Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 622
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Sol•licitud de tramitació pel procediment d’urgència de l’Avaluació Ambiental Estratègica de la Revisió de les NNSS d’Estellencs i la seva adaptació al PTI.
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 6.bis de la Llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 26 d’octubre de 2012
ATÈS
1.Que l'objecte de l'avaluació ambiental estratègica és la transformació de les NNSS en un instrument actualitzat respecte al compliment de les determinacions i terminologia de la legislació urbanística vigent, especialment del PTI i dels instruments d’ordenació territorial que el desenvolupen, així com de la restant normativa supramunicipal vigent fins al moment de la seva aprovació. Actualment, les NNSS estan adaptades a les DOT (Llei 6/1999, de 3 d’abril, de les Directives d’Ordenació Territorial de les Illes Balears), a la LEN i a la LSR 6/97, però no estan adaptades a la normativa supramunicipal sobrevinguda amb posterioritat a les DOT. Per la qual cosa, caldrà seguir la tramitació ambiental prevista a l’article 89 i següents de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.
2.Que l’article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, preveu, d'acord amb l'article 50 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que quan raons d'interès públic ho aconsellin l'òrgan ambiental pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es reduiran a la meitat els terminis establerts per als procediments fixats a la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, incloent el període d'informació pública.
3.Que la qüestió, per tant, és determinar si concorren les circumstàncies per poder aplicar la tramitació d’urgència a l’esmentada avaluació ambiental estratègica.
4.Que el concepte “urgència” és un concepte jurídicament indeterminat. Per poder aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’AAE és necessari que concorrin els requisits fixats per la jurisprudència del Tribunal Suprem, que determina el concepte jurídic indeterminat d’urgència.
La Sentència de 24 de juliol de 1989 del Tribunal Suprem fixa la doctrina respecte de la tramitació d’urgència, i disposa que:
“El que la urgencia es sin duda un concepto jurídico indeterminado lo que su naturaleza no es discrecional, sino reglada: no permite elegir entre varias soluciones igualmente justas, es decir, jurídicament indeferentes, sino que sólo admite una única solución justa, sin perjuicio del margen de apreación que se reconoce a la Administración en la zona de incertidumbre o penumbra que separa las zonas de certeza positiva y negativa.
La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.
5.Que l'escrit del batlle de l'ajuntament d'Estellencs de data 16 d'octubre de 2012 indica que des de fa més d'un any el municipi no té Normes Subsidiàries ja que per Sentència del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, es varen declarar disconformes a l'ordenament jurídic i nul·les. Aquest fet produeix que, a dia d'avui, la normativa urbanística a aplicar al municipi quedi supeditada a les normes supramunicipals i per tant no es puguin valorar ni regular de forma adequada les diferents zones del municipi en quant al seu diferent valor paisatgístic, cultural, rural...aquest fet fa necessari tenir una normativa urbanística pròpia municipal amb urgència.
Conseqüència també d'aquest fet és que les parcel·les que es troben incloses dins la delimitació de sòl urbà, però fora del casc antic, es troben sense qualificació urbanística i sorgeixen grans dubtes a l'hora de poder regular els diferents permisos d'obres que es sol·liciten.
6.Que és d'interès públic de tot el municipi i del Govern en general, ja que afecta al territori i perjudica la seguretat urbanística del terreny i de les persones tenir una normativa pròpia aprovada el més aviat possible.
A més justifica que aquestes noves NNSS es redacten amb l'esperit de les anteriors les quals ja estaven prèviament informades, conseqüència del qual molts dels procediments d'obligat compliment ja s'havien avançat anteriorment.
7.Que per aplicar la tramitació d’urgència a l’AAE de les NNSS d’Estellencs, ens hem de trobar davant d’un supòsit en el que el temps és determinant de la resolució que en el seu dia s’adopti. S'observa que el temps és determinant ja que l'absència de planejament urbanístic perjudica la seguretat urbanística del terreny i de les persones.
8.Que la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, com a òrgan ambiental, haurà de valorar si ens trobem davant de circumstàncies que responen a motius d’interès general, a la vista dels motius indicats a l’escrit del batlle de l'ajuntament d'Estellencs de data 16 d'octubre de 2012, si bé sembla que concorren les circumstàncies indicades a la legislació i a la jurisprudència per poder declarar la tramitació d’urgència.
9.Que d'acord amb l'apartat segon de l'article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, no es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment.
ACORDA
informar favorablement l’aplicació de la tramitació d’urgència al procediment d'avaluació ambiental estratègica de les Normes Subsidiàries del planejament municipal d'Estellencs i l'adaptació al Pla territorial insular de Mallorca.
Es reduiran a la meitat els terminis establerts a la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, incloent el període d'informació pública.
Palma, 20 de novembre de 2012
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato