Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 2566
Aprovació definitiva de l'Ordenança Municipal de Circulació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Exhaurit el termini d'informació pública per a la presentació de reclamacions contra l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària de dia 25 d'octubre de 2012, d'aprovació inicial d'una nova Ordenança Municipal de Circulació, sense que s'hagin formulat reclamacions,

RESOLC

Primer.- Declarar definitivament aprovat l'acord d'aprovació d'una nova Ordenança Municipal de Circulació, d'acord amb allò previst a l'article 102.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

Segon.- Publicar en el BOIB la nova ordenança, en compliment del que disposa l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, en relació a l'article 113 de la mateixa Llei, a l'efecte de la seva entrada en vigor.

ORDENANÇA MUNICIPAL DE CIRCULACIÓ

ÍNDEX SISTEMÀTIC

Títol I. Competència, objecte i àmbit d'aplicació (art. 1 – art. 4)

Títol II. De la circulació (art. 5 – art. 25)

Capítol I. Normes generals de comportament

Secció 1a. Dels vianants

Secció 2a. Dels conductors i la conducció

Secció 3a. Dels ciclistes

Secció 4a. Trànsit d'animals i bestiar

Capítol II. De la velocitat

Capítol III. Accidents i danys

Títol III. Senyalització vial (art. 26 – art. 29)

Títol IV. Parada i estacionament (art. 30 – art. 56)

Capítol I. Parada

Capítol II. De l'estacionament

Capítol III. Ordenacions circulatòries especials

Secció 1a. Àrees de circulació restringida o ACIRE

Secció 2a. Zones d'estacionament regulat amb limitació horària. Normes comunes

Secció 3a. Ordenació i regulació d'aparcament (ORA)

Secció 4a. Zona blava

Títol V. De les activitats en la via pública (art. 57 – art. 76)

Capítol I. De la càrrega i descàrrega

Capítol II. De les ocupacions de la via pública i reserves d'espai

Capítol III. Altres autoritzacions i restriccions a la circulació

Títol VI. De la immobilització i retirada de vehicles (art. 77 – art. 85)

Capítol I. Immobilització

Capítol II. Retirada

Capítol III. Dels vehicles abandonats o fora d'ús

Títol VII. Responsabilitats i procediment sancionador (art. 86 – art. 93)

Títol VIII. Prescripció i caducitat (art. 94 – art. 95)

Disposició addicional primera

Disposició addicional segona

Disposició addicional tercera

Disposició derogatòria

Disposició final

ANNEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El Ple municipal, en sessió celebrada el dia 29 de juliol de 2004, va acordar aprovar definitivament l'Ordenança municipal de trànsit, circulació i seguretat vial, adaptada a la Llei 19/2001, de 19 de desembre, de reforma del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, aprovat per R.D. Legislatiu 339/1990, de 2 de març.

Amb posterioritat a l'aprovació de l'esmentada ordenança, es varen produir importants canvis en el text articulat de la citada Llei de seguretat vial, especialment les duites a terme per la Llei 17/2005, de 19 de juliol, que va regular el permís i la llicència de conducció per punts; i la Llei 18/2009, de 23 de novembre, que va suposar una reforma integral del procediment sancionador en matèria de trànsit i de comportament en la circulació. Aquestes noves normes aconsellen la modificació de l'actual ordenança municipal per acomodar-hi i adaptar-hi la redacció.

Per això, enlloc de procedir a la modificació dels articles de l'ordenança municipal afectats per la nova norma, i a l'efecte d'una major claredat, s'ha estimat convenient procedir a la nova redacció del text de la norma municipal, de manera que en un sol text quedi inclosa tota la reglamentació municipal en matèria de trànsit, circulació i seguretat vial, i d'aquesta manera disposar d'un text integral que faciliti el coneixement i compliment de les normes municipals per part dels ciutadans. 

En efecte, els municipis, com a entitats més properes als ciutadans, hem de donar resposta a les seves necessitats, adaptant el nostre marc jurídic a la vida quotidiana i a la problemàtica, en aquest cas, de la circulació en el municipi, implementant aquelles mesures i mecanismes que donin solucions als problemes del trànsit rodat, l'aparcament i les zones d'estacionament regulat, així com facilitar als vianants l'ús de les vies i la seva convivència amb la circulació de vehicles, la càrrega i descàrrega de mercaderies i altres aspectes d'interès en aquesta matèria; actuació aquesta que es pretén amb aquesta nova ordenança, la finalitat de la qual és desenvolupar, completar i adaptar a les característiques del nostre municipi el marc jurídic general establert per les lleis estatals en matèria de trànsit i circulació de vehicles a motor i seguretat vial.

L'article 4.1 de la Llei 7/1985, reguladora de les bases del règim local, confereix als municipis la potestat reglamentària dins l'esfera de les seves competències, que inclou l'ordenació del trànsit de vehicles i persones en les vies urbanes d'acord amb el que estableix el seu article 25.2.b), i que s'exerceix en els termes de la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes.

En concret, l'article 7 de la Llei 18/2009 atribueix als municipis tant l'ordenació i el control del trànsit en les vies urbanes de la seva titularitat, com la seva vigilància, denúncia d'infraccions i sanció d'aquestes quan no estigui atribuïda a una altra autoritat; la regulació dels usos de les vies públiques mitjançant ordenança municipal de circulació, amb especial referència a la necessitat de compatibilitzar l'equitativa distribució dels aparcaments, la fluïdesa del trànsit rodat i l'ús per als vianants dels carrers; la immobilització de vehicles en vies urbanes i la retirada d'aquests; l'autorització de proves esportives; el tancament de vies urbanes i, especialment, la realització de proves encaminades a detectar el grau d'intoxicació alcohòlica o per estupefaents, psicotròpics o estimulants dels conductors de vehicles que circulin per les vies urbanes, tot això amb la finalitat d'incrementar la seguretat vial.

Per tot l'exposat, l'Ajuntament de Calvià aprova i promulga la següent

ORDENANÇA MUNICIPAL DE CIRCULACIÓ

TÍTOL I

COMPETÈNCIA, OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ

Article 1

L'Ajuntament de Calvià, en exercici de les competències que en matèria d'ordenació del trànsit de vehicles i persones en les vies urbanes li atribueix l'apartat b) de l'article 25.1 de la Llei reguladora de les bases del règim local, i en desenvolupament de la potestat reglamentària que li atorga l'apartat a) de l'article 4.1 de la mateixa llei; tenint a més en compte les competències concretes que li atribueix l'article 7 del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, i amb la finalitat de desenvolupar, completar i adaptar les necessitats específiques del municipi a la legislació estatal en matèria de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, dicta aquesta ordenança.

Article 2

Aquesta ordenança té per objecte la regulació de la circulació de vehicles i de persones, així com la d'altres usos i activitats en les vies públiques i espais públics del municipi que afectin la mobilitat, fent compatible l'equitativa distribució dels aparcaments entre tots els usuaris amb la necessària fluïdesa del trànsit rodat i amb l'ús per als vianants dels carrers, així com l'establiment de mesures d'estacionament limitat, amb la finalitat de garantir la rotació dels aparcaments prestant especial atenció a les necessitats de les persones amb mobilitat reduïda i que utilitzen vehicles.

Article 3

L'àmbit d'aplicació d'aquesta ordenança és el municipi de Calvià, i obliga els usuaris de les vies, voreres, passejos i terrenys públics urbans i els dels interurbans de titularitat municipal o la competència de la qual hagi estat cedida a l'Ajuntament. En desenvolupament de les seves previsions, la Batlia pot determinar les vies o tipus de vies de la xarxa municipal a les quals serà possible establir restriccions a la circulació o a l'ús que se'n faci, afavorint els usos prioritaris a què s'han de destinar.

Article 4

Correspon als agents de la policia local la vigilància del compliment de les normes contingudes en aquesta ordenança, així com regular el trànsit mitjançant indicacions i senyals, i formular les denúncies que escaiguin per les infraccions que es cometin contra el que disposa aquesta ordenança, la Llei de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial i altres disposicions complementàries, d'acord amb la normativa vigent i les disposicions que dictin els òrgans competents en matèria de trànsit.

TÍTOL II

DE LA CIRCULACIÓ

 

Capítol I

Normes generals de comportament

Secció 1a. Dels vianants

Article 5

Com a regla general, el vianants han de transitar per les voreres, passos i entorns que hi estan específicament destinats. Per travessar les calçades han d'utilitzar els passos senyalitzats i, en els llocs que no n'hi hagi, ho han de fer per les cantonades i en direcció perpendicular a l'eix de la via, cerciorant-se prèviament que no s'acosta cap vehicle.

No obstant l'anterior, en les zones urbanes en què no hi hagi voreres adequades, les persones amb mobilitat reduïda que es desplacin en cadira de rodes poden circular per la calçada, adoptant les mesures de precaució necessàries per evitar possibles accidents.

En les vies públiques en què no hi hagi voreres o espais habilitats expressament per als vianants, aquests han de circular pel lloc més allunyat possible del centre de la calçada.

Article 6

Els usuaris de monopatins, patins o aparells similars que no tenguin la consideració de vehicles, ajudats o no de motor, no poden circular per la calçada, tret que es tracti de vies, zones o parts d'aquestes que els estiguin especialment destinades.

Aquests aparells només poden circular a la velocitat de pas de les persones per les voreres, carrers residencials o de prioritat per als vianants, sense que en cap cas estigui permès que siguin arrossegats per altres vehicles.

Article 7

Es prohibeix als vianants:

a) Travessar la calçada per llocs diferents dels autoritzats.

b) Córrer, saltar o circular de manera que molestin els altres usuaris.

c) Esperar l'autobús i altres vehicles de servei públic fora de les parades i voreres, o envair la calçada per sol·licitar-ne la parada.

d) Pujar o baixar dels vehicles en marxa.

Article 8

Per travessar la calçada, els vianants han d'observar les següents prescripcions:

a) Fer-ho amb la màxima diligència, sense pertorbar la circulació i sense entorpir o molestar la resta d'usuaris de la via. No accediran a la calçada fins a assegurar-se que no hi ha perill per a ells ni per a la circulació rodada.

b) Respectar les indicacions dels llums dels semàfors en els passos on n'hi hagi, i no travessar abans d'hora.

c) Observar i respectar, si escau, les indicacions dels agents que regulin la circulació.

d) No travessar les places o glorietes per la calçada, excepte en el cas que hi hagi passos de vianants senyalitzats.

Article 9

No està permesa la realització d'activitats, siguin del tipus que siguin, a la via pública que produeixin o puguin produir restriccions en l'ús comú general a què estan destinats els espais públics, fins i tot les relacionades amb la venda ambulant o encobertes amb la mendicitat a través de l'oferiment o imposició de serveis aprofitant les parades en semàfors, passos de zebra o retencions motivades per acumulació de trànsit.

En els espais públics queda així mateix prohibida la realització per part de particulars de funcions d'aparcador de cotxes i/o ordenació de la circulació de vehicles sense autorització municipal.

Secció 2a. Dels conductors i la conducció

Article 10

En el desenvolupament de la conducció, els conductors de vehicles automòbils han d'ajustar-se a les disposicions de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, i estant obligats a complir estrictament totes i cadascuna de les regulacions contingudes en el Títol II del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.

Article 11

Queda prohibida l'emissió sobre les vies i espais públics de tota casta de líquids, gasos, renous o altres elements que puguin implicar un impacte negatiu per al medi ambient i, especialment:

a) L'abocament o pèrdua conscient de líquids, olis o altres fluids propis d'un vehicle.

b) La circulació amb un vehicle a motor emetent un nivell de renou superior a l'establert en les normes vigents.

c) La circulació amb un vehicle a motor o ciclomotor amb el conegut com a «escapament lliure», o amb el dispositiu silenciador d'explosions deteriorat o inadequat, així com la conducció forçant les marxes del motor o realitzant acceleracions innecessàries.

d) L'ús exagerat o immotivat dels senyals acústics.

Secció 3a. Dels ciclistes

Article 12

Les bicicletes i cicles han de circular, amb caràcter preferent, pel carril bici o pels itineraris senyalitzats per a l'ús d'aquest tipus de vehicles.

No poden circular per les voreres, places o passejos, excepte quan circulin a velocitat inferior a 10 km/h i es donin les següents circumstàncies:

a) No hi ha vies exclusives per al seu ús.

b) Les voreres compten amb una amplària mínima de dos metres.

c) No hi ha aglomeracions de vianants.

d) Respecten la preferència de pas dels vianants i és possible deixar una distància mínima d'un metre respecte d'aquests.

e) No està senyalitzada expressament la prohibició de circulació per a bicicletes.

Article 13

Quan les bicicletes circulin per la calçada han de fer-ho pel carril de la seva dreta. Només poden fer-ho pel carril esquerre quan les circumstàncies de la via no els permetin utilitzar el carril dret o quan hagin de girar a l'esquerra.

Si van per carrils bici o similars segregats de la resta del trànsit ho han de fer amb la deguda precaució i sense envair zones per als vianants.

Article 14

En circular, els ciclistes han de respectar les prohibicions contingudes en els apartats a) i d) de l'article 11.

Així mateix, està prohibit que, per circular, els ciclistes es recolzin en una sola roda o s'aferrin a altres vehicles en marxa.

Article 15

Totes les bicicletes han de dur un timbre o dispositiu d'avís acústic, i, almenys, elements reflectors degudament homologats. Quan sigui obligatori l'ús d'enllumenat, els conductors de bicicletes han de dur a més col·locada, a més, alguna peça reflectora si circulen per via interurbana.

Quan el conductor sigui major d'edat, pot transportar un menor de deu anys en un seient addicional i amb casc. Tots dos elements han de comptar amb la corresponent homologació.

Secció 4a. Trànsit d'animals i bestiar

Article 16

Els cavalls i carros han de circular sempre per la calçada, arrambats a la seva dreta, al pas i subjectes o muntats de manera que el conductor pugui sempre controlar-los i dirigir-los. En tot cas poden circular per les vies públiques a l'únic efecte d'accedir a zona oberta, usant-les o travessant-les pel trajecte més curt o, si escau, el que determini la Batlia, adoptant les precaucions necessàries. Han d'evitar, en la mesura possible, el pas pel centre de la població o per vies o carrers de trànsit dens o elevat

Article 17

La circulació de cavalleries en grup només pot efectuar-se prèvia autorització municipal i acreditació de cobertura de riscos de responsabilitat civil derivats de l'activitat. En tot cas, al capdavant del grup hi ha d'haver una persona que en sigui responsable, i han de circular en fila índia.

Article 18

Les cavalleries i vehicles de tracció animal i les cavalleries muntades han d'ajustar la seva circulació a les normes generals de trànsit i respectar les indicacions dels agents de l'autoritat i la senyalització vertical i horitzontal.

Queda prohibida la circulació de vehicles que utilitzin llantes metàl·liques.

Articulo 19

El que disposen els anteriors articles 16 i 17 no és d'aplicació a les cavalleries de les forces i cossos de seguretat.

Capítol II

De la velocitat

Article 20

El límit màxim de velocitat al qual poden circular els vehicles per les vies urbanes és de 50 quilòmetres/hora, a excepció de:

a) Vehicles especials, tractors, motocultors o màquines similars: 25 km/h.

b) Transport de mercaderies perilloses i ciclomotors: 40 km/h.

c) Transports especials autoritzats: la que senyali l'autorització, si és inferior a la que correspon segons els apartats anteriors.

S'estableix com a límit mínim de velocitat l'equivalent al 50% de la velocitat màxima autoritzada en cada cas. Es pot circular per sota d'aquest límit mínim quan les circumstàncies del trànsit ho facin necessari, així com si es troben caravanes, cavalcades o altres esdeveniments.

Article 21

No obstant el que disposa l'article anterior, i per raons de circulació, característiques de les vies o d'altres, l'Ajuntament pot establir zones, carrers o trams d'aquests en els quals es rebaixi, prèvia la senyalització corresponent, el límit màxim general de 50 km/h.

Així mateix, en vies que reuneixin característiques especials, la Batlia hi pot senyalar una velocitat màxima superior als 50 km/h.

Tots els conductors estan obligats a respectar els límits de velocitat establerts i a tenir en compte, a més, les pròpies condicions físiques i psíquiques, les característiques i estat de la via, les del vehicle i la seva càrrega, i les condicions ambientals, meteorològiques i de circulació, a fi d'adequar la seva velocitat de manera que sempre puguin aturar la marxa del vehicle dins els límits del seu camp de visió i davant qualsevol obstacle. Especialment, en les proximitats de les zones escolars i zones per als vianants o de gran aglomeració de persones, han d'ajustar la velocitat atenent a aquestes circumstàncies.

Article 22

Queda prohibida la circulació a velocitat anormalment reduïda sense causa justificada, de manera que s'entorpeixi la marxa de la resta d'usuaris, així com establir competicions de velocitat no autoritzades o circular realitzant maniobres de ziga-zaga entre el trànsit rodat.

Capítol III

Accidents i danys

Article 23

Els usuaris de les vies, vianants o conductors, que presenciïn, es vegin implicats, o tenguin coneixement d'algun accident, estan obligats a auxiliar o sol·licitar auxili per atendre les víctimes, prestar la seva col·laboració per evitar majors mals o danys, restablir en la mesura possible la seguretat en la circulació i col·laborar amb els agents de l'autoritat en l'esclariment dels fets.

Article 24

En el supòsit de veure's implicats en un accident de circulació, els conductors han de:

a) Detenir el vehicle tan aviat com sigui possible, sense crear perill per a la circulació o altres persones.

b) Avisar immediatament els agents de la policia local si hi hagués persones ferides o que haguessin mort.

c) Senyalitzar o advertir de l'accident la resta d'usuaris de la via.

d) Prestar, si resulta possible, el primer auxili a les víctimes.

e) No abandonar el lloc de l'accident fins que els agents de l'autoritat els autoritzin a fer-ho.

f) Facilitar a la policia local i als altres implicats en l'accident totes les dades relatives a la seva identitat, al vehicle, entitat asseguradora i número de pòlissa d'assegurança.

Article 25

Tots els conductors o vianants que produeixin danys o n'observin un altre deteriorant un element de la via pública queden obligats a posar-ho en coneixement de la policia local.

En particular, queda prohibida la circulació per les vies públiques amb vehicles o maquinària de qualsevol tipus dotada de llandes o elements de desplaçament metàl·lics en contacte amb el paviment.

Així mateix, en cas que un conductor causi danys a un vehicle estacionat en la via pública en què no hi hagi el conductor, està obligat a intentar-ne la localització i advertir-lo del dany causat; tot facilitant la seva identitat, forma de localització, dades del vehicle i companyia d'assegurances. Si no aconsegueix aquesta localització, ha de comunicar l'ocorregut a la policia local.

TÍTOL III

SENYALITZACIÓ VIAL

Article 26

Els usuaris de les vies municipals a què es refereix aquesta ordenança estan obligats a respectar els senyals de circulació que estableixin una obligació o una prohibició, i a adaptar el seu comportament a les indicacions de la resta dels senyals reglamentaris col·locats per l'Ajuntament en les zones de domini públic.

Els senyals preceptius col·locats en les entrades de cadascun dels nuclis urbans del municipi regeixen en tot el nucli, tret que hi hagi una senyalització específica per a una via determinada o un tram d'aquesta.

Igualment, els senyals instal·lats en els accessos a zones per als vianants o àrees de circulació restringida regeixen per a tota la xarxa viària interior del perímetre definit.

Article 27

Els usuaris de les vies han d'obeir les indicacions dels agents de l'autoritat i dels senyals instal·lats tenint en compte l'ordre de prioritat que estableix l'article 54 del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.

En els casos en què així ho estableixi la Batlia i per a determinades zones, esdeveniments i horaris, altres agents o persones autoritzades poden realitzar tasques de regulació de la circulació mitjançant la utilització dels senyals verticals que corresponguin incorporats a una paleta.

Tant els agents de la circulació com, si escau, els auxiliars d'entrada i sortida de col·legis, d'execució d'obres o altres autoritzats que regulin la circulació, han d'utilitzar elements reflectors degudament homologats.

Article 28

No està permès de col·locar publicitat de cap casta en els senyals de circulació o en els seus suports, així com la instal·lació de cartells, anuncis o altres elements que impedeixin o limitin la visibilitat normal de senyals o semàfors. Es considerarà l'anunciant com a responsable de la infracció.

Igualment, si algun senyal de trànsit o semàfor quedàs parcialment o totalment ocult per la vegetació d'alguna finca particular, el propietari està obligat a podar-la de manera que es faciliti la visió del senyal.

En tots dos casos, l'Ajuntament procedirà, si qui hi està obligat no ho fa i d'acord amb les normes que regulen l'execució subsidiària, a la immediata retirada d'aquests elements o a la poda de la vegetació. Les despeses corresponents aniran a càrrec del responsable.

Article 29

La Batlia, mitjançant resolució motivada, pot establir carrils reservats per a la circulació de determinats elements de transport. Queda prohibida la circulació per aquests carrils de vehicles, carros, cavalleries o altres no autoritzats per la senyalització corresponent.

La separació d'aquests carrils especials dels d'ús general pot fer-se mitjançant senyalització amb marques vials, senyals lluminosos o separadors físics.

TÍTOL IV

PARADA I ESTACIONAMENT

 

Capítol I

Parada

Article 30

Es considera parada la immobilització d'un vehicle sobre la calçada durant un temps inferior a dos minuts i sense que el conductor pugui abandonar-lo per fer-hi pujar o baixar persones ni carregar o descarregar coses. No es conceptua com a parada la detenció accidental o momentània d'un vehicle per emergència o per raons d'embussos de trànsit.

Article 31

La parada queda subjecta a aquestes normes:

a) Ha de fer-se apropant el vehicle a la seva vorera dreta, paral·lelament a la vora de la calçada i segons el sentit de la seva marxa, i en els punts on menys dificultats suposi per a la circulació. En les vies d'un únic sentit també es pot fer a l'esquerra.

b) Els taxis han de realitzar la parada per baixar o fer pujar viatgers respectant les normes anteriors.

c) Els autobusos de línies urbanes i interurbanes només poden deixar i prendre viatgers en les parades expressament determinades per l'autoritat municipal.

Article 32

La parada queda prohibida en els llocs que se citen en l'article 39 del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial i, a més:

a) On ho prohibeixi la senyalització horitzontal o vertical existent.

b) En passos de ciclistes i de vianants, i sobre les voreres.

c) En carrils reservats a bicicletes i a autobusos o taxis, així com en les parades reservades a vehicles de transport públic. En les parades d'autobusos es poden aturar pel temps indispensable els vehicles de transport col·lectiu de viatgers.

d) En mitjanes, separadors, illetes o altres elements de canalització del trànsit, tant d'obra com senyalitzats horitzontalment.

e) En doble fila, en els carrils de circulació i en les interseccions o les seves proximitats, si s'impedeix o es dificulta el gir d'altres vehicles o que els vianants puguin travessar.

f) En els llocs en què s'obstaculitzi l'accés o sortida de les persones als immobles.

g) Sobre les voreres i la resta d'espais destinats a ús exclusiu de vianants.

h) En les vies o trams d'aquestes en què així s'estableixi en la senyalització vial específica.

 

Capítol II

De l'estacionament

Article 33

S'entén per estacionament la immobilització d'un vehicle per un temps que excedeixi de dos minuts i no estigui motivada per un imperatiu de la circulació o per compliment d'algun requisit reglamentari.

A més de per les disposicions establertes en la legislació vigent, l'estacionament s'ha de regir per les següents normes:

a) Com a regla general, l'estacionament s'ha de realitzar en fila, tret que expressament estigui senyalitzat aquest en bateria o semibateria. La definició i senyalització dels tipus d'aparcament es realitza d'acord amb la Norma 8.2 de la Instrucció de Carreteres.

b) Si l'estacionament està senyalitzat en el paviment, el vehicle ha de quedar col·locat a l'interior del perímetre marcat.

c) El vehicle ha de quedar el més a prop possible de la vorera o del límit de la calçada, però cap de les seves parts no ha de volar mai sobre la vorera.

d) El conductor ha d'assegurar-se que el vehicle no es mourà espontàniament, deixant-lo suficientment frenat i amb una marxa engranada.

Article 34

Es prohibeix l'estacionament en els llocs i casos següents:

a) En tots els descrits en l'anterior article 32, de prohibició de parada.

b) Sobresortint del vèrtex d'un xamfrà o cantonada.

c) En els reservats a càrrega i descàrrega, dins de l'horari reservat, o en qualsevol parada de transport públic senyalitzada i delimitada.

d) En plena calçada. S'entén que un vehicle es troba en plena calçada sempre que no estigui al costat de la vorera, en els termes establerts en l'apartat c) de l'article anterior.

e) Sobre les voreres, passejos o zones destinades al pas de vianants.

f) Davant l'entrada o sortida d'una finca senyalitzada amb gual degudament autoritzat per l'Ajuntament.

g) Al costat de contenidors municipals de residus de manera que impedeixi que aquests puguin ser retirats o buidats.

h) En els llocs senyalitzats temporalment per obres, neteges especials, actes públics, esportius o altres activitats autoritzades, o en els habilitats per l'autoritat municipal com d'estacionament amb limitació horària sense col·locar el distintiu que ho autoritza o quan, tot i haver col·locat el distintiu, es mantingui estacionat el vehicle excedint el temps màxim permès per l'ordenança municipal.

i) En zones reservades a vehicles de servei públic, organismes oficials i altres categories d'usuaris.

j) En zones reservades a ús exclusiu de persones amb mobilitat reduïda, excepte en cas que exhibeixin la corresponent targeta vigent i no se'n faci un ús indegut. Es considera ús indegut de la targeta quan aquesta s'utilitzi per persona diferent del seu titular o per un conductor no acompanyat del titular.

k) Fora dels límits de les marques vials en les zones en què estiguin delimitats els espais d'aparcament mitjançant aquesta senyalització.

l) En els llocs que, sense estar inclosos en els apartats anteriors, constitueixin un perill evident o obstaculitzin greument el trànsit.

Article 35

Les motocicletes, ciclomotors o bicicletes, han d'estacionar en els espais reservats a aquest efecte. En el cas que no hi hagi espais reservats poden fer-ho de forma obliqua al costat de la vorera, sempre que estigui permès estacionar en la calçada.

Poden així mateix aparcar sobre les voreres si aquestes tenen una amplària superior a dos metres, col·locant-se paral·lelament a la vorada i el més a prop possible d'aquesta i a més de dos metres dels límits d'un pas de vianants, zona de càrrega i descàrrega i parades de transport públic; sempre que no s'impedeixi o dificulti l'obertura de les portes de vehicles si l'estacionament d'aquests es realitza en fila.

No obstant això, els estacionaments dels quadricicles, ciclomotors o motocicletes de més de dues rodes es regiran per les normes generals aplicables a la resta de vehicles.

Article 36

Els vehicles de dues rodes no poden estacionar entre altres vehicles de manera tal que hi impedeixin l'accés o n'obstaculitzin les maniobres d'estacionament.

Es prohibeix l'estacionament d'aquests vehicles en els sectors d'aparcament senyalitzats i regulats amb limitació horària. En aquest cas, han de ser estacionats en els llocs reservats a aquest tipus de vehicles o, si escau, en la forma disposada en el segon paràgraf de l'article anterior.

Article 37

Queda prohibida la permanència per més de 24 hores consecutives d'un vehicle en la via pública per a la venda o lloguer, així com per realitzar activitats de venda ambulant no autoritzada o d’altres, i la reparació no puntual de vehicles.

Es prohibeix l'estacionament de caravanes, autocaravanes o similars que es pretenguin utilitzar com a lloc habitable i amb certa intenció de permanència.

Article 38

Les activitats de lloguer de cotxes tenen prohibida la utilització dels carrers i els espais públics per a l'aparcament d'aquests cotxes mentre no estiguin llogats pels seus clients. També està prohibida la realització en els carrers i en els espais públics de tasques de manteniment d'aquests vehicles.

Únicament en el cas que s'hagi subscrit el conveni a què es refereix l'article 4.1 de la Llei 10/2010, de 27 de juliol, de mesures urgents relatives a determinades infraestructures i equipaments d'interès general en matèria d'ordenació territorial, urbanisme i d'impuls a la inversió, es podran aparcar en les vies públiques fins a un màxim de tres cotxes.

Queda així mateix prohibit estacionar en les vies urbanes remolcs, semiremolcs o tràilers destinats al transport de vehicles fora del temps indispensable per carregar-los i/o descarregar-los.

Article 39

Es prohibeix l'estacionament en les vies i zones públiques que es determinin de vehicles destinats a lloguer sense conductor quan no comptin amb un contracte de lloguer en vigor. Els vehicles destinats al lloguer sense conductor que estiguin llogats i s'estacionin han de portar en lloc visible una identificació del número de contracte, durada d'aquest, dates d'inici i de finalització, matrícula del vehicle i nom, adreça i número de telèfon de l'empresa responsable.

Queda així mateix prohibit l'estacionament de tràilers que transportin vehicles destinats a lloguer sense conductor, o que hagin de ser objecte de venda, reparació o exposició. Aquests vehicles s'han d'aparcar directament en els garatges.

Durant l'horari comprès entre les 21 i les 9 hores i en les vies del municipi de Calvià que tenguin un ample de calçada igual o inferior a nou metres, queda prohibit l'estacionament de camions de més de dotze tones de massa màxima autoritzada, i d'autobusos la longitud dels quals sigui superior a set metres. A aquests efectes, es considera ample de calçada la distància entre les vorades de les voreres, sempre que no existeixi mitjana d'amplària superior a cinc metres.

Fora de l'horari indicat, l'estacionament està limitat al temps necessari per a la realització de les tasques de càrrega i descàrrega o de pujada i baixada de viatgers.

Capítol III

Ordenacions circulatòries especials

Secció 1a. Àrees de circulació restringida o ACIRE

Article 40

Per raons d'interès municipal, la Batlia pot declarar determinades zones, vials o part d'aquests com a àrea de circulació restringida, així com, si escau, els períodes i horaris en què la zona tendrà aquesta condició.

Les entrades a aquestes àrees seran degudament senyalitzades, i l'accés pot ser-hi controlat mitjançant els elements que es considerin més adequats.

Article 41

En els carrers o zones ACIRE queda prohibida la circulació de vehicles, amb les següents excepcions:

a) Els vehicles de servei públic de transport de viatgers, que poden parar únicament a l'interior del ACIRE el temps necessari per a la pujada i baixada de viatgers, així com els destinats al transport de mercaderies i serveis d'obres o reparacions, únicament als efectes de realitzar les feines de càrrega i descàrrega. L'horari d'autorització de circulació d'aquests últims pot ser fixat per la Batlia.

b) Les motocicletes i ciclomotors de dues rodes i bicicletes.

c) Els vehicles que disposin de la targeta ACIRE, els dels serveis de seguretat, sanitaris, extinció d'incendis i els proveïts de targeta d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda en vigor.

d) Els vehicles d'organismes oficials i d'empreses de serveis generals o concessionaris i contractistes de serveis públics, quan facin tasques relacionades amb aquests serveis.

e) Amb caràcter excepcional i únicament en casos de reconeguda urgència, els vehicles que en tenguin una necessitat imperiosa i justificada.

Article 42

La targeta ACIRE habilita per a l'accés i circulació de vehicles dins les zones amb aquesta consideració, i pot ser atorgada en els següents casos:

a) Per als vehicles els propietaris dels quals tenguin la residència efectiva i es trobin empadronats en habitatges situats a l'interior de l'ACIRE.

b) Per a vehicles que disposin d'un estacionament concret i determinat en vestíbuls, cotxeres, garatges o espais privats a l'aire lliure situats a l'interior de l'ACIRE.

c) Per a vehicles els propietaris dels quals siguin titulars d'establiments comercials, locals industrials o despatxos professionals situats a l'interior de l'ACIRE, durant els dies i hores que es detallin en la pròpia autorització.

Les targetes ACIRE tenen una configuració diferent per a cadascun dels tipus anteriors, perquè siguin fàcilment identificables, i han de ser col·locades en el parabrisa del vehicle de manera que siguin perfectament visibles des de l'exterior.

Les autoritzacions a què es refereixen els apartats b) i c) anteriors no faculten per a l'estacionament en els vials públics de l'ACIRE.

Article 43

L'obtenció de la targeta ACIRE requereix la presentació dels documents necessaris per acreditar que un determinat vehicle i el seu propietari reuneixen les condicions exigides. En cap cas s'expediran targetes a favor de vehicles subjectes a ordre de precinte o que no estiguin al corrent en el pagament de l'impost municipal sobre vehicles de tracció mecànica.

Article 44

En les zones ACIRE només poden estacionar-hi els vehicles a què es refereixen els apartats b) i d) de l'article 41 i a) de l'article 42, però sempre en els llocs en què no estigui prohibit. Conseqüentment, en aquestes àrees queda prohibit l'estacionament de vehicles diferents dels anteriors.

Secció 2a. Zones d'estacionament regulat amb limitació horària. Normes comunes

Article 45

L'Ajuntament de Calvià regula la utilització dels espais i zones d'aparcament en superfície disponibles en els seus diferents nuclis urbans amb majors necessitats de disponibilitat d'aparcaments mitjançant la implantació d'horaris i temps màxims de permanència, de manera que s'aconsegueixi una rotació de vehicles que permeti optimitzar l'ús d'un bé escàs, com és el del domini públic destinat a aquesta finalitat.

Article 46

Les zones d'estacionament regulat amb limitació horària en el municipi han de ser determinades per resolució de la Batlia, que s'ha d'adoptar amb els informes tècnics previs que corresponguin. Aquesta resolució ha de contenir la concreció dels carrers o zones del municipi afectades i períodes, dies i horaris d'aplicació, adaptats a les necessitats de la zona urbana on s'estableixi.

Les zones d'estacionament amb horari regulat poden ser:

a) Zona ORA (Ordenació i regulació de l'aparcament de vehicles), per a les zones en què l'estacionament se subjecti al pagament de taxa o preu públic degudament establert.

b) Zona Blava, quan l'estacionament no es condicioni a l'abonament de taxa o preu públic.

Les entrades i sortides de les zones d'estacionament amb horari regulat s'indiquen mitjançant senyalització vertical. Aquesta senyalització ha de ser reforçada per mitjà de marques vials de color reglamentari sobre el paviment, per establir els límits de les places d'aparcament regulat.

Els espais reservats a càrrega i descàrrega i els que puguin estar afectats per un horari limitat en la seva utilització i que estiguin situats en zona ORA o zona Blava queden sotmesos a la normativa d'aquestes zones fora del citat horari.

Secció 3a. Ordenació i regulació d'aparcament (ORA)

Article 47

Els estacionaments situats en les zones definides com ORA se subjecten a les següents determinacions:

a) El temps màxim d'estacionament és el determinat per la Batlia o norma municipal amb caràcter general o per zones, períodes, sectors o franges horàries determinades.

b) L'estacionament s'efectua mitjançant tiquet horari, de les formes i característiques que fixi l'Administració municipal, en el qual han de constar, com a mínim, l'import, la data i el límit horari de l'estacionament autoritzat. El procediment d'expedició és el que determini l'Ajuntament en cada cas. Les franges horàries d'estacionament i les tarifes a abonar en concepte de taxa són les establertes en l'ordenança fiscal corresponent.

c) El conductor del vehicle està obligat a col·locar el tiquet horari en un lloc de la part interna del parabrisa davanter de manera que sigui totalment visible des de l'exterior.

Article 48

Els conductors que han estat denunciats per haver estacionat el vehicle en zona ORA havent sobrepassat l'horari permès poden obtenir un comprovant o tiquet postpagable especial que els serveixi de justificant durant l'hora següent a la finalització del període prèviament autoritzat. Aquest comprovant deixa sense efectes la denúncia que s'hagi pogut formular, exclusivament per superar el límit horari, per mitjà del lliurament d'aquest comprovant juntament amb el tiquet d'estacionament, en la forma que la Batlia determini.

La policia local pot immobilitzar o, si escau, retirar un vehicle estacionat en zona ORA quan el conductor no hagi satisfet o no exhibeixi el tiquet corresponent a l'estacionament, o bé s'hagi sobrepassat en més de seixanta minuts el temps indicat en el tiquet.

Article 49

Queden exclosos de la limitació de temps i de l'obligació d'obtenció de tiquet o comprovant de les zones ORA els següents vehicles:

a) Motocicletes i ciclomotors de dues rodes, i bicicletes, sempre que estacionin en els llocs que els estiguin reservats o en la forma que disposa l’article 35.

b) Els estacionats en zones reservades expressament per la seva categoria i/o activitat.

c) Els autotaxis estacionats a la seva parada autoritzada o que estiguin a l'espera d'un servei a prestar a un usuari, si el conductor hi és present.

d) Els de servei oficial de qualsevol Administració pública, de representació diplomàtica o consular, d'assistència sanitària pertanyents a la Seguretat Social o Creu Roja i ambulàncies, que estiguin degudament identificats.

e) Els pertanyents a persones que disposin de targeta d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda i acreditats mitjançant el document oficial original expedit per l'organisme competent. És condició necessària que la targeta estigui situada en lloc fàcilment visible des de l'exterior del vehicle.

f) Els que disposin del distintiu de resident.

g) Els destinats exclusivament al transport de mercaderies, sempre que estiguin realitzant tasques de càrrega o descàrrega i únicament si la zona més propera reservada per a aquestes operacions està ocupada, amb un temps màxim de quinze minuts. A l'efecte de control de temps, han de col·locar en el moment d'inici de les tasques de càrrega o descarrega una nota o disc de control que sigui fàcilment visible des de l'exterior del vehicle.

h) Vehicles d'organismes oficials i d'empreses de serveis generals o concessionaris i contractistes de serveis públics, quan realitzin tasques relacionades amb aquests serveis, i pel temps indispensable per a la seva execució.

Article 50

Una vegada esgotat el període màxim d'estacionament autoritzat, el vehicle ha d'abandonar l'aparcament, i no pot tornar a estacionar sinó a més de 200 metres del lloc d'origen.

Article 51

D'acord amb el que disposa l'article 49, apartat f), d'aquesta Ordenança, els propietaris de vehicles que siguin persones físiques amb domicili en una zona qualificada com a ORA poden obtenir un distintiu de «resident» que els permet quedar exclosos de l'obligació d'obtenció de tiquet dins la seva pròpia zona de residència, sempre que es donin les següents condicions:

a) Que figurin empadronats en habitatges situats als carrers o trams de carrer sotmesos a regulació ORA, o bé que figurin inscrits en el Registre Especial de Residents No Habituals en habitatges situats en carrers o trams sotmesos a regulació ORA.

b) Que tenguin el vehicle donat d'alta en el corresponent impost municipal sobre circulació de vehicles en el mateix domicili de l'apartat anterior, estiguin al corrent del pagament d’imposts municipals i que el vehicle no superi una capacitat de nou places inclòs el conductor.

No es poden atorgar distintius de resident per a vehicles de més de nou places, furgonetes o vehicles mixts, ni a camions, autobusos, autobusos articulats, remolcs, semiremolcs, tractocamions, caravanes, autocaravanes o tractors, qualsevol en sigui el nombre de places.

La Batlia ha de determinar els documents a presentar i condicions, períodes de vigència i altres extrems que es considerin necessaris per a l'acreditació de les condicions exigides i el subsegüent atorgament dels distintius de resident.

Article 52

Constitueixen infraccions específiques de la normativa de l'ORA:

a) Estacionar sense exhibir la targeta horària.

b) Romandre estacionat una vegada superat el temps autoritzat segons la targeta.

c) Estacionar col·locant defectuosament la targeta de manera que no es pugui llegir des de l'exterior del vehicle.

d) Estacionar col·locant una nova targeta horària i ocupant un estacionament situat a menys de 200 metres de l'utilitzat anteriorment, durant el període de 30 minuts següent al de la seva finalització.

e) Exhibir un comprovant d'horari o targeta de resident falsificats o manipulats, això sense perjudici de la responsabilitat penal que pugui exigir-se.

f) Exhibir un distintiu de resident caducat, en vehicle diferent de l'autoritzat, havent-lo transferit o canviat de domicili, o que no correspongui a la zona per a la qual va ser expedit.

Secció 4a. Zona Blava

Article 53

La Batlia pot disposar la implantació en un carrer o zona determinada de la modalitat d'estacionament amb horari regulat i limitat no subjecte a abonament de taxa o preu públic, que es denomina Zona Blava.

Article 54

En la Zona Blava, el còmput del temps d'estacionament s'efectua mitjançant un distintiu o disc de control en la forma que la Batlia estableixi, i en el qual el conductor del vehicle ha d'indicar la data i hora d'arribada.

Aquest distintiu s'ha de col·locar en la part interna del parabrisa davanter de l'automòbil, de manera que sigui fàcilment visible des de l'exterior, i hi serà aplicable el que disposa l'article 50 d'aquesta Ordenança.

L'exhibició del distintiu de control és obligatòria per a tots els automòbils particulars o turismes. En queden exclosos els vehicles a què es refereix l'article 49 d'aquesta Ordenança.

Article 55

En les mateixes condicions que l'anterior article 51, la Batlia pot atorgar targetes de resident per a l'aparcament en aquestes zones.

Article 56

Constitueixen infraccions específiques a la normativa de Zona Blava les descrites en l'article 52 d'aquesta Ordenança.

TÍTOL V

DE LES ACTIVITATS EN LA VIA PÚBLICA

 

Capítol I

De la càrrega i descàrrega

Article 57

La càrrega i descàrrega de mercaderies s'ha de realitzar preferentment en l'interior dels locals comercials i industrials que en reuneixin les condicions adequades, o bé en les zones reservades per a aquesta finalitat, dins l'horari que indiqui la senyalització corresponent.

Només està permesa la càrrega i descàrrega fora de les zones reservades en els dies, hores i llocs autoritzats específicament per la Batlia o el tinent de batle delegat en la matèria.

Aquestes tasques les han de dur a terme, com a norma general, els vehicles dedicats al transport de mercaderies, o els que hi estiguin degudament autoritzats.

Article 58

Per a la pràctica de les feines de càrrega i descàrrega ha de respectar-se el següent:

a) Els possibles ocupants han de pujar i baixar pel costat del vehicle més proper a la vorera. Si el conductor hagués de baixar pot fer-ho pel seu costat, sempre que adopti les mesures de precaució necessàries.

b) Les mercaderies s'han de carregar i descarregar pel costat del vehicle més proper a la vorera.

c) Les mercaderies no es poden depositar en la via pública, sinó que s'han de traslladar directament des de l'immoble al vehicle o viceversa.

d) La càrrega i descàrrega de pedres, fustes, ferros o altres efectes de pes no pot realitzar-se de cop; s'ha de tenir en tot moment la necessària cura per evitar desperfectes en el paviment. En el cas que, en fer aquestes tasques, es produïssin trencaments o desperfectes en béns de propietat municipal, el responsable està obligat a substituir-los o reparar-los immediatament. En cas contrari, l'Administració ha d'instruir el corresponent procediment d'execució a càrrec del responsable.

e) Les tasques han de fer-se mitjançant personal i mitjans adequats i suficients, que permetin concloure-les en el menor temps possible.

f) Una vegada finalitzades les tasques, s'han de deixar netes les voreres i els espais ocupats.

Article 59

La Batlia ha de determinar els espais específicament reservats per a la realització de les operacions de càrrega i descàrrega, així com els dies, hores i temps màxims aptes per utilitzar-los.

Per fer ús de les zones de càrrega i descàrrega, els distribuïdors i comerciants els vehicles dels quals excedeixen de la massa màxima autoritzada establerta en la legislació de transports han de comptar amb la corresponent autorització per al transport de mercaderies, que han d'exhibir en el parabrisa del vehicle. Els que no arribin a la massa màxima autoritzada únicament han d'estar proveïts de la corresponent llicència fiscal o document que acrediti l'exercici de l'activitat econòmica corresponent.

No obstant el disposat en el paràgraf anterior, la Batlia podrà establir la necessitat d'obtenció d'una targeta municipal per a càrrega i descàrrega i regular la forma de concessió d'aquesta.

Els usuaris han d'utilitzar les zones reservades a càrrega i descàrrega precisament per a aquestes finalitats. Es considera infracció qualsevol aprofitament amb una finalitat que no sigui la realització d'aquest tipus d'operacions.

A l'objecte de controlar el compliment del temps màxim d'utilització de l'espai fixat en la senyalització de càrrega i descàrrega, l'usuari ha de col·locar en un lloc visible des de l'exterior del vehicle una indicació o disc de control en el moment d'inici de les feines.

Article 60

Mitjançant resolució de la Batlia i amb la finalitat d'evitar dificultats en el trànsit, poden establir-se determinats carrers o zones del municipi en els quals estigui prohibit o restringit l'accés de vehicles industrials o comercials de les característiques que es determinin durant determinats períodes, dies o hores.

Article 61

L'autoritat municipal pot limitar el tipus, pes i dimensions dels vehicles que no poden accedir a determinats nuclis o zones del municipi, en funció de la capacitat portant o amplària de les vies públiques municipals.

Aquestes limitacions s'han d'establir mitjançant la col·locació de l'oportuna senyalització horitzontal a les entrades dels nuclis urbans afectats, i regeixen per a tots els carrers del nucli.

No obstant això, en casos justificats i necessaris, la Batlia pot autoritzar l'accés de vehicles de transport que excedeixin de la massa màxima, en les condicions que s'estableixin en la resolució municipal, amb pagament previ, si escau, dels drets que es determinin legalment.

Capítol II

De les ocupacions de la via pública i reserves d'espai

Article 62

La realització d'obres, instal·lacions, col·locació de contenidors, mobiliari urbà o qualsevol altre element o objecte de forma permanent o provisional en les vies de titularitat municipal requereix autorització prèvia de la Batlia o tinent de batle delegat en la matèria. Aquesta s'ha de concedir a instància de part, mitjançant escrit presentat en els termes i conforme als procediments i amb l'aportació dels documents que determini la Batlia.

Article 63

La policia local pot ordenar la retirada immediata de la via pública de les instal·lacions, contenidors o elements no autoritzats o que, tot i tenir autorització, excedeixin l'ocupació, es facin contravenint les prescripcions de la llicència que s'hagi atorgat, o existeixin circumstàncies o raons d'urgència que en motivin la retirada.

Les reserves d'espai i ocupacions de la via pública poden estar sotmeses al pagament de les taxes que corresponguin.

Article 64

Els contenidors o altres elements de qualsevol naturalesa instal·lats en les vies públiques han de portar en els seus angles més propers al trànsit elements reflectors d'una longitud mínima de 50 cm i d'una amplària de 10 cm. Si aquests elements estan situats en vies insuficientment il·luminades, hi és obligatòria la col·locació de balises lluminoses.

Article 65

Les autoritzacions o llicències han d'estar en poder del responsable de l'execució o realització de les activitats autoritzades, i han de ser exhibides a requeriment dels agents de la policia local.

La persona autoritzada està obligada a restituir tots els elements de la via pública al mateix estat en què es trobaven abans de l'execució de l'activitat. Si, per causes de força major, no poguessin realitzar-se en les dates i hores previstes les activitats autoritzades, s'haurà de comunicar aquest fet al departament municipal de Mobilitat i a la policia local.

El titular de l'autorització està obligat a abonar els costos d'instal·lació de la senyalització corresponent.

Article 66

A l'efecte d'aquesta ordenança, té la consideració de mudança el trasllat dins el municipi, o entre aquest i altres municipis i viceversa, de tota mena de mobiliari i dels seus complements. No es consideren mudança els trasllats de mobles o elements que es facin mitjançant vehicles la massa màxima autoritzada dels quals no excedeixi de 3.500 kg.

Article 67

Les operacions de mudança s'han de fer de conformitat amb les següents condicions:

a) L'empresa o particular ha de sol·licitar, amb una antelació mínima de set dies hàbils, la corresponent reserva d'espai.

b) L'empresa o particular que realitza el servei ha d'instal·lar la senyalització oportuna, a fi de reservar l'espai suficient per al correcte aparcament dels vehicles que intervenguin en la mudança. En aquests senyals hi ha d'haver un avís en el qual s'especifiqui el dia de l'execució del servei i l'hora d'inici, així com les dades de l'empresa o particular responsable i la referència de la llicència municipal.

c) Han d'adoptar-se totes les mesures que siguin necessàries per evitar danys a les persones o coses i delimitar el perímetre en el qual hi pugui haver qualsevol perill per als usuaris de la via pública.

d) En cas que s'elevin els materials o mobiliari mitjançant aparells especials, aquests han de complir tots els requisits, homologacions, autoritzacions i certificacions de seguretat exigits per la normativa aplicable.

Article 68

Es considera reserva oficial l'espai d'aparcament reservat a ús de vehicles de l'Administració estatal, autonòmica o local que se situï en els voltants d'algun establiment o oficina pública que no disposa d'espai suficient d'aparcament propi.

Aquests espais han de ser senyalitzats per l'Ajuntament de comú acord amb les entitats titulars dels edificis, tenint-ne en compte la disponibilitat, necessitats dels serveis, horaris i dies d'utilització, o altres circumstàncies.

Aquestes reserves d'espai poden ser revocades quan hi hagi raons d'interès públic que ho aconsellin.

Article 69

Els responsables dels edificis oficials que ho considerin oportú, i exclusivament per raons de seguretat, poden sol·licitar de l'Ajuntament l'establiment d'una reserva d'espai o zona de seguretat en la qual quedarà expressament i permanentment prohibit l'estacionament i la parada de qualsevol tipus de vehicle, i que afectarà preferentment al perímetre total o parcial d'un edifici determinat.

Article 70

Les persones amb mobilitat reduïda poden sol·licitar que es reservi una plaça en la via pública situada en els voltants del seu domicili. Aquesta plaça no n'implica en cap cas l'aprofitament privatiu per part del sol·licitant; hi pot estacionar qualsevol persona que compti amb una targeta per a vehicles de persones amb mobilitat reduïda, i pot eliminar-se si canvien les circumstàncies que en motivaren la reserva.

Els vehicles que ocupen places reservades a persones amb mobilitat reduïda han d'exhibir la corresponent targeta original que acrediti aquesta condició, en lloc perfectament visible des de l'exterior del vehicle.

Queda expressament prohibit fer duplicats o falsificacions de la targeta, així com la seva utilització per altres conductors del vehicle quan no traslladin les persones autoritzades.

Capítol III

Altres autoritzacions i restriccions a la circulació

Article 71

Qualsevol altra activitat que impliqui l'ocupació de la via pública o suposi un ús especial o restringit d'aquesta, com ara proves esportives, culturals, rodatges cinematogràfics o altres anàlogues, requereix l'autorització municipal expressa i, si escau, l'abonament de les taxes corresponents.

En la llicència municipal d'ocupació s'han de detallar les finalitats de la reserva, les condicions d'ús i ocupació, la durada, l'horari i, si escau, l'itinerari. A més, en cas necessari, s'han d'indicar les mesures complementàries de precaució i seguretat a adoptar com a conseqüència de l'activitat.

Article 72

Els interessats han de sol·licitar les autoritzacions corresponents amb l'antelació suficient, exposant-ne el motiu, l'inici i la durada de l'esdeveniment, i aportant els documents que l'autoritat municipal exigeixi.

Si, com a conseqüència de l'ocupació o de l’ús especial de la via pública, s'arribàs a ocasionar un entorpiment de la via i de la circulació, la policia local adoptarà les mesures necessàries per disminuir-ne al màxim els efectes.

Article 73

Els passos d'entrada i sortida de vehicles a immobles, amb reserva d’espai o no, estan sotmesos a les disposicions de l'autoritat municipal en aquesta matèria.

Article 74

La reserva d'espai per a l'accés de vehicles a l'interior d'immobles, quan sigui necessari creuar les voreres o altres béns de domini públic o que suposi un ús privatiu o una especial restricció d'ús comú general, o impedeixi l'estacionament o parada d'altres vehicles en el front pel qual es realitza l'accés, està subjecta a llicència municipal preceptiva de gual. La llicència no suposa en cap cas autorització perquè el titular de la mateixa pugui estacionar un vehicle sobre la zona pública d'accés.

Aquestes llicències s'atorgaran d'acord amb les prescripcions i limitacions que imposi la Batlia a aquest respecte, i estan subjectes a l'abonament de les taxes o impostos que corresponguin d'acord amb les ordenances fiscals municipals.

Les llicències de gual poden ser permanents, temporals o laborals. És competència de la Batlia regular-ne les condicions d'ús, els horaris, la senyalització, la conservació i tots els altres extrems que es considerin d'interès. El text de la llicència ha d'incorporar les prescripcions corresponents.

Article 75

A més de les voreres, passejos, parcs i jardins, són zones per als vianants les vies públiques o zones convenientment senyalitzades en les quals queda restringit totalment o parcialment el pas de vehicles i l'estacionament d'aquests. En el cas que per aquestes zones hi hagin de circular vehicles, aquests ho faran pels passos establerts a aquest efecte, d'acord amb l'article 23 de la Llei de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.

En aquestes zones, els vianants poden ocupar tot l'ample de la via. Els qui usin patins, monopatins, bicicletes o altres elements ho han de fer a la velocitat de pas d'una persona.

Article 76

En qualsevol cas, les limitacions o prohibicions imposades no afecten els vehicles següents:

a) Serveis d'extinció d'incendis, salvament, policia, agents de mobilitat, ambulàncies i sanitaris i, en general, els que siguin necessaris per a la prestació de serveis públics.

b) Els que surtin d'un garatge situat a la zona, o hi entrin, i els que surtin d'una zona d'estacionament autoritzat dins la zona protegida, o hi entrin.

c) Els que vagin a cercar o deixin malalts o persones amb mobilitat reduïda a un habitatge de la zona.

 

TÍTOL VI

DE LA IMMOBILITZACIÓ I RETIRADA DE VEHICLES

 

Capítol I

Immobilització

Article 77

Sempre que un vehicle incompleixi els preceptes d'aquesta ordenança i això pugui suposar un risc greu per a la circulació, les persones o els béns, els agents de l'autoritat encarregats de la vigilància del trànsit poden immobilitzar-lo.

La immobilització pot tenir lloc en els supòsits relacionats en el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.

Article 78

La immobilització s'ha de portar a efecte en el lloc que indiqui l'autoritat municipal, i no es pot aixecar fins que quedin esmenades les deficiències que la varen motivar o es retiri el vehicle en les condicions que aquesta autoritat determini, amb pagament previ de la taxa o preu públic corresponent i el compliment, si escau, de la resta de normes contingudes en l'article 84 del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.

Capítol II

Retirada

Article 79

La policia local pot ordenar la retirada d'un vehicle de la via pública i d'altres zones de domini públic, i el seu trasllat al depòsit corresponent, quan es trobi estacionat o immobilitzat en alguna de les situacions previstes en el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.

Article 80

Es considera que un vehicle estacionat constitueix un perill o pertorba greument la circulació o el funcionament d'algun servei públic en els supòsits següents:

a) Quan la distància entre el vehicle i la vora oposada de la calçada o una marca longitudinal sobre aquesta que indiqui prohibició de travessar-la sigui inferior a tres metres o, en qualsevol cas, quan impedeixi el pas d'altres vehicles.

b) Quan impedeixi incorporar-se a la circulació a un altre vehicle aturat o estacionat.

c) Quan obstaculitzi la utilització normal dels passos de vianants senyalitzats.

d) Quan obstaculitzi l'accés normal de vehicles, persones o animals a un immoble.

e) Quan estacioni damunt o al costat de mitjanes, illetes, separadors o altres elements de canalització del trànsit.

f) Quan impedeixi un gir autoritzat.

g) Quan estacioni en zones reservades a càrrega i descàrrega, durant les hores establertes per a la utilització d'aquestes zones.

h) Quan estacioni en doble fila, o en parada destinada a transport públic senyalitzada i delimitada.

i) Quan estacioni en espais reservats a serveis d'urgència o seguretat, en reservats per a ús de persones amb mobilitat reduïda o en llocs on estigui prohibida la parada.

j) Quan estacioni en carrils reservats a ús exclusiu de transport públic o de bicicletes, o en espais prohibits de vies qualificades d'atenció preferent senyalitzades.

k) Sobre voreres, passejos i altres zones destinades a ús de vianants, quan n'obstaculitzi o dificulti ostensiblement el pas.

l) Quan incompleixi la senyalització provisional de prohibició d'aparcament col·locada per raó d'obres, esdeveniments o altres supòsits de reserva d'espai.

Article 81

La retirada d'un vehicle n'implica el trasllat i depòsit en els llocs que determini l'autoritat municipal. 

El propietari d'un vehicle retirat està obligat al pagament de l'import del trasllat i de l'estada del vehicle en el depòsit amb caràcter previ a la seva recuperació i de conformitat amb l'establert en la corresponent ordenança fiscal.

Per circumstàncies especials motivades per la necessitat de reparació d'avaries en serveis públics, actuació de serveis d'urgència, necessitats sobrevingudes o unes altres, l'Ajuntament podrà retirar un vehicle encara que es trobi correctament estacionat, traslladant-ho preferentment a un lloc d'estacionament el més proper possible o, si escau, al depòsit municipal, deixant-hi sempre l'oportú avís. En aquests casos, no es liquidarà cap taxa o dret en concepte de trasllat i depòsit.

Capítol III

Dels vehicles abandonats o fora d'ús

Article 82

Queda totalment prohibit l'abandonament de vehicles fora d'ús en les vies públiques i en la resta d'espais de domini públic. La recollida i tractament d'aquest vehicles és responsabilitat dels seus propietaris.

Quan, d'acord a la legislació vigent, un vehicle fora d'ús tengui la condició d'abandonat, adquireix la condició de residu sòlid urbà municipal, i és competència municipal recollir-lo, transportar-lo i tractar-lo.

Article 83

Es presumeix racionalment que un vehicle es troba abandonat:

a) Quan transcorrin més de dos mesos des que el vehicle va ser immobilitzat o depositat després de la seva retirada de la via pública per part dels serveis municipals i el seu titular no hagi realitzat gestió o reclamació alguna de cara a recuperar-lo.

b) Quan romangui estacionat per un període superior a un mes en el mateix lloc, presenti desperfectes visibles que facin impossible desplaçar-lo pels seus propis mitjans, o li faltin les plaques de matriculació.

c) Quan, recollit el vehicle com a conseqüència d'avaria o accident, el seu titular no l'hagi retirat en el termini de dos mesos.

En els casos que escaigui, i amb anterioritat a l'ordre de trasllat d'un vehicle abandonat, l'Administració en requerirà el titular advertint-lo que, si no el retira en el termini d'un mes, el vehicle serà traslladat a un lloc adequat per ser tractat.

Article 84

Amb independència de les sancions que, si escau, puguin correspondre, el propietari d'un vehicle fora d'ús o abandonat ha d'abonar les despeses ocasionades per la recollida, transport i tractament del vehicle, i pagar les taxes que corresponguin.

Article 85

Els vehicles fora d'ús o abandonats han de ser lliurats a un centre autoritzat de recepció i descontaminació o a un depòsit municipal.

L'Ajuntament pot aprovar una regulació específica per a la recollida i posterior destinació dels vehicles fora d'ús o abandonats. En els casos en què es consideri convenient, la Batlia o el tinent de batle delegat poden acordar la substitució de la destrucció del vehicle per l'adjudicació d'aquest als serveis de vigilància i control del trànsit.

TÍTOL VII

RESPONSABILITATS I PROCEDIMENT SANCIONADOR

Article 86

La responsabilitat per les infraccions que es disposen en aquesta ordenança recau directament en l'autor del fet sancionable. No obstant això:

a) El conductor d'una motocicleta, d'un ciclomotor, d'un vehicle de tres o quatre rodes sense carrosseria o de qualsevol altre tipus de vehicle per a l'ús del qual sigui exigible l'ús de casc per part de conductor i passatger, és responsable de la no utilització de casc homologat per part del passatger. És igualment responsable el conductor en els casos en què transporti en els citats vehicles persones que no comptin amb l'edat mínima exigida.

b) El conductor del vehicle és responsable de la no utilització de sistemes de retenció infantil en els casos en què aquests dispositius siguin exigibles.

c) Si l'autor dels fets és un menor de devuit anys, respondran solidàriament amb ell els seus pares, tutors, acollidors i guardadors legals o de fet, per aquest ordre. La responsabilitat solidària queda referida estrictament a la pecuniària derivada de la multa que s'imposi.

d) En els supòsits en què no s’hagi aturat el vehicle i aquest tengués designat un conductor habitual, les responsabilitats per la infracció recauen en aquest, tret que s'acrediti que era un altre el conductor.

e) En els vehicles de lloguer sense conductor n'és responsable l'arrendatari del vehicle.

f) En tot cas, el titular del vehicle és el responsable de les infraccions relatives a la documentació del vehicle, als reconeixements periòdics i al seu estat de conservació.

g) El titular és responsable de les infraccions per estacionament, excepte en el cas que el vehicle tengués designat un conductor habitual o s'indiqui un conductor responsable del fet.

El que es disposa en el present article s'entén als únics efectes de determinació de la responsabilitat en l'àmbit administratiu per infraccions tipificades en aquesta ordenança.

Article 87

En relació a les infraccions tipificades en aquesta Ordenança corresponents a matèries o aspectes no compresos en l'àmbit de la Llei de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, s'exerceix la potestat sancionadora mitjançant els procediments previstos en la corresponent legislació sectorial, en la normativa reguladora del règim local o en les normes municipals de caràcter reglamentari, ja siguin infraccions en matèria de transport, medi ambient, obres o ocupacions i usos de la via pública aliens al trànsit, circulació o seguretat vial.

Per a la imposició de sancions per les infraccions previstes en aquesta ordenança relacionades amb el trànsit i la circulació de vehicles i les previstes en el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial i en les disposicions reglamentàries que ho desenvolupin, s'ha d'aplicar íntegrament el procediment, sancions i règim de recursos prevists en el capítol III («Procediment sancionador», articles 70 a 82, ambdós inclusivament), del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial i les seves disposicions de desenvolupament. Supletòriament, s'han d'aplicar les disposicions de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Article 88

La imposició de les sancions per les infraccions que es cometin contra els preceptes d'aquesta ordenança o altres normes de circulació comeses en les vies urbanes o de titularitat municipal, amb independència de la seva quantia i gravetat, corresponen al batle o al tinent de batle en qui delegui, independentment que puguin portar aparellada la suspensió del permís o llicència de conducció. En aquest últim cas, l'Ajuntament ha de donar trasllat a la Prefectura de Trànsit o òrgan que correspongui de la resolució sancionadora ferma, a l'efecte que l'autoritat competent resolgui el que calgui.

Les infraccions als preceptes continguts en el Títol IV («De les autoritzacions administratives») de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, així com les comeses en vies o espais que no siguin de titularitat municipal, han de ser remeses a la Prefectura de Trànsit competent per raó del territori, per a l'oportuna sanció.

Article 89

Les accions o omissions que impliquin contravenció dels preceptes d'aquesta ordenança tenen el caràcter d'infraccions administratives, i han de ser sancionades en els casos, forma i mesura que aquesta determina. No obstant això, quan les accions o omissions puguin constituir delictes o faltes tipificades en les lleis penals, s'estarà al que disposa l'article 72 de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.

Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

1. Són infraccions lleus:

a) Totes les que, suposant una vulneració directa de les normes d'aquesta ordenança, no tenguin una altra consideració d'acord amb les determinacions d'aquesta ordenança o d'altres normes d'aplicació.

b) Les comeses contra les normes de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial i reglaments que la desenvolupin que no es qualifiquin expressament com a greus o molt greus en els apartats següents.

c) Les comeses en zona ORA o Zona Blava consistents a:

- No disposar de comprovant horari vàlid per a les diferents zones d'aparcament regulat amb horari limitat.

- Usar targetes acreditatives o comprovant horari caducat.

- Sobrepassar el límit horari indicat pel comprovant.

- Estacionar motocicletes, ciclomotors i cicles en espais d'aparcament regulat amb limitació horària i no habilitats per a aquest tipus de vehicles.

- Estacionar en zona d'aparcament regulat amb horari limitat excedint del límit del perímetre establert per poder fer-ho, amb tot o part del vehicle.

- Estacionar col·locant defectuosament la targeta horària, de manera que no sigui llegible des de l'exterior del vehicle.

- Estacionar col·locant una nova targeta horària i ocupant un estacionament situat a menys de 200 metres de l'utilitzat anteriorment, durant el període dels 30 minuts següents a l'hora de finalització del temps autoritzat anteriorment.

d) Tenir aparcats en la via pública entre un i tres cotxes de lloguer sense que estiguin llogats, o sense exhibir el distintiu exigit en l'article 39 d'aquesta Ordenança.

2. Són infraccions greus:

a) Les conductes així tipificades en l'article 65.4 del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, modificat per la Llei 18/2009, quan no siguin constitutives de delicte.

b) Utilitzar, a les zones ACIRE, ORA , Blava o espais reservats targetes falsificades, fotocopiades o duplicades (art. 70 Ordenança).

c) Tenir aparcats en la via pública entre quatre i deu cotxes de lloguer sense que estiguin llogats, o sense exhibir el distintiu exigit en l'article 39 d'aquesta Ordenança.

d) Realitzar qualsevol tasca de manteniment d'aquests cotxes de lloguer en la via pública sense que estiguin llogats.

3. Són infraccions molt greus:

a) Les conductes així tipificades en els articles 65.5 i 65.6 del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, modificat per la Llei 18/2009, quan no siguin constitutives de delicte.

b) Tenir aparcats en la via pública més de deu cotxes destinats al lloguer sense que estiguin llogats.

Les infraccions derivades de l'incompliment de l'obligació d'assegurar els vehicles es regularan i sancionaran conformement a la seva legislació específica.

Article 90

La quantia màxima de les multes per a la sanció de les infraccions lleus a què es refereixen les lletres a), b) i c) de l'apartat 1 de l'article anterior, és la que estableix en cada moment per a les faltes lleus el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.

La quantia de les multes derivades d'infraccions tipificades en els articles 67 i 68 del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, i en la taula de velocitats de l'Annex IV a aquesta, és la que estableix la citada Llei.

Si el Govern fes ús de l'autorització que li atorga la disposició final segona del citat text articulat, quedarà automàticament actualitzada la quantia de les sancions previstes en aquesta ordenança. 

Les infraccions a les normes en matèria de vehicles de lloguer sense conductor s'han de sancionar en les quanties establertes en l'article 4.5 de la Llei CAIB 10/2010, de 27 de juliol. 

Les quanties per a cadascuna de les infraccions abans esmentades són les que s'estableixen en el quadre annex a aquesta Ordenança.

Article 91

El titular d'un permís o llicència de conducció que hagi estat sancionat en ferm en via administrativa per la comissió d'alguna de les infraccions que es relacionen en l'Annex II del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, perdrà el nombre de punts que s'assenyalen en el citat Annex. A aquests efectes, l'Ajuntament de Calvià ha de notificar a l'autoritat competent en la matèria les dades necessàries perquè aquesta autoritat pugui adoptar la resolució que escaigui i fer la corresponent anotació en el Registre de Conductors i Infractors.

Article 92

Les multes que no hagin estat abonades durant el procediment sancionador han de fer-se efectives dins els quinze dies naturals següents a la data de fermesa de la sanció.

Vençut el termini d'ingrés establert en l'apartat anterior sense que s'hagi satisfet la multa, l'exacció d'aquesta s'ha de dur a terme pel procediment de constrenyiment. A aquest efecte, serà títol executiu la providència de constrenyiment notificada al deutor.

Article 93

Els titulars dels vehicles amb els quals s'hagi comès una infracció són responsables subsidiaris en el cas d'impagament de la multa imposada al conductor, excepte en els següents supòsits:

a) Robatori, furt o qualsevol altre ús en el qual quedi acreditat que el vehicle va ser utilitzat en contra de la seva voluntat.

b) Quan el titular sigui una empresa de lloguer sense conductor, sempre que hagi aportat les dades de l'arrendatari.

c) Quan el vehicle tengui registrat un arrendatari a llarg termini o un conductor habitual en el moment de cometre's la infracció. En aquest cas, la responsabilitat recaurà en aquest.

 

TÍTOL VIII

PRESCRIPCIÓ I CADUCITAT

Article 94

El termini de prescripció de les infraccions previstes en aquesta ordenança és de tres mesos per a les infraccions lleus i de sis mesos per a les infraccions greus i molt greus. El termini de prescripció s'ha de comptar a partir del mateix dia en què els fets s'hagin comès.

La prescripció s'interromp per qualsevol actuació administrativa de la qual tengui coneixement el denunciat o estigui encaminada a esbrinar-ne la identitat o domicili i es practiqui amb altres administracions, institucions o organismes. També s'interromp per la notificació efectuada d'acord amb els articles 76, 77 i 78 del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial. El termini de prescripció es reprendrà si el procediment es paralitza durant més d'un mes per causa no imputable al denunciat.

Si no hi ha resolució sancionadora transcorregut un any des de la iniciació del procediment, se'n produirà la caducitat i s'arxivaran les actuacions, a sol·licitud de qualsevol interessat o d'ofici per part de l'òrgan competent per dictar la resolució.

Quan la paralització del procediment s'hagi produït a causa del coneixement dels fets per part de la jurisdicció penal, el termini de caducitat se suspendrà i, una vegada sigui ferma la resolució judicial, es reprendrà el termini de caducitat pel temps que restava en el moment d'acordar la suspensió.

Article 95

El termini de prescripció de les sancions consistents en multa pecuniària és de quatre anys. El de les altres sancions és d'un any. Tots dos terminis han de computar-se des de l'endemà del dia en què adquireixi fermesa en via administrativa la sanció.

Disposició addicional primera

L'Ajuntament de Calvià pot articular mecanismes de cooperació amb els òrgans estatals competents en matèria de trànsit, mitjançant convenis de col·laboració, per a un millor compliment dels objectius d'aquesta ordenança.

Disposició addicional segona

És d'aplicació directa o supletòria, en els termes d'aquesta ordenança, el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, amb les seves actualitzacions i modificacions, així com el Reial Decret 1428/2003, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació i les seves modificacions.

Disposició addicional tercera

La Batlia o, si n'és el cas, el tinent de batle amb competències delegades en la matèria, dictaran les resolucions i adoptaran les mesures que considerin necessàries per a la concreció, desenvolupament i aplicació del que estableix aquesta ordenança, de conformitat amb les atribucions regulades a la legislació de règim local.

Disposició derogatòria

A l'entrada en vigor d'aquesta ordenança quedarà derogada l'anterior ordenança municipal de mobilitat i qualssevol altres normes municipals que s'oposin a les seves disposicions o les contradiguin.

Disposició final

De conformitat amb el que disposa l'article 103 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears, aquesta ordenança entra en vigor una vegada l'hagi aprovat definitivament la Corporació i a partir de la data en què es publiqui el seu text íntegre en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini previst en l'article 113 de la mateixa llei.

 

ANNEX A L'ORDENANÇA DE CIRCULACIÓ QUADRE D'INFRACCIONS I SANCIONS

I. INFRACCIONS LLEUS

A. Infraccions tipificades en l'Ordenança (màxim 100% de la quantia establerta per a les faltes lleus en el TRLSV). Quantia de caràcter general, sense perjudici del resultat de la instrucció del procediment.

1. Travessar un vianant la calçada fora dels passos autoritzats si aquests existeixen, fer-ho fora de les cantonades o en direcció no perpendicular a l'eix de la via, o fer-ho per la calçada de places o glorietes no senyalitzades (arts. 5 i 8.d Ordenança): 50%.

2. Circular un vianant per una via sense voreres, sense fer-ho pel lloc més allunyat del centre de la calçada (art. 5 Ordenança): 50%.

3. Circular per la calçada o llocs no autoritzats amb monopatins, patins o aparells similars (art. 6 Ordenança): 80%.

4. Circular per la vorera o zones per als vianants amb monopatins, patins o aparells similars sense fer-ho a la velocitat de pas dels vianants (art. 6 Ordenança): 80%.

5. Circular per la calçada o llocs no autoritzats amb monopatins, patins o aparells similars essent arrossegats per altres vehicles (art. 6 Ordenança): 100%.

6. Córrer, botar o circular els vianants molestant els altres usuaris de la via pública, esperar l'autobús fora de la parada, envair la calçada per sol·licitar la parada o pujar o baixar dels vehicles en marxa (art. 7 Ordenança): 50%.

7. No respectar un vianant les indicacions dels llums dels semàfors en els passos en què n'hi hagi, o no respectar les indicacions dels agents que regulen la circulació (art. 8 Ordenança): 80%

8. Fer qualsevol tipus d'activitats en la via pública no autoritzades (art. 9 Ordenança): 80%.

9. Emetre un vehicle líquids, gasos, renous o altres elements que puguin implicar un impacte negatiu per al medi ambient (art. 11 Ordenança): 100%.

10. Circular amb una bicicleta o cicle fora del carril bici o de l'itinerari senyalitzat, fer-ho per voreres, places o passejos a velocitat superior a 10 km/h, o envair zones per als vianants (arts. 12 i 13 Ordenança): 80%.

11. Circular amb una bicicleta o cicle fora del carril dret, tret que les circumstàncies de la via no ho permetin o s'hagi de girar a l'esquerra (art. 13 Ordenança): 50%.

12. No respectar els conductors de bicicletes o cicles els llums dels semàfors o les indicacions dels agents de la circulació, circular en una sola roda o agafar-se a altres vehicles en marxa (art. 14 Ordenança): 100%.

13. Abocar un ciclista, de manera conscient, líquids, olis o altres fluids, o fer un ús exagerat o immotivat de senyals acústics (art. 14 Ordenança): 50%.

14. No disposar les bicicletes o cicles de dispositiu d'avís acústic o elements reflectors (art. 15 Ordenança): 50%.

15. Circular amb una bicicleta o cicle per via interurbana quan sigui obligatori l'ús d'enllumenat sense utilitzar armilla reflectora (art. 15 Ordenança): 100%.

16. Transportar una altra persona en una bicicleta sense que el conductor sigui major d'edat, o fer-ho fora de seient homologat o sense casc (art. 15 Ordenança): 80%.

17. Circular en grup amb cavalleries sense autorització municipal o sense persona responsable, no circular aquestes arrambades a la seva dreta i al pas, o sense que el conductor pugui controlar-les i dirigir-les (arts. 16 i 17 Ordenança): 50%.

18. Circular amb una cavalleria sense ajustar-se a les normes generals de trànsit, o sense respectar les indicacions dels agents de l'autoritat (art. 18 Ordenança): 100%.

19. Circular amb un vehicle que utilitzi llantes metàl·liques (art. 18 i 25 Ordenança): 100%.

20. Circular a velocitat inferior al 50% de l'establerta per a la via de què es tracti, excepte quan es donin circumstàncies excepcionals o en el cas de vehicles especials o autoritzats (arts. 20 i 22 Ordenança): 80%.

21. Col·locar publicitat en senyals de circulació o en els seus suports (art. 28 Ordenança): 80%.

22. Estacionar un vehicle en la via pública per més de 24 hores per vendre'l o llogar, realitzar activitats de venda ambulant no autoritzada, o la reparació no puntual de vehicles (art. 37 Ordenança): 80%.

23. Estacionar caravanes, autocaravanes o similars en zones de domini públic amb vocació de permanència (art. 37 Ordenança): 100%.

24. Estacionar un vehicle de lloguer sense conductor sense portar en lloc visible identificació del contracte, durada, dates d'inici i de finalització, matrícula i nom, adreça i telèfon de l'empresa arrendadora (art. 38 Ordenança): 100%.

25. Estacionar en una via d'amplada menor de 9 metres camions de MMA superior a 12 t o autobusos de longitud superior a 7 m en horari comprès entre les 21 i les 9 hores (art. 39 Ordenança): 100%.

26. Circular amb un vehicle per zones ACIRE sense que estigui inclòs en les excepcions a què es refereix l'art. 41 de l'Ordenança (art. 41 Ordenança): 100%.

27. Estacionar en zona ACIRE amb vehicles que no tenguin targeta o no l'exhibeixin (art. 42 Ordenança): 100%.

28. Excedir el temps màxim d'estacionament permès en zona ORA o Zona Blava un vehicle no exclòs del límit horari (arts. 47, 49 i 52 Ordenança): 80%.

29. Estacionar en zona ORA o Zona Blava sense exhibir el corresponent tiquet horari els vehicles no exclosos (arts. 47, 49 i 52 Ordenança): 80%.

30. Estacionar de nou un vehicle en zona ORA o Zona Blava desplaçant el vehicle a menys de 200 m del lloc d'aparcament anterior, durant el període de 30 minuts següent al de la seva finalització (arts. 50 i 52 Ordenança): 80%.

31. Estacionar en zona ORA o Zona Blava col·locant defectuosament la targeta de manera que no pugui llegir-se des de l'exterior del vehicle (art. 52 Ordenança): 80%.

32. Exhibir en zona ORA o Zona Blava un distintiu de resident caducat, en vehicle diferent de l'autoritzat, o havent transferit el vehicle o canviat de domicili (art. 52 Ordenança): 80%.

33. Efectuar feines de càrrega i descàrrega en les zones habilitades a aquest efecte, però fora de l'horari autoritzat (art. 57 Ordenança): 100%.

34. No complir, en la realització de feines de càrrega i descàrrega, les normes que es contenen en l'article 59 de l'Ordenança: 100%.

35. Utilitzar les zones de càrrega i descàrrega els vehicles que no tenguin autorització per al transport de mercaderies o sense comptar amb la llicència fiscal o document que acrediti per a l'exercici de l'activitat (art. 59 Ordenança): 100%.

36. Utilitzar les zones de càrrega i descàrrega per a altres finalitats que no són les pròpies d'aquestes (art. 59 Ordenança): 100%.

37. Accedir a vies d'accés restringit o prohibit als vehicles industrials o comercials, o excedir el pes i dimensions establertes o l'horari autoritzat (arts. 60 i 61 Ordenança): 100%.

38. Realitzar obres o instal·lacions, o col·locar mobiliari urbà o qualsevol altre element o objecte de forma permanent o provisional en les vies públiques sense autorització municipal (art. 62 Ordenança): 100%.

39. No retirar immediatament instal·lacions, elements o contenidors no autoritzats, o col·locats sense complir les prescripcions de la llicència (art. 63 Ordenança): 100%.

40. No disposar els contenidors col·locats en la via pública d'elements reflectors, o no complir aquests les dimensions mínimes establertes (art. 64 Ordenança): 100%.

41. Realitzar operacions de mudança incomplint alguna de les condicions establertes en l'art. 67 de l'Ordenança: 80%.

42. Estacionar en zona de reserva oficial o zona de seguretat (arts. 68 i 69 Ordenança): 100%.

43. Estacionar en zona reservada a persones amb mobilitat reduïda no tenint o no exhibint la targeta original, o que aquesta estigui caducada, duplicada o falsificada (art. 70 Ordenança): 100%.

44. Ocupar la via pública per a la realització de qualsevol tipus d'activitat sense comptar amb la preceptiva autorització (art. 71 Ordenança): 100%.

45. Estacionar en zones d'entrada i sortida de vehicles amb llicència municipal de gual, fins i tot sent titular d'aquesta (art. 74 Ordenança): 100%.

46. Instal·lar cartells de gual sense la prèvia llicència municipal (art. 74 Ordenança): 100%.

47. Abandonar un vehicle en la via pública en les condicions establertes en aquesta Ordenança (arts. 82 i 83 Ordenança): 100%.

48. La resta d'infraccions per incompliment de les prescripcions de l'Ordenança no descrites abans: 80%

B. Infraccions tipificades en el TRLTSV i/o RGC (màxim 100% de la quantia establerta per a les faltes lleus en el TRLSV)

1. Circular no estant en condicions de controlar el vehicle, o en condicions que limitin la llibertat de moviments del conductor o en limitin el camp de visió (arts. 11 TRLTSV i 18 RGC): 100%.

2. Circular qualsevol usuari de la via de manera que entorpeixi indegudament la circulació, o causi perill, perjudici o molèsties innecessàries a les persona o danys als béns (art. 9 TRLTSV i 2 RGC): 90%.

3. Realitzar activitats de neteja, vendes o actuacions anàlogues que causin molèsties, perill o perjudici als ocupants de vehicles o obstaculitzin la circulació (art. 9 TRLTSV i 121 RGC): 90%.

4. Exercir l'activitat d'aparcament o ordenació de vehicles en la via pública sense la preceptiva autorització (arts. 9 TRLTSV i 121 RGC): 90 %.

5. No adoptar les precaucions necessàries en maniobres de detenció, parada i estacionament (arts. 26 i 44 TRLTSV i 108 RGC): 100%.

6. Utilitzar senyals acústics de forma immotivada o exagerada (art. 44 TRLTSV i 110 RGC): 90%.

7. No advertir amb els senyals corresponents a la resta d'usuaris de les maniobres que es faran amb el vehicle (arts. 44 TRLTSV i 108 RGC): 90%.

8. No adoptar les mesures de precaució necessàries en l'obertura o tancament de les portes dels vehicles, de manera que hi hagi perill o entorpiment per a altres usuaris (arts. 45 TRLTSV i 114 RGC): 90%.

9. No aturar el motor durant la càrrega de combustible (arts. 45 TRLTSV i 114 RGC): 100%

10. Subministrar combustible als usuaris de vehicles que tenguin el motor encès (arts. 46 TRLTSV i 115 RGC): 100%.

11. Circular amb un vehicle automòbil per les voreres i altres zones per als vianants (arts. 9 TRLTSV i 121 RGC): 100%.

12. Circular amb un vehicle de dues rodes entre dues files contigües de vehicles de superior categoria, o entre una fila i la vorera (art. 9 TRLTSV i 3 RGC): 100%.

13. Produir els vehicles a motor renous o gasos ocasionats per acceleracions brusques, tubs d'escapament alterats o altres circumstàncies anòmales (arts. 10 TRLTSV i 7 RGC): 90%.

14. Efectuar parades prohibides pels senyals corresponents (art. 38 TRLTSV i 93 RGC): 100 %.

15. Estacionar antireglamentàriament, de manera que s'incompleixin les normes de fila, bateria o semibateria establertes (art. 92 TRLTSV): 90%.

16. Estacionar un remolc separat del vehicle (arts.38 TRLTSV i 93 RGC): 100 %.

17. Estacionar en llocs on ho prohibeixin els senyals corresponents o fora dels límits senyalitzats per poder fer-ho (arts. 38 TRLTSV i 93 RGC): 100 %.

18. No respectar els senyals i marques del paviment (arts. 53 TRLTSV i 132 RGC): 100 %.

19. Instal·lar senyals de circulació sense autorització o tancar o obrir una via pública al trànsit sense ser agent de l'autoritat o personal dependent de l'organisme titular de la via (arts. 58 TRLTSV i 37 i 142 RGC.): 80%.

20. No protegir ni senyalitzar o, si escau, no il·luminar, els obstacles que dificultin la circulació de vianants o vehicles (art. 51 TRLTSV i 130 RGC): 100%.

21. No respectar el senyal de circulació prohibida (art. 53 TRLTSV i 132 RGC): 100%.

22. Circular el viatger d'una motocicleta sense anar assegut a cavall i amb els peus recolzats en els reposapeus laterals (art. 12 RGC): 90%.

23. Circular amb un vehicle sense senyalitzar de manera reglamentària la càrrega que sobresurt (art. 15 RGC): 80%.

24. Circular per zones excloses al trànsit rodat (art. 121.5 RGC): 90%.

25. Circular amb el llum antiboira davanter i/o posterior encès, sense que les circumstàncies meteorològiques ho requereixin (art. 106 RGC): 80 %.

C. Infraccions lleus tipificades en la Llei 10/2010, de 27 de juliol, de la CAIB (quantia: de 1.000 a 3.000 €)

1. Tenir aparcats en la via pública entre un i tres cotxes per al lloguer sense que estiguin llogats (art. 4.4 Llei): 1.000 €.

2.Tenir aparcats en la via pública entre un i tres cotxes per al lloguer sense que estiguin llogats, essent l'infractor reincident (art. 4.4 Llei): 2.000 €.

3. Tenir aparcats en la via pública entre un i tres cotxes per al lloguer sense que estiguin llogats havent estat sancionat prèviament l'infractor en dues ocasions pel mateix fet (art. 4.4 Llei): 3.000 €.

II. INFRACCIONS GREUS (QUANTIA 200 €)

A. Tipificades en el TRLSV, RGC i/o RGV, i normes complementàries

1. No respectar els límits de velocitat reglamentàriament establerts, d'acord amb l'annex al text refós de la LSV (art. 19 TRLTSV).

2. Circular en un tram determinat a una velocitat mitjana superior als límits establerts reglamentàriament, d'acord amb la taula annexa al TRLSV (19 TRLTSV).

3. Incomplir les disposicions en matèria de prioritat de pas, avançaments, canvis de direcció o sentit i marxa enrere, sentit de la circulació, utilització de carrils i vorals i, en general, tota vulneració de les ordenacions especials de trànsit per raons de seguretat o fluïdesa de la circulació (arts. 21, 32, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 i 36 TRLTSV).

4. Parar o estacionar en carril bus, en corbes, canvis de rasant, zones d'estacionament per a ús exclusiu de persones amb mobilitat reduïda, túnels, passos inferiors, interseccions o en qualsevol altre lloc perillós o en el qual s'obstaculitzi greument la circulació o constitueixi un risc, especialment per als vianants (arts. 38 i 39 TRLTSV i 90 i 91 RGC).

5. Circular sense fer ús de l'enllumenat reglamentari (art. 42 TRLTSV).

6. Conduir utilitzant cascos, auriculars o altres dispositius que disminueixin l'obligatòria atenció permanent a la conducció (arts. 11 TRLTSV i 18 RGC).

7. Conduir utilitzant manualment dispositius de telefonia mòbil, navegadors o qualsevol altre sistema de comunicació (arts. 11 TRLTSV i 18 RGC).

8. No fer ús del cinturó de seguretat, sistemes de retenció infantil, casc o altres elements de protecció obligatoris (art. 47 TRLTSV i 116, 117 i 118 RGC).

9. Circular amb menors de dotze anys com a passatgers de ciclomotors o motocicletes, excepte els casos especials prevists en aquesta Ordenança (art. 12.2 RGC).

10. No respectar els senyals dels agents que regulen la circulació (art. 54 TRLTSV i 143 RGC).

11. No respectar el llum vermell d'un semàfor (art. 146 RGC).

12. No respectar el senyal de «stop» o la de «cediu el pas» (art. 56.5 i 151 RGC).

13. Conduir un vehicle essent titular d'una autorització que manca de validesa (art. 61 TRLTSV).

14. Conduir de manera negligent o circular realitzant maniobres de ziga-zaga entre el trànsit rodat. (art. 3 RGC).

15. Llançar a la via o als seus voltants objectes que puguin produir incendis o accidents, o que obstaculitzin la lliure circulació (art. 10 TRLTSV).

16. No mantenir la distància de seguretat amb el vehicle precedent (art. 20 TRLTSV i 54 RGC).

17. Circular amb un vehicle que incompleixi les condicions tècniques reglamentàriament establertes si no afecta greument la seguretat vial, així com les infraccions relatives a les normes que regulen la inspecció tècnica de vehicles (art. 11 RGV, art. 1 RD 2042/1994).

18. Incomplir l'obligació de verificar que les plaques de matrícula no presenten obstacles que n'impedeixin o en dificultin la lectura i identificació (arts. 9 TRLTSV i 49 RGV).

19. No facilitar l'infractor a l'agent de l'autoritat la seva identitat i/o les dades del vehicle sol·licitats pels afectats en un accident de circulació en què estigui implicat (art. 59.3 TRLTSV).

20. Conduir un vehicle amb la càrrega mal condicionada o amb perill de caiguda (art. 14 RGC).

21. Conduir un vehicle amb l'autorització administrativa per conduir suspesa o prohibida la seva utilització pel conductor (art.63 TRLTSV).

22. Circular amb un vehicle amb el permís de circulació suspès (art. 51.4 RGV).

23. Circular un vehicle amb ocupació excessiva que suposi augmentar en un 50% el nombre de places autoritzades, exclòs el conductor (art. 9 RGC).

24. Incomplir l'obligació d'impedir que el vehicle sigui conduït per persona que no ha obtingut mai el permís o la llicència de conducció (art 9 bis TRLTSV).

25. Circular en posició paral·lela amb vehicles que ho tenen prohibit (arts. 15 TRLTSV i 36.2 RGC).

26. Utilitzar targetes o distintius falsificats a les zones ACIRE, ORA o Blava (arts. 42, 52 y 56 Ordenança)

B. Infraccions greus tipificades en la Llei 10/2010, de 27 de juliol, de la CAIB (quantia: de 3.001 a 10.000 €)

1. Tenir aparcats en la via pública entre quatre i deu cotxes per al lloguer sense que estiguin llogats (art. 4.4 Llei): 3.001 €.

2. Tenir aparcats en la via pública entre quatre i deu cotxes per al lloguer sense que estiguin llogats, essent l'infractor reincident per primera vegada (art. 4.4 Llei): 6.000 €.

3. Tenir aparcats en la via pública entre quatre i deu cotxes per al lloguer sense que estiguin llogats havent estat sancionat l'infractor prèviament en dues ocasions pel mateix fet (art. 4.4 Llei): 10.000 €.

4. Realitzar qualsevol tasca de manteniment dels vehicles de lloguer sense que estiguin llogats en la via pública (art. 4.4 Llei): 3.001 €.

5. Realitzar qualsevol tasca de manteniment dels vehicles de lloguer sense que estiguin llogats en la via pública, essent l'infractor reincident (art. 4.4 Llei): 6.000 €.

6. Realitzar qualsevol tasca de manteniment dels vehicles de lloguer sense que estiguin llogats en la via pública, essent l'infractor multireincident (art. 4.4 Llei): 10.000 €.

III. INFRACCIONS MOLT GREUS (500,00 €)

A. Tipificades en el TRLSV, RGC i/o RGV, i normes complementàries

1. Excedir dels límits de velocitat reglamentàriament establerts, d'acord amb l'estipulat en la taula de velocitats annexa al TRLSV (art. 19 TRLTSV).

2. Circular en un tram a una velocitat mitjana superior als límits establerts reglamentàriament, d'acord amb la taula de velocitats annexa al TRLSV (art. 19 TRLTSV).

3. La conducció per les vies i espais públics havent ingerit begudes alcohòliques de manera que l'infractor presenti taxes superiors a les legalment establertes i, en tot cas, la conducció sota els efectes d'estupefaents, psicotròpics, estimulants o qualsevol substància d'efectes anàlegs (arts. 12 TRLTSV i 20 RGC).

4. Incomplir l'obligació de tots els conductors de vehicles de sotmetre's a les proves que es realitzin per a la detecció de possibles intoxicacions d'alcohol, estupefaents, psicotròpics, estimulants i altres substàncies anàlogues, així com la de totes les persones usuàries de la via pública que es trobin implicades en un accident de circulació (art. 12 TRLTSV i 21 RGC).

5. Conduir temeràriament (art. 3 RGC).

6. Circular en sentit contrari a l'establert (arts. 13 TRLTSV i 29 RGC).

7. Participar en competicions i curses de vehicles no autoritzades (arts. 20 TRLTSV i 65 RGC).

8. Conduir un vehicle sense l'autorització administrativa que correspongui en funció de la seva categoria (art. 59 TRLTSV).

9. Circular amb un vehicle sense l'autorització administrativa corresponent, o que aquesta no sigui vàlida (arts. 59 i 61.1 TRLTSV i 11 RGV).

10. Circular amb un vehicle que incompleixi les condicions tècniques de tal manera que afecti greument la seguretat vial (arts. 59 i 61.1 TRLTSV i 11 RGV).

B. Tipificades en el TRLSV, quanties especials

1. Incomplir per part del titular o de l'arrendatari del vehicle amb el qual s'hagi comès una infracció l'obligació d'identificar veraçment el conductor responsable de la infracció, quan siguin degudament requerits a fer-ho en el termini establert. En el supòsit d'empreses de lloguer de vehicles sense conductor, aquesta obligació s'ha d'ajustar al que disposa l'article 9.bis del TRLSV (art. 9 TRLTSV). Quan es tracti d'una infracció lleu, el doble de la prevista per a la infracció originària. Quan la infracció sigui greu o molt greu, el triple de la quantia establerta per a la infracció originària.

2. Conduir vehicles que tenguin instal·lats inhibidors de radar o qualssevol altres mecanismes encaminats a interferir el funcionament correcte dels sistemes de vigilància del trànsit: 6.000 €.

3. Realitzar en la via obres sense autorització, així com retirar, ocultar, alterar o deteriorar la senyalització permanent o provisional: 3.000 €.

4. No instal·lar la senyalització d'obres o fer-ho incorrectament, de manera que es posi en greu risc la seguretat vial: 3.000 €.

5. Incomplir les normes, reglamentàriament establertes, que regulen les activitats industrials que afecten de manera directa la seguretat vial: 3.000 €.

6. Instal·lar inhibidors de radar en els vehicles, o qualssevol altres mecanismes encaminats a interferir el funcionament correcte dels sistemes de vigilància del trànsit. No constitueixen infracció els sistema d'avís que informen de la posició d'aquests sistemes: 3.000 €.

C. Infraccions molt greus tipificades en la Llei 10/2010, de 27 de juliol, de la CAIB (quantia: de 10.001 a 30.000 €)

1. Tenir aparcats en la via pública més de deu cotxes per al lloguer sense que estiguin llogats (art. 4.4 Llei): 10.001 €.

2.Tenir aparcats en la via pública més de deu cotxes per al lloguer sense que estiguin llogats, essent l'infractor reincident per primera vegada (art. 4.4 Llei): 20.000 €.

3. Tenir aparcats en la via pública més de deu cotxes per al lloguer sense que estiguin llogats, havent estat sancionat l'infractor prèviament en dues ocasions pel mateix fet (art. 4.4 Llei): 30.000 €.”

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la publicació d’aquest edicte en el BOIB, de conformitat amb el que estableixen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, reguladora de la jurisdicció Contenciosa Administrativa.

 

Calvià, 14 de gener de 2013

El Tinent de Batle delegat de Circulació
Daniel Perpiñá Torres