Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 2383
Ple.Delegació de competències del Consell Insular de Menorca en l'Ajuntament de Maó per a la tramitació i concessió d'ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social finançats pel Consell Insular de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès l’acord adoptat pel Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 17 de setembre de 2012 i l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament de Maó, en sessió de caràcter ordinari de 27 de setembre de 2012, es fa públic el text del conveni signat entre ambdues administracions en data 23 d'octubre de 2012:

“Conveni entre el Consell Insular de Menorca i l’Ajuntament de Maó per a la tramitació i la concessió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social

Duna part, lHonorable Senyor Santiago Tadeo Florit, President del Consell Insular de Menorca dacord amb la normativa de la Llei de bases de règim jurídic local i la Llei orgànica de règim electoral general, que actua en virtut de la Llei 8/2000, de 27 doctubre, de consells insulars.

I daltra part lIl·lma Sra. Águeda Reynés Calvache , batlessa de lAjuntament de Maó, en virtut de lestablert en larticle 21 de la Llei 7/1985, de 2 dabril, que regula les bases de règim local, i en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Ambdues parts, reconeixent-se mútuament la capacitat necessària per formalitzar aquest acord,

EXPOSEN

I.- Que larticle 70.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de lEstatut dautonomia de les Illes Balears, estableix que el Consell Insular de Menorca competències pròpies en serveis socials i assistència social; desenvolupament comunitari i integració; política de protecció i atenció a persones dependents; voluntariat social, i polítiques datenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.

II.- Que larticle 37 de la Llei 4/2009, d11 de juny de serveis socials, estableix que correspon als consells insulars concedir, gestionar i tramitar les prestacions econòmiques incloses en les competències pròpies en matèria de serveis socials, i aquelles que sels hi encomanin dins el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.

III.- Que en virtut de larticle 75 de lesmentada Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, els ajuntaments de les Illes Balears, en la seva qualitat dinstitucions de govern dels municipis illencs, poden assumir dins el seu àmbit territorial la funció executiva i la gestió de les competències pròpies dels consells insulars o daquelles que els hagin estat prèviament transferides.

IV.- Que larticle 14 de lesmentada Llei 4/2009, d11 de juny, atribueix als serveis socials comunitaris les funcions de:

o) Gestionar prestacions durgència social.

q) Gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques dàmbit municipal i les altres que li siguin atribuïdes.

V.- Que larticle 48 de la Llei 4/2009, d11 de juny, estableix que el Govern de les Illes Balears, els consells insulars i els municipis col·laboren en laplicació de les polítiques de serveis socials, dacord amb les competències respectives, mitjançant els instruments establerts en la legislació general sobre règim jurídic i procediment administratiu, en la legislació sobre consells insulars i en la legislació de règim local.

VI.- Que el Títol I de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i dels procediment administratiu comú, i el Títol IV de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears regulen les relacions entre les diferents administracions públiques i estableixen els diferents mitjans de col·laboració a fi de prestar un millor servei a la ciutadania.

VII.- Que, en data 1 de juliol de 2008, el Consell Insular de Menorca i lAjuntament de Maó, signaren un conveni pel qual sarticulà la col·laboració tècnica, econòmica i administrativa entre ambdues institucions en làmbit de les seves competències, per a la tramitació i la concessió dels ajuts econòmics individuals, temporals i demergència social finançats pel Consell Insular de Menorca.

VIII.- Que el pacte cinquè daquest conveni preveia que la durada de la delegació de competències per a dur a terme lobjecte del conveni és de quatre anys des de lendemà de la seva signatura, sens perjudici de possibles pròrrogues per un període màxim de quatre anys més, per acord exprés de les parts.

IX.- Que el Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de 18 de juny de 2012, aprovà la despesa i transferència a favor de lAjuntament de Maó, per a lexecució del conveni durant lexercici 2012, amb efectes a partir de l1 de gener, per un import total de 72.675,62a abonar en dotze mensualitats i amb càrrec a la corresponent partida del vigent pressupost general del Consell Insular de Menorca.

IX.- Que, havent transcorregut el termini de vigència de lesmentat conveni, sense que shagi signat la corresponent pròrroga i havent manifestat ambdues parts la seva voluntat de donar continuïtat a lesmentada col·laboració mitjançant la signatura dun nou conveni a lefecte, el duen a terme dacord amb els següents

PACTES

PRIMER.- OBJECTE DEL CONVENI

Aquest conveni per objecte articular la col·laboració tècnica, econòmica i administrativa de les institucions que el subscriuen, en làmbit de les seves competències respectives, per a la gestió per part de lAjuntament de Maó dels ajuts econòmics individuals, temporals i demergència social finançats pel Consell Insular de Menorca.

SEGON.- CONCEPTE I TIPOLOGIA DELS AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS, TEMPORALS I DEMERGÈNCIA SOCIAL

2.1. Concepte

Tenen la consideració dajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social aquelles prestacions econòmiques, de caràcter no periòdic, que es concedeixen de manera puntual a un/a ciutadà/ana o a una família per tal de donar resposta a una situació de necessitat, i que habitualment serveixen per a la consecució duns objectius prèviament definits en un pla dintervenció pels serveis socials.

Per la seva naturalesa, aquests ajuts no estan sotmesos a un termini concret de sol·licitud, atès que pel caràcter durgència que presenten es poden demanar en qualsevol moment de l'any.

2.2. Tipologia. Aquests ajuts abasten la classificació següent en funció de les necessitats que shagin datendre:

2.2.1. Ajuts per a habitatge

Pagament de lloguer

Equipament de la llar

Manteniment de la llar

Pagament de pensions, hostals...

 

2.2.2. Ajuts per a manutenció

 

Pagament de bolquers i llet per a nadons

Pagament de menús

Manutenció en general

2.2.3. Ajuts per a activitats educatives

Pagament de lescola infantil

Pagament de material escolar

Pagament del menjador escolar

Pagament dactivitats extraescolars i de lleure

Pagament del transport escolar

2.2.4. Ajuts per a inserció social i laboral

Pagament dajudes per a assistència a accions formatives

Transport per a accions formatives

Desplaçaments per a inserció social

Ajuts puntuals per a la guarda de fills

 

2.2.5. Ajuts per motius sociosanitaris

 

Ajudes tècniques

Reparació/adaptació de la llar

Tractaments professionals

 

2.2.6. Ajuts demergència social

Resten totalment exclosos daquesta classificació i, per tant, daquest conveni, els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades a centres terapèutics i/o residencials fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus daddicció o menors, així com els ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris/àries, dacompanyants o de familiars.

TERCER.- DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES

Per tal de fer efectiu lobjecte expressat en la clàusula anterior, mitjançant aquest conveni el Consell Insular de Menorca delega en lAjuntament de Maó, que laccepta, lexercici de les competències en la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i demergència social que corresponen al primer, de conformitat amb allò previst a lEstatut dautonomia de les Illes Balears i a la resta de normativa aplicable, en els termes establerts en el present conveni.

QUART.- ABAST I CONTINGUT DE LA DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES

4.1 La delegació de competència en la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i demergència social comprèn tots els actes administratius necessaris per a la seva tramitació i concessió, en concret: la valoració de la sol·licitud elaborada per les unitats de treball social municipals, linforme justificatiu de denegació (en cas de valoració negativa), lemissió de la proposta, la determinació de la quantia que sha de concedir, lelaboració de la proposta formal, laprovació per lòrgan competent, la redacció de les notificacions als sol·licitants, lelaboració de la documentació comptable, el pagament de lajut, i altres actes equivalents o complementaris que prevegin les ordenances municipals o les normes de funcionament intern de lajuntament.

4.2 En tots els casos, la concessió dels ajuts ha destar subjecta al procediment recollit en aquest conveni.

CINQUÈ.- DURADA DE LA DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES

El present conveni tindrà vigència des de la seva signatura, amb efectes retroactius a l1 de juliol de 2012, fins el 31 de desembre de 2012, sens perjudici de la seva possible pròrroga per un període màxim de tres anys, per acord exprés de les parts, adoptat amb caràcter previ a al seu acabament.

SISÈ.- FINANÇAMENT

6.1 El Consell Insular de Menorca es compromet a abonar mensualment a lAjuntament de Maó una quantia de 6.056,30(sis mil cinquanta-sis euros amb trenta cèntims) en concepte dajuts econòmics individuals, temporals i demergència social per al període comprés entre l1 de juliol de 2012 i el 31 de desembre de 2012. Aquesta transferència per finalitat finançar pròpiament la quantia dels ajuts, i en cap cas servirà per cobrir despeses destructura o de funcionament dels serveis municipals, com costos de personal o costos materials de qualsevol tipus, amb excepció del 6% de cost de gestió previst a lapartat següent.

6.2 Aquest import en resulta daplicar al crèdit total que el Consell Insular de Menorca ha previst per a ajuts econòmics individuals, temporals i demergència social per al 2012, els criteris de distribució entre ajuntaments que preveu la clàusula setena daquest conveni, així com el 6% en concepte de cost de gestió de la competència delegada.

6.3 LAjuntament de Maó podrà complementar la transferència rebuda pel Consell Insular de Menorca amb les quantitats que desitgi amb càrrec al seu pressupost.

SETÈ.- DETERMINACIÓ DELS CRITERIS SOBRE ELS QUALS ES REALITZA LA DISTRIBUCIÓ ECONÒMICA ENTRE ELS AJUNTAMENTS

7.1 La distribució del fons que el Consell Insular de Menorca realitza entre els ajuntaments que han acceptat la delegació es regirà sempre pel principi dequitat, entenent queequitatsignifica tractament individualitzat, just i equilibrat entre les parts en funció de les necessitats de cada cas, i no pas tractament homogeni.

7.2 Lany 2012, les variables a partir de les quals sha efectuat la distribució del fons han estat les següents:

a) Població total

b) Gent gran

c) Menors

d) Pobresa

Els indicadors que han servit per mesurar la incidència de cada variable, i el pes relatiu que cadascun dells en la distribució de recursos, han estat els següents:

a) Nombre dhabitants empadronats…….………………………………   50%

b.1) Nombre de persones majors de 65 anys.……………………………  10%

b.2) Nombre de persones majors de 85 anys……………………………   10%

c) Nombre dhabitants de 14 anys o menys..…………………………….  10%

e) Nombre dhabitants nascuts en un país en vies de desenvolupament....  20%

Per al càlcul dels indicadors shan fet servir sempre estadístiques dorganismes oficials, com lInstitut Balear dEstadística o lInstitut Nacional dEstadística.

Per a lany 2012, els càlculs shan realitzat a partir de les dades del padró, a data 1 de gener de 2011, subministrades per lInstitut Nacional dEstadística. Per calcular lindicador denombre dhabitants nascuts en un país en vies de desenvolupament, es complementen aquestes dades amb les que han subministrat els ajuntaments a partir dels seus padrons.

7.3 Les variables, els indicadors i llur pes relatiu que determinen la distribució del fons aprovat pel Consell Insular podran ser modificats en exercicis posteriors en cas de pròrroga del conveni, sempre que així ho determini la Comissió de Seguiment que aquest mateix preveu. Qualsevol modificació daquests components haurà de respectar el principi dequitat que defineix lapartat 1 daquesta clàusula, i haurà de comptar amb laprovació dels membres del Consell Insular de Menorca amb representació a la Comissió de Seguiment, més la majoria dels ajuntaments de lilla.

7.4 Les dades sociodemogràfiques o de qualsevol altre tipus que serveixin com a font per calcular la distribució del fons entre els ajuntaments hauran de ser actualitzades i validades cada any per les parts que signen el present conveni.

VUITÈ.- REQUISITS PER PODER SER BENEFICIARI DELS AJUTS

Per poder gaudir dels ajuts objecte daquest conveni els sol·licitants hauran de complir els requisits generals que es relacionen a continuació, així com els requisits específics que regulen les bases de concessió. Requisits generals:

-  Estar empadronat/ada en el municipi on se sol·licita l'ajut.

-  Ser major de 18 anys, o menor amb càrregues familiars.

-  No disposar d'ingressos per atendre la situació de necessitat o d'emergència.

NOVÈ.- PROCEDIMENT APLICABLE

El procediment administratiu per concedir els ajuts econòmics, individuals, temporals i demergència social siniciarà a instància de part mitjançant sol·licitud de la persona interessada dirigida a lòrgan municipal competent en matèria de serveis socials que tengui atribuïda la gestió daquests ajuts.

Els ajuts es concediran dacord amb els principis dobjectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.

Les bases i la convocatòria seran aprovades per lòrgan competent de lAjuntament de Maó, respectant els criteris de concessió que hauran estat aprovats per la Comissió de Seguiment.

Lacord de la Comissió de Seguiment que estableixi els criteris de concessió haurà de comptar amb el vot favorable dels representants del Consell Insular de Menorca i de la majoria dels representants dels ajuntaments que han acceptat aquesta delegació.

Les bases de la convocatòria dajuts hauran destablir un model de sol·licitud, la documentació que cal adjuntar-hi i les obligacions que contrauran els beneficiaris. Així mateix, establiran el procediment a seguir, si sescau, en la modificació de la resolució de concessió i en la revocació i/o reintegrament de les ajudes concedides.

El règim dinfraccions i sancions administratives serà lestablert a la normativa vigent aplicable en matèria de subvencions.

DESÈ.- JUSTIFICACIÓ I MEMÒRIA ANUAL

10.1 LAjuntament de Maó, abans del 31 de gener de lany següent, haurà de presentar la justificació de les despeses corresponents a aquest conveni mitjançant lexpedició dun certificat de linterventor o del secretari que acrediti que la quantia rebuda per lobjecte daquest conveni sha dedicat als fins que especifica.

10.2 Per altra banda, lAjuntament de Maó, durant el primer trimestre de lany següent, remetrà al Consell Insular de Menorca una memòria anual dels ajuts econòmics individuals, temporals i demergència social que respongui al doble objectiu de control de la subvenció transferida i davaluació del programa.

Per elaborar aquesta memòria, shaurà de fer servir el model que li faciliti el Consell Insular de Menorca amb lobjectiu de tractar tota la informació duna manera senzilla, homogènia i àgil.

Amb la finalitat de disposar dinformació estadística útil per a la planificació i lavaluació dels serveis públics insulars i municipals, lAjuntament també reportarà, en la mateixa memòria, informació sobre els ajuts econòmics de naturalesa similar a la que regula aquest conveni i que són finançats amb recursos propis. El Consell Insular de Menorca, a la vegada, lliurarà una còpia de la memòria insular a tots els ajuntaments.

ONZÈ.- IMATGE CORPORATIVA I COMUNICACIÓ DE LA COL·LABORACIÓ DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA

LAjuntament de Maó reflectirà en el model de sol·licitud i en tots els documents de comunicació amb els beneficiaris dels ajuts econòmics individuals, temporals i demergència social, que aquests són finançatso, si sescau, cofinançatspel Consell Insular de Menorca. Aquests documents hauran de contenir, a més, el logotip del Consell en un lloc destacat, amb una mida no inferior a la del logotip de lAjuntament (en cas que aquest aparegui).

LAjuntament de Maó també farà constar la referència al finançament daquests ajuts per part del Consell Insular de Menorca en qualsevol mitjà escrit o audiovisual que vagi adreçat a la ciutadania en general amb finalitats informatives, i on sexpliqui la naturalesa, els objectius o els requisits per ser beneficiaris dels ajuts econòmics individuals, temporals o demergència social, com poden ser les pàgines web municipals, catàlegs de serveis, etc.

DOTZÈ.- COMISSIÓ DE SEGUIMENT

12.1 Amb lobjectiu de fer un seguiment dels pactes establerts en el present conveni, es crea una comissió de seguiment interadministrativa.

12.2 Aquesta comissió estarà integrada pel conseller o consellera que tengui atribuïdes les competències en matèria de benestar social, que actuarà com a president/a; un/una directora/a insular del departament que tengui atribuïdes les competències en matèria de benestar social del Consell Insular de Menorca; i un representant de cadascun dels ajuntaments als quals shagi delegat la gestió dels ajuts objecte daquest conveni. Podran assistir-hi altres membres, nomenats per qualsevol de les parts, amb funcions dassessorament. Els ajuntaments que no tenguin delegada la gestió dels ajuts podran ser convidats a participar en la comissió de seguiment, sense que puguin prendre part de les decisions que es prenguin. Actuarà com a secretari/ària un/a funcionari/ària del Consell Insular.

12.3 Les principals funcions daquesta comissió són:

a) Vetlar pel compliment del conveni i fer-ne el seguiment.

b) Interpretar el conveni, i resoldre els dubtes i les controvèrsies que puguin sorgir en la seva aplicació.

c) Aprovar anualment les variacions econòmiques de conformitat amb el que es preveu en la clàusula setena.

d) Aprovar els protocols i annexos que es vulguin signar en el desenvolupament del conveni.

e) Deliberar sobre les variables, els indicadors i els pesos relatius daquests en la distribució del fons insular entre els municipis.

f) Establir els criteris datorgament dels ajuts, els quals hauran de ser recollits en les bases que aprovin els òrgans competents de les entitats que tenguin atribuïda la gestió daquests ajuts.

TRETZÈ.- PROTOCOLS O ANNEXOS SINGULARS DE DESPLEGAMENT

La col·laboració establerta en aquest conveni pot ser objecte, si nés el cas, de desplegament i concreció mitjançant protocols o annexos, que tenen la mateixa consideració jurídica i els mateixos efectes vinculants que aquest conveni.

CATORZÈ.- RESCISIÓ

Aquest conveni es pot rescindir:

a) Per acord mutu i voluntari de les parts, que sha dinstrumentar per escrit.

b) Per la impossibilitat sobrevinguda, legal o material, dacomplir les obligacions que es derivin de lobjecte del conveni.

c) Per incompliment duna les parts, a la qual sha de comunicar la rescissió de forma fefaent, amb audiència prèvia i, com a mínim, amb tres mesos dantelació, sempre que, igual que en lapartat anterior, es faci inviable lacompliment de les finalitats del conveni.

En cap cas la rescissió del conveni ha dafectar lexecució dels serveis i/o les prestacions que es duguin a terme, i les parts hauran dadoptar les mesures pertinents per tal dassegurar la continuïtat de les prestacions i liquidar les obligacions de cada una de les parts signants.

QUINZÈ.- NATURALESA DEL CONVENI

Aquest conveni naturalesa administrativa i, en conseqüència, les controvèrsies que puguin plantejar-se sobre la seva interpretació i lexecució shan de dirimir en el si de la Comissió de Seguiment prevista en el seu pacte dotzè. Sols en el cas que no es pugui arribar a una conciliació, shan de resoldre de conformitat amb el que disposa larticle 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

SETZÈ.- PUBLICITAT DEL CONVENI

Aquest conveni sha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears amb indicació dels acords dels òrgans competents de les administracions que el subscriuen. Les parts signants acorden que el Consell Insular de Menorca serà lAdministració encarregada de dur a terme aquesta publicació.

I, com a prova de conformitat, signam aquest conveni, per quadruplicat i a un sol efecte en el lloc i la data més avall indicats.

Maó, 23 d'octubre de 2012.

 

Maó, 5 de febrer de 2013

 

LA SECRETÀRIA INTERINA

Rosa Salord Olèo