Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALGAIDA
Núm. 24407
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de l’impost sobre béns immobles
Versió PDF
Una vegada finalitzat el termini d’exposició pública sense que s’hagin presentat al·legacions, ha resultat aprovada definitivament la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de l’impost de béns immobles.
CAPÍTOL I: Disposició general
ARTICLE 1: Legitimació
CAPÍTOL II: Fet imposable
ARTICLE 2: Fet imposable
ARTICLE 3: Bens afectats
ARTICLE 4: No subjecció a l’impost
CAPÍTOL III: Subjectes passius
ARTICLE 5: Subjectes Passius
ARTICLE 6: Responsables tributaris
CAPÍTOL V: Exempcions
ARTICLE 7: Exempcions
CAPITOL VI: Base imposable i liquidable
ARTICLE 8: Base imposable
ARTICLE 9: Base liquidable
ARTICLE 10: Reduccions de la Base imposable, supòsits
ARTICLE 11: Reduccions de la Base imposable, termini i quantia.
ARTICLE 12: Valor base per a les reduccions
ARTICLE 13: Reduccions de la Base, regles especials
CAPÍTOL VII: Quota tributària i tipus de gravamen
ARTICLE 14: Quota Tributària i tipus de gravamen
ARTICLE 15: Bonificacions obligatòries i potestatives
CAPITOL VIII: Període impositiu i meritació
ARTICLE 16: Període impositiu i meritació
CAPÍTOL IX: Gestió de l’impost
ARTICLE 17: Liquidació i Recaptació
ARTICLE 18: Infraccions i Sancions
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L´IMPOST SOBRE BÉNS INMOBLES
CAPÍTOL I
Disposició general
ARTICLE 1: Legitimació
Conformement al que preveu l’article 60, del R.D. Legislatiu 2/2004 de 5 de març què aprova el text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, l’Ajuntament d’Algaida estableix i exigirà l’Impost sobre béns immobles.
CAPÍTOL II
Fet imposable
ARTICLE 2: Fet imposable
Constitueix el fet imposable de l’impost la titularitat dels següents drets sobre els bens immobles rústics i urbans i sobre els immobles de característiques especials:
La realització del fet imposable que correspon de entre els definits a l ‘apartat anterior per al ordre en ell establert, determinarà la no subjecció del immoble a les restants en el mateix previstes.
ARTICLE 3: Bens afectats
1. Als efectes d’aquest impost, tindran la consideració de béns immobles rústics, de béns immobles urbans i de béns immobles de característiques especials els definits com a tal en les normes reguladores del cadastre immobiliari.
2.En el cas de que un mateix immoble es trobi localitzat en distints termes municipals, s’entendrà a efectes d’aquest impost, que pertany a cada un d’ells per la superfície que ocupi en el respectiu terme municipal.
ARTICLE 4: No subjecció a l’impost
No estaran subjectes a aquest impost:
CAPÍTOL III
ARTICLE 5: Subjectes Passius
Són subjectes passius, a títol de contribuent, les persones naturals i jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, que ostentin la titularitat del dret que, en cada cas, sigui constitutiu del fet imposable d’aquest impost.
En el supòsit de concurrència de varis concessionaris sobre un mateix immoble de característiques especials, serà substitut del contribuent el que hagi de satisfer el major cànon.
El disposat en l’apartat anterior, serà d’aplicació sense perjudici de la facultat del subjecte passiu de repercutir la càrrega tributària suportada conforme a les normes del dret comú, l’Ajuntament repercutirà la totalitat de la quota líquida de l’impost en els què, no reunint la condició de subjectes passius del mateix facin ús mitjançant contraprestació dels seus béns demanials o patrimonials.
Així mateix, el substitut del contribuent, podrà repercutir sobre els demés concessionaris la part de la quota líquida que els correspongui en proporció als cànons que hagin de satisfer cada un d’ells.
CAPÍTOL IV
Responsables
ARTICLE 6: Responsables tributaris
En els supòsits de canvi, per qualsevol causa, en la titularitat dels drets que constitueixin el fet imposable d’aquest impost, els béns immobles objecte dels dits drets, quedaran afectes al pagament de la totalitat de la quota tributària, en els termes prevists a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària sobre les deutes pendents per l’impost sobre béns immobles associats a l’immoble que es transmet.
Responen solidàriament de la quota d’aquest impost i en proporció a les seves respectives participacions, els copartíceps o cotitulars de les entitats a què es refereixen l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, si figuren inscrits com a tal en el cadastre immobiliari. De no figurar inscrits, la responsabilitat s’exigirà per parts iguals en tot cas.
Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l’abast que assenyala la Llei General Tributària.
CAPÍTOL V
Exempcions
ARTICLE 7: Exempcions
1. Estaran exempts els següents immobles:
No n’estaran exempts, conseqüentment, els establiments d’hoteleria, espectacles, comercials i d’esbarjo, les cases destinades a habitatges dels empleats, les oficines de la Direcció i les instal·lacions fabrils.
2.Així mateix, prèvia sol·licitud estaran exempts:
1. Els béns immobles que es destinin a l’ensenyament per a centres docents acollits, total o parcialment, al règim de concert educatiu, en quant a la superfície afectada a l’ensenyança concertada. Aquesta exempció haurà de ser compensada per a l’Administració competent.
2. Els declarats expressa o individualitzadament monument o jardí històric d’interès cultural, mitjançant Reial Decret en la forma establerta per l’article 9 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol, i inscrits en el Registre General a què es refereix el seu article 12 com a integrants del patrimoni històric espanyol, com també els compresos a les disposicions addicionals primera, segona i cinquena d’aquesta Llei. Aquesta exempció no afectarà a qualsevol classe de béns urbans ubicats en el perímetre limitatiu de les zones arqueològiques i llocs i conjunts històrics, que hi estiguin globalment integrats, sinó exclusivament els que compleixin les següents condicions:
3. La superfície dels monts en que es realitzi repoblacions forestals o regeneració de masses poblades d’arbres subjectes a projectes d’ordenació o plans tècnics aprovats per l’Administració forestal. aquesta exempció tindrà una duració de 15 anys, comptats a partir del període impositiu següent a aquell en què es realitzi la seva sol·licitud.
CAPITOL VI
Base imposable i liquidable
ARTICLE 8: Base imposable
La base imposable d’aquest impost estarà constituïda per al valor cadastral dels béns immobles, que es determinarà, notificarà i serà susceptible d’impugnació conforme al que es disposa a les normes reguladores del cadastre immobiliari.
ARTICLE 9: Base liquidable
La base liquidable d’aquest impost serà el resultat de practicar a la base imposable la reducció a que es refereixen els articles següents.
La base liquidable es notificarà conjuntament amb la base imposable en el procediment de valoració col·lectiva. Dita notificació inclourà la motivació de la reducció aplicada mitjançant l’aplicació del valor base que correspon a l’immoble així com els imports de dita reducció i de la base liquidable en el primer any de vigència del nou valor cadastral en aquest impost.
Quan es produeixin alteracions de termes municipals i mentre no s’aprovi una nova ponència de valors, els béns immobles que passin a formar part d’un altre municipi mantindran el mateix règim d’assignació de bases imposables i liquidables que tinguessin en el d’origen.
En el procediment de valoració col·lectiva, la determinació de la base liquidable serà competència de la Direcció General del Cadastre i recurrible davant el Tribunal Econòmic Administratiu de l’Estat.
ARTICLE 10: Reduccions de la Base imposable, supòsits
La reducció en la base imposable serà aplicable a aquells béns immoble urbans i rústics que es trobin en alguna d’aquestes dues situacions:
1. Immobles el valor cadastral dels quals s’incrementi, com a conseqüència de procediments de valoració col·lectiva de caràcter general en virtut de:
2. Immobles situats en municipis per als quals s’hagués aprovat una ponència de valors que hagi donat lloc a l’aplicació de la reducció prevista en el paràgraf a) anterior i el valor cadastral del qual s’alteri, abans de finalitzar el termini de reducció, per qualsevol de les causes següents:
Aquesta reducció s’aplicarà d’ofici sense necessitat de prèvia sol·licitud pels subjectes passius de l’impost.
La reducció establerta en aquest article no s’aplicarà respecte de l’increment de la base imposable dels immobles que resulti de l’actualització dels seus valors cadastrals per aplicació dels coeficients establerts en la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat.
En cap cas no serà aplicable aquesta reducció a béns immobles classificats com a de característiques especials.
ARTICLE 11: Reduccions de la Base imposable, termini i quantia.
ARTICLE 12: Valor base per a les reduccions
El valor base serà la base liquidable de l’exercici immediatament anterior a l’entrada en vigor del nou valor cadastral, excepte quan concorrin les següents circumstàncies:
Així mateix, aquest valor base, s’utilitzarà per aquells immobles que hagin de ser novament valorats com a béns de classe diferent de la que tenien.
ARTICLE 13: Reduccions de la Base, regles especials
1.En els casos contemplats a l’article 10, apartat 2.a., s’iniciarà el còmput d’un nou període de reducció i s’extingirà el dret a l’aplicació de la resta de la reducció que es vingués aplicant.
2.En els casos contemplats a l’article 10, apartat 2. b. 2.c. i 2.d, no s’iniciarà el còmput d’un nou període de reducció i el coeficient reductor aplicat als immobles afectats agafarà el valor corresponent a la resta dels immobles del municipi.
CAPÍTOL VII
Quota tributària i tipus de gravamen
ARTICLE 14: Quota Tributària i tipus de gravamen
1. La quota íntegra d’aquest impost serà el resultat d’aplicar a la base liquidable el tipus de gravamen.
2. La quota líquida s’obtindrà minorant la quota íntegra en l’import de les bonificacions previstes legalment.
3. El tipus de gravàmens incrementats dins els límits prevists a la llei reguladora, són els següents:
-Tipus de gravamen per als béns urbans: 0,336%
-Tipus de gravamen per als béns rústics: 0,51%
-Tipus de gravamen per als béns de característiques especials: 0,6%
ARTICLE 15: Bonificacions obligatòries i potestatives
1 Tindran una bonificació del 50% en la quota íntegra de l’impost sempre que així es sol·liciti pels interessats abans de l’inici de les obres, els immobles que constitueixin l’objecte de l’activitat de les empreses, urbanitzacions, construcció i promoció immobiliària tant d’obra nova com de rehabilitació equiparable a aquesta, i no figurin entre els béns del seu immobilitzat.
El termini d’aplicació d’aquesta bonificació comprendrà des del període impositiu següent a aquell en que s’iniciïn les obres fins al posterior a l’acabament de les mateixes, sempre que durant aquest temps es realitzin obres d’urbanització o construcció efectiva, i sense que, en cap cas, puguin excedir de tres períodes impositius.
2 Tindran dret a una bonificació del 50% en la quota íntegra de l’impost, durant els tres períodes impositius següents al de l’atorgament de la qualificació definitiva, les vivendes de protecció oficial i les que resultin equiparables a aquestes conforme a la normativa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta bonificació es concedirà a petició de l’interessat, la qual podrà efectuar-se en qualsevol moment anterior a la terminació dels tres períodes impositius de duració de la mateixa i sortirà efectes, en el seu cas, des del període impositiu següent a aquell en què es sol·liciti.
3 Tindran dret a una bonificació del 95 % de la quota íntegra els béns rústics de les cooperatives agràries i d’explotació comunitària de la terra en els termes establerts en la Llei 20/1990, de 19 de desembre, sobre Règim fiscal de les cooperatives.
4 Podran gaudir d’una bonificació del 50% en la quota íntegra de l’impost, durant els tres períodes impositius següents al referit en el punt 2 d’aquest article, les vivendes de protecció oficial i les que resultin equiparables a aquestes conforme a la normativa de la comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta bonificació es concedirà a petició de l’interessat, la qual podrà efectuar-se en qualsevol moment anterior a la terminació dels tres períodes impositius de duració de la mateixa i sortirà efectes, en el seu cas, des del període impositiu següent a aquell en què es sol·liciti.
5.- Podran gaudir d’una bonificació del 50% de la quota íntegra els subjectes passius que ostentin la condició de titulars de família nombrosa en el cas d’immobles que constitueixin el domicili familiar. La bonificació objecte del present apartat tendrà un import màxim de 100,00 €.
Aquesta bonificació, que s’atorgarà per termini anual, es concedirà a petició de l’interessat, la qual l’haurà d’efectuar abans del 31 de març de l’any pel qual se sol·licita la bonificació, acreditant el compliment de les condicions per el seu gaudi i s’haurà d’aportar:
La concessió de la bonificació s’acordarà per resolució del Batle.
CAPITOL VIII
Període impositiu i meritació
ARTICLE 16: Període impositiu i meritació
1. L’impost es merita el primer dia del període impositiu.
2. El període impositiu coincideix amb l’any natural.
Els fets, actes i negocis que hagin de ser objecte de declaració o comunicació davant el cadastre immobiliari tindran efectivitat en la meritació d’aquest impost immediatament posterior al moment en què es produeixin efectes cadastrals. L’efectivitat de les inscripcions cadastrals resultants del procediment de valoració col·lectiva i de determinació del valor cadastral dels béns immobles de característiques especials coincidirà amb la prevista en les normes reguladores del cadastre immobiliari.
Les alteracions concernents als béns immobles susceptibles d’inscripció cadastral que tinguin transcendència a efectes d’aquest impost, determinaran l’obligació dels subjectes passius de formalitzar les declaracions conduents a la seva inscripció en el cadastre immobiliari, conforme a l’establert a les seves normes reguladores.
CAPÍTOL IX
Gestió de l’impost
ARTICLE 17: Liquidació i Recaptació
La liquidació i recaptació, així com la revisió dels actes dictats en via de gestió tributària d’aquest impost, seran competència exclusiva de l’Ajuntament i comprendran les funcions de reconeixement i denegació de les exempcions i bonificacions, realització de les liquidacions conduents a la determinació dels deutes tributaris, emissió dels documents de cobrament, resolució dels expedients de devolució dels ingressos indeguts, resolució dels recursos que s’interposin contra dits actes i actuacions per l’assistència i informació al contribuent referides a les matèries compreses en aquest apartat.
L’Ajuntament podrà agrupar en un únic document de cobrament tots les quotes d’aquest impost relatives a un mateix subjecte passiu quan es tracti de béns rústics situats en el Municipi.
L’Ajuntament determinarà la base liquidable quan la base imposable resulti de la tramitació dels procediments de declaració, comunicació, sol·licitud, subsanació de discrepàncies i inspecció cadastral previstos en les normes reguladores del cadastre immobiliari.
No serà necessària la notificació individual de les liquidacions tributàries en els supòsits en què, de conformitat amb els articles 66 i següents de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, s’hagin practicat prèviament les notificacions del valor cadastral i base liquidable previstes en els procediments de valoració col·lectiva.
L’impost es gestiona a partir de la informació continguda en el padró cadastral i en els demés documents expressius de les seves variacions elaborades a l’efecte per la Direcció General del Cadastre sense perjudici de la competència municipal per la qualificació d’immobles d’ús residencial desocupats. El citat padró, que es formarà anualment, contindrà la informació relativa als béns immoble, separadament per als de cada classe i serà remès a l’Ajuntament abans de l´1 de març de cada any.
Les dades contingudes en el padró cadastral i en els demés documents citats a l’apartat anterior hauran de figurar en les llistes cobratòries, documents d’ingrés i justificants de pagament de l’impost sobre béns immobles.
En els supòsits en que resulti acreditada, amb posterioritat a l’emissió dels documents a què es refereix l’apartat anterior, la no coincidència del subjecte passiu amb el titular cadastral, les rectificacions que respecte a aquell pugui acordar l’òrgan gestor a efectes de liquidació de l’impost meritat per al corresponent exercici, hauran de ser immediatament comunicades a la Direcció General de Cadastre, en la forma en que aquesta es determini. Aquesta liquidació tindrà caràcter provisional quan no existeixi conveni de delegació de funcions entre el cadastre i L´ Ajuntament. En aquest cas, a la vista de la informació remesa, la Direcció General del Cadastre confirmarà o modificarà el titular cadastral mitjançant acord que comunicarà a l’Ajuntament perquè es practiqui, en el seu cas, liquidació definitiva.
Les competències que en relació a l’Impost sobre Béns Immobles s’atribueixen als Ajuntaments a l’article 78 de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, s’exerciran directament per l’Ajuntament o, a través dels convenis o altres fórmules de col·laboració què es celebrin amb qualsevol de les Administracions Públiques, en els termes previstos en la Llei 7/1985, de 2 d’Abril, Reguladora de les bases de Règim Local amb aplicació, de forma supletòria de lo disposat en Títol I de la Llei 30/1992, de 26 de novembre de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
ARTICLE 18: Infraccions i Sancions
En tot el que fa a la qualificació de les infraccions tributàries com també a les sancions que els corresponguin en cada cas, hom s’ajustarà a la Llei General Tributària i a les disposicions que la complementin i desenvolupin.
La present Ordenança fou aprovada per l’Ajuntament Ple entrarà en vigor i s’aplicarà amb efectes de l´1 de gener de 2013 i continuarà vigent mentre no se n’acordi la modificació o derogació. En cas de modificació parcial , els articles no modificats restaran vigents.
Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
No obstant l’anterior, es pot formular qualsevol altre recurs que es consideri adient.
Algaida, a 17 de desembre de 2012
EL BATLE,
Francesc Miralles Mascaró