Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 644
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears del Pla de Vigilància Ambiental de les obres d’urbanització de “Ses Fontanelles”, Palma.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la disposició addicional quarta, del Decret Llei 8/2012, de 13 de juliol, de mesures urgents per a la Platja de Palma, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 16 de novembre 2012

ATÈS

1.Que el Programa de Vigilància ambiental es pot considerar que compleix amb els mínims establerts a la disposició addicional quarta del Decret Llei 8/2012, de 13 de juliol, de mesures urgents per a la Platja de Palma, pel que fa al projecte d'urbanització.

2.Que el Programa de vigilància ambiental v3 presentat només fa referència a la fase d'obres d'urbanització, no incloent la vigilància del projecte d'edificació, al no trobar-se aquest redactat ni definit.

3.Que el Programa de Vigilància Ambiental v3 compta amb informe favorable del Servei de Protecció d'Espècies, pel que fa al Limonium barceloi.

4.Que el Programa de Vigilància Ambiental v3 compta amb informes favorables del Servei d'Estudis i Planificació i del Servei d'Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics, amb una sèrie de condicionants.

5.Que les consideracions realitzades en el present informe del Programa de Vigilància Ambiental v3 respecte el projecte d'urbanització es poden solventar mitjançant l'emissió dels informes periòdics sobre el seu compliment.

6.Que l'avaluació dels projectes d'edificació no es troben incloses a cap dels annexos de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques.

ACORDA

informar favorablement la suficiència del Programa de Vigilància Ambiental Obres d'urbanització i edificació del sector urbanitzable programat SUP/79-01 Ses Fontanelles Versió 3 (octubre de 2012), només pel que fa al projecte d'urbanització, d'acord amb els mínims establerts a la disposició addicional quarta del Decret Llei 8/2012, de 13 de juliol, de mesures urgents per a la Platja de Palma, sempre i quan es compleixin els següents condicionants:

1.S'hauran de completar les fitxes de control del projecte d'urbanització i incorporar al Programa de Vigilància Ambiental v3 l'indicat en el present informe.

2.S'hauran d’incloure dins el Programa de Vigilància Ambiental totes les mesures de control del Pla Rector d'ús i gestió de Ses Fontanelles, per unificar criteris i garantir la preservació dels valors ambientals de la zona humida.

3.D'acord amb l'informe del Servei d'Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics:

A.Respecte a la fase d'urbanització i en relació al PVA:

a. El drenatge de les aigües pluvials haurà de comptar amb les mesures necessàries per a evitar l’abocament de sòlids en suspensió. Aquestes mesures podrien ser la realització d’un decantador previ a l’abocament o incorporació a la llera.

b.S’ha d’estudiar la possibilitat de drenar la zona a un punt que no suposi una incorporació directa a la llera (drenatge directe al mar, etc.), atès que la mateixa manca del pendent suficient en el seu tram final i degut a la barrera d’arena que se forma periòdicament en la pròpia desembocadura, acumulant-se aigua en el torrent i generant molèsties puntuals als veïnats de la zona.

 B.Previ al projecte d’edificació s’haurà d’elaborar un estudi d’inundabilitat, tal com estableixen els articles 77 i 78 del Pla Hidrològic de les Illes Balears. Aquest estudi d’inundabilitat haurà de definir les zones de risc de la possible làmina d’aigua, juntament amb els calats, velocitats, etc. abans i després de l’execució de les obres d’edificació. És a dir, haurà de demostrar que la làmina d’inundació no es veu alterada amb l’execució d’aquestes obres i que les mesures addicionals, si fossin necessàries, són suficients per evitar riscos.

a.L’estudi d’inundabilitat haurà d’incloure les premisses referents a la variació del nivell freàtic de la zona, atès que no sols es produiria una hipotètica inundació pel desbordament de la llera del torrent (afecció mínima) sinó també per aquesta variació del nivell freàtic existent a la pròpia zona humida.

b.L’estudi d’inundabilitat ha de definir clarament les mesures addicionals a realitzar per evitar l’interacció de la làmina d’aigua amb la construcció i així salvaguardar tant els béns com les persones, evitant qualsevol possible risc associat a una inundació.

C.Respecte a la variació del nivell freàtic a la zona humida s'haurà de sol·licitar informe al Servei d'Estudis i Planificació.

D.Abans de l'execució de les actuacions sol·licitades (en referència a la seva possible afecció per zona APR d'inundació) s'haurà d'obtenir la corresponent resolució d'autorització per part de la DG de Recursos Hídrics.

4.D'acord amb l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics:

 a.Una vegada implantats els sondejos de control s’ha de definir l’estat zero, tenint en compte les dades que disposa la DGRH sobre els sondejos existents a les immediacions.

b.En el cas que les obres d’edificació es dotin de soterranis, depenent de la profunditat dels mateixos en relació a la cota 0, serà necessari l’elaboració d’un model matemàtic que determini el possible increment del nivell freàtic, i, en el seu cas, l’establiment de les mesures correctores per a evitar aquest increment, les quals hauran de quedar recollides en el PVA.

c.En el cas que fos necessari el bombeig d'aigües subterrànies per a l'execució del projecte d'edificació s'haurà de sol·licitar autorització per a l'abocament dels mateixos, s'hauran de dotar de separador/decantador de fins. S'haurà de controlar els cabals i els punts d'abocament, d'acord amb l'establert amb l'autorització.

5.Una vegada redactat el projecte d’edificació, aquest haurà d’anar acompanyat del corresponent Programa de Vigilància Ambiental, el qual haurà de ser supervisat i avaluat per l’Àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament de Palma, tal com preveu la relació de competències específiques i adscripció d’organismes i empreses del Decret de Batllia de 16 de juny de 2011 (BOIB 99, 30/06/2011).

6.Abans de l’inici de la fase d’execució de les obres, el promotor haurà de sol·licitar a la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, a través de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, autorització administrativa prèvia per a la translocació de les colònies de limonium barceloi i dels tamarells existents a les parcel·les. L’autorització que, en el seu cas, atorgui la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, haurà de tenir, com a mínim, el següent contingut establert a l’art. 58.3 Llei 42/2007:

a.L’objectiu i justificació de l’acció.

b.Les espècies a que es refereixi.

c.Els mitjans, les instal·lacions, els sistemes o mètodes a emprar i els seus límits, així com les raons i el personal qualificat pel seu ús.

d.La natura i condicions de risc, les circumstàncies de temps i lloc i si procedeix, les solucions alternatives no adoptades i les dades científiques emprats.

e.Les mesures de control que s’aplicaran.

Una vegada atorgada l’autorització, en el seu cas, la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, a través de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, haurà de comunicar al Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Marí l’autorització atorgada als efectes de la seva posterior notificació a la Comissió Europea i als organismes internacionals pertinents, assenyalant, en cada cas, els controls exercits i els resultats obtinguts d’aquests (art. 58.5 Llei 42/2007).

7.El promotor estarà obligat a fer-se càrrec de les despeses corresponents a les feines de translocació del limonium barceloi i dels tamarells, que s’encarreguin a l’empresa o entitat corresponent, així com d’altres mesures preventives, correctores i compensatòries (art. 55 Llei 11/2006) que en el seu cas, la CMAIB li imposi.

Es recorda que:

1.L’auditor ambiental és el responsable de l’emissió dels informes que determina el PVA, així com de la tramesa dels informes, amb la periodicitat establerta, a les administracions corresponents.

2.El projecte de gestió de residus del PVA haurà de comptar amb l’informe favorable de l'organisme competent en matèria de residus i incloure’l en el PVA abans del començament de les obres.

3.El protocol de translocació dels tamarells haurà de comptar amb informe favorable del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

4.El Programa de Vigilància Ambiental del projecte d’edificació ha de comptar amb els informes favorables i/o autoritzacions necessàries del Servei de Protecció d’Espècies de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic i de la Direcció General de Recursos Hídrics, tant del Servei d’Aigües Superficials com del Servei d’Estudis i Planificació.

5.L’Ajuntament de Palma, òrgan substantiu en l’atorgament de la llicència d’edificació, en el seu cas, és l’òrgan competent en matèria de disciplina ambiental, la qual comprèn, entre d’altres, la vigilància i seguiment (arts. 49 i 50 Llei 11/2006), per la qual cosa el compliment del PVA, així com dels informes esmentats anteriorment, que emetin els distints òrgans i administracions competents, s’haurà de vigilar per part de l’Ajuntament de Palma.

6.L’Ajuntament de Palma, haurà de comunicar a la CMAIB l’inici i la finalització de les obres, així com l’inici de la fase d’explotació (art. 53.2 Llei 11/2006), tota vegada que d’acord amb la DA 4ª Decret Llei 8/2012, les obres es refereixen tant a la urbanització com a l’edificació.

7.D’acord amb el Decret de Batllia Núm. 11966 de 16 de juny de 2011 (BOIB de 30/6/2011), l’Ajuntament de Palma té les següents competències en matèria de medi ambient: “Protegir, conservar, millorar, restaurar, inspeccionar i controlar ambientalment els espais naturals que figuren a la relació d’espais naturals del terme municipal de Palma, així com planificar, coordinar i supervisar les activitats municipals en matèria d’espais naturals. Dissenyar, fomentar i desenvolupar projectes relacionats amb els espais naturals de l’Ajuntament de Palma, així com coordinar-se i cooperar amb altres administracions i institucions en matèria d’espais naturals.

Tot això s’entén sense perjudici de les competències d’altres òrgans o administracions, de caire territorial, urbanístic, de les autoritzacions o informes necessaris per a l’execució del projecte; d’altres òrgans o administracions competents en matèria de residus, protecció d’espècies, de recursos hídrics, així com, en el seu cas, de la necessitat de modificar el Pla Parcial, el projecte d’urbanització o el Pla de Rector d’Ús i Gestió.

 

Palma, 21 de desembre de 2012

El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato