Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 235
Aprovació de les bases que regeixen la concessió de subvencions del Consell Insular de Menorca a les entitats privades sense ànim de lucre per al desenvolupament de programes d'atenció a persones en l'àmbit social per a l'any 2012
Versió PDF
Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de 3 de desembre de 2012, va adoptar el següent acord:
PRIMER.- Aprovar les bases que regeixen la concessió de subvencions del Consell Insular de Menorca a les entitats privades sense ànim de lucre per al desenvolupament de programes d’atenció a persones en l’àmbit social realitzats a l’any 2012, que s’adjunten en annex.
SEGON.- Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l’any 2012, que es regirà per les bases de referència, i sotmetre l’aprovació d’aquesta convocatòria a la condició suspensiva que hi hagi crèdit per aquesta finalitat en el Pressupost del Consell Insular de Menorca per a l’any 2013, d’acord amb les condicions següents:
a) Les subvencions concedides s'atendran amb càrrec al pressupost del 2013 del Departament de Benestar Social i Joventut del Consell Insular de Menorca, amb un import màxim de 130.000,00 €.
b) El termini de presentació de les sol·licituds és de 30 dies naturals comptats a partir de l'endemà del dia que aquesta convocatòria surti publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) L'òrgan instructor és la tècnica de gestió del Departament de Benestar Social i Joventut.
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA A ENTITATS PRIVADES SENSE ÀNIM DE LUCRE PEL DESENVOLUPAMENT DE PROGRAMES D’ATENCIÓ A PERSONES EN L’ÀMBIT SOCIAL REALITZATS A L’ANY 2012
1. OBJECTE
Aquestes bases tenen per objecte establir i regular els ajuts del Consell Insular de Menorca destinats a subvencionar programes en matèria d’acció social, per part d’entitats sense ànim de lucre, que es corresponguin amb els següents sectors: dependència i promoció de l’autonomia personal de la gent gran, situació o risc de pobresa, malaltia crònica o atenció a la família.
2. FINALITAT
Les ajudes es concedeixen per dur a terme activitats, projectes o programes que representin un millor benestar als sectors de població objecte d’aquestes bases i que millori l’oferta de serveis socials existents a Menorca, mitjançant els quals es contribueixi a fomentar l’autonomia personal, la qualitat de vida i la cohesió social de la ciutadania.
3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es faran efectives amb càrrec a la partida i per l’import màxim que s’estableixen a la convocatòria.
Quan l’import de les sol·licituds d’ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria, es prioritzaran les sol·licituds d’acord amb els criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en les presents bases.
4. ENTITATS BENEFICIÀRIES
Poden sol·licitar la subvenció les entitats privades sense ànim de lucre que es dediquin a l’atenció i millora de les condicions de vida dels sectors de població relacionats a l’objecte d’aquesta convocatòria i que compleixin els requisits següents:
a) Estar inscrites en el Registre Central de Serveis Socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o haver-ho sol·licitat, d’acord amb el que preveu l’article 25 del Decret 66/1999, de 4 de juny, pel qual s’aprova el Reglament regulador del sistema balear de serveis socials, en el benentès que una vegada s’hagi resolt favorablement sobre la subvenció, la inscripció en el registre esmentat s’hagi formalitzat definitivament.
b) Estar legalment constituïdes.
c) Tenir un àmbit d’actuació insular o autonòmic, segons el títol constitutiu. En el cas que l’àmbit d’actuació sigui autonòmic, s’ha de demostrar la incidència de la seva actuació a Menorca.
d) No ser lucratives.
e) No haver estat objecte de cap resolució ferma de caràcter sancionador en relació amb la prestació del servei que se subvenciona, o bé, haver-ne estat objecte i que hagi prescrit la sanció.
f) Haver presentat la justificació de les despeses corresponents a les subvencions rebudes anteriorment del Consell Insular de Menorca, en el termini concedit. Si no s’ha justificat degudament l’aportació obtinguda del CIM durant l’any 2011 no es podrà concedir una nova ajut econòmic amb l’entitat sol·licitant per a l’any 2012.
g) Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
h) No estar integrades en una fundació que s’hagi constituït amb una aportació majoritària, directa o indirecta, del Consell Insular de Menorca, o el patrimoni fundacional de la qual, amb caràcter de permanència, estigui format en més d’un 50% per béns o drets aportats o cedits per l’administració insular.
i) Disposar d’estructura i capacitat per garantir el compliment de l’activitat per a la qual se sol·licita la subvenció.
En qualsevol cas, no en poden ser beneficiàries les entitats en què concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l’article 10 de Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
5. TIPUS D’AJUDA
Els ajuts s'han de destinar a finançar activitats, projectes i programes que representin un millor benestar als sectors de població següents:
a) Prevenció de les situacions de dependència i promoció de l’autonomia personal, adreçades al col·lectiu de gent gran.
b) Prevenció, informació, atenció i suport a persones o col·lectius en situació o risc de pobresa.
c) Prevenció, atenció i suport, divulgació i formació a persones o col·lectius amb alguna malaltia crònica
d) Promoció i atenció a la família
Les actuacions subvencionables són aquelles que s’han portat a terme entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2012. Es poden subvencionar les despeses inherents al desenvolupament de programes, com ara les de personal, planificació, coordinació, assistència tècnica, així com les de difusió i informació als associats i a la ciutadania en general. També es poden subvencionar despeses corresponents a material fungible d’oficina i d’informàtica, i la correspondència, entre d’altres, sempre que estiguin associades a un projecte acord a l’objecte i finalitat de la convocatòria.
Les despeses corresponents a nòmines o minutes de direcció i coordinació de programes només son subvencionables fins a un màxim del 50% de l’import del projecte subvencionat.
Els ajuts no tenen com a objecte el finançament d’aquelles despeses generals de manteniment i de funcionament dels centres.
6. CRITERIS DE VALORACIÓ
Es valorarà la innovació, la continuïtat i la no-duplicació de les actuacions que du a terme l’Administració. La puntuació atorgada serà entre 0 i 25 punts:
- Que el projecte sigui innovador en el seu àmbit d’aplicació: 8 punts
- Que no dupliqui les actuacions que ja du a terme l’Administració: 7 punts
- La continuïtat de les activitats: 5 punts
- Major adequació dels projectes a la finalitat de la subvenció: 5 punts
Es valorarà que els projectes presentats afavoreixin la contractació de personal adient per dur-los a terme, especialment entre els col·lectius amb especials dificultats d’inserció laboral. La puntuació atorgada serà entre 0 i 25 punts:
- 1 Persona contractada: 10 punts
- 2 Persones o més contractades: 15 punts
- Per cada persona contractada que pertanyi a un col·lectiu amb especials dificultats d’inserció laboral s’augmentarà en cinc punts fins un màxim de 10 punts.
Es valorarà el grau de repercussió de l’acció en el seu àmbit territorial. La puntuació atorgada serà entre 5 i 20 punts:
- Si l’activitat abasta tos els municipis de l’illa: 20 punts
- Si l’activitat abasta el 50% dels municipis de l’illa: 15 punts
- Si l’activitat abasta 2 o 3 municipis de l’illa: 10 punts
- Si l’activitat abasta un sol municipi de l’illa: 5
Es valorarà el percentatge d’aportació pròpia que l’entitat sol·licitant hagi assumit als projectes de l’exercici anterior, segons la justificació corresponent. La puntuació atorgada serà entre 10 i 30 punts:
- Si l’entitat va aportar fins a un 50% en recursos propis per realitzar l’activitat: 30 punts
- Si l’entitat va aportar fins a un 25% en recursos propis per realitzar l’activitat: 20 punts
- Si l’entitat va aportar fins a un 10% en recursos propis per realitzar l’activitat: 10 punts
7. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
Si la sol·licitud obté una puntuació inferior a 25 punts, l’ajuda no pot superar en cap cas el 25% del pressupost sol·licitat; si la puntuació és d’entre 25 i 75 punts, l’ajuda no pot superar el 75% del pressupost sol·licitat, i si la puntuació és d’entre 75 i 100 punts, aleshores es pot concedir fins al 100% del pressupost sol·licitat.
Una vegada valorats els projectes i aplicades les puntuacions corresponents, es concedirà el percentatge sobre la quantia sol·licitada que li correspongui, fins l’import màxim de 60.000 € .
En el cas que no hi hagi crèdit suficient per atendre totes les sol·licituds presentades, els ajuts es podran prorratejar entre les entitats sol·licitants atenent el pressupost i els criteris establerts en l’article anterior.
Si, una vegada atorgats els ajuts, hi ha un romanent, la Comissió Avaluadora pot prorratejar l’import global màxim destinat a la convocatòria entre els sol·licitants que compleixin els requisits.
8. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
El ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sense perjudici de l’obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca en la forma establerta en aquestes bases.
L’import de les subvencions que es concedeixi no pot ser, en cap cas, de tal quantia que de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes superi el cost de l’activitat subvencionada.
En qualsevol cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per a la mateixa finalitat, quan el conjunt d’ajudes rebudes superi el cost total de l’activitat subvencionada, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
En cap cas són subvencionables les activitats que hagin estat o siguin objecte de concert, contractació o d’un conveni per part del Consell Insular de Menorca.
9. SOL·LICITUDS, TERMINI DE PRESENTACIÓ I DOCUMENTACIÓ
Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex 1 d’aquestes bases i que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i a les oficines administratives de Ciutadella. Aquest imprès ha d’anar signat per la persona que exerceixi la representació legal de l’entitat.
Les sol·licituds han d’anar acompanyades de la documentació següent:
a) Còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació dels estatuts i del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d’aportar certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i per designar representant.
b) Certificat signat pel representant legal de l’entitat on constin els actuals membres de la junta directiva i el nombre actual de socis de l’entitat (Annex 2). S’adjuntarà còpia acarada de l’acta de l’assemblea general de socis on es va aprovar l’actual junta directiva.Còpia acarada del DNI del representant legal de l’entitat.
c) Còpia acarada del CIF de l’entitat.
d) Autorització actualitzada del centre o servei, segons correspongui, d’acord amb el que estableixen els articles 20 i 21 del Decret 66/1999, de 4 de juny, pel qual s’aprova el Reglament que regula el Sistema de Serveis Socials. En el supòsit d’estar en tràmit d’obtenir-ne l’autorització, cal presentar còpia de la sol·licitud d’autorització registrada d’entrada en l’organisme competent per a aquestes autoritzacions, a més d’una declaració on es manifesti que el projecte presentat s’ajusta a la normativa vigent en matèria de serveis socials. Abans del 31 de desembre de 2012 el peticionari haurà d’haver acreditat l’obtenció d’aquesta autorització administrativa.
e) Declaració responsable signada pel representant legal de l’entitat de no estar sotmesa a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició d’entitat col·laboradora o beneficiària de les subvencions públiques recollides en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, publicada en el BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003 i en l’article 10 de Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre, en el qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el model de la qual s’adjunta com a annex 3 d’aquestes bases.
f) Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca (annex 4).
g) Relació de les activitats que ha portat a terme l’entitat durant el 2012 i pressupost total, tot assenyalant els ingressos i les despeses previstes i executades. En l’apartat d’ingressos s’han de desglossar les subvencions rebudes o sol·licitades a altres entitats públiques i privades (annex 5).
h) Memòria explicativa del projecte o l’activitat per al qual se sol·licita la subvenció acompanyada del seu pressupost específic d’ingressos i despeses, segons el model oficial que s’adjunta (annex 6).
i) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat, el model del qual s’adjunta com annex 7 d’aquestes bases.
j) Certificats acreditatius d’estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social d’acord amb el que preveu l’art. 22 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions o, en el cas del compliment de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, autoritzar que el consell Insular de Menorca pugui comprovar-les d’ofici.
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a), c), d), en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular, sempre que es faci constar expressament aquest fet en la sol·licitud i que les dades no hagin experimentat cap modificació des d’aleshores. En aquest cas, l’aportació es pot substituir per una declaració de la persona sol·licitant, que s’inclou en el mateix imprès de sol·licitud, que acrediti que no s’han produït modificacions en les dades que consten en la documentació presentada.
Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els apartats anteriors s’han de presentar, dins els termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella, o en aquells ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el del Consell Insular de Menorca per a la prestació d’aquest servei. Així mateix es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb l’establert en l’art. 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà de la recepció del requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició i es procedirà de conformitat amb l’establert en l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.
10. INICI DE L’EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ:
Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
La instrucció correspondrà a la tècnica de gestió del Departament de Benestar Social i Joventut, que ha de formalitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
Per això, la instrucció de l’expedient ha d’examinar les sol·licituds presentades dins el termini establert i la documentació adjunta per determinar si l’ajuda s’adequa a l’objecte de la convocatòria.
Així mateix, es podrà sol·licitar als peticionaris tota la documentació complementària que considerin necessària per a la correcta avaluació.
11. COMISSIÓ AVALUADORA
Es crea la Comissió Avaluadora que està formada per:
- La consellera executiva de Benestar Social i Joventut, o la persona en qui delegui, que actuarà com a presidenta.
- Quatre vocals:
La directora insular d’Atenció a la Dona, Infància, Joventut, Família, Immigració i Drogodependències.
El directora insular d’Atenció a les Persones.
La tècnica de gestió del Departament de Benestar Social i Joventut.
La tècnica responsable dels programes de família del Departament de Benestar Social i Joventut.
- Un/a funcionari/ària, que actuarà com a secretari/ària de la Comissió.
12. FUNCIONS DE LA COMISSIÓ AVALUADORA
- Examinar, avaluar i qualificar les sol·licituds d’acord amb els criteris i els requisits establerts en aquestes bases.
- Emetre l’informe previ que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
- Emetre l’informe sobre les propostes de modificació de la sol·licitud inicial per ajustar-se a la subvenció susceptible de ser atorgada que presentin els sol·licitants dins el període d’audiència previ.
13. RESOLUCIÓ DEL PROCEDIMENT
La consellera executiva de Benestar Social i Joventut, a la vista de l’informe de la Comissió Avaluadora i de la proposta de la instrucció, elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, motivada d’acord amb les bases i que ha d’incloure les sol·licituds estimades i desestimades.
El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca ha de resoldre el procediment derivat de l’aplicació d’aquesta convocatòria i ha de concedir o denegar l’ajuda sol·licitada.
Quan la quantia de l’ajut proposat per l’òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, el beneficiari podrà, dins el tràmit d’audiència prèvia de la proposta de resolució, en el termini de 15 dies hàbils comptats a partir del dia següent a la notificació, modificar la sol·licitud inicial per tal d’ajustar-se a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.
La modificació de la sol·licitud ha de rebre l'informe de la Comissió Avaluadora, que ha de remetre l’informe a l’òrgan instructor perquè el faci arribar, juntament amb la proposta de resolució, a l’òrgan competent per resoldre.
La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada d’acord amb els criteris de valoració establerts en les bases, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos, comptats des de la fi de la data límit de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es podrà reduir si així s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.
La concessió de l’ajuda es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat receptora, en el qual s’han de fixar els drets i les obligacions de les parts que el subscriuen, els terminis, la forma de pagament, la justificació de la despesa i altres aspectes que es considerin convenients, d’acord amb el que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
14. VARIACIÓ DE LES ACTIVITATS SUBVENCIONADES
Les entitats subvencionades queden obligades a comunicar qualsevol eventualitat que alteri les condicions tingudes en compte per concedir l’ajuda, o que alteri o dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si poden afectar al cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular de Menorca per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte de la subvenció. Les sol·licituds de modificació substancial han de ser motivades, s’han de formular immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que les justifiquen i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
L’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per a la mateixa finalitat, quan el conjunt d’ajudes rebudes superi el cost total de l’activitat subvencionada, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
Les esmentades eventualitats hauran de ser comunicades a fi que, si es considera prou important, es pugui modificar tant el contingut i la quantia de l’activitat subvencionada com la forma i els terminis d’execució i justificació de les despeses corresponents.
15. ABONAMENT DE LES SUBVENCIONS I JUSTIFICACIÓ DE LA DESPESA
15.1 Els ajuts s’abonaran, quan el beneficiari hagi justificat la realització de l’activitat subvencionada de conformitat amb allò establert en aquestes bases, en el termini màxim de 60 dies comptats des de la correcta justificació.
15.2 En el termini de tres mesos des que es faci la publicació de la concessió dels ajuts al BOIB, les entitats subvencionades han de presentar una memòria justificativa final que ha de contenir:
a) Declaració responsable signada pel representant legal de l’entitat en relació amb les subvencions sol·licitades i concedides d’altres administracions i entitats públiques i privades, amb còpia acarada de la resolució de les subvencions concedides (annex 7). Tan sols en el cas que en presentar la sol·licitud d’ajut s’hagués sol·licitat subvenció a altres entitats i en aquell moment encara no s’haguessin resolt.
b) Una avaluació final dels projectes o activitats subvencionats pel Consell Insular de Menorca amb el seu pressupost d’ingressos i despeses, que haurà de comprendre, com a mínim, una relació de tot el procés de l’actuació, el nivell d’acompliment dels objectius i els efectes socials i estructurals de l’acció (annex 8).
c) Certificat que acrediti les despeses corresponents al projecte subvencionat i que la subvenció s’ha aplicat a la finalitat prevista (annex 8).
d) Còpia acarada de tots els justificants econòmics de les despeses que han estat necessàries per a la realització dels projectes o les activitats subvencionats pel Consell Insular de Menorca.
e) Còpia de tot el material gràfic utilitzat per donar difusió de les activitats de l’entitat que han rebut subvenció del Consell Insular de Menorca on es fa constar el suport del Departament de Benestar Social i Joventut (annex 8).
15.3 Si hi hagués causes excepcionals que ho impedissin, els beneficiaris les hauran d’al·legar per escrit, i a la vista d’aquestes l’òrgan competent per a l’atorgament de la subvenció podrà ampliar els terminis abans esmentats.
15.4 Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies.
15.5 Si la despesa justificada excedeix de l’import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l’entitat subvencionada. Si per contra la despesa justificada és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
15.6 El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
15.7 No s’entendrà del tot justificada l’aplicació dels fons percebuts fins que no s’hagi acreditat, com a mínim, l’import del projecte d’actuació que va servir de base a la concessió de la subvenció. D’acord amb això, quan les activitats hagin estat finançades, a més de per la subvenció, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s’ha d’acreditar en la justificació l’import, la procedència i l’aplicació d’aquests fons.
16. OBLIGACIONS DE LES ENTITATS BENEFICIÀRIES
a) Comunicar al Consell Insular de Menorca l’acceptació de la subvenció en els termes de la proposta de resolució de la concessió. Si no es produeix una renúncia expressa en el termini de 15 dies des que s’hagi notificat la resolució, s’entendrà que ha estat acceptada.
b) Realitzar el projecte que fonamenta la concessió de l’ajuda en el termini previst.
c) Justificar la realització del projecte pel qual es concedeix l’ajuda i complir amb la resta de requisits i condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de la concessió dels ajuts.
d) Acreditar, si escau, abans del 31 de desembre de 2012, haver obtingut l’autorització administrativa de conformitat amb el que estableixen els articles 19 i següents del Decret 66/1999, de 4 de juny, pel qual s’aprova el Reglament que regula el Sistema Balear de Serveis Socials
e) Proporcionar la informació sobre l’execució del projecte subvencionat que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
f) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
g) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, nacional o internacional. La comunicació s'ha de fer mitjançant la presentació d’una còpia de la sol·licitud i de la resolució de concessió de l’ajut.
h) Estar, abans de fer-se el pagament de la subvenció, al corrent de les obligacions amb la hisenda estatal i de la comunitat autònoma, així com de les obligacions amb la Seguretat Social.
i) Fer constar, de manera expressa, el suport del Departament de Benestar Social i Joventut del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades i posar a la seva disposició els materials gràfics i audiovisuals relatius a l’activitat subvencionada.
j) Deixar constància de la percepció i l’aplicació de la subvenció en la comptabilitat o en els llibres de registre.
k) Reflectir, en un lloc destacat de tots els elements publicitaris de la inversió subvencionada, la col·laboració del Consell Insular de Menorca.
l) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, així com qualsevol eventualitat que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular de Menorca per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte de l’ajuda. Les sol·licituds de modificació substancial han de ser motivades, s’han de formular immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que les justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
m) Presentar, en el termini establert en aquestes bases, la justificació de la despesa per l’import de la subvenció.
17. REVOCACIÓ DE LES AJUDES CONCEDIDES
D’acord amb el que disposen l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en el qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió, l’entitat beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció.
Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte totalment o parcialment l’acte de concessió i pertoca reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
18. REINTEGRAMENT DE LES AJUDES CONCEDIDES
18.1. D’acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si escau, l’interès de demora en els casos següents:
a) Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per a això o amagant les que ho hagin impedit i qualsevol altre supòsit que doni lloc a l’anul·lació de la resolució de concessió en els termes que preveu aquesta normativa.
b) Incompliment total o parcial de l’objectiu, de l’activitat o del projecte, o la no-adopció del comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
c) Incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en la normativa aplicable i en les normes reguladores de la subvenció.
d) Incompliment de l’obligació d’adoptar las mesures de difusió a què es refereix aquesta normativa.
e) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en aquesta normativa, així com l’incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d’això es derivi la impossibilitat de verificar-ne l’ús que se n’ha fet dels fons percebuts, el compliment de l’objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats subvencionades, o de la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.
f) Incompliment de les obligacions imposades per l’Administració a les entitats col·laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos assumits per aquests amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afectin o es refereixin a la manera com han de aconseguir-se els objectius, realitzar l’activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
g) Incompliment de les obligacions imposades per l’Administració a les entitats col·laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos assumits por aquests amb motiu de la concessió de la subvenció, diferents dels anteriors, quan d’això derivi la impossibilitat de verificar la utilització que s’ha fet dels fons percebuts, el compliment de l’objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.
h) No-acreditació d’haver obtingut, en el seu cas, l’autorització administrativa corresponent abans dels terminis fixats en les bases reguladores.
i) Altres casos previstos en la normativa reguladora de la subvenció.
18.2. Per reintegrar les subvencions s’han d’aplicar els procediments prevists a aquest efecte en els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, segons els quals s’ha de garantir l’audiència a les persones interessades.
En cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració d’acord amb la naturalesa de l’incompliment; s’haurà de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment i si aquest és a causa d’actuacions doloses o negligents i si hi ha bona o mala fe en aquest.
La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe i, per contra, s’anirà minorant en funció del grau de compliment del projecte subvencionat i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
Les quantitats reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en els apartats anteriors és independent de les sancions que, en el seu cas, siguin exigibles.
19. RÈGIM D’INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà l’establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per determinar la competència per a la imposició de les sancions derivades d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions, s’aplicarà la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
20. INSPECCIÓ
El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
D’acord amb el que disposen aquestes bases les subvencions que concedeix el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca s’han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti aplicable.
21. PUBLICITAT DELS AJUTS
A tot el material gràfic o d’altre tipus utilitzat per donar difusió de les activitats de l’entitat ha de constar que han rebut subvenció del CIM i concretament el suport del Departament de Benestar Social i Joventut del Consell Insular de Menorca.
Quan el projecte es financi amb altres fons de finançament, els mitjans de difusió de la subvenció concedida, així com la rellevància, han de ser anàlegs als utilitzats respecte d’altres fonts de finançament.
22. ALTRES DISPOSICIONS:
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
Normativa aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes a les següents normes:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE 276 de 18/11/2003).
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB 196 de 31/12/05).
ANNEX I: Sol·licitud de subvencions en el camp social: entitats (consta a l’expedient)
ANNEX II: Certificat del nombre de socis i de la composició de la junta directiva (consta a l’expedient)
ANNEX III: Declaració responsable (que l’entitat compleix amb les circumstancies recollides en l’article 13.2 de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions) (consta a l’expedient)
ANNEX IV: Imprés del CIM sobre les dades bancàries i fiscals (consta a l’expedient)
ANNEX V: Resum de la programació d’activitats i manteniment de l’entitat per al 2012 (consta a l’expedient)
ANNEX VI: Memòria explicativa de l’activitat (consta a l’expedient)
ANNEX VII: Declaració responsable (que l’entitat ha sol·licitat o rebut subvencions d’altres entitats) (consta a l’expedient)
ANNEX VIII: Memòria d’execució de l’activitat – avaluació i justificació de les despeses (consta a l’expedient)
Maó, 4 de gener de 2013
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón