Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

Núm. 670
Reglament regulador aprofitament forestal al terme municipal de Marratxi

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Aprovat inicialment el Reglament regulador de l’aprofitament forestal en el Terme de Marratxí pel Ple de l’Ajuntament en sessió ordinària celebrada el dia 20 de setembre de 2012 i sotmès a l’expedient a informació pública en forma reglamentària sense que s’hagin produït reclamacions i declarat per Decret de Batlia de data 5 de desembre de 2012 adoptat definitivament l’acord fins ara provisional, conformement amb el que disposa l’article 70.2 de la LRBRL es publica el text de l’esmentada ordenança, que no entrarà en vigor fins que s’hagi publicat el seu text íntegre en el BOIB i hagi transcorregut el termini previst a l’article 65.2 del mateix text legal.

  

“REGLAMENT REGULADOR DE L’APROFITAMENT FORESTAL AL TERME MUNICIPAL DE L’AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

 

Exposició de motius.

Atesa l’actual situació econòmica a la qual es troba immersa el nostre municipi, existint una demanda en màxims històrics de prestacions a nivell de serveis socials, amb una important taxa d’atur de llarga durada, la qual cosa està produint l’aparició de diverses peticions per part de ciutadans de Marratxí de poder optar als petits aprofitaments forestals que es poden derivar de les zones verdes i solars municipals independentment de la seva qualificació demanial o patrimonial.

I considerant que és voluntat d’aquest Ajuntament regular l’accés, cada vegada més sol·licitat, dels ciutadans de Marratxí als petits aprofitaments forestals derivats de les zones verdes i resta de solars municipals, concretament la recollida i posterior venda dels fruïts dels garrofers (ceratonia siliqua), ametllers (prunus amigdalus) i arbres similars existents a les esmentades zones.

 

TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS.

 

Article 1. Objecte.

El present Reglament té com a únic objecte la regulació dels petits aprofitaments forestals, concretament la recollida i posterior venda dels fruïts dels garrofers, ametllers i arbres similars, de les zones verdes i solars municipals de lliure accés del terme municipal de Marratxí, als efectes de satisfer les necessitats dels ciutadans de Marratxí que resultin adjudicataris als procediments licitatoris que al respecte es convoquin.

Article 2. Procediment de concessió.

Els aprofitaments forestals recollits a l’article primer es concediran en règim de concurrència competitiva, prèvia pública convocatòria, d’acord amb els criteris establerts a les bases de la mateixa.

Article 3. Concessionaris dels aprofitaments.

Podran esser concessionaris dels aprofitaments recollits al present Reglament les persones físiques empadronades al municipi de Marratxí que acompleixin els requisits exigits a la corresponent convocatòria pública.

Article 4. Drets i obligacions dels concessionaris.

Les persones que resultin adjudicataris dels aprofitaments forestals previstos al present Reglament assumiran les següents obligacions mínimes:

  1. Acomplir i respectar el termini que s’assenyali a la convocatòria per a procedir a l’aprofitament, transcorregut el qual s’extingirà de forma automàtica el dret concedit sense necessitat de prèvia intimació per part de l’Ajuntament.

Els terminis assenyalats per a gaudir de l’aprofitament no podran ser objecte de pròrroga, havent l’adjudicatari de deixar lliure i a disposició de l’Ajuntament l’aprofitament concedit.

  1. Formalitzar el corresponent document acreditatiu de l’autorització de l’aprofitament en el termini que s’estableixi a la convocatòria.

  2. L’aprofitament autoritzat es gaudirà de forma personal i directa, no podent-se cedir, rellogar o traspassar l’aprofitament en cap supòsit.

  3. No produir en l’exercici de l’aprofitament cap tipus de dany a les zones assignades, al medi natural ni a les espècies que hi habitin, estan obligats a indemnitzar els possibles danys que poguessin produir independentment de les sancions que escaiguin.

  4. Justificar documentalment davant de l’Ajuntament el rendiment obtingut per l’aprofitament forestal previst, i en funció de l’import del mateix abonar el preu fixat a l’ordenança fiscal reguladora dins dels terminis assenyalats a la mateixa.

 

TÍTOL II. PROCEDIMENT.

 

CAPÍTOL 1. INICIACIÓ.

 

Article 5. Convocatòria.

El procediment s’iniciarà dins del primer semestre de cada any mitjançant convocatòria pública efectuada per l’òrgan competent per a la seva resolució, publicant-se com a mínim al Tauler d’anuncis de l’Alcaldia i a la plana web de l’Ajuntament (www.marratxi.es).

Anualment es realitzarà una primera convocatòria únicament adreçada als ciutadans de Marratxí en situació d’atur o que acreditin una situació de penalitat socio-econòmica (situació que s’acreditarà mitjançant informe emès pels serveis socials de l’Ajuntament), i en el supòsit de que aquesta quedés deserta, es realitzarà una segona convocatòria oberta a tots els ciutadans de Marratxí.

A l’anunci de convocatòria s’hauran de recollir com a mínim les següents dades:

  1. Requisits per accedir als aprofitaments.

  2. Lloc de les oficines municipals on els interessats puguin obtenir les bases de la convocatòria.

  3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds d’aprofitament.

Article 6. Bases de la convocatòria.

Les bases de la convocatòria hauran de respectar, en tot cas, les presents normes i contindran com a mínim:

  1. Definició de les zones verdes i solars municipals susceptibles de l’aprofitament recollit a l’article primer.

  2. Requisits que hauran de reunir els beneficiaris per a l’obtenció de l’aprofitament, forma i termini en que hauran de presentar-se les sol·licituds.

Atesa la naturalesa assistencial del present reglament serà requisit indispensable, en la primera convocatòria anual, per a optar als petits aprofitaments recollits al mateix estar en situació d’atur o acreditar una situació de penalitat socio-econòmica (situació que s’acreditarà mitjançant informe emès pels serveis socials de l’Ajuntament).

  1. Procediment de concessió de les autoritzacions d’aprofitament.

  1. Criteris objectius d’atorgament de les autoritzacions d’aprofitament, criteris que necessàriament tindran relació directa amb la situació socio-econòmica dels sol·licitants.

  2. Òrgans competents per a l’ordenació, instrucció i resolució del procediment de concessió de les autoritzacions i termini en el qual es notificaran les mateixes.

 

CAPÍTOL 2. PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS.

 

Article 7. Presentació de sol·licituds i terminis.

Les persones físiques interessades hauran de sol·licitar les autoritzacions d’aprofitament dins del termini que s’assenyali a la convocatòria.

Sense perjudici del que puguin establir les bases de la convocatòria, a la sol·licitud s’acompanyarà la documentació que s’especifica a l’article següent.

Article 8. Documentació a presentar.

A la sol·licitud d’autorització d’aprofitament s’haurà d’acompanyar la següent documentació:

  1. Còpia del document nacional d’identitat del sol·licitant.

  2. Certificació d’empadronament al municipi de Marratxí.

  3. En la primera convocatòria anual, documentació acreditativa d’estar en situació legal d’atur o informe emès pels serveis socials de l’Ajuntament de Marratxí que acreditin la situació de penalitat socio-econòmica del sol·licitant.

  4. Declaració jurada del sol·licitant de trobar-se al corrent de pagament de tot tipus d’obligacions fiscals amb l’Ajuntament de Marratxí.

  5. Declaració jurada del sol·licitant de no trobar-se inhabilitat per a contractar amb les administracions públiques o per a obtenir subvencions de les mateixes.

 

CAPÍTOL 3. TRAMITACIÓ.

 

Article 9. Remissió al procediment administratiu comú.

La tramitació de les sol·licituds, emissió dels informes que procedeixin, requeriments, resolució, notificacions, recursos i quants actes siguin necessaris fins a la finalització del procediments s’ajustaran a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú (LRJPAC).

 

Article 10. Comissió de valoració.

Per a la valoració de les sol·licituds presentades es constituirà una Comissió de valoració que estarà integrada pels següents membres:

  1. President. El Regidor delegat de l’Àrea de medi ambient.

  2. Vocals primer. El Regidor delegat de l’Àrea de serveis socials.

  3. Vocal segon. Un representant de l’Àrea de medi ambient.

  4. Vocal tercer. Un representant de l’Àrea de serveis socials.

  5. Vocal quart. Un representant dels serveis jurídics municipals.

  6. Vocal cinquè. La Interventora de l’Ajuntament o funcionari en qui delegui.

  7. Secretari. El Secretari de l’Ajuntament o funcionari en qui delegui.

Correspondrà a la Comissió de valoració formular la proposta de resolució, que no tindrà caràcter vinculant, i que contindrà la relació motivada de sol·licitants per als quals es proposa l’autorització d’aprofitament i les zones o lots que s’assignen a cada un d’ells.

 

CAPÍTOL 4. RESOLUCIÓ DEL PROCEDIMENT.

 

Article 11. Resolució.

Per a la resolució de la convocatòria d’aprofitaments regulats al present reglament serà competent l’òrgan següent:

  1. El Batle de l’Ajuntament quan la convocatòria d’autoritzacions d’aprofitament no superi un exercici pressupostari.

  1. L’Ajuntament en Ple quan la convocatòria d’autoritzacions d’aprofitament superi un exercici pressupostari.

Als efectes del previst a l’article 42 LRJPAC el termini màxim per a resoldre les sol·licituds serà de tres mesos comptats a partir del dia següents al de la finalització del termini per a la presentació de sol·licituds, essent el silenci de l’administració de caire desestimatori.

No es podran autoritzar aprofitaments mentre no s’hagi aportat la documentació justificatòria recollida a l’article següent.

 

TÍTOL III. DOCUMENTACIÓ JUSTIFICATIVA.

 

Article 12. Documentació justificativa de l’autorització d’aprofitament.

Les persones físiques beneficiàries d’una autorització d’aprofitament regulada en el present reglament tindran l’obligació de presentar davant de l’Ajuntament, en el termini màxim de tres mesos des de la finalització del termini atorgat per a l’aprofitament, de la següent documentació:

  1. Document acreditatiu del rendiment obtingut per l’aprofitament forestal autoritzat (factura de venda de les ametles, garrofes o altres fruïts similars), i en funció de l’import del mateix, document acreditatiu de l’abonament del preu fixat a l’ordenança fiscal reguladora que en el seu cas s’aprovi.

TÍTOL IV. CAUSES DE RESOLUCIÓ.

 

Article 13. Causes específiques de resolució.

Seran causes específiques de resolució de les autoritzacions d’aprofitament concedides les següents:

  1. Fer ús indegut, inadequat o impropi dels aprofitaments en contra de la naturalesa i destí natural del bé.

  2. Fer ús indegut, inadequat o impropi dels aprofitaments amb perjudici d’altres adjudicataris i/o del medi natural.

  3. Fer ús extemporani de l’aprofitament.

  4. Cedir, rellogar o traspassar l’aprofitament atorgat.

  5. En el seu cas, manca de pagament en termini del preu fixat a l’ordenança fiscal reguladora

TÍTOL V. INFRACCIONS I SANCIONS.

 

Article 14. Constituiran infraccions administratives a les autoritzacions atorgades els següents fets:

  1. No gaudir de forma directa i personal de l’aprofitament atorgat.

  2. Executar l’aprofitament atorgat de forma manifestament incorrecta.

  3. No abonar els cànons fixats en els terminis assenyalats a l’efecte.

  4. Qualsevol altra fet o acte que contradigui l’establert al present reglament.

Article 15. Sancions.

Les infraccions assenyalades a l’article anterior seran sancionades amb l’extinció de l’autorització d’aprofitament atorgada, sense perjudici de l’obligació d’indemnitzar dels danys i perjudicis i de les responsabilitats de tot tipus a que es pogués donar lloc, així com en el seu cas, al decomís dels productes obtinguts ilícitament. Així mateix, la sanció d’extinció de l’autorització comportarà la inhabilitació per a gaudir dels aprofitaments recollits al present reglament durant un període d’1 a 5 anys en funció de la gravetat de la infracció comesa.

 

TÍTOL VI. DISPOSICIONS FINALS.

 

Article 16. Entrada en vigor.

Aquest reglament entrarà en vigor un cop publicat el seu text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini previst a l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases del Règim Local. Romandrà en vigor fins que s’aprovi la seva modificació o derogació.

 

Marratxí, 7 de gener de 2013

 

El Batle,

Tomeu Oliver Palou