Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 23719
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de les Diverses modificacions al procés productiu respecte al projecte bàsic a la planta de tractament d’oli mineral usat, de Lloseta, de Worp Islas Baleares S.L.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 19 de juliol de 2012

ATÈS

1.Que WORP Islas Baleares SL ha sol·licitat una modificació de l’AAI consistent en diverses modificacions al procés productiu respecte al projecte bàsic.

2.Que la documentació aportada justifica que es tracta d’una modificació no substancial, en compliment de l’art. 10.2 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol.

3.Que els informes emesos pels diferents departaments són favorables, consideren la modificació com a no substancial i proposen una sèrie de condicionants. 

ACORDA

informar favorablement l’atorgament de la modificació no substancial de l’Autorització Ambiental Integrada de la planta de tractament d’oli mineral usat de Lloseta, consistent en diverses modificacions al procés productiu respecte al projecte bàsic, amb les condicions d’explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:

1.Respecte a l’autorització ambiental integrada en vigor:

-Es modifica el condicionant 1 (Objecte) per tal d’introduir els canvis al sistema productiu.

-Es modifiquen els condicionants 5 i 6 per adaptar-los a les noves quantitats de matèries primeres consumides i producció anual estimada.

-Es modifica el condicionant 7.2 de residus perillosos autoritzats a produir.

-Es modifiquen els condicionants 7.3.3, 7.3.5, 7.3.6, 7.3.9 i 7.3.10 per adaptar-los al canvi normatiu.

-Es modifica el condicionant 8.2 de consums per plasmar el nou sistema de rentat de gasos.

-Es modifiquen els punts 1 i 2 del condicionant 8.3 per indicar la nova nomenclatura assignada als dipòsits i el canvi de capacitat dels mateixos.

-S’afegeix un nou punt (8) al condicionant 8.3 referent al sistema de refredament de gasos.

-Es modifica el condicionant 8.4 per afegir la monitorització del aigua del sistema de rentat de gasos durant la fase pilot.

-Es modifiquen els punts 5, 7, 8 i 10 del condicionant 8.5 per plasmar el nou sistema de rentat de gasos.

-Es modifica el condicionant 9 d’atmosfera en la seva totalitat.

-Es modifiquen els condicionants 9.3 i 9.4 referents a contaminació lumínica i de renous i es traslladen al capítol 10 de requisits de seguretat i activitats com a condicionants 10.3 i 10.4.

-S’elimina el punt 3 de l’apartat de seguretat industrial ja que la instal·lació ja no produirà energia elèctrica en règim especial.

-Es modifica el capítol 11.4 de control documental.

2.La redacció de l’autorització ambiental integral és la següent:

1.Objecte: l’AAI es concedirà a WORP ISLAS BALEARES, SL, única i exclusivament per a l’activitat de planta de tractament d’oli mineral usat, per la producció de diesel-oil i energia elèctrica, tot conforme a l’establert al projecte bàsic de la instal·lació signat pel Sr. Francesc Miquel Fiol Garcias amb número de visat 12072675-00 de 30 de juliol de 2007 del COETIB, amb les mesures correctores que s’hi proposen i la documentació complementària aportada.

L’activitat es compon del següent conjunt d’instal·lacions:

-Unitat de procés: equips de processament, recipients i Flare (xemeneia) on es cremen els gasos no condensats del procés i altres gasos de venteig procedents dels dispositius de seguretat i dels dipòsits d’emmagatzematge.

-Zona d’emmagatzematge:

1.Emmagatzematge exterior, mitjançant dipòsits verticals disposats en una cubeta impermeabilitzada, on s’emmagatzemarà l’oli mineral usat, l’aigua decantada i l’aigua de procés i provinent del rentat de gasos.

2.Emmagatzematge enterrat, mitjançant dipòsits horitzontals de doble paret, on s’emmagatzemarà el diesel obtingut per a la seva comercialització, així com el remanent de nafta que servirà de combustible als generadors per a la producció d’energia elèctrica.

3.Emmagatzematge dels residus sòlids (coque) produïts que serà recollit per un gestor autoritzat.

-Dipòsits d’emmagatzematge

Identificador

Producte emmagatzemat

Capacitat (m3 )

Disposició

Mesures adicionals de seguretat

T1.01 a 04

Oli mineral usat

62

Aeri-eix vertical

Cubeta de retenció de 67 m3

T2.03

Aigua decantada

10

Aeri–eix vertical

T2.04.

Aigua de procés i rentat de gasos

10

Aeri–eix vertical

T3.01 a 03

Diesel oil

60

Soterrat de doble paret – eix horitzontal

Sistema de detecció de fuites entre els dipòsits interior i exterior.

T4.01

Nafta

30

Soterrat de doble paret – eix horitzontal

T5.01

Coque

10

Contenidor tancat

 

-Zona de càrrega i descàrrega: zona centralitzada de les maniobres de càrrega, descàrrega i transvasament de l’oli mineral usat i el diesel produït.

-Edifici d’oficines i serveis: dedicat a la part administrativa de la propia planta, serveis, laboratori de control, taller de manteniment.

-Grup contra incendis: sala amb un grup contra incendis format per una bomba principal i una bomba jockey i un aljub de 64 m3 (50 m3 de reserva contra incendis i 14 m3 per altres usos).

-Generadors: dos generadors de 120 KVA cada un, de funcionament altern, alimentats a partir del remanent de la nafta mesclada amb els hidrocarburs més pesats procedents del procés. L’energia produïda servirà per abastir les necessitats de la planta.

-Vials d’accés: permeten l’accés de vehicles autoritzats o d’emergències a totes les zones, disposen d’una xarxa de drenatge que condueix les aigües potencialment hidrocarburades al separador d’hidrocarburs.

-Separador d’hidrocarburs: previ a la connexió amb la xarxa de clavegueram pública es connectarà un separador d’aigües hidrocarburades.

2.Termini: l’Autorització es concedirà per un període de 8 anys, transcorreguts els quals, a sol·licitud de l’interessat, podrà ser renovada i en el seu cas actualitzada per a períodes successius.

3.Desenvolupament de les activitats: L’activitat es desenvoluparà d’acord als documents que obren a l’expedient i a l’establert a l’AAI, i a la legislació vigent.

4.Modificacions de l’activitat: Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l’activitat haurà de ser comunicat a l’òrgan ambiental competent el qual valorarà el caràcter de la modificació i si cal modificarà l’AAI per tal que s’inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l’AAI es tindran en compte els antecedents històrics del funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s’han presentat són nominals.

5.S’estima que els consums de matèries primeres, auxiliars i matèries d’addició prevists al projecte seran els següents:

 

Matèria primera

Consum anual estimat

Oli mineral usat

5000 m3

Energia Elèctrica

72  Mwh (autoabastiment)

Aigua (renat de gasos emesos pels cremadors)

12m3

DEHA 99 (Dietilhidroxilamina)

500 dm3

GLP (Propano)

140 kg

Catalitzador SYXF SORBING AGENT

250 kg

Catalitzador DIESES NON-HYDRO-DEWAXING CATALYST

  1.  

6.La producció anual s’estima com a màxim en:

 

Productes finals

Producció anual estimada

Hidrocarburs:

4300 m3

Diesel-oil

4150 m3

Nafta

150 m3

Coc (residu)

600 T

Aigua de procés i rentat de gasos

212 m3

Temps de funcionament

  1.  

7.CONDICIONANTS DE GESTIÓ DE RESIDUS

7.1 S’autoritzarà a un emmagatzematge i tractament anual total màxim de 5000 m3 dels següents residus perillosos:

 

Residu

Codi LER (O.Mam/304/2002)

Quantitat Màxima Anual (m3)

Codi Llei 22/2011, Annex II

Olis minerals clorats de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13 02 04*

5000

R9

Olis minerals no clorats de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13 02 05*

* Residu perillós

7.2 S’autoritzarà a una producció anual total màxima de 600 tones dels següents residus perillosos:

 

Residu

Codi LER (O.Mam/304/2002)

Quantitat Màxima Anual (kg)

Codi Llei 22/2011, Annex II

Llots de separadors d’aigua/substàncies olioses

13 05 02*

-

D9

Envasos que contenen restes de substàncies perilloses o estan contaminats per aquestes substàncies

15 01 10*

105

R3 i R4

Absorbents, materials de filtració (incloses els filtres d’oli no especificats en una altra categoria), draps de neteja i roba protectora contaminats per substàncies perilloses.

15 02 02*

275

R8 i D5

Catalitzadors usats contaminats amb substàncies perilloses

16 08 07*

250

R8 i D5

Residus combustibles sòlids que contenen substàncies perilloses.

19 02 09*

600.000

R3, R5 i R7

TOTAL

 

600.630

 

En cas que les quantitats de residus superin aquesta quantitat per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s’haurà de donar coneixement al departament competent en matèria de residus.

7.3 Condicions generals de l’autorització per produir i tractar residus perillosos

7.3.1 L’autorització s’atorgarà per a l’àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es concedirà sense perjudici de les corresponents a altres organismes o administracions competents en l’activitat de la qual és objecte, en cap cas eximirà al titular de l’obtenció d’altres llicències i autoritzacions legalment procedents.

7.3.2 En cap cas aquesta autorització no podrà invocar-se per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en exercici de la seva activitat.

7.3.3 En tot cas, WORP ISLAS BALEARES, SL ha de complir totes les obligacions que li siguin aplicables per a donar compliment a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, el Reial Decret 833/1988, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, de 14 de maig, de residus tòxics i perillosos (BOE núm. 182, de 20 de juliol), el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica el Reglament anterior (BOE núm. 160, de 5 de juliol), l’Ordre del Ministeri de Medi Ambient MAM/304/2002, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la llista europea de residus (BOE núm. 43, de 19 de febrer).

7.3.4 WORP ISLAS BALEARES, SL ha de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus tòxics i perillosos en què intervingui i on figuraran, almenys, les dades que apareixen a l’article 16 del RD 833/1988: quantitat, tipus,  dates de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s’ha de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus. Aquest registre s’ha de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.

7.3.5 En relació als residus produïts per WORP ISLAS BALEARES, SL complimentarà els documents de control i seguiment de residus perillosos en cada cas i per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d'acord amb allò que disposa l'article 21 del Reial decret 833/1988 i Llei 22/2011 de residus i sòls contaminats. Aquest document de control i seguiment haurà de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d’identificació. L’enviament conjunt de diferents tipus de residus requerirà la formalització de tants de documents com residus diferents s’enviïn (s’entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d’identificació). Els documents hauran de conservar-se, al lloc on es realitza l’activitat, durant un període de cinc anys.

7.3.6 WORP ISLAS BALEARES, SL ha de presentar, davant l'organisme autoritzador, la declaració anual prevista en aquesta normativa abans de l'1 de març de cada any d'acord amb allò que disposa la Llei 22/2011 i l’article 18 del RD 833/1988. Aquesta memòria ha de contenir, almenys, referències suficients de les quantitats i característiques dels residus gestionats, la seva procedència i destinació, la relació d'aquells que es troben emmagatzemats així com les incidències rellevants que hagin tingut lloc l'any anterior. WORP ISLAS BALEARES, SL ha de conservar, al lloc on realitza l’activitat, còpia de la memòria anual durant cinc anys.

7.3.7 En qualsevol moment, la Conselleria de Medi Ambient podrà realitzar una visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials d'aquesta AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

7.3.8 S'han d'envasar i etiquetar els contenidors dels residus d'acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 del vigent Reial Decret 833/1988, i d'acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l’envasament i emmagatzematge han de seguir les normes de seguretat indicades al Reial Decret esmentat.

7.3.9 D'acord amb els articles 20.4.c i 32.5.d de la Llei 22/2011 i  l’article 6 del Reial Decret 833/1988, el titular ha de mantenir en tot moment en vigor l'assegurança de responsabilitat civil subscrita, la qual cobrirà els possibles danys derivats del exercici de la seva activitat per un import mínim de 600.000 € i en els termes expressats a l'esmentat Reglament. Segons el mateix article, la pòlissa d’assegurança s’ha d’actualitzar anualment en el percentatge de variació que ofereixi l’índex general de preus oficialment publicat per l’Institut Nacional d’Estadística.

7.3.10 D’acord amb els articles 20.4.c i 32.5.d de la Llei 22/2011 i l’article 27 del Reial Decret 833/1988, WORP ISLAS BALEARES, SL haurà de mantenir una fiança de 50.000 € dipositada a la Tresoreria General de la CAIB per respondre en compliment de les obligacions que, davant l’Administració, es derivin de l’exercici de les activitats desenvolupades d’acord amb aquesta autorització. La devolució de la fiança es farà efectiva a petició de la persona interessada, després que s’hagin complert tots els següents aspectes:

-Que l’empresa titular de l’autorització declari oficialment la renuncia a continuar exercint l’activitat de gestió de residus perillosos.

-Que l’organisme autoritzant emeti un dictamen tècnic que certifiqui la clausura de les instal·lacions.

-Que es compleixin totes les condicions exigides a l’AAI.

7.3.11 En qualsevol cas, aquesta garantia financera s’adaptarà al que preveu la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de responsabilitat mediambiental i la seva normativa de desenvolupament.

7.3.12 L’AAI es concedirà única i exclusivament per a la gestió i producció dels residus descrits en aquest document i que es generen com a resultat del funcionament de la planta de tractament d’oli mineral usat de WORP ISLAS BALEARES, SL, en el TM de Lloseta i sempre com a conseqüència de l’activitat desenvolupada de conformitat amb les condicions establertes al projecte tècnic presentat.

1.4Condicions particular exigibles a la producció de residus perillosos

1.4.1Emmagatzematge dels residus

a.Segons allò que disposa l’article 15 del Reial decret 833/1988, es podrà efectuar un emmagatzematge temporal del residus indicats a les instal·lacions,  durant un període màxim de sis mesos en les condicions i amb els mitjans prevists a la memòria presentada per WORP ISLAS BALEARES, SL.

b.Els residus produïts hauran d’estar sempre disposats en contenidors completament separats uns dels altres i diferenciats en les distintes zones d’emmagatzematge, que han d’estar cobertes per evitar el contacte directe de les aigües de pluja.

7.4.2 Gestió d’oli mineral usat

Quant a la gestió d’olis minerals usats es d’aplicació l’establert al Real Decret 679/2006, de 2 de juny, pel qual es regula la gestió d’olis industrials usats i als Sistemes Integrats de Gestió (SIG) autoritzats a la CAIB.

7.4.3 WORP ISLAS BALEARES, SL ha de lliurar els residus generats a un gestor o transportista autoritzat, d’acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l’article 41 del Reial Decret 833/1988.

7.5 Condicions particular exigibles a la producció de residus  no perillosos

7.5.1  WORP ISLAS BALEARES, SL està obligat, sempre que no procedeixi a gestionar-los per si mateix, a lliurar els residus no perillosos a un gestor de residus, per a la seva valorització o eliminació. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans seran lliurats  a l’entitat local corresponent.

7.5.2 En tot cas, el posseïdor dels residus està obligat, mentre es trobin en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d'higiene i seguretat. Tot residu potencialment  reciclable o valoritzable ha de ser destinat a aquests fins, evitant la seva eliminació en tots els casos possibles.

8. CONDICIONANTS HÍDRICS

8.1 Emmagatzematge

Els dipòsits en superfície estaran a una cubeta comuna de 133.50 m2 y un volum de 67m3, amb un pendent de l’1%, de forma que els possibles vessaments es dirigeixin a la arqueta de recollida a través d’un embornal. Aquesta cubeta estarà impermeabilitzada amb pintura epòxida i tots els dipòsits comptaran amb dispositius per evitar el vessament.

Els dipòsits de combustible seran soterrats i disposaran de doble paret amb un sistema de detecció de fuites entre el dipòsit i la paret. (detector de nivell).

  1. Consums

a.Usos productius. Es preveu el consum anual de 12 m3 d’aigua pel sistema de rentat de gasos.

b.Usos no productius. Els consums principals provindran del sistema sanitari i del sistema contraincendis. En ambdós casos provindrà de l’aljub.

 8.3 Emissions

Segons la documentació aportada els efluents generats a les instal·lacions i la seva gestió són els següents:

1.Aigua de procés: s’emmagatzemarà a un dipòsit de 10 m3 de capacitat (T2.04). La seva composició esperada es descriu al projecte i es resumeix a continuació:

 

T

60-80 ºC

pH

12-12.5

COD

4.000-40.000mgO2/l

Oli

500 mg/l

Cloruros

300 mg Cl-/l

Calcio

700-900mgCa/l

Sòlids en suspensió

100mg/l

Es duran a gestor autoritzat.

Es preveu una generació d’uns 200 m3/any. Altres possibles components que no apareixen a les aigües i que l’oli d’origen pot contenir, són transformats pel procés d’elevada temperatura (600-800ºC), o passen al residu sòlid final anomenat coque. La seva composició es monitoritzarà durant la fase pilot de funcionament.

2.Aigua decantada. L’aigua continguda a l’oli es separarà per decantació i s’emmagatzemarà al dipòsit T2.03. es durà a gestor autoritzat. El volum i la seva caracterització es determinaran durant la fase pilot de funcionament de la planta.

3.Aigües pluvials. Xarxa de drenatge i sanejament.

Totes les superfícies estaran adequadament impermeabilitzades.

Les xarxes de drenatge permetran separar:

a.Aigües potencialment hidrocarburades i hidrocarburades de les zones de càrrega i descàrrega. Es recolliran a un col·lector amb un tancament sifònic per evitar la fuita de gasos i es conduiran al separador de greixos.

b.Aigües no contaminades procedents de les teulades i dels embornals de recollida dels vials que no siguin susceptibles d’estar contaminades. Es recolliran de forma separada a la resta i es reutilitzaran per reg i la neteja de les zones industrials.

c.Aigües pluvials de la cubeta de retenció dels dipòsits d’emmagatzematge superficials. Serà independent de la recollida de pluvials i estarà sempre tancat .L’aigua de pluja es conduirà a un embornal amb una reixa separadora de sòlids, l’embornal servirà de punt de presa de mostres.  En cas de pluja s’analitzarà i la seva gestió s’efectuarà en base a la presència d’hidrocarburs. Si n’hi ha es faran passar pel separador d’hidrocarburs.

4.Purgues de la instal·lació d’aire comprimit. Les purgues són d’aigua condensada que pot tenir traces d’oli lubricant. Seran tractades al separador d’hidrocarburs i s’estima una producció de 22 l/dia equivalents a uns 8 m3 anuals.

5.Aigües de neteja de zones industrials. Són aigües amb possibles traces d’oli mineral i diesel. Es gestionaran al separador d’hidrocarburs. S’estima un cabal de 840 l/setmana (306 m3 anuals).

6.Aigües residuals d’oficines, vestuaris i laboratori: aniran a la xarxa de clavegueram del polígon industrial. Al laboratori es gestionaran els productes perillosos adequadament. S’estima una producció de 563 l/dia (205 m3 anuals).

7.Separador d’hidrocarburs (separador-clarificador).Consisteix en un tanc de fibra de vidre amb tres compartiments. Al primer hi ha decantació de sòlids i els líquids no miscibles amb aigua floten. L’aigua passa al segon tanc on decanten els llots i floten els greixos. L’aigua passa llavors al tercer compartiment i d’allà a la xarxa de clavegueram. Es calcula un rendiment del 95% i una concentració d’hidrocarbus màxima de 5 ppm a l’efluent.

El disseny s’ha fet en base a una precipitació màxima diària de 100 mm, i una superfície de 2.500 m2.

8.Aigües del sistema de refredament de gasos. Es preveu la generació de 12m3 anuals que es gestionaran amb les aigües de procés.

8.4 Controls i vigilància

Durant la fase pilot de la planta, es preveu com una de les tasques principals, realitzar monitoritzacions de les aigües de procés, les aigües de decantació i les aigües del sistema de rentat de gasos.

El projecte proposa un control quinzenal els primers tres mesos de funcionament, mensual el primer any i trimestral a partir de llavors. No s’especifiquen els paràmetres a controlar.

Segons la proposta el punt de mostreig estarà desprès del separador d’hidrocarburs i abans de la seva entrada en la xarxa de clavegueram i es mesuraran hidrocarburs totals.

Atès que no hi ha emissions d’efluents al medi no es considera necessari fer un control de la qualitat del mateix.

8.5 Controls particulars

A part d’allò disposat al projecte:

1.Les pluvials de les teulades i els vials que no siguin susceptibles de estar contaminades es recolliran de forma separada a la resta i es reutilitzaran per reg i la neteja de les zones industrials.

2.Les aigües potables-sanitàries provindran de la xarxa d’aigües potables del polígon.

3.Els llots i olis separats al separador d’hidrocarburs es buidaran periòdicament i es duran a gestor autoritzat.

4.Els sòlids recollits als filtres de les boques antivessament de la zona de càrrega i descàrrega es podran emmagatzemar temporalment a un contenidor cobert i es duran a gestor autoritzat.

5.Es guardaran els justificants dels buidats periòdics de les aigües de procés, aigües decantades, llots i greixos del separador , els sòlids dels filtres de les boques antivessament i dels llots del sistema de rentat de gasos de com a mínim els darrers tres anys de funcionament.

6.El manteniment de les instal·lacions garantirà la impermeabilització de les soleres tractades amb pintura epòxida

7.Control de vigilància:  Es mesuraran els següents paràmetres i periodicitat

 

Aigua

Paràmetre

Freqüència

Decantada

Nt, Pt, As, Hg, Cd, Zn, Pb  AOX, Benzè, Etilbenzè, Ftalat (DEPH), Fenols, COT, HPA, Toluè, Clor total, PCBs, SH2 i NH3. Volum produït.

Quinzenal els primers tres mesos, mensual els següents 9 mesos i trimestral a partir de llavors.

De procés i rentat de gasos*

Nt, Pt, As, Hg, , Cd, Zn, Pb, AOX, Benzè, Etilbenzè, Ftalat (DEPH), Fenols, COT, HPA, Toluè, Clor total, PCBs, SH2 i NH3 i Dioxines (PCDD) i furans (PCDF). Volum produït.

Quinzenal els primers tres mesos, mensual els següents 9 mesos i trimestral a partir de llavors.

Efluent del separador d’hidrocarburs

Olis i greixos, Hidrocarburs totals (HPA), Volum produït.

Quinzenal els primers tres mesos, mensual els següents 9 mesos i trimestral a partir de llavors.

* Aquest control es farà a l’aigua de procés, a l’efluent de l’aigua de rentat de gasos i a l’aigua del dipòsit T2.04 abans del seu buidat.

8.Les periodicitats del primer any permetran una caracterització de les aigües de procés, les aigües decantades i les aigües de rentat de gasos.

9.Si a resultes d’aquesta no es considera necessari un seguiment tan exhaustiu s’haurà de modificar l’AAI. En tot cas en rebre aquesta informació es determinarà la necessitat d’establir Valors límit d’emissió.

10.Quant als volums d’emissió i els valors límits d’emissió seran els següents:

 

Efluent/emissió

Volum màxim anual

VLE

Aigües de procés:

200 m3

-

Aigües decantades

A determinar en fase pilot

-

Llots, greixos i sòlids de filtres de separador

A determinar en fase pilot

-

Purgues de sistema d’aire comprimit:

9 m3

-

Pluvials aigua emesa a xarxa municipal:

-

≤ 5 ppm d’hidrocarburs totals

Aigües de rentat de gasos

12m3

 

11.Control documental: amb una periodicitat anual es remetran els resultats dels controls de vigilància al servei que tramita l’AAI.

9.CONDICIONANTS D’ATMOSFERA

9.1 Ambient Atmosfèric

9.1.1 Prescripcions de caràcter general

La instal·lació haurà de complir amb l’establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera, en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació, així com tota la normativa de desenvolupament que li sigui d’aplicació.

9.1.2 Identificació de focus emissors

Segons l’annex del Reial decret 100/2011 l’activitat està classificada com a Activitat Potencialment Contaminadora de l’Atmosfera del grup A, codi 09 10 09 01 “Valorització no energètica de residus perillosos amb capacitat >10 t/dia”.

Segons el projecte la instal·lació té 3 focus canalitzats d’emissions a l’atmosfera, la sortida a l’exterior després del rentador de gasos i els dos electrogeneradors que funcionen alternativament.

 

Denominació focus

Activitat

Grup

Codi APCA

Sortida a l’exterior del rentat de gasos

Valorització no energètica de residus perillosos amb capacitat > 10 t/dia

A

09 10 09 01

2 Grups generadors d’electricitat

Motors de combustió interna de potència tèrmica nominal inferior a 1 MWt

-

03 01 05 04

 

9.1.3  Característiques de les xemeneies i condicionament dels punts de mostreig

 

Denominació focus

Alçada (m)

Diàmetre (m)

Núm. boques

Sortida a l’exterior del rentat de gasos

11,03

0,35

1

2 Grups generadors d’electricitat

-

-

-

 

Els punts de mostreig de totes les xemeneies compliran amb els requisits de l’ordre de 18 d’octubre de 1976, sobre prevenció i correcció de la contaminació industrial a l’atmosfera.

Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir amb la normativa vigent per la qual s’estableixen les condicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball. Els punts de mostreig han de ser accessible en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents, i s’ha de disposar de sistemes automàtics per a la pujada d’equips d’anàlisis i material auxiliar.

9.1.4 Identificació de focus d’emissió difusa

La instal·lació emet composts orgànics volàtils com a conseqüència del seu procés productiu.

9.1.5 Control i límits d’emissió

La present autorització es concedeix amb els límits i condicions tècniques que s’estableixen a continuació, a no ser que reglamentàriament s’estableixin límits inferiors.

1.Control emissions canalitzades

Sortida a l’exterior del rentat de gasos

 

Contaminant

Valor límit superior

Control

Periodicitat

Partícules

50 mg/Nm3

OCA

Anual

COT

50 mg/Nm3

SO2

650 mg/Nm3

NOx

250 mg/Nm3

CO

200 mg/Nm3

Cd, Cu, Cr, Pb, V, Ni

------

OCA

Cada tres anys

HCl

------

OCA

Cada tres anys

Grups generadors amb nafta com a combustible

 

Contaminant

Valor límit superior

(referit al 15 % de O2)

Control

Periodicitat

SO2

 650 mg/Nm3

Autocontrol

Cada 5 anys

NOx

250 mg/Nm3

CO

500 ppm

Opacitat

2

2.La Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori podrà modificar d’ofici la freqüència dels controls i l’abast dels contaminants a mesurar, en funció dels resultats obtinguts al control inicial de les emissions o en alguna inspecció per part de l’administració.

3.S’ha de realitzar un primer control de mesures dins un termini de tres mesos des de la data de la posada en marxa de la planta.

4.El mètode de mesura per a cada contaminant serà l’establert a la normativa específica i, en el seu defecte, el considerat de referència. En absència d’aquestes, serà preferiblement l’UNE-EN; en cas que no es pugui aplicar s’haurà de justificar la utilització d’altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s’aplicaran les més recents.

5.Les emissions mesurades es referiran a condicions normals de pressió i  temperatura (101,3 kPA, 273,16 K) de gas sec. Així mateix, es mesurarà l’oxigen, el diòxid de carboni i la temperatura de sortida dels gasos.

Les mesures es realitzaran en condicions representatives d’operació de la instal·lació.

6.Es considerarà que es superen els valors límit d’emissió a l’atmosfera quan la mitjana de les mesures realitzades en una sèrie superi els valors límit fixat en la present resolució i la majoria de les mesures individuals superi el valor límit o 1/3 de les mesures individuals superi el valor límit en un 40%.

7.S’implantaran les mesures correctores necessàries per evitar les emissions difuses de composts orgànics volàtils dels productes del procés: diesel-oil, nafta, quitrà i altres subproductes.

8.El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre amb dades de les emissions, aturades, tasques de manteniment, incidències, controls, etc., per a cada focus emissor d’acord amb el disposat a l’article 8 del Reial decret 100/2011. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s’ha de conservar un període mínim de 10 anys.

9.2 Altres obligacions

Per altre banda, d’acord amb l’establert en l’art. 8.3 de la Llei 16/2002, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l’establiment d’un registre europeu d’emissions i transferències de  contaminants i pel qual es modifiquen les Directives 91/689/CEE i 96/61/CE del Consell (Registre E-PRTR), el titular de l’explotació notificarà al menys un cop a l’any les dades de les emissions a l’atmosfera corresponents a la instal·lació. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, al departament competent adjuntant un memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades a la base de dades del Ministeri de Medi Ambient (www.prtr-es.es). Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.

10.REQUISITS DE SEGURETAT I ACTIVITATS

10.1 Pla d’autoprotecció

El titular de l'activitat disposa del preceptiu Pla d’Autoprotecció de l’establiment inscrit en el Registre General de Plans d’Autoprotecció de la Direcció General d’Emergències i l’haurà d’implantar a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat. En cas de modificació de la instal·lació s’haurà d’actualitzar el Pla d’Autoprotecció.

10.2 Seguretat industrial

El titular de l’activitat ha de:

1.Inscriure les instal·lacions corresponents a la Direcció General d’Indústria, segons les normatives vigents de seguretat industrial, etc. Les instal·lacions previstes han de complir amb la legislació vigent en matèria d’Indústria.

2.Realitzar la inscripció en el Registre Industrial.

3.Donar compliment al Reglament per a la supressió de les barreres Arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.

4.Prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests el deure de complir les mesures de prevenció que s’adoptin, d’acord al que s’estableix a la llei estatal 31/95 de prevenció dels riscs laborals. Les condicions de treball s’han d’ajustar al que s’estableix a les disposicions específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral. Havent de posar especial atenció en el compliment del RD 374/2001 sobre protecció dels treballadors contra els riscs relacionats amb els agents químics durant el treball.

5.Fer complir als edificis de caràcter industrial les prescripcions de protecció contra incendis indicades al Reial Decret 2267/2004, de 3 de desembre, pel que s’aprova el Reglament de Seguretat contra incendis en els establiments industrials.

Per una altra banda:

1.Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s’han d’ajustar al disposat al Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (RD1942/1993) i normes UNE corresponents.

2.L’emmagatzematge de productes químics s’ha d’adaptar al RD 379/2001, de 6 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament d’emmagatzematge de productes químics, i les seves instruccions tècniques complementàries.

3.L’emmagatzematge de productes petrolífers s’haurà d’adaptar al que disposa el RD 2085/1994  pel que es desenvolupa el Reglament d’instal·lacions de productes petrolífers, així com les seves posteriors modificacions.

10.3 Contaminació Acústica

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, és a dir, la disposició addicional quinzena de la Llei 25/2006, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, i la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears, així com els objectius de qualitat acústica indicats en el RD 1367/2007 de 19 d’octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Renou, en el que es refereix a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques.

10.4 Contaminació lumínica

Es complirà amb allò que estableix la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.

11.CONTROLS  PERIÒDICS

11.1 Control inicial de les instal·lacions

Aquesta instal·lació no podrà iniciar l’activitat productiva fins que no es comprovi el compliment de les condicions fixades a la present AAI.

Aquesta comprovació es podrà realitzar per l’autoritat competent o mitjançant una entitat certificada col·laboradora d’aquesta, en el termini d’un mes des de la sol·licitud d’inici d’activitat pel titular.

Juntament amb l’esmentada sol·licitud s’aportarà tota la documentació necessària per acreditar el compliment de les condicions fixades a l’AAI, que com a mínim serà:

-Certificat de final d’obra realitzat pel tècnic competent i visat pel col·legi oficial corresponent.

-Document d’acceptació o contractes amb els gestors finals autoritzats per la gestió dels residus perillosos que es generin a la instal·lació.

-Justificant de constitució de la fiança de 50.000 € dipositada a la Tresoreria General de la CAIB.

-Pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil per un import mínim de 600.000€ i rebut de pagament vigent.

-Sol·licitud d’inscripció en el registre d’activitats potencialment contaminadores del sòl de les Illes Balears (RD 9/2005, de 14 de gener – BOE de 18 de gener de 2005).

11.2 Control periòdic de les instal·lacions.

En qualsevol moment, la Conselleria de Medi Ambient podrà realitzar visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials que han donat lloc a l’AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

Periòdicament es realitzaran visites de comprovació a les instal·lacions WORP ISLAS BALEARES, SL per part dels tècnics de la Conselleria de Medi Ambient, per tal de comprovar el compliment dels requisits de l’AAI.

11.3 Inventari d’emissions al Registre PRTR

D’acord amb l’establert en l’art. 8.3 de la Llei 16/2002, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l’establiment d’un registre europeu d’emissions i transferències de contaminants i pel qual es modifiquen les Directives 91/689/CEE i 96/61/CE del Consell (Registre E-PRTR), i pel RD 508/2007, de 20 d’abril, WORP ISLAS BALEARES, SL haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria de Medi Ambient adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España del Ministeri de Medi Ambient (www.prtr-es.es). Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.

11.4 Control documental

11.4.1Control documental periòdic

+Anualment, s’ha de presentar l’informe del control de les emissions de partícules, COT, SO2, NOx i CO realitzat per un organisme de control autoritzat, a la sortida a l’exterior del rentat de gasos.

+Cada tres anys un informe amb el control de les emissions de metalls i HCl realitzat per un organisme de control autoritzat, a la sortida a l’exterior del rentat de gasos.

+Cada cinc anys un informe del control d’emissions dels grups generadors d’electricitat.

+A més, cada tres anys s’ha de presentar un informe realitzat per un organisme de control autoritzat amb la valoració del compliment de totes les prescripcions d’atmosfera de l’AAI: correcte funcionament dels sistemes de depuració, disposició dels corresponent registres, eficàcia de les mesures correctores implantades, així com identificació de possibles emissions no considerades a aquesta autorització.

11.4.2 Informe anual

El titular de l’activitat enviarà, a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI un informe del període precedent, abans de l’1 de març de cada any, en el que s’inclourà:

-Residus

+La declaració anual de residus d’acord amb allò que disposa l’article 41.1 de la Llei 22/2011 i l’article 18 del RD 833/1988.

-Emissions i immissions al medi hídric

+Informe anual d’emissions, amb els resultats dels controls de vigilància previstos al punt 8 de la present autorització i indicació de possibles incidències, si és el cas.

-Renous

+Informe anual en el que es remetran els controls d’emissions de renous.

-Industria

+Còpia dels certificats que s’hagin de realitzar en compliment del RD 2085/1994, pel qual es desenvolupa el Reglament d’instal·lacions de productes petrolífers, així com les seves posteriors modificacions.

-En caràcter general

+Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.

+Memòria anual sobre la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades al registre PRTR Espanya.

+L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.

+Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.

12.OBLIGACIONS DEL TITULAR

El titular de l’activitat estarà obligat a complir amb les obligacions establertes a l’article 5 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, i en especial:

-Assumirà tots els condicionants recollits a l’AAI.

-Mantindrà el correcte funcionament de l’activitat.

-Comunicarà a l’Òrgan Ambiental Competent qualsevol incidència que afecti a l’activitat amb repercussió ambiental.

Per una altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys mediambientals provocats per la seva activitat.

13.CARÀCTER DE L’AUTORITZACIÓ

L’AAI s’atorgarà sense perjudici de tercers i sense perjudici de les demés autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l’ordenament jurídic vigent.

 14.CAUSES D’EXTINCIÓ

Són causes d’extinció de l’AAI:

-L’extinció de la personalitat jurídica de WORP ISLAS BALEARES, SL.

-La declaració de fallida de l’empresa WORP ISLAS BALEARES, SL, quan la mateixa determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.

-Quan es determini una dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial.

-La no concessió de prorroga de l’Autorització.

15.MODIFICACIÓ DE LES CONDICIONS

 L’Òrgan Ambiental Competent, en conformitat a l’article 26 de la Llei 16/2002, podrà modificar les condicions de control ambiental de l’explotació assenyalades a l’AAI, o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per a l’adequació o millora de l’activitat.

16.RENOVACIONS SUCCESSIVES

En el cas de que WORP ISLAS BALEARES, SL tingués implantat un sistema de gestió ambiental EMAS o ISO 14001, a petició de WORP ISLAS BALEARES, SL s’aplicaran els mecanismes que simplifiquen la comprovació del compliment de les obligacions derivades de l’AAI, així com la corresponent sol·licitud d’adaptació, si escau, i de successives renovacions, prevists a la normativa vigent.

Interposició de recursos

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut  la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques  i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 


El president de la CMAIB
 

 

 

 

 

 

 

José Carlos Caballero Rubiato
Palma, 4 d’octubre de 2012