Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 607
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Modificació puntual del PGOU per a delimitació i regulació de les coves de Cala Blanca, Ciutadella.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’Annex III i l’article 95 de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 26 d’octubre 2012

ATÈS

1.Que l’Ajuntament de Ciutadella proposa una modificació puntual del PGOU amb la intenció d’establir la delimitació de l’àmbit de protecció del patrimoni geològic de les coves de Cala Blanca, per tal de recuperar-ho i convertir-ho en un centre d’interès cultural, turístic i científic.

2.Que per aquest motiu s’estableixen les coves de s’Aigo i na Magaré com a equipament cultural públic, amb el sòl i subsòl necessaris per a garantir l’accés del públic a les coves, i es preveu la construcció, en superfície, dels edificis complementaris adients (centre d’interpretació, aula, serveis, quiosc, ...).

3.Que, a més, es delimita l’àmbit de protecció del patrimoni geològic (subsòl de la zona amb previsió d’existència de coves), i, en superfície (parcel·les de titularitat pública i privada) i com a mesures de control, s’introdueix per a la concessió de les llicències d’obra la necessitat d’autorització prèvia de la Comissió de Patrimoni del Consell Insular de Menorca.

4.Que l’equipament cultural públic es delimita en 750 m2 de la zona verda on es troba actualment l’accés a la Cova de s’Aigo, i també es requalifica una superfície de 100 m2 de la zona verda del passatge de s’Espígol, per a la realització d’un accés vertical a la Cova de na Magaré.

5.Que amb aquestes reserves d’equipament cultural públic es produeix una pèrdua de superfície destinada a espais lliures, parcs i jardins, i per compensar aquesta pèrdua es requalifiquen, com a espais lliures, un vial i uns aparcaments adjacents, que ja figuren com a reserves al PGOU actual però no s’utilitzen. D’aquesta manera la nova superfície d’aquests espais lliures augmenta de 850 m2 a 883,90 m2.

6.Que, a més, es preveu una galeria subterrània de connexió de les coves de s’Aigo i na Magaré, el projecte de la qual contempla dues alternatives, “A” (seguint el passeig dels Arbocers) i “B” (pel carrer del Llac), pendents d’un estudi geotècnic que s’està realitzant actualment i que servirà per decidir l’alternativa més adient.

7.Que la DG de Recursos Hídrics, en un informe sobre la viabilitat de la galeria, realitzat el 10 de novembre de 2011, rebutja l’alternativa “A” però es mostra d’acord amb la “B”, amb una sèrie de condicions.

8.Que, degut a la tipologia de la modificació puntual, la tramitació ambiental es realitza com a una Modificació menor, d’acord amb l’article 95 i següents de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

9.Que, d’acord amb l’article 96 de la llei ambiental, l’Ajuntament de Ciutadella va consultar diverses administracions de les quals han emès informe les següents:

-Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori:

+Servei de Planificació, de la DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

+Servei de Protecció d’Espècies, de la DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

+Servei de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, de la DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

+Servei de Residus i Sòls Contaminats, de la DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

+Servei de Sanitat Forestal, de la DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.

+Servei d’Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

+Servei d’Aigües Superficials, de la DG de Recursos Hídrics.

 

-Consell Insular de Menorca:

+Departament de Cultura, Patrimoni, Educació i Joventut.

+Departament d’Economia i Medi Ambient.

 

-Conselleria d’Innovació, Interior i Justícia:

+Servei d’Ordenació, de la DG d’Emergències i Protecció.

Totes les administracions s’han mostrat favorables, amb condicions, a la modificació puntual proposta.

10.Que, en base als criteris de l’article 97 de la Llei 11/2006, no és de suposar que la modificació de planejament tengui efectes significatius sobre el medi ambient, si se segueixen les indicacions de la memòria-anàlisi i de les administracions consultades.

11.Que la modificació puntual està prevista dins una zona turística, la urbanització de Cala Blanca, i no consta a la documentació que s’hagi consultat l’administració competent en matèria de turisme.

ACORDA

no subjectar a avaluació ambiental estratègica la “Modificació puntual del PGOU de Ciutadella, per a la delimitació i regulació de l’àmbit de les Coves de Cala Blanca i la dotació d’un nou equipament cultural públic consistent en les coves de s’Aigo i na Magaré”, ja que no són d’esperar efectes significatius sobre el medi ambient, sempre i quan es tenguin en compte les indicacions de la memòria-anàlisi i de les administracions consultades.

Es recorda que la modificació puntual que es tramita està emmarcada en una zona turística consolidada, per tant seria convenient que l’Ajuntament de Ciutadella comptés amb l’opinió del Departament de Turisme del Consell Insular de Menorca, al respecte.

El present acord s’emet sense perjudici de les competències territorials, urbanístiques, patrimonials i turístiques de les administracions corresponents i d’altres autoritzacions necessàries per a aquest tipus d’activitat.

Palma, 20 de novembre de 2012

El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato