Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS
Núm. 21796
Resolució del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de dia 8 de novembre de 2012 per la qual es convoquen ajudes de transport escolar per als alumnes que varen cursar estudis als centres docents no universitaris durant el curs escolar 2011/2012
Versió PDF
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, disposa a l’article 80 que per fer efectiu el principi d’igualtat en relació al dret a l’educació, les administracions públiques desenvoluparan accions de caràcter compensatori.
Així mateix, l’article 82 de l’esmentada Llei, estableix que a les zones rurals on es consideri aconsellable, es podrà escolaritzà els infants a un municipi proper al seu lloc de residència, a fi de garantir-los l’ensenyament.
Per aquest motiu, l’Administració educativa ha de facilitar, entre altres serveis, el transport, i es considera necessari que els alumnes que per diverses circumstàncies no poden utilitzar les rutes de transport escolar contractades per l’Administració, rebin una ajuda per les despeses que els ocasiona el desplaçament al centre escolar.
Així mateix, la voluntat de la Conselleria és continuar amb l’aplicació d’aquestes ajudes als alumnes de segon cicle d’educació infantil (3-6 anys).
Per tot això, d’acord amb el que disposa l’article 15.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm.196, de 31 de desembre de 2005) i l’article 3 de l’Ordre
de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’Educació i Cultura (BOIB núm.100, de 11 de juliol de 2009); segons el Pla Estratègic de Bubvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2012 (BOIB núm.140, de 25 de setembre de 2012) i la proposta del director general de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives, amb els informes previs del Servei Jurídic i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament; amb la fiscalització favorable de la Intervenció General i fent ús de les facultats que m’atribueix la Llei 4/2001, de 14 de maig, del Govern de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
Primer. Objecte
L’objectiu de les subvencions que es convoquen és col·laborar amb les despeses de transport dels alumnes que varen cursar estudis, durant el curs escolar 2011-12, a centres docents públics dels nivells del segon cicle d’educació infantil (3 a 6 anys), educació primària o secundària obligatòria que estiguessin ubicats a una distància igual o superior a 3 km del domicili familiar, i no pogueren utilitzar les rutes de transport escolar contractades a aquest efecte per l’Administració educativa.
Segon. Requisits dels sol·licitants
1. Poden ser beneficiaris d’aquesta ajuda els alumnes que complissin els requisits següents durant el curs escolar 2011-12:
a) Cursar estudis de segon cicle d’educació infantil (3-6 anys), educació primària o secundària obligatòria en un centre docent públic.
b) No poder utilitzar les rutes de transport escolar contractades per l’Administració educativa.
c) Tenir el domicili familiar situat a 3 o més km de distància del centre docent on està matriculat.
d) Tenir el quocient que resulta de dividir tots els ingressos de la unitat familiar entre el nombre de membres que en formen part no superior als 5.500,00 euros. Aquest criteri no serà d’aplicació als supòsits d’alumnat del segon cicle d’educació infantil quan al seu terme municipal no hi hagi cap centre públic que imparteixi aquest ensenyament.
e) Haver presentat la sol·licitud i la documentació requerida en aquesta convocatòria, en els terminis establerts.
2. A més, amb informe previ del consell escolar, ratificat per la comissió avaluadora, poden ser beneficiaris de les ajudes els alumnes que es trobassin, durant el curs escolar 2011-12 en els casos següents:
- Alumnes que varen fer ús del servei de transport escolar que tengués contractat l’Administració educativa, però que necessitassin l’ajut per apropar-se a l’itinerari de la ruta d’aquest transport escolar, sempre que es complissin els requisits a,d i e.
- Alumnes escolaritzats per l’Administració educativa en un centre docent concertat, ja fos per manca d’oferta pública o per criteris de distribució equitativa dels alumnes amb necessitats educatives especials, sempre que es complissin tots els requisits indicats.
- Alumnes que cursassin estudis no contemplats en l’apartat primer amb una situació social desfavorable, sempre que es complissin tots els requisits indicats, durant el curs escolar 2011-12.
- Alumnes que cursassin estudis no contemplats en l’apartat primer i que tan sols es poguessin cursar en centres ubicats a més de 20 quilòmetres de distància del seu domicili familiar, sempre que es complissin tots els requisits indicats.
3. Les obligacions dels beneficiaris són les que estableix l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Tercer. Partida pressupostària
1. La quantitat màxima destinada a aquestes ajudes que s’imputa a la partida pressupostària 13501.423A01.48022.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2012 és de 160.000,00 euros.
En qualsevol cas, l’import previst en aquesta partida podrà ser augmentat per modificació pressupostària per tal de disposar de més recursos per a aquesta finalitat.
Quart. Quantia de les subvencions
1. L’import de les ajudes de transport escolar es diversificarà
segons l’escala de quilòmetres existents entre el domicili familiar i el del centre:
- de 3 a 10 km: 200 euros per alumne / curs
- de més de 10 fins a 15 km: 250 euros per alumne / curs
- més de 15 km: 300 euros per alumne / curs
- alumnes del segon cicle d’educació infantil que tenguessin, durant el curs escolar 2011-12, el seu domicili a termes municipals on no hi hagués cap centre públic que impartís aquest ensenyament: 360 euros per alumne/ curs.
2. La distància, a l’efecte de concessió d’aquestes ajudes, és la que hi ha entre el domicili familiar i el centre educatiu on estàs matriculat, durant el curs 2011-12, el beneficiari o entre el domicili familiar i la parada de la ruta de transport escolar més pròxima per al supòsit de l’apartat 2 del punt segon de la present Resolució.
3. Aquestes ajudes són compatibles amb altres ajudes que tenguin la mateixa finalitat atorgades per altres administracions o ens públics i privats, nacionals i internacionals, sempre que el conjunt de les ajudes no superi el cost de l’activitat o activitats objecte de l’ajuda.
Cinquè. Sol·licitud i termini de presentació
1. Les sol·licituds d’ajuda s’han de presentar al centre escolar on estàs matriculat l’alumne, durant el curs escolar 2011-12, segons l’annex 1 d’aquesta convocatòria.
2. El termini de presentació de sol·licituds és de 10 dies naturals, comptadors a partir del dia següent de la publicació de la resolució en el BOIB.
3. En el cas de sol·licitar l’ajuda per a més d’un membre de la unitat familiar, es formalitzarà un únic imprès. L’ajuda s’atribuirà a la unitat familiar i no de manera individualitzada en els casos de sol·licituds per germans que resideixin al mateix domicili i estiguin matriculats al mateix centre.
4. Els sol·licitants disposen d’un termini de tres dies per esmenar la sol·licitud o la documentació presentada juntament amb la sol·licitud.
Sisè. Documentació que s’ha de presentar
Els sol·licitants han de presentar, amb la sol·licitud normalitzada, els documents següents:
a) Certificat d’empadronament i/o convivència.
b) Certificat de distància entre el domicili familiar i el centre educatiu o certificat de distància entre el domicili familiar i l’itinerari d’una ruta de transport escolar, lliurat per l’ajuntament o per la direcció del centre.
c) En el supòsit d’alumnes escolaritzats d’ofici en un centre concertat, còpia del document d’escolarització d’ofici. Aquest document ha de ser lliurat per l’oficina d’escolarització corresponent.
d) Amb relació a la renda de la unitat familiar, l’Administració educativa sol·licitarà de l’Agència estatal de l’Administració Tributària el certificat de la declaració anual de l’IRPF corresponent a l’exercici 2011 als efectes pertinents. En el cas que l’interessat expressés la seva negativa per aquesta consulta haurà de presentar el/s certificat/s de l’Agència estatal de l’Administració Tributària on es faci constar les caselles 455 i 465 de la declaració de l’IRPF de l’exercici 2011 del pare i/o la mare o dels tutors del sol·licitant, segons el cas. En els casos de nul·litat matrimonial, separació o divorci, es tindrà en compte la renda de qui ostenti l’exercici de la guarda i custòdia; en el supòsit que sigui compartida, es tindrà en compte la dels dos progenitors.
En cap cas no serà suficient per a aquest criteri la presentació del certificat lliurat per l’AEAT que acrediti que no s’està obligat a fer la declaració de renda, si no s’hi adjunta un justificant d’ingressos.
En cas que la família no pugui presentar el certificat de l’AEAT corresponent pel fet de no estar inscrita en els seus registres, haurà de presentar un certificat dels serveis socials on es valori la situació econòmica de la unitat familiar.
Els centres l’endemà de l’acabament del termini de lliurament de sol·licituds trametran a la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives la relació dels pares, mares o tutors dels sol·licitants, a fi i efecte de fer les pertinents comprovacions amb l’Agència Tributària.
La Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives retornarà a cada centre la relació de persones amb el certificat de la declaració anual de l’IRPF corresponent a l’exercici 2011 de cada una d’elles.
Per al càlcul de la renda de la unitat familiar es consideren membres computables de la família el pare, la mare, el tutor o persona encarregada de la guarda i protecció del menor, en el seu cas, el sol·licitant, els germans solters menors de vint-i-un anys i que convisquessin en el domicili familiar a 31 de desembre de 2011 o els de major edat quan siguin persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial (+33%), així com els ascendents dels pares que justifiquin la seva residència en el mateix domicili que els anteriors.
En el cas de divorci, separació legal o de fet dels pares no es considerarà membre computable el que no convisqui amb el sol·licitant de l’ajuda, sense perjudici que en la renda es computi la seva aportació econòmica.
e) Fotocòpia completa del llibre de família actualitzat. En els casos de nul·litat, separació o divorci s’ha de presentar la sentència judicial que ho declari, com també el conveni regular que s’hi estableix. La separació de fet ha d’acreditar-se mitjançant qualsevol documentació que la demostri.
Setè. Instrucció i resolució del procediment
1. L’inici i la resolució del procediment de concessió de subvencions regulades en aquesta convocatòria correspon al conseller d’Educació, Cultura i Universitats.
2. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment és la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives.
3. La instrucció del procediment i la resolució de sol·licituds es tramitaran d’acord amb el que preveu l’article 8 de les bases reguladores, aprovades per Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009.
4. Una vegada presentada la documentació al centre corresponent, el consell escolar ha d’informar sobre el compliment de tots els requisits exigits per ser beneficiari de les ajudes. El centre ha de trametre a la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives, còpia de l’acta de la sessió del consell escolar en un termini de 10 dies hàbils des de la data d’acabament de presentació de sol·licituds i una relació nominal dels alumnes considerats amb dret a rebre l’ajuda, amb la quantitat corresponent. Els alumnes que no complissin els requisits per ser beneficiaris també han de figurar en la relació, i s’hi han d’explicitar els motius de la proposta de denegació. L’Administració es reserva el dret de sol·licitar la documentació als centres per comprovar-ne el compliment de la normativa vigent.
Aquesta relació nominal també s’ha d’exposar en els taulers d’anuncis dels centres per tal que, en el termini de tres dies els pares, les mares o tutors puguin fer-hi les al·legacions que considerin pertinents. Aquestes al·legacions també s’han de trametre a la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives.
5. La Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives examinarà les propostes dels consells escolars i les al·legacions presentades, posteriorment les trametrà a la Comissió Avaluadora.
Vuitè. Comissió Avaluadora
1. Segons el que estableix l’article 19 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions es crea una comissió avaluadora formada pels membres següents:
-President: el director general de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives o persona en qui delegui.
-Secretari: un funcionari de la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives.
- Vocals:
2. La Comissió Avaluadora és l’encarregada d’examinar les sol·licituds que prèviament han admès a tràmit els serveis tècnics de l’òrgan instructor i n’ha d’emetre l’informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució de la convocatòria. L’informe ha de contenir la relació d’alumnes per ordre de centres i quantia de les ajudes, i també els alumnes als quals es proposa denegar l’ajuda; en aquest cas s’hi ha de fer constar el motiu.
En el cas que l’import de les sol·licituds excedeixi la disponibilitat pressupostària que s’indica a l’apartat tercer, s’haurà d’establir una prelació dels alumnes que puguin ser beneficiaris, atenent com a primer criteri al major nombre de germans escolaritzats al mateix centre i com a segon criteri als ingressos de la unitat familiar (de menor a major renda).
Novè. Concessió i denegació de les ajudes
1. El conseller d’Educació, Cultura i Universitats, una vegada vista la proposta de l’instructor, disposa fins dia 15 de desembre de 2012 per resoldre i notificar.
2. La resolució, que ha de ser motivada, ha d’incloure:
a) La relació dels alumnes als quals s’ha admès la sol·licitud, amb indicació del centre escolar a què pertanyien durant el curs escolar 2011-12.
b) La relació dels alumnes als quals no s’ha admès la sol·licitud, amb indicació de la causa d’exclusió.
3. La resolució es notificarà mitjançant llista pública en el tauler d’anuncis de cada centre i publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears i s’hi ha d’indicar:
Desè. Justificació i pagament de les ajudes
1. Les subvencions es faran efectives a cada un dels centres abans del 31 de desembre de 2012. El centre podrà gestionar l’ajuda amb l’autorització prèvia del beneficiari (annex 2).
2. La justificació d’aquestes ajudes es produeix pel fet de reunir els requisits per ser beneficiari de les mateixes.
3. El director del centre haurà d’enviar a la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives els documents justificatius de l’aplicació de les ajudes en un termini de dos mesos comptadors a partir de l’endemà de la data en què es faci efectiva la subvenció atorgada.
Onzè. Control financer
Els beneficiaris queden sotmesos a les mesures de comprovació i de fiscalització establertes a la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control de les ajudes públiques. A més, han de facilitar tota la informació que li requereixi la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
Dotzè. Revocació de les ajudes concedides
D’acord amb el que disposa l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, s’ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets
als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció.
Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte total o parcial l’acte de concessió i s’han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
Tretzè. Reintegrament de les ajudes concedides
1. Pertoca el reintegrament total o parcial de les quantitats rebudes i l’exigència de l’interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s’acorda el reintegrament, en els casos establerts en l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
Catorzè. Règim d’infraccions i sancions
L’ incompliment dels requisits establerts en aquesta Resolució dóna lloc a aplicar el règim d’infraccions i sancions establert en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Quinzè. Inspecció
D’acord amb el que disposa aquesta Resolució, les subvencions que concedeix el conseller d’Educació, Cultura i Universitats s’han de sotmetre a la gestió, avaluació i control corresponent, segons la normativa legal vigent que sigui d’aplicació.
Setzè. Publicació
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
D’acord amb l’article 57.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració autònoma de les Illes Balears, i l’article 116 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació, Cultura i Universitats, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears; o recurs contenciós administratiu, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta resolució.
Palma, 8 de novembre de 2012
El conseller d’Educació, Cultura i Universitats
Rafael À. Bosch i Sans