleries

3. Alts càrrecs de la Comunitat Autònoma i d’entitats participades (4)

 

 

74. Es publiquen les retribucions percebudes pels alts càrrecs de la CA i els màxims responsables de les entitats en què participa.

 

DG de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis

75. Es fan públiques les indemnitzacions percebudes amb motiu de l’abandonament dels càrrecs.

 

Totes les conselleries

76. Es publiquen les declaracions anuals de béns i activitats dels alts càrrecs de la CA (representants locals així com dels membres no electes de l’òrgan de govern).

 

Conselleria d’Administracions Públiques

77. Es publiquen les resolucions dictades per l’oficina de bon govern i conflictes d’interessos (o òrgan anàleg) sobre la compatibilitat de les activitats privades que han de dur a terme els càrrecs.

 

Conselleria d’Administracions Públiques

4. Informació econòmica i pressupostària (3)

 

 

78. Es publiquen els pressuposts, amb descripció de les principals partides pressupostàries i informació actualitzada sobre el seu estat d’execució (mínim trimestralment).

 

DG de Pressuposts i Finançament

79. Es publiquen els comptes anuals/compte general de la CA (balanç, compte de resultat economicopatrimonial, memòria i liquidació del pressupost).

 

DG de Pressuposts i Finançament

80. Es publiquen els informes d’auditoria de comptes i els de fiscalització per part dels òrgans de control extern (cambra o tribunal de comptes), de la CA i de les entitats del sector públic autonòmic.

 

Sindicatura de Comptes