Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE VICEPRESIDÈNCIA DE CULTURA, PATRIMONI I ESPORTS

Núm. 2077
Acord del Ple del Consell de Mallorca, adoptat en la sessió del dia 13 de desembre de 2012, de modificació de l’expedient de declaració com a bé catalogat, a favor de la Ferreteria La Central (Delimitació del Bé) en el carrer Sant Magí, núm. 37 de Palma.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Acord del Ple del Consell de Mallorca, adoptat en la sessió del dia 13 de desembre de 2012, de modificació de l’expedient de declaració com a bé catalogat, a favor de la Ferreteria La Central (Delimitació del Bé) en el carrer Sant Magí, núm. 37 de Palma.

El Consell de Mallorca, en la sessió ordinària del Ple que va tenir lloc el dia 13 de desembre de 2012, va adoptar, entre d’altres, el següent acord:

“Atès que a la sessió de dia 15 de maig de 2012 la Comissió Insular de Patrimoni Històric va acordar, entre d’altres, la incoació de l’expedient de modificació de l’expedient de declaració com a Bé Catalogat, a favor de la Ferreteria La Central (delimitació del bé) en el carrer Sant Magí núm. 37 de Palma.

Atès que es va obrir el tràmit d’informació pública (BOIB núm. 81 de 05-06-12) i d’audiència als interessats:

- Sra. G. Ludmila Rivacoba Wamba (justificant de recepció 13-07-12)

- Sra. Maria Luisa Santoro Payan (justificant de recepció 10-07-12)

- Ajuntament de Palma (justificant de recepció 06-07-12)

Ateses les al·legacions presentades per:

- Sra. Maria Luisa Santoro Payan, el dia 05-06-12 (NRE 16362),

- Sra. Gloria-Ludmila Rivacoba Wamba, el dia 24 de setembre de 2012 (NRE 27092).

Atès els informes tècnics de dia 31-10-12 i de 03-05-12 emesos pels tècnics del Servei de Patrimoni Històric.

Per tot això, i en virtut del que disposa el Títol I de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del Patrimoni Històric de les Illes Balears, i d’acord amb les competències atribuïdes per la Llei 6/1994, de 13 de desembre, als Consells Insulars en matèria de Patrimoni Històric, i el Reglament Orgànic del Consell Insular de Mallorca, aprovat pel Ple del 8 de març de 2004 (BOIB núm. 38 de 16-03-04) parcialment modificat per acord del ple de 13 d’octubre de 2011 (BOIB núm. 158 de 20-10-11), el President de la Comissió Insular de Patrimoni Històric eleva al Ple la següent proposta d’ACORD:

I. Desestimar les al·legacions presentades per la Sra. Maria Luisa Santoro Payan el día 5-06-2012 (NRE 16362) i per la Sra. Gloria-Ludmila Rivacoba Wamba el dia 24 de setembre de 2012 (NRE 27092), en base a l’informe tècnic de dia 31 d’octubre de 2012, el qual com a motivació s’adjunta i forma part integrant del present acord.

II. Modificar l’expedient de declaració com a Bé Catalogat a favor de la Ferreteria La Central (delimitació del Bé), situada en el carrer Sant Magí, núm. 37 de Palma, la motivació del qual figura a l’informe tècnic de dia 3 de maig de 2012 el qual com a motivació s’adjunta i forma part integrant del present acord.

III. Els efectes d’aquesta declaració són els que genèricament estableixen la Llei 12/98, de 21 de desembre, del Patrimoni Històric de les Illes Balears i la normativa concordant.

IV. Aquest acord s’ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears i s’ha d’anotar al Catàleg Insular de Patrimoni Històric de Mallorca i comunicar-ho a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè procedeixen a la seva anotació al Catàleg General del Patrimoni Històric de les Illes Balears.

V. Aquest acord s’ha de notificar als interessats, a l’Ajuntament de Palma i al Govern de les Illes Balears.”

Contra aquesta resolució que posa fi a la via administrativa es poden interposar, alternativament, els recursos següents:

a)Directament el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la recepció de la present notificació.

b)El recurs de reposició potestatiu davant el mateix òrgan que ha dictat la resolució, en el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució. Contra la desestimació expressa del recurs de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la recepció de la notificació de la desestimació de l’esmentat recurs.

Un cop transcorregut un mes des de la interposició del recurs sense que s’hagi notificat la resolució, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, contra la desestimació presumpta del recurs de reposició, sense limitació temporal, mentre no hi hagi resolució expressa.

No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i de la Llei 4/1999, de 13 de gener, de modificació de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

La qual cosa us comunico per al vostre coneixement i als efectes oportuns.

 

Palma, 22 de gener de 2013

El secretari general del Consell de Mallorca
Jeroni Mas Rigo

 

Annex I: (Es publica com annex un extracte de l’informe tècnic del cap de secció de Béns Culturals i de la cap de secció d’Arquitectura de dia 3 de maig de 2012. L’ informe íntegre a que fa referència l’apartat II de l’acord, consta a l’expedient administratiu núm. 151/12. Aquest expedient es podrà consultar a les dependències del Servei de Patrimoni Històric (Pl. De l’Hospital, 4, 07012 de Palma) per aquells interessats en el procediment i que acreditin aquesta condició, d’acord amb el que disposa l’art. 31 i ss. De la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada por la Llei 4/1999, de 13 de gener).

L’objecte del present informe és la modificació de l’expedient de declaració de l’immoble La Ferreteria La Central, al c/ Sant Magí 37 de Palma, que fou declarada com a Bé Catalogat pel Ple del Consell de Mallorca de 7 de maig de 2001.

A l’expedient de declaració del mencionat immoble consta informe tècnic on es recull la memòria descriptiva, l’estat de conservació, principals mesures de protecció, així com uns annexos que inclouen:  la fitxa del catàleg de protecció d’edificis i elements d’interès històric, artístic,  arquitectònic i paisatgístic de Palma, un annex fotogràfic i un annex amb documentació planimètrica.

Durant la tramitació de l’expedient de declaració, no es va incorporar la documentació planimètrica ni a la publicació de la incoació (BOIB núm. 144 de 25 de novembre de 2000) ni a la publicació de l’acord de declaració (BOIB núm. 70 de 12 de juny de 2001). Això, ha generat diferents interpretacions respecte a l’àrea inclosa com a part integrant del Bé Catalogat,  tot i què a la part descriptiva sí què es mencionava l’espai enjardinat posterior, i què a l’informe de 19 de juny de 2007, de la tècnica de la secció jurídica i administrativa, s’afirma que “s’entén que la delimitació de l’edifici coincideix amb la parcel·la cadastral”.

Així, per una part, l’Ajuntament de Palma, davant la sol·licitud de modificació el PGOU per adequar la protecció de la parcel·la cadastral on es situa “La Ferreteria La Central”, a la declaració del Consell, s’indica que “no es pot determinar amb claredat si les construccions annexes que es situen dins la parcel·la cadastral 9002605 DD 6890 C, i que el PGOU qualifica com espai lliure privat, s’han de considerar protegides per la catalogació feta pel Consell Insular”.

A l’informe de l’arquitecte municipal de 27 de desembre de 2011 s’afirma que:

“Les edificacions per les quals es sol·licita protecció no formen part estructural ni programàtica de l’edifici de vivendes protegit [...]

“Que sí s’han observat l’existència d’unes dependències situades sota el jardí posterior de l’immoble. Al mateix nivell del carrer de Sant Magí (el jardí es troba al nivell del primer pis), cobertes amb voltes a les que s’accedeix a través d’un arc rebaixat”.

Per altra banda, la propietat, a la sol·licitud de modificació del PGOU assenyala com, l’edifici de la Ferreteria La Central, a la part posterior presenta, a més de l’espai enjardinat, una sèrie de construccions que es comuniquen amb l’edifici principal a través de la planta baixa i per una escala.

Amb la documentació planimètrica ara aportada a l’expedient es pot veure com certament aquestes construccions, tot i no presentar unes característiques formals o estructurals de singular rellevància, sí formen part indivisible del conjunt de l’immoble, al qual s’uneixen a través d’un espai soterrani, que li atorguen una especial significació, i que constitueixen una unitat amb tot el conjunt de l’immoble, considerant l’immoble individualment, o com a part integrant del Conjunt Històric del Jonquet. 

Per tot això es proposa la següent delimitació del Bé Catalogat Ferreteria la Central:

“DELIMITACIÓ DEL BÉ:

S’inclou com a part integrant del Bé Catalogat tota la parcel·la cadastral 9002605, i que per tant, tal i com mostra la planimetria adjunta, incorpora l’edificació principal, l’espai enjardinat, i les construccions annexes”.

Annex II: (Es publica com annex un extracte de l’informe tècnic del cap de secció de Béns Culturals i de la cap de secció d’Arquitectura de dia 31 d’octubre de 2012. L’ informe íntegre a que fa referència l’apartat I de l’acord, consta a l’expedient administratiu núm. 151/12. Aquest expedient es podrà consultar a les dependències del Servei de Patrimoni Històric (Pl. De l’Hospital, 4, 07012 de Palma) per aquells interessats en el procediment que acreditin aquesta condició, d’acord amb el que disposa l’art. 31 i ss. De la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener).

En relació a les al·legacions presentades per la Sra. Marisa Luisa Santoro Payan en qualitat de presidenta de la comunitat de propietaris de l’edifici del c/ Sant Magí núm. 35 (interior), en data 5 de juny de 2012 (núm. Reg. Gen CIM 16362) i en relació a l’escrit remés per la Sra. Gloria-Ludmila Rivacoba Wamba, com a propietària de l’immoble del c/ Sant Magí 37 (núm. Reg. Gen. CIM 27092), en el tràmit d’audiència de l’expedient 151/12 de modificació de l’expedient de declaració com a Bé catalogat a favor de la Ferreteria la Central (delimitació de bé), al carrer sant Magí 37 de Palma, informam el següent:

Informe Tècnic

En data 15 de maig de 2012 la Comissió Insular de Patrimoni Històric va acordar, entre d’altres, la incoació del expedient de modificació de l’expedient de declaració com a bé catalogat a favor de la Ferreteria La Central, c/ Sant Magí, 37 de Palma.

Tal i com s’exposava a l’informe de 3 de maig de 2012, que va motivar aquest acord, la modificació es va dur a terme per tal de clarificar i adequar la documentació gràfica de la declaració de la Ferreteria La Central, carrer Sant Magí 37 (Palma) com a Bé catalogat per acord del Ple del Consell de 7 de maig de 2001. En aquest informe es justificava la inclusió de tots les construccions integrants a la parcel·la cadastral 9002605, destacant que, aquest conjunt d’elements constructius “[...] formen part indivisible del conjunt de l’immoble al qual s’uneixen a través d’un espai soterrani, que li atorguen una especial significació, i que constitueixen una unitat amb tot el conjunt de l’immoble, considerant l’immoble individualment, o com a part integrant del Conjunt històric del Jonquet”.

A les al·legacions de la Sra. Maria Luisa Santoro, i a l’escrit de la Sra. Gloria-Ludmila Rivacoba Wamba, les argumentacions exposades fan referència exclusivament a la titularitat del pou situat junt a les construccions annexes al jardí i que, com s’ha dit al paràgraf anterior, es va incloure com a part integrant del Bé Catalogat. En el primer cas es sol·licita l’exclusió del pou de l’àmbit declarat i en el segon reclamant la suspensió de totes les actuacions dutes a terme segons llicència municipal i que entenem que en qualsevol cas, s’ha de resoldre a través d’altres instàncies i tràmits administratius.

Aquests dos escrits (en cap punt de les seves argumentacions) aporten dades de caràcter tècnic que facin necessari qüestionar i modificar la decisió tècnica d’incloure tots els elements constructius que ara s’integren a l’àmbit declarat.

En aquest sentit, s’ha recordar què, a l’hora de procedir a la delimitació d’un àmbit de protecció, els aspectes que s’han de tenir en compta són els valors patrimonials i culturals de l’element a protegir. En aquest cas, com ja es va posar de manifest a l’informe d’inici del procediment, el que es va valorar no és tant el valor singular de cada un dels elements constructius que s’integraven a la declaració, sinó el fet de constituir una unitat amb l’edificació principal i el seu jardí i per això proposar la incoació d’aquest àmbit com a Bé Catalogat

Entenem que no s’aporten noves dades en relació a si l’element en discussió, un pou que se situa al límit entre dues propietats, i, pel que sembla, la propietat del qual és reclamada pels dos veins colindants, té o no valors que el facin mereixedors de protecció, sinó que únicament s’aporten documents per cada una de les dues parts en relació a la discussió de la propietat d’aquest element.

Certament creim que el tema de la propietat del pou correspon al dret civil i que s’ha de resoldre a un altre àmbit.

A l’expedient inicial s’havia agafat com a límit la que a n’aquell moment figurava al cadastre virtual com a parcel·la cadastral.

El cas és que, més enllà del tema de la propietat del petit element objecte de discussió (el pou), cap dels dos al·legants aporta cap nova dada en relació als valors o no de l’element en qüestió.

Entenem, com ja enteniem a l’emissió de l’informe inicial, i per les dades que tenim a l’abast, que el pou formava part del sistema construït de l’edificació objecte del present expedient, i per això va ser inclòs a la delimitació.

Com que no s’aporten noves dades al respecte, no entenem que, des d’un punt de vista tècnic, s’hagi de modificar la proposta inicial de delimitació del Bé Catalogat, Ferreteria La Central del c/ Sant Magí 37 de Palma, descrits a l’acord d’incoació.

Conclusions:

Un cop analitzada la documentació presentada, a les diferents al·legacions i escrits, els tècnics que subscriuen fan la següent proposta:

Desestimar les al·legacions presentades per la Sra. Marisa Luisa Santoro Payan en qualitat de presidenta de la comunitat de propietaris de l’edifici del c/ Sant Magí núm. 35 (interior), en data 5 de juny de 2012.

Desestimar les al·legacions presentades per la Sra. Gloria-Ludmila Rivacoba Wamba, com a propietària de l’immoble del c/ Sant Magí 37 (núm. Reg. Gen. CIM 27092).

Mantenir la delimitació del Bé que figura a l’informe d’incoació.

Annex 3: Planimetria

Documents adjunts