Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 23129
CONSELL EXECUTIU
Aprovació de les bases que regeixen la convocatòria dels ajuts del Consell Insular de Menorca per al foment de les cooperatives agràries de primer grau de Menorca de subministrament per a l'any 2012
Versió PDF
Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió extraordinaria de dia 19 de novembre de 2012, adoptà , entre d'altres, l'acord següent:
PRIMER. Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts del CIM per al foment de les cooperatives agràries de primer grau de Menorca de subministrament.
SEGON. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2012, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:
| Partida |
Quantia màxima |
| 6.4120.4890000 Ajuts al cooperativisme agrari |
40.000 € |
L’import màxim que es destina a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria que s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
Aquesta despesa podrà aplicar-se a qualsevol altra partida adequada i vinculada.
b) El termini de presentació de sol·licituds serà de 15 dies naturals comptats a partir del dia següent a la data de publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) L’instructor d’aquest expedient serà el senyor José Maria Mir Orfila, tècnic del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça del Consell Insular de Menorca.
BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DELS AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE LES COOPERATIVES AGRÀRIES DE PRIMER GRAU DE MENORCA DE SUBMINISTRAMENT PER A L’ANY 2012
1. Objecte
L'objecte d'aquest ajut és finançar l’activitat de les cooperatives agràries de primer grau de Menorca de subministrament que hagin desenvolupat la seva activitat durant els anys 2011 i 2012.
L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és l’illa de Menorca.
2. Finalitat
La finalitat d’aquest ajut és fomentar el cooperativisme dels agricultors i ramaders de Menorca en la compra de matèries primeres i així disminuir-ne el cost.
3. Financçament i import màxim
1. Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es faran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin en la convocatòria.
2.Quan les sol·licituds amb dret d’ajuda superin l’import màxim que es destina a aquesta convocatòria es prorratejarà l’import global màxim entre els sol·licitants que compleixin els requisits de la convocatòria i segons el que fixa la base 9a.
4. Activitats subvencionades i requisits de l'activitat
1.Són activitats subvencionables la venda per part de les cooperatives agràries de primer grau de Menorca de subministrament de productes agrícoles i ramaders destinats als agricultors i ramaders de Menorca.
2.Les cooperatives sol·licitants han d’haver desenvolupat la seva activitat al llarg dels anys 2011 i 2012.
5. Règim de comptabilitat amb altres ajuts
1.Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sens perjudici de l’obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca de la forma establerta en aquestes bases.
2.L’import de les subvencions o els ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l’activitat subvencionada.
6. Requisists dels beneficiaris
1.Poden ser-ne beneficiàries les cooperatives agràries de primer grau, regulades en l’art. 120 i següents de la Llei 1/2003, de cooperatives de les Illes Balears, amb activitat de subministrament de matèries primeres agrícoles i ramaderes desenvolupada durant l’any 2011 amb un mínim de facturació, per aquest concepte, d’1.000.000 € i que hagin mantingut la seva activitat durant l’any 2012.
2.Les cooperatives han d'estar inscrites en el Registre de cooperatives de les Illes Balears i desenvolupar principalment la seva activitat societària en el territori de l’illa de Menorca.
3.En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
7. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases, que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca, a Maó; a les oficines administratives de Ciutadella; a Sa Granja (Maó), i a Sa Roqueta (Ciutadella).
2. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:
a. Original o còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació de la cooperativa i estatuts socials, documents degudament inscrits en el Registre de cooperatives de les Illes Balears.
b. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, hauran d’aportar certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i designar representant.
c. Còpia acarada del document d’identificació fiscal de l’entitat sol·licitant (NIF).
d. Acreditació de la representació i còpia del NIF del representant.
e .Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions (Annex II).
f. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (Annex III).
g. Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.
h .Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions davant la Seguretat Social.
Certificat societari signat per les persones titulars de la Secretaria i la Presidència en què constin les dades següents relatives a l’any 2011 que resultin dels llibres i documents de la cooperativa:
-nombre de socis a 31 de desembre
-facturació de l’exercici
-nombre d’empleats (mitjana anual)
3. Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. Aquestes comprovacions es portaran a terme en la mesura que el Consell Insular de Menorca disposi dels convenis adequats que li ho permetin (Annex I).
S’eximirà de presentar la documentació a què fan referència les lletres a), c), d), i g) en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’haurà de fer constar expressament en la sol·licitud.
4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l’apartat anterior s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella, a les dependències de Sa Roqueta i a Sa Granja, i en els ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb l’establert en l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.
5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà de la data de recepció del requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
8. Selecció dels beneficiaris
La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva; en conseqüència, seran seleccionats tots els sol·licitants que compleixin els requisits d’aquesta convocatòria i adjuntin a la seva sol·licitud la documentació corresponent.
9. Quantia de les ajudes
1.La quantia de la subvenció es determinarà sobre la base dels criteris de nombre de socis, volum de facturació i nombre d’empleats.
D'acord amb això, la quantia de les ajudes serà determinada en aplicació dels següents mòduls i en relació amb les dades certificades relatives a l’any 2011:
a) En relació amb el nombre d’associats: 30 € per soci
b) Ateses les vendes efectuades: 0,6 € per cada 1.000 € de vendes
c) En relació amb el nombre d’empleats: 400 € per cada empleat
2.L’import màxim que podrà rebre cada beneficiari, resultat de la suma de les quanties resultants de l’aplicació dels càlculs prevists en el punt anterior, serà de 15.000 €.
3.Si el total dels ajuts a concedir és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants, segons la quantia obtinguda després de l’aplicació dels mòduls.
10. Comissió avaluadora dels ajuts
1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:
- President: el conseller executiu d’Economia, Medi Ambient i Caça
- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament
- Vocals:
. director insular d’Economia, Medi Ambient i Caça del CIM
. dos tècnics del Departament d’Economia i Medi Ambient del CIM
11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència no competitiva.
2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
3. La instrucció correspondrà a un funcionari del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de la Comissió Avaluadora.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l’ajut que resulti de l’informe previ sigui substancialment inferior al sol·licitat es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de dos mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es podrà reduir si s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.
10. La concessió de l’ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat beneficiària en què es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
12. Justificació i pagament de les ajudes
1.El termini per justificar les actuacions realitzades objecte de la subvenció finalitzarà dia 15 de desembre.
2.Quant a la forma de justificació de l’actuació realitzada, serà d’aplicació el que disposa l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, com també els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Concretament la justificació es realitzarà mitjançant el sistema de mòduls, d’acord amb el que disposa l’article 78 del Reglament esmentat, i s’haurà d’ajustar al contingut mínim que figura en el model de l’annex IV.
13. Abonament dels ajuts
1.Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
2.No podrà realitzar-se el pagament de la subvenció en tant que el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
3.El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
14. Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris hauran de complir les obligacions següents:
a. Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
b. Estar en actiu durant l’any 2012.
c. Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
d .Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.
e. Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.
f. Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d’ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s’hi han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
g .Les entitats beneficiàries d’aquestes ajudes hauran de mantenir l’activitat durant un termini mínim d’un any des de la presentació de la sol·licitud; en cas contrari, se’ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.
h. Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
i. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca
j. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuï el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
15. Revocació i reintegrament dels ajuts criteris de graduació de possibles incomlements
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència s'han de regir per l’establert en l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
S’haurà de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment i si aquest és a causa d’actuacions doloses o negligents i si hi ha bona o mala fe en aquest. La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe, i en canvi serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que si escau siguin exigibles.
16. Infraccions i sancions
1.El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà l’establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2.L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l’establert en l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
17. Altres disposicions
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d’interposar-hi recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
-Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
-Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
-Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de es Illes Balears
ANNEX I. SOL·LICITUD D'AJUDES DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PEL FOMENT DE LES COOPERATIVES AGRÀRIES DE PRIMER GRAU DE MENORCA DE SUBMINISTRAMENT (consta a l'expedient)
ANNEX II. MODEL DECLARACIÓ RESPONSABLE (consta a l'expedient)
ANNEX III. DECLARACIÓ RESPONSABLE ALTRES AJUTS REBUTS (consta a l'expedient)
ANNEX IV. DOCUMENT JUSTIFICATIU DE LA CONVOCATÒRIA D'AJUTS DEL CIM PEL FOMENT DE LES COOPERATIVES AGRÀRIES DE PRIMER GRAU DE MENORCA DE SUBMINISTRAMENT (consta a l'expedient)
Maó, 19 de novembre de 2012
El Secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón