Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 23762
Publicació del Conveni de Col•laboració entre la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social i el Consell Insular d’Eivissa pel manteniment i funcionament de places residencials i de centre de dia per a persones en situació de dependència.
Versió PDF
De conformitat amb allò previst a l’art. 8 de la Llei 30/92, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, de 26 de novembre, a continuació es fa públic el següent Conveni núm. 29/12:
Conveni de Col·laboració entre la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social i el Consell Insular d’Eivissa pel manteniment i funcionament de places residencials i de centre de dia per a persones en situació de dependència.
Antoni Mesquida Ferrando, conseller de Salut, Família i Benestar Social del Govern de les Illes Balears en virtut del Decret 17/2012, de 6 de juliol, del president de les Illes Balears, pel qual es disposa el cessament i el nomenament d’un membre del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 97 ext., de 6 de juliol), i que actua en nom i representació de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en exercici de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Vicent Serra Ferrer, president del Consell Insular d’Eivissa per l’Acord del Ple del Consell Insular d’Eivissa d’1 de juliol de 2011, d’acord amb la normativa de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, de règim electoral general, que actua en virtut de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.
1. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té com a finalitat principal aconseguir el major benestar social possible al territori de les Illes Balears, de forma progressiva i en tots els seus aspectes, mitjançant un sistema d’acció social integrat per serveis socials i mesures d’assistència social que afavoreixin el desenvolupament ple de la persona dins la societat per superar i prevenir les causes determinants de la seua marginació i promoure’n la plena integració social.
2. La Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i l’atenció a les persones en situació de dependència, d’acord amb el que estableix l’article 1, té per objecte regular les condicion
s
bàsiques que garanteixin la igualtat en l’exercici del dret subjectiu de la ciutadania a la promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, mitjançant el Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD), amb la col·laboració i participació de totes les administracions públiques.
3. El Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència respon a una acció coordinada i cooperativa de l’Administració general de l’Estat i les comunitats autònomes, que estableix mesures en totes les àrees que afecten les persones en situació de dependència, amb la participació, si s’escau, de les entitats locals, tal com estableix l’apartat 2 de l’article 1 de la Llei 39/2006.
4. El Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència garanteix les condicions bàsiques i el contingut comú a què es refereix la Llei 39/2006, serveix de via per a la col·laboració i la participació de les administracions públiques en l’exercici de les competències respectives en matèria de promoció personal i atenció i protecció a les persones en situació de dependència, optimitza els recursos públics i privats disponibles, i contribueix a millorar les condicions de vida dels ciutadans.
5. La integració en el Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència dels centres i serveis de titularitat de les diverses administracions públiques, per tal de la seva integració dins la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència, no implica cap alteració en el règim jurídic de la seva titularitat, administració, gestió i dependència orgànica.
6. Aquesta Xarxa ve regulada pel Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència en l’àmbit de les illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears.
7. Atès que l’article 37, h) de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials, estableix que correspon als consells insulars “Crear, organitzar i gestionar els centres o serveis que per la seva naturalesa i característiques tenguin caràcter insular o supramunicipal”.
8. Atès que l’article 48.1 de la Llei de serveis socials de les Illes Balears disposa que el Govern de les Illes Balears, els consells insulars i els municipis col·laboren en l’aplicació de les polítiques de serveis socials, d’acord amb les competències respectives, mitjançant els instruments establerts en la legislació general sobre règim jurídic i procediment administratiu, en la legislació sobre consells insulars i en la legislació de règim local.
9. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular d'Eivissa són titulars d’equipaments assistencials que disposen de places residencials per a persones en situació de dependència.
10. L’article 30.15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, estableix entre les competències exclusives de la Comunitat Autònoma, les polítiques d’atenció a persones dependents.
11. L’article 70.4 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix entre les competències pròpies dels consells insulars la política de protecció i atenció de persones dependents.
El Consell Insular d’Eivissa ha assumit únicament competències en matèria de serveis socials i assistència social en virtut de la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social i de la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de matèria de serveis socials i seguretat social, en els termes i amb l’abast que s’estableixen en aquestes lleis.
12. La Conselleria de Salut, Família i Benestar Social va signar amb el Consell Insular d’Eivissa dia 15 de desembre de 2011 un conveni de col·laboració per al manteniment i funcionament de 94 places residencials i 20 places de centre de dia al Centre Residència de Can Blai de Santa Eulària des Riu, 40 places residencials i 8 places de centre de dia a l’Hospital Residència Cas Serres d’Eivissa i 20 places residencials a la Residència Reina Sofia d’Eivissa.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d’acord amb les següents
1. Objecte
Aquest conveni té per objecte establir les línies de col·laboració entre les administracions signatèries per tal de contribuir al manteniment i funcionament de places residencials i de centre d’estades diürnes per a persones en situació de dependència del Consell Insular d’Eivissa que s’integren en la xarxa de recursos públics del Sistema per a l’Autonomia i l’Atenció a la Dependència (Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència) per a l’any 2012.
S’integren a la xarxa pública d’atenció a la dependència, els serveis que s’especifiquen a la clàusula novena d’aquest conveni.
La Conselleria de Salut, Família i Benestar Social, es compromet a aportar com a màxim, un import de dos milions vuit-cents vuitanta mil quatre-cents noranta-sis mil euros amb cinquanta cèntims (2.880.496,50 €), amb càrrec a la partida pressupostària 18301.313D01.46100.30.23239 dels pressupostos de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2012.
L’abonament d’aquesta quantitat es farà en tres vegades, essent la tramitació de l’ordre del primer pagament la que correspon el primer trimestre de l’any 2012 i les altres tres, les que corresponen al segon, tercer i quart trimestre, pel període i per les quanties relacionades a la següent taula:
Quantia Període
Primer pagament 720.124,125 € gener-març
Segon pagament 720.124,125 € abril-juny
Tercer pagament 720.124,125 € juliol-setembre
Quart pagament 720.124,125 € octubre-desembre
La tramitació de les ordres de pagament corresponents als tres primers trimestres es realitzaran prèvia presentació de la certificació de l’interventor o del secretari, amb el vistiplau del president, on quedi acreditat la relació de les places concertades per cada tipologia de servei (residència o centre de dia) amb indicació de l’entitat qie presta el servei; número total de dies d’ocupació de la plaça; indicació de les persones usuàries que han ocupat la plaça; data d’alta i de baixa; preu diari de la plaça; copagament de la persona usuària; import total de la despesa de cada plaça, així com els dies durant els quals les places no s’han ocupat i el seu import.
Aquesta documentació justificativa s’haurà de presentar en paper i en suport informàtic mitjançant un CD-ROM, dins els primers deu dies del trimestre següent al venciment, d’acord amb el quadre justificatiu que s’adjunta com Annex.
La tramitació de l’ordre de pagament corresponent al quart trimestre es farà de manera anticipada, eximent al Consell Insular de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb el que preveu l’article 25.3 d) del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
es realitzarà en el moment de la signatura del conveni. La resta dels tràmits corresponents als altres pagaments es faran la primera quinzena del trimestre que pertoqui, així el segon pagament correspondrà al tercer trimestre de l’any 2011 i així successivament.
Amb data màxima de 31 de març de 2013, el Consell Insular haurà de justificar la quantitat corresponent a les despeses relatives al quart trimestre, mitjançant la presentació de la certificació de l’interventor o del secretari, amb el cistiplau del president, que acrediti la relació de les places concertades per cada tipologia de servei (residència o centre de dia) amb indicació de l’entitat que presta el servei; número total de dies d’ocupació de la plaça; indicació de les persones usuàries que han ocupat la plaça; data d’alta i de baixa; preu diari de la plaça; copagament de la persona usuària; import total de la despesa de cada plaça, així com els dies durant els quals les places no s’han ocupat i el seu import, en el període comprès al trimestre de referència. Aquesta documentació justificativa s’haurà de presentar en paper i en suport informàtic mitjançant un CD-ROM, d’acord amb el model que s0adjunta a aquest Conveni com a Annex.
En cas que hi hagi un romanent perquè les despese justificades hagin estat inferiors a les quantitats percebudes pel Consell Insular la diferència haurà de ser retornada a la Conselleria. El Consell Insular haurà de tramitar la devolució en el termini màxim d’un mes des de la notificació de la resolució de reclamació de les quantitats no justificades.
3. Obligacions del Consell Insular d’Eivissa
a) Complir amb el manteniment i funcionament de places residencials i de centre d’estades diürnes per a persones en situació de dependència del Consell Insular d’Eivissa, relacionades a la clàusula novena, que s’integren en la xarxa de recursos públics del Sistema per a l’Autonomia i l’Atenció a la Dependència (Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència) per a l’any 2012.
b) Els centres objecte d’aquest conveni han de complir els requisits que s’estableixen al Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l’autorització i l’acreditació dels serveis socials d’atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d’autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població, i en la resta de normativa aplicable, especialment pel que fa a la normativa sobre homologació de centres i serveis per a l'atenció a la dependència.
c) Tenir i mantenir actualitzada la inscripció del centre de dia en el Registre Central de Serveis Socials, com també l’autorització administrativa pertinent, d’acord amb el Decret 66/1999, de 4 de juny, pel qual s’aprova el Reglament regulador del Sistema Balear de Serveis Socials, o la normativa substitutiva d’aquesta que entre en vigor en el futur, i, en especial, a obtenir l’acreditació a què fa referència la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció en situació de dependència.
d) Destinar la quantitat aportada per la Conselleria d'Afers Socials, Promoció i Immigració a l’objecte d’aquest conveni de conformitat amb la clàusula primera.
e) Gestionar l’ocupació de les places, d’acord amb les directrius que estiguin establertes o s’estableixin per la gestió de les places a la Xarxa d’Atenció a la Dependència.
f) Justificar que l’aplicació dels fons percebuts s’han aplicat a la realització de l’objecte d’aquest conveni amb la presentació del certificat de l’interventor o del secretari, amb el vistiplau del president del Consell Insular d'Eivissa d’acord amb el que s’especifica a la clàusula 2.
g) Col·laborar i subministrar totes les dades que demani la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial en relació al manteniment i funcionament de les places.
4. Obligacions de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social.
a. Aportar la quantitat establerta a la clàusula 2 d’aquest conveni.
b. Resoldre l’ocupació de les places lliures, d’acord amb la normativa sobre dependència i les directrius que regeixin la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència.
5. Òrgan de seguiment
La Conferència Sectorial en matèria de Serveis Socials, creada mitjançant la Llei 4/2009, d’11 de juny, de Serveis Socials, és l’òrgan a través del qual les parts ha de fer el seguiment dels pactes establerts en aquest conveni.
La Conferència Sectorial és l’òrgan que ha de vetllar pel compliment del conveni, per interpretar-lo i resoldre els dubtes i les controvèrsies que puguin sorgir en la seva aplicació, i per aprovar els protocols i els annexos que es vulguin signar en el desenvolupament del conveni.
La Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial pot dur a terme totes les comprovacions i els requeriments necessaris per vigilar el compliment efectiu de tot el que regula aquest conveni, sense perjudici de les competències que corresponen al Consell Insular d'Eivissa en matèria d’inspecció d’entitats segons la normativa vigent.
Aquest conveni es pot resoldre de manera anticipada per les causes següents:
a. Per mutu acord de les parts, que s’ha de formalitzar per escrit.
b. Per la impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de complir les obligacions que es derivin de l’objecte del conveni.
c. Per la denúncia prèvia per escrit d’alguna de les parts, amb una antelació mínima de tres mesos des de l’acabament de la vigència del conveni.
d. Per l’incompliment greu i manifest, per qualsevol de les parts, de les clàusules pactades, amb la denúncia prèvia d’una de les parts. En aquest cas, poden exigir-se les responsabilitats que es derivin d’incomplir-les.
e. Per la publicació del Decret de Transferències al Consell Insular d'Eivissa, que contempli la transferència de l’objecta d’aquest conveni.
En qualsevol cas, abans de la resolució s’ha de donar audiència a l’altra part o bé dirimir-ne en una sessió de la Conferència Sectorial en matèria de Serveis Socials.
En aquests casos, s’hauran de reintegrar les quantitats percebudes com aportació econòmica derivada del conveni i que no s’hagin destinat a l’objecte d’aquest conveni, sense perjudici de l’execució de les activitats en curs.
8. Vigència
Aquest conveni entrarà en vigor des de la seva formalització, sense perjudici del caràcter retroactiu als efectes d’actuacions des de l’1 de gener de 2012 fins al 31 de març de 2013.
En el cas de l’aprovació i publicació del Decret de Transferències al Consell Insular d’Eivissa, que contempli la transferència de l’objecta d’aquest conveni, la vigència d’aquest conveni quedarà supeditada a la data de l’efectiva transferència que se prevegi, moment en què es considerarà resolt. En aquest cas, l’import que s’estableix a la clàusula 2, se modificarà d’acord amb el temps que hagi estat en vigor, i si n’és el cas, el Consell Insular haurà de reintegrar la quantitat que pertoqui d’acord amb el temps real de vigència.
El present conveni es prorrogarà, de mutu acord, fins que, si n’és el cas, es publiqui i entri en vigor el decret de traspàs de competències de la matèria objecte del conveni, previst a l’Estatut d’Autonomia. Les parts podran acordar l’actualització de l’import màxim d’aquest conveni, mitjançant la signatura d’una addenda al mateix. La pròrroga i, en el seu cas, l’actualització, que s’estableix en aquesta clàusula quedarà, en tot cas, supeditada a l’existència de crèdit pressupostari per a l’exercici de què es tracti.
9. Xarxa pública d’atenció a la dependència.
A efectes de la seva inclusió a la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència, s’integren a la mateixa les places que se relacionen a continuació, l’ocupació de les quals es farà d’acord amb les directrius que estiguin establertes o s’estableixin per la gestió de les places d’aquesta xarxa.
- Centre Residència Can Blai, equipament assistencial ubicat al municipi de Santa Eulàlia des Riu: 94 places residencials per a persones grans dependents i 20 places de centre de dia.
- Hospital Residència Cas Serres d’Eivissa: 40 places residencials per a persones dependents i 8 places de centre de dia.
- Residència Reina Sofia: 20 places residencials.
Les places, seran ocupades mitjançant la formulació del Pla Individual d’Atenció que pels professionals adients es formuli per a la persona dependent, amb el posterior pronunciament per part del Consell Insular de la idoneïtat de la plaça per la persona que es tracti, i una vegada s’hagi produït la resolució de la Consellera de Salut, Família i Benestar Social atorgant la prestació. El Consell Insular fitxarà la data d’ingrés al centre el mes aviat possible, d’acord amb la normativa vigent en aquesta matèria.
Les qüestions litigioses que puguin derivar-se de la interpretació, l’execució i, si s’escau, la resolució d’aquest conveni s’han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa, segons l’establert a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa-administrativa.
Com a mostra de conformitat signam aquest conveni en dos exemplars.
Palma, 20 d’agost de 2012.
Eivissa, 30 de novembre de 2012
La Secretària Tècnica de l’Àrea de Sanitat i Benestar Social,
Laura Tur Ferrer