El Ple de la Corporació, en sessió extraordinària, dia 8 de novembre de 2012, adoptà l’acord que a continuació es transcriu, i que ha esdevingut definitiu:
La redacció íntegra de l’Ordenança fiscal reguladora de l’Impost sobre els béns immobles, és la següent:
“4.MODIFICACIÓ DE L’ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L’IMPOST SOBRE L’INCREMENT DEL VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA
Es passa a la votació i el Ple acorda, amb 10 vots a favor (PP i A+A) i 3 abstencions (CpC i Francisco Luis Blasco Querol):
1. Aprovar la modificació de l’Ordenança fiscal reguladora de l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana en els termes que consta en l’expedient.
2. Donar a l’expedient la tramitació i publicitat preceptiva, mitjançant exposició d’aquest en el taulell d’anuncis de l’Ajuntament i en el butlletí oficial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per termini de trenta dies hàbils, dins dels quals els interessats podran examinar-lo i plantejar les reclamacions que considerin convenients.
3. Considerar, en el supòsit de que no es presentin reclamacions a l’expedient, en el termini anteriorment indicat, que l’Acord és definitiu en base a l’article 17.3 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.
4. Facultar el batle per subscriure els documents relacionats amb aquest assumpte.”
La redacció íntegra de la modificació de l’Ordenança fiscal reguladora de l’Imposta sobre l’increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana, és la següent:
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L’IMPOST SOBRE L’INCREMENT DE VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA ( Aprov. Ple 8/11/2012)
ARTICLE 1. Fonament legal
L’Ajuntament de Campos, fent ús de les facultats contingudes als articles 133.2 i 142 de la Constitució Espanyola, i d’acord amb el que disposen els articles 105 i 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les bases del règim local, i d’acord amb el que disposa l’article 15 segons el que s’estableix a l’article 59.2 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, estableix l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, que es regirà per aquesta ordenança fiscal, les normes de la qual atenen al que es preveu als articles 104 i següents de l’esmentat Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.
L’Ordenança serà aplicable a tot el terme municipal.
ARTICLE 2. Naturalesa jurídica
L’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana és un tribut directe, que no té caràcter periòdic.
ARTICLE 3. Fet imposable
El fet imposable de l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana està constituït per l’increment de valor que experimenten els terrenys de naturalesa urbana, que es posa de manifest a conseqüència de la transmissió de la propietat dels terrenys per qualsevol títol o de la constitució o transmissió de qualsevol dret real de gaudi, limitador del domini, sobre els terrenys esmentats.
El títol podrà consistir en:
a) Negoci jurídic mortis causa, tant en successió testada com ab intestato.
b) Negoci jurídic inter vivos, tant onerós com gratuït.
c) Alienació a subhasta pública.
d) Expropiació forçosa.
ARTICLE 4. Terrenys de naturalesa urbana
Tindran la consideració de terrenys de naturalesa urbana:
a) Sòl urbà.
b) Sòl urbanitzable o assimilat per comptar amb les facultats urbanístiques inherents al sòl urbanitzable a la Legislació urbanística aplicable.
c) Els terrenys que disposin de vies pavimentades o encintat de voreres i comptin, a més a més, amb clavegueram, subministrament d’aigua, subministrament d’energia elèctrica i enllumenat públic.
d) Els ocupats per construccions de naturalesa urbana.
e) Els terrenys que es fraccionen en contra del que es disposa a la legislació agrària, sempre que aquest fraccionament en desvirtuï l’ús agrari.
ARTICLE 5. Supòsits de no subjecció
No està subjecte a aquest Impost l’increment de valor que experimenten els terrenys que tinguin la consideració de rústics a efectes de l’impost sobre béns immobles. En conseqüència, estan subjectes els increments de valors que experimentin els terrenys que hagin de tenir la condició d’urbans a efectes de l’impost sobre béns immobles, amb independència de que estiguin o no contemplats com a tals en el Cadastre o en el padró de l’impost. També estan subjectes els increments de valor que experimentin els terrenys integrats en els béns immobles classificats com a de característiques especials a efectes de l’impost sobre béns immobles.
No es produirà la subjecció a l’impost en els supòsits d’aportacions de béns i drets realitzades pels cònjuges a la societat conjugal, adjudicacions que al seu favor i en pagament d'elles es verifiquin i transmissions que es facin als cònjuges en pagament dels seus havers comuns.
Tampoc es produirà la subjecció a l’impost en els supòsits de transmissions de béns immobles entre cònjuges o a favor dels fills, com a conseqüència del compliment de Sentències en els casos de nul•litat, separació o divorci matrimonial, sigui quin sigui el règim econòmic matrimonial.
ARTICLE 6. Exempcions objectives
Estan exempts d’aquest Impost els increments de valor que es manifestin a conseqüència dels actes següents:
a) La constitució i transmissió de qualssevol drets de servitud.
b) Les transmissions de béns que es trobin dins del perímetre delimitat com a Conjunt Històric-Artístic, o hagin estat declarats individualment d’interès cultural, segons el que s’estableix a la Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni històric espanyol, quan els seus propietaris o titulars de drets reals acreditin que han realitzat a càrrec seu obres de conservació, millora o rehabilitació en aquests immobles.
En aquests supòsits, la sol•licitud d’exempció s’haurà d’acompanyar de la documentació que acrediti la realització de les obres de conservació, millora o rehabilitació, i de la mateixa manera, es presentarà llicència d’obres, documents que acreditin el pagament de la taxa per la llicència tramitada, certificat d’acabament de les obres. Igualment, es presentaran els documents que acreditin que el bé es troba dins del perímetre delimitat com a Conjunt Històric-Artístic.
ARTICLE 7. Exempcions subjectives
Igualment, estan exempts d’aquest Impost els increments de valor corresponents quan l’obligació de satisfer aquest Impost recaigui sobre les següents persones o entitats:
a) L’Estat, les Comunitats Autònomes i les entitats locals a les que pertanyi el municipi, així com els seus respectius organismes autònoms de l’Estat i les entitats de dret públic de caràcter anàleg de les Comunitats Autònomes i de les esmentades entitats locals.
b) El municipi de la imposició i altres entitats locals integrades o en les que s’integri aquest municipi, així com les seves respectives entitats de dret públic de caràcter anàleg als organismes autònoms de l’Estat.
c) Les institucions que tinguin la qualificació de benèfiques o benèfico-docents.
d) Les entitats gestores de la seguretat social, i les mutualitats de previsió social regulades per la Llei 30/1995, de 8 de novembre, d’ordenació i supervisió de les assegurances privades.
e) Els titulars de concessions administratives revertibles respecte dels terrenys afectats a aquestes.
f) La Creu Roja Espanyola.
g) Les persones o entitats a favor de les quals s’hagi reconegut l’exempció en tractats o convenis Internacionals.
ARTICLE 8. Subjectes passius
És subjecte passiu de l’Impost a títol de contribuent:
a) Transmissions gratuïtes. En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudi limitadors del domini a títol lucratiu, la persona física o jurídica, o l’entitat a la que fa referència l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que adquireixi el terreny o a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.
b) Transmissions oneroses. En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudi limitadors del domini a títol onerós, la persona física o jurídica, o l’entitat a la que fa referència l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que transmeti el terreny, o que constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.
En els supòsits a què fa referència la lletra b) de l’apartat anterior, tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, la persona física o jurídica, o l’entitat a què fa referència l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que adquireixi el terreny o a favor del qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti, quan el contribuent sigui una persona física no resident a Espanya.
ARTICLE 9. Base imposable
1. La base imposable d’aquest Impost està constituïda per l’increment real del valor dels terrenys de naturalesa urbana posat de manifest al moment de la meritació i experimentat al llarg d’un període màxim de vint anys.
A efectes de la determinació de la base imposable, s’haurà de tenir en compte el valor del terreny al moment de la meritació, d’acord amb el que es preveu als apartats 2 i 3 d’aquest article, i el percentatge que correspongui en funció del que es preveu al seu apartat 4.
2. Per determinar l’import exacte del valor del terreny al moment de la meritació, s’han de distingir les següents regles:
2.1. En les transmissions de terrenys, el seu valor al moment de la meritació serà el que tinguin determinat en aquell moment a efectes de l’impost sobre béns immobles.
No obstant això, quan aquest valor sigui conseqüència d’una ponència de valors que no reflecteixi modificacions de planejament aprovades amb posterioritat a l’aprovació de l’esmentada ponència, es podrà liquidar provisionalment aquest impost segons ell mateix. En aquests casos, en la liquidació definitiva s’aplicarà el valor dels terrenys quan s’hagi obtingut d’acord amb els procediments de valoració col•lectiva que s’instrueixin, referit a la data de la meritació. Quan aquesta data no coincideixi amb la d’efectivitat dels nous valors cadastrals, aquests es corregiran aplicant els coeficients d’actualització que corresponguin, establerts a aquest efecte a les lleis de pressupostos generals de l’estat.
Quan el terreny, encara que sigui de naturalesa urbana o integrat en un bé immoble de característiques especials, al moment de la meritació de l’impost, no tingui determinat valor cadastral en aquell moment, l’Ajuntament podrà practicar la liquidació quan es determini l’esmentat valor cadastral, referint aquest valor al moment de la meritació.
2.2. En la constitució i transmissió de drets reals de gaudi limitadors del domini, els percentatges anuals continguts a l’apartat 4 d’aquest article, s’aplicaran sobre la part del valor definit a la lletra anterior que representi, respecte d’ell mateix, el valor dels esmentats drets calculat mitjançant l’aplicació de les normes fixades a efectes de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
Especialment, seran d’aplicació les següents normes:
a) El valor de l’usdefruit temporal es reputarà proporcional al valor total dels béns, tenint en compte el 2% per cada període d’un any, sense excedir del 70%.
b) En els usdefruits vitalicis s’estimarà que el valor és igual al 70% del valor total dels béns quan l’usufructuari tingui menys de vint anys, minorant, a mesura que augmenta l’edat, en la proporció d’un 1% menys per cada any més amb el límit mínim del 10% del valor total.
c) L’usdefruit constituït a favor d’una persona jurídica, si s’establís per un termini superior a trenta anys o per temps indeterminat, es considerarà fiscalment com una transmissió de plena propietat subjecta a condició resolutòria.
d) El valor dels drets reals d’ús i habitació serà el que resulti d’aplicar al 75% del valor dels béns sobre els que es van imposar, les regles corresponents a la valoració dels usdefruits temporals o vitalicis, segons els casos.
e) Els drets reals no inclosos en apartats anteriors s’imputaran pel capital, preu o valor que les parts haguessin pactat al constituir-los, si fos igual o superior que el que resulti de la capitalització a l’interès bàsic del Banc d’Espanya de la renda o pensió anual, o aquest mateix si aquell fos inferior.
2.3. En la constitució o transmissió del dret a elevar una o més plantes sobre un edifici o terreny, o del dret de realitzar la construcció sota sòl sense implicar l’existència d’un dret real de superfície, els percentatges anuals continguts a l’apartat 4 d’aquest article s’aplicaran sobre la part del valor definit al paràgraf a) que representi, respecte d’ell mateix, el mòdul de proporcionalitat fixat a l’Escriptura de transmissió o, si no, el que resulti d’establir la proporció entre la superfície o volum de les plantes a construir en sòl o subsòl i la total superfície o volum edificats un cop construïdes aquestes plantes.
2.4. En els supòsits d’expropiacions forçoses, els percentatges anuals continguts a l’apartat 4 d’aquest article s’aplicaran sobre la part del preu just que correspongui al valor del terreny, llevat que el valor definit al paràgraf a) de l’apartat 2 anterior fos inferior, en aquest cas prevaldrà aquest últim sobre el preu just.
3. Reducció potestativa
Quan es modifiquin els valors cadastrals com a conseqüència d’un procediment de valoració col•lectiva de caràcter general, s’agafarà, com a valor del terreny, o de la part d’aquest que correspongui segons les regles contingudes a l’apartat anterior, l’import que resulti d’aplicar als nous valors cadastrals la reducció del 60 %.
La reducció prevista en aquest apartat no serà d’aplicació als supòsits en els que els valors cadastrals resultants del procediment de valoració col•lectiva a què aquest fa referència siguin inferiors als vigents fins a aquell moment.
El valor cadastral reduït en cap cas podrà ser inferior al valor cadastral del terreny abans del procediment de valoració col•lectiva.
4. Sobre el valor del terreny al moment de la meritació, derivat del que es disposa als apartats 2 i 3 anteriors, s’aplicarà el següent percentatge anual:
a) Període d’un fins a cinc anys: 2,4
b) Període de fins a deu anys: 2,1
c) Període de fins a quinze anys: 2,1
d) Període de fins a vint anys: 2,2
Per determinar el percentatge, s’aplicaran les regles següents:
1a. L’increment de valor de cada operació gravada per l’impost es determinarà segons el percentatge anual fixat per l’Ajuntament per al període que comprengui el nombre d’anys al llarg dels quals s’hagi posat de manifest aquest increment.
2a. El percentatge a aplicar sobre el valor del terreny al moment de la meritació serà el que resulti de multiplicar el percentatge anual aplicable a cada cas concret pel nombre d’anys al llarg dels quals s’hagi posat de manifest l’increment del valor.
3a. Per determinar el percentatge anual aplicable a cada operació concreta d’acord amb la regla 1a i per determinar el nombre d’anys pels que s’ha de multiplicar aquest percentatge anual d’acord amb la regla 2a, només es consideraran els anys complets que integrin el període de posada de manifest de l’increment de valor, sense que a aquests efectes puguin considerar-se les fraccions d’anys d’aquest període.
ARTICLE 10. Quota tributària
La quota tributària serà el resultat d’aplicar a la base imposable el tipus de gravamen del 17 %.
ARTICLE 11. Bonificacions
Gaudiran d’una bonificació del 95 % de la quota íntegra de l’impost, les transmissions a títol lucratiu per causa de mort a favor dels descendents i adoptats, els cònjuges i els ascendents i adoptants, sempre que l’immoble constitueixi el domicili del subjecte passiu durant els trenta mesos immediatament anteriors a la data de meritació de l’impost i s’aplicarà només sobre els primers 50.000,00 euros del valor cadastral del sòl del citat immoble.
Gaudiran d’una bonificació del el 50 % de la quota íntegra de l’impost, les transmissions a títol lucratiu per causa de mort a favor dels cònjuges, descendents i adoptats, quan l’immoble estigui afecte a una activitat econòmica exercida pel causant, sempre que aquest mantinguin l’activitat almenys durant els 30 mesos immediatament posteriors a la data de meritació i s’aplicarà només sobre els primers 50.000,00 euros del valor cadastral del sòl del citat immoble.
ARTICLE 12. Meritació de l’impost
L’impost es merita:
a) Quan es transmeti la propietat del terreny, ja sigui a títol onerós o gratuït, inter vivos o mortis causa, a la data de la transmissió.
b) Quan es constitueixi o transmeti qualsevol dret real de gaudi limitador del domini, a la data en què tingui lloc la constitució o transmissió.
Als efectes del que es disposa es considerarà com a data de transmissió:
a) Als actes o contractes inter vivos, la de l’atorgament del document públic.
b) Quan es tracti de documents privats, la de la seva incorporació o inscripció en un registre públic o la del seu lliurament a un funcionari públic per raó del seu ofici.
c) En les transmissions per causa de mort, la de la defunció del causant.
d) En les subhastes judicials, administratives o notarials, es prendrà la data de la Interlocutòria o Providència que n'aprova la rematada.
e) En les expropiacions forçoses, la data de l’acta d’ocupació i pagament.
f) En el cas d’adjudicació de solars que s’efectuïn per entitats urbanístiques a favor de titulars de drets o unitats d’aprofitament diferents dels propietaris originàriament aportants dels terrenys, la protocol•lització de l’acta de reparcel•lació.
ARTICLE 13. Devolucions
Quan es declari o reconegui judicialment o administrativament per resolució ferma haver-se produït la nul•litat, rescissió o resolució de l’acte o contracte determinant de la transmissió del terreny o de la constitució o transmissió del dret real de gaudi sobre el terreny, el subjecte passiu tindrà dret a la devolució de l’impost satisfet, sempre que aquest acte o contracte no li hagi produït efectes lucratius i que reclami la devolució en el termini de cinc anys des que la resolució va quedar ferma, entenent-se que existeix efecte lucratiu quan no es justifiqui que els interessats hagin d’efectuar les recíproques devolucions a què fa referència l’article 1295 del Codi Civil. Encara que l’acte o contracte no hagi produït efectes lucratius, si la rescissió o resolució es declarés per incompliment de les obligacions del subjecte passiu de l’impost, no hi haurà cap possibilitat de devolució.
Si el contracte queda sense efecte per mutu acord de les parts contractants, no serà procedent la devolució de l’Imposta satisfet i es considerarà com un acte nou subjecte a tributació. Com a mutu acord s’estimarà l’avinença en acte de conciliació i el simple assentiment a la demanda.
En els actes o contractes en els que hi hagi alguna condició, la seva qualificació es farà segons les prescripcions contingudes al Codi Civil. Si fos suspensiva, no es liquidarà l’Imposta fins que aquesta es compleixi. Si la condició fos resolutòria, sens dubte s’exigirà l’Imposta, sota reserva, quan la condició es compleixi, si es fa l’oportuna devolució segons la regla de l’apartat anterior.
ARTICLE 14. Gestió
1. Els subjectes passius estaran obligats a presentar la declaració de l’impost amb el document on constin els actes o contractes que originen la imposició.
Aquesta declaració s’haurà de presentar en els terminis següents, a comptar a partir de la data en què es produeixi la meritació de l’impost:
a) Quan es tracti d’actes inter vivos, el termini serà de trenta dies hàbils.
b) Quan es tracti d’actes per causa de mort, el termini serà de sis mesos prorrogables fins a un any a sol•licitud del subjecte passiu.
2. Amb independència del que disposa l’apartat anterior, estan obligats a comunicar a l’Ajuntament la realització del fet imposable en els mateixos terminis que els subjectes passius:
a) En els supòsits de la lletra a) de l’article 8 d’aquesta Ordenança, sempre que s’hagin produït per negoci jurídic entre vius, el donant o la persona que constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.
b) En els supòsits de la lletra b) de l’article 8 d’aquesta Ordenança, l’adquirent o la persona al favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.
Les liquidacions de l’impost es notificaran íntegrament als subjectes passius amb indicació del termini d’ingrés i expressió dels recursos procedents.
3. Els/Les notaris/notàries estaran obligats a remetre a l’Ajuntament respectiu, dins de la primera quinzena de cada trimestre, la relació o índex comprensiu de tots els documents que hagin autoritzat el trimestre anterior, en què es continguin fets, actes o negocis jurídics que posin de manifest la realització del fet imposable d’aquest Impost, amb excepció dels actes de l’última voluntat. També estaran obligats a remetre, dins del mateix termini, la relació dels documents privats comprensius dels mateixos fets, actes o negocis jurídics, que els hi hagin presentat per a coneixement o legitimació de firmes. El que es preveu en aquest apartat s’entén sense perjudici del deure general de col•laboració establert a la Llei general tributària.
A la relació o índex que remetin els/les notaris/notàries a l’Ajuntament, aquests hi hauran de fer constar la referència cadastral dels béns immobles quan aquesta referència es correspongui amb els que siguin objecte de transmissió.»
ARTICLE 15. Comprovacions
L’Administració tributària podrà per qualssevol dels mitjans previstos a l’article 57 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària comprovar el valor dels elements del fet imposable.
ARTICLE 16. Inspecció i recaptació
La inspecció i recaptació es realitzarà segons el que es disposa a la Llei general tributària i a les disposicions dictades per al seu desenvolupament.
ARTICLE 17. Infraccions
En els casos d’incompliment de les obligacions establertes a aquesta ordenança, d’acord amb el que es preveu a l’article 11 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, s’aplicarà el règim d’infraccions i sancions regulat a la Llei general tributària i a les disposicions que la complementen i desenvolupen.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta ordenança fiscal, aprovada pel Ple d’aquest Ajuntament en la sessió celebrada el 8 de novembre de 2012, entrarà en vigor al moment de la seva publicació íntegra al butlletí oficial de la Comunitat Autònoma, i serà d’aplicació a partir de l’1 de gener de l’any 2013, i romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.”
El batle
Sebastià Sagreras Ballester
Campos, 24 de desembre 2012