Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU
Núm. 19746
Aprovació del Reglament de participació ciutadana de l'Ajuntament de Santa Eulària Des Riu
Versió PDF
Publicat en el BOIB núm.128 de 30 d'agost de 2012 l'acord de plenari de 26 de juliol de 2012 d'aprovació inicial del Reglament de Participació Ciutadana de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu, sense que transcorregut el termini d'exposició pública s'hagin interposat reclamacions esdevé aprovat definitivament aquest Reglament de forma automàtica.
El què es publica als efectes de l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA DE SANTA EULÀRIA DES RIU.
INDEX
PREÀMBUL
CAPÍTOL 1: DISPOSICIONS GENERALS
CAPÍTOL 2: DRETS DELS CIUTADANS I CIUTADANES.
CAPÍTOL 3: L’ORGANITZACIÓ MUNICIPAL
Secció primera. La divisió territorial en parròquies.
Secció segona: Els sistemes d’informació i atenció ciutadana.
CAPÍTOL 4: EL REGISTRE MUNICIPAL D’ENTITATS CIUTADANES
CAPÍTOL 5: ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA
Secció primera:L’Agenda Local 21 del municipi de Santa Eulària
Secció tercera: Els Fòrums de participació de parròquia.
Secció quarta:: Els Fòrums sectorials.
DISPOSICIÓ FINAL
PREÀMBUL
Amb l’aprovació d’aquest nou Reglament de Participació Ciutadana, l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu vol articular i fer pública la seva voluntat de vehicular la participació dels ciutadans i ciutadanes de Santa Eulària des Riu en els afers públics i la vida col·lectiva del municipi amb l’objectiu de treballar cap a una democràcia participativa i millorar la qualitat de vida, així com la defensa de la convivència, la tolerància, el diàleg i la multiculturalitat.
Amb aquest reglament es vol aconseguir una ciutadania activa, responsable i participativa, això és, una societat civil organitzada a través d’entitats ciutadanes que formulin propostes i que col·laborin en la seua aplicació amb l’administració local.
En concret, els fins que persegueix aquest reglament són fomentar la participació ciutadana en una societat plural per a la defensa dels valors democràtics i els drets humans; aprofundir en l’acostament de l’administració local a la ciutadania, tractant d’involucrar-la en la gestió pública; propiciant la implicació de la ciutadania en l’actuació de l’Administració local; garantir a la ciutadania la informació dels procediments que promogui, porti a terme o tramiti l’Administració local per a aconseguir la major transparència en la gestió pública i establir els mecanismes d’avaluació de les polítiques públiques i d’investigació de l’estat de l’opinió públic.
L’Ajuntament és conscient que, per a això, és necessari crear espais públics que donin cabuda a la participació de la ciutadania de forma activa i eficaç, establir mesures que incideixin en l’elaboració i l’avaluació de les polítiques públiques, i crear vies que fomentin una cultura participativa.
Finalment, l’Ajuntament assumeix que el foment de la participació ciutadana ha d’abraçar la totalitat de les àrees municipals.
Per tot això i de conformitat amb allò establert en els articles 1, 4.1 a), 18, 24, del 69 al 72 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, del 227 al 236 del Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, aprovat pel Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, i del 116 al 123 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu posa a disposició de la ciutadania tots els instruments normatius i materials al seu abast.
CAPÍTOL 1: DISPOSICIONS GENERALS
Article 1: Objecte del reglament
És objecte del present reglament, la regulació de les formes, mitjans i procediments d’informació i participació ciutadana individual i col·lectiva en la gestió sostenible del municipi de Santa Eulària.
Article 2: Àmbit d’aplicació.
L’àmbit d’aplicació d’aquest Reglament és el del territori del municipi de Santa Eulària des Riu i els drets que es regulen afecten a tots els veïns i veïnes del municipi i les entitats associacions inscrites al Registre municipal d’associacions. S’adquireix la condició de veí o veïna mitjançant la inscripció al Padró municipal d’habitants.
També es fan extensius, a excepció del dret a la consulta popular o referèndum i del dret
d’iniciativa popular en la seva modalitat de propostes de resolució o mocions del Ple, a totes aquelles persones que, independentment de la seva edat, la seva nacionalitat o la seva residència, tinguin relació amb l’Ajuntament i acreditin un interès legítim.
CAPÍTOL 2: DRETS DELS CIUTADANS I CIUTADANES.
Article 3: El dret a la informació.
Els ciutadans i ciutadanes tenen dret a ser informats de les activitats municipals, a accedir als arxius públics i a consultar les actes i els documents dels organismes municipals, d'acord amb el que estableix la legislació general
Així mateix, tenen dret a accedir a la documentació dels expedients de què són part interessada i a estar assabentats del seu procés de tramitació, respectant en tot moment la confidencialitat de les dades referents a terceres persones.
Article 4: El dret de petició.
Totes les persones, físiques o jurídiques, de forma individual o col·lectiva, poden exercir el dret de petició, en els termes i amb l'abast previst a la normativa de desenvolupament de l’article 29 de la Constitució i la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, reguladora del dret de petició; sobre qualsevol assumpte o matèria de competència municipal. Com estableix l'article citat, no són objecte d'aquest dret ni es poden admetre peticions, suggeriments, queixes o reclamacions que s'emparin en un títol específic diferent del derivat del dret fonamental.
Les peticions es formularan per escrit i es podrá utilizar qualsevol mitjà, fins i tot els de caràcter electrònic que pugui establir l'Ajuntament, que permeti acreditar-ne la seva autenticitat i ha d'incloure la identitat de la persona o persones sol·licitants, amb indicació del número del document nacional d'identitat, passaport o targeta de residència, nacionalitat si en té, el lloc o el mitjà elegit per a la pràctica de notificacions, i l'objecte i el destinatari de la petició.
Article 5: Dret a la participació.
Tots els ciutadans i ciutadanes tenen dret a intervenir directament o mitjançant associacions ciutadanes en la gestió dels assumptes públics de competència municipal a través dels mecanismes regulats en aquest reglament.
Article 6: Dret d’audiència
Tots els ciutadans i ciutadanes tenen dret a ser escoltats en la tramitació dels expedients administratius on s’acrediti interès legítim, no es vulnerin el dret a la intimitat de les persones o els drets dels menors i no es refereixin a matèries legalment reservades.
Aquest dret a ser escoltats i informats es concreta en el dret a l’audiència pública, entesa com aquella sessió pública en què els responsables polítics i/o tècnics de l’Ajuntament responen a les preguntes dels ciutadans i ciutadanes respecte d’algun tema concret prèviament fixat, d’acord amb el que estableix l’article següent.
Article 7: Audiència Pública.
1. L’audiència Pública és l’espai de participació reservat a la presentació pública per part de l´Ajuntament i debat posterior entre Ajuntament i ciutadania, de qüestions especialment significatives de l’acció municipal i en especial de plans que es vulguin executar que es trobin en fase de disseny o delimitació d’objectius. També és un mecanisme per a la formulació de propostes per part dels veïns i veïnes.
2.L’audiència pública és convocada per la Batlia per iniciativa pròpia, a proposta del Ple o a petició del 10% de la població, o a petició del Fòrum de Participació Ciutadana, per a temes de caràcter monogràfic i d’especial transcendència que necessiten una deliberació participativa.
3. Els sol·licitants de l’audiència han de presentar l’escrit raonat a l’Ajuntament al qual han d’adjuntar una memòria sobre l’assumpte a tractar, així com les firmes recollides i autenticades davant fedatari públic.
4.Un cop rebuda la documentació la Batlia, convoca l’audiència pública que s’ha de dur a terme en els trenta dies següents. Entre la convocatòria i la realització hi ha d’haver un termini de quinze dies. La convocatòria s’ha de fer amb la difusió, la publicitat i l’antelació adequats a fi de que totes les persones interessades hi puguin participar. La convocatòria ha de ser accessible a la web municipal.
5.L’audiència pública és presidida per l’alcalde o el regidor o regidora en qui delegui. Exerceix les funcions de Secretaria, el secretari o secretària de la Corporació o la persona en qui delegui, que ha d’aixecar acta de la sessió.
6.Les sessions s’organitzen de la següent manera:
a. Intervenció de la ponència del tema que s’ha de tractar.
b. Intervenció i posicionament del govern.
c. Intervenció i posicionament dels grups de l’oposició de menor a major representació.
d. Intervenció de la ciutadania, sense més limitació que l’ús raonable del temps.
e. Rèplica del govern, quan escaigui.
f. Conclusions de la ponència.
Article 8: Dret a la iniciativa ciutadana
Els ciutadans i les ciutadanes que tenguin dret al sufragi actiu en les eleccions municipals tenen dret a exercir la iniciativa popular mitjançant la presentació de projectes de reglaments o modificació dels ja existents en matèries que siguin competència de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu, d’acord amb el següent procediment:
a. La iniciativa ha d’anar subscrita per un nombre de ciutadans que representi, almenys, el 10% dels veïns i veïnes del cos censal del municipi de Santa Eulària.
b. La iniciativa s’ha de presentar per escrit motivat al qual s’ha d’adjuntar el projecte d’articulat del reglament que se sotmeti a la consideració de l’Ajuntament. Així mateix, ha d’anar signat pel nombre mínim de ciutadans a què s’ha fet referència en l’apartat anterior, amb indicació del nom complet, número de document nacional d’identitat i domicili. Les signatures han de ser autenticades per un fedatari públic. En aquest escrit també ha de constar la designació del representant dels ciutadans i ciutadanes, amb indicació de la seua adreça a l’efecte de notificació. Les iniciatives poden dur incorporada una proposta de consulta popular que es tramitarà d’acord amb el procediment i els requisits establerts en la normativa bàsica de règim local.
c. No obstant l’establert en el paràgraf anterior, els promotors d’una iniciativa popular, amb caràcter previ a la presentació del nombre de signatures exigides en l’apartat segon d’aquest article, han de sol·licitar un informe sobre si la proposta compleix els requisits establerts en l’apartat primer. Aquest informe l’ha d’emetre la Comissió Informativa competent en matèria de participació ciutadana a la vista dels informes emesos pels serveis de Secretaria i Intervenció que siguin escaients en funció de la matèria. Els promotors de la iniciativa tendran un termini màxim de tres mesos, comptats des de la data de recepció de l’informe, per presentar, al Registre general d’entrada de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu, el nombre de signatures exigides en l’apartat segon d’aquest article.
d. Acomplerts els tràmits anteriors, les iniciatives presentades se sotmetran a debat i a votació del Ple de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu en el termini màxim d’un mes, el qual decidirà sobre la seua admissió o inadmissió a tràmit i n’indicarà els motius. En qualsevol cas, l’acord que s’adopti s’ha de notificar a les persones interessades a l’adreça que s’hagi indicat a l’efecte de notificacions en l’escrit de sol·licitud.
e. Una vegada admesa a tràmit la iniciativa es tramitarà de conformitat amb el que estableixi la normativa aplicable i en qualsevol cas s’haurà de tornar a sotmetre a la consideració del Ple perquè l’aprovi amb caràcter provisional en el termini màxim de sis mesos comptats des del dia que s’hagi presentat la iniciativa al Registre general de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu.
f. Durant la seua tramitació, el projecte de reglament presentat per iniciativa popular no podrà modificar-se quan això contradigui l’esperit del projecte presentat inicialment.
Article 9: Dret a la consulta popular.
La Batlia, amb l’acord previ per majoria absoluta del Ple i de conformitat amb el que disposa l’article 71 de la LRBRL, pot sotmetre a consulta popular els assumptes de la competència pròpia municipal que resultin d’especial rellevància per als interessos dels veïns del municipi, llevat dels relatius a la Hisenda Local. La consulta popular, en tot cas, ha de tenir en compte:
- El dret de tot ciutadà o ciutadana que figura al Cens electoral a ser consultat.
- El dret que la consulta expressi les possibles solucions alternatives amb la màxima informació escrita i gràfica possible.
- La institució, l’òrgan de participació o el col·lectiu ciutadà que proposa la consulta.
- L’objecte i el motiu de la proposta, que sempre ha de ser de competència municipal.
L’acord d’efectuar una consulta popular, que n’ha d’indicar amb claredat els termes exactes, és competència del Ple de l’Ajuntament per majoria absoluta i correspon la Batlia disposar la realització dels tràmits pertinents per dur-la a efecte.
L’Alcaldia ha de sotmetre al Ple les sol·licituds de consulta popular quan siguin subscrites per un nombre de ciutadans i ciutadanes que, com a mínim, sigui igual a 1.000 més el 10% dels habitants que excedeixen els 5.000 habitants, tal com es regula a l’article 123 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Així mateix, quan l’interès del veïnat així ho aconselli, d’ofici o a proposta del Fòrum de participació ciutadana o d’algun fòrum sectorial, l’Ajuntament pot demanar l’opinió dels veïns d’una parròquia o d’un barri determinats, de tot el municipi, a través de consultes concretes, enquestes, sondeigs d’opinió o qualsevol altra forma que serveixi per conèixer l’opinió dels ciutadans. Es pot utilitzar també a aquest efecte qualsevol mitjà de comunicació interactiva.
Article 10: Dret d’intervenció en les sessions públiques municipals.
Tots els ciutadans i les ciutadanes tenen dret a assistir a les sessions del Ple. A aquest efecte les convocatòries amb l’ordre del dia s’han de publicar en el tauler d’edictes de la Corporació i a la pàgina web de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu.
2. Així mateix, la ciutadania té dret a intervenir en les sessions del Ple, ja sigui en un punt concret de l’ordre del dia o bé en el punt destinat a intervencions del públic assistent en els termes que s’estableixen a continuació.
3. Les associacions inscrites en el Registre municipal d’associacions tenen dret a intervenir en relació amb algun punt concret de l’ordre del dia en la tramitació administrativa del qual hagin intervingut com a interessades. La intervenció del representant de l’associació s’efectuarà amb caràcter previ al debat i la votació de la proposta inclosa en l’ordre del dia. El temps màxim de la intervenció serà de cinc minuts. El nombre màxim d’intervencions en aquest punt de l’ordre del dia serà de cinc per sessió.
4. Tots els ciutadans i les ciutadanes tenen dret a intervenir en el torn obert de precs i preguntes del públic assistent, que s’ha d’incloure com a darrer punt de l’ordre del dia en les sessions plenàries ordinàries. Els precs o les preguntes que es formulin han de versar sobre assumptes que siguin competència de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu i s’han d’ajustar a allò prèviament sol·licitat per escrit. El temps màxim de la intervenció i de la resposta serà de cinc minuts per cada una. El nombre màxim d’intervencions en aquest punt de l’ordre del dia serà de cinc per sessió. Els precs i les preguntes que no es puguin exposar i respondre en la mateixa sessió de Ple es contestaran per escrit en el termini màxim d’un mes.
5. El procediment que s’ha de seguir per fer efectiu el dret d’intervenció en les sessions regulat en els apartats precedents és el següent:
a) L’associació o persona interessada ho ha de sol·licitar per mitjà d’escrit motivat adreçat a l’Alcaldia on s’indiqui la persona que efectuarà la intervenció. Les peticions d’intervenció en el torn obert de precs i suggeriments han d’expressar el prec o suggeriment que es vulgui formular. L’escrit s’ha de presentar al Registre general de l’Ajuntament amb l’antelació mínima de vuit dies hàbils a la data de realització de la sessió.
b) La presidència és l’òrgan competent per autoritzar o denegar la intervenció. Quan es denegui, s’ha fer de forma motivada i s’ha de notificar a la persona interessada abans que tengui lloc la sessió.
c) L’autorització o la denegació de les intervencions en les sessions s’ha d’efectuar, després de notificar-ho prèviament a la Comissió Informativa competent. Si això no fos possible, l’Alcaldia, abans del Ple, ha de comunicar a tots els portaveus dels grups municipals la Junta de Portaveus la relació de peticions d’intervenció que s’hagin formulat, les que s’hagin autoritzat i les que s’hagin denegat, i indicar-ne el motiu en aquest darrer cas.
Article 11: Dret a una política de foment de les associacions ciutadanes
L’Ajuntament de Santa Eulària ha de promoure l’associacionisme, tot respectant la llibertat i l’autonomia de les entitats associatives envers els poders públics, i ha de facilitar el desenvolupament de les associacions que persegueixen finalitats d’interès general per a la societat.
Els ciutadans i ciutadanes organitzats en entitats cíviques tenen dret a rebre el suport públic de l’Ajuntament per a la millora de les seves associacions i per al foment d’iniciatives que puguin ser d’interès general o sectorial dels veïns i veïnes del municipi.
Així mateix, l’Ajuntament ha d’oferir la informació necessària i els instruments de col·laboració a les persones que pretenguin emprendre un nou projecte associatiu d’interès general o sectorial dels veïns i veïnes del municipi.
Article 12: Dret a presentar queixes, reclamacions i suggeriments
Tots els ciutadans i ciutadanes tenen dret a transmetre queixes i reclamacions i a formular suggeriments respecte del funcionament dels serveis públics municipals. Aquest dret s’exerceix fent servir les oficines d’informació i atenció ciutadana, així com les bústies de reclamacions i les pàgines web municipals. Les persones que exerceixin aquests drets han de rebre una resposta raonada i escrita sobre els assumptes plantejats en el termini màxim d’un mes.
Article 13: Dret de contradicció
Tots els ciutadans i ciutadanes tenen dret a realitzar els actes, reunions o manifestacions necessaris per a poder expressar o exterioritzar les seves discrepàncies o disconformitat total o parcial amb les actuacions municipals o dels ens instrumentals del municipi, per mitjans pacífics i d’acord amb el que estableix la legislació vigent.
CAPÍTOL 3: L’ORGANITZACIÓ MUNICIPAL
Secció primera. La divisió territorial en parròquies.
Article 14: Divisió territorial en parròquies.
El municipi de Santa Eulària des Riu, conta amb les parròquies de Santa Eulària des Riu, Santa Gertrudis de Fruitera, Jesús, Puig d’en Valls i Sant Carles de Peralta. La capital municipal és Santa Eulària.
Cada parròquia conta amb dos Delegats de parròquia per cada una que conformen el municipi.
Secció segona: Els sistemes d’informació i atenció ciutadana.
Article 15: Les oficines d’Informació i Atenció Ciutadana.
L’Ajuntament disposarà d’Oficines d’Informació i Atenció Ciutadana com serveis propers a la ciutadania que agilitzin els tràmits, canalitzin les peticions i informin del funcionament de l’Ajuntament i de les activitats que es fan al municipi.
A més de les oficines que es puguin crear, la ciutadania es podrà dirigir a les oficines municipals per sol·licitar informació, i on especialment tindran la informació referent a períodes d’informació pública, els terminis, la dependència municipal i els horaris on s’exposen els projectes existents a la ciutat, així com de la realització dels plenaris i audiències públiques.
Article 16: El correu electrònic ciutadà i les pàgines web municipals.
L’Ajuntament impulsarà la utilització del correu electrònic ciutadà per tal que tots els ciutadans i ciutadanes puguin fer servir aquesta eina en la seva relació amb l’Ajuntament i per al seu ús propi. L’Ajuntament potenciarà les pàgines web municipals, com a eina imprescindible per facilitar la informació i recollir les propostes, peticions, suggeriments o queixes de la ciutadania i les mantindrà actualitzades per tal de que continguin la informació relativa a l’Ajuntament, als acords adoptats per la Junta de Govern i el Ple i els tràmits que hi hagi en curs així com aquella informació que es consideri d’interès general.
Article 17: Canals de comunicació municipals.
L’Ajuntament promourà canals de comunicació municipals amb la finalitat d’informar amb antelació suficient dels períodes d’informació pública, els terminis, la dependència municipal i els horaris on s’exposen els projectes existents al municipi, així com de la realització dels plenaris, audiències públiques i totes aquelles activitats i actuacions que es considerin d’interès per a la ciutadania.
Aquests canals seran els que l’Ajuntament determini en cada moment, ja sigui en paper o en format electrònic, a més de fer servir el portal d’Internet que té l’Ajuntament, els taulers d’anuncis i plafons informatius i la utilització de les noves tecnologies, com les xarxes socials, per tal de transmetre la informació útil a la ciutadania, especialment la esmentada en el paràgraf anterior.
Els òrgans municipals responsables de les informacions i de les comunicacions institucionals de la ciutat vetllaran pel rigor i la veracitat de les informacions emeses, perquè quedin reflectits tots els punts de vista existents al Consistori i perquè tingui canal d’expressió el pluralisme social.
Qualsevol persona podrà exercir el dret de rectificació de les informacions divulgades que no siguin veraces mitjançant escrit dirigit al responsable del mitjà de comunicació segons els tràmits previstos a la Llei orgànica 2/1984, de dret de rectificació.
CAPÍTOL IV. EL REGISTRE MUNICIPAL D’ENTITATS CIUTADANES.
Article 18: El Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes.
1. El Registre Municipal d’Entitats ciutadanes té per objecte permetre a l’Ajuntament conèixer les associacions i entitats existents al municipi, els seus fins i la seua representativitat, als efectes de possibilitar una correcta política municipal de foment de l’associacionisme veïnal i de la participació en els assumptes municipals.
2.- La inscripció, de caràcter voluntari, es realitzarà sens perjudici de la que obligatòriament correspongui efectuar, en els termes previstos en la vigent Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, en el Registre General d’Associacions dependent dels òrgans autonòmics o estatals competents.
3.- Podran sol·licitar i obtenir la inscripció en el totes aquelles associacions que estiguin legalment constituïdes com a tals, adaptades a la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació. Podran inscriure’s associacions sense ànim de lucre, que tenguin per objecte la defensa, el foment o la millora d’interessos generals o sectorials d’àmbit municipal, en particular associacions de veïns, les entitats culturals o educatives, esportives, recreatives, empresarials, professionals i qualssevol altres de similars, sempre que els seus fins no siguin exclusivament de caràcter polític, sindical, mercantil o religiós, que tenguin la seua seu al municipi de Santa Eulària des Riu i hi exerceixin la seu activitat.
4.- La inscripció únicament podrà ser denegada, mitjançant resolució motivada, en el cas d’associacions, entitats o col·lectius l’objecte social de les quals fomenti la discriminació, la intolerància, la xenofòbia, la desigualtat o atemptin contra els valor de convivència pacífica establerts en la Constitució i en les lleis.
5.- El Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes depèn de la Secretaria General i de l’Àrea de Participació Ciutadana. Les seves dades generals són públiques, amb les restriccions que en tot moment prevegi la normativa vigent.
6.- Anualment s’ha de publicar una memòria que inclogui, a més de les dades generals individualitzades que hagin declarat les entitats en el moment de la seva inscripció al Registre municipal d’entitats ciutadanes o de la seva renovació en aquest, les subvencions municipals que hagin rebut i les altres fonts de finançament que hagin fet possible la realització de les activitats per a les quals l’Ajuntament hagi aportat recursos.
6.- Les entitats inscrites podran ser declarades, prèvia sol·licitud a l’efecte, d’interès públic municipal, atenent al conjunt dels criteris següents que seran discrecionalment apreciats pel Ple de l’Ajuntament:
1. Grau de representativitat
2. Garanties de funcionament democràtic
3. Activitats realitzades i la seua complementarietat amb les municipals
D’igual manera, per acord motivat, podran perdre l’esmentada qualificació d’utilitat pública municipal.
Article 19: Inscripció en el Registre.
1. La inscripció en el Registre municipal es realitzarà a sol·licitud del seu president/a acompanyada de certificació acreditativa del seu òrgan de govern, sol·licitant la seua inscripció en el Registre municipal, aportant la documentació següent:
1. Acta de constitució de l’associació.
2. Estatuts de l’associació
3. Número d’inscripció en el Registre General d’Associacions o en altres registres públics
4. Certificació de la composició de la junta directiva
5. DNI del representant legal sol·licitant
6. CIF de l’associació
7. Telèfon i domicili social
8. Pressupost de l’any en curs
9. Programa d’activitats de l’any en curs i quan es tracti d’activitats per a les quals l’Ajuntament hagi aportat recursos, s’hauran d’indicar les altres fonts de finançament que fan possible la realització de dites activitats.
10. Certificació del nombre de socis.
2. La sol·licitud es presentarà en el Registre General de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu .
3. En el termini de trenta dies des de la sol·licitud d’inscripció, llevat que aquesta s’hagi hagut d’interrompre per la necessitat de reparar deficiències en la documentació, l’Àrea de Participació Ciutadana ha de decretar la inscripció de l’entitat al Registre municipal d’entitats ciutadanes i se li ha de notificar aquesta resolució, amb el número d’inscripció assignat. A partir d’aquest moment es considera d’alta a tots els efectes.
4. Cada associació, a l'efecte d'aquest registre i de representativitat d'un determinat col·lectiu, serà qualificada i englobada d'acord amb la seva activitat en algun dels següents camps:
- agrícoles
- cultura
- Educatiu
empresarials/ comerciants
- esports
- Gent gran
- Joventut
- medi ambient
- oci i temps lliure
- socio-sanitari
- veïnals
- voluntariat
Article 20: Obligacions de les entitats inscrites.
Les entitats inscrites estan obligades a notificar al Registre tota modificació de les seues dades dins del mes següent a aquell en què es produeixi.
Hauran de comunicar durant el primer trimestre de cada any el pressupost i el programa anual d’activitats o la memòria d’activitats de l’exercici anterior.
L’incompliment d’aquestes obligacions donarà lloc que l’Ajuntament pugui donar de baixa l’entitat en el Registre.
Article 21: Drets de les associacions.
Les associacions que estiguin degudament inscrites en el Registre municipal d’Entitats Ciutadanes, gaudiran dels drets següents:
1. Dret a rebre ajudes econòmiques i a usar els locals municipals d’ús públic, en funció de la seua representativitat.
2. Dret a ser informades dels assumptes i iniciatives municipals que puguin ser del seu interès.
Aquests drets també podran ser exercits per aquelles associacions o entitats inscrites a Registres de caràcter supramunicipal i que desenvolupin part de la seva activitat al municipi de Santa Eulària.
Previ dictamen de la comissió competent en matèria de participació ciutadana, es podran reconèixer aquests drets a associacions sorgides espontàniament que tenguin un important grau de reconeixement social.
Així mateix, l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu podrà subscriure convenis de col·laboració amb associacions i altres entitats que es trobin degudament inscrites en el Registre municipal per al compliment d’interessos generals o sectorials.
Article 22: Infraestructures al servei de les entitats.
Les associacions inscrites i aquelles a les que se’ls hi reconeixin drets, podran accedir a l’ús dels locals municipals que la corporació destini a tal fi, amb les limitacions que imposin la coincidència de l’ús per part de diverses d’elles o pel propi Ajuntament, per a la realització d’actes o esdeveniments d’interès general o sectorial directament relacionats amb l’objecte social de l’associació, i seran responsables del tractament donat a les instal·lacions.
L’ús de les instal·lacions municipals s’haurà de sol·licitar per escrit a l’Ajuntament amb, almenys, dos setmanes d’antelació.
Article 23: Suport econòmic a l’activitat associativa.
En la mesura en què ho permetin els recursos pressupostats, l’Ajuntament podrà subvencionar les entitats per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïns, tant pel que suposen despeses generals com a les activitats que realitzin.
En tal cas, el pressupost municipal inclourà una partida destinada a tal fi i en les seues bases d’execució s’establiran els criteris de la seua distribució que, en tot cas, contemplaran la seua representativitat, interès o utilitat ciutadana dels seus fins, la seua capacitat econòmica autònoma i les ajudes que rebin d’altres institucions públiques o privades.
Per a sol·licitar suport econòmic o subvenció, serà imprescindible estar degudament inscrit al Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes.
Article 24: Programes de suport formatiu i tècnic.
L’Ajuntament impulsarà programes de suport i millora del teixit associatiu tant en els aspectes infraestructurals com en els formatius i de col·laboració en la realització d’activitats.
Article 25: Promoció d’activitats conjuntes
L’Ajuntament promourà la realització conjunta amb les associacions ciutadanes de programes d’activitats al municipi, de la guia d’associacions ciutadanes, d’agendes territorials, així com els suports informàtics, tècnics i formatius que permetin millorar l’activitat associativa. Igualment, impulsarà la realització d’estudis i anàlisis que permetin conèixer millor la realitat associativa del municipi
CAPÍTOL V: ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA
Secció primera: L’Agenda Local 21 del municipi de Santa Eulària.
Article 26: - En la Cimera de la Terra, celebrada a Rio de Janeiro el 1992, representants d’uns 180 estats van establir el desenvolupament sostenible com un dels principals reptes que han d'afrontar els governs i les societats d'arreu del planeta per tal de fer front a la problemàtica ambiental global. De la Cimera de la Terra va sorgir l’Agenda Local 21, com a un programa d’acció, d’àmbit internacional, que estableix les bases per assolir el desenvolupament sostenible, en el seu triple vessant: benestar econòmic, cohesió social i medi ambient net i saludable. L’ Agenda Local 21 és un instrument de gestió municipal, que mitjançant un procés de Participació Ciutadana es desenvolupa un Pla Estratègic Municipal o Pla d’Acció. El Pla Estratègic Municipal integra projectes i actuacions respectuoses amb el medi ambient, la justícia social i l’equilibri econòmic, per tal d’aconseguir la sostenibilitat del municipi i una millor qualitat de vida dels seus ciutadans.
Article 27: Les comissions tècniques d’Agenda Local 21.
Es poden crear comissions tècniques en què participin responsables tècnics de les diferents administracions amb competència en l’assumpte sectorial o territorial a tractar. En aquestes comissions tècniques hi tindran accés les associacions ciutadanes i/o els seus tècnics i tècniques o professionals.
Les comissions tècniques tenen una funció d’anàlisi, recerca i proposta per a la seva presentació al debat en el Fòrum d’Agenda Local 21.
Secció segona: El Fòrum de Participació Ciutadana.
Article 28: Definició i composició.
El fòrum de Participació ciutadana de Santa Eulària des Riu és el màxim òrgan de participació ciutadana i estarà estará format per:
- Presidència: L’alcalde o alcaldessa o persona representant de la regidoria en la qual delegui.
- Secretaria: La de la Corporació municipal o el persona en qui delegui.
Vocalies:
- Una vocalia per a cada grup municipal.
- Una vocalia escollida entre les associacions d'àmbit cultural.
- Una vocalia escollida entre les associacions d'àmbit esportiu.
- Una vocalia escollida entre les associacions d'àmbit de benestar social.
- Una vocalia escollida entre les associacions d'àmbit juvenil
- Una vocalia escollida entre les associacions d’àmbit d’oci i de temps lliure.
- Una vocalia escollida entre les associacions d'àmbit mediambiental.
- Una vocalia escollida entre les associacions d’àmbit comercial.
- Una vocalia escollida entre les associacions d'àmbit veïnal.
- Una vocalia escollida entre les associacions de gent gran.
- Una vocalia escollida entre la ciutadania inscrita com a voluntària al Registre de Voluntariat Municipal.
- Una vocalia escollida entre associacions d'àmbit educatiu.
Article 29: Funcionament del Fòrum de Participació Ciutadana.
1. Les funcions del fòrum de participació ciutadana són les següents:
1. Debatre i aprovar el Pla d’Acció.
2. Debatre i valorar els temes d’interès general.
3. Definir i prioritzar els problemes mediambientals, els grans projectes municipals i les accions i projectes que formen part del Pla d’Acció de l’Agenda Local 21.
4. Fer el seguiment de l’estat d’execució de les accions compreses al Pla d’Acció.
2.El fòrum de participació ciutadana es reunirà com a mínim dos vegades a l’any.
3.El fòrum de participació ciutadana estarà integrat pels Fòrum de participació ciutadana de parròquia.
Secció tercera: Els Fòrums de participació de parròquia.
Article 30: Els Fòrums de participació ciutadana de parròquia.
1.S’estableix com a òrgan específic, per tal de facilitar la participació ciutadana en la gestió dels assumptes municipals en les àrees territorials corresponents, un Fòrum de participació ciutadana de parròquia en cadascun dels pobles del municipi.
2.S’integraran en els Fòrums ciutadans de parròquia regidores i regidores de la zona, un representant de cada grup municipal i representants dels veïns i veïnes i de les associacions ciutadanes.
Article 31: Funcions dels Fòrums ciutadans de parròquia.
Els Fòrums de participació ciutadana de parròquia tenen les funcions següents:
a) Informar, a iniciativa pròpia, dels grups municipals o de l’ajuntament, de les propostes municipals que afectin la parròquia i dels projectes d’interès global del municipi.
b) Formular propostes per a resoldre els problemes administratius que els afecten.
c) Emetre informes sobre matèries de competència municipal.
d) Fer propostes de noves actuacions per incloure als futurs Plans d’Acció de l’Agenda Local 21.
e) Demanar informació sobre temes del seu interès.
f) Proposar, a través del Fòrum de Participació Ciutadana, la realització d’audiència pública de conformitat amb allò que es preveu a l’article 6.
g) Proposar, a través del Fòrum de Participació Ciutadana, les inversions que cal fer en la parròquia per tal que es tingui en compte en el moment d’elaborar els pressupostos municipals.
h) Fomentar la coordinació entre les associacions de la parròquia i entre aquestes i l’Ajuntament.
i) Emetre i formular propostes i suggeriments en relació amb el funcionament dels serveis i els organismes públics municipals.
Article 32: Dinàmica dels Fòrums de participació ciutadana de parròquia
Els Fòrums de participació ciutadana de parròquia seran assistits per un tècnic o tècnica municipal que farà les funcions de Secretaria i aixecarà les actes de les sessions del Fòrum.
Es reunirà almenys 2 cops l’any i cada cop que el convoqui el seu president o presidenta o un nombre de membres no inferior a 7.
Els acords es prendran per majoria simple tot i que sempre es procurarà assolir el consens.
Secció tercera: Els Fòrums sectorials.
Article 33: Els Fòrums Sectorials.
El Fòrum de Participació Ciutadana podrà crear grups de treball per tractar temes específics. En aquest sentit, els Fòrums Sectorials tenen especial rellevància ja que poden tenir la consideració de grups de treball que facin propostes concretes al Fòrum de Participació Ciutadana.
Article 34: Funcions
Els Fòrums Sectorials són aquells òrgans de participació que canalitzen les inquietuds i iniciatives ciutadanes al voltant de les matèries específiques i assumptes de competència municipal i d’actuació de l’Ajuntament.
Els Fòrums Sectorials poden fer propostes, informes, consultes i suggeriments, en temes relacionats amb l’àmbit sectorial de què es tracti. Els representants dels Fòrums Sectorials poden assistir i/o ser membres de les sessions dels Fòrums ciutadans de parròquia o del Fòrum de participació ciutadana.
L’Ajuntament ha de crear fòrums sectorials a les principals àrees de govern i actuació, llevat de les que es considerin d’organització interna de l’Ajuntament i com a mínim es crearan els següents:
1. Fòrum Econòmic: inclou el desenvolupament econòmic local, el turisme i les activitats del sector primari.
2. Fòrum Territorial: inclou les polítiques territorials i mediambientals desenvolupades al municipi (urbanisme, obres, residus, aigua, energia, mobilitat, litoral i espais naturals, etc), per a un desenvolupament sostenible.
3. Fòrum Social: inclou les polítiques educatives i formatives, culturals, sociosanitàries, assistencials, etc.
4. Fòrum de Joventut: inclou les polítiques on els joves juguen un paper important.
En referència als fòrums de joventut, es crearan espais singulars de trobada per facilitar la participació de la infància i l’adolescència i altres col·lectius representats en els assumptes públics de la ciutat.
Article 35: Composició
Els Fòrums Sectorials estaran Els consells sectorials d’àrea queden constituïts per:
- President o presidenta: el regidor o regidora de govern corresponent o persona que designi.
- Un representant de cada grup polític municipal, que pot ser un regidor o regidora o qualsevol persona que el grup municipal designi.
- Representants de les entitats ciutadanes i de les associacions de veïns, inscrites al Registre d’entitats ciutadanes i declarades d’utilitat pública municipal, vinculades amb el sector d’activitat propi del consell.
- Un responsable d’àrea de l’Ajutnament en la matèria de què es tracti.
L’Ajuntament promourà la incorporació als Fòrums Sectorials d’aquelles persones de prestigi reconegut i contrastat o amb experiència professional en la seva matèria que tinguin especial rellevància social en l’àmbit material del qual es tracti.
Article 36: Dinàmica dels Fòrums Sectorials
El Fòrum Sectorial serà assistit per un tècnic o tècnica municipal que farà les funcions de secretària i aixecarà les actes de les sessions del Fòrum sectorial.
Es reunirà almenys 2 cops l’any i cada cop que el convoqui el seu president o presidenta o un nombre de membres no inferior al 25%.
Els acords es prendran per majoria simple tot i que sempre es procurarà assolir el consens.
Les sessions seran públiques i qualsevol persona podrà assistir-hi amb veu i sense vot.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda derogat el Reglament del Registre municipal d’associacions, publicat al BOIB núm. 33 de data 06 de març de 2008.
DISPOSICIÓ FINAL
El present Reglament entrarà en vigor el mateix dia que es publiqui íntegrament al Butlletí Oficial de les Illes Balears, i hagin transcorregut els terminis establerts en l’article 70 en relació amb l’art. 65.2 de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.
Santa Eulària des Riu, 04 d'octubre de 2012
L'Alcalde,
Vicent Marí Torres