Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 20468
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears del Projecte de legalització de les obres de reforma de l’habitatge unifamiliar Can Domingo, a l’illa de Tagomago, del TM de Santa Eulària des Riu.
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 21 de juny de 2012
ATÈS
1.Que la promotora Isla Tagomago SA ha presentat la següent documentació:
a.Un projecte de reforma interior d’edifici unifamiliar (Can Domingo) a l’illot de Tagomago (TM de Santa Eulària del Riu), redactat pel arquitecte Sr. Eugenio de la Fuente, de data febrer de 2008.
b.Un Estudio de Evaluación de las repercusiones ambientales sobre el lugar de la Red Natura 2000. LIC y ZEPA ES000082 Tagomago, del proyecto de legalización reforma edificio unifamiliar Casas de Can Domingo, d’abril de 2010.
c.Una Addenda a l’esmentat estudi, de maig de 2012.
2.Que l’edifici unifamiliar (Ca’n Domingo), situat a l’illot de Tagomago es troba dins els límits de LIC i ZEPA ES000082 ‘Tagomago, i a més l’illot de Tagomago està catalogat com Àrea Natural d’Especial Interès (ANEI), d’acord amb la Llei 1/1991, de 30 de gener, d’espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d’especial protecció de les Illes Balears i Sol rústic protegit (SRP), dins la categoria d’Àrea d’Alt Nivell de Protecció (ANNP), d’acord amb el Pla territorial insular d’Eivissa i Formentera.
3.Que l’habitatge, piscina, terrasses i porxos són anteriors a la declaració de LIC/ZEPA ES 0000082 Tagomago, per quan es varen construir a l’any vuitanta i amb llicència municipal (exp. 29/83, de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu) i que les obres proposades a l’interior de l’habitatge i el redisseny de la piscina, terrasses i porxos no suposen increments de superfície ni de volum.
4.Que es considera que, atès el projecte de legalització, la documentació complementària i l’estudi d’avaluació de repercussions ambientals, el promotor ha aportat suficient documentació que permet avaluar les repercussions concretes de les actuacions sobre els valors protegits al LIC i ZEPA.
Dins el projecte de legalització presentat davant l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu hi consten les obres que es refereixen a les de l’interior de l’habitatge (banys, parets, paraments,...), així com piscina, terrasses i porxos.
5.Que la xarxa viaria existent és anterior a les actuacions que són objecte d’aquest expedient, segons les fotografies aèries, llevat de la possible obertura d’un tram de camí d’uns 80 metres de longitud.
6.Que d’acord amb l’ARA i l’Addenda s’han efectuat mesures de reparació primària que afecten a les actuacions temporals com són amuntegaments de restes vegetals i de residus de construcció i demolició, crema de residus forestals, amb autorització posterior de la Conselleria, i que es proposa la mesura de reparació primària consistent en la restauració de la zona on es va fer l’extracció de terra, de manera que pugui facilitar la reimplantació de la vegetació natural amb utilització de restes vegetals i llavors recollides a la pròpia illa, previ informe de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, amb la plantació de savines.
7.Que el promotor proposa una reparació primària consistent en la revisió de l’actual xarxa de camins, de manera que s’eviti el seu ús innecessari per vehicles i vianants, reduint la xarxa i la seva revegetació amb plantació de savines, la qual cosa haurà de ser informada per la Direcció General, especialment en el que es refereix a la possible ampliació d’un camí de 80 metres de longitud.
8.Que el promotor proposa una reparació complementària destinada a compensar el fet que la reparació primària no pot assolir la restauració del savinar, a causa del temps que necessitarà en ser efectiva, en concret, la reforestació amb espècies llenyoses autòctones de llavors recol·lectades a Tagomago, consistent en la plantació d’un mínim de 100 savines.
9.Que el promotor proposa una reparació compensatòria destinada a compensar en tant sigui possible les pèrdues provisionals des del moment que es produí el dany fins al moment de la reparació primària, consistent en l’eliminació de les espècies exòtiques invasores (moixos, carpobrotus).
10.Que la passarel·la sobre substrat rocós en direcció a S’Olla de Llevant i la seva plataforma a l’extrem es considera que tenen repercussions negatives pels valors protegits al LIC i ZEPA, atès que aquestes instal·lacions estan pròximes a les zones de nidificació de les aus.
11.Que la denúncia davant la Fiscalia de les Illes Balears per presumptes delictes contra l’ordenació del territori de l’article 319.1 i contra el medi ambient de l’article 325/330 i relatius a la flora i la fauna de l’article 332 del Codi Penal, ha donat lloc a l’obertura de les diligències prèvies nº 1954/09 obertes al Jutjat d’Instrucció nº 2 d’Eivissa per un presumpte delicte en matèria d’ordenació del territori, per la qual cosa s’ha de continuar amb el procediment administratiu sancionador obert per presumpta infracció en matèria d’espais naturals protegits.
ACORDA
a. Informar favorablement, ja que no es preveu que pugui afectar al LIC i ZEPA ES000082 ‘Tagomago’ i no suposar una amenaça per als hàbitats i les espècies que motivaren la seva declaració, les següents actuacions contingudes al projecte reforma interior d’edifici unifamiliar (Can Domingo) a l’illot de Tagomago (TM de Santa Eulària des Riu), de data febrer de 2008, a l’Estudio de Evaluación de las repercusiones ambientales sobre el lugar de la Red Natura 2000. LIC y ZEPA ES000082 Tagomago, del proyecto de legalización reforma edificio unifamiliar Casas de Can Domingo, d’abril de 2010 i Addenda complementària, de maig de 2012:
1.Les obres interiors realitzades a l’habitatge i el redisseny de la piscina, inclòs el mur de paravent.
2.Terrasses i zones vinculades que no han modificat la vegetació existent.
3.Substitució de la superfície de la gespa.
4. La restauració de la coberta edàfica a la zona d’extracció de terra i la revegetació amb savines.
1.Passarel·la sobre camí existent d’accés a l’edifici.
Tot això, d’acord amb les mesures de reparació primària, complementària i compensatòria contemplades als esmentats Estudio de Evaluación de las repercusiones ambientales sobre el lugar de la Red Natura 2000. LIC y ZEPA ES000082 Tagomago, del proyecto de legalización reforma edificio unifamiliar Casas de Can Domingo, d’abril de 2010 i Addenda complementària, de maig de 2012.
b.Informar favorablement, condicionat a la presentació d’una memòria per part del promotor davant la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, sobre les següents actuacions:
1.La restauració de la zona on es va fer l’extracció de terra, de manera que pugui facilitar la reimplantació de la vegetació natural amb utilització de restes vegetals i llavors recollides a la pròpia zona.
2.La revisió de la xarxa actual de camins, de manera que s’eviti el seu ús innecessari per vehicles i vianants, reduint la xarxa i la seva revegetació amb la plantació de savines, especialment en el que es refereix a l’obertura d’un camí de 80 metres de longitud.
3.La reforestació amb espècies llenyoses autòctones de llavors recol·lectades a Tagomago, consistent en la plantació d’un mínim de 100 savines.
4.L’eliminació de les espècies exòtiques invasores (moixos, carpobrotus).
c. Informar desfavorablement l’actuació consistent en una passarel·la sobre substrat rocós en direcció a S’Olla de Llevant, de 1,5 m. d’amplada i 70 m de longitud amb una plataforma al seu extrem de 4x8 m2, que haurà de retirar-se, previ informe de la Direcció General, per la seva afecció a la zones de nidificació d’aus existents a les proximitats.
Aquest informe s’emet sense perjudici de les competències territorials i urbanístiques, de competència d’altres administracions; així com de les diligències prèvies nº 1954/09 obertes al Jutjat d’Instrucció nº 2 d’Eivissa per presumpte delicte en matèria d’ordenació del territori; considerant a més que s’ha de continuar amb el procediment administratiu sancionador actualment obert per presumpta infracció en matèria d’espais naturals protegits.
Palma, 27 d’agost de 2012
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato