Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 23474
Acord del Consell de Govern de 30 de novembre de 2012 pel qual es declara d’interès general el centre de telecomunicacions Misbau-Men-Binibequernou al municipi de Sant Lluís i es proposa al Ple del Consell Insular de Menorca la suspensió de les Normes subsidiàries del planejament de l’Ajuntament de Sant Lluís
Versió PDF
El Pla Tècnic Nacional de la Televisió Digital Terrestre, aprovat pel Reial decret 944/2005, de 29 de juliol, va determinar el cessament de les emissions de televisió terrestre amb tecnologia analògica el dia 3 d’abril de 2010, de manera que, a partir d’aquesta data, qualsevol prestació de televisió terrestre havia de ser amb tecnologia digital. A més, el Pla establí els mecanismes imprescindibles i necessaris per permetre una transició adequada de la televisió analògica a la televisió digital terrestre (TDT).
L’Acord del Consell de Ministres de 7 de setembre de 2007 va establir les diferents fases d’ampliació de la TDT al territori nacional. Pel que fa a les Illes Balears, Menorca, Eivissa i Formentera van ser incloses en la fase I (data màxima d’apagada analògica el 30 de juny de 2009), mentre que Mallorca va quedar englobada en la fase II (31 de desembre de 2009).
Durant la fase de transició, es varen detectar problemes de recepció a l’illa de Menorca, concretament a zones costaneres del municipi de Sant Lluís (Binibèquer Nou, Binibèquer Vell, Cala Torrent...), que rebien el senyal de televisió del centre emissor d’Alfàbia, per la qual cosa l’octubre de 2009 l’Ajuntament d’aquest municipi ja advertí la Direcció General de Tecnologia i Comunicacions sobre la necessitat de cercar una solució davant l’apagada analògica a Mallorca.
Per resoldre aquesta situació, Multimèdia de les Illes Balears, SA, va projectar la instal·lació d’un centre de telecomunicacions per donar cobertura a les urbanitzacions de Binibèquer Nou i Binibèquer Vell del terme municipal de Sant Lluís (Menorca). Aquest centre emissor, identificat amb el codi Misbau-Men-Binabequernou, coordenades X=607030 (UMT wgs84) Y=4409059 (UMT wgs84), forma part de la xarxa de televisió digital terrestre dins el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i el pla d’implantació del qual va ser aprovat mitjançant la Resolució del director general de Tecnologia i Comunicacions de 19 d’abril de 2010, d’acord amb l’article 23 del Decret 22/2006, de 10 de març, pel qual s’aprova el Pla Director Sectorial de Telecomunicacions de les Illes Balears.
La ubicació escollida per Multimèdia de les Illes Balears, SA, fou la següent: parcel·la 0, polígon 4, referència cadastral 07052A0040000, coordenades UTM (datum ETRS89): 607.004 X, 4.409.074 Y, del municipi de Sant Lluís (Menorca). La parcel·la descrita està ubicada en sòl rústic, classificat com a ANIT-sòl rústic protegit, en el Pla Territorial Insular de Menorca.
Per aquest motiu, dia 7 de febrer de 2011 (registre d’entrada núm. 2404, de 9 de febrer), l’empresa pública Multimèdia de les Illes Balears, SA, va sol·licitar a la Conselleria d’Innovació, Interior i Justícia la declaració d’interès general del centre de telecomunicacions esmentat, amb la finalitat de poder sol·licitar, posteriorment, el permís corresponent d’instal·lació i llicència d’obra. Consta en l’escrit de sol·licitud que, a més de formar part de la xarxa de TDT, el centre ha de servir de suport per a la instal·lació d’altres xarxes d’àmbit balear, com la xarxa TETRA per als serveis d’emergència i seguretat civil.
Mitjançant la Resolució de 31 de març de 2011, la consellera d’Innovació, Interior i Justícia determinà que el centre de telecomunicacions Misbau-Men-Binibequernou forma part d’una xarxa de telecomunicacions multiinsular, i ordenà l’inici del procediment de declaració d’interès general del centre esmentat.
El procediment va ser sotmès a informació pública, mitjançant un anunci publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 57, de 16 d’abril de 2011, i mitjançant l’exposició de l’edicte corresponent en el tauler d’anuncis de l’Ajuntament de Sant Lluís, des del dia 8 d’abril fins al 10 de maig de 2011, ambdós inclosos, segons acredita el certificat de la secretària interventora de l’Ajuntament d’11 de maig de 2011. En cap cas, no s’han rebut al·legacions al procediment.
Així mateix, d’acord amb l’article 37.2 de Llei 6/1997, de 8 de juliol, del sòl rústic de les Illes Balears, es varen sol·licitar informes a les administracions amb competències en la matèria, és a dir, a l’Ajuntament de Sant Lluís, al Consell Insular de Mallorca i a la Conselleria de Medi Ambient.
Dia 9 de maig de 2011 va tenir entrada en el Registre General de la Conselleria d’Innovació, Interior i Justícia la Resolució núm. 2011/147, de 27 d’abril, del conseller executiu del Departament d’Ordenació del Territori del Consell Insular de Menorca, que, després d’exposar allò que considerà convenient, concloïa que la instal·lació d’una antena de telecomunicacions amb els edificis necessaris per a la ubicació dels equips està considerada petita infraestructura segons les DOT, i dins el sòl rústic qualificat com a ANIT està prohibida per les matrius de l’annex I del PTI, amb l’excepció de les energies renovables. Quant a la xarxa de subministrament elèctric, la Resolució es pronuncia en el sentit que qualsevol conducció i estesa ha d’anar soterrada i per un camí existent.
Altrament, mitjançant un ofici d’11 de maig de 2011 (registre d’entrada núm. 9608, de 17 de maig), l’Ajuntament de Sant Lluís traslladà l’informe de l’arquitecte tècnic municipal, en què va concloure que no tenia criteri per emetre un informe d’ús previ. També hi va adjuntar una còpia de l’ofici de sol·licitud d’un informe d’ús de l’activitat, efectuada al Consell Insular de Menorca dia 11 de març de 2011, com també una còpia d’aquesta sol·licitud.
Mitjançant un ofici de dia 9 de maig (registre d’entrada núm. 10059/2001, de 25 de maig), la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat va comunicar la tramesa a la promotora Multimèdia i li va sol·licitar el resguard de l’ingrés de la taxa per a l’emissió d’informes d’avaluació d’impacte ambiental, com també una còpia en paper de la documentació presentada en format informàtic.
Dia 10 de juny de 2011 el Servei Jurídic de la Conselleria d’Innovació, Interior i Justícia, a petició de la Direcció General de Tecnologia i Comunicacions, va emetre un informe relatiu al procediment de declaració d’interès general del centre de telecomunicacions esmentat.
El Decret 12/2011, de 18 de juny, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, va atribuir a la Direcció General d’Innovació i Desenvolupament Tecnològic, integrada en la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació, les competències en matèria de telecomunicacions.
El 26 d’agost de 2011, el director general d’Innovació i Desenvolupament Tecnològic va adreçar a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears la memòria ambiental del projecte per a la instal·lació del centre de telecomunicacions i sol·licità l’emissió de l’informe d’avaluació d’impacte ambiental del projecte. Igualment, el 28 d’octubre de 2011 es va trametre a la Comissió un informe justificatiu de la necessitat i de l’elecció de l’emplaçament del centre de telecomunicacions.
L’informe emès per Multimèdia de les Illes Balears, SA, recull la necessitat d’instal·lar un centre emissor atesa la deficient recepció del senyal de televisió emès des del centre d’Alfàbia, que impedeix la visió de qualsevol emissió de televisió digital. Així mateix, justifica l’elecció de la ubicació proposada amb raons tècniques i econòmiques. Quant a les raons tècniques, esmenta literalment que “El punt seleccionat compleix a la vegada que és el punt més elevat a proximitat de la zona objectiu de cobertura i es troba al costat d’una zona prèviament degradada per un dipòsit d’aigua”. Des del punt de vista econòmic, el punt seleccionat s’ubica a terrenys propietat de l’Ajuntament de Sant Lluís. Gràcies a un conveni de col·laboració amb el Consell Insular de Menorca i l’Ajuntament de Sant Lluís, no hi haurà cost per al Govern de les Illes Balears per ocupar els terrenys amb aquesta nova infraestructura.
Dia 29 de novembre de 2011, la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va acordar no subjectar a avaluació d’impacte ambiental el centre de telecomunicacions de Binibèquer Nou, tot i que va fer constar un seguit de condicionants relatius a evitar abocaments accidentals de substàncies contaminants i al soterrament de l’estesa elèctrica.
El 21 de febrer de 2012, el Servei de Telecomunicacions de la Direcció General d’Innovació i Desenvolupament Tecnològic va informar sobre la necessitat de la instal·lació i la idoneïtat de la ubicació escollida, i va ratificar les raons exposades per Multimèdia de les Illes Balears, SA, en el seu informe.
El 5 de juny de 2012, el Consell Consultiu de les Illes Balears va emetre el Dictamen 51/2012 pel qual es conclou, en essència, que el Consell de Govern és competent per resoldre la declaració d’interès general del centre de telecomunicacions en qüestió, com també que el procediment s’ha tramitat de conformitat amb el dret aplicable, sens perjudici d’una consideració puntual relativa a la necessitat de tenir en compte el que disposa l’article 29 de la Llei 29/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, pel que fa a l’informe preceptiu que hauria d’emetre la Comissió Insular del Patrimoni Històric corresponent en la mesura que la declaració pogués afectar béns catalogats d’interès general (BIC), la qual cosa no es podia apreciar amb claredat ni de l’informe emès pel tècnic municipal ni de les dues fitxes del catàleg municipal.
D’acord amb aquesta consideració, la Direcció General d’Innovació i Desenvolupament Tecnològic s’adreçà a l’Ajuntament de Sant Lluís a fi de precisar si la implantació del centre de telecomunicacions havia d’afectar o no el perímetre dels béns BIC. En resposta a aquesta petició, l’Ajuntament traslladà a la Direcció General esmentada un informe emès pel Servei de Patrimoni del Consell Insular de Menorca amb data 24 d’octubre de 2012, en virtut del qual es conclou que, atès que tant la Talaia de Torret o Talaia Grossa (TET–A01) com la Torre de sa Vigia (TET-A03) varen ser declarades béns d’interès cultural (BIC) en virtut de la disposició addicional vuitena de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni històric espanyol, no es van tramitar els procediments administratius individualitzats propis de les declaracions ordinàries, amb el contingut dels expedients exigit per la llei en aquests casos, de manera que, per això, no han estat fixats els entorns de protecció.
Així mateix, el 20 de juliol de 2012, aquest Servei va informar sobre el compliment del projecte de les prescripcions tècniques que s’estableixen en els apartats 5 i 6 de l’article 34 i en l’article 36 del Pla Director Sectorial de Telecomunicacions de les Illes Balears (PDSTIB), aprovat pel Decret 22/2006, de 10 de març.
El Pla Director Sectorial de Telecomunicacions de les Illes Balears (PDSTIB), aprovat pel Decret 22/2006, de 10 de març, és l’instrument d’ordenació territorial que, d’acord amb l’article 1, té per objecte, entre d’altres, l’ordenació de les diferents infraestructures i dels equipaments de telecomunicacions en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
El capítol I del títol IV del PDSTIB regula els règims urbanístics especials i les infraestructures de telecomunicacions en sòl rústic, i disposa en l’article 33 que l’establiment i la posada en funcionament de xarxes de comunicacions electròniques en sòl rústic s’han de regir pel que preveuen la Llei 6/1997, de 8 de juliol, del sòl rústic de les Illes Balears, i les normes estatals, autonòmiques i locals que hi siguin aplicables.
En particular, l’article 34 del PDSTIB estableix que les activitats vinculades amb les infraestructures de telecomunicacions es consideren activitats relacionades amb les infraestructures públiques en el sentit de l’article 24.1 de la Llei 6/1997, malgrat que no siguin promogudes per una administració pública. I hi afegeix que, de conformitat amb l’article 24.2 de la Llei esmentada, perquè les infraestructures de telecomunicacions siguin admissibles en sòl rústic han d’estar previstes en els instruments de planejament general o en els instruments d’ordenació territorial.
En cas contrari, la infraestructura ha de ser declarada d’interès general per l’òrgan competent del consell insular respectiu o, si escau, pel Govern de les Illes Balears quan afecti l’àmbit territorial de més d’un consell insular, amb la determinació de la conselleria competent en matèria de telecomunicacions que les instal·lacions formen part d’una xarxa multiinsular.
Altrament, l’article 37.5 de la Llei 6/1997 disposa que quan l’activitat es vinculi a un ús prohibit per l’instrument de planejament general, i l’òrgan competent per a la declaració d’interès general, amb el dictamen previ del Consell Consultiu de les Illes Balears, estima la necessitat d’implantar-lo, ha de proposar al ple del consell insular corresponent la suspensió del planejament, per revisar-lo o modificar-lo, en els termes prevists en la legislació urbanística.
Doncs bé, la infraestructura esmentada té la consideració d’activitat relacionada amb les infraestructures públiques, d’acord amb l’article 24.1.f) de la Llei 6/1997, en la mesura que està vinculada a l’execució, a l’ús i al manteniment del sistema territorial de les telecomunicacions; no està prevista en cap instrument de planejament general ni en el Pla Director Sectorial de Telecomunicacions de les Illes Balears, i resulta prohibida per les matrius de l’annex I del Pla Territorial Insular de Menorca, aprovat per l’Acord del Ple del Consell Insular de Menorca de 24 de març de 2003 i modificat per l’Acord de 26 de juny de 2006 i per les Normes subsidiàries de planejament de l’Ajuntament de Sant Lluís.
La declaració d’interès general s’ha de fonamentar en raons que transcendeixin els mers interessos particulars —i en aquest sentit s’ha de recordar que la promotora Multimèdia de les Illes Balears, SA, és una entitat pública dependent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, com a tal, sotmesa al principi de servei a l’interès general en la seva actuació— i en la necessitat de la ubicació en sòl rústic.
La Llei 7/2010, de 31 de març, general de comunicació audiovisual, declara en l’article 4 que totes les persones tenen dret que la comunicació audiovisual es presti a través d’una pluralitat de mitjans, d’una diversitat de fons i de continguts i de l’existència de diferents àmbits de cobertura, d’acord amb l’organització territorial de l’Estat.
Encara més, els serveis de comunicació audiovisual són serveis d’interès general que es presten en exercici dels drets constitucionals a la lliure expressió d’idees, a la comunicació i recepció d’informació, a la participació en la vida política i social i a la llibertat d’empresa. Així ho reconeix l’article 22 de la Llei esmentada, que atorga el rang de serveis d’interès als serveis de comunicació audiovisual radiofònics, televisius i connexos i interactius com a manifestació dels drets constitucionals esmentats.
Atès tot això, es pot afirmar que tots els ciutadans tenen legítimament dret a la recepció del senyal de televisió en tot el territori de l’Estat espanyol, de manera que la manca de cobertura en part del territori representa una conculcació d’aquest dret com també de l’exercici del dret constitucional a rebre formació.
La necessitat de la instal·lació del centre de telecomunicacions queda demostrada pels mesuraments efectuats per l’empresa pública Multimèdia de les Illes Balears, SA, corroborats per la Direcció General d’Innovació i Desenvolupament Tecnològic, que acrediten la manca de recepció del senyal de televisió a determinades zones costaneres del municipi de Sant Lluís —concretament les urbanitzacions de Binibèquer Nou, Binibèquer Vell i Punta Prima— i, en conseqüència, la impossibilitat dels habitants d’aquestes zones de tenir accés a la TDT.
D’altra banda, la necessitat que les antenes emissores estiguin situades en els punts orogràfics més elevats determina l’elecció de la ubicació, que en el cas que ara es tracta correspon a sòl rústic.
En definitiva, acreditada la manca de cobertura i la consegüent necessitat de la instal·lació del centre emissor, com també la idoneïtat de la ubicació escollida per a la instal·lació, correspon ara als poders públics adoptar les mesures que possibilitin l’exercici dels drets que recull la Llei 7/2010 i declarar la infraestructura d’interès general.
Quant a l’òrgan competent per declarar l’interès general, correspon al Consell de Govern atès que el centre de telecomunicacions de referència forma part d’una xarxa de telecomunicacions multiinsular, d’acord amb la declaració efectuada per la Resolució de la consellera d’Innovació, Interior i Justícia de 31 de març de 2011.
Atès que la instal·lació esmentada està prohibida per les Normes subsidiàries de planejament de l’Ajuntament de Sant Lluís, és procedent igualment instar el Ple del Consell Insular de Menorca perquè suspengui el planejament per revisar-lo o modificar-lo en els termes que preveu la legislació urbanística.
Per tot això, d’acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, el Consell de Govern, a proposta del vicepresident econòmic, de Promoció Empresarial i d’Ocupació, en la sessió de 30 de novembre de 2012 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
“Primer. Declarar d’interès general, als efectes de l’article 24.2 de la Llei 6/1997, de 8 de juliol, del sòl rústic de les Illes Balears, el centre de telecomunicacions amb el codi Misbau-Men-Binibequernou, coordenades X=607030 (UMT wgs84) Y=4409059 (UMT wgs84), dedicat a l’activitat permanent major d’estacions radioelèctriques emissores.
Segon. Proposar al Ple del Consell Insular de Menorca la suspensió de les Normes subsidiàries de planejament del municipi de Sant Lluís, a fi de revisar-les o modificar-les per tal d’admetre la instal·lació del centre de telecomunicacions esmentat perquè se’n considera necessària la implantació.
Tercer. Ordenar la publicació d’aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”
Interposició de recursos
Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 30/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 30 de novembre de 2012
El secretari del Consell de Govern
Antonio Gómez Pérez