Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 25008
Acord del Consell de Govern de 21 de desembre de 2012 de l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte de millora de l’enllaç entre l’eix central (Ma-13+Ma-13A) i la Ma-30 i nous accessos al centre comercial. Terme municipal de Marratxí

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

Antecedents

 

1. El 27 de novembre de 2012 va entrar a la Conselleria d’Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears l’escrit del Consell de Mallorca amb el qual es remetien els documents administratius relatius a la sol·licitud de la declaració d’urgent ocupació dels béns i drets afectats per l’expropiació relativa al projecte de millora de l’enllaç entre l’eix central (Ma-13+Ma-13A) i la Ma-30 i nous accessos al centre comercial del terme municipal de Marratxí, amb la finalitat que el Consell de Govern declaràs, si escau, l’ocupació urgent dels béns i drets esmentats.

 

2. La documentació aportada pel Consell de Mallorca consta dels documents següents:

 

  1. Certificació del Decret de 4 d’abril de 2012 de la presidenta del Consell de Mallorca sobre l’aprovació del projecte de millora de l’enllaç entre l’eix central (Ma-13+Ma-13A) i la Ma-30 i nous accessos al centre comercial, del terme municipal de Marratxí, s’entén aplicada la utilitat pública i s’aprova la llista de béns i drets afectats per l’expropiació necessària per dur a terme l’obra projectada, s’acordà sol·licitar del Govern de les Illes Balears la declaració d’urgència de l’ocupació dels terrenys, i atès que hi ha diferències de superfícies i propietaris afectats se sotmetrà a un nova informació pública de béns i drets afectats.

  2. Resolució del conseller executiu d’Urbanisme i Territori de 30 de juliol de 2012 per la qual s’aprova la relació definitiva d’afectats per les obres corresponents al projecte a què s’ha fet referència i se sol·licita al Govern de les Illes Balears la declaració d’urgent ocupació per a l’expropiació per poder dur a terme les obres.

  3. Informe de 28 de juliol de 2012 sobre la urgència de la tramitació de l’expropiació relativa a les obres corresponents al projecte de construcció del desdoblament de la Ma30 “millora de l’enllaç entre l’eix central (Ma-13 i Ma-13A) i la Ma-30 i nous accessos al centre comercial”.

  4. Certificat de 30 de juliol de 2012 de la publicació del tràmit d’informació pública en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 85, de 14 de juny de 2012, en els diaris Última Hora i Diario de Mallorca de 19 de juny de 2012, a l’Ajuntament de Marratxí i a la Direcció Insular de Carreteres, i que durant aquest termini no s’ha presentat cap al·legació que faci referència a la declaració d’urgent ocupació.

  5. Certificat de 22 de novembre de 2012 de la interventora delegada del Departament d’Hisenda i Funció Pública del Consell de Mallorca d’existència de crèdit per atendre les despeses derivades de l’expropiació dels béns i drets afectats.

  6. Plànols dels béns afectats.

  7. Relació d’afectats per l’expropiació esmentada amb les adreces corresponents.

 

3. Cal referir-se a l’informe de 28 de juliol de 2012 de l’enginyer d’actuació viària amb el vistiplau de l’enginyer director del projecte relatiu a la urgència de la tramitació de les expropiacions corresponents al projecte de construcció de desdoblament de la Ma-30 “millora de l’enllaç entre l’eix central (Ma-13 i Ma-13A) i la Ma-30 i nous accessos al centre comercial”. Aquest informe justifica la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient expropiador en els termes següents:

 

L’enginyer que subscriu informa que el projecte “MILLORA DE L’ENLLAÇ ENTRE L’EIX CENTRAL (MA-13 I MA-13A) I NOUS ACCESSOS AL CENTRE COMERCIAL)” forma part del desdoblament de la Ma-30, inclòs en el conveni de carreteres entre el Ministeri de Foment i el Consell de Mallorca.

 

Aquest projecte de desdoblament de la carretera Ma-30, conjuntament amb la resta de projectes que componen l’anomenat segon cinturó de Palma, tracta de donar solució a la situació de congestió dels diferents accessos a Palma. L’actual situació del trànsit a la via de cintura Ma-20 requereix una solució urgent per donar alternatives als vehicles per als diferents itineraris, per evitar la saturació que sofreix aquesta via. El segon cinturó tracta d’aconseguir una racionalització del trànsit de l’àrea metropolitana de Palma.

 

En el cas concret del tram de l’actual Ma-30 on es desenvolupa aquest projecte cal afegir l’elevada sinistralitat existent, atès que s’han notificat un total de 143 accidents en els darrers anys, amb un resultat de 126 ferits i 2 morts, amb 275 vehicles implicats en els accidents.

 

Un altre punt que cal considerar és l’elevada intensitat de trànsit existent. Les darreres dades disponibles d’aforaments mostren una intensitat mitjana diària d’uns 26.000 vehicles, cosa que fa recomanable una actuació immediata a la via. A més, aquesta elevada intensitat de trànsit provoca molèsties pels sorolls als nombrosos habitatges pròxims a la via en aquesta zona, que s’ha tractat de reduir amb les actuacions previstes en el projecte.

 

Per tot el que s’ha exposat anteriorment es considera necessària la tramitació per urgència de l’expedient d’expropiacions.

 

Una vegada examinat l’expedient tramès pel Consell de Mallorca, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, en data 29 de novembre de 2012, va emetre un informe jurídic.

 

L’informe jurídic de 29 de novembre de 2012 del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis exposa que per declarar l’ocupació urgent són necessaris una sèrie de requisits, com ara que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals; que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari. Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem emesa en relació amb els articles 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del Reglament d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990); de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989); de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990); de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991); de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993); de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996); de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994); de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996); de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998); de 25 d’abril de 2003 (recurs 318/1999); de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999); de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d’11 d’octubre de 2006 (recurs 5909/2003).

 

L’informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell de Mallorca, atès que:

 

  •  Segons l’informe de 28 de juliol de 2012 aquest projecte de millora de l’enllaç entre l’eix central (Ma-13 + Ma-13A) i nous accessos al centre comercial, conjuntament amb la resta de projectes que componen l’anomenat segon cinturó de Palma, tracta de donar solució a la situació de congestió dels diferents accessos a Palma i tracta d’aconseguir una racionalització del trànsit, reduir les molèsties pels sorolls als habitatges pròxims a la via en aquesta zona i també reduir l’elevada sinistralitat en aquest tram.

 

  • Cal dir que, d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposa el seu estat o el seu traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l’article 52 de la LEF. Així es desprèn, entre d’altres, de la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 26 de maig de 1997 (recurs 6002/1992), que en el fonament de dret tercer diu:

 

El estrangulamiento que produce en la circulación rodada la franja de terreno afectada por la expropiación y el grave peligro que aquel estrechamiento conlleva para los usuarios de la vía e incluso de la terraza, habida cuenta las características propias de la misma, en cuanto rápida, con una mediana en su parte central y sin aceras, constituyen desde luego motivación suficiente y justifican el excepcional procedimiento previsto en el artículo 52 de la Ley Expropiatoria para declarar urgente la expropiación a que da lugar la realización de la obra pública, según lo preceptuado en el artículo 56.1 del Reglamento de 26 de abril de 1957.

 

  • Per tant, els objectius de la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats per les obres corresponents al projecte de “millora de l’enllaç entre l’eix central (Ma-13 i Ma-13A) i la Ma-30 i nous accessos al centre comercial”, que són necessaris per donar solució a la situació de congestió dels diferents accessos a Palma i tractar d’aconseguir una racionalització del trànsit, reduir les molèsties pels sorolls als habitatges pròxims a la via en aquesta zona i també reduir l’elevada sinistralitat en aquest tram, no es poden aconseguir pel procediment ordinari d’expropiació, la qual cosa justifica la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell de Mallorca.

 S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, amb relació a l’article 56 del Reglament que l’aplica.

 

Així mateix, s’ha de considerar que la competència atorgada al Consell de Ministres per l’article 52 es va transferir a aquesta Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

 

El Decret 12/2011, de 8 de juny, del president de les Illes Balears, modificat pel Decret 23/2011, de 5 d’agost, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Conselleria d’Administracions Públiques l’exercici de les competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les Illes Balears i els municipis i les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials, competències que s’han assignat a la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis; en conseqüència, s’hi han d’assignar també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients tramitats per les corporacions locals que ho demanin.

 

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Administracions Públiques, en la sessió de 21 de desembre de 2012 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

 

Primer. Declarar, a sol·licitud del Consell de Mallorca i a l’efecte que preveu l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, la declaració de l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa a les obres relatives a la “millora de l’enllaç entre l’eix central (Ma-13 i Ma-13A) i la Ma-30 i nous accessos al centre comercial, terme municipal de Marratxí”. Els béns i drets afectats per la declaració de l’ocupació urgent s’enumeren, de forma individualitzada i amb indicació dels seus titulars, en l’annex adjunt.

 

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació presentada pel Consell de Mallorca i en l’informe jurídic emès pel Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis de la Conselleria d’Administracions Públiques, que considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern, perquè hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa, basades en el fet que segons l’informe de 28 de juliol de 2012 del Consell de Mallorca aquest projecte, conjuntament amb la resta de projectes que componen l’anomenat segon cinturó de Palma, tracta de donar solució a la situació de congestió dels diferents accessos a Palma i tracta d’aconseguir una racionalització del trànsit, reduir les molèsties pels sorolls als habitatges pròxims a la via en aquesta zona i també reduir l’elevada sinistralitat en aquest tram.

 

Tercer. Fer constar que durant el període d’informació pública al qual va ser sotmesa la sol·licitud de l’ocupació urgent no es varen presentar al·legacions.

 

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, poden interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació. A més, poden interposar-ne qualsevol altre si ho consideren oportú.”

 

Palma, 21 de desembre de 2012

 

El secretari del Consell de Govern

Antonio Gómez Pérez


 

ANNEX

 

Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades pel projecte de millora de l’enllaç entre l’eix central (Ma-13+Ma-13A) i la Ma-30 i nous accessos al centre comercial. Terme municipal de Marratxí

 

Terme municipal de Marratxí

Finca

Referència cadastral

Propietari

Domicili

Poblac.

Tanc.

m² Temp.

m² Serv.

m² Cons.

Cons.

1

07036A004003450000MQ

TABERPA, SA

Tous i Maroto, 4 07001

Palma

9.993

1.031

3.673

0

 

 

2

07036A004006900000MU

TABERPA, SA

Tous i Maroto, 4 07001

Palma

22.552

1.094

3.219

0

 

 

3

5245124DD7854N0001DF

Prodigios Interactivos, SA

Gremi de Boters, 22 07009

Palma

0

0

335

55

 

 

4

5748901DD7854N0001TF

Banca March, SA

Av. d’Alexandre Rosselló, 8 07002

Palma

4.774

0

2.632

1.017

1.423

Magatz.

5

5349701DD7854N0001AF

Inversiones Agrupadas Palma, SA

Foners, 2 07006

Palma

1.310

0

463

799

 

 

6

5550201DD7854N0001AF

Inversiones Agrupadas Palma, SA

Foners, 2 07006

Palma

0

0

328

0

 

 

7

5148304DD7854N0001PF

Ajuntament de Marratxí

Oleza, 66 07141

Marratxí

119

0

440

3

 

 

8

5551301DD7854N0001BF

Inversiones Agrupadas Palma, SA

Foners, 2 07006

Palma

3.554

0

2.932

3.035

 

 

9

4651803DD7845S0001FS

Ajuntament de Marratxí

Oleza, 66 07141

Marratxí

15.651

0

369

101

 

 

10

5553601DD7855S0001LH

Ajuntament de Marratxí

Oleza, 66 07141

Marratxí

1.125

0

2.651

1.854

 

 

11

4651818DD7845S0001US

ALCAMPO, SA

Santiago de Compostela SUR, s/n 28029

Madrid

1.106

0

424

1.133

 

 

11.1

4651817DD7845S0001ZS

Ajuntament de Marratxí

Oleza, 66 07141

Marratxí

279

0

122

200

 

 

12

4651816DD7845S0002DD

INMOCHAN ESPAÑA, SA

Santiago de Compostela SUR, s/n 28029

Madrid

5.764

0

2.635

2.576

 

 

13

S/R

Sr. Jaume Català, Rafael (hereus de)

Guillem Massot, 7, 2n 2a 07003

Palma

6.025

0

2.122

1.516

 

 

14

07036A006001340000MB

Cisa 2011, SL

Ps. Alameda, 3 46010

Valencia

1.345

0

1.040

0

 

 

15

3851901DD7835S0001JI

Lloguers de Llevant, SL

Av. des Parc, 20, ent. 07500

Manacor

6.483

0

2.452

6

 

 

16

3648112DD7834N0001RY

Ajuntament de Marratxí

Oleza, 66 07141

Marratxí

617

0

2.510

0