Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE VICEPRESIDÈNCIA DE CULTURA, PATRIMONI I ESPORTS

Núm. 2079
Notificació per edictes del Reglament 3/2012, sobre el procediment a seguir per a la declaració de festes d'interès cultural a l'illa de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell de Mallorca, en la sessió celebrada el dia 13 de desembre de 2012, va adoptar, entre d’altres, el següent acord:

I - Estimar les al·legacions presentades per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats del Govern de les Illes Balears relatives a la titulació dels articles del Reglament sobre el procediment a seguir per a la declaració de festes d’interès cultural a l’illa de Mallorca i de previsió de l’informe preceptiu del Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional de les Illes Balears, previ a la declaració d’una festa com d’interès cultural, incloent-ho, a tal efecte, dins l’article 6.1 relatiu als informes preceptius, concedint a tal efecte, tant al Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional de Mallorca com al Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional de les Illes Balears, un termini de 10 dies per evacuar els corresponents informes de conformitat amb a l’article 43.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

II.- Estimar la proposta presentada a l’informe sobre l’impacte de gènere relativa a la substitució del concepte “interessats” per “persones interessades” recollit a l’article 5 del text del Reglament sobre el procediment a seguir per a la declaració de festes d’interès cultural a l’illa de Mallorca.

III.- Aprovar definitivament, d’acord amb el Consell Consultiu, el Reglament sobre el procediment a seguir per a la declaració de festes d’interès cultural a l’illa de Mallorca, que figura com annex al present acord.

IV.- Notificar-ho a als interessats.

V.- Comunicar-ho al Govern de les Illes Balears i a la Delegació del Govern de l’Estat.

VI. Publicar-ho al BOIB.

ANNEX

REGLAMENT 3/2012, SOBRE EL PROCEDIMENT A SEGUIR PER A LA DECLARACIÓ DE FESTES D’INTERÈS CULTURAL A L’ILLA DE MALLORCA

Exposició de motius:

Els articles 72,1 i 84.2 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, per la qual s’aprova l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, atribueix als consells insulars l’exercici de la potestat reglamentària en les competències atribuïdes com a pròpies.

L’article 70.6 de l’Estatut inclou dins les competències pròpies dels consells insulars les referides al patrimoni monumental, cultural, històric, artístic, arquitectònic, arqueològic i paisatgístic dins el seu àmbit territorial.

D’acord amb el que preveu el Títol IV de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, formen part del patrimoni etnològic els llocs i els béns, mobles i immobles, com també els coneixement i les activitats que són o que han estat expressió rellevant de la cultura tradicional del poble de les Illes Balears en els aspectes materials, econòmics, socials o espirituals.

Per la seva banda, tal i com s’assenyala a l’Exposició de Motius de la Llei 1/2002, de 19 de març, de cultura popular i tradicional de les Illes Balears, la cultura popular i tradicional, a través de les múltiples i molt diverses manifestacions que té, és considerada arreu del món com uns dels elements que configuren i que defineixen la personalitat col·lectiva dels pobles. I una d’aquestes manifestacions són, precisament, les celebracions de festes tradicionals pròpies de la cultura dels pobles que formen part de l’Illa de Mallorca.

Aquesta Llei preveu al seu article 5 que les celebracions de les festes tradicionals pròpies de la cultura popular de les Illes Balears d’especial arrelament i rellevància podran ser declarades festes d’interès cultural mitjançant acord plenari del consell insular competent, declaració que ha de comptar amb l’informe previ del Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional de les Illes Balears.

El mateix article 5 preveu que cada consell insular, en l’àmbit de les seves competències, podrà aprovar el reglament en el qual s’especifiqui el procediment per a la declaració de les festes d’interès cultural. I el present reglament aprofita en gran mesura el procediment establert a la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears per a les declaracions de béns d’interès cultural, ja que es considera que el rang de protecció, promoció i foment de les festes més rellevants ha de ser semblant al que gaudeixen els béns d’interès cultural.

La Llei 1/2002, de 19 de març, també preveu l’existència d’òrgans insulars de consulta semblants al Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional de les Illes Balears. En aquest sentit, l’article 10 assenyala que en cada consell insular poden constituir-se òrgans similars al Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional per exercir millor les seves competències en les matèries regulades en aquesta Llei. Mitjançant acord de Ple de 3 d’octubre de 2005, es va aprovar el reglament del Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional de Mallorca.

El reglament també preveu la creació d’un Registre Insular de Festes d’Interès Cultural, que a més de les característiques que la componen i els elements que li són propis, haurà d’incloure tota modificació i adaptació històrica que es produeixi desprès de la seva declaració.

En definitiva, amb aquest reglament es pretén donar resposta a l’obligació que tenen els poders públics a l’hora de promoure la salvaguarda, estudi, investigació i transmissió a les generacions futures de les festes tradicionals pròpies de la cultura mallorquina.

CAPÍTOL I
Procediment de declaració de festes d’interès cultural

Article 1.- Objecte

1. D’acord amb allò que estableix l’article 5 de la Llei 1/2002, de 19 de març, de cultura popular i tradicional de les Illes Balears, les celebracions de les festes tradicionals pròpies de la cultura popular de l’illa de Mallorca d’especial arrelament i rellevància podran ser declarades festes d’interès cultural.

2. Tots els poders públics radicats a l’illa de Mallorca tenen l’obligació de vetllar per la protecció i promoció de les festes declarades d’interès cultural, com també per conservar-ne els seus trets i elements més característics i essencials, sense perjudici de l’evolució natural i de l’adaptació històrica de cada festa.

3. Així mateix, i dins l’àmbit de les seves respectives competències, els poders públics radicats a l’illa de Mallorca promouran el coneixement i difusió de les festes declarades d’interès cultural.

Article 2.- Procediment de declaració. Inici

1. El procediment de declaració d’una festa d’interès cultural s’iniciarà, d’ofici o a instància de part, per acord de la Comissió Insular de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca.

2. Qualsevol administració pública o persona física i/o jurídica podrà instar l’adopció de l’acord d’iniciació del procediment. La decisió de no iniciar el procediment haurà de ser motivada i, contra aquest acord, que no esgota la via administrativa, es podran interposar els recursos administratius i/o contenciosos administratius d’acord amb allò que disposa la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

3. Les declaracions de festes d’interès cultural requeriran d’un procediment individualitzat per a cada una d’elles. Excepcionalment, es podran declarar d’interès cultural de forma genèrica determinades festes en els casos en què per les seves característiques i similituds, la seva relació entre elles, o per motius històrics, ho facin aconsellable.

Article 3.- Informació prèvia

Abans d’iniciar-se el procediment, la Comissió Insular de Patrimoni Històric podrà sol·licitar dels particulars o de qualsevol organisme públic o privat la informació necessària sobre la festa que es pretén declarar d’interès cultural. De no obtenir-se l’esmentada informació en el termini màxim de dos mesos, la Comissió Insular de Patrimoni Històric acordarà l’inici del procediment previ els informes tècnics que corresponguin.

Article 4.-Incoació

1. L’acord d’incoació del procediment de declaració ha d’incloure una descripció de la festa o festes de què es tracta, suficient per a la seva identificació. En aquesta descripció hi ha de figurar, almenys, una memòria històrica, documentació fotogràfica i bibliogràfica de la festa objecte de la declaració.

2. A més a més, i amb caràcter previ a l’acord d’incoació, serà necessari comptar amb l’informe descriptiu i tècnic del Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional de Mallorca, en el qual es defineixin les característiques de la festa, la memòria històrica, el lloc o indret de celebració i els elements que li són propis.

Article 5.-Notificació i publicació

1. L’acord d’inici del procediment de declaració s’haurà de notificar a les persones interessades, si n’hi ha, a l’Ajuntament o Ajuntaments dels municipis on les festes es celebrin, i al Govern de les Illes Balears, per tal que hi formulin les al·legacions o suggeriments que hi estimin necessaris, donant-los a tal efecte un termini de quinze dies hàbils.

2. Així mateix, l’acord d’inici s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del Consell de Mallorca, tot obrint un període d’informació pública d’un mes per tal que qualsevol persona i/o institució pugui formular les al·legacions o suggeriments que estimin convenients.

Article 6.- Informes preceptius

1. A més de l’informe previ i preceptiu del Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional de Mallorca, de l’informe previ i preceptiu del Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional de les Illes Balears i de la documentació assenyalada a l’article 4 d’aquest reglament; a l’expedient de declaració hi haurà de constar informe favorable de l’Ajuntament o del municipi on la festa o festes es celebrin, o dels Ajuntaments del municipis on es celebrin, si són varis.

2. Opcionalment, es podran demanar informes d’altres entitats científicoculturals o a les institucions consultives previstes a l’article 96 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, radicades a l’illa de Mallorca.

Article 7.-Órgan competent

La declaració d’una festa o festes com a d’interès cultural s’acordarà pel Ple del Consell Insular de Mallorca, a proposta de la Comissió Insular de Patrimoni Històric.

Article 8.- Notificació i publicació

La declaració s’haurà de notificar als interessats, si n’hi ha, a l’Ajuntament o Ajuntaments dels municipis on les festes es celebrin, i al Govern de les Illes Balears, i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del Consell Insular de Mallorca.

Article 9.- Finalització del procediment

L’acord de declaració s’haurà d’adoptar en el termini màxim d’un any, comptat a partir del dia següent al de la data d’incoació de l’expedient. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi produït la declaració, es produirà la caducitat automàtica de l’expedient i s’arxivaran les actuacions sense més tràmits, sense perjudici que, si ho estima oportú, la Comissió Insular de Patrimoni Històric iniciï nou procediment de declaració seguint les determinacions contingudes al present reglament.

Article 10.- Deixar sense efecte una declaració

Per deixar sense efecte la declaració d’una festa o festes com d’interès cultural s’haurà de seguir el mateix procediment previst en aquest reglament per a les declaracions.

CAPÍTOL II
El Registre Insular de Festes d’Interès Cultural

Article 11.- Registre Insular de Festes d’Interès Cultural

1. Es crea el Registre Insular de Festes d’Interès Cultural a l’illa de Mallorca en el qual s’inscriuran els acords de declaració d’una festa o festes com a d’interès cultural adoptats pel Ple del Consell Insular de Mallorca.

2. El Registre depèn orgànicament del departament competent en matèria de cultura i patrimoni del Consell Insular de Mallorca, i a més de la informació continguda a l’expedient, s’hi hauran d’anotar els principals esdeveniments que es produeixin una vegada que s’hagi dut a terme la declaració, per a un millor i major record històric, així com per a la conservació dels elements essencials de la festa o festes de què es tracti, sense perjudici de l’evolució natural i de l’adaptació històrica de cada festa o festes.

Article 12.- Expedició de títol d’inscripció

L’òrgan del qual depèn el Registre Insular de Festes d’Interès Cultural expedirà als Ajuntaments i/o interessats que així ho sol·licitin el corresponent títol acreditatiu de la inscripció, que contindrà la informació essencial sobre la festa o festes que gaudeixen de la condició de festa d’interès cultural.

Disposició final.- Entrada en vigor

Aquest reglament entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears i una vegada transcorregut el termini previst a l’article 65.2 de la Llei 7/1985, de dia 2 d’abril, de bases de règim local.

 

Palma de Mallorca, 4 de gener de 2013

El secretari general del Consell Insular de Mallorca

Jeroni M. Mas Rigo