Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA
Núm. 2455
Instrucció 1/2013, de 4 de febrer, de la directora general de Cooperació i Immigració, per la qual s’estableixen els criteris generals per elaborar els informes d’esforç d’integració per a la renovació d’autoritzacions de residència
1. Des de juny de 2011, amb l’entrada en vigor del nou Reglament d’estrangeria (RD 557/2011, de 20 d’abril), les comunitats autònomes comencen a participar en la tramitació d’algunes autoritzacions administratives que afecten les persones immigrants.
En aquest marc, es troba l’elaboració d’informes sobre l’anomenat esforç d’integració, l’objectiu del qual és acreditar aquest esforç a les persones immigrades que ho desitgin, com també facilitar la renovació de les autoritzacions de residència temporal o de residència temporal i feina.
2. L’objecte d’aquesta Instrucció és establir els criteris generals per tramitar els informes d’esforç d’integració, en el marc de la competència atorgada per la Llei orgànica 4/2000, d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, després de la reforma per la Llei orgànica 2/2009.
3. D’acord amb el que estableix l’article 31.7 de la Llei orgànica 4/2000, en els procediments de renovació de les autoritzacions de residència temporal dels estrangers s’ha de valorar especialment l’esforç d’integració, acreditat mitjançant un informe positiu emès per la comunitat autònoma que certifiqui l’assistència a les accions formatives que preveu l’article 2 ter d’aquesta norma.
Aquesta previsió legal ha estat objecte de desenvolupament en els articles 51.6, 61.7, 71.6 i 109.6 i en la disposició addicional dinovena del Reial decret 557/2011, de 20 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000.
4. Mitjançant el Decret 12/2011, de 18 de juny, del president de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquest Decret, modificat pel Decret 23/2011, de 5 d’agost; pel Decret 33/2011, de 4 de novembre; pel Decret 2/2012, de 2 de març; pel Decret 8/2012, de 9 de maig; pel Decret 19/2012, de 20 de juliol, i pel Decret 20/2012, de 5 d’octubre, atribueix a la Direcció General de Cooperació i Immigració, en general, les competències derivades de la cooperació social i econòmica de caràcter exterior i, específicament, la derivada de les relacions amb les comunitats balears a l’exterior; les polítiques de solidaritat i desenvolupament humà a pobles i països no desenvolupats o en via de desenvolupament; l’atenció a la població immigrant i emigrant; el suport a la integració social i laboral de la immigració i de l’emigració; les relacions amb comunitats i entitats associatives de residents forans, i la interlocució amb les cases regionals amb seu a les Illes Balears.
5. Mitjançant la Resolució de la directora general de Cooperació i Immigració de 20 de desembre de 2011 es va aprovar per primera vegada el Pla Formatiu per a Persones Immigrades. Aquest Pla havia de ser una eina que facilitàs als seus destinataris el coneixement i respecte dels valors constitucionals d’Espanya, els valors estatutaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els valors de la Unió Europea, els drets humans, les llibertats públiques, la democràcia, la tolerància i la igualtat entre dones i homes, i també l’aprenentatge de les llengües oficials del lloc de residència. Addicionalment, aquesta Resolució va aprovar la Instrucció que havia de regir el desenvolupament del Pla Formatiu.
6. Transcorregut un any des que es va dictar aquesta Instrucció, es fa necessari actualitzar-la i millorar-la d’acord amb l’experiència acumulada per la Direcció General en l’elaboració d’aquests informes.
Per les consideracions exposades, i d’acord amb el que estableix l’article 21.1 i 2 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Primera
Objecte i àmbit territorial
Aquesta Instrucció té com a objecte concretar el procediment per a la tramitació i l’emissió de l’informe sobre l’esforç d’integració de la persona immigrant, als efectes de la renovació de l’autorització d’una residència temporal, d’acord amb el que estableix l’article 31.7 de la Llei orgànica 4/2000, d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social.
Aquesta Instrucció és d’aplicació als procediments d’emissió d’informes d’esforç d’integració de l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segona
Procediments en els quals es pot presentar l’informe sobre esforç d’integració
D’acord amb el que estableix el Reial decret 557/2011, de 20 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, l’informe d’esforç d’integració només pot ser valorat en els procediments següents:
Tercera
Naturalesa de l’informe d’esforç d’integració
Es tracta d’un informe que emet la Comunitat Autònoma a sol·licitud d’una persona immigrant.
D’acord amb el que estableix el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, aquest informe no s’ha de presentar obligatòriament, però pot ser al·legat per la persona immigrant en cas de no acreditar el compliment d’algun dels requisits prevists per a la renovació de l’autorització i es valorarà per l’oficina d’estrangeria.
En aquest sentit, no és preceptiu presentar-lo per a l’admissió a tràmit del procediment de renovació de l’autorització, sens perjudici de la seva recepció com a documentació que acompanya la sol·licitud en els casos que sigui presentat juntament amb aquesta o de la seva possible aportació per la persona immigrant una vegada iniciat el procediment d’acord amb el que estableix l’article 35 e de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Quarta
Des tinataris de l’informe d’esforç d’integració
Poden sol·licitar l’emissió de l’informe d’esforç d’integració les persones immigrades que compleixin els requisits següents:
Cinquena
Accions formatives
1. D’acord amb l’article 2 ter de la Llei orgànica 4/2000, d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, s’han de tenir en consideració les accions formatives destinades a:
2. També s’han de considerar les accions de formació professional per a l’ocupació impartides pels serveis públics d’ocupació o per entitats privades acreditades pels serveis públics d’ocupació.
3. S’han de valorar les accions formatives desenvolupades per entitats públiques o privades acreditades, conformement al que estableix la clàusula sisena d’aquesta Instrucció.
Sisena
Entitats privades acreditades als efectes de la consideració d’accions formatives
La Direcció General de Cooperació i Immigració ha de regular el procediment d’autorització d’entitats privades per impartir accions formatives adreçades a la integració social de persones immigrades.
Setena
Sol·licituds
1. La sol·licitud s’ha de fer de conformitat amb el model facilitat per la direcció general competent en matèria d’immigració. Aquest model ha d’estar a disposició de les persones interessades a la pàgina web <www.immigrabalears.com>, al Casal d’Associacions d’Immigrants i ONGD (ubicat al carrer d’Eusebi Estada, 48, de Palma) i a la xarxa d’oficines d’informació, assessorament i orientació a la immigració gestionades per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (OFIM).
2. Les sol·licituds han d’anar acompanyades dels documents següents, que han de ser originals o còpies compulsades:
3. Les sol·licituds s’han de presentar al registre de la direcció general competent en matèria d’immigració o als llocs que determina l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i s’han d’adreçar a la direcció general competent en matèria d’immigració.
4. El termini de presentació de les sol·licituds està obert durant tot l’any.
5. Si no s’hi adjunten a la sol·licitud els documents del punt 2 d’aquesta clàusula, l’òrgan competent ha de requerir la persona interessada per tal que de conformitat amb l’article 71.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, esmeni la falta o hi adjunti els documents preceptius en el termini màxim de 10 dies hàbils, amb la indicació que si no ho fa s’entendrà que desisteix de la seva sol·licitud.
Vuitena
Criteris de valoració
1. Per tal d’obtenir l’informe d’esforç d’integració favorable és imprescindible acreditar la participació en un o més cursos formatius.
2. Com a mínim, s’han d’haver realitzat cursos per un còmput global de 40 hores, en qualsevol de les matèries formatives especificades en el punt primer la clàusula cinquena d’aquesta Instrucció.
No obstant això, sempre que s’hagin acreditat un mínim de 20 hores en qualsevol de les matèries formatives especificades en el punt primer de la clàusula cinquena d’aquesta instrucció, s’emetrà un informe d’esforç d’integració favorable si s’han realitzat un mínim de 30 hores en les accions formatives especificades en el punt segon de la clàusula cinquena d’aquesta Instrucció.
3. Es valoraran les accions formatives desenvolupades per entitats públiques o privades acreditades de conformitat amb el que estableix la clàusula sisena d’aquesta Instrucció.
4. Es tindrà en compte la participació activa en accions formatives i, en cap cas, el grau de superació de les proves que s’hagin pogut realitzar, tant si consten en el certificat corresponent com si no hi consten.
Novena
Òrgans competents per tramitar i emetre l’informe d’esforç d’integració
El director o directora general competent en matèria d’immigració és l’òrgan competent per tramitar i per emetre l’informe d’esforç d’integració.
Desena
Tramitació
1. Una vegada rebudes les sol·licituds, l’òrgan competent per tramitar ha de comprovar el compliment dels requisits per part del sol·licitant i que la documentació aportada coincideix amb els cursos al·legats en la sol·licitud.
2. L’òrgan competent per tramitar la sol·licitud pot fer les actuacions que consideri necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’emetrà l’informe corresponent. En concret, pot:
a. Requerir la persona interessada per tal que aporti la documentació complementària que permeti fer-ne una valoració adequada.
b. Fer les verificacions i els controls que consideri oportuns.
Onzena
Emissió de l’informe i notificació
1. En el supòsit que la persona interessada compleixi els requisits i la seva participació activa en accions formatives hagi estat valorada favorablement, l’òrgan competent ha d’emetre el corresponent informe positiu sobre l’esforç d’integració.
2. L’informe d’esforç d’integració ha de contenir, com a mínim, la informació següent:
3. En el supòsit que la persona interessada no compleixi els requisits o la seva participació activa en accions formatives hagi estat valorada desfavorablement, l’òrgan competent emetrà informe desfavorable.
4. El termini màxim per emetre un informe positiu o negatiu i notificar-lo és de 10 dies hàbils, comptats a partir de l’endemà de la presentació de la sol·licitud. Aquest termini pot ser suspès en els casos de l’article 42.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Transcorregut aquest termini es poden entendre desestimades per silenci administratiu les sol·licituds presentades sobre les quals no s’hagi emès i notificat un informe positiu, sens perjudici del compliment de l’obligació legal de resoldre.
Dotzena
Efectes
Aquesta Instrucció desplega els seus efectes al mes de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 4 de febrer de 2013
La directora general de Cooperació i Immigració
Antònia Maria Estarellas Torrens