Publicat en el BOIB núm.128 de 30 d'agost de 2012 l'acord de plenari de 26 de juliol de 2012 d'aprovació de la creació de la Comissió Municipal de Patrimoni i Urbanisme de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu així com l’aprovació del seu reglament regulador, sense que transcorregut el termini d'exposició pública s'hagin interposat reclamacions esdevé aprovat definitivament aquest acord de forma automàtica.
El què es publica als efectes de l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
REGLAMENT DE LA COMISSIÓ MUNICIPAL DE PATRIMONI I URBANISME DE L’AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU
Article 1. Constitució
L’Ajuntament de Santa Eulària des Riu constitueix la Comissió municipal de Patrimoni i Urbanisme com a òrgan consultiu integrat dins l’àrea IV, Administració Territorial, que exercirà les funcions d’informe i assessorament amb caràcter preceptiu i no vinculant a l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu en matèria de patrimoni i urbanisme.
Article 2. Règim jurídic
En allò no establert al present Reglament serà d’aplicació lo dispost al Capítol II, Títol II de la Llei 30/1992 de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Article 3. Funcions
3.1. L’objecte de la comissió municipal de patrimoni i urbanisme es l’emissió d’informe i assessorament en relació amb les obres i actuacions que s’executin sobre els bens protegits i altres elements integrants del catàleg municipal de Patrimoni Històric Artístic, així com, en general, sobre els immobles anteriors a 1.956.
Haurà d’examinar puntualment, cas per cas, i decidir la conveniència de les intervencions que es pretenguin.
Així mateix podrà:
a) informar de manera favorable, desfavorable o condicionada, proposar incorporacions o baixes de bens al catàleg, si las circumstàncies objectives, sempre d’ordre patrimonial, així ho requereixen.
b) Emetre pronunciaments sobre solucions i alternatives tècniques que en matèria d’edificació i usos puguin plantejar-se en la protecció del patrimoni històric artístic.
c) Proposar el manteniment d’aquells valors que s’estimin rellevants de la façana dels edificis quan consideri que les solucions presentades no siguin acordes amb l’entorn o ambient urbà, o el distorsionin greument.
d) Recomanar solucions per la millora de les condicions d’estètica urbana o d’habitabilitat que no suposin minva de l’aprofitament urbanístic patrimonializable.
3.2. La Comissió municipal de Patrimoni i Urbanisme tindrà per objecte, a més, l’informe sobre les dubtes que es suscitin en relació amb la interpretació de les normes urbanístiques de les Normes Subsidiàries de Planejament del municipi de Santa Eulària des Riu en els termes establerts als articles 1.1.04 y 1.1.05.
A tal fi, emetran informe tècnic-jurídic sobre els assumptes els quals li siguin plantejats en el que constaran les possibles alternatives d’interpretació i que serà elevat a la corporació municipal per que decideixi quina és la correcta la qual s’incorporarà a partir d’ençà com circular aclaratòria de les Normes Subsidiàries.
Podran proposar la unificació de criteris tècnics de general aplicació i alcans.
Quan les consultes de planejament formulades per qualssevol ciutadà o l’expedició de cèdules urbanístiques suposin l’esclariment d’aspectes contradictoris de les determinacions del planejament, la Comissió emetrà informe tècnic jurídic que serà sotmès a l’òrgan municipal competent, que resoldrà la qüestió interpretativa mitjançant un dictamen.
Article 4. Composició
La composició de la Comissió municipal de Patrimoni i Urbanisme serà la següent:
President: l’Alcalde-President
Vicepresident: El regidor delegat d’urbanisme
Vocals: Els vocals seran tècnics amb la qualificació tècnica adequada i seran designats pel sr. Alcalde atenent als següents criteris:
- Al menys un tècnic amb titulació d’arquitecte superior
- Al menys un tècnic amb titulació d’arquitecte tècnic o enginyer d’edificació.
- Al menys un tècnic amb titulació de llicenciatura en història o història de l’art
- Al menys un tècnic amb titulació de llicenciat en dret
Membres convidats:
Igualment el President, atenent els assumptes a tractar a cada sessió de la comissió, podrà convidar a assistir-hi a persones que, sense tenir relació ni dependència municipal, tinguin una reconeguda qualificació els quals tindran dret de veu però sense vot.
Secretari
Actuarà como a Secretari de la Comissió municipal de Patrimoni i Urbanisme la Secretària General de l’Ajuntament.
Article 5. Obligacions dels membres
5.1. Tots els membres de la Comissió tindran designat un suplent. En cas d’absència o malaltia i, en general, per qualssevol causa justificada, els membres titulars de la Comissió seran substituïts, en el seu cas, pels suplents designats.
5.2. Correspon al Vicepresident les funcions de substitució i col·laboració a l’exercici de les funcions del President.
5.3. Tots els membres de la Comissió hauran de guardar el sigil necessari sobre les deliberacions que tinguin lloc a la mateixa.
Article 6. Règim de sessions
6.1 Les sessions de la Comissió municipal de Patrimoni i Urbanisme es celebraran a la seu de l’Ajuntament.
6.2. El President, Vicepresident i Vocals assistiran a las sessions de la Comissió amb veu i vot. Els membres convidats i la Secretària assistiran a les sessions amb veu però sense vot.
6.3. A les sessions es promourà la presa de decisions per consens. Si aquest no es pogués donar, les decisions s’adoptaran per majoria simple. El President dirimirà amb vot de qualitat els empats en les votacions.
6.4. La Comissió funcionarà en regim de sessions ordinàries i extraordinàries. Les ordinàries tindran una periodicitat trimestral. Les extraordinàries seran convocades expressament amb tal caràcter pel President quan ho estimi adient por raons d’urgència, per la transcendència dels assumptes a tractar o por la seva excessiva acumulació.
6.5. La convocatòria ordinària s’efectuarà amb dos dies d’antelació a la sessió per la Secretària per ordre del President així com la citació dels membres de la Comissió, fitxant clarament el dia i l’hora de cada sessió. La convocatòria anirà acompanyada de l’ordre del dia assenyalat pel President tenint en compte, en el seu cas, les peticions dels altres membres de la Comissió formulades amb la suficient antelació.
6.6. Quan els vocals vulguin sotmetre a l’estudi de la Comissió assumptes que no hagin estat inclosos a l’ordre del dia, el President, amb la ratificació de la majoria dels membres presents de la Comissió, podrà incloure’ls a l’ordre del dia sempre que concorrin raons d’urgència o especial interès.
6.7. Es podran retirar assumptes inclosos a l’ordre del dia si es considera necessària una visita d’inspecció per part dels components de la Comissió.
6.7. La sessió es considerarà vàlidament constituïda amb la presència del President i la Secretaria, o de qui els substitueixi, i de la meitat al menys dels vocals amb veu i vot.
Article 7. Actes
7.1. De cada sessió s’aixecarà acta per la Secretària de la Comissió en la qual es relacionaran els assumptes tractats segons l’ordre del dia i, succintament, el caràcter del pronunciament recaigut en cada assumpte. L’acta recollirà, igualment, de forma expressa, el compliment dels requisits legals per la vàlida constitució i adopció dels acords.
7.2 Acompanyaran a l’acta, com annex, els informes de la Comissió sobre cadascun dels assumptes tractats a l’ordre del dia, en els quals es motivarà raonadament el sentit de cada proposta.
7.3. Tant l’acta como els informes seran signats pel President i la Secretària de la Comissió.
Disposició final única
El present Reglament, el qual ha estat aprovat pel Ple de l’Ajuntament en sessió celebrada el dia 26 de juliol de 2012, entrarà en vigor el mateix dia que es publiqui íntegrament al Butlletí Oficial de les Illes Balears, i hagin transcorregut els terminis establerts en l’article 70 en relació amb l’art. 65.2 de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.
Santa Eulària des Riu, 04 d'octubre de 2012
L'Alcalde,
Vicent Marí Torres