Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 521
Acord del Consell de Govern d’11 de gener de 2013 de l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte d’execució per a la nova canonada d’aigües residuals de Sóller

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 1. El 16 d’octubre de 2012 va entrar a la Conselleria d’Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears l’escrit de l’Ajuntament de Sóller amb el qual es trametien els documents administratius relatius a la sol·licitud de la declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats per l’expropiació relativa al projecte d’execució per a la nova canonada d’aigües residuals de Sóller, amb la finalitat que el Consell de Govern declaràs, si escau, l’ocupació urgent dels béns i drets esmentats.

2. La documentació aportada per l’Ajuntament de Sóller consta dels documents següents:

  1. Certificat de l’Acord de Ple de l’Ajuntament de Sóller de dia 29 d’agost de 2012 en què s’acorda aprovar inicialment la necessitat d’ocupació de la finca als efectes d’expropiació forçosa, mitjançant el procediment d’urgència; fer pública la relació de béns o drets juntament amb el nom dels propietaris, i obrir tràmit d’informació pública, mitjançant un anunci al BOIB i al tauler d’anuncis de l’Ajuntament, amb notificació individual a l’interessat; considerar que, en cas que no es produeixin al·legacions, es considerarà aprovada definitivament aquella relació, i sol·licitar al Govern de les Illes Balears la declaració d’urgència de l’ocupació dels béns afectats per l’expropiació.

  2. Informe tècnic de 26 d’abril de 2012 sobre la urgència de la tramitació de la llicència d’obres del present expedient així com dels altres tràmits que es puguin realitzar per dur a terme l’execució de l’obra.

  3. Certificat de 8 d’octubre de 2012 de l’exposició al públic de l’expedient durant un termini de quinze dies des de l’endemà de la publicació en el BOIB, així com la concessió de tràmit d’audiència als propietaris i titulars dels drets afectats. Durant aquest termini no s’ha presentat cap al·legació que faci referència a la declaració d’ocupació urgent.

  4. Còpia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm.137, de 18 de setembre de 2012, de l’anunci de l’expedient d’expropiació forçosa.

  5. Còpia de l’informe jurídic de 27 d’abril de 2012.

  6. Certificat de 29 d’octubre de 2012 de l’interventor de l’Ajuntament de Sóller d’existència de crèdit per atendre les despeses derivades de l’expropiació dels béns i drets afectats.

  7. Plànols dels béns afectats.

  8. Relació d’afectats per l’expropiació esmentada amb les adreces corresponents.

  9. Còpia compulsada de l’expedient de declaració d’interès general.

3. Examinada la documentació a què s’ha fet referència, es va requerir a l’Ajuntament de Sóller l’esmena de deficiències de l’expedient de sol·licitud de la declaració d’ocupació urgent mitjançant un escrit de 7 de novembre de 2012, en què s’adverteix que no consta la declaració d’utilitat pública o interès social que estableix l’article 9 de la Llei d’expropiació forçosa de 16 de desembre de 1954, com tampoc l’informe tècnic o jurídic que justifiqui la necessitat de tramitar l’expedient d’expropiació per la via d’urgència.

 4. En data 17 de desembre de 2012 va tenir entrada en el registre de la Conselleria d’Administracions Públiques l’escrit de l’Ajuntament de Sóller al qual s’adjuntava el certificat de l’Acord de Ple, en sessió extraordinària de dia 11 de desembre de 2012, en què s’acorda la utilitat pública del projecte de l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental consistent en la instal·lació d’una nova canonada d’aigües residuals des del Centre Deixalles fins a l’estació depuradora, i sol·licita al Consell de Govern la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats per l’expropiació, i també s’adjuntava l’informe jurídic i tècnic que deixa patent la urgència de procedir a les obres.

 5. Cal referir-se a l’informe tècnic de 26 d’abril de 2012 de l’enginyer municipal relatiu a la urgència de l’ocupació corresponent al projecte de substitució de canonada d’evacuació d’aigües grises del nucli urbà de Sóller des del Centre Deixalles fins a l’estació depuradora. Aquest informe justifica la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient expropiador en els termes següents:

 [...]

Atès que aquesta actuació es realitza en l’objecte de millorar una canonada que en l’actualitat està obsoleta, per estat físic de la mateixa i per capacitat portadora de cabal.

Atès que la xarxa de recollida d’aigües de Sóller no és separativa en la seva totalitat i que això fa que en èpoques de pluja, tal com es diu en el projecte presentat, sigui més fàcil que es saturi la canonada i que, aquesta rebossi cap el torrent des de l’arqueta que hi ha a l’inici de la mateixa.

Atès que aquest darrer fet, produeix tot un seguit de vessaments cap al torrent d’una mescla d’aigües residuals i pluvials que poden alhora provocar contaminació de les aigües subterrànies i fins i tot una disminució notable de la qualitat de l’aigua de bany a la zona de costa on conflueix la desembocadura del torrent.

Atès que, en tal cas s’iniciaria un protocol sanitari supramunicipal que podria acabar amb el tancament temporal de la platja del Port de Sóller, amb greus conseqüències econòmiques i d’imatge en tot el sector turístic del terme.

Sembla adient recomanar que es declari d’urgència la tramitació de la llicència d’obres del present expedient així com dels altres tràmits que es tinguin que realitzar per dur a terme l’execució de l’esmentada obra.

Una vegada examinat l’expedient tramès per l’Ajuntament de Sóller, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, en data 21 de desembre de 2012, va emetre un informe jurídic.

 L’informe jurídic de 21 de desembre de 2012 del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis exposa que per declarar l’ocupació urgent són necessaris una sèrie de requisits, com ara que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals; que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari. Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem emesa en relació amb els articles 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del Reglament d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990); de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989); de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990); de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991); de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993); de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996); de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994); de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996); de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998); de 25 d’abril de 2003 (recurs 318/1999); de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999); de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999), i d’11 d’octubre de 2006 (recurs 5909/2003).

Segons l’informe tècnic de 26 d’abril de 2012, la causa principal per acudir a aquest procediment excepcional deriva de la necessitat de millorar una canonada que està obsoleta, atès que la xarxa de recollida d’aigües de Sóller no és separativa en la seva totalitat i que això fa que en èpoques de pluja sigui més fàcil que se saturi la canonada, que aquesta vessi cap al torrent i que aquest fet produeixi tot un seguit de vessaments cap al torrent d’una mescla d’aigües residuals i pluvials que poden provocar contaminació de les aigües subterrànies i, fins i tot, una disminució notable de la qualitat de l’aigua de bany a la zona de costa.

  • Per tant, els objectius de la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats pel projecte d’execució per a la nova canonada d’aigües residuals de Sóller, els quals són necessaris per tal d’evitar vessaments cap al torrent d’una mescla d’aigües residuals i pluvials que poden provocar contaminació de les aigües subterrànies, no es poden aconseguir pel procediment ordinari d’expropiació, la qual cosa justifica la declaració d’ocupació urgent sol·licitada per l’Ajuntament de Sóller.
  • S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, amb relació a l’article 56 del Reglament que l’aplica.

 Així mateix, s’ha de considerar que la competència atorgada al Consell de Ministres per l’article 52 es va transferir a aquesta Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

 El Decret 12/2011, de 18 de juny, del president de les Illes Balears, modificat pel Decret 23/2011, de 5 d’agost, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria d’Administracions Públiques l’exercici de les competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les Illes Balears i els municipis i les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials, competències que s’han assignat a la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis; en conseqüència, s’hi han d’assignar també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients tramitats per les corporacions locals que ho demanin.

 Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Administracions Públiques, en la sessió d’11 de gener de 2013 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

 

Primer. Declarar, a sol·licitud de l’Ajuntament de Sóller i a l’efecte que preveu l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, la declaració de l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa al ‘Projecte d’execució per a la nova canonada d’aigües residuals de Sóller’. Els béns i drets afectats per la declaració de l’ocupació urgent s’enumeren, de forma individualitzada i amb indicació dels seus titulars, en l’annex adjunt.

 Segon. Fonamentar la urgència en la documentació presentada per l’Ajuntament de Sóller i en l’informe jurídic emès pel Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis de la Conselleria d’Administracions Públiques, que considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern, perquè hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa, basades en el fet que segons l’informe de 26 d’abril de 2012 de l’Ajuntament de Sóller, aquesta actuació es realitza amb l’objecte de millorar una canonada que en l’actualitat està obsoleta i atès que la xarxa de recollida d’aigües de Sóller no és separativa en la seva totalitat i que això fa que en èpoques de pluja sigui més fàcil que se saturi la canonada. Aquest fet produeix vessaments cap al torrent d’una mescla d’aigües residuals i pluvials que poden provocar contaminació de les aigües subterrànies i, fins i tot, una disminució notable de la qualitat de l’aigua de bany a la zona de costa on conflueix la desembocadura del torrent; en tal cas, s’iniciaria un protocol sanitari supramunicipal que podria acabar amb el tancament temporal de la platja del Port de Sóller, amb greu conseqüències econòmiques i d’imatge en tot el sector turístic del terme municipal de Sóller.

 Tercer. Fer constar que durant el període d’informació pública al qual va ser sotmesa la sol·licitud de l’ocupació urgent no es varen presentar al·legacions.

 Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, poden interposar-hi un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació. A més, poden interposar-ne qualsevol altre si ho consideren oportú.”

 

Palma, 11 de gener de 2013

 

El secretari del Consell de Govern

Antonio Gómez Pérez

 

 

ANNEX

Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades pel “Projecte d’execució per a la nova canonada d’aigües residuals de Sóller”

Terme municipal de Sóller

Pol.

Par.

Propietari

Domicili

Població

ocupació permanent

expropiació temporal

servitud d’aqüeducte

1

247

Antonio Pons Puig

Es Través, 22, 4t

 Sóller

78,80

394

78,80