Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALAIOR

Núm. 2069
Aprovació conveni Pla Prestacions Bàsiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

Feim públic que durant el termini d’exposició pública de l’aprovació del Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social i l'Ajuntament d'Alaior al desenvolupament d'accions formatives dins el marc del programa “Alter”, per la qual cosa es publica íntegrament en el BOIB, d'acord amb l'article 8 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que literalment diu:

 

CONVENI DE COL·LABORACIÓ ENTRE EL CONSELL INSULAR DE MENORCA I L'AJUNTAMENT D’ALAIOR PER AL FINANÇAMENT DE LES PRESTACIONS SOCIALS BÀSIQUES PER A L'ANY 2012

 

COMPAREIXEN I INTERVENEN

 

D’una part l’Honorable Senyor SANTIAGO TADEO FLORIT, president del Consell Insular de Menorca, en nom i representació d’aquesta administració, de conformitat amb les funcions de representació que li atribueix l’article 9.1 de la Llei 8/2000 de 28 d’octubre, de consells insulars.

 

De l’altra, l’Il.lma. Sra. MISERICORDIA SUGRAÑES BARENYS batlessa de l'Ajuntament d’Alaior , en nom i representació d'aquesta administració, de conformitat amb les funcions de representació que li atribueix l'article 21.1 de la Llei 7/1985, de 21 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

 

Ambdues parts intervenen en virtut de la representació que per raó dels seus respectius càrrecs n'assumeixen, es reconeixen mútuament amb capacitat legal necessària per a l'atorgament d'aquest acte i per subscriure el present conveni de col·laboració.

 

ANTECEDENTS

 

L'article 37 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (en endavant, Llei balear 4/2009) determina les competències municipals en matèria de serveis socials, segons queda reflectit en el capítol I del títol III de l'esmentada norma legal.

 

Segons l'esmentada Llei balear 4/2009, el Consell Insular de Menorca assumeix, entre altres, les tasques d'assistència i assessorament als municipis de l'illa, les tasques de suport tècnic i professional als serveis socials comunitaris i les tasques de concessió, gestió i tramitació de prestacions econòmiques incloses en les competències de serveis socials.

 

L'article 29 de la Llei balear 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears (en endavant, Llei balear 20/2006), disposa que els municipis de la comunitat autònoma assumeixen com a competències pròpies la regulació i prestació dels serveis d'atenció a les persones, dels serveis socials públics d'assistència primària i foment de les polítiques d'acolliment de persones immigrants.

 

El Ministeri de Treball i Seguretat Social i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears van subscriure, el 5 de maig de 1988, un conveni programa de desenvolupament de prestacions bàsiques de serveis socials de les corporacions locals, que s'ha prorrogat anualment i automàticament. El Consell de Ministres aprova la distribució territorial dels crèdits pressupostaris que es destinen a finançar programes de serveis socials, entre els quals hi ha el programa de prestacions bàsiques de serveis socials de les corporacions locals.

 

L'acord de la Conferència Sectorial d’Assumptes Socials, convocada pel Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, de 10 de juliol de 2012, formalitza els criteris de distribució dels programes socials, entre altres, del crèdit per al desenvolupament del programa de prestacions bàsiques de serveis socials per corporacions locals.

 

La Conferència Sectorial de Serveis Socials del Govern de les Illes Balears de dia 6 de juny de 2012, va acordar la distribució dels fons pel programa propis i del Ministeri entre les illes.

 

En data 20 de novembre de 2012 es va signar el Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social i el Consell Insular de Menorca per al finançament de la gestió del Programa de prestacions bàsiques de serveis socials de corporacions locals per a l'any 2012, pel qual s'aporta al l'illa de Menorca com a col·laboració del Programa de prestacions socials bàsiques per a l'any 2012 un import de 235.367,94 euros, en dos pagaments de 158.318,44 euros l'any 2012 i de 77.049,50 euros l'any 2013, i d'acord amb la distribució acordada en la Conferència Sectorial de Serveis Socials de les Illes Balears de dia 6 de juny del 2012 i els criteris formalitzats en la Conferència Sectorial d’Assumptes Socials del Ministeri de 10 de juliol de 2012

.

És voluntat del Consell Insular de Menorca distribuir entre els municipis de l'illa aquests fons i els previstos en el vigent pressupost a aquest efecte.

 

La llei balear 20/2006 disposa, en l'article 68, que els municipis poden subscriure convenis de col·laboració amb altres administracions. En el mateix sentit, l'article 4 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (LRJPAC) i els articles 5 i 46 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars (LCI), preveuen que les administracions públiques poden subscriure convenis o acords de cooperació per establir instruments de col·laboració recíproca per assolir finalitats comunes d’interès públic. En el mateix sentit, la Llei balear 4/2009 preveu, amb caràcter específic, aquesta possibilitat.

 

És voluntat del Consell Insular de Menorca i de l'Ajuntament d’Alaior coordinar i articular les seves respectives competències en matèria de prestacions socials bàsiques, d'acord amb l'experiència dels darrers anys, per la qual cosa els compareixents i, en les respectives qualitats en què compareixen, volen signar el present CONVENI DE COL·LABORACIÓ INTERADMINISTRATIVA amb subjecció a les següents:

 

CLÀUSULES

 

PRIMERA. OBJECTE

 

Constitueix l'objecte del present conveni establir la coordinació i la col·laboració tècnica i el finançament dels projectes que es desenvolupen en el marc del Programa de prestacions socials bàsiques i la gestió i el manteniment dels equips municipals d'intervenció familiar (a partir d'ara EMIF).

 

L'Ajuntament d’Alaior assumeix la responsabilitat de cofinançar i gestionar els EMIF i les prestacions socials bàsiques dins el seu àmbit territorial. L'àmbit territorial de les actuacions vinculades a aquest conveni és el municipi d’Alaior

 

La finalitat de la signatura del conveni és assegurar l'adequada satisfacció de les prestacions bàsiques que ofereixin els serveis socials comunitaris bàsics, d'acord amb els principis d'eficiència i major proximitat al ciutadà.

 

SEGONA. OBJECTIUS GENERALS COMUNS

 

Són objectius general d'aquest conveni :

 

a) Proporcionar els serveis socials adequats per cobrir les necessitats bàsiques de la població del municipi.

b) Garantir el suport i assistència tècnica al municipi en el desenvolupament de les competències.

c) Consolidar i millorar la xarxa bàsica dels serveis socials comunitaris bàsics, de manera que pugui donar resposta a les necessitats socials emergents.

d) Afavorir les condicions i la qualitat de vida de les persones i les seves relacions amb l'entorn, fomentant la participació activa de la ciutadania, la millora de la convivència, la cohesió i el progrés social.

 

TERCERA. PRESTACIONS INCLOSES DINS L'OBJECTE DEL CONVENI

El present conveni abastarà les prestacions i activitats següents:

 

1. INFORMACIÓ I ORIENTACIÓ

S’inclouen en aquesta categoria les actuacions d’informació i orientació adreçades a individus, grups i institucions sobre els drets que els corresponen i els recursos socials disponibles. També s’hi inclou l’assessorament especialitzat sobre problemàtiques socials així com el relatiu a la canalització, quan sigui necessari, a la resta de serveis socials existents. Així mateix, s’inclouen dins aquesta categoria les actuacions d’anàlisi i diagnosi de dades relatives a les necessitats socials i als recursos disponibles.

Inclou, entre d’altres, les actuacions següents:

 

- Informació dels drets, recursos i procediments davant una situació de necessitat social.

- Registre i recollida de dades d’individus o grups.

- Orientació i assessorament social a la persona necessitada.

- Valoració de la situació de necessitat social.

- Tramitacions per accedir als recursos.

- Derivació a altres recursos o serveis.

- Informació i conscienciació social.

 

2. AJUDA A DOMICILI I ALTRES SUPORTS A LA UNITAT DE CONVIVÈNCIA

S’inclou en aquesta categoria la prestació d’una sèrie d’atencions a persones o a famílies quan aquestes ho necessiten atenent a les seves dificultats per procurar-se el seu propi benestar així com procurar-los de continuar en el seu entorn habitual. Són usuaris potencials d’aquesta prestació: famílies o persones que presentin disfuncions, persones majors amb cert nivell de dependència, persones amb discapacitat o afectades per alguna lesió o malaltia, i col·lectius específics que presentin situació de dificultat social.

Aquesta prestació conté dues línies d’actuació:

 

2.1. Servei d’ajuda domicili (dins la llar), que inclou les àrees i actuacions següents:

 

- De caràcter personal, relatives a la higiene i cura personal, medicació, mobilitat, alimentació, acompanyament, etc.

- De caràcter domèstic, referides a vestit, neteja, compres i manteniment de la llar.

- De suport psicosocial i educatiu, en relació amb les capacitats personals, l’afectivitat, la convivència i la integració a la comunitat, les activitats d’oci i altres atencions que puguin facilitar la relació de la persona usuària amb l’entorn.

- Ajudes tècniques: ajuts o préstecs de material i instruments tècnics que facilitin la mobilitat i la permanència de l’usuari en la seva llar.

 

2.2. Suport de caràcter sociocomunitari (fora de la llar): tenen per finalitat alleujar les pressions que implica la responsabilitat d’aquells que tenen cura d’altres membres de la família, tot possibilitant el manteniment i l’estabilitat del sistema familiar. Inclou les àrees i actuacions següents:

 

- Servei de respir i serveis de suport psicosocial familiar.

- Grups d’autoajuda per a fomentar l’intercanvi d’experiències, l’ajuda mútua i el creixement personal.

 

3. ALLOTJAMENT ALTERNATIU NO RESIDENCIAL O DE CARÀCTER TEMPORAL

Té per objectiu garantir, des dels serveis socials comunitaris, els recursos de suport i la realització de les gestions necessàries per solucionar els problemes d’allotjament, temporal o permanent, que pugui presentar qualsevol persona a causa de circumstàncies de conflicte en el seu entorn de convivència, situacions de marginació i urgència, i altres problemàtiques específiques pròpies de l’àmbit de competència dels serveis socials.

Aquesta línia de treball es defineix a partir de les actuacions següents:

 

- Captació de famílies, selecció de persones que calgui acollir i seguiment en el període d’acolliment.

- Gestió i suport de centres d’acolliment transitori integrats en la xarxa social d’atenció primària (albergs, centres d’acollida) i recursos complementaris (menjadors socials, bugaderies, etc.).

- Gestió de centres d’acolliment i habitatges tutelats, quan aquests centres estiguin vinculats al centre d’atenció primària.

 

4. PREVENCIÓ I INSERCIÓ SOCIAL

Fa referència a intervencions dels equips professionals adreçades a millorar el benestar i la qualitat de vida de les persones i famílies que atenen i aquells projectes adreçats a col·lectius amb necessitats específiques especialment aquells en situació de risc o marginació social amb l'objectiu d'afavorir la seva inserció o prevenir-ne l'exclusió social.

Aquests ajuts es destinaran al suport econòmic dels equips professionals i les actuacions següents:

 

4.1 Per als programes d'intervenció familiar (EMIF)

Manteniment i consolidació dins dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics d’un equip d’intervenció familiar (EMIF) format pels perfils professionals necessaris per poder dur a terme una intervenció familiar integral i interdisciplinària, i que com a mínim ha d'estar format per treballadors socials, educadors socials, treballadors familiars i psicòleg o terapeuta familiar.

Actuacions d’intervenció que tenguin com a objecte primordial el treball amb famílies amb fills menors amb dificultats de relació i convivència i que necessitin un suport interdisciplinari per evitar la cronicitat o agreujament de la situació que provoqui la derivació a altres serveis especialitzats.

Actuacions de prevenció dirigides al suport de les famílies en la seva funció educadora amb l’objectiu d’evitar l’agreujament de la situació en un futur. Aquestes actuacions poden ser formatives, de divulgació, informatives, etc. i poden anar dirigides a tota la comunitat o a un sector determinat.

 

4.2 Per a la resta de programes de prevenció i inserció:

Activitats d’animació comunitària, tallers i aules adreçades a tota la població o a col·lectius específics.

Activitats adreçades a la promoció de l’ocupació de col·lectius específics, alfabetització i d’entrenament en habilitats socials relacionades amb la prevenció i la inserció social.

Actuacions adreçades a l’atenció a persones o grups que presenten problemàtiques definides d'exclusió social.

 

5. FOMENT DE LA SOLIDARITAT I LA COOPERACIÓ SOCIAL

Inclou actuacions adreçades a promoure actituds que afavoreixin la convivència ciutadana entre individus i grups amb característiques diverses. Suposa la realització d’actuacions que responen a l’objectiu desitjable de potenciar la responsabilitat social de la comunitat davant les diferents situacions de necessitat i com a un complement necessari per a una major efectivitat de les prestacions anteriors.

Aquesta línia de treball es defineix a partir de les actuacions següents:

 

- Captació i formació de voluntaris i seguiment de la seva activitat.

- Organització de grups d’autoajuda de nova creació i suport a grups ja establerts: formació, assessorament, cessió de locals, etc.

 

QUARTA. FINANÇAMENT

El Consell Insular de Menorca es compromet a aportar a l'Ajuntament d’Alaior la quantia màxima de 80.435,58 €, per a la realització de les actuacions objecte del present conveni d'acord amb els criteris de distribució previstos en la clàusula cinquena següent.

L'abonament de la quantitat resultant d'aplicar els esmentats criteris es farà efectiva en dos pagaments.

- Un primer pagament, per import de 17.007,51 € quan se signi el conveni, en concepte de bestreta a càrrec de les corresponents partides del pressupost vigent del Consell Insular de Menorca.

- Un segon pagament, per import de 63.428,07 €, quan s'hagi justificat la despesa derivada dels projectes objecte d'aquest conveni amb càrrec a la corresponent partida del pressupost del 2013, condicionat al fet que hi hagi crèdit adequat i suficient.

En qualsevol cas les activitats s'han d'haver efectuat dins l'exercici de 2012.

 

CINQUENA. PROCEDIMENT I CRITERIS DE DISTRIBUCIÓ

Els criteris per a la distribució dels fons són:

 

A) Per als programes de informació, orientació, servei d'ajuda domicili, allotjament alternatiu, prevenció i inserció, i foment de la solidaritat: un 65,33% dels fons disponibles dels quals:

 

El 85% en funció de les característiques sociodemogràfiques dels municipis, segons aquesta distribució:

 

- 40% segons el nombre d’habitants

- 10 % segons la població menor de 15 anys

- 10% segons la població major de 64

- 12% segons la població dependent

- 8% entre els municipis amb menys de 20.000 habitants

- 5% entre els municipis amb menys de 5.000 habitants

El 15% en funció de les hores de servei d’ajuda a domicili, segons la mitjana d'hores setmanals d'atencions domèstiques i personals.

B) Per al finançament dels equips municipals d’Intervenció Familiar: un 34,67% dels fons disponibles dels que:

 

El 93,60% en funció de les característiques sociodemogràfiques dels municipis, segons aquesta distribució:

 

- 50 % d'acord amb el el nombre d’habitants

- 23 % d'acord amb la població menor de 15 anys

- 12% d'acord amb la població dependent

- 10% entre els municipis amb menys de 20.000 habitants

- 5% entre els municipis amb menys de 5.500 habitants.

El 6,40% per al Programa de supervisió gestionat directament pel Consell Insular

 

SISENA. JUSTIFICACIÓ I AVALUACIÓ

L'Ajuntament, en el termini màxim de tres mesos des que s'acabin els projectes, i en tot cas fins el 31 de març del 2013, ha de presentar la corresponent justificació de la despesa derivada de l'execució d'aquest conveni, segons els models que el Consell Insular li facilitarà.

 

SETENA. OBLIGACIONS

L'Ajuntament d’Alaior, a més del que s'ha exposat fins ara, queda sotmès a les obligacions següents:

 

a) Dur a terme els programes i les activitats objecte de cofinançament d'acord amb les condicions establertes.

b) Facilitar tota la informació i documentació que el Consell Insular li requereixi per a la correcte execució del conveni.

c) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament dels projectes convinguts, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si poden afectar-ne el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular de Menorca per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte de l’ajuda. Les sol·licituds de modificació substancial han de ser motivades, s’han de formular immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

d) Fer constar, de manera expressa, en qualsevol mitjà escrit o audiovisual el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats relacionades amb el programa finançat amb aquest conveni.

e) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat.

f) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació, seguiment i inspecció de l’aplicació de del conveni que determini el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

g) Justificar la realització i la despesa de les activitats objecte del conveni segons el que disposa la clàusula sisena.

El Consell Insular queda sotmès a les següents obligacions:

a) Facilitar els models d'impresos per a la presentació, valoració i justificació de les activitats objecte del conveni.

b) Realitzar els pagaments a què s'ha compromès segons les condicions establertes en aquest document.

c) Realitzar les comprovacions d'execució del projecte de manera que no pertorbi el normal funcionament dels serveis municipals objecte de conveni.

d) Dur a terme qualsevol altra actuació que sigui necessària o convenient per al compliment dels objectius assenyalats en el present document.

El CIM podrà modificar l'acord de concessió de l'ajut en el cas que s'alterin les condicions d'obtenció d'altres ajudes concurrents que no figurin en la documentació inicial, i exigir-ne el reintegrament en cas d'incompliment.

 

VUITENA. VIGÈNCIA

Aquest conveni, de caràcter administratiu, serà vigent des del dia que es formalitzi, amb efectes retroactius a l'1 de gener de 2012, data d'inici de les accions ja desenvolupades, i fins el 31 de març de 2013.

No obstant això les activitats objecte de finançament s'han d'haver duit a terme de l'1 de gener 2012 al 31 de desembre del 2012.

 

NOVENA. CAUSES DE RESCISSIÓ

Aquest conveni es rescindirà, després que s'hagi reunit la Comissió Mixta de Seguiment a fi de pronunciar-se al respecte, per les causes següents:

 

a) El mutu acord entre les parts, que s’haurà de documentar per escrit.

b) L’incompliment greu i manifest de les obligacions d’una de les parts signants del conveni.

c) La impossibilitat sobrevinguda, legal o material (entre d'altres, manca de tècnics especialitzats), de poder dur a terme l’objecte del conveni.

d) Qualsevol altre prevista en dret.

 

DESENA. CONTROVÈRSIES. NATURALESA DEL CONVENI I JURISDICCIÓ COMPETENT PER CONÈIXER DE LES CONTROVÈRSIES QUE ES PUGUIN SUSCITAR

Ambdues parts es comprometen a tractar de solucionar de mutu acord les diferències que puguin presentar-se en la interpretació i l'aplicació d'aquest conveni o dels acords específics que en puguin derivar.

No obstant l'anterior, si no s'arribés a cap acord, el present conveni té la naturalesa administrativa que preveu l’article 4.1.c de l'RD legislatiu 3/2011 pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector i, en conseqüència, les qüestions litigioses que se’n puguin derivar se sotmetran a la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb el que preveu l’art. 44 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, que regula la jurisdicció contenciosa administrativa.

I, en estar d'acord amb el que han dit, com a prova de conformitat, les parts subscriuen el present conveni, per duplicat i a un sol efecte, en el lloc i en la data esmentats més avall.

 

Maó, 21 de desembre de 2012

 

                    President del Consell Insular de Menorca                                             Batlessa de l'Ajuntament d’Alaior”

                           Santiago Tadeo Florit                                                                            Misericordia Sugrañes Barenys