Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 2038
Aprovació conveni Alter
Versió PDF
Feim públic que durant el termini d’exposició pública de l’aprovació del Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social i l’Ajuntament d’Alaior al desenvolupament d’accions formatives dins el marc del programa ‘Alter’, per la qual cosa es publica íntegrament en el BOIB, d’acord amb l’article 8 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que literalment diu:
Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social del Govern de les Illes Balears i l’Ajuntament d’Alaior per al desenvolupament d’accions formatives dins el marc del programa ‘Alter’ d’intervenció socioeducativa per a joves en risc d’exclusió social i escolar
Parts
Martí Sansaloni Oliver, conseller de Salut, Família i Benestar Social en virtut del Decret 28/2012, de 26 d’octubre, del president de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament d’un membre del Govern de les Illes Balears (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 158 de 26 d’octubre), en l’exercici de les facultats que li atribueixen els articles 11 c i 80.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Misericòrdia Sugrañes Barenys, batlessa de l’Ajuntament d’Alaior per l’acord del Ple de la sessió constitutiva d’11 de juny de 2011, d’acord amb la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.
Antecedents
1. Els programes d’intervenció socioeducativa es troben en el marc de les mesures d’atenció a l’alumnat que assenyala la Llei orgànica d’educació (LOE) per a l’ordenació de les accions destinades a compensar les desigualtats en educació; en el Decret 67/2008, de 6 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears; en el Decret 73/2008, de 27 de juny, pel qual s’estableix el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears, i en el decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics i és una mesura extraordinària destinada a alumnes per als quals s’aconsella una escolarització compartida en alguna part del seu horari lectiu al centre i en què es desenvolupi el programa socioeducatiu.
2. Aquests programes es destinen a alumnat matriculat a l’ensenyament secundari obligatori (ESO) de 14 i 16 anys d’edat, amb dificultats greus d’adaptació a l’entorn escolar derivades de condicions especials de caràcter escolar, social, personal o familiar i en situació de risc d’exclusió escolar i/o social, per als quals s’aconsella la realització d’una part de l’horari lectiu en entorns laborals externs als centres educatius corresponents, en què desenvolupen un programa socioformatiu.
3. La Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats del Govern de les Illes Balears aprova, per a cada curs escolar, les instruccions per a l’organització i el funcionament dels centres docents públics d’educació secundària, incloent les instruccions de la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació del Professorat que regulen els programes d’intervenció socioeducativa d’escolaritat compartida per al curs escolar corresponent.
4. El protocol d’actuacions entre la Conselleria de Presidència i Esports del Govern de les Illes Balears i la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears, per al desenvolupament del programa ‘Alter’ d’intervenció socioeducativa per a joves en situació de risc d’exclusió social i escolar de 8 de març de 2006, té per objecte la col·laboració per dur a terme unitats formatives alternatives mitjançant el programa ‘Alter’, com a mesura integradora d’acord amb les necessitats, els interessos i les expectatives d’aquest alumnat, que s’ha d’atendre en el sentit de facilitar el retorn a l’activitat acadèmica i/o formativa. Igualment, és objecte d’aquest protocol la col·laboració entre la Conselleria de Presidència i Esports (actual Conselleria de Salut, Família i Benestar Social) i els ajuntaments interessats a dur a terme unitats formatives alternatives.
5. El programa ALTER d’intervenció socioeducativa constitueix una mesura integradora d’acord amb les necessitats, els interessos i les expectatives de l’alumnat en situació de risc i/o de conflicte social que atenen, en el sentit de facilitar al màxim la continuïtat o, en alguns casos, el retorn al sistema educatiu o formatiu ordinari. Els seus objectius generals són:
- Facilitar que l’alumnat no abandoni l’activitat acadèmica i/o formativa reglada o no reglada i, quan es tracta d’alumnat que estava desescolaritzat, el retorn a aquesta.
- Atendre les necessitats educatives específiques de caràcter socioeducatiu de l’alumnat amb risc d’exclusió escolar i/o social per al qual mitjançant les mesures ordinàries i extraordinàries aplicades dins els centres educatius de secundària no s’han aconseguit els resultats desitjats.
- Afavorir la inserció d’aquest alumnat, en el centre escolar i/o en la societat.
6. La Conselleria de Salut, Família i Benestar Social del Govern de les Illes Balears, mitjançant la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial, i l’Ajuntament d’Alaior consideren un objectiu prioritari l’atenció dels joves en situació de risc d’exclusió social i escolar i també la seva inserció sociolaboral, per la qual cosa es comprometen a col·laborar i participar en el desenvolupament d’accions conjuntes a fi de fer front als conflictes socials d’aquests joves.
7. Arran dels contactes mantinguts entre la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social del Govern de les Illes Balears, mitjançant la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial i l’Ajuntament d’Alaior es considera necessari continuar la col·laboració en el desenvolupament del programa ‘Alter’ en aquest municipi, atesa l’experiència de les col·laboracions anteriors i dels bons resultats obtinguts durant aquests darrers anys.
Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d’acord amb les següents
Clàusules
1. L’objecte d’aquest conveni és la col·laboració entre la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social del Govern de les Illes Balears, mitjançant la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial i l’Ajuntament d’Alaior per implementar una unitat formativa alternativa, inclosa dins el marc del programa ‘Alter’ d’intervenció socioeducativa per a joves en risc d’exclusió social i escolar.
2. Aquesta unitat formativa alternativa ha de tenir una capacitat màxima de 7 places, s’ha d’impartir en el municipi d’Alaior, de dilluns a divendres, tres dies a la setmana i ha de coincidir amb el calendari escolar.
3. Aquest conveni de col·laboració no implica contraprestació econòmica per a cap de les dues parts signants
L’Ajuntament d’Alaior té les obligacions següents:
a). Posar a disposició del programa un treballador o treballadora amb la titulació d’educació social o amb habilitació d’acord amb el que disposa la disposició transitòria tercera de la Llei 8/2002, de 26 de setembre, de creació del Col·legi d’Educadors i Educadores Socials de les Illes Balears i fer-se càrrec de totes les despeses que origini la seva contractació, durant el temps que sigui necessari per a la bona marxa de les accions formatives alternatives durant els dies lectius. Aquesta/es persona/es tindrà les funcions següents:
- Vetlar pel bon desenvolupament de les activitats formatives en les aules externes.
- Elaborar i trametre als centres educatius de secundària els fulls d’avaluació de l’alumnat.
- Fer el seguiment de l’aprenentatge de les activitats formatives en les aules externes i amb el mestre de taller fer-ne una avaluació, així com també amb els tutors de l’alumnat dels centres educatius corresponents.
- Participar en les juntes d’avaluació contínua i d’avaluació final de l’alumnat del programa.
- Assistir a les reunions de coordinació d’educadors convocades a l’efecte per qualsevol de les parts.
- Certificar l’assistència de l’alumne o alumna a les aules externes (entitats i/o empreses col·laboradores).
- La resta d’actuacions que les instruccions de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats que regulen els programes d’intervenció socioeducativa d’escolaritat compartida per al curs escolar corresponent atribueixin als educadors socials.
b). Facilitar la participació de l’educador o educadora social en les reunions de coordinació formatives.
c). Posar a disposició de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social del Govern de les Illes Balears, mitjançant la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial, la documentació necessària per desenvolupar de manera correcta la unitat formativa alternativa.
4. La Conselleria de Salut, Família i Benestar Social del Govern de les Illes Balears, mitjançant la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial, té les obligacions següents:
a). Posar a disposició de la unitat formativa alternativa els mestres de tallers de les aules externes (entitats o empreses col·laboradores) que siguin necessaris per dur a terme de manera correcta el programa ‘Alter’ a fi d’oferir a l’alumnat un ventall més ampli d’opcions formatives.
b). Designar una persona responsable encarregada d’avaluar, fer el seguiment i controlar les accions formatives alternatives respecte d’aquest conveni.
c). Gestionar les adaptacions curriculars dels alumnes amb escolaritat compartida.
d). Donar suport als professionals i als tècnics per poder dur endavant la seva tasca.
e). Fer el seguiment i el control que correspongui per al bon funcionament del taller.
f). Disposar d’una assegurança d’accidents i responsabilitat civil per als menors/joves que facin el taller.
g). Dur a terme la gestió administrativa que generi l’acció formativa.
5. Per executar i desenvolupar aquest conveni, d’acord amb el que estableix l’article 78.5 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es crea la Comissió de Seguiment, que està formada per aquests membres:
a). Dues persones que ha de nomenar la directora general de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial, entre les quals hi ha d’haver el responsable de la unitat formativa, en representació de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social del Govern de les Illes Balears.
b). Dues persones que ha de nomenar el regidor o regidora competent de serveis socials de l’Ajuntament d’Alaior en representació d’aquesta entitat, entre les quals hi ha d’haver l’ educador o educadora social.
c). Dues persones que ha de nomenar el director general d’Ordenació, Innovació i Formació del Professorat.
La Comissió de Seguiment s’ha de constituir en el termini de 30 dies comptadors a partir de l’endemà del dia en què se signi aquest conveni.
La Comissió de Seguiment s’ha de reunir, a proposta d’alguna de les parts, amb una antelació prèvia de 15 dies, i en tot cas, dues vegades l’any, preferentment al mes de juny i al mes de desembre.
6. Les funcions de la Comissió de Seguiment són aquestes:
a). Resoldre els problemes d’interpretació i compliment que es puguin plantejar respecte d’aquest conveni. Abans de residenciar, quan sigui pertinent fer-ho, el coneixement dels litigis produïts davant els òrgans jurisdiccionals ordinaris, és un requisit procedimental previ intentar la conciliació en el si d’aquest òrgan mixt.
b). Excloure de participar-hi els alumnes que acumulin faltes d’assistència i/o de puntualitat no justificades, com també per una actitud incorrecta o manca d’aprofitament, d’acord amb l’informe de l’educador o educadora que supervisa el taller i del mestre o mestra de taller, amb l’audiència prèvia de la persona interessada.
c). Anualment, revisar el funcionament i l’eficàcia dels serveis prestats durant l’any anterior.
7. Aquest conveni de col·laboració es mantindrà vigent des de l’1 de juliol de 2012 fins al 30 de juny de 2013. No obstant això, es pot prorrogar mitjançant la subscripció d’una addenda abans que n’acabi la vigència.
8. Aquest conveni s’extingirà si hi concorre alguna de les causes de resolució següents:
a). Per denúncia expressa d’alguna de les parts signants.
b). Per incompliment greu o manifest de les obligacions d’una de les parts.
c). Per impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de poder dur a terme l’objecte del conveni.
9. Les parts signants d’aquest conveni de col·laboració han de respectar el que estableix la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades, i la normativa que la desplega, i especialment allò que fa referència a la comunicació de dades de caràcter personal entre les parts signants.
10. Aquest conveni de col·laboració resta exclòs de l’àmbit d’aplicació del text refós de la Llei de contractes del sector públic aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, en virtut del que estableix la lletra c de l’article 4.
11. Les qüestions litigioses que es puguin derivar d’aquest conveni, atesa la seva naturalesa jurídica administrativa, s’han de sotmetre als jutjats o tribunals de la jurisdicció contenciosa administrativa de Palma, amb la renúncia expressa de les parts a qualsevol altra que els pugui correspondre.
Com a prova de conformitat, signam aquest conveni en tres exemplars.
Palma, 29 de gener de 2013
Per la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social Per l’Ajuntament d’Alaior