Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

Núm. 421
Resolució del conseller d’Administracions Públiques per a la creació del Consell de Coordinació de les Policies Locals de Tramuntana

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

  1. Entre el dia 1 de juliol i el dia 15 de novembre de 2012 varen tenir entrada a la Conselleria d’Administracions Públiques els escrits signats pels batles dels ajuntaments d’Andratx (30/10), Banyalbufar (8/11), Estellencs (26/10), Esporles (9/10), Deià (25/09), Puigpunyent (7/11), Valldemossa (12/09), Sóller (5/10), Fornalutx (10/08), Bunyola (7/11) i Escorca (6/11),  en els quals sol·licitaven la creació del Consell de Coordinació de les Policies Locals de Tramuntana, integrat pels municipis que representen.  

  2. La realitat geogràfica, econòmica, urbanística, social i turística de les Illes Balears ha determinat l’existència d’una àrea territorial, amb una problemàtica comuna pel que fa a la seguretat, que afecta els nuclis de població de diferents entitats locals, en aquest cas Andratx, Banyalbufar, Estellencs, Esporles, Deià, Puigpunyent, Valldemossa, Sóller, Fornalutx, Bunyola i Escorca. 

  3. La realitat geogràfica, econòmica i social crea uns vincles comuns, que fan necessària la planificació conjunta i la gestió coordinada de les actuacions en matèria de seguretat pública local i, per tant, de coordinació específica de les seves policies locals. 

  4. L’especial dedicació que suposa la necessitat de donar un suport específic a aquests municipis, quant a la seva actuació en matèria de seguretat pública local, fa adient la creació d’un òrgan col·legiat integrat per representants de la Conselleria d’Administracions Públiques i pels responsables en matèria de policia local de cadascuna d’aquestes entitats locals, que proporcioni l’assessorament i els instruments tècnics adequats per exercir correctament la competència autonòmica sobre coordinació de les policies locals en l’àmbit de les onze entitats locals esmentades,  amb respecte absolut a les competències municipals que els  corresponen.

 

Fonaments  de dret

  1. L’article 148.1.22 de la Constitució espanyola atribueix a les comunitats autònomes la competència pel que fa a la coordinació i la resta de facultats en relació amb les policies locals.

  2. L’article 30.19 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, reserva a la Comunitat Autònoma de  les Illes Balears la coordinació i altres facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableixi una llei orgànica. 

  3. La Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, regula, entre d’altres qüestions, diversos aspectes fonamentals relatius a l’organització i les funcions de les policies locals, i constitueix el marc d’actuació de la comunitat autònoma en aquesta matèria.

  4. En l’exercici de l’esmentada competència exclusiva, el Parlament de les Illes Balears va aprovar la Llei 6/2005, de 3 de juny, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, per la qual es crea un règim jurídic homogeni per a la policia local i se n’estableix el règim de la coordinació, a l’hora que s’enumeren les funcions en què es concreta i s’estableixen els òrgans que les exerceixen.

  5. Així, l’article 10.1.i de la llei esmentada determina que la coordinació de l’actuació de les policies locals comprèn, entre d’altres, la creació del marc en el qual s’haurà de desenvolupar el suport i la col·laboració interpolicial en matèria d’informació, actuacions conjuntes i prestacions recíproques de caràcter temporal i extraordinari. L’article 12 de l’esmentada llei atribueix l’exercici directe de les funcions esmentades en matèria de coordinació de les policies locals a la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, respectant les competències que corresponen als municipis.

  6. D’acord amb el que disposa l’article 11.1 de la Llei 6/2005, de 3 de juny, en relació amb el Decret 12/2011, de 12 de juny, pel qual s’estableix l’estructura orgànica bàsica de la Conselleria d’Administracions Públiques, el conseller d’Administracions Públiques és qui exerceix la competència autonòmica sobre coordinació de les policies locals. A més, l’article 11.2 de la Llei 6/2005 preveu que, per exercir més bé les funcions de coordinació, es puguin constituir òrgans assessors dels òrgans de coordinació prevists en l’apartat 1 de l’esmentat article.

  7. L’article 9 del Decret 67/2007, de 7 de juny, pel qual s’aprova el Reglament de mesures urgents de les policies locals de les Illes Balears, estableix que la coordinació té per objecte determinar els criteris necessaris per a una més bona adequació de la formació, l’organització, la dotació i l’actuació de les policies locals al sistema i a les finalitats generals de la seguretat pública, en les funcions que legalment tenguin assignades, com també fixar el mitjans per a l’homogeneïtzació personal, tècnica i material, per tal d’aconseguir una acció conjunta de tots els serveis de policia local de les Illes Balears, orientada cap a la millora de l’eficàcia i la professionalitat al servei dels ciutadans que es trobin en l’àmbit territorial de les Illes Balears, sens perjudici de l’autonomia municipal. 

Per tot això, en aplicació del que disposa l’article 11.2 de la Llei 6/2005, de 3 de juny, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, i els articles 19.2 i 42.b de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en ús de les atribucions que em confereixen les disposicions legals vigents, elevo al conseller d’Administracions Públiques la següent 

Proposta de resolució 

  1. Crear el Consell de Coordinació de les Policies Locals de Tramuntana de Mallorca, com a òrgan de consulta i assessorament en l’exercici de la competència autonòmica sobre coordinació de les policies locals, en l’àmbit dels municipis d’Andratx, Banyalbufar, Estellencs, Esporles, Deià, Puigpunyent, Valldemossa, Sóller, Fornalutx, Bunyola i Escorca, d’acord amb el que s’estableix en l’annex d’aquesta Resolució. 

  2. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. 

 

Marratxí, 13 de desembre de 2012  

 

El conseller d’Administracions Públiques 

José Simón Gornés Hachero 

 

ANNEX 

1. Composició

 

  1. El Consell de Coordinació de les Policies Locals de Tramuntana està integrat pels membres següents:

  1. El president és el conseller d’Administracions Públiques.

  2. El vicepresident és el director general d’Interior, Emergències i Justícia.

  3. Onze vocals, que han de ser els batles o regidors en qui deleguin dels municipis esmentats i que han de ser nomenats per decret de batlia de l’ajuntament corresponent.

  4. Onze vocals, que han de ser els caps de policia local o policies en qui deleguin, en representació de les policies locals dels municipis esmentats, i que han de ser nomenats per decret de batlia de l’ajuntament corresponent.

  5. Dos vocals en representació de l’ Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears, nomenats per resolució del conseller d’Administracions Públiques.

  6. Un vocal en representació de l’Escola Balear d’Administracions Públiques, nomenat per resolució del conseller d’Administracions Públiques.

       2. Tots els membres integrants del Consell de Coordinació de les Policies Locals de Tramuntana tenen veu i vot.  

3. El secretari o secretària del Consell de Coordinació Policial  de Tramuntana ha de ser un dels vocals, i el Consell l’ha de designar en la primera reunió. 

4.  El nomenament dels vocals representants de les entitats locals dels caps de policia,  sens perjudici que puguin ser substituïts mitjançant un decret dels batles corresponents, s’ha de renovar després dels processos electorals corresponents. 

5. Amb la finalitat d’activar i resoldre la problemàtica tècnica que pugui derivar-se deldesenvolupament dels acords adoptats en les reunions del Consell, es constitueix una comissió tècnica integrada pels caps de policia local o policies en qui deleguin d’acord amb el punt 1.d d’aquest annex, membres del Consell de Coordinació, seran coordinats pel representant de l’ISPIB en el Consell de Coordinació.

6. El president del Consell de Coordinació Policial de Tramuntana pot convidar a les sessions, amb veu i sense vot, les persones que consideri convenient, segons el contingut de l’ordre del dia, i per raó dels seus coneixements, de la preparació, del prestigi o d’altres circumstàncies.  

 

2. Funcions 

En matèria de coordinació de les policies locals, el Consell de Coordinació Policial de Tramuntana té la funció d’emetre consultes i informes d’actuació no preceptius i de donar assessorament facultatiu sobre:  

  1. El disseny de polítiques comunes de seguretat per afavorir el suport i la col·laboració interpolicial entre els municipis que integren el Consell de Coordinació de Tramuntana.

  2. La previsió de les mesures que s’han d’adoptar davant fets rellevants per a la seguretat en els termes municipals implicats.

  3. L’anàlisi posterior d’actuacions conjuntes i dels fets que les hagin motivat.

  4. L’establiment d’un sistema d’intercomunicacions policials que permeti una coordinació adequada entre les policies locals dels ajuntaments esmentats.

  5. La creació d’un sistema d’informació recíproca entre els cossos policials.

  6. La determinació de la direcció eventual de les actuacions conjuntes amb la finalitat d’atendre necessitats en situacions d’emergències o extraordinàries.

  7. D’altres millores en matèria de la coordinació de les policies locals dels municipis implicats. 

L’exercici de les funcions previstes anteriorment té un caràcter no vinculant per als òrgans de resolució, excepte en els casos en què la legislació aplicable ho prevegi expressament. 

 

3. Convocatòries i funcionament 

1. El Consell de Coordinació Policial de Tramuntana s’ha de reunir, com a mínim, amb periodicitat semestral. La seu del Consell de Coordinació a l’efecte de tenir reunions i/o juntes, pot constituir-se en qualsevol dels municipis que s’integren en el Consell de Coordinació de Tramuntana, o a la seu de la Conselleria d’Administracions Públiques, i serà designada en cada convocatòria pel president o el vicepresident del Consell de Coordinació.

2. El Consell de Coordinació s’ha de reunir quan el convoqui el president o la presidenta o quan ho sol·liciti un nombre mínim de sis vocals.

3. El funcionament i el règim jurídic del Consell de Coordinació i de la Comissió tècnica s’ha d’ajustar a les normes dels òrgans col·legiats regulades en el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i a les peculiaritats organitzatives dels òrgans col·legiats contingudes en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. El president o la presidenta del Consell de Coordinació, quan els assumptes que s’hi hagin de tractar ho requereixin, pot convocar a les sessions les persones expertes en la matèria que consideri oportú.

5. La Comissió Tècnica s’ha de reunir amb una periodicitat mínima bimestral.