Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA MARIA DEL CAMÍ

Núm. 318
Ordenança publicitat dinàmica

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

 

L’ impacte ambiental derivat de les activitats a les vies i espais públics municipals, fa necessària l’aprovació d’una Ordenança que reguli aquest àmbit de competència municipal. Aquestes normes pretenen regular l’exercici de l’activitat de promoció i publicitat, des d’una doble òptica:

 

1.- Considerar els efectes negatius que concorren a l’exercici de l’activitat que es regula: molèsties als ciutadans/anes i efectes negatius per a l’ambient (residus, impacte visual, contaminació acústica, etc.).

 

2.- Aquest mitjà de promoció, considerat en abstracte, és una via legitima per fer arribar als potencials consumidors/ores l’oferta dels seus serveis i/o productes.

 

Per altra part, també es pretenen defensar els drets dels ciutadans/anes: a no rebre aquest tipus de publicitat a la seva casa, si no volen, i evitar les afeccions al seu descans que pot generar aquesta activitat. Així com que el cost ambiental ocasionat per aquestes activitats ho paguin les empreses responsables de la publicitat i no els ciutadans/anes en general.

Tots aquests aspectes fan necessari l’adopció de mesures preventives, correctores i sancionadores davant les infraccions comeses, assegurant que preval l’interès general sobre els interessos particulars.

 

 

CAPÍTOL 1. DISPOSICIONS GENERALS.-

 

Article 1. Publicitat dinàmica. Definició i mitjans de publicitat.

 

La Llei 5/1997 de 8 de juliol, Reguladora de la publicitat dinàmica de les Illes Balears, defineix la publicitat dinàmica com aquella forma de comunicació duta a terme per persones físiques o jurídiques, ja siguin públiques o privades, en l’exercici d’una activitat comercial, industrial, artesanal, social o professional, encaminada a la finalitat de promoure la contractació de béns o serveis de tota classe, o a la difusió de missatges de naturalesa social, cultural, política o de qualsevol altra naturalesa; realitzada per mitjà del contacte directe dels/de les agents publicitaris/àries amb els possibles usuaris/àries o clients/clientes i amb la utilització preferent, per a la seva pràctica, de zones de domini públic, vies i espais lliures públics i zones privades de concurrència pública.

Constitueixen mitjans de publicitat dinàmica, a l’efecte d’aquesta ordenança:

a. Propaganda manual

b. Repartiment domiciliari de publicitat

c. Publicitat mitjançant l’ús de vehicles

d. Publicitat oral. S’entén com a publicitat oral aquella que transmet els seus missatges

de viva veu, amb ajuda de megafonia o sense, o d’altres mitjans auditius auxiliars,

mitjançant el contacte directe entre els/les agents publicitaris/àries i els/les possibles usuaris/àries, i amb

la utilització, per al seu exercici, de les zones de domini públic, vies i espai lliures i

zones privades de concurrència pública.

 

Article 2. Objectius i àmbit d’aplicació d’aquesta norma.

 

La present ordenança té per objecte regular i controlar la distribució o difusió de la publicitat comercial directa a propietaris/àries d’habitatges, establiments, oficines i despatxos o entre veïnats/veïnades i persones vianants, així com el seu dipòsit en les bústies, porteries, patis, entrades i espais similars dels immobles del terme municipal de Santa Maria del Camí.

 

Els objectius principals que es pretenen assolir són:

 

- Regular la publicitat comercial directa a diferents indrets, amb la finalitat de reduir al màxim la producció de residus que genera aquesta activitat i sufragar els costos de la seva eliminació.

- Introduir les mesures necessàries per disminuir els perjudicis i molèsties que aquesta activitat provoca a la ciutadania.

- Millorar la neteja, la imatge del poble i la seva sostenibilitat ambiental.

 

No es podran difondre missatges o utilitzar qualsevol material destinat a propaganda o promoció publicitària, que atemptin contra la dignitat de la persona o vulneri els valors i drets reconeguts a la Constitució, especialment els relatius a la infància, la joventut i la dona; tampoc publicitat que resulti enganyosa, deslleial o subliminal o que infringeixi la normativa sectorial reguladora de la publicitat de determinats productes, béns, activitats i serveis.

 

Queden excloses de l’aplicació d’aquesta ordenança, les següents activitats:

 

a.-  La publicitat electoral, en els aspectes regulats per la legislació electoral.

b.- Missatges i comunicats de les Administracions Públiques en matèries d’interès general, encara que la seva distribució o comunicació es realitzi per agents publicitaris/àries independents.

c.-  Aquells missatges i comunicacions relatius a matèria de seguretat o emergències.

d.- Aquelles comunicacions que vagin adreçades, únicament i exclusivament, a la materialització de l’exercici d’alguns drets fonamentals i llibertats públiques inclosos a la secció 1a, del capítol II, del títol I de la Constitució Espanyola que, en el seu cas, es regiran per la normativa d’aplicació a aquests drets i llibertats.

e.- Les informacions i comunicacions de les entitats veïnals inscrites al registre municipal d’associacions de l’Ajuntament de Santa Maria del Camí.

 

Article 3. Responsabilitat de la publicitat comercial directa.

 

Són responsables del compliment d’aquesta Ordenança les persones físiques i

jurídiques titulars de l’activitat de publicitat comercial directa i les persones repartidores o difusores de la mateixa, que podran ser objecte de les sancions administratives municipals, en el seu cas, mitjançant un previ procediment sancionador.

 

Article 4. Normes i obligacions.

 

1) Les activitats de publicitat dinàmica estan subjectes a la presentació d’una declaració responsable per la instal·lació inicial, subscrita per la persona interessada en la que manifesti, sota la seva responsabilitat, que compleix amb els requisits establerts a la normativa vigent, que disposa de la documentació que així ho acredita i que es compromet a mantenir durant el període de temps inherent a l’activitat. En cas de publicitat mitjançant l’ús de vehicles serà d’aplicació el que disposa el paràgraf anterior, sempre i quan no s’alterin les condicions normals del trànsit de vehicles, en cas contrari, serà necessària l’obtenció de la corresponent llicència municipal.

 

2) La publicitat s’ha de dipositar a l’interior de les bústies particulars i/o en aquells espais establerts a aquest efecte. Es prohibeix deixar la publicitat als immobles tancats i també fora dels vestíbuls i portals de les finques.

 

3) És obligatori respectar la voluntat de no rebre publicitat, quan aquesta és expressa, abstenint-se en aquest cas, d’entrar a les finques o de dipositar-la a les bústies o indrets de l’immoble corresponent. Per no voler publicitat basta deixar un paper visible al portal, bústia o lloc corresponent que així ho indiqui.

 

4) Tot el material imprès utilitzat en la publicitat serà preferentment reciclat.

 

5) Tot el material publicitari, al que fa referència aquesta Ordenança, ha de dur en lloc visible una identificació de l’empresa anunciant. En aquesta ha de constar com a mínim: nom de l’empresa, el seu NIF, l’adreça del domicili i el telèfon.

 

6) És d’obligat compliment abonar la quota tributària per iniciar la tramitació  de la sol·licitud de llicència d’exercici de l’activitat.

 

7) Els/les agents publicitaris/àries hauran de dur enganxat en un lloc visible de la vestimenta, durant l’exercici de l’activitat de publicitat comercial directa, un identificador amb el nom de la persona que reparteix i l’empresa per la qual reparteix la publicitat.

 

8) Les empreses o persones titulars que exerceixen l’activitat de publicitat dinàmica i els/les seus/seves agents estan obligats a adoptar les mesures correctores per tal d’evitar la brutícia en la zona d’actuació publicitària.

 

9) Les empreses anunciades seran responsables del compliment d’aquesta Ordenança. En cas d’incompliment s’aplicarà el procediment sancionador corresponent.

 

10) Només es podrà repartir o fer difusió mitjançant publicitat manual, domiciliaria, oral i de vehicles a motor de dilluns a divendres.

 

Article 5.

 

La distribució o difusió de publicitat comercial directa en les modalitats manual, domiciliaria, oral i de vehicles a motor, queda limitada al casc urbà, quedant prohibida

en zona rústica.

 

 

CAPÍTOL II. EXERCICI DE L’ACTIVITAT.

 

Article 6.- De la documentació preceptiva.-

 

Les persones i empreses que desenvolupin activitats de publicitat dinàmica al municipi de Santa Maria del camí han de disposar i, a requeriment de l’ajuntament, acreditar:

 

1. DNI o NIF del/de la sol∙licitant.

 

2. Alta, si escau, de l’Impost d’activitats econòmiques.

 

3. Empreses i/o persones que proposen com a agents de publicitat dinàmica, amb indicació del seu DNI o NIF i domicili.

 

4. En els supòsits d’entitats, agrupacions, associacions sense ànim de lucre d’interès general o els col∙lectius, serà suficient l’acreditació de la documentació a què es refereixen l’apartat 1 i 3.

 

5. Liquidació de la taxa corresponent per a la concessió de la llicència per l’exercici de l’activitat publicitària comercial directa.

 

6. Comprovant del pagament de la quota tributària.

 

D’acord amb el que disposa l’article 35, f) de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les Administracions públiques i del procediment administratiu comú, en els supòsits de reiteració de les sol·licituds de llicència, no caldrà presentar aquells documents  que ja es trobin en poder de l’Administració municipal, sempre que no hagin canviat les circumstàncies fàctiques o jurídiques de la persona o entitat sol·licitant.

 

Article 7.-Quota tributària.-

 

Per obtenir la  llicència d’activitat per a publicitat dinàmica i per un termini màxim de tres dies,  necessàriament s’hauran de abonar amb antelació les taxes previstes en l’Ordenança Fiscal.

 

 Aquesta taxa implica l’autorització per a distribuir publicitat dinàmica dins del casc urbà,  quedant prohibit repartir en zona rústica.

 

Article 8.-Prohibicions.-

 

Queda prohibit:

 

a) Situar o fixar qualsevol tipus de material imprès o grafiat, de qualsevol naturalesa, en el mobiliari urbà (arbrat, semàfors, senyalització vial, postes d’enllumenat i bens similars); en las façanes, entrades o elements externs, com caràtules de porters automàtics, exterior de los bústies, portes, tancats i parets de tancament de finques, solars i terrenys, excepte en aquells llocs expressament reservats a l’efecte.

 

b) Situar material de propaganda en parabrises o altres elements dels vehicles.

 

c) La col·locació o fixació mitjançant suports autoadhesius.

 

 

CAPÍTOL III. INFRACCIONS I SANCIONS

 

Article 9. Consideracions generals

 

1. Constitueixen infraccions administratives les accions o omissions que es descriuen en la Llei 5/1997 de 8 de juliol, Reguladora de la publicitat dinàmica de les Illes Balears, i les que, en desenvolupament d’aquesta, s’estableixen en la present Ordenança.

2. Les infraccions a què fa referència l’apartat anterior es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

 

Article 10. Infraccions lleus

 

Són infraccions lleus:

a) L’incompliment de les normes sobre el material publicitari dels apartats 6 i 7 de l’article 4.

 

Article 11. Infraccions greus

 

Són infraccions greus:

a) L’exercici de les activitats publicitàries regulades en aquesta Ordenança sense prèvia presentació de declaració responsable.

b) La contravenció de les obligacions establertes en els apartats 3, 8 i 10 de l’article 4.

c) La manca d’adopció de les mesures correctores a què fa referència l’apartat 2 de l’article 4.

d) La comissió d’una infracció lleu quan concorri la circumstància de reincidència.

 

Article 12. Infraccions molt greus

 

1. Són infraccions molt greus:

a) La distribució de material publicitari o la difusió de missatges publicitaris que atemptin contra la dignitat de la persona o en vulnerin els valors i drets reconeguts en la Constitució.

b) La falsedat o l’ocultació dels documents o de les dades declarades en la declaració responsable.

c) La comissió d’una infracció greu quan concorri la circumstància de reincidència.

d) L’ús d’animals com a reclam o complement de l’activitat.

 

2. A l’efecte del present article i de l’anterior, hi ha reincidència quan la persona responsable hagi estat sancionat/ada per la comissió de més d’una infracció lleu, greu o molt greu de la mateixa naturalesa (publicitat dinàmica) en el termini d’un any i les sancions corresponents siguin fermes.

 

Article 13. Quantificació de les sancions

 

1. Les infraccions regulades en aquest capítol es castigaran amb les següents sancions:

a) Infraccions lleus: multa de 100 fins a 250 euros.

b) Infraccions greus: multa fins de 251 a 500 euros. Quan la sanció sigui per haver repartit material sense pagar la taxa preceptiva, la sanció serà com a mínim del doble del que s’ha deixat de pagar, malament superi l’import estipulat com a màxim en aquest apartat, fins a un límit de 1.000 euros.

c) Infraccions molt greus: multa de 501 a 1.500  euros.

 

Article 14. Procediment sancionador

 

Els expedients sancionadors es sotmetran als principis de la potestat sancionadora establerts per la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

El procediment sancionador es regirà pel que estableix el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament del procediment a seguir per l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears en l’exercici de la potestat sancionadora i, supletòriament, pel previst en el Reial decret 1398/1993, de 4 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament del procediment per a l’exercici de la potestat sancionadora.

Abans d’incoar un expedient sancionador, es podrà adoptar per la Batllia una mesura cautelar, emparada per la Llei Balear de referència, i consistent en el comis del material de promoció publicitat, si es tracta d’ una activitat no permesa o de la qual no s’ha presentat declaració responsable a l’Ajuntament, o si se considera que aquesta mesura resulta necessària, amb la finalitat d’ impedir l’exercici o la continuació de l’ activitat, en cas de que se hagi detectat una infracció.

 

 

DISPOSICIÓ FINAL

 

La present ordenança entrarà en vigor el dia següent de la data de publicació del text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 


Santa Maria del Camí, 08 de gener de 2013

 

La Batlessa-Presidenta

Mª Rosa M. Vich.

                                      

 

 

ANNEX

 

MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE

 

 

1. Dades de la persona sol·licitant

- Nom i llinatges

- DNI

- Domicili

- Telèfon contacte

 

2. Dades de l’empresa sol·licitant

- Nom de l’empresa:

- CIF

- Activitat:

- Domicili, CP, Localitat

- Telèfon

- Fax, mail

 

3. Característiques de l’activitat publicitària

- Format publicitat:

- Tipus de paper: blanc /reciclat

- Dies de l’activitat publicitària:

- Nombre d’agents publicitaris/àries

- Mitjà de distribució

- Pes unitat imprès publicitari:

 

DECLARO SOTA LA MEVA RESPONSABILITAT:

 

- Que les dades contingudes en aquest document son certes.

- Que compleixo amb els requisits establerts a la normativa vigent d’aplicació per accedir a l’activitat/servei de .................

- Que disposo de tota la documentació que així ho acredita.

- Que em comprometo a mantenir el seu compliment durant tot el període de temps inherent a l’activitat.

 

I per tal que consti davant l’Ajuntament a l’efecte de prestar l’activitat/servei ....................... realitzo la present declaració responsable.

 

Totes les dades queden protegides d’acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, especialment, l’article 10 (“el responsable del fitxer i els que intervinguin en qualsevol fase de tractament de les dades

de caràcter personal estan obligats al secret professional respecte a dites dades i al deure de conservar-les, obligacions que subsistiran encara després de finalitzar les seves relacions amb el titular del fitxer o, en el seu cas, amb el responsable del mateix”).

 

 

 

Sgt:

Santa Maria del Camí,

Il.lma. Sra. Batlessa-Presidenta Ajuntament de Santa Maria del Camí.