Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 24769
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Implantació d’un sistema de co-combustió mitjançant biomassa a la fàbrica de maons, teules i altres productes ceràmics de Ladrillerías Ibicencas, SA.
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 27 de setembre de 2012
ATÈS
1.Que Ladrilleras Ibicencas S.A. ha sol·licitat una modificació de l’AAI consistent en la instal·lació d’un sistema de co-combustió mitjançant biomassa.
2.Que la documentació aportada justifica que es tracta d’una modificació no substancial, en compliment de l’art. 10.2 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol.
3.Que els informes emesos pels diferents departaments són favorables, consideren la modificació com a no substancial i proposen una sèrie de condicionants.
ACORDA
informar favorablement l’atorgament de la modificació no substancial de l’Autorització Ambiental Integrada de la fàbrica de blocs, teules i altres productes ceràmics a Sta. Eulària des Riu, consistent en la instal·lació d’un sistema de co-combustió mitjançant biomassa, amb les condicions d’explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:
1.Es modifica el condicionant “5 Consums” per contemplar els consums màxims previst de biomassa:
“5. Consums
S’estima que els consums màxims de matèries primeres, auxiliars i matèries d’addició seran els següents:
| Matèria primera |
Consum anual |
| Argila |
55.000 t (1) |
| Aigua |
21.200 t |
| Palets de fusta |
reutilitzables |
| Bobines de fleje |
- |
| Bobines de plàstic |
- |
| Energia elèctrica (potència contractada) |
300kW |
| Fuel oil |
1.600 t (1) |
| Gasoil A |
60.000 l (1) |
| Gasoil B |
20.000 l (1) |
| Propà |
2,5 t (1) |
| Farina de granilla de raïm |
2.397 t (2) |
| Serradís, pelilles, retalls, fusta, residus d’escorça i suro, clovella d’ametlla |
3.476 t (2) |
| “orujillo” i ós d’oliva |
2.562 t (2) |
(1) Dades extretes de la relació entre consum-producció real i capacitat màxima de producció.
(2) Dades considerant una substitució del 100% del fuel-oil a la capacitat màxima de producció.”
2. Es modifica el condicionant “9 Condicionants d’atmosfera” per tal d’incloure un nou punt de prescripcions generals, un nou punt referent al registre que l’empresa ha de mantenir, canvis als valors límits d’emissions i altres canvis de redacció:
“9. Condicionants d’atmosfera
9.1 Prescripcions de caràcter general
La instal·lació haurà de complir amb l’establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera, en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació, així com tota la normativa de desenvolupament que li sigui d’aplicació.
1. Identificació de focus emissors
1.Segons l’annex del Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera i s’estableixen les disposicions bàsiques per la seva aplicació, l’activitat està classificada com a Activitat Potencialment Contaminadora de l’Atmosfera del grup A, codi 03 03 19 01 “Producción de ladrillos, tejas u otros materiales de construcción no especificados en otros epígrafes con capacidad de producción => 75t/día”
2.El principal focus d’emissió de gasos a l’atmosfera és la sortida del forn de cocció. Els gasos són conduïts a una turbina que els impulsa cap a la xemeneia. Aquesta té una alçada de uns 30 m i un diàmetre equivalent (secció quadrada) de 0,72 x 0,60 m. En cas d’avaria de la turbina i no poder aturar el forn, es reduirà el número de cremadors al mínim i després el projecte exposa dues opcions:
Opció 1: connectar directament la sortida del túnel amb la xemeneia.
Opció 2: col·locar una turbina petita entre el forn túnel i la xemeneia mitjançant adaptadors.
3.Els gasos procedents de la caldera d’aire calent, són introduïts en el forn de cocció en una zona on els gasos tenen una temperatura equivalent.
4.Un altre focus emissor és la retractiladora de l’embalatge, la qual té una potència nominal de 358,78 kW i un consum de 26 kg/h de propà.
5.Finalment, hi ha un grup generador d’emergència de 270 kw, el qual funciona una mitjana de 20,8 h/any, els fums del qual són introduïts en els assecadors per aprofitar el calor.
6.A més, es produeixen emissions difuses en les zones d’apilament, mòlta i preparació de l’argila.
| Focus |
Grup |
Codi APCA |
Instal·lació de depuració |
| Molí |
- |
04 06 17 52 |
Màniga |
| Caldera |
C |
03 01 03 03 |
|
| Forn túnel (combustió) |
A |
03 03 19 01 |
|
| Forn túnel (descarbonatació) |
- |
04 96 17 10 |
|
| Retractiladora |
C |
03 01 06 03 |
|
| Grup generador |
- |
03 01 05 04 |
|
| Emissions difuses |
- |
04 06 17 16 |
(1) |
Segons el projecte les mesures correctores de reducció de les emissions difuses són les següents:
a.L’alçada màxima de l’apilament d’argila correspon a l’alçada inferior de la coberta de la nau d’emmagatzematge i mòlta situada en el lateral de l’apilament i la zona superior de la pantalla vegetal situada devora a carretera;
b.Tots els camions que entrin a les instal·lacions duran la càrrega tapada amb lones;
c.Es mantindrà la vegetació que serveix de pantalla i es regarà
9.3 Control i límits d’emissions
2. Control d’emissions canalitzades
1.La present autorització es concedeix amb els límits i condicions tècniques que s’estableixen a continuació, a no ser que reglamentàriament s’estableixin límits inferiors
2.Qualsevol modificació dels límits i condicions, haurà de ser autoritzada prèviament.
3.Xemeneia única de la instal·lació
| Contaminant |
Valor límit d’emissió |
Control |
Periodicitat |
| Partícules |
150 mg/Nm3 |
OCA
|
Anual
|
| SO2 |
500 mg/Nm3 |
||
| NOx |
250 mg/Nm3 |
||
| CO |
1445 ppm |
||
| COT |
- (2) |
OCA |
Cada tres anys (1) |
| HCl |
30 mg/Nm3 |
||
| HF |
|
(1)Aquesta determinació s’efectuarà com a primer control reglamentari. A la vista dels resultats, l’autoritat competent valorarà la necessitat de continuar amb aquest control.
(2)A la vista dels resultats, l’autoritat competent establirà el valor límit d’emissió.
4.Per les característiques de la instal·lació i hores de funcionament no es consideren focus emissors sistemàtics el generador d’emergència i la retractiladora. El control de la caldera d’aire calent es fa conjuntament amb el forn ja que comparteixen la xemeneia de sortida de gasos.
5.Els punts de mostreig de la xemeneia compliran amb els requisits de l’Ordre Ministerial de 18 d’octubre de 1976, sobre prevenció i correcció de la contaminació industrial de l’atmosfera.
6.Les mesures es realitzaran en condicions normals d’operació de les instal·lacions.
7.El mètode de mesura per a cada contaminant serà preferiblement el UNE-EN; en cas que no es pugui aplicar s’haurà de justificar la utilització d’altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO, UNE, i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s’aplicaran les més recents.
8.La instal·lació haurà de dur i mantenir un registre i arxiu dels controls realitzats així com dels informes resultants, el qual haurà d’estar a disposició de l’òrgan competent. En aquest registre s’inclourà les dades d’emissions mesurades, controls i inspeccions, així com les operacions d’aturades, manteniment (operacions de manteniment dels filtres, cortines, carenats, etc.), incidències i averies, i qualsevol altres tipus d’operació diferent del funcionament normal.
9.Les emissions mesurades sempre estaran referides a condicions normals de pressió i temperatura (101,3 kPA, 273,16 K) de gas sec. Es mesurarà l’oxigen, el diòxid de carboni i la temperatura de sortida dels gasos.
10.Els resultats de les mesures es normalitzaran amb referència al 18 % d’oxigen, exceptuant en aquells casos en què l’oxigen mesurat sigui inferior a l’oxigen de referència.
11.Es considerarà que es superen els valors límit d’emissió a l’atmosfera quan la mitjana de les mesures realitzades en una sèrie superi els valors límit fixat en la present resolució i la majoria de les mesures individuals superi el valor límit o 1/3 de les mesures individuals superi el valor límit en un 40%.
12.En cas d’avaria de la turbina, que ajuda a expulsar els gasos de sortida del forn, i no poder aturar el forn, es reduirà el número de cremadors al mínim i es produirà a operar amb una de les dues opcions exposades en el projecte, preferentment la segona. Aquesta circumstància s’ha de comunicar a l’òrgan competent, tant l’inici de l’avaria, la solució aplicada com la seva durada
3. Control d’emissions no canalitzades
1.Les emissions no canalitzades o difuses es controlaran mitjançant una comprovació triennal, per part d’un Organisme de Control Autoritzat, de les mesures correctores instal·lades i de la seva eficàcia.
-A fi d’evitar l’emissió difusa de pols, es duran a terme les mesures preventives següents:
a.A la zona d’emmagatzematge d’argila:
-S’evitarà els emmagatzematges a l’aire lliure, establir mesures tècniques i implantar les bones pràctiques en les operacions amb generació d’emissions difuses de partícules.
-L’alçada de l’apilament a l’aire lliure no superarà ni el nivell de la nau colindant ni la barrera de vegetació.
-S’evitarà realitzar treballs de càrrega, descàrrega i moviment de materials en els períodes de vent fort.
b.A la zona d’operacions de transport:
-Els camions que duguin material pulverulent han de dur la càrrega tapada.
-La zona de trànsit haurà d’estar pavimentada.
-La velocitat de circulació de camions per l’interior de la planta es limitarà a 10 Km/h.
-Se recollirà periòdicament els material pulverulent dispers en la instal·lació, per evitar la seva acumulació.
-Es regarà periòdicament les vies de circulació.
c.En la zona de procés:
-S’evitarà realitzar operacions de càrrega i descàrrega i moviments de materials en moments de vent fort.
-La màniga a la sortida del molí tindrà un manteniment acurat.
2.S’ha de mantenir un registre on hi figuri la següent informació:
-Tasques de manteniment realitzades (data, descripció del manteniment, empresa de manteniment)
-Incidents de mal funcionament (data inici de l’incident, motiu, correctiu portat a terme, data final de l’incident)
9.3.3 Registre
El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre amb dades de les emissions, aturades, tasques de manteniment, incidències, controls, etc., per a cada focus emissor d’acord amb el disposat a l’article 8 del Reial decret 100/2011. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s’ha de conservar un període mínim de 10 anys.”
3. Es modifica el condicionant “11.3 Control documental” per eliminar de l’informe anual l’informe sobre la verificació de les emissions de gasos d’efecte hivernacle i per canviar els controls periòdics a la que s’ha de sotmetre la instal·lació:
“11.3 Control documental
4. Control periòdic
1.Informe anual d’emissió de contaminants a l’atmosfera de la xemeneia única (partícules, CO, NOx, i SO2), realitzat per un Organisme de control autoritzat.
2.Cada tres anys, mentre l’autoritat competent no digui el contrari, un informe amb el control de les emissions de COT, HF i HCl realitzat per un organisme de control autoritzat, a la sortida a l’exterior del rentat de gasos.
3.Cada tres anys s’ha de presentar un informe realitzat per un organisme de control autoritzat amb la valoració del compliment de totes les prescripcions d’atmosfera de l’AAI: correcte funcionament dels sistemes de depuració, disposició dels corresponent registres, eficàcia de les mesures correctores per minimitzar les emissions difuses implantades, així com identificació de possibles emissions no considerades a aquesta autorització.
4.Els informes d’emissions de contaminants a l’atmosfera realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA), d’acord amb el disposat al Decret 104/2010, de 10 de setembre, i al Reial Decret 100/2011, de 29 de gener, seran tramesos per part de l’OCA directament al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
5. Informe anual
1.El titular de l’activitat enviarà, a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI, un informe del període precedent (any anterior), abans de l’1 de març de cada any, en el qual s’inclourà:
a.Residus
-Informe anual dels residus produits.
b.Emissions i immissions al medi hídric
-Registre d’extraccions d’aigües subterrànies.
-Resultats de les proves anuals d’estanqueïtat dels dipòsits soterrats.
-Registre de control d’olors en piezòmetres de control dels dipòsits soterrats de combustible.
-Analítica de les aigües dels piezòmetres de control dels dipòsits soterrats de combustible.
-Estimació de volum de pluvials reutilitzat.
-Analítiques prèvies a la operació de buidat de la bassa de rehidratació.
c.Renous
-Informe anual en el qual es remetran els controls d’emissions de renous.
d.Industria
-Certificats de revisió periòdica realitzats per Organisme de Control Autoritzat dels dipòsits de gasoil i fueloil tal com indica el Reglament d’Instal·lacions de Productes Petrolífers (ITC MU-IP03).
-Certificats de revisió periòdica realitzat per Organisme de Control Autoritzat del dipòsit de 4.000 litres de propà tal com indica la ITC-ICG-03. La periodicitat amb la que s’han de realitzar és cada 5 anys.
-Certificats de revisió periòdica realitzada per Organisme de Control Autoritzat de les instal·lacions de Baixa Tensió i Mitja Tensió. Aquests certificats s’han de realitzar cada 5 anys tal com marquen els seus resepectius reglaments.
-Verificació periòdica dles equips de protecció contra incendis segons el RD1942/1993.
e.En caràcter general
-Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.
-Memòria anual explicativa sobre la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades al registre PRTR Espanya (en format paper i format digital).
2.L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.
3.Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.”
Es recorda que s’ha de modificar la taula de consums anuals de matèries primeres, de forma que s’adapti a la mescla real de fuel i biomassa que ara s’utilitza.
El present informe s’entén sense el perjudici de l’obtenció de les altres autoritzacions, llicències o permisos que, en el seu cas, siguin exigibles, així com de l’actualització del Pla d’Autoprotecció a la DG d’Interior, Emergències i Justícia.
Interposició de recursos
Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 29 d’octubre de 2012
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato