Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 2036
Edicte aprovació de conveni expedient número 1977/2012
Versió PDF
D'acord amb l'article 8 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, feim públic el conveni de col·laboració entre els ajuntaments de l'illa de Menorca per millorar la coordinació i el traspas d'informació dels diferents serveis de policia tutor de cada ajuntament participant, que literalment diu:
“ José María de Sintes Zaforteza, batle president de l'Ajuntament de Ciutadella , nomenament en la sessió plenària d'11 de juny de 2011, en nom i representació d'aquest Ajuntament, en virtud del que disposen els apartats b i s de l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d'atribucions del batle en matèria de convenis.
Agueda Reynés Calvache, batlessa presidenta de l'Ajuntament de Maó, nomenada en la sessió plenària d'11 de juny de 2011, en nom i representació d'aquest Ajuntament, en virtud del que disposen els apartats b i s de l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d'atribucions del batle en matèria de convenis.
Misericòrdia Sugrañes Barenys, batlessa presidenta de l'Ajuntament d'Alaior , nomenada en la sessió plenària d'11 de juny de 2011, en nom i representació d'aquest Ajuntament, en virtud del que disposen els apartats b i s de l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d'atribucions del batle en matèria de convenis.
Francesc Ametller Pons, batle president de l'Ajuntament des Mercadal, nomenament en la sessió plenària d'11 de juny de 2011, en nom i representació d'aquest Ajuntament, en virtud del que disposen els apartats b i s de l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d'atribucions del batle en matèria de convenis.
Josep Lluís Camps Pons, batle president de l'Ajuntament des Castell, nomenament en la sessió plenària d'11 de juny de 2011, en nom i representació d'aquest Ajuntament, en virtud del que disposen els apartats b i s de l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d'atribucions del batle en matèria de convenis.
Pere Moll Triay, batle president de l'Ajuntament des Migjorn Gran , nomenament en la sessió plenària d'11 de juny de 2011, en nom i representació d'aquest Ajuntament, en virtud del que disposen els apartats b i s de l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d'atribucions del batle en matèria de convenis.
Manuel Monerris Barberà, batle president de l'Ajuntament de Ferreries, nomenament en la sessió plenària d'11 de juny de 2011, en nom i representació d'aquest Ajuntament, en virtud del que disposen els apartats b i s de l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d'atribucions del batle en matèria de convenis.
Cristòbal Coll Alzina, batle president de l'Ajuntament de Sant Lluis, nomenament en la sessió plenària d'11 de juny de 2011, en nom i representació d'aquest Ajuntament, en virtud del que disposen els apartats b i s de l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d'atribucions del batle en matèria de convenis.
Antecedents
1. L'actuació dels policies tutors en relació amb el tractament amb els menors d'edat s'ha d'ajustar a la Constitució de 1978, als tractas internacionals ratificats per Espanya i a la resta d'ordenament jurídic aplicable, especialment al que disposen la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, sobre protecció jurídica del menor; la Llei orgànica 5/2000, de 12 de gener, reguladora de la responsabilitat penal dels menors (LORPM), i el Reial decret 1774/2004, de 30 de juliol, pel qual s'aprova el Reglement de la LORPM. Igualment es tendrà en compte la normativa autonòmica aplicable en els casos de menors d'edat.
2. En relació amb la normativa autonòmica, l'article 18 de la Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i adolència de les Illes Balears, indica les funcions dels ajuntaments com a administracions més properes als ciutadans i, en especial, en l'atenció als menors d'edat, per així garantir-se el benestar i per exercir accions eficaces de caire preventiu, entre d'altres.
3. Els articles 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, i 29.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, preveuen que per a la gestió dels seus interessos els municipis han d'exercir, entre d'altres, les competències de Policia Local i d'ordenació del trànsit de vehicles i persones en les vies urbanes de la seva competència.
4. L'article 31 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, abans esmentada, pel que fa als convenis intermunicipals.
5. Entre els anys 2008 i 2012, tots els ajuntaments de l'illa de Menorca s'han adherit al Programa de Policia Local i Joventud que impulsa la Conselleria d'Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears, amb la implantació de programes de policia tutor en cada un dels ajuntaments que signesn aquest conveni.
6. En l'àmbit educatiu, molts de menors d'edat cursen estudis en municipis diferents dels de residència. En l'àmbit de l'oci i de les festes locals, en ocasiones es produeixen fets il·lícits comesos per menors o, en altres casos, situacions de necessitat o assistència, fets que necessiten el suport de la policia local del municipi de residència del menor d'edat.
Totes les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d'acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte del conveni
Aquest conveni té per objecte unificar els criteris d'actuació i la coordinació en les actuacions de tots els policies tutors de l'illa de Menorca, fent ús dels mateixos protocols d'actuació policial en relació amb els menors d'edat, tant en l'àmbit de la protecció de menors, com en el seguiment i la investigació de fets delictius.
En segon lloc, té per objecte la col·laboració i el traspàs d'informació puntual entre policies tutors de diferents ajuntaments en casos de menors d'edat que presentin algun tipus de problemàtica o risc social, per assistència o per infracció comesa en municipis difirents del de residència, i sempre en benefici dels menors.
2. Actuacions
a) Organitzar reunions de coordinació de tots els policies tutors de l'illa de manera mensual o bimensual, segons la necessitat, per tractar problemàtiques comunes i traspassar informació que no vulneri cap dels drets dels menors ni de les seves famílies. Aquestes reunions seran rotatives, es faran cada vegada en un municipi diferent i les organitzarà el cos de la policia local del municipi on correspongui fer-la. A part de coordinar-se entre tots els agents que traballen amb menors i de traspassar-se informació, aquestes reunions es faran amb l'objectiu d'elaborar protocols d'actuació, fer encàrrecs de gestions entre policies tutors, etc. És convenient informar dels temes tratats el Servei de Coordinació de Policies Tutors de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears, sempre que aquests temes siguin d'interès per a aquest departament.
b) Fomentar la col·laboració de tots els policies tutors en accions conjuntes que tenguin un interès comú amb el que disposen l'article 6 o l'article 33 de la Llei 6/2005, de 3 de juny, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
c) Fer possible la participació i la col·laboració puntual i extraordinària d'altres àrees municipals que treballen amb menors d'edat, com són els serveis socials, els serveis de joventud, etc., i també d'altres departaments d'administracions diferents de la municipal, en les reunions de coordinació i en el traspàs d'informació.
d) Establir com a punts principals de l'ordre del dia de les reunions de coordinació els casos d'absentisme en qualsevol de les seves modalitats, la possible conflictivita en centres docents i els fets succeïts en el medi obert – com per exemple en l'àmbit de l'oci-, sempre que es tracti de menors que cursin estudis en municipis diferents del de residència.
e) Promoure la col·laboració entre policies tutors de diferents ajuntaments per casos puntuals de menors en situació de risc social o per infraccions, la qual anirà encaminada a la millora de la protecció del menor, com tambè a la investigació de fets delictius o de caire administratiu en què es pugui veure involucart el menor resident del que s'ha comès el fet il·lícit o es trobi en situació de risc. El tractament de la informació rebuda a través de diferents professionals es treballarà amb la màxima professionalitat i confidència, sempre tenint en compte l'interés superior del menor.
3. Finançament
Aquest conveni no implica cap obligació econòmica per a les parts.
4. Vigència
La vigència d'aquest conveni s'entendrà des que se signi fins el dia 31 de desembre de 2012, i es prorrogarà anualment sempre que no sigui denunciat per cap de les parts implicades en el termini màxim d'un mes abans de la seva finalització.
5. Causes de resolució
Aquest conveni es resoldrà amb l'audiència prèvia de les parts, per l'acord mutu, per l'incompliment de qualsevol dels punts que s'hi estableixen, per impossibilitat material o legal de qualsevol de les parts de complir les obligacions que se'n deriven i per denúncia.
6. Normativa aplicable
És d'aplicació a aquest conveni la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Queda exclòs de l'àmbit d'aplicació del Reial Decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, en virtut del que estableix l'article 4.1 c.
7. Resolució de conflictes
Les parts es comprometen a resoldre per mutu acord els problemes d'interpretació, compliment o qualsevol altre que es pugui plantejar respecte d'aquest conveni.
Atesa la naturalesa juridicoadministrativa del conveni, les qüestions litigoses que se'n puguin derivar s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa.”
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar alternativament o un recurs de reposició potestatiu en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d’haver-ne rebut la notificació davant l’òrgan que l’ha dictada, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, o un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Si s'opta per interposar un recurs de reposició potestatiu no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que aquell s’hagi resolt expressament o se n'hagi produït la desestimació per silenci. Tot això, sens perjudici de poder interposar qualsevol altre recurs que es pugui estimar més convenient en dret.
Alaior, 28 / gener / 2013
La Batlessa,
Misericòrdia Sugrañes Barenys