Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 2383
Ple.Delegació de competències del Consell Insular de Menorca en l'Ajuntament de Maó per a la tramitació i concessió d'ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social finançats pel Consell Insular de Menorca
Versió PDF
Atès l’acord adoptat pel Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 17 de setembre de 2012 i l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament de Maó, en sessió de caràcter ordinari de 27 de setembre de 2012, es fa públic el text del conveni signat entre ambdues administracions en data 23 d'octubre de 2012:
“Conveni entre el Consell Insular de Menorca i l’Ajuntament de Maó per a la tramitació i la concessió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social
D’una part, l’Honorable Senyor Santiago Tadeo Florit, President del Consell Insular de Menorca d’acord amb la normativa de la Llei de bases de règim jurídic local i la Llei orgànica de règim electoral general, que actua en virtut de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.
I d’altra part l’Il·lma Sra. Águeda Reynés Calvache , batlessa de l’Ajuntament de Maó, en virtut de l’establert en l’article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases de règim local, i en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Ambdues parts, reconeixent-se mútuament la capacitat necessària per formalitzar aquest acord,
EXPOSEN
I.- Que l’article 70.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, estableix que el Consell Insular de Menorca té competències pròpies en serveis socials i assistència social; desenvolupament comunitari i integració; política de protecció i atenció a persones dependents; voluntariat social, i polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.
II.- Que l’article 37 de la Llei 4/2009, d’11 de juny de serveis socials, estableix que correspon als consells insulars concedir, gestionar i tramitar les prestacions econòmiques incloses en les competències pròpies en matèria de serveis socials, i aquelles que se’ls hi encomanin dins el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.
III.- Que en virtut de l’article 75 de l’esmentada Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, els ajuntaments de les Illes Balears, en la seva qualitat d’institucions de govern dels municipis illencs, poden assumir dins el seu àmbit territorial la funció executiva i la gestió de les competències pròpies dels consells insulars o d’aquelles que els hagin estat prèviament transferides.
IV.- Que l’article 14 de l’esmentada Llei 4/2009, d’11 de juny, atribueix als serveis socials comunitaris les funcions de:
o) Gestionar prestacions d’urgència social.
q) Gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques d’àmbit municipal i les altres que li siguin atribuïdes.
V.- Que l’article 48 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, estableix que el Govern de les Illes Balears, els consells insulars i els municipis col·laboren en l’aplicació de les polítiques de serveis socials, d’acord amb les competències respectives, mitjançant els instruments establerts en la legislació general sobre règim jurídic i procediment administratiu, en la legislació sobre consells insulars i en la legislació de règim local.
VI.- Que el Títol I de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i dels procediment administratiu comú, i el Títol IV de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears regulen les relacions entre les diferents administracions públiques i estableixen els diferents mitjans de col·laboració a fi de prestar un millor servei a la ciutadania.
VII.- Que, en data 1 de juliol de 2008, el Consell Insular de Menorca i l’Ajuntament de Maó, signaren un conveni pel qual s’articulà la col·laboració tècnica, econòmica i administrativa entre ambdues institucions en l’àmbit de les seves competències, per a la tramitació i la concessió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social finançats pel Consell Insular de Menorca.
VIII.- Que el pacte cinquè d’aquest conveni preveia que la durada de la delegació de competències per a dur a terme l’objecte del conveni és de quatre anys des de l’endemà de la seva signatura, sens perjudici de possibles pròrrogues per un període màxim de quatre anys més, per acord exprés de les parts.
IX.- Que el Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de 18 de juny de 2012, aprovà la despesa i transferència a favor de l’Ajuntament de Maó, per a l’execució del conveni durant l’exercici 2012, amb efectes a partir de l’1 de gener, per un import total de 72.675,62€ a abonar en dotze mensualitats i amb càrrec a la corresponent partida del vigent pressupost general del Consell Insular de Menorca.
IX.- Que, havent transcorregut el termini de vigència de l’esmentat conveni, sense que s’hagi signat la corresponent pròrroga i havent manifestat ambdues parts la seva voluntat de donar continuïtat a l’esmentada col·laboració mitjançant la signatura d’un nou conveni a l’efecte, el duen a terme d’acord amb els següents
PRIMER.- OBJECTE DEL CONVENI
Aquest conveni té per objecte articular la col·laboració tècnica, econòmica i administrativa de les institucions que el subscriuen, en l’àmbit de les seves competències respectives, per a la gestió per part de l’Ajuntament de Maó dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social finançats pel Consell Insular de Menorca.
SEGON.- CONCEPTE I TIPOLOGIA DELS AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS, TEMPORALS I D’EMERGÈNCIA SOCIAL
2.1. Concepte
Tenen la consideració d’ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social aquelles prestacions econòmiques, de caràcter no periòdic, que es concedeixen de manera puntual a un/a ciutadà/ana o a una família per tal de donar resposta a una situació de necessitat, i que habitualment serveixen per a la consecució d’uns objectius prèviament definits en un pla d’intervenció pels serveis socials.
Per la seva naturalesa, aquests ajuts no estan sotmesos a un termini concret de sol·licitud, atès que pel caràcter d’urgència que presenten es poden demanar en qualsevol moment de l'any.
2.2. Tipologia. Aquests ajuts abasten la classificació següent en funció de les necessitats que s’hagin d’atendre:
2.2.1. Ajuts per a habitatge
Pagament de lloguer
Equipament de la llar
Manteniment de la llar
Pagament de pensions, hostals...
2.2.2. Ajuts per a manutenció
Pagament de bolquers i llet per a nadons
Pagament de menús
Manutenció en general
2.2.3. Ajuts per a activitats educatives
Pagament de l’escola infantil
Pagament de material escolar
Pagament del menjador escolar
Pagament d’activitats extraescolars i de lleure
Pagament del transport escolar
2.2.4. Ajuts per a inserció social i laboral
Pagament d’ajudes per a assistència a accions formatives
Transport per a accions formatives
Desplaçaments per a inserció social
Ajuts puntuals per a la guarda de fills
2.2.5. Ajuts per motius sociosanitaris
Ajudes tècniques
Reparació/adaptació de la llar
Tractaments professionals
2.2.6. Ajuts d’emergència social
Resten totalment exclosos d’aquesta classificació i, per tant, d’aquest conveni, els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades a centres terapèutics i/o residencials fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus d’addicció o menors, així com els ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris/àries, d’acompanyants o de familiars.
TERCER.- DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES
Per tal de fer efectiu l’objecte expressat en la clàusula anterior, mitjançant aquest conveni el Consell Insular de Menorca delega en l’Ajuntament de Maó, que l’accepta, l’exercici de les competències en la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social que corresponen al primer, de conformitat amb allò previst a l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i a la resta de normativa aplicable, en els termes establerts en el present conveni.
QUART.- ABAST I CONTINGUT DE LA DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES
4.1 La delegació de competència en la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social comprèn tots els actes administratius necessaris per a la seva tramitació i concessió, en concret: la valoració de la sol·licitud elaborada per les unitats de treball social municipals, l’informe justificatiu de denegació (en cas de valoració negativa), l’emissió de la proposta, la determinació de la quantia que s’ha de concedir, l’elaboració de la proposta formal, l’aprovació per l’òrgan competent, la redacció de les notificacions als sol·licitants, l’elaboració de la documentació comptable, el pagament de l’ajut, i altres actes equivalents o complementaris que prevegin les ordenances municipals o les normes de funcionament intern de l’ajuntament.
4.2 En tots els casos, la concessió dels ajuts ha d’estar subjecta al procediment recollit en aquest conveni.
CINQUÈ.- DURADA DE LA DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES
El present conveni tindrà vigència des de la seva signatura, amb efectes retroactius a l’1 de juliol de 2012, fins el 31 de desembre de 2012, sens perjudici de la seva possible pròrroga per un període màxim de tres anys, per acord exprés de les parts, adoptat amb caràcter previ a al seu acabament.
SISÈ.- FINANÇAMENT
6.1 El Consell Insular de Menorca es compromet a abonar mensualment a l’Ajuntament de Maó una quantia de 6.056,30€ (sis mil cinquanta-sis euros amb trenta cèntims) en concepte d’ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social per al període comprés entre l’1 de juliol de 2012 i el 31 de desembre de 2012. Aquesta transferència té per finalitat finançar pròpiament la quantia dels ajuts, i en cap cas servirà per cobrir despeses d’estructura o de funcionament dels serveis municipals, com costos de personal o costos materials de qualsevol tipus, amb excepció del 6% de cost de gestió previst a l’apartat següent.
6.2 Aquest import en resulta d’aplicar al crèdit total que el Consell Insular de Menorca ha previst per a ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social per al 2012, els criteris de distribució entre ajuntaments que preveu la clàusula setena d’aquest conveni, així com el 6% en concepte de cost de gestió de la competència delegada.
6.3 L’Ajuntament de Maó podrà complementar la transferència rebuda pel Consell Insular de Menorca amb les quantitats que desitgi amb càrrec al seu pressupost.
SETÈ.- DETERMINACIÓ DELS CRITERIS SOBRE ELS QUALS ES REALITZA LA DISTRIBUCIÓ ECONÒMICA ENTRE ELS AJUNTAMENTS
7.1 La distribució del fons que el Consell Insular de Menorca realitza entre els ajuntaments que han acceptat la delegació es regirà sempre pel principi d’equitat, entenent que “equitat” significa tractament individualitzat, just i equilibrat entre les parts en funció de les necessitats de cada cas, i no pas tractament homogeni.
7.2 L’any 2012, les variables a partir de les quals s’ha efectuat la distribució del fons han estat les següents:
a) Població total
b) Gent gran
c) Menors
d) Pobresa
Els indicadors que han servit per mesurar la incidència de cada variable, i el pes relatiu que té cadascun d’ells en la distribució de recursos, han estat els següents:
a) Nombre d’habitants empadronats…….……………………………… 50%
b.1) Nombre de persones majors de 65 anys.…………………………… 10%
b.2) Nombre de persones majors de 85 anys…………………………… 10%
c) Nombre d’habitants de 14 anys o menys..……………………………. 10%
e) Nombre d’habitants nascuts en un país en vies de desenvolupament.... 20%
Per al càlcul dels indicadors s’han fet servir sempre estadístiques d’organismes oficials, com l’Institut Balear d’Estadística o l’Institut Nacional d’Estadística.
Per a l’any 2012, els càlculs s’han realitzat a partir de les dades del padró, a data 1 de gener de 2011, subministrades per l’Institut Nacional d’Estadística. Per calcular l’indicador de “nombre d’habitants nascuts en un país en vies de desenvolupament”, es complementen aquestes dades amb les que han subministrat els ajuntaments a partir dels seus padrons.
7.3 Les variables, els indicadors i llur pes relatiu que determinen la distribució del fons aprovat pel Consell Insular podran ser modificats en exercicis posteriors en cas de pròrroga del conveni, sempre que així ho determini la Comissió de Seguiment que aquest mateix preveu. Qualsevol modificació d’aquests components haurà de respectar el principi d’equitat que defineix l’apartat 1 d’aquesta clàusula, i haurà de comptar amb l’aprovació dels membres del Consell Insular de Menorca amb representació a la Comissió de Seguiment, més la majoria dels ajuntaments de l’illa.
7.4 Les dades sociodemogràfiques o de qualsevol altre tipus que serveixin com a font per calcular la distribució del fons entre els ajuntaments hauran de ser actualitzades i validades cada any per les parts que signen el present conveni.
Per poder gaudir dels ajuts objecte d’aquest conveni els sol·licitants hauran de complir els requisits generals que es relacionen a continuació, així com els requisits específics que regulen les bases de concessió. Requisits generals:
- Estar empadronat/ada en el municipi on se sol·licita l'ajut.
- Ser major de 18 anys, o bé menor amb càrregues familiars.
- No disposar d'ingressos per atendre la situació de necessitat o d'emergència.
NOVÈ.- PROCEDIMENT APLICABLE
El procediment administratiu per concedir els ajuts econòmics, individuals, temporals i d’emergència social s’iniciarà a instància de part mitjançant sol·licitud de la persona interessada dirigida a l’òrgan municipal competent en matèria de serveis socials que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts.
Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.
Les bases i la convocatòria seran aprovades per l’òrgan competent de l’Ajuntament de Maó, respectant els criteris de concessió que hauran estat aprovats per la Comissió de Seguiment.
L’acord de la Comissió de Seguiment que estableixi els criteris de concessió haurà de comptar amb el vot favorable dels representants del Consell Insular de Menorca i de la majoria dels representants dels ajuntaments que han acceptat aquesta delegació.
Les bases de la convocatòria d’ajuts hauran d’establir un model de sol·licitud, la documentació que cal adjuntar-hi i les obligacions que contrauran els beneficiaris. Així mateix, establiran el procediment a seguir, si s’escau, en la modificació de la resolució de concessió i en la revocació i/o reintegrament de les ajudes concedides.
El règim d’infraccions i sancions administratives serà l’establert a la normativa vigent aplicable en matèria de subvencions.
DESÈ.- JUSTIFICACIÓ I MEMÒRIA ANUAL
10.1 L’Ajuntament de Maó, abans del 31 de gener de l’any següent, haurà de presentar la justificació de les despeses corresponents a aquest conveni mitjançant l’expedició d’un certificat de l’interventor o del secretari que acrediti que la quantia rebuda per l’objecte d’aquest conveni s’ha dedicat als fins que especifica.
10.2 Per altra banda, l’Ajuntament de Maó, durant el primer trimestre de l’any següent, remetrà al Consell Insular de Menorca una memòria anual dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social que respongui al doble objectiu de control de la subvenció transferida i d’avaluació del programa.
Per elaborar aquesta memòria, s’haurà de fer servir el model que li faciliti el Consell Insular de Menorca amb l’objectiu de tractar tota la informació d’una manera senzilla, homogènia i àgil.
Amb la finalitat de disposar d’informació estadística útil per a la planificació i l’avaluació dels serveis públics insulars i municipals, l’Ajuntament també reportarà, en la mateixa memòria, informació sobre els ajuts econòmics de naturalesa similar a la que regula aquest conveni i que són finançats amb recursos propis. El Consell Insular de Menorca, a la vegada, lliurarà una còpia de la memòria insular a tots els ajuntaments.
ONZÈ.- IMATGE CORPORATIVA I COMUNICACIÓ DE LA COL·LABORACIÓ DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA
L’Ajuntament de Maó reflectirà en el model de sol·licitud i en tots els documents de comunicació amb els beneficiaris dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social, que aquests són finançats –o, si s’escau, cofinançats– pel Consell Insular de Menorca. Aquests documents hauran de contenir, a més, el logotip del Consell en un lloc destacat, amb una mida no inferior a la del logotip de l’Ajuntament (en cas que aquest aparegui).
L’Ajuntament de Maó també farà constar la referència al finançament d’aquests ajuts per part del Consell Insular de Menorca en qualsevol mitjà escrit o audiovisual que vagi adreçat a la ciutadania en general amb finalitats informatives, i on s’expliqui la naturalesa, els objectius o els requisits per ser beneficiaris dels ajuts econòmics individuals, temporals o d’emergència social, com poden ser les pàgines web municipals, catàlegs de serveis, etc.
DOTZÈ.- COMISSIÓ DE SEGUIMENT
12.1 Amb l’objectiu de fer un seguiment dels pactes establerts en el present conveni, es crea una comissió de seguiment interadministrativa.
12.2 Aquesta comissió estarà integrada pel conseller o consellera que tengui atribuïdes les competències en matèria de benestar social, que actuarà com a president/a; un/una directora/a insular del departament que tengui atribuïdes les competències en matèria de benestar social del Consell Insular de Menorca; i un representant de cadascun dels ajuntaments als quals s’hagi delegat la gestió dels ajuts objecte d’aquest conveni. Podran assistir-hi altres membres, nomenats per qualsevol de les parts, amb funcions d’assessorament. Els ajuntaments que no tenguin delegada la gestió dels ajuts podran ser convidats a participar en la comissió de seguiment, sense que puguin prendre part de les decisions que es prenguin. Actuarà com a secretari/ària un/a funcionari/ària del Consell Insular.
12.3 Les principals funcions d’aquesta comissió són:
a) Vetlar pel compliment del conveni i fer-ne el seguiment.
b) Interpretar el conveni, i resoldre els dubtes i les controvèrsies que puguin sorgir en la seva aplicació.
c) Aprovar anualment les variacions econòmiques de conformitat amb el que es preveu en la clàusula setena.
d) Aprovar els protocols i annexos que es vulguin signar en el desenvolupament del conveni.
e) Deliberar sobre les variables, els indicadors i els pesos relatius d’aquests en la distribució del fons insular entre els municipis.
f) Establir els criteris d’atorgament dels ajuts, els quals hauran de ser recollits en les bases que aprovin els òrgans competents de les entitats que tenguin atribuïda la gestió d’aquests ajuts.
TRETZÈ.- PROTOCOLS O ANNEXOS SINGULARS DE DESPLEGAMENT
La col·laboració establerta en aquest conveni pot ser objecte, si n’és el cas, de desplegament i concreció mitjançant protocols o annexos, que tenen la mateixa consideració jurídica i els mateixos efectes vinculants que aquest conveni.
CATORZÈ.- RESCISIÓ
Aquest conveni es pot rescindir:
a) Per acord mutu i voluntari de les parts, que s’ha d’instrumentar per escrit.
b) Per la impossibilitat sobrevinguda, legal o material, d’acomplir les obligacions que es derivin de l’objecte del conveni.
c) Per incompliment d’una les parts, a la qual s’ha de comunicar la rescissió de forma fefaent, amb audiència prèvia i, com a mínim, amb tres mesos d’antelació, sempre que, igual que en l’apartat anterior, es faci inviable l’acompliment de les finalitats del conveni.
En cap cas la rescissió del conveni ha d’afectar l’execució dels serveis i/o les prestacions que es duguin a terme, i les parts hauran d’adoptar les mesures pertinents per tal d’assegurar la continuïtat de les prestacions i liquidar les obligacions de cada una de les parts signants.
QUINZÈ.- NATURALESA DEL CONVENI
Aquest conveni té naturalesa administrativa i, en conseqüència, les controvèrsies que puguin plantejar-se sobre la seva interpretació i l’execució s’han de dirimir en el si de la Comissió de Seguiment prevista en el seu pacte dotzè. Sols en el cas que no es pugui arribar a una conciliació, s’han de resoldre de conformitat amb el que disposa l’article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
SETZÈ.- PUBLICITAT DEL CONVENI
Aquest conveni s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears amb indicació dels acords dels òrgans competents de les administracions que el subscriuen. Les parts signants acorden que el Consell Insular de Menorca serà l’Administració encarregada de dur a terme aquesta publicació.
I, com a prova de conformitat, signam aquest conveni, per quadruplicat i a un sol efecte en el lloc i la data més avall indicats.
Maó, 23 d'octubre de 2012.
Maó, 5 de febrer de 2013
LA SECRETÀRIA INTERINA
Rosa Salord Olèo