Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES MERCADAL

Núm. 24752
Aprovació definitiva modificació de les següents Ordenances fiscals: Ordenança fiscal de l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres, Ordenança reguladora de la taxa per concessió de llicències urbanístiques, Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de cementiri municipal, Ordenança reguladora de la taxa per recollida i tractament de residus sòlids urbans, Ordenança que regula la taxa per les llicències d’activitat i obertura, Ordenança reguladora de la taxa per expedició de documents administratius i Ordenança fiscal reguladora de la taxa per les utilitzacions privatives o els aprofitaments especials del domini públic local.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorregut el termini d'exposició a públic de l'acord d'aprovació provisional, pel Ple que es va celebrar el passat 29 d’octubre de 2012, de les següents Ordenances fiscals: Ordenança fiscal de l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres, Ordenança reguladora de la taxa per concessió de llicències urbanístiques, Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de cementiri municipal, Ordenança reguladora de la taxa per recollida i tractament de residus sòlids urbans, Ordenança que regula la taxa per les llicències d’activitat i obertura, Ordenança reguladora de la taxa per expedició de documents administratius i Ordenança fiscal reguladora de la taxa per les utilitzacions privatives o els aprofitaments especials del domini públic local.

I no havent-se presentat reclamacions, aquest acord queda elevat a definitiu d'acord amb el que disposa l'article 17.3 del RDL 2/2004 pel que s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, o qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

A continuació es transcriuen íntegrament les esmentades Ordenances fiscals:

ORDENANÇA FISCAL DE L’IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS, INSTAL·LACIONS I OBRES

Article 1r. Fet imposable

1.- Constitueix el fet imposable de l’impost la realització, dins del terme municipal, de qualsevol construcció, instal·lació o obra per a la qual s’exigeixi l’obtenció de la llicència d’obra o urbanística corresponent, s’hagi obtingut o no la susdita llicència, sempre que la seva expedició correspongui al municipi, o realització de les activitats administratives de control en els supòsits en què l’exigència de llicència fos substituïda per la presentació de declaració responsable o comunicació prèvia.

2.- Les construccions, instal·lacions o obres a les quals fa referència l’apartat anterior podran consistir en:

  1. Obres de construcció d’edificacions i instal·lacions de tot tipus de nova planta.

  2. Obres de demolició.

  3. Obres en edificis, tant aquelles que modifiquen la seva disposició interior com el seu aspecte exterior.

  4. Alineacions i rasants.

  5. Obres de fontaneria i clavegueram.

  6. Obres en cementiris.

  7. Qualssevol altres construccions, instal·lacions i obres que requereixin llicència d’obra o urbanística.

Article 2n. Subjectes passius

1.- Són subjectes passius d’aquest impost, a títol de contribuent, les persones físiques o jurídiques i les entitats a les quals fa referència l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, amos de les construccions, instal·lacions o obres, siguin o no propietaris de l’immoble sobre el qual es realitzi aquella. En aquest sentit, tindrà la consideració d’amo de la construcció, instal·lació o obra qui suporti les despeses o el cost que comporti la seva realització.

2.- Tindran una bonificació del 95% de la quota de l’impost les construccions, instal·lacions o obres declarades d’especial interès o utilitat municipal. Aquesta declaració, que requerirà la sol·licitud prèvia de l’interessat, s’acorda que es concedeixi en els següents casos:

  1. Les construccions, instal·lacions o obres que es duguin a terme en el Polígon Industrial de Llinàritx.

  2. Les construccions, ampliacions i reformes d’edificacions destinades directament a l’ús agrícola-ramader, amb exclusió dels habitatges i edificis dedicats a agroturisme o turisme rural.

  3. Les rehabilitacions i reformes d’immobles situats a les zones declarades pel Ple de l’Ajuntament com a “àrees de rehabilitació integrada”, sempre que comptin amb una subvenció pública per a rehabilitació d’habitatges.

  4. La part de quota resultant, de les partides especificades de forma individualitzada en el pressupost per les unitats d’obra directament afectades pels sistemes de recollida i emmagatzematge d’aigües pluvials.

Article 3r. Base imposable, quota i meritació

1.- La base imposable d’aquest impost està constituïda pel cost real i efectiu de la construcció, instal·lació o obra, i s’entén per aquest, a aquests efectes, el seu cost d’execució material.

No formen part de la base imposable:

  • l’Impost sobre el valor afegit i altres imposts anàlegs propis de règims especials,

  • les taxes, preus públics i altres prestacions patrimonials de caràcter públic local relacionades amb aquestes construccions, instal·lacions o obres,

  • els honoraris de professionals

  • el benefici empresarial del contractista.

2.- La quota de l’impost serà el resultat d’aplicar a la base imposable el tipus de gravamen.

3.- El tipus de gravamen serà el 2,90 per 100.

4.- L’impost es merita en el moment d’iniciar-se la construcció, instal·lació o obra, encara que no s’hagi obtingut la llicència corresponent.

Article 4t. Gestió

1.En el cas de les obres majors, quan es concedeixi la llicència preceptiva o, en qualsevol dels casos, quan s’iniciï la construcció, es practicarà una liquidació provisional a compte, i es determinarà la base imposable en funció del pressupost que resulti calculat d’acord als mòduls següents:

Tipologia

Valor €/m2

 

 

a) Habitatge plurifamiliar entre mitgeres

746 €

b) Habitatge plurifamiliar aïllat

820 €

c) Habitatge unifamiliar entre mitgeres

784 €

d) Habitatge unifamiliar aïllat

896 €

e) Piscina

522 €

f) Edifici industrial (nau)

522 €

g) Edificis comercials (oficines)

784 €

2. No obstant açò, s’aplicarà el pressupost presentat pel promotor si resulta superior a l’aplicació dels mòduls anteriors o pels conceptes en què no s’hagin definit aquests.

3. En el cas de les obres menors, el pagament de l’impost es farà en règim d’autoliquidació en el moment de la sol·licitud de la llicència d’obres i seguint els mòduls recollits en l’apartat 1 d’aquest article o, en el seu cas, el pressupost descrit en l’apartat 2.

4. En vista de les construccions, instal·lacions o obres efectivament realitzades i del cost real efectiu d’aquestes, l’Ajuntament, mitjançant la comprovació administrativa oportuna, podrà modificar, si n’és el cas, la base imposable a la qual fa referència l’apartat anterior, practicar la liquidació definitiva corresponent, i exigir del subjecte passiu o reintegrar-li, segons pertoqui, la quantitat que correspongui.

Article 5è. Inspecció i recaptació

La inspecció i recaptació de l’impost es realitzaran d’acord amb el que preveuen la Llei general tributària i les altres lleis de l’Estat reguladores de la matèria, així com les disposicions dictades per al seu desplegament.

Infraccions i sancions

En tot quant es refereix a la qualificació de les infraccions tributàries així com a la determinació de les sancions que per aquestes corresponguin en cada cas, s’aplicarà el règim regulat a la Llei general tributària i a les disposicions que la complementen i despleguen.

Article 7è. Exempcions i bonificacions

1. Està exempta del pagament de l’impost qualsevol construcció, instal·lació o obra de la qual sigui propietari l’Estat, les comunitats autònomes o les entitats locals, que, estant subjectes a aquest, hagi de ser directament destinada a carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, obres hidràuliques, sanejament de poblacions i de les seves aigües residuals, encara que la seva gestió la duguin a terme organismes autònoms, tant si es tracta d’obres d’inversió nova com de conservació.

2. Tindran una bonificació del 95% de la quota de l’impost les construccions, instal·lacions o obres declarades d’especial interès o utilitat municipal. Aquesta declaració, que requerirà la sol·licitud prèvia de l’interessat, s’acorda que es concedeixi en els següents casos:

3. Les construccions, instal·lacions o obres que es duguin a terme en el nou Polígon Industrial de Llinàritx,

4. Les construccions, ampliacions i reformes d’edificacions destinades directament a l’ús agrícola-ramader, amb exclusió dels habitatges i edificis dedicats a agroturisme o turisme rural.

5. Les rehabilitacions i reformes d’immobles situats a les zones declarades pel Ple de l’Ajuntament com a “àrees de rehabilitació integrada”, sempre que comptin amb una subvenció pública per a rehabilitació d’habitatges.

6. La part de quota resultant, de les partides especificades de forma individualitzada en el pressupost per les unitats d’obra directament afectades pels sistemes de recollida i emmagatzematge d’aigües pluvials.

7. Es delega la concessió individual de la bonificació pregada prevista a l’apartat anterior en la batllia o junta de govern municipal.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i començarà a aplicar-se a partir del primer dia de gener de 2013; tindrà vigència fins que no es modifiqui o es derogui expressament.

 

ORDENANÇA REGULADORA DE LA TAXA PER CONCESSIÓ DE LLICÈNCIES URBANÍSTIQUES

Article 1 Fonament i naturalesa

A l’empara del que hi ha previst en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret legislatiu 2/2004 , de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que s’hi disposa en els articles 15 al 19, aquest ajuntament estableix la taxa per llicències urbanístiques", que s'ha de regir per la present Ordenança fiscal.

Article 2 Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la taxa l'activitat municipal, tècnica i administrativa, que tendeix a verificar si els actes d'ocupació, edificació i ús del sòl a què es refereix la normativa aplicable sobre règim del sòl i ordenació urbana que s'hagin de realitzar en el terme municipal, s'ajusten a la legalitat vigent, tant les normes urbanístiques, d’edificació i policia previstes a l’esmentada llei del sòl i ordenació urbana com a la planejament d’aquest municipi o realització de les activitats administratives de control en els supòsits en què l’exigència de llicència fos substituïda per la presentació de declaració responsable o comunicació prèvia.

Article 3 Subjecte Passiu

1. Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària (LGT), que resultin beneficiats o afectats pels serveis o activitats objecte d’aquesta ordenança en ocupar o utilitzar, per qualsevol títol (propietaris, usufructuaris, arrendataris, prestataris, precaris o altres) els habitatges o locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en els quals es realitzi el servei.

2. En tot cas, tindran la condició de substituts del contribuent els constructors i contractistes de les obres.

 

Article 4 Responsables

1. Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que allà s’assenyala.

2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l’article 42 de la LGT.

3. Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.

Article 5 Base imposable

Constitueix la base imposable de la taxa:

1. El cost real i efectiu de l'obra civil, quan es tracti de moviments de terra, projectes d’urbanització, obres de nova planta i modificació d'estructures o aspecte exterior de les edificacions existents.

2. El cost real i efectiu de l'habitatge, local o instal·lació, quan es tracti de la primera utilització dels edificis i la modificació de l'ús d'aquests.

3. El valor que tenguin assenyalats els terrenys i construccions a efectes de l'Impost sobre béns immobles, quan es tracti de parcel·lacions urbanes, de demolició de construccions i de segregacions.

4. La superfície dels cartells de propaganda col·locats d'una manera visible des de la via pública.

5. Del cost assenyalat en les lletres a) i b) del número anterior, se n'exclou el corresponent a la maquinària i instal·lació industrials i mecàniques.

Article 6 Quota tributària

1. La quota tributària serà el resultat d'aplicar a la base imposable els següents tipus de gravamen:

Concepte

Base imposable

Quota

a) General

Pressupost d'obra

1,00% (1)

b) Projecte d’urbanització

Pressupost d'obra

0,35% (1)

c) Parcel·lacions urbanes i segregacions.

Valor dels terrenys

1,00% (1)

d) Llicència d’obres de projecte executiu

Modificació del pressupost

1,00% (2)

e) Modificació de llicència d’obres

Modificació del pressupost

1,50% (3)

f) Pròrroga de llicència d’obres

Unitat (4)

200,00 €

g) Renovació de llicència d’obra

Import que manca per executar

1,50% (5)

f) Cartell publicitari

m2

12,00 €

2. La quota tributària resultant en cap cas serà inferior a 6 €.

3. Aplicable únicament en el cas que s’hagi concedit anteriorment un projecte bàsic. Es prendrà el valor absolut sense tenir en compte el signe, positiu o negatiu) de la modificació del pressupost. La quota tributària resultant en cap cas serà inferior a 200 €, quantitat aplicable en el cas de què el pressupost no hagi variat.

4, Es prendrà el valor absolut sense tenir en compte el signe, positiu o negatiu) de la modificació del pressupost La quota tributària no podrà excedir del resultat d’aplicar l’1% al pressupost modificat total de l’obra. La quota tributària resultant en cap cas serà inferior a 200 €, quantitat aplicable en el cas de què el pressupost no hagi variat.

5. Com a unitat s’entendrà la unitat constructiva independent, com ara el nombre d’habitatges, aparcaments, piscines o elements d’anàlegs.

6. El tècnic director de les obres haurà de presentar una certificació de l’import que manca per finalitzar l’execució de l’obra. La quota tributària resultant en cap cas serà inferior a 200 €.

7. En el cas de desestiment formulat pel sol·licitant amb anterioritat a la concessió de la llicència, les quotes que s'hauran de liquidar, seran el 50 per cent de les assenyalades en l’apartat anterior.

Article 7 Exempcions i bonificacions

No es concedirà ni exempció ni bonificació en l'exacció de la taxa.

Article 8 Meritació

1. Hom merita la taxa i neix l'obligació de contribuir quan comença l'activitat municipal que en constitueix el fet imposable. A aquest efectes, s'entendrà com a iniciada la dita activitat el dia que es presentarà l'oportuna sol·licitud de la llicència urbanística, si el subjecte passiu ho demanava expressament.

2. Quan les obres s'hagin iniciat o executat sense tenir-ne la llicència, la taxa es meritarà quan comenci efectivament l'activitat municipal conduent a determinar si l'obra en qüestió és o no autoritzable, amb independència de la iniciació de l'expedient administratiu que pugui instruir-se per a l'autorització d'aquestes obres o per enderrocar-les, posat que no fossin autoritzables.

3. L'obligació de contribuir, una vegada nascuda, no es veurà gens afectada per la denegació de la llicència sol·licitada o per la concessió d'aquesta condicionada a la modificació del projecte presentat, ni per la renúncia o desistiment del sol·licitant una vegada donada la llicència.

Article 9 Règim de declaració, liquidació i ingrés.

1. Les persones interessades en l'obtenció d'una llicència d'obres presentaran prèviament en el Registre General l'oportuna sol·licitud, adjuntant-hi el certificat visat pel col·legi oficial respectiu, amb especificació detallada de la naturalesa de l'obra i emplaçament, i s'hi farà constar l'import estimat de l'obra, amidaments i la destinació de l'edifici.

2. Quan es tracti de llicència per a aquells actes en què no sigui exigible la formulació del projecte subscrit per un tècnic competent, s'acompanyarà la sol·licitud amb un pressupost de les obres a realitzar i una descripció detallada de la superfície afectada, nombre de departaments, materials que es faran servir i, en general, les característiques de l'obra o acte amb dades que permetin comprovar-ne el cost.

3. Si havent formalitzat la sol·licitud de llicència es modifiqués o ampliés el projecte caldrà donar-ne coneixement a l'Administració municipal, acompanyant-ho amb el nou pressupost o el reformat i, en el seu cas, amb plànols i memòries de la modificació o ampliació.

        4. En el moment de realitzar la sol·licitud a què es refereixen els punts anteriors es practicarà una autoliquidació provisional, l’ingrés de la qual es farà a les Oficines Municipals, el contractista col·laborador en la recaptació o Entitats Col·laboradores autoritzades per l’Ajuntament. No es considerarà que la documentació de la sol·licitud de la llicència està completa fins a l’aportació de la carta de pagament d’aquesta autoliquidació.

5. Quan es tracti de les obres i actes a què es refereix l'article 5 1.a) b) i d):

1. La autoliquidació provisional es realitzarà d’acord amb els següents mòduls:

Tipologia

Valor €/m2

 

 

a) Habitatge plurifamiliar entre mitgeres

746 €

b) Habitatge plurifamiliar aïllat

820 €

c) Habitatge unifamiliar entre mitgeres

784 €

d) Habitatge unifamiliar aïllat

896 €

e) Piscina

522 €

f) Edifici industrial (nau)

522 €

g) Edificis comercials (oficines)

784 €

2. No obstant, s’aplicarà el pressupost presentat pel promotor si resulta superior a l’aplicació dels mòduls anteriors.

3. Si l’autoliquidació presentada no correspon als mòduls expressats, no s’entendrà que la documentació està correcta i no es procedirà a l’expedició de la llicència d’obres o urbanística.

    6.  L'Administració municipal podrà comprovar el cost real i efectiu, una vegada que s'hagin acabat les obres, i la superfície dels cartells declarada pel sol·licitant, i, a la vista del resultat de tal comprovació, es practicarà la liquidació definitiva, amb la deducció del que s'hagués ingressat amb caràcter provisional. sense perjudici de la qualificació tributària, així com de les sancions que hi puguin correspondre en cada cas, segons disposi la Llei General Tributària.

7. En el cas de parcel·lacions urbanes i enderroc de construccions, la liquidació que es practiqui sobre la base imposable que hi correspongui, tindrà caràcter definitiu llevat que el valor assenyalat en l'impost sobre béns immobles no tengui aquest caràcter.

Article 10 Infraccions i sancions

En tot el que concerneix a la qualificació d'infraccions tributàries, així com les sancions que hi corresponen en cada cas, hom es regirà pel que es disposa en la Llei General Tributària.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma, i s'aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2013. Romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació expresses.

 

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PEL SERVEI DE CEMENTIRI MUNICIPAL

Article 1 Fonament i naturalesa

A l’empara d’allò previst en els articles 57 i 20.3 del text refòs de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004 , de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que disposen els articles 15 al 19 del mateix, aquest ajuntament estableix la taxa per l’ús dels cementiris municipals.

Article 2 Fet imposable

Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació dels serveis públics prestats en els cementiris municipals, que es refereixin, afectin o beneficiïn de forma particular al subjecte passiu, en els casos previstos a l’article 6.

Article 3 Subjecte passiu

Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària (LGT), que resultin beneficiats o afectats pels serveis o activitats objectes d’aquesta ordenança:

1. els sol·licitants de la concessió de l'autorització o de la prestació del servei,

2. els titulars de l’autorització concedida.

Article 4 Responsables

1. Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que allà s’assenyala.

2.Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l’article 42 de la LGT.

3. Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.

Article 5 Exempcions subjectives

N'estaran exempts els serveis que es facin amb motiu de:

1. Els enterraments dels asilats de la Beneficència, sempre que la conducció es realitzi per compte dels establiments esmentats i sense pompa fúnebre que sigui pagada per la família dels finats.

2. Els enterraments de cadàvers de pobres de solemnitat.

3. Les inhumacions que ordeni l'autoritat judicial i que s'efectuïn a la fossa comuna.

Article 6 Base imposable i quota tributària

S’estableixen les següents quotes per les bases imposables indicades:

 

Concepte

Base imposable

Quota proposada

1. Cessions temporals:

 

 

1.1. Per la d'un nínxol d'adults, els cinc primers anys

Unitat

83,00 €

1.2. Per la d'un nínxol d'adults, cada cinc anys següents

Unitat

99,60 €

1.3. Per la d'un nínxol de fillets, per cinc anys

Unitat

41,50 €

 

 

 

2. Cessions a perpetuïtat

Unitat

637,00 €

 

 

 

3. Traspassos o cessions perpètues entre particulars:

 

 

3.1. De casetes o panteons, intervius

Unitat

41,50 €

3.2. De casetes o panteons, mortis causa

Unitat

20,70 €

3.3. De nínxols, intervius

Unitat

12,40 €

3.4. De nínxols, mortis causa

Unitat

6,25 €

 

 

 

4. Conservació i ornament:

 

 

4.1. Per cada caseta particular

Any

66,40 €

4.2. Per cada nínxol particular

Any

8,35 €

 

 

 

5. Serveis funeraris i afins

 

 

5.1. Inhumació de cadàver en caseta particular

Unitat

83,00 €

5.2. Inhumació de cadàver en nínxol particular

Unitat

41,50 €

5.3. Inhumació de cadàver en caseta municipal

Unitat

66,40 €

5.4. Inhumació de cadàver en nínxol municipal

Unitat

33,10 €

5.5. Exhumació de cadàver de caseta

Unitat

66,40 €

5.6. Exhumació de cadàver de nínxol

Unitat

33,10 €

5.7. Trasllat de restes

Unitat

66,40 €

5.8. Col·locació d'una làpida

Unitat

16,60 €

Article 7 Meritació

1. Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir quan s'iniciï la prestació dels serveis subjectes a gravamen, i s'entén, a aquest efectes, que la susdita iniciació es produeix amb la sol·licitud d'aquells.

2. En el servei de conservació i adornament es merita la taxa el dia primer de cada any natural.

Article 8 Règim de declaració, liquidació i ingrés.

1. Els interessats en la prestació dels serveis regulats en aquesta ordenança presentaran prèviament a la seva realització una sol·licitud en el Registre General de l’Ajuntament.

La sol·licitud de permís per a la construcció de mausoleus i panteons anirà acompanyada dels corresponents projecte i memòria, autoritzats pel facultatiu competent.

2. Cada servei serà objecte de liquidació individual i autònoma , que serà notificada, una vegada s'hagi prestat el servei, per al seu ingrés en la forma i termini assenyalats en el Reglament General de Recaptació. L’ingrés s’efectuarà en les oficines municipals o entitats col·laboradores autoritzades per l’Ajuntament.

3. No obstant l’indicat en l’apartat anterior, les liquidacions de les quotes de la tarifa 4. conservació i adornament, s'efectuaran mitjançant la incorporació del titular en un padró fiscal, la notificació del qual s’efectuarà, un cop produïda l’alta, de forma col·lectiva, mitjançant la publicació del corresponent edicte.

Article 9 Infracció i sancions.

Per a la determinació de la qualificació d'infraccions tributàries, així com per a la qualificació de les sancions que hi corresponguin segons el cas, hom es regirà pel que s'estableix a la Llei General Tributària.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma, i s'aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2013. Romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació expresses, quedant derogada l'ordenança que s'aplicava amb anterioritat.

 

ORDENANÇA REGULADORA DE LA TAXA PER RECOLLIDA I TRACTAMENT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS

Article 1r Fonament i naturalesa

A l’empara del que hi ha previst en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret legislatiu 2/2004 , de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que s’hi disposa en els articles 15 al 19, aquest ajuntament estableix la taxa per recollida de fems i tractament de residus sòlids urbans.

Article 2n Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació dels serveis de recepció obligatòria de recollida de residus domiciliaris i tractament de residus sòlids urbans d'habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístiques o de serveis.

2. A aquest efecte, es consideren residus domiciliaris i residus sòlids les restes i deixalles d'alimentació o detritus procedents d'obres, detritus humans, matèries i materials contaminats, corrosius, perillosos o aquells la recollida o l’abocament dels quals exigeixi l'adopció de mesures higièniques especials, profilàctiques o de seguretat.

3. No està subjecta a la taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instància de part, dels següents serveis:

1. Recollida de fems i residus no qualificats domiciliaris i urbans d'indústries, hospitals i laboratoris.

2. Recollida de deixalles i cendres de calefaccions centrals.

3. Recollida de peltret i residus d'obres.

Article 3r Subjectes passius

1. Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària (LGT), que resultin beneficiats o afectats pels serveis o activitats objecte d’aquesta ordenança en ocupar o utilitzar, per qualsevol títol (propietaris, usufructuaris, arrendataris, prestataris, precaris o altres) els habitatges o locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en els quals es realitzi el servei.

2. Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges o locals, que podrà repercutir, si n'és el cas, les quotes abonades sobre els usuaris dels susdits habitatges o locals, beneficiaris del servei.

Article 4t Responsables

1.-  Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que allà s’assenyala.

2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l’article 42 de la LGT.

3. Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.

Article 5è Quota tributària

1. La quota tributària consisteix en una quantitat fixa, per unitat de local o metre quadrat, que es determinarà en funció de la naturalesa i destinació de la superfície i lloc on estiguin situats.

2. A aquest efecte, s'aplicaran les següents tarifes:

2.1. Recollida de fems

Concepte

Base imposable

Quota anual

 

 

 

1.a. Habitatges particulars i xalets

unitat

47,97 €

1.b. Cotxeria particular no vinculada a habitatge

unitat

16,00 €

2. Hotels, hostals i residències amb servei de menjador,

4 places

57,44 €

3. Hostals i residències sense servei de menjador,

4 places

40,04 €

4. Llauneries i tallers fins a 10 operaris

unitat

95,05 €

5. Tallers d'11 a 20 operaris i establiments venda mobles

unitat

183,16 €

6. Forns i pastisseries, bolleries, estancs, merceries, llibreries, farmàcies

 

 

electrodomèstics, magatzems material construcció i similars

unitat

121,92 €

7. Supermercats, tendes d'alimentació i fruiteries:

 

 

a) Fins a 50m2 de superfície emprada .

unitat

153,75 €

b) Més de 50 m2 de superfície emprada i fins a 200 m2:

m2 addicionals

2,78 €

c) Més de 200 m2 emprats,

m2 addicionals

2,50 €

8. Cafeteries i bars:

 

 

a) Fins a 60 m2 de superfície emprada

unitat

204,76 €

b) Més de 60 m2 de superfície emprada

m2 addicionals

3,36 €

9. Restaurant:

 

 

a) fins a 75 m2 de superfície emprada

unitat

479,72 €

b) més de 75 m2 de superfície emprada fins a 200 m2

m2 addicionals

5,82 €

c) més de 200 m2 de superfície emprada fins a 300 m2

m2 addicionals

2,22 €

d) més de 300 m2 de superfície emprada

m2 addicionals

1,10 €

10. Locals comercials sense activitat

unitat

47,97 €

11. Ports:

 

 

a) Direcció de Port i Litoral de Balears,

Port de Fornells

2.434,76 €

b) Concessionari d'amarratges d'Addaia, na Macaret, Cala Molí,

 

 

ses Salines i altres:

7 amarratges

47,97 €

c) Concessionari d'amarratges al port esportiu d'Addaia:

4 amarratges

47,97 €

12. Apartaments explotació en règim hoteler i turístic:

unitat

47,97 €

13. Magatzem, empreses o indústries ubicades en el polígon industrial

 

 

de Llinàritx

unitat

251,05 €

2.2. Tractament i eliminació de residus sòlids urbans

CONCEPTE

Base imposable

Quota anual

 

 

 

 

1.a. Habitatges particulars i xalets

unitat

23,20

euros

1.b. Cotxeria particular no vinculada a habitatge

unitat

7,74

euros

2. Hotels, hostals i residències amb servei de menjador,

4 places

27,44

euros

3. Hostals i residències sense servei de menjador,

4 places

21,40

euros

4. Llauneries i tallers fins a 10 operaris

unitat

44,76

euros

5. Tallers d'11 a 20 operaris i establiments venda mobles

unitat

85,61

euros

6. Forns i pastisseries, bolleries, estancs, merceries, llibreries, farmàcies

 

 

 

Electrodomèstics, magatzems material construcció i similars

unitat

58,16

euros

7. Supermercats, tendes d'alimentació i fruiteries:

 

 

 

a) Fins a 50m2 de superfície emprada .

unitat

71,89

euros

b) Més de 50 m2 de superfície emprada i fins a 200 m2:

m2 addicionals

1,20

euros

c) Més de 200 m2 emprats,

m2 addicionals

1,08

euros

8. Cafeteries i bars:

 

 

 

a) Fins a 60 m2 de superfície emprada

unitat

99,34

euros

b) Més de 60 m2 de superfície emprada

m2 addicionals

1,63

euros

9. Restaurant:

 

 

 

a) fins a 75 m2 de superfície emprada

unitat

232,00

euros

b) més de 75 m2 de superfície emprada fins a 200 m2

m2 addicionals

2,85

euros

c) més de 200 m2 de superfície emprada fins a 300 m2

m2 addicionals

1,07

euros

d) més de 300 m2 de superfície emprada

m2 addicionals

0,53

euros

10. Locals comercials sense activitat

unitat

23,2

euros

11. Ports:

 

 

 

a) Direcció de Port i Litoral de Balears

Port de Fornells

1113,79

euros

b) Concessionari d'amarratges d'Addaia, na Macaret, Cala Molí,

 

 

 

Ses Salines i altres:

7 amarratges

23,2

euros

c) Concessionari d'amarratges al port esportiu d'Addaia:

4 amarratges

23,2

euros

12. Apartaments explotació en règim hoteler i turístic: cada un l'equivalent

unitat

23,2

euros

13. Magatzem, empreses o indústries ubicades en el polígon industrial

 

 

 

de Llinàritx

unitat

134,14

euros

3. Les quotes assenyalades a la tarifa tenen caràcter irreductible i corresponen a l'any natural. En el cas de què el contribuent realitzi dues activitats, el gravamen a aplicar serà el corresponent a les dues si es tracta de dues activitats susceptibles de generar residus específics i només una si per la seva similitud generen el mateix tipus de residus i en conjunt no s’aparta del volum de residus generat per l’activitat gravada.

4. En els epígrafs 8 i 9 es considerarà “superfície emprada” la destinada al servei de bar o menjador i concretament, l’espai destinat a bar i menjador (incloent l’interior de les barres o espais destinats a cambrers), terrasses i els espais públics utilitzats, però excloent les cuines tancades al públic, els serveis públics i els magatzems. S’entendrà que es dediquen a terrasses els espais que, per les seves condicions, no poden ser utilitzats més de 180 dies anuals; tots els espais que estiguin tancats en més d’un 75% es consideraran com a menjadors. La superfície dels espais definits com terrasses serà ponderada amb un coeficient 0,5, pel seu menor aprofitament potencial. Els espais públics utilitzats seran computats segons l’ús efectuat durant l’any natural anterior i se’ls aplicarà un coeficient reductor segons el nombre de mesos autoritzats.

5. Cada lloc que es dediqui a ramaderia o agricultura es considerarà com un habitatge.

6. Recollida i tractament de fems en sòl rústic:

1. Els edificis, llocs, horts i habitatges ubicades en sòl rústic i que poden tenir un ús d’habitatge o que generin algun tipus de fems en qualque moment, abonaran:

- Si estan ubicats a menys d’1 km de la ruta habitual del camió de fems, i tenen recollida domiciliària, hauran d’abonar les tarifes anteriors.

- Si no tenen recollida domiciliària de fems o estan ubicats a 1 km o més de la ruta habitual del camió de fems, hauran d’abonar el 50% de la tarifa de fems i la tarifa normal de tractament.

2. Els bars, restaurants, hotels rurals, agroturismes i empreses situades en zones rústiques se’ls aplicarà les tarifes anteriors amb les dues condicions de l’apartat 5 a).

Article 6è Bonificacions

1. Gaudiran d'una bonificació subjectiva del 50% aquells contribuents que hagin estat declarats jubilats, siguin majors de 65 anys o es trobin inscrits en les oficines d’ocupació en situació legal d"'aturats", sempre que no obtinguin ingressos o rendes superiors al salari mínim interprofessional, i que, en el mateix domicili, no hi habitin familiars o persones que obtinguin rendes superiors al susdit salari, i amb el vistiplau dels serveis socials de l'Ajuntament, els quals demanaran la documentació justificativa que creguin convenient.

2. Els grans generadors de residus que acreditin mitjançant certificacions emeses per entitats acreditades i amb el vistiplau del tècnic municipal que destinen mitjans en mesures de reciclatge per millorar la gestió dels residus de cartró, vidre, plàstic, on cal valorar en especial l’emmagatzament de cartró dins gàbies metàl·liques aptes per a la recollida singular, se’ls bonificarà el 6% de la taxa de tractament, el qual l’Ajuntament abonarà a petició de l’interessat l’any següent, i després que hagués presentat les certificacions esmentades més amunt.

Article 7è Meritació

1. Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir des del moment en el qual s'iniciï la prestació del servei, entenent-se iniciada, atesa la seva naturalesa de la recepció obligatòria, quan estigui establert i funcioni el servei municipal de recollida domiciliària de fems en els carrers o llocs on hi figurin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa.

2. En tractar-se d’una taxa que, per la seva naturalesa, requereix la seva meritació periòdica, aquesta tindrà lloc l’1 de gener de cada any natural, llevat dels casos en què l’inici de l’ús del servei es produeixi amb posterioritat. S’entendrà que aquesta circumstància és dóna únicament en el cas que l’habitatge o local es comencin a utilitzar després del dia 1 de gener, amb independència que disposin o no de la llicència de final d’obra o d’obertura. Només en aquest darrer cas es prorratejarà la quota, que es liquidarà pels trimestres naturals en què l’habitatge o local hagi estat donat d’alta; l’alta d’un sol dia ja suposa la liquidació del trimestre. En qualsevol cas, es presumirà que han començat a ocupar els locals que hagin obtingut el final d’obra o la llicència d’obertura.

Article 8è Declaració i ingrés

1. Dins els trenta dies hàbils següents a la data en la qual es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius hauran de formalitzar la seva inscripció en matrícula, presentant, a l'efecte, la corresponent declaració d'alta i ingressant simultàniament la quota corresponent al primer any natural.

2. La baixa o modificació d’epígraf del padró haurà de ser sol·licitada pel subjecte passiu i autoritzada per resolució de batlia, previ informe d’intervenció.

3. Quan es conegui, mitjançant ofici o comunicació dels interessats, qualsevol variació de les dades de la matrícula, es duran a terme les modificacions corresponents, que tindran efectes des de l’exercici en què es comenci a prestar el servei. La primera quota es podrà prorratejar per trimestres si es té constància efectiva de què el servei s’ha començat a prestar a partir de la comunicació de l’interessat. En cas contrari, es liquidarà l’any complert.

4. El cobrament de les quotes es realitzarà anualment mitjançant un rebut derivat de la matrícula en el període comprès entre el dia 1 de juny i el 15 d'agost.

Article 9è. Infraccions i sancions

Tot quant sigui relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries i a les sancions que els corresponguin en cada cas, es regirà pel que està establert a la Llei general tributària.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i començarà a aplicar-se a partir del primer dia de gener de 2013; tindrà vigència fins que no es modifiqui o es derogui expressament.”

 

ORDENANÇA QUE REGULA LA TAXA PER LES LLICÈNCIES D’ACTIVITAT I OBERTURA

Article 1 Fonament i naturalesa

A l’empara del que hi ha previst en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que s’hi disposa en els articles 15 al 19, aquest ajuntament estableix la taxa per les llicències d’activitat i obertura, que s'ha de regir per la present Ordenança fiscal.

Article 2 Fet imposable

Constitueix el fet imposable d’aquesta taxa l’activitat administrativa desenvolupada amb motiu de la tramitació, a instància de part, de les llicències d’activitats permanents i no permanents i de les llicències d’obertura així com la tramitació de les comunicacions prèvies i declaracions responsables en els supòsits en què l’exigència de llicència sigui substituïda per la presentació d’aquestes i la realització de les activitats de competència municipal necessàries per a la inspecció de les llicències i comunicacions i declaracions.

Article 3 Subjecte Passiu

1. Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària (LGT), que resultin beneficiats o afectats pels serveis o activitats objecte d’aquesta ordenança en ocupar o utilitzar, per qualsevol títol (propietaris, usufructuaris, arrendataris, prestataris, precaris o altres) els habitatges o locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en els quals es realitzi el servei.

2. En tot cas, tindran la condició de substituts del contribuent els sol·licitants de les llicències o els que presentin les comunicacions o declaracions.

Article 4 Responsables

1. Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que allà s’assenyala.

2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l’article 42 de la LGT.

3. Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.

Article 5 Quota tributària

1. La quota tributària es determina per una quantitat fixa senyalada segons la naturalesa de les llicències o comunicacions o declaracions a tramitar, d’acord amb els següents conceptes:

Concepte

Ordinàries

Transmissió titularitat

1. Tramitació de comunicacions o declaracions d’inici

i transmissió

 

1.1. Activitats permanents innòcues

 

 

1.1.a. Activitats de petit comerç i restauració

170,00 €

119,00 €

1.1.b. Altres activitats

722,50 €

505,75 €

1.2. Activitats permanents menors

 

 

1.2.a. Activitats de petit comerç i restauració

340,00 €

238,00 €

1.2.b. Altres activitats

1.445,00 €

1.011,50 €

1.3. Activitats no permanents temporals

340,00 €

---

1.4. Activitats permanents majors

722,50 €

505,75 €

2. Concessió de llicències

 

 

2.1. Llicències d'activitats majors

1.445,00 €

1.011,50 €

2.2. Llicències no permanents extraordinàries, exceptuals i altres

722,50 €

---

2. Als únics efectes de la liquidació d’aquesta taxa, es consideren activitats de petit comerç i restauració les que es realitzin en locals de menys de 150 m2. En cap cas s’inclouran en aquesta categoria les activitats d’hostaleria, és a dir les que impliquin el servei d’allotjament. No es consideraran activitats de comerç i restauració les de serveis, i en particular les següents:

  • Banca

  • Serveis mèdics i d’ortodòncia

  • Serveis de farmàcia

  • Venda i reparació de vehicles

3. En el cas de què es realitzi més d’una activitat s’abonarà l’import corresponent a una de les activitats més el 60% de l’import que correspongui a cadascuna de les altres activitats. Si es realitzen activitats de comerç i restauració i altres activitats, l’activitat de la qual es liquidi l’import sencer serà la d’aquestes darreres.

4. La quota de tarifa correspon a la tramitació completa de cada llicència o comunicació o declaració, incloses els possibles requeriments de documentació, notificació a l’interessat de l’acord recaigut i inspeccions de comprovació.

5. En els casos en què la tramitació de les llicències requereixi la publicació d’un anunci oficial, es liquidarà a part l’import d’aquest anunci. El pagament d’aquesta liquidació serà requisit imprescindible per a l’obtenció de la llicència.

6. En el cas de desestiment formulat pel sol·licitant amb anterioritat a la concessió de la llicència, les quotes que s'hauran de liquidar, seran el 75 per cent de les assenyalades en l’apartat 2 del punt 1. No es retornarà cap import en els casos de tramitació de comunicacions o declaracions.

Article 6 Exempcions i bonificacions

No es concedirà cap exempció ni bonificació del pagament de la quota tributària.

Article 7 Meritació

1. La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir quan comença l'activitat municipal que en constitueix el fet imposable. A aquest efectes, s'entendrà com a iniciada la dita activitat el dia que es presenti l'oportuna sol·licitud que inicia la tramitació dels documents i expedients, si el subjecte passiu ho demanava expressament.

2. En particular la taxa es meritarà de la següent forma:

  • Activitat permanent innòcua i permanent menor: en el moment de la presentació, al registre d’entrada de l’Ajuntament, de la declaració de responsable d’inici i exercici de l’activitat.

  • Activitat permanent major: en el moment la presentació, al registre d’entrada de l’Ajuntament, de la sol·licitud de permís d’instal·lació de l’activitat.

  • En les activitats no permanents: amb la presentació, al registre d’entrada de l’Ajuntament, de la declaració de responsable d’inici i exercici d’activitat.

  • En les transmissions de titularitat de les activitats permanents: amb la presentació, al registre d’entrada de l’Ajuntament de la comunicació de la transmissió d’una activitat inscrita al registre d’activitats permanents, segons model facilitat per l’Ajuntament.

3. L’obligació de liquidar la taxa d’activitat, un cop nascuda, no es veurà afectada, de cap manera, per la denegació per incompliment de la normativa d’aplicació del permís d’instal·lació en les activitats permanents majors, o per la no inscripció de les activitats menors i innòcues en el registre municipal creat a l’efecte, o per la concessió d’aquestes condicionades, o per la renuncia o desestiment del sol·licitant.

Article 8 Règim de declaració i ingrés

1. Aquesta taxa s’exigeix en règim d’autoliquidació. Els subjectes passius han d’autoliquidar la taxa, mitjançant l’oportuna declaració-liquidació, segons el model previst en l’annex 1 i ingrés simultani de la quota tributària a la Tresoreria Municipal, com a requisit previ per iniciar el tràmit de l’expedient.

2. Els interessats en la tramitació de les llicències o declaracions regulades en aquesta taxa presentaran a l’Ajuntament l’oportuna sol·licitud, a la qual s’acompanyarà la documentació necessària amb la finalitat de tramitar l’expedient i de comprovar l’exacta aplicació de la tarifa de la taxa. En l’escrit de sol·licitud dels documents s’haurà d’adjuntar còpia de l’autoliquidació. En les comunicacions o declaracions es lliurarà còpia de la declaració censal realitzada davant de l’Agència Tributària.

3. En el cas que la sol·licitud d’expedició de documents es presenti sense la còpia de l’autoliquidació de la taxa o qualsevol altre document o extrem necessari per a la seva tramitació, la sol·licitud serà admesa provisionalment, però no se li donarà curs si no s’esmena la deficiència, per la qual cosa es requerirà a l’interessat perquè, en el termini de deu dies aboni la quota corresponent o aporti el document o extrem que manca amb l’advertiment de què, transcorregut aquest termini sense efectuar-lo, es tindran els escrits per no presentats i la sol·licitud serà arxivada.

4. Si posteriorment a la iniciació de l’activitat o servei es canvies o amplies l’activitat o l’establiment en el qual s’exerceix respecte a l’inicialment previst, aquestes modificacions s’hauran de posar en coneixement de l’Administració municipal i liquidar la corresponent taxa.

Article 9. Normes de gestió

1. La taxa d’activitat és independent i diferenciada de la taxa per llicències urbanístiques que es puguin meritar amb motiu de l’execució de les obres de condicionament o instal·lació de l’establiment. En conseqüència, a les sol·licituds de permís d’instal·lació o declaracions responsables respecte d’activitats subjectes a la Llei 16/2006, de 17 d’octubre, de règim jurídic de les llicències integrades d’activitat de les Illes Balears, haurà de determinar-se en el preceptiu projecte tècnic (si aquest és necessari pel tipus d’activitat sol·licitada), el pressupost desglossat de les partides corresponents a obra civil i d’instal·lacions respectivament.

2. La tramitació de la llicència per a l’execució de les obres esmentades s’ha d’ajustar a les disposicions contingudes a l’Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per llicències urbanístiques.

3. Els titulars d’activitats que, d’acord amb la Llei 16/2006, de 17 d’octubre, s’hagin de sotmetre a un període d’informació pública, hauran de fer-se’n càrrec de les despeses que es derivin de l’anunci en un dels periòdics de l’illa i de la col·locació d’un cartell en el lloc en el qual s’hagi d’exercir l’activitat. A aquest efecte, a la sol·licitud del permís d’instal·lació s’efectuarà la liquidació corresponent per aquests dos conceptes.

Article 10. Infraccions i sancions

En tot el que concerneix a la qualificació d'infraccions tributàries, així com les sancions que hi corresponen en cada cas, hom es regirà pel que es disposa en els articles 178 i següents de la Llei General Tributària.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança fiscal entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma, i s'aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2013. Romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació expresses. Queda derogada l'ordenança que s'aplicava amb anterioritat, aprovada per acord de Ple de 24.07.1989 i publicada definitivament en el BOIB núm. 130, de 21.10.1989.”

 

ORDENANÇA REGULADORA DE LA TAXA PER EXPEDICIÓ DE DOCUMENTS ADMINISTRATIUS

Article 1 Fonament i naturalesa

A l’empara del que hi ha previst en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret legislatiu 2/2004 , de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que s’hi disposa en els articles 15 al 19, aquest ajuntament estableix la taxa per l’expedició de documents administratius, que s'ha de regir per la present Ordenança fiscal.

Article 2 Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa l’activitat administrativa desenvolupada amb motiu de la tramitació, a instància de part, de tota classe de documents que expedeixi i d’expedients que entengui l’Administració o les autoritats municipals.

2. A aquests efectes, s’entendrà tramesa a instància de part qualsevol documentació administrativa que hagi estat provocada pel particular o repercuteixi en el seu benefici encara que no hi hagi sol·licitud expressa de l’interessat.

3. No estaran subjectes a aquesta taxa els documents necessaris per al compliment d’obligacions fiscals, consultes tributàries, devolució d’ingressos indeguts, recursos administratius contra resolucions municipals, tots ells relatius a la prestació de serveis o realització d’activitats de competència municipal, ni aquells que estiguin gravats per altra taxa o preu públic d’aquest ajuntament.

Article 3 Subjecte Passiu

1. Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària (LGT), que resultin beneficiats o afectats pels serveis o activitats objecte d’aquesta ordenança en ocupar o utilitzar, per qualsevol títol (propietaris, usufructuaris, arrendataris, prestataris, precaris o altres) els habitatges o locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en els quals es realitzi el servei.

2. En tot cas, tindran la condició de substituts del contribuent els sol·licitants dels documents.

Article 4 Responsables

1. Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que allà s’assenyala.

2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l’article 42 de la LGT.

3. Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.

Article 5 Quota tributària

1. La quota tributària es determinarà per una quantitat fixa senyalada segons la naturalesa dels documents o expedients a tramitar, d’acord amb la tarifa que conté l’article següent.

2. La quota de tarifa correspon a la tramitació completa, en cada instància, del document o expedient del qual es tracti, des del seu inici fins a la resolució final, inclosa la certificació i notificació a l’interessat de l’acord recaigut.

3. Les quotes resultants per aplicació de les anteriors tarifes s’incrementaran en un 100 per 100 quan els interessats sol·licitessin amb caràcter d’urgència la tramitació dels expedients que motivessin el meritament.

 

Article 6. Tarifes

Les tarifes a la qual fa referència l’article anterior són les següents:

Concepte

Base imposable

Import

1. Declaracions jurades, compensacions i similars

unitat

8,80 €

2. Informacions testificals

unitat

8,80 €

3. Certificats sobre dades o documents de més de 5 anys

unitat

20,00 €

4. Certificats sobre dades o documents compresos en el darrer quinquenni

unitat

10,00 €

5. a) Fotocòpia de documents, per foli DINA4 en blanc i negre

unitat

0,15 €

5. b) Fotocòpia de documents, per foli DINA3 en blanc i negre

unitat

0,25 €

5. c) Fotocòpia de documents, per foli DINA4 en color

unitat

1,50 €

5. d) Fotocòpia de documents, per foli DINA3 en color

unitat

2,50 €

5. e) Còpies de plànols, per m2 o fracció

unitat

5,50 €

5. f) Entrega d'informació en suport digital

unitat

5,50 €

6. Validació de documents

foli

1,10 €

7. Convalidació de poders que hagin de sofrir efecte en oficines municipals

unitat

20,00 €

8. Expedient de declaració de ruïna d’edificis

unitat

25,00 €

9. Certificació dels serveis urbanístics sobre característiques del solar,

 

 

condicions d'edificació (antiguitat de l'edifici, inclusió en zona ERE, cèdula

 

 

per carència i altres que precisin d'informe tècnic)

unitat

45,00 €

10. Certificació dels serveis urbanístics que no precisi informe tècnic

 

 

(adreça de l'edifici, inexistència d'expedient urbanístic, etc)

unitat

30,00 €

11. Consulta sobre Ordenances d’edificació

unitat

8,80 €

12. Certificats cadastrals del Punt d’Informació Cadastral Municipal

unitat

3,30 €

13. a) Certificats de final d’obra expedits pels tècnics municipals

1er. habitatge

66,00 €

13. b) Certificats de final d’obra expedits pels tècnics municipals

2on. habitatge

55,00 €

13. c) Certificats de final d’obra expedits pels tècnics municipals

Resta habitatges

45,00 €

14. Certificats de residència

unitat

1,00 €

15. Certificats de sonometria sol·licitats a instància de particulars

unitat

137,00 €

16. Qualsevol altre expedient o document no expressament tarificat

unitat

10,00 €

17. Altres certificats que facin necessari el desplaçament de tècnics municipals

unitat

137,00 €

18. En el cas que calgui efectuar un requeriment a l’interessat per esmenar les deficiències en la documentació presentada, la quota augmentarà en 6,6 euros per cada requeriment realitzat.    

 

Article 7 Exempcions i bonificacions

Les certificacions o documents que sol·licitin d’ofici els Jutjats o Tribunals per a tota classe de pleits quedaran exempts del pagament de la quota tributària.

Article 8 Meritació

1. La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir quan comença l'activitat municipal que en constitueix el fet imposable. A aquest efectes, s'entendrà com a iniciada la dita activitat el dia que es presentarà l'oportuna sol·licitud que inicia la tramitació dels documents i expedients, si el subjecte passiu ho demanava expressament.

2. Si el subjecte passiu no ha sol·licitat el document o expedient, es meritarà quan s’iniciï l’activitat municipal en benefici del subjecte passiu.

Article 9 Règim de declaració i ingrés

1. Aquesta taxa s’exigeix en règim d’autoliquidació. En l’escrit de sol·licitud dels documents s’haurà d’adjuntar còpia de la carta de pagament.

2. En el cas que la sol·licitud d’expedició de documents es presenti sense la còpia de la carta de pagament de la taxa o qualsevol altre document o extrem necessari per a la seva expedició, la sol·licitud serà admesa provisionalment, però no se li donarà curs si no s’esmena la deficiència, per la qual cosa es requerirà a l’interessat perquè, en el termini de deu dies aboni la quota corresponent o aporti el document o extrem que manca amb l’advertiment de què, transcorregut aquest termini sense efectuar-lo, es tindran els escrits per no presentats i la sol·licitud serà arxivada.

3. Per a l’expedició del certificat de final d’obra és imprescindible la presentació, juntament amb la sol·licitud, de l’acreditació de la declaració cadastral, mitjançant el model 902.

Article 10 Infraccions i sancions

En tot el que concerneix a la qualificació d'infraccions tributàries, així com les sancions que hi corresponen en cada cas, hom es regirà pel que es disposa en la Llei General Tributària.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma, i s'aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2013. Romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació expresses.

 

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LES UTILITZACIONS PRIVATIVES O ELS APROFITAMENTS ESPECIALS DEL DOMINI PÚBLIC LOCAL

Article 1. Fonament i naturalesa

A l’empara d’allò previst en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret legislatiu 2/2004 , de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que disposen els articles 15 al 19, aquest ajuntament estableix la taxa per ocupació dels terrenys d’ús públic i per la llicència que en concedeix l’ocupació.

Article 2. Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la utilització privativa o l’aprofitament especial del sòl, subsòl i volada de la via pública, i, específicament:

1. L’ocupació del subsòl de terrenys d’ús públic local

2. L’ocupació de terrenys d’us públic local amb mercaderies, materials de construcció, peltret, tanques, puntals, bastides, andamis, grues i altres construccions similars

3. Ocupació de terrenys d’ús públic local amb taules, cadires, tribunes, tarimes i altres elements anàlegs, amb finalitat lucrativa.

4. Instal·lació de llocs de venda i joc, barraques, casetes de venda, espectacles, atraccions o esbarjo, situats en terrenys d’ús públic local, així com indústries rondaires i ambulants i rodatge cinematogràfic.

5. Portades, aparadors i vitrines.

6. Entrades de vehicles a través de voravies i reserves de via pública per aparcament exclusiu, parada de vehicles, càrrega i descàrrega de mercaderies de qualsevol classe.

2. Així mateix, constitueix el fet imposable la realització de l’activitat administrativa en règim administratiu de competència local que es refereixi, afecti o beneficiï de forma particular al subjecte passiu amb motiu de la concessió de la llicència per l’ocupació del domini públic local.

3. La taxa regulada en aquesta Ordenança fiscal és independent i compatible amb qualsevol altre preu públic, taxa, impost, etc. que tingui regulat o ordenat aquest Ajuntament, d'acord amb les normes d'aquest.

Article 3. Subjectes passius

1. Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària, que gaudeixin, utilitzin o aprofitin especialment el domini públic local.

2. Són subjectes passius en qualitat de substitut, en les entrades de vehicles a través de voravies els propietaris de les finques i locals a què donin accés les entrades de vehicles, els quals podran repercutir, en el seu cas, les quotes sobre els respectius beneficiaris.

Article 4 Responsables

1. Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que s’hi s’assenyala.

2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l’article 42 de la LGT.

3. Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.

Article 5. Supòsits de no-subjecció d’exempció

1. L’estat, les comunitats autònomes i les entitats locals no estaran obligades al pagament de les taxes per utilització privativa o aprofitament especial del domini públic per als aprofitaments inherents als serveis públics de comunicacions que explotin directament i per tots els que immediatament interessin a la seguretat ciutadana o a la defensa nacional.

2. No s’aplicaran altres beneficis fiscals en la liquidació d’aquesta taxa.

Article 6. Quota tributària

1. La quota tributària a aplicar per cada concepte serà la següent:

Concepte

Base imposable

Quota

1. Taules, cadires i elements comercials

m2/mes

 

1.1. Zona 1

mes 1

8,00 €

 

mesos 2-7

2,65 €

 

mesos 8-12

1,67 €

1.2. Zona 2

mes 1

7,60 €

 

mesos 2-7

2,55 €

 

mesos 8-12

1,56 €

2. Ocupació amb bastides, contenidors,

m 2/dia

 

sacs, grues i altres elements de construcció

Dies 1-15

0,240 €

 

Dies 16-365

0,156 €

3. Llocs i parades de venda ambulant

 

 

3.1. Venedors ambulants. Parades

 

 

· Parades ordinàries

m 2/dia

0,83 €

· Parades amb serveis

m 2/dia

1,00 €

3.2. Festes patronals:

 

 

3.2.1. Atraccions firaires

 

 

· Fins a 50 m 2

m 2/dia

2,40 €

· Per m 2 addicional

m 2/dia

1,04 €

3.2.2. Bars firaires

m 2/dia

1,98 €

3.2.3. Taules i parades de venda ambulant

m 2/dia

1,72 €

 

 

 

4. Entrades de vehicles i altres

 

 

4.1. A edificis o cotxeries de particulars

unitat/any

16,75 €

4.2. A cotxeries col·lectives

plaça/any

16,75 €

4.3. Telescopis

m 2/any

30,00 €

 

 

 

5. Concessió de llicència O.V.P.

unitat

10,50 €

2. La zona 1 està formada pels carrers següents:

  • Es Mercadal:

  • Plaça Constitució

  • Carrer Nou

  • Plaça Pere Camps

  • Fornells:

  • Carrer Rosari (tram peatonal)

  • Plaça de s’Algaret

  • Carrer Major

  • Plaça des Forn

  • Carrer de ses roques

La zona 2 està formada per la resta de carrers i vials del terme municipal.

3. Les ocupacions de la via pública per obres que consisteixin en el tall d’un tram de carrer abonaran l’import diari indicat a l’apartat 2 de la tarifa, amb independència de què el tall efectiu sigui de només part del dia. En el càlcul de la superfície ocupada es comptarà l’espai que ocupa la façana de l’edifici en obres i l’ampla total del carrer, de voravia a voravia. Si ja s’ha demanat una llicència d’ocupació de via pública d’aquell tram de carrer, no es comptarà la part del vial ja ocupada.

4. Es consideraran parades amb serveis aquelles ubicades a mercats en què l’Ajuntament proporcioni serveis com ara l’energia elèctrica, taules, elements per muntar les parades, o altres similars, amb independència de què la parada en concret els utilitzi o no.

5. En les cotxeries col·lectives, es comptarà el nombre de places que figuri en el projecte d’obres o d’activitats i si aquest hi manca, es prendran 14 m2 per plaça, llevat de què es realitzi l’oportuna inspecció per l’Ajuntament, la qual podrà ser sol·licitada per l’interessat. En els telescopis, l’ocupació mínima serà d’un metre quadrat per aparell.

6. En el cas de les empreses explotadores de serveis de subministrament que resultin d’interès general i afectin la generalitat o a una part important del veïnat, l’import de la taxa consistirà, en qualsevol cas i sense cap exempció en l’1,5 per cent dels ingressos bruts procedents de la facturació que obtenguin anualment en cada terme municipal.

A aquests efectes, s’inclouran entre les empreses explotadores dels esmentats serveis les empreses distribuïdores i comercialitzadores d’aquests. No s’inclouran en aquest règim especial els serveis de telefonia mòbil.

Article 7. Normes de gestió

1. Per calcular la superfície del domini públic afectada es tindrà en compte, a més de l’àrea ocupada directament, la zona d’influència, en funció de la zona d’ocupació o utilització.

2. La calçada habilitada com a terrassa només podrà ocupar l'amplària de la façana de l'establiment i un màxim de dues cinquenes parts de la calçada, quan es tracti de vies. No obstant, l'Ajuntament podrà autoritzar, en casos excepcionals, una major ocupació.

3. Es considerarà que totes les ocupacions tenen una profunditat mínima d’un metre. En particular, la unitat mínima d’ocupació serà el metre quadrat.

4. Les quantitats exigides d’acord amb les tarifes anteriors, es liquidaran per cada aprofitament sol·licitat i seran irreductibles pels períodes naturals de temps assenyalats en els epígrafs respectius o pels seus múltiples.

5. Les persones o les entitats interessades en la cessió d'aprofitaments regulats en aquesta ordenança hauran de sol·licitar prèviament la corresponent llicència, en funció de la superfície d'aprofitament que declari la persona interessada, la qual serà verificada per l'administració abans de la concessió de l’autorització.

6. L’epígraf 2 d’aquesta ordenança s’exigiran en règim d’autoliquidació. No es permetrà cap ocupació de la via pública fins que hagi estat concedida la llicència o autorització corresponent i s’hagi ingressat l’import d’aquesta taxa. Excepcionalment, en les ocupacions de la via pública motivades per l’enblancat de les façanes d’habitatges unifamiliars (inclosos els que són entre mitgeres) es podrà sol·licitar simultàniament la llicència d’obres menors i l’ocupació de la via pública. No es concedirà cap llicència nova si no s’ha abonat la taxa sobre la mateixa ocupació de períodes anteriors.

7. En el cas que es denegui l’autorització o que per causes no imputables al subjecte passiu no es realitzi la utilització o l’aprofitament del domini públic, l’interessat podrà sol·licitar la devolució del ‘import ingressat. Excepcionalment, en les parades de venedors ambulants amb serveis, un cop sol·licitada la llicència, la renúncia, desistiment o no concessió de la mateixa no donarà dret a la devolució de l’import abonat.

8. No es permetrà cap ocupació de la via pública fins que hagi estat concedida la llicència o autorització corresponent i s’hagi ingressat l’import d’aquesta taxa

9. Les llicències i autoritzacions tindran caràcter personal i no podran ser cedides ni subarrendades a tercers. L'incompliment d'aquest mandat donarà lloc a l'anul·lació de la llicència, sense perjudici de les quanties que correspongui abonar per part de les persones interessades.

10. Les autoritzacions d'ocupació dels epígrafs 1 i 4 de l’article 5 poden preveure la seva pròrroga anual. En aquest cas aquesta es produirà fins que les persones interessades presentin la declaració de baixa. La presentació de la baixa tindrà efectes a partir del dia primer de l’any natural següent a la que es realitzi. La no-presentació de la baixa determinarà l'obligació de continuar abonant la taxa.

11. Quan la utilització privativa o l'aprofitament especial comporti la destrucció o el deteriorament del domini públic local, el beneficiari, sense perjudici del pagament de la taxa, estarà obligat al reintegrament del cost total de les respectives despeses de reconstrucció o reparació i al dipòsit previ del seu import. Si els danys fossin irreparables, l’entitat serà indemnitzada en una quantia igual a la del valor dels béns destruïts o l’import del deteriorament dels danyats.

12. Els titulars de les ocupacions per a la utilització privativa o l'aprofitament especial restaran obligats a mantenir la zona ocupada i l’àrea d’influència completament neta i sense residus i a deixar-la en perfectes condicions de neteja i higiene quan finalitzi l’ocupació. La sanció per l’incompliment d’aquesta obligació podrà arribar fins als 150 €.

Article 8. Meritació

1. Quan es tracti de la concessió de nous aprofitaments en terrenys públics, la taxa es meritarà quan s’iniciï l’ús privatiu o l’aprofitament especial, el qual s’entendrà que coincideix amb el de la concessió de la llicència, amb independència de l’exigència del dipòsit previ d’aquesta.

2. Quan es tracti de concessions d’aprofitaments ja autoritzats i que, per la seva naturalesa, requereix la seva meritació periòdica, aquesta tindrà lloc l’1 de gener de cada any natural, llevat dels casos en què l’inici de l’ocupació es produeixi amb posterioritat.

3. En el cas de la llicència per ocupació dels terrenys públics, la taxa es meritarà quan aquesta se sol·liciti.

4. Quan l’aprofitament hagi tingut lloc sense haver obtingut l’oportuna llicència, la taxa es meritarà quan s’iniciï l’activitat municipal conduent a determinar si l’establiment compleix les condicions exigibles, amb independència de la iniciació de l’expedient administratiu que es pugui instruir per autoritzar o denegar l’atorgament de la llicència i del procediment sancionador que es pugui incoar.

Article 9. Infraccions i sancions

Les infraccions i sancions en matèria tributària es regiran pel que disposa la Llei general tributària i la seva normativa de desenvolupament. Les infraccions per incompliment de les obligacions pròpies de l’ocupació de la via pública es regiran segons el que disposa l’ordenança corresponent.

Disposició final

La present Ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el dia de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma; començarà a aplicar-se a partir del dia 1r de gener de 2013; i tindrà vigència fins que no es modifiqui o es derogui expressament.

Es Mercadal, 19 de desembre de 2012

EL BATLE

Francesc Ametller Pons